Ongelmana makuualusta ja makuupussi

vilu + kipu

Aikoinaan minulla oli paljon tilaa vievä ja painava Hong Kongista ostettu pussi jossa muistaakseni oli merkintä että tarkenee -15 asteessa asti (en ole varma). Enpä tarennut sillä enää viime vuosina edes kesällä. Oletin sen menneen pesussa pilalle, ja ostin uuden pussin. Nykyinen on tällainen 750 g kompaktikokoinen ja siinä merkintä 10 astetta COMFORT ja 0 astetta EXTREME.

En tarkene!!! Yöt menee jääkylmänä. Ja tuntuu kuin pussi olisi liian iso ja väljä ja sen takia kylmä. Olen 168 cm pitkä ja keskikokoinen, voisinko ajatella jotain 170 cm juniorin pussia ettei jää liikaa väljää, vai olisiko tuollainen liian tiukka?

Millaista pussia tai mitä merkkiä suosittelette edullisimmissa hintaluokissa?

Makuualustan osalta se ongelma että tuntuu ettei luut enää kestä noita tavanomaisia retkipatjoja, mitä lie solumuovia nämä nyt ovat. 1,5 cm tällä hetkellä käyttämäni, ihan sama vaikka lattialla makaisi... Minulla on kookas pumpattava ilmapatja, mutta se on puolestaan jäätävän tuntuinen alla ja en ala sitä raahaamaan, plus pumppua, koska nykyään liikun bussilla jalan.

Olisiko sellainen ilmalla itsekseen täyttyvä makuualusta (jossain näin merkinnän 3 cm paksu) hyvä? Hajoavatko ne helposti?

45

3920

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bushmaster.

      Mitäpä jos hankkisit hyttysverkollisen riippumaton ja laavukankaan?
      Fleecepussukka makuupussin sisään lämmittää mukavasti.

      • vilu + kipu

        Muistikuvani mukaan minulla oli fleecetakki kerran makuupussin sisällä päällä, eikä sekään auttanut. Toisaalta eihän se koko kroppaa peittänyt.

        Jossain näin jonkin "avaruuspeiton". Auttaisikohan jokin tällainen iso plätkä jossa on foliota tms. toisella puolella, että jos sellaisen heittäisi makuupussin päälle?


    • sgrhht

      Se ei hengitä eli hiki tulee hyvin helposti. Gore tex-bivy taas hengittää .

    • vilu + kipu

      Jaa-a. Epäilen että noinkohan hikoilen enää koskaan...

      Ihmetyttää näet että mikä piru oikein viluttaa, kun parikymppisenä minulla oli vain jokin älytön pussiksi suljettava retkipeite jota ei taatusti ollut tarkoitettu kauhean viileään, ja minulla tuli hellepäivinä sen kassa hiki. Nyt en sitten tarkene enää vaikka pussissa olisi maininta että tarkenee pakkasella tai nollassa asteessa. Onko pussit huonontuneet vai minulla sietokyky... Ikää on toki jo 40 .

      • Lvicxci

        Kylmänkesto yleensä huononee iän myötä, tai sitten mukavuudenhalu lisääntyy;)

        Makarin pitää olla oikean kokoinen, tästä ei pääse yli eikä ympäri. Kokeile kaupassa, siellä se selviää. Noi comfort ja extreme - merkinnät on korkeintaan suuntaa antavia. Herkästi paleleva tarvii lämpimän pussin kesälläkin.

        Ilmatäytteistä _laadukasta_ makuualustaa suosittelen länpimästi. Itsellä 5 vuotta vanha Thermarest, on kevyt, äärimmäisen mukava, lämmin ja kestävä sekä pakkautuu pieneen tilaan. Aika jämäkän tuntuinen on pääli/pohja -kankaat, ei niihin ihan pienestä reikää tule. Mukana tuli paikkasetti (liima kangaspala) jota kuljettelin ekoilla reissuilla mukana.


    • Himoretkeilijä

      Makuupussin valintaan vaikuttaa monet seikat, joten neuvoja ei voi antaa jos ei ole perustiedot kysyjästä selvillä.

      Eli olet yli 40-vuotias ja pituutta on 168 centtimetriä eli todennäköisesti nainen.

      Millaisissa lämpötiloissa on tarkoitus nukkua? Nukutko taivasalla, laavulla, teltassa vai missä? Mikä hinta on edullinen hintaluokka, alle 150 euroa? Onko makuupussin kuljetuskoolla tai painolla väliä? Sama kysymykset makuualustasta.

      • vilu + kipu

        Vastasin vahingossa kirjautuneena eräälle nimimerkilleni pärstäni kanssa, eikä täältä sitten näemmä saa tietojaan pois. >:( Mutta sama kai se, eihän tässä mistään todella arkaluontoisesta asiasta ole kyse. Mutta jos nyt kumminkin olen edelleen "vilu & kipu"

        Niin, olen tosiaankin nainen ja siksi kai se lantioluukin ikävästi kolisee jos ei ole mitään joustavaa alla. Ostin tänään itsestääntäyttyvän makuualustan, saa nähdä sitten onko siitä mitään hupia, edes jos heittää alle sen soluhässäkkäalustan.

        Nukun teltassa ja vain kesäisin, edullinen hintaluokka minulle on alle 50 e... Jos sillä ei saa sen kummoisempaa kuin jo tämä minulla oleva mukamas nollaan asteeseen extremesti pelittävä pussi, niin pitänee kai sitten vain jotenkin tuunata sitä. Tosiaankin minulle on jäänyt mielikuva että edes fleeceasuste ei auttanut viime vuonna elokuussa telttaillessa pysymään lämpimänä. Olen nähnyt netissä jonkin makuupussin suojuksen joka vedetään pussin päälle, lämmittääkö se? Vai onko se tarkoitettu ulkoilmakäyttöön? Tai mistähän saisi aiemmin ketjussa mainitun fleecepussukan, jos se kuitenkin olisi parempi kuin takki/pusero yllä? Halusin nukkua alasti, oli niitä pusseja kuinka monta päällekkäin hyvänsä, sillä inhoan nihkeitä hikisiä kuteita ylläni yöllä.

        Nykyinen makuupussini on 750 g ja kauhean paljon painavampaa en haluaisi. Koolla sinänsä ei ole niin väliä, kunhan kulkee rinkan hihnojen alla.


      • Himoretkeilijä
        vilu + kipu kirjoitti:

        Vastasin vahingossa kirjautuneena eräälle nimimerkilleni pärstäni kanssa, eikä täältä sitten näemmä saa tietojaan pois. >:( Mutta sama kai se, eihän tässä mistään todella arkaluontoisesta asiasta ole kyse. Mutta jos nyt kumminkin olen edelleen "vilu & kipu"

        Niin, olen tosiaankin nainen ja siksi kai se lantioluukin ikävästi kolisee jos ei ole mitään joustavaa alla. Ostin tänään itsestääntäyttyvän makuualustan, saa nähdä sitten onko siitä mitään hupia, edes jos heittää alle sen soluhässäkkäalustan.

        Nukun teltassa ja vain kesäisin, edullinen hintaluokka minulle on alle 50 e... Jos sillä ei saa sen kummoisempaa kuin jo tämä minulla oleva mukamas nollaan asteeseen extremesti pelittävä pussi, niin pitänee kai sitten vain jotenkin tuunata sitä. Tosiaankin minulle on jäänyt mielikuva että edes fleeceasuste ei auttanut viime vuonna elokuussa telttaillessa pysymään lämpimänä. Olen nähnyt netissä jonkin makuupussin suojuksen joka vedetään pussin päälle, lämmittääkö se? Vai onko se tarkoitettu ulkoilmakäyttöön? Tai mistähän saisi aiemmin ketjussa mainitun fleecepussukan, jos se kuitenkin olisi parempi kuin takki/pusero yllä? Halusin nukkua alasti, oli niitä pusseja kuinka monta päällekkäin hyvänsä, sillä inhoan nihkeitä hikisiä kuteita ylläni yöllä.

        Nykyinen makuupussini on 750 g ja kauhean paljon painavampaa en haluaisi. Koolla sinänsä ei ole niin väliä, kunhan kulkee rinkan hihnojen alla.

        Oikei eli lämpötila missä nukut on noin 0-20 astetta ja tuulen tuoma lämpöhukka ei ole ongelma kun nukut teltassa.

        ----

        Jos nukut alasti (ja muutenkin) kannattaa käyttää makuupusiin sisällä silkkipussia niin makuupussi ei likaannu hiestä yms. Untuvapusseille melkein pakollinen sillä ne eivät kestä pesua niin paljon kuin kuitupussit. Silkkipussi tuo myös muutaman lisä plusasteen ja jos on oikein kuuma niin voi nukkua pelkästään sen kanssa. Niitä on erihintaisia mutta tuossa yksi perusmalli (silkkimakuupussi.fi sama kuin SPR:n saa sieltäkin).

        Goresuojusta (eli sadesuoja/kurasuojaa makuupussin päälle) eli niin sanottua bivya en suosittele sinulle koska nukut teltassa ei makuupussi kastu kuitenkaan sateessa. Myöskään kosteus ei silloin haihdu niin helposti pois ja makuupussi ei hengitä hyvin jos siinä on tässä tapauksessa tuhra kalvo päällä.

        ----

        50 euron hintaluokan makuupusseista en osaa sanoa oikein mitään kun kokemusta ei niistä ole, taitaa löytyä vain jotain markettipusseja, mutta käytettynäkin voi saada kelpo pussin. Tuo hinta asettaa jo sen rajoitteen, että sillä ei oikeastaan voi saada kuin pussin joka painaa paljon ja jolla tarkenee vain lämpimällä 10. Halvoissa pusseissa on huono eristys/paino suhde ja ne ovat kaikki kuitutäytteisiä sekä tekniseltä laadultaan heikkoja. Alennusmyyntejä kannattaa kärkkyä ja jos nostaa makuupussin budjetin 150 euroon saa sillä jo ihan ok pussin jossa paino alle 1kg ja naisten comfort siinä 0-3 astetta.

        Untuva on kevyttä ja hyvin eristävää, mutta se maksaa enemmän ja jos se kastuu kunnolla se menettää eristyskyvyn (kesällä ja teltassa ei ole tätä vaaraa). Itse suosittelen untuvapussia koska se menee pieneen tilaan ja painaa vähän (esim oma kesäpussini jolla nukun 0-asteeseen sakka painaa 370grammaa ja pakkautuu kahden nyrkin kokoiseen tilaan).

        Kun valitset pussia niin valitse se Comfort-arvon (kolmesta korkein lämpötila) mukaan joka siis kuvaa lämpötilaa, jossa nainen nukkuuu pussissa yönsä keskeytyksettä ja palelematta. Sanoit että sinulle tulee kylmä pussissa jossa comfort 10 astetta niin suosittelen pussia jossa comfort suunnilleen 0-3 astetta.

        ----

        Makuualusta on yhtä tärkeä eristävyyden kannalta kuin itse makuupussikin, kesällä ei toki niin tärkeä. Se eristää sinut maasta hohkaavasta kylmästä ja pehmentää nukkumista). Jos nukkuu teltassa niin kahdella solumuovillakin pärjää, mutta ilmatäytteinen ja siihen alle solumuovi on mielestäni paras yhdistelmä. Suosittelen ProLite Women's maksaa alle 100 euroa ja on laadukas. Kaksi solumuovi alustaa saa toki Prismasta alle 10 eurolla mutta nukkumismukavuus ja pakkauksentilavuus huonompi.


      • Anonyymi
        vilu + kipu kirjoitti:

        Vastasin vahingossa kirjautuneena eräälle nimimerkilleni pärstäni kanssa, eikä täältä sitten näemmä saa tietojaan pois. >:( Mutta sama kai se, eihän tässä mistään todella arkaluontoisesta asiasta ole kyse. Mutta jos nyt kumminkin olen edelleen "vilu & kipu"

        Niin, olen tosiaankin nainen ja siksi kai se lantioluukin ikävästi kolisee jos ei ole mitään joustavaa alla. Ostin tänään itsestääntäyttyvän makuualustan, saa nähdä sitten onko siitä mitään hupia, edes jos heittää alle sen soluhässäkkäalustan.

        Nukun teltassa ja vain kesäisin, edullinen hintaluokka minulle on alle 50 e... Jos sillä ei saa sen kummoisempaa kuin jo tämä minulla oleva mukamas nollaan asteeseen extremesti pelittävä pussi, niin pitänee kai sitten vain jotenkin tuunata sitä. Tosiaankin minulle on jäänyt mielikuva että edes fleeceasuste ei auttanut viime vuonna elokuussa telttaillessa pysymään lämpimänä. Olen nähnyt netissä jonkin makuupussin suojuksen joka vedetään pussin päälle, lämmittääkö se? Vai onko se tarkoitettu ulkoilmakäyttöön? Tai mistähän saisi aiemmin ketjussa mainitun fleecepussukan, jos se kuitenkin olisi parempi kuin takki/pusero yllä? Halusin nukkua alasti, oli niitä pusseja kuinka monta päällekkäin hyvänsä, sillä inhoan nihkeitä hikisiä kuteita ylläni yöllä.

        Nykyinen makuupussini on 750 g ja kauhean paljon painavampaa en haluaisi. Koolla sinänsä ei ole niin väliä, kunhan kulkee rinkan hihnojen alla.

        Tuota. Fleeceasuste ei todellakaan auta kylmyyttä vastaan. Villavaate auttaa.


    • Yrittämisen arvonen

      Fleecehuopa makuupussin alla tai päällä tekee ihmeitä. Eikä paina juuri mitään.
      Ainakaan kuivana. Voi sitä makuualustanakin käyttää, jos muuten tarkenee.

      • vilu + kipu

        Kiitos kaikille.

        Jos tänä vuonna vielä pääsen telttailemaan (sadesäällä en siis lähde), ehkä kokeilen vaikka fleecepeittoa makuupussin päälle. Jos se ei pelitä, harkitsen tuleville reissuille tuota fleecepussukkaa tai makuupussin päällipussia.

        (Testasin eilen lattialla ostamaani itsestääntäyttyvää makuualustaa, vaikutti solumuoviläpyskän päällä aika hyvältä. Ei enää kolise luut pahasti, kun on edes vähän jotain mihin upota. Saa nähdä sitten tosioloissa.)


      • Retkeilijäminä

        Makuupussissa maatessa mahdollisimman vähän vaatetta päälle niin tarkenee. Fleecetakit sun muut kannattaa laittaa löysästi itsensä päälle, siis ei pukea vaan levittää aukinaisena yläkropan ja lantion päälle makuupussin sisällä. Samaan käy pieni fleecehuopa, huivi tms. Jos vielä kylmää niin tuketta kaulan kohdalle, löysästi.


    • htewrhrw

      fleecepussukka laitetaan makuupussin sisään , makuupussin vuoreksi. Käytä solumuovialustaasi sen itsetäyttyvän alapuolella .

      • vilu + kipu

        Näin juuri ajattelinkin. :)


      • jussi-makuu-pussi
        vilu + kipu kirjoitti:

        Näin juuri ajattelinkin. :)

        Ostin Svetsin armeijassa käytössä olevan MIL-standardin pussin jo vuosia sitten. Siinä on pussi ja sen sisällä vielä erikseen fliissifilttipussi. MIL:lin standardina -10 asteen pakkasessa on tarettava. Hyvin tarklenee alusvaatteillaan viel siinä lämpötilassa. Lämpimämmässä voipi nakata sen sisäpussin poikkeen. Pitää vaan olla hyvä makuualusta alla, ettei maakylmyys pääse yllättämään. Pussi kustansi mulle aikonaan kahdeksan eproa kirpparilla!! pelkässä fliissipussissa tarjkenee alkkareissa hyvin 10:ssä ja piiitkissä kalsongeissa 5:ssä. Täysissä "retkeilytamineissa" voisi kait yöpyä hätätilassa -15..-20:n pakkasessakin, mutten ole kokeillut niin extremeä, kun ei ole ollut tarvis.


    • rgerh

      Gore- tex-bivy tuo yhden lämpökerroksen lisää ja hengittää kehon tuottaman kosteuden ulos. Se pitää myös vesisateen loitolla tarvittaessa.

      • Prokuristi

        EI GoreTex mitään hengitä pois, ylimääräinen kosteutta keräävä kerros vain. Sellaista ei kannata käyttää ellei ulkoapäin tunge pussiin enemmän vettä kuin sisältä pyrkii haihtumaan (eli ulkona vesisateessa). Ylimalkaan GoreTex ja vastaavat kalvot eivät tahdo toimia kaukana lämmönlähteestä, kuten makuupussin päällä tai untuvatakeissa. Jos toimisi, niin kaikki paremmat makuupussit ja untuvatakit olisivat GoreTex -pintaisia. Ensimmäistäkään ei ole myynnissä, miksikähän?


      • kold

        Näinhän se on; kun gore on uloimpana niin se tietysti on pakkasen puolella jos ilmakin on, no mitä tekee vesi(höyry) joka kohtaa kylmän kankaan? No tietenkin jäätyy, eli kalvo on umpijäässä puolen tunnin päästä, se mitään hengitä silloin.


    • poplp

      uskallan väittää, että sulla on ongelmana nuo kosteat alusvaatteet..sullahan ne on puuvillaa, olenko oikeassa? vaihda merinovillaisiin, muutenkin retkeillessä kannattaa suosia villaisia vaatteita (ellei ole villa-allergiaa) koska ne on kosteanakin lämpimät..ja kuivuu nopeasti. Talvella ehdottomat!

      ja syö maha täyteen ennen nukkumaanmenoa -se antaa lämpöä.

      Ylipitkän makuupussin saa lyhennettyä sitomalla jalkopää kiinni narulla sopivasta kohtaa ;)

      Mut joo jos noi mukavuusasiat on ongelma, niin suosittelen pysymään kotona.

      Nimimerkillä talvellakin paljon ulkona nukkunut.

      • vilu + kipu

        Pyrkimykseni on ettei käyttäisi mitään asusteita makuupussin sisällä, koska kotonakin normaalisti nukun alasti ja koen erittäin ällöttävä pitää mitään ylläni. Mutta koska siellä makuupussissa ei ole tarennut, olen jotain käsillä ollutta kiskonut ylleni. Viime elokuussa laitoin fleecetakin jos oikein muistan, enkä tarennut (en muista mitä laitoin jalkaan). Tänä kesänä helteellä laitoin T-paidan, ei ollut ihan niin vilu kuin viime vuonna, mutta se alustan joustamattomuus häiritsi niin ettei taaskaan tullut uni. Hivenen luulen että pystyisin kyllä viileässäkin nukkumaan jos alusta ei töki, joten jossain vaiheessa kokeilen tuota ostamaani ilmalla itsestään täyttyvää alustaa solumuovia yhdessä.


    • jkhkhh

      Tässä vähän asioita harkittavaksi.

      Ilma on hyvä eriste, ei siis kannata hankkia liian tiukkaa pussia. Mikäli tahdot lämpimämmän pussin niin hanki talvimakuupussi tai kolmen vuodenajan pussi. Mieti millaisissa olosuhteissa haluat pussia käyttää. Myyjät neuvovat sinua asiassa mutta kannattaa mennä esim. Partioaittaan tai vastaavaan paikkaan jossa myyjillä on asiantuntemusta ja kokemusta makuupusseista. Unohda marketit, Motonetit sun muut.

      Merkkejä on monia. Carinthia tekee armeijan käyttämiä pusseja, niillä tarkenee kylmässäkin ja lienevät kestäviä. Marmot ja Warmpeace ovat hyviä merkkejä, itse käytän Marmotia. Itse ostaisin mieluiten vähän kalliimmalla hyvän pussin joka varmasti toimii ja on hintansa arvoinen.

      Solumuovialustat eivät talvella yleensä riitä. Tosin foliopinnoitettu heijastaa kyllä lämpöä. Tavanomaiset ilmapatjat eristävät vähän kylmästä maasta mutta retkikäyttöön on tehty untuvatäytteisiä ilmapatjoja joissa on lisäksi joku lämpöä heijastava pinta. Sellaisella pärjää vaikka jäätiköllä. Niissä on myös integroitu pumppu mukana. Nämä patjat ovat usein 7-10cm paksuja.

      Sinulla on se hyvä puoli että pituudellasi 168cm voit helposti löytää sopivia pusseja ja alustoja. Kovin pitkän ihmisen on vaikeaa löytää sopivia.

      Jos käytät untuvatäytteistä ilmapatjaa ja talvimakuupussia niin et voi palella. Kysy niiltä myyjiltä neuvoa.

      • Anonyymi

        Ilma on hyvä eriste, mutta liikaa ilmaa eli liian väljä makuupussi ei lämmitä.

        Pituudella 168cm ei löydy helposti hyviä makuupusseja, ainakaan perusmallisia. Naisten mallisia löytyy, mutta ne maksavat usein perusmallia enemmän.

        Kun jalkopäähän jää monta kymmentä senttimetriä tyhjää, niin se tila pysyy kylmänä. Makuupussin kangas tuntuu kylmältä siellä tyhjässä tilassa ja kylmä ilma tuntuu jalkapohjissa. Liian väljä pussi leveydeltään ei myöskään pysy sisältä lämpimänä.

        Hoikille ja lyhyille naisille keskivertomiestä varten suunnitellut makuupussit ovat viileämpiä, kuin leveäharteiselle ja pidemmälle miehelle.

        Usein myös makuupussien comfort-lämpötilat on testattu miehillä, joilla on fysiologiansa kautta luonnostaan korkeampi kylmänsietokyky kuin naisilla, mistä johtuen naisten kannattaa valita makuupussi sopivalla limit-lämpötilalla, ei comfort-lämpötilalla.

        Naisen comfort on siis makuupussin limit.


      • Anonyymi

        Selvennän, eli jos haluat nukkua +10 asteessa ja valitset makuupussia, niin katso comfort +10 asteisen makuupussin limit-lämpötila, se on nyt tässä kuvitteellisessa makuupussissa +5 astetta.
        Sitten valitse kokonaan toinen makuupussi, minkä comfort on tuo +5 astetta. Sillä pärjäät mukavasti siinä +10 asteessa.

        Tai valitse yksinkertaisesti oikeaa nukkumislämpötilaa noin 5-10 astetta kylmemmän comfort-lämpötilan makuupussi.


    • Pari vinkkiä

      Kylmyys tulee siitä pumpattavasta makuualustasta. Siellä on sisällä vain ilmaa, joka kylmenee. Itsekseen ilmalla täyttyva taas eristää kyllä hyvin. Jos on lähellä 0-keliä, niin lisää vaatteita. Toinen hyvä konsti on pistää kiehuvaa vettä kuumaa kestävään pulloon. Pullo villasukkaan ja mukaan makuupussiin. Voi tulla jopa hiki!

    • vilu (vaan ei kipu)

      Testasin taannoin tätä itsekseen täyttyvää ilmapatjaa (3 cm paksu) normaalin plätkän kanssa kimpassa teltassa. Nyt alusta oli ihan käypä.

      Mutta vilu tuli silti jossain vaiheessa yötä vaikka lienee ollut 17 astetta kylmimmillään, jolloinka heitin fleecehuovan makuupussin päälle ja se auttoi.

      Eräässä vaiheessa kun havaitsin teltan ulkopinnalla paljon nestepisaroita mieleeni juolahti että se taitaa olla KOSTEUS mikä tekee minulle tuota viluista oloa. Vuosia sitten olin talvella Porissa käymässä erään ihmisen luona, ja hampaat kalisivat niin tykkänään että jouduin sisätiloissa oleilemaan toppatakki päällä. Isäntä arveli että kostea meri-ilmasto teki minulle tuon.

      • Pasi vinkkiä

        Minkä merkkinen se makuupussisi on? Ei kosteuden pitäisi siellä sisällä vaikuttaa, ja jos lämpötila ulkonakin on 17 niin merkilliseltä kuulostaa.


      • vilu
        Pasi vinkkiä kirjoitti:

        Minkä merkkinen se makuupussisi on? Ei kosteuden pitäisi siellä sisällä vaikuttaa, ja jos lämpötila ulkonakin on 17 niin merkilliseltä kuulostaa.

        Tämä on joku Retki-merkkinen, eli siis ilmeisesti "ei mitään merkkiä"...?

        Sain juuri sen Mil-Tec fleecemakuupussin että nyt voisin niitä kokeilla yhdessä, mutta ei taida pitää enää ilmoja. Sadesäällä en lähde retkeilemään, koska on pirun vaikea kuivatella telttaakaan jälkikäteen näissä tiloissa missä asun.


    • riippumatto on must

      Itse olen aiemmin teltassa viettänyt useitakin öitä ja aina on ärsyttänyt kun täytynyt kantaa mukana, teltta, makuualusta ja makuupussi. Tästä huolimatta vielä kaikenlisäksi kovalla maalla ei ole kovin hyvä nukkua. Tänä kesänä hommasin riippumaton sekä laavukankaan joka tulee riippumaton päälle. Nämä yhdessä eivät paljoa paina ja korvaavat sekä teltan, että makuualustan. Ei ole kertaakaan tullut paikat kipeäksi riippumatossa eikä ole kosteuttakaan muodostunut mihinkään. Suosittelen lämpimästi kyllä harkitsemaan riippumaton hankintaa mikäli vaan majoittuu sellaisissa paikoissa joista löytyy kaksi puuta 3-4metrin etäisyydellä toisistaan. Enää en mistään hinnasta vaihtaisi takaisin telttaan ja makuualustaan.

      • vilu

        Varmaan ihan kiva, mutta entäs hyttyset? :P


      • vilu
        vilu kirjoitti:

        Varmaan ihan kiva, mutta entäs hyttyset? :P

        Ai katsos tuossa olikin alempana siitä juttua.


    • -.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

      Mulla on semmoinen hyttysverkollinen riippumatto, jossa on lämpöeristekerros pohjassa.
      Sitten on Amazon Moskito hammock, joka on kevyt mukva nukkua.
      Lisäksi on pari TTM-riipparia, yksi Varusteleka-riippari, yksi EDC-hammock ja vielä yksi ultrakevyt maastokuviollinen riippari.
      Varalla kiinalainen Naturehike riippumatrto.
      laavukankaita : DD 3 x 3 MTP-kuviolla, 2x3 m silnylonista ,3 x3 kiinalainen tarp, ja pari 2x2 m kinalaisia.
      Sadeviittoja on USA UCP issue, hollantilainen armeijan sadeviitta, , neljä Mil Tec sadeviittaa ja kolme kiinalaista ynnä pari kiinalaista muovisadeviittaa (kaksi neonvihreää ja yksi oranssi nylonista)

      Riippumatossa palelee selkä viileinä öinä ja siihen auttaa underquilt jota myyvät mm http://ukhammocks.co.uk/ sekä http://www.ddhammocks.com/products/underblankets

    • telttailijatarrr

      Makuualusta vaikuttaa paljon siihen kylmyyden tunteeseen,sillä kylmä maa jäähdyttää enemmän kuin moni tajuaakaan.

      Itselläni on retkeily vähentynyt paljon kun ei luut kestä enää esim tätä: Paksuhko solumuovi 3 cm paksu itsetäyttyvä.
      Olen joutunut hankkimaan itselleni kunnollisen paksuisen ilmapatjan,jonka päälle laitan lämpöeristeen ja lakanan.

      Ohuemmalla pussilla käytän sen sisällä fleece-pussia jonka itse ompelin.
      Ei ollut vaikea tehdä. Materiaalitkin löytyi ihan kirpparilta.
      Olen paljon löytänyt kirppareilta retkeilykamaa kun käyn lähes päivittäin niissä.

      Koska en voi vaeltaa niin minulla on suht pysyvä paikka missä telttailla.
      Maanomistajan luvalla tietenkin. Ja vietän siellä aina lähes kuukauden putkeen.

    • vilukissa minäkin

      Retkeilyvarusteisiin kannattaa panostaa, tarjouksista ja alennusmyynneistä tai poistomyynneistä saa hyvinkin edullisesti ja ne kestää sitten erilailla. Itselläni on untuvamakuupussi, untuvatäytteinen makuualusta ja silkkilakana tai tuo pussi makuupussin sisälle, näillä pärjää kylmässäkin, kylmimmät yöt ja aamut pakkasen puolella ja palelematta liiemmälti. Silkkilakana lämmittää uskomattoman paljon ja vaikka kertaostos rasittaakin niin pidemmän päälle tulee halvemmaksi, muualta sitten tingitään jos pitää. Suurin osa hankittu skandinavian outdoorstoresta hyvillä alennuksilla ja merinovillaiset alusasut on todella hyvä lisä varustukseen ja ne villasukat mukaan.

      • Villaton

        Miten joku voi pitää villaa ihoa myöten? Olen kokeillut ja hirveä kutina tulee heti. Tuntuu kidutukselta.


    • retkipop

      Mulla ainoa ongelma on joskus tarkeneminen 10 -15 cm paksulla ilmapatjalla.
      Alustana kun on savipohjainen,kylmyyttä hohkava maa.
      Joskus huokuu vähemmän (lämmin kesä) joskus vähemmän.
      Asun täällä yleensä kuukauden kerrallaan lomallani.


      Minulla on joukko kapeita routamattoja,joita viritän ilmapatjan alle,Mutta tuntuu että paksu ilmapatja kylmenee viileinä yönä myös sivuilta.
      Joten olen yrittänyt erilaisin picnic-peitoin sun muin keinoin estää kylmyyttä alhaalta.

      Onko vinkkejä??

      • Maku alusta

        jätä ilmapatja pois, korvaa se kunnollisella solumuovialustalla, tai ohuemmalla ilmatäytteisellä (jossa myös huokoista solumuovia tai untuvaa estämässä ilman liikkuminen - palelemisesi johtuu nimittäin siitä) alustalla.


      • tthinkk

        Hei kuulkaas nyt. Uimapatjan mallinen, sisältä avonainen ilmapatja on todella kylmä, ei sellaisella voi Suomessa nukkua kuin lämpimän kesän aikaan.

        Kunnollinen NUKKUMISEEN tehty ilmapatja sen sijaan on lämmin ja mukavuudeltaan loistava. Kaikki nukkumiseen tarkoitetut ilmapatjat on täytetty jollain ilman liikkumisen estävällä täytteellä. Kunnon patjaan kannattaa sijoittaa kuten aamuyöllä palellessa aina muistaa...


    • päojiuguyffih

      Ilmapatja ON kylmä, siellä on kylmää ilmaa sisällä.

      Meillä on kotona pumpattava vieraspatja, sellainen 30cm paksu Jyskistä. Sen päällä nukkuminen on huomattavasti viileämpää kuin normaalin jousipatjan päällä. Ja tämä siis sisätiloissa kotona. Vasta kun laitoin villapeiton lakanoiden alle niin oli mukavaa nukkua ilmapatjan päällä.

      Retkeilijöien vanha temppu on pitää maata vasten solumuovinen patja ja sen päällä sitten ilmatäytteinen. Näin maasta tuleva kylmyys ei jäähdytä ilmapatjan ilmaa.

      • asg3

        Ja parhaimmissa ilmapatjoissa on kennorakenne ja esimerkiksi untuvaa joka sitoo kehosta tuleva lämpöä. Siis ei mikään uimapatja joka on pelkkää ilmaa täynnä.


    • äoiefqw7

      ja muistetaan, että makuupussin eristyskyky heikkenee joka pesulla, käytä siis siäpussia, jota peset.

    • Anonyymi

      Itse olen kokenut että rasituskynnys on yksi palelua tuova. Silloin on melkein ihan se ja sama mitä lyö yäksi päälle ei pysy nukkumaan koska rasituskynnyksen täyttyessä ei asentoa löydy koskaan missä ei kolottaisi tai muuten olisi ongelmallista nukkua.

      Tämä kynnys täyttyy kun kantaa liikaa tavaraa, hartiat alkaa kerryttämään painepisteitä samoten muuta kehon osat. Riittää että kantaa jotain lyiäräistä käsissä niin kevyelläkin repulla 12km on liikaa.

      Kokeilin itse bivyä joka pelastusbivy eli avaruuspeite tehtynä pussiksi. Tämänkin kekeilussa vaihtelevuuksia. Kerää kondeksiota muttei ihan niin märkä kuin luulisi eli ei siinä mitään tulvaa tule. Väliin tosin pitää sitten laittaa joko keinokuitupussi tai hyvin vettä sietävä materiaali. Kokeilin koska mikä tahansa majoite nostaisi kantamuksen painoa niin paljon että ainut järkevä vaihtoehto olisi sitten ilman telttoja ja muita majoitteita jokoa mennä laavuun tai autiotupaan tai mihin tahansa jota ei kanna mukana. Toki vertailun tuloksena tarppi joka on juuri ja juuri riittävä on ainut hyvä vaihtoehto jos haluaa kantaa vähän tavaraa muttei majoittua nuihin laavuihin yms.

      Tuota bivyä koeillessa ongelma oli se ettei itse tehty peitto ollut riittävän tilava joten joko hartiat tai joku kylki tai kummatkin oli koko jana auki. Toki bivy suojasi näiltä osin mutta kylmä pääsee hiiimään paikata jos paikasta sisään. En tuntenut varsinaisella retkellä samantasoista lämpimän tuntua kuin mitä omassa pihassa jolloin olin vielä sitä mieltä että tämänä on loistava kun on niin pirun lämmin(No joo olihan se aurinko suoraan kohti jafleecepeitto välissä mutta sitten ei muuta juuri ollutkaan kuin lyhyt t-paita, ohkanen villapaita ja sloggin kalsarit. Olosuhteet oli kuin sisällä lämpimässä. REtkellä premium tuntuma ei siis ollut ja mieleen jäi kyseenalaistaminen asiassa.

      Retkellä päällä oli keinokuitupeiton lisäksi merinovillaa useampi kerros. Kylmä siis ei ollut mutta selkeästi sellanen tunne että käsineitä olisi saanut olla pakummin ja pipo paksumi(mutta bivy ei vaikuta tähän mitenkään, nämä kropan osat oli ulkona käytännössä). Jaloissa oli paljon ohuemmin merinovillaa ja yöllä lämpötila hiipi +6 asteeseen peiton lämpökeroimen ollessa noin 11-12 asteen tienoilla muttei mitenkään alle ja voi olla että selkeästi lämpimämmille keleille ehkä. Koitin suhteuttaa kaupan vanupeittoon ja itelläni oli paksumpi kerros. Joten venytin tällä kuitenkin kerrointa selkeästi muttei mitenkään voi tietää miten kylmässä voisi nukkua ja sitä en lähtisi mettään kokeilemaan ja ilman rasituskynnystä testistä ei olisi kotipihassakaan mitään hyötyä koska myös henkinen puoli vaikuttanee monella eri tavoilla. Tällainen epävarmuus ei puolla bivyä ja jos hankkisi sellaisen kunnon bivyn core texillä niin paino nousee niin ylös että mieluummin kanna jo sitten telttaa. Jos bivysä on vetoketju niin se on plussaa toki mutta paino taas nousee kovin. Pussimainen avaruuspeite taas hankala kun pitää vääntäytyä ja hyttysverkkoon myös. Siksi suosin ite jatkossa normimakuupussia ja tarppia. Peitto jääköön autokäyttöön ja erittäin lämpimille keleille. Kunnon peitolla voisin ehkä pyörtää päätöksen mutta itse tehtynä periaatteineen pano nousee niin kovaksi että makuupussi vie voiton.

      Tarpin voi pystyttää mihin vain tarvitaan salko ja pystytysnarut sekä kiiloja joten sen tosiaan voi pystyttää mihin vain. Hätätilassa tarpin voi vain kietoa ympärilleen ja tarppi on avaruuspeitettä kestävämpi. Sopiva lämmöntunne on yksi tärkeimmistä nukkumiseen vaikuttavista tekijöistä ja iän karttuessa tämän tulee varmasti ymmärtämään. Jos nojaat avaruuspeitteeseen joudut ottamaan enemmän vaatetta ja varmistelemaan. Kun otat real hyvän makuupussin et tarvii kummosia yövaatteita. Makuupussia puoltaa myös se että tavaran vähyys helpottaa pakkaamista vaikka makuupussi olisikin huomattavasti isompi kuin tuo räppänä avaruuspeite. Itse joudun ottamaan liki 800g vaatetta lisää mainitsemillani härpäkkeillä kun makuupussilla taas vähemmän. Lopputulos plus miinus nolla. Makuupussi voitti.

      • Anonyymi

        Hyviä pointteja. :)


    • Anonyymi

      Itsellä on varustelekasta hankittu ylijäämä käytetty Carinthia kopio. Aivan mainio. On pestykin jo monesti. Se ei yksinään ihan talvipussina menettele, muttei ole väljä liikaa ja pakasella käytän sen kanssa oikeaa villapaitaa ja villapipoa. Sittenkin jaloilla on vaikka paljaat, kuuma.

    • Anonyymi

      Makuualustan olen huomannut turhaksi. Kyse on siitä että eristetään kylmyys ja kosteus pois- siihen käy hyvin sellainen aluminoitu ohut alustakin. Itse asiassa nukkumapaikka kannattaa valita hyvin, alun perinkin- metsässähän on tilaa. Eikun testailee pötköllään missä on hyvä, ja pukkaa yösijan siihen missä on..

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2763
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1480
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      42
      1446
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      33
      1223
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1161
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1161
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe