Itsemaksavien kela omavastuu

Miesmaaltatäällä

Vuoden 2015 alusta omavastuu 30 euroa eikä kerrytä omavastuukattoa. Pitää vissiin alkaa hankkimaan datalaitetta ja alkaa KELA torppariksi. Tai lopettaa.

38

908

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jhhgf

      Mistä kelataksi kupuja saa ostaa

    • mitä

      Mikä on ongelma? Meillä kela tilaukset toimii hyvin ja uuteen lain säädäntöön saakka kuskataan itsemaksavia niinkauan kuin voidaan itsemaksavina tilauksina?

      • normijuttu

        Kortilla maksavat ja hyvin pelaa,ei välikäsiä ja yhteiskunta säästää.


    • kelan hirmuvalta

      Ei taida eriarvoistamimem olla lakien mukaista saa nähdä miten käy

      • 1+10

        Ei kyseessä ole eriarvoistaminen koska kaikkia koskevat samat säännöt ja jokaisella on mahdollisuus valita itse mitä palvelua käyttää ja millä tavalla.


      • rahanpoltto on laitonta
        1+10 kirjoitti:

        Ei kyseessä ole eriarvoistaminen koska kaikkia koskevat samat säännöt ja jokaisella on mahdollisuus valita itse mitä palvelua käyttää ja millä tavalla.

        Minkä takia nuita uusia kalliita järjestelmiä luodaan? Byrokrratia ja puhelinralli lisääntyy. Eikö muuta keksitä kustannuksien nostoon. Annettaisiin nekin rahat sairaille.


      • fiuuuuu
        1+10 kirjoitti:

        Ei kyseessä ole eriarvoistaminen koska kaikkia koskevat samat säännöt ja jokaisella on mahdollisuus valita itse mitä palvelua käyttää ja millä tavalla.

        kyseessä onkin kilpailunrajoitus ja ei tule menemään läpi.


      • cdvf bgjmhyui
        fiuuuuu kirjoitti:

        kyseessä onkin kilpailunrajoitus ja ei tule menemään läpi.

        Kerro tarkemmin miten kelakeskus rajoittaa kilpailua?


    • öörrrrr

      jos tarkistaisit että omavastuu nousee 15€ jos kyyti menee kelakeskuksen kautta ja mahdollisesti yhdistellään. 30 jos asiakas ei suostu yhdistetyyn

      • Minämaalainen

        Onko tietoa tuleeko vuodenvaihteessa voimaan.

        Maalla paljon autoja ilman datalaitteita


      • Voi voi voi
        Minämaalainen kirjoitti:

        Onko tietoa tuleeko vuodenvaihteessa voimaan.

        Maalla paljon autoja ilman datalaitteita

        Yhdistelyllä ei ole mitään tekemistä tuon 30€ omavastuun kanssa vaan sillä, että mikäli asiakas edelleen haluaa käyttää sitä vakiotaksiaan eikä tilaa autoa kelakeskuksesta omavastuu on 30€ eikä se kerrytä omavastuukattoa vaikka hakee rahat itse kelasta.

        Ihan oikein. Nämä kaikki kelakeikat autolleen haalineet ja koko liiketoimintansa niiden varaan rakentaneet "ylipalvelijat" ovat vetäneet vuosikausia näistä kyydeistä ylimääräistä kelalta ja nyt kun se loppuu on kauhea itku ja poru.

        Hus alueella kelakeskus aloittaa 10.12.2014.


      • Maaseututapetaan

        Tidätkö mitä sinä kirjoitat? Yli puolet takseista elää kelakuljetuksilla ja jos niitä ei ole ei ole renkejäkään. Kelakeskukset ovat kaupunkitaksien omistamia yrityksiä ,kelan ja maaseututaksien ylläpitämiä. Helsinkiläinen taksi oli huolissaan asemapaikasta ,että hiljaisella maaseudulla ei saa taksia kun tulee kasvukeskuksiin,haloo Helsinki! Oli niin läpinäkyvää omaan napaan tuijottamista. 80 prosenttia maaseudun taksia elää kelakuljetuksilla. NYTKÖ PALVELEVA TAKSI PITÄÄ LOPETTAA?


    • tiedänmistäpuhun

      Tämä 15€ per.suunta on vain yksi välivaihe. Tulossa on Kelan kilpailutukset jois-
      sa viedään suurempia potilasmääriä kerralla ja näissä 1 4 hengen autot eivät
      ole vahvoilla. Myöskin joukkarit ovat tulossa tähän keissiin mukaan. Tulossa ovat myös kuntien omat matkapalvelukeskukset (tarkoittaa että isoilla kun-
      nilla ovat omansa ja pienemmillä yhteiset) joista kuntien maksamat kyydit tilataan.Tässäkin joukkarit mukana.
      Niissä kyydit yhdistellään mahdollisuuksien mukaan, jonka jälkeen kyyti menee
      välitysyhtiön kautta jakoon. Kela on myös pyrkimässä samaan matkapalvelukes-
      kukseen kuntien kanssa. Siis paljon puhutut välitysyhtiöiden kyytien yhdistelyt ei-
      vät toimi odotetusti. Kaiken taustalla on kustannusten säästö, no mistä autoilijat
      säästävät? Välitysyhtiöiden henkilökuluissa, siellä ei tarvita niin paljon henkilö-
      kuntaa.

    • tiedänmistäpuhun

      Lisään tuohon edelliseen, älkää vielä lopettako taksit kuitenkin näistä kyydeistä
      valtaosan ajavat. Toisilla alueilla saattaa kyytien määrä jopa lisääntyä. Kyse on
      siitä etteivät välitysyhtiöiden tarjoamat mahdollisuudet kyytienyhdistelyissä ole to-
      teutuneet kuntien ja Kelan odottamalla tavalla.
      Siis synkältä näyttää mutta aurinko nousee joka aamu! :) :)

    • vituiksman

      Näin se menee -Kyytimäärät nousee kun autoilijoiden aikaisemmin hoitamana oli aikaa järjestellä kyytiasiat mallilleen.

      Nyt kalenteri ei rasita ja yhtä joskus jopa kahta ihmistä kuskataan pääsääntöisesti myöhästyneenä sairaalaan. -Ei vaan aiheuta harmia sillä autoilijalla ei ole osaa / arpaa kyydin vastaanottoon - aikataulutukseen.

      Hieno järjestelmä :)

      • ttr3

        Ketäs myöhästyneenä sairaalaan menee?

        Eiköhän tässä toimintatapa muuteta siitä, että ollaan 10min vaille pääovella, siihen lentokenttätyyliin. Paikalla ollaan vähintään tuntia etukäteen, jos asiakas haluaa itse ottaa riskin myöhästymisestä. Eli käytännössä mennään 3h etukäteen paikalle. Tällöin on myös kyytejä mahdollisuus järjestellä.


      • siivet poikki
        ttr3 kirjoitti:

        Ketäs myöhästyneenä sairaalaan menee?

        Eiköhän tässä toimintatapa muuteta siitä, että ollaan 10min vaille pääovella, siihen lentokenttätyyliin. Paikalla ollaan vähintään tuntia etukäteen, jos asiakas haluaa itse ottaa riskin myöhästymisestä. Eli käytännössä mennään 3h etukäteen paikalle. Tällöin on myös kyytejä mahdollisuus järjestellä.

        Kahta erihintaista ei ole ja eikä tule. On ihmeellistä kuka tällaista valetta levittää. Ei ole kenenkään etu tällainen huhujen levittäminen.


      • piuhapoikki
        siivet poikki kirjoitti:

        Kahta erihintaista ei ole ja eikä tule. On ihmeellistä kuka tällaista valetta levittää. Ei ole kenenkään etu tällainen huhujen levittäminen.

        No kyllä sitä huhua levittää kela itse ja lvm.


      • Juujuujuu29
        piuhapoikki kirjoitti:

        No kyllä sitä huhua levittää kela itse ja lvm.

        Kun vuosi vaihtuu niin vaihtuu meininki myös 30 sakko-omavastuu tulee voimaan


      • lukeminen kannattaa
        siivet poikki kirjoitti:

        Kahta erihintaista ei ole ja eikä tule. On ihmeellistä kuka tällaista valetta levittää. Ei ole kenenkään etu tällainen huhujen levittäminen.

        Levittäjä:

        http://www.kela.fi/ajankohtaista/-/asset_publisher/mHBZ5fHNro4S/content/taksimatkojen-keskitetty-tilausmenettely-laajenee-helsingin-ja-uudenmaan-seka-etela-ja-ita-savon-sairaanhoitopiireihin?redirect=http://www.kela.fi/ajankohtaista?p_p_id=101_INSTANCE_mHBZ5fHNro4S&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-2&p_p_col_pos=1&p_p_col_count=2

        Jos olette kelakirjeenne lukeneet, on itse maksavien omavastuu 30€/suunta.

        Lukeminen kannattaa aina.

        Lueenemmän, kysyt vähemmän, tiedät enemmän. ;)


      • valettahan tää on
        siivet poikki kirjoitti:

        Kahta erihintaista ei ole ja eikä tule. On ihmeellistä kuka tällaista valetta levittää. Ei ole kenenkään etu tällainen huhujen levittäminen.

        "Kahta erihintaista ei ole ja eikä tule. On ihmeellistä kuka tällaista valetta levittää. Ei ole kenenkään etu tällainen huhujen levittäminen."

        No, tässä tämä ihmeellisten valeitten levittäjä on:


        http://www.kela.fi/ajankohtaista/-/asset_publisher/mHBZ5fHNro4S/content/taksimatkojen-keskitetty-tilausmenettely-laajenee-helsingin-ja-uudenmaan-seka-etela-ja-ita-savon-sairaanhoitopiireihin?redirect=http://www.kela.fi/ajankohtaista?p_p_id=101_INSTANCE_mHBZ5fHNro4S&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-2&p_p_col_pos=1&p_p_col_count=2


      • Maalaistyttäö
        valettahan tää on kirjoitti:

        "Kahta erihintaista ei ole ja eikä tule. On ihmeellistä kuka tällaista valetta levittää. Ei ole kenenkään etu tällainen huhujen levittäminen."

        No, tässä tämä ihmeellisten valeitten levittäjä on:


        http://www.kela.fi/ajankohtaista/-/asset_publisher/mHBZ5fHNro4S/content/taksimatkojen-keskitetty-tilausmenettely-laajenee-helsingin-ja-uudenmaan-seka-etela-ja-ita-savon-sairaanhoitopiireihin?redirect=http://www.kela.fi/ajankohtaista?p_p_id=101_INSTANCE_mHBZ5fHNro4S&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-2&p_p_col_pos=1&p_p_col_count=2

        Kysehän ei ole siitä, että asiakas kieltäytyisi yhdistelystä vaan siitä, että asiakas haluaa tutun ihmisen kuljettamaan ja saattelemaan hoitolaitokseen.
        Itse ajan maalla ja yhdistelen jo nyt mahdollisuuksien mukaan samaan kyytiin samaan suuntaan meneviä sairaskyytiläisiä. Maksut jyvitän asiakkaiden kesken, jotka sitten itse hakevat korvauksen aikanaan Kelalta.
        Suko meillä on ollut käytössä jo useamman vuoden. Keskuksen tekemiä yhdistelyjä ei ole ollut oikeastaan yhtään.
        Viimeisen vuoden aikana ei ole tullut myöskään yhtä ainutta hakua kotiin keskussairaalasta. (Paitsi näitä itsemaksavia.)
        Aluesairaalasta kotiutuksia tulee silloin tällöin. (Aluesairaala kuuluu toiseen keskukseen ja sieltä tuilataan automaattisesti oman kunnan auto hakemaan asiakasta.)
        Veikkaan, että menee kyllä pitkään ennenkuin tilanne tasaantuu ja autot riittävät jos kaikki asiakkaat joutuvat tilaamaan kyytinsä keskuksesta. Keskukset ovat jo nykyisellään kovin ruuhkaisia ja täystyöllistettyjä. Kukaan ei tiedä sitä työmäärää minkä taksit tekevät nyt järjestellessään ajoja ja aikatauluja. Vielä voidaan asiakkaan kanssa sopia lähtö vaikkapa varttia tai puolta tuntia aiemmaksi jos on tarpeen.
        Ehdottaisin, että jos taksiyrittäjä itse järjestää kahden tai useamman asiakkaan kuljetuksen samaan suuntaan, saisi hän sen tehdä ja tilata omaan autoonsa tällaiset yhdistelyt.


      • slut.
        Maalaistyttäö kirjoitti:

        Kysehän ei ole siitä, että asiakas kieltäytyisi yhdistelystä vaan siitä, että asiakas haluaa tutun ihmisen kuljettamaan ja saattelemaan hoitolaitokseen.
        Itse ajan maalla ja yhdistelen jo nyt mahdollisuuksien mukaan samaan kyytiin samaan suuntaan meneviä sairaskyytiläisiä. Maksut jyvitän asiakkaiden kesken, jotka sitten itse hakevat korvauksen aikanaan Kelalta.
        Suko meillä on ollut käytössä jo useamman vuoden. Keskuksen tekemiä yhdistelyjä ei ole ollut oikeastaan yhtään.
        Viimeisen vuoden aikana ei ole tullut myöskään yhtä ainutta hakua kotiin keskussairaalasta. (Paitsi näitä itsemaksavia.)
        Aluesairaalasta kotiutuksia tulee silloin tällöin. (Aluesairaala kuuluu toiseen keskukseen ja sieltä tuilataan automaattisesti oman kunnan auto hakemaan asiakasta.)
        Veikkaan, että menee kyllä pitkään ennenkuin tilanne tasaantuu ja autot riittävät jos kaikki asiakkaat joutuvat tilaamaan kyytinsä keskuksesta. Keskukset ovat jo nykyisellään kovin ruuhkaisia ja täystyöllistettyjä. Kukaan ei tiedä sitä työmäärää minkä taksit tekevät nyt järjestellessään ajoja ja aikatauluja. Vielä voidaan asiakkaan kanssa sopia lähtö vaikkapa varttia tai puolta tuntia aiemmaksi jos on tarpeen.
        Ehdottaisin, että jos taksiyrittäjä itse järjestää kahden tai useamman asiakkaan kuljetuksen samaan suuntaan, saisi hän sen tehdä ja tilata omaan autoonsa tällaiset yhdistelyt.

        Edellisessä kelan linkissä se melko selventävästi kerrottiin. Eipä taksien ehdotuksia enää kuunnella, kela vie takseja, kuin pässiä narussa.

        Maaseudun alasajo on alkanut, tai alkamassa. Sen kanssa nyt vaan on opeteltava elämään. Näin se menee.

        No, 1.1.2016, sitten se on vieläkin pahempaa, luulen. Kannattaa miettiä tuota päivämäärää, mikäli ehdotelmat menevät läpi......??


      • Maalaistyttö
        slut. kirjoitti:

        Edellisessä kelan linkissä se melko selventävästi kerrottiin. Eipä taksien ehdotuksia enää kuunnella, kela vie takseja, kuin pässiä narussa.

        Maaseudun alasajo on alkanut, tai alkamassa. Sen kanssa nyt vaan on opeteltava elämään. Näin se menee.

        No, 1.1.2016, sitten se on vieläkin pahempaa, luulen. Kannattaa miettiä tuota päivämäärää, mikäli ehdotelmat menevät läpi......??

        Niinpä. Aika surullista. Meiltä lopetetaan terveysasema ja monet ovat jo sanoneet, että teillehän se tuo töitä. Ehkä tuokin, mutta se ei ole se juttu.
        Surettaa ihan tosissaan kun maalta viedään palvelut ja samalla ihmetellään matkakustannusten nousua. Syyllistetään takseja kustannusten noususta.
        Moni jättää lääkärikäynnit käymättä kun ei busseja kulje ja taksi on kallis ja sen saaminen on hankalaa. Keskuksessa pimputtaa sama nauha kymmeniä minuutteja. Ambulanssipalvelut ajetaan alas. Siinähän niitä säästöjä syntyy kun ihmiset eivät pääse hoitoon ja kuolevat koteihinsa.


      • slut.
        Maalaistyttö kirjoitti:

        Niinpä. Aika surullista. Meiltä lopetetaan terveysasema ja monet ovat jo sanoneet, että teillehän se tuo töitä. Ehkä tuokin, mutta se ei ole se juttu.
        Surettaa ihan tosissaan kun maalta viedään palvelut ja samalla ihmetellään matkakustannusten nousua. Syyllistetään takseja kustannusten noususta.
        Moni jättää lääkärikäynnit käymättä kun ei busseja kulje ja taksi on kallis ja sen saaminen on hankalaa. Keskuksessa pimputtaa sama nauha kymmeniä minuutteja. Ambulanssipalvelut ajetaan alas. Siinähän niitä säästöjä syntyy kun ihmiset eivät pääse hoitoon ja kuolevat koteihinsa.

        Näin se on. Onneksi olen itse jo eläkkeellä, en aja enää. Näin maalla asujana meille maaseudun asukkaille keksitään koko ajan jotain. Pitäis hankkia pienpuhdistamo, ettei pas-kat pääse naapurin pellolle, jonne se ite levittää sitä itteensä. :( Palvelut viedään, ei busseja, puhelintolpat katkottiin, asfaltit hiotaan pikiteiltä, lapset muuttaa lähikaupunkeihin, me vanhukset asutaan, kunnes pannaan luukut ikkunoihin, ei aina niitäkään. Lopulta ei ole kuin autiotaloja sisään pudonneine kattoineen. Ei kai me kohta saada tänne enää sähköjäkään?

        Entisenä kaupunkiasukkaana vaistoan, kyllä maalle vielä väkeä muuttaa, kunhan ahdistuvat tarpeeksi kaupunkielämään, rikoksiin ja ruuhkiin. Aivan varmasti, en ehkä itse ole sitä näkemässä.

        Se on tämmöstä tää nykykehitys....

        Kaikkea hyvää maalaistytölle kaikesta huolimatta...


    • fdgtjhyui7

      En ota sen enempää kantaa kelakeskuksiin tai omavastuisiin, mutta sen kuitenkin sanon että taksit itse kusi omiin muroihinsa kun kuvitteli kelan olevan loputon lypsylehmä.

      Niin tämä tiukennus kuin moni muukin vastaava tässä yhteiskunnassa saa alkunsa siitä että joku on ollut liian ahne ja / tai pitänyt jotakin asiaa itsestään selvyytenä. Tähän taksitkin on syyllistynyt.

      • oifue

        Näin. Taidat olla TAKSI itsekkin?? :D


      • Kusetettu kunnolla
        oifue kirjoitti:

        Näin. Taidat olla TAKSI itsekkin?? :D

        V###n maalaistaksit vei ainakin meiltä kaikki kelan ajot! Jäi vain seinäruusun osa...ja keskuksen pyörittäminen, josta nämäkin ajot jaetaan.


      • fgjthyui8o
        oifue kirjoitti:

        Näin. Taidat olla TAKSI itsekkin?? :D

        Kyllä vain olen ja siksi toisten välinpitämättömyys vituttaakin.


      • tää pn facktaa

        Sä et tiedä mitä puhut ,kela halusi vain sähköisen laskutuksen. Kaikki muut viritykset on aivottomien liiton aikaansaannoksia.


    • Miestäältämaalta

      muutos on vielä kuitenkin lakiehdotus.

      Käsitellään joulukuussa eduskunnassa.

      Luotetaan siihen että eduskunnalla jotain järkeä ... Edes tässä asiassa.

      • MB33 1/3

        Kelan suorakorvaus oli pelkkä tulonsiirto kaupunkitakseilta maalaistakseille. Suuri puhallus, jolla tuettiin muutoin elinkelvottomia yrityksiä.


      • hoono muisti
        MB33 1/3 kirjoitti:

        Kelan suorakorvaus oli pelkkä tulonsiirto kaupunkitakseilta maalaistakseille. Suuri puhallus, jolla tuettiin muutoin elinkelvottomia yrityksiä.

        Eiko kaupungin autot kärkkynyt niitä paluu kyytejä vai muistanko ihan väärin.


    • Tratin takaa

      Mitäs sitä asiakkaita palvelemaan, sen kun vaan istuu autossa ja odottaa että palveluntappoautomaatti (datalaite) pukkaa kyytiä. Luokaapas itse omalla tominnallanne palvelullenne markkinat ja hankkikaa asiakkaat itsellenne.

    • asiakas1

      vaikka ajattekin kela taksi kyytejä toivoisin että vabhuksia palveltaisiin ja vietäisiin sisälle asti eikä jätettäisi pihalle.

    • kinnula

      Kelan on turha mainostaa säästöistä? Olen käynyt tänä vuonna kaksi kertaa jyväskyän ks sairaalassa yhteen suuntaan matkaa 170 km eli yhteensä 340 km se kerrotaan 1,63 e=554,20 euroa Kontrolli käynneissä voisin käydä omalla autolla, mutta Kela haluaa että istun taksin penkillä. oman auton korvausta on pienennetty jatkuvasti, mihin perustuu tämä valtava ero oman auton ja taksin suhteen?Täältä ei kulje linjaautoja!

    • säästöä

      Täysin samaamieltä jos pystyt omalla autolla ajamaan kela voisi korvata sinulle noin 40 euroa oman auton käytöstä.

      • Erilaistamatematiikkaa

        Valtiokonttorilla ei lasketa näin. Taksimatka työllistää erityisesti maahamuuttajia ja taksi maksaa myös veroja. Oman auton käyttöä ei haluta tukea. Sitä paitsi omalla autolla tulee yleensä myös pysäköintikustannuksia, joita kela ei korvaa lainkaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe