Paksusuolen syöpä ja oireet

Vatsas

Olen 28-vuotias mieshenkilö ja minua ovat nyt alkaneet vaivaamaan melko omituiset pienet "vatsakivut" ja kipristelyt etenkin tuossa alavatsassa vasemmalla puolella joskus vähän tuntuen oikeallakin puolella vatsaa.

Luin paljon artikkeleita paksusuolen syövän oireista ja huomasin että oikeastaan ainoa asia joka siihen voisi viitata ovat nuo ajoittaiset vasemmalla puolella tavallaan navan korkeudella esiintyvät vatsakivut. Tuntuu myös että vatsa turpoaa syömisen jälkeen, mutta se voi myös johtua siitä että olen tuttunut syömään aika hotkien ruokani, joten en ihmettelisi vaikka se olisi siitäkin kiinni. Kyseessä voi myös olla jonkinlainen ruoka-aineisiin liittyvää allergiakin.

Ilmavaivojakin on päivittäin, joka tukisi sitä että olen allerginen jollekin ruoka-aineelle ravinnossa. Olen käynyt lääkärissä ottamassa verikokeita melkein vuosittain ja pari vuotta sitten vatsa-oireiden ollessa päällä minulle tehtiin se isompi verenkuvakin, jossa ainakin esimerkiksi Keliakia rajattiin pois. Tuolloin vatsa-oireet taisivat lopulta johtua liiallisesta kuidun saamisesta, sillä kun sain vatsan toimimaan niin kivutkin hävisivät.

Verta ei ole ollut ulosteessa, mutta eräänä päivänä minulle oli ilmeisesti kehittynyt peräpukama tässä hiljattain tai jokin koska sen ihan havainnoimalla tunsi siellä ja täten kun pyyhki niin pieni tippa verta näkyi paperissa. Uskon että tuon peräpukaman syntyminen johtuu ihan istumatyöstäni.

Nuo vasemman puolen omituiset vatsavaivat kyllä vaivaavat. Minulla on kyllä muuten aika nopea aineenvaihdunta, joten saatan käydä isolla asialla kolmekin kertaa päivässä. Pohdin tässä että pitäisikö käydä lääkärissä ja vaatia noita vatsasyöpään liittyviä tutkimuksia vaiko ei tältä pohjalta.

55

45526

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syöpis

      Käy mielenrauhasi vuoksi tutkimuksissa!

      Oma syöpäni oli täysin oireeton. Sen ulostepää oli alle 5cm:n päässä sulkijasta ja sormella lääkärin tunnistettavissa.

      Tähystys olisi käsittääkseeni varmin tapa asian selvittämiseksi.

    • Pussinkuljettaja

      Mene ihmeessä tutkimuksiin! Suolistosyövän oireet ovat hyvin moninaiset ja todellakin yksilölliset. Myös minun syöpäni oli, kuten Syöpikselläkin, täysin oireeton, kunnes yks kaunis päivä en saanutkaan ulostettua kuin ohutta "spagettinauhaa". Peräsuolestani löytyi kasvain n. viiden cm:n päästä sulkijalihaksista, eikä minut operoinut kirurgi pystynyt niitä säästämään ja minusta tuli pussinkuljettaja lopun ikääni. Metastaaseja ei ollut kauempana eikä myöskään imusolmukkeissa, mutta verisuonissa ja hermoissa levinneisyyttä oli. Nyt kolmen ja puolen vuoden päästä sairauteni on uusiutunut.
      Lääkärit eivät helposti lähde nuoren kohdalla näitä asioita tutkimaan, koska tähän tautiin sairastutaan keskimäärin 65-vuotiaana. Itse sairastuin nelivitosena.
      Vaadi pääsyä tähystykseen. Se ei kaikkein miellyttävin tutkimus ole, mutta paras.
      Onnea matkaasi.

    • Vatsas

      Kiitos paljon vastauksistanne.

      Olen edelleen aika ihmeissäni näistä oireistani, joihin olen ryhtynyt kiinnittämään oikeastaan enemmän huomiota vasta nyt viime aikoina. Todella paljon vaikuttavat ruoansulatusvaivoilta monessakin mielessä, mutta toisaalta tuo puolelta toiselle ja kai eniten vasenta alavatsaa vaivaava kipu kuitenkin pelottaa eniten.

      Minulla alkaa loma muutaman viikon päästä ja jos oireet eivät häviä siihen mennessä niin aio kylmästi kävellä lääkärin puheille. Kun olin muutama vuosi sitten vatsavaivojen takia lääkärissä ja ne paljastuivat liian runsaskuituisen ruokavalion tekemiksi, niin minulle oltiin jo tekemässä paksusuolen tähystystä ynnä muuta ulostenäytettä ottamassa. Onneksi sain kuitenkin vatsan toimimaan tuolloin, mutta en ajatellut asiaa sitten sen pidemmälle.

      Kaikenlaista on kyllä käynyt mielessä tämän suhteen. Tuntuisi ja näyttäisi ettei verta ole ulosteessa, mutta toisaalta ehkei sitä sitten ole vielä sellaisia tunnistettavia määriä vielä näkyvissäkään. Ruokahalu on kyllä ennallaan ja syön oikein hyvin mielestäni vatsakivuista huolimatta, mutta toisaalta ihmetyttää se että nykyään tulee vatsa kipeäksi melkein mistä vaan ruoasta ja sitä seuraa sitten ilmavaivat, vatsan turpeaminen ja lisää vatsakipuja.

      Voi tietty olla että olen allerginen joillekin ruoka-aineille taikka laktoosi-intoleranssi on iskenyt. Toisaalta nämäkin kyllä testattiin vuosikausia sitten.

      Tämä asia kuitenkin kalvaa minua aika tavalla ja pelottaa nykyisin kaikki mahdolliset vaihtoehdot. En oikein tiedä että onko meillä suvussa nuorella iällä sairastettuja syöpiä tai etenkin vatsasyöpää olemassa.

      Lähden lääkärille piakkoin tästä varmaan. Tuli muuten mieleen että nostaisiko tuo vatsasyöpä kenties tulehdusarvoja verenkuvassa tai niissä peruskokeissa joita lääkärit verestä ottavat? Ei minulla kyllä tuntuisi olevan anemiaakaan, mutta mistäpä sitä tietää nyt tässä vaiheessa.

      • sair.hoitaja

        Keliakia ei näy aina verikokeissa. Gastroskopia eli vatsan tähystys olisi paikallaan. Ei kestä kauan ja ei ole muutenkaan paha potilaalle. Oireesisi sopivat hyvin moneen vatsavaivaan.

        Tutkimuksiin rohkeasti!


      • Anonyymi
        sair.hoitaja kirjoitti:

        Keliakia ei näy aina verikokeissa. Gastroskopia eli vatsan tähystys olisi paikallaan. Ei kestä kauan ja ei ole muutenkaan paha potilaalle. Oireesisi sopivat hyvin moneen vatsavaivaan.

        Tutkimuksiin rohkeasti!

        Ei kaikki tarvi olla syöpää


    • Pussinkuljettaja

      Hei vielä. Omalla kohdallani syöpä ei näkynyt perusverikokeissa mitenkään eikä ulosteessa ollut näkyvää verta siinäkään vaiheessa, kun uloste muuttui nauhamaiseksi. Kaikki veriarvot olivat loistavia hemoglobiinia ja tulehdusarvoja myöten. Ainoastaan ennen leikkausta otettu syöpämarkkeri CEA oli noussut ja tässä vaiheessa syöpä oli jo tähystyksessä todettu. En tiedä miten sitten yleensä syöpä vaikuttaa veriarvoihin, paitsi tuo anemia tietenkin, jos kasvain vuotaa verta. Mutta näin oli itselläni.
      Olen iloinen, että olet menossa lääkärin pakeille.

    • hoidoissa.

      Divertikkeleitä`? Tutkimuksiin nyt kuitenkin.

      Vatsa- ja suolistosyöpä ovat muuten kaksi eri asiaa

      • Pussinkuljettaja

        Aivan totta, oikea sana on mahasyöpä. Kansankielessä usein puhutaan vatsasyövästä. Vatsan alueella on olemassa useita syöpiä mm. maksa-, haima-, mahalaukun- ja suolistosyöpä. Suolistosyöpä on myös yleisnimitys suoliston alueen syövistä: paksusuolen-, ohutsuolen-, umpisuolen- ja peräsuolen syöpä, joiden hoidot eroavat jonkinverran toisistaan. Itselläni peräsuolisyöpä.
        Jokatapauksessa ap:lle tuuria matkaan ja toivotaan, että vaivojesi taustalla on jokin muu syy kuin syöpä.


    • Vatsas

      Täältä nyt sitten AP:lta raporttia toistaiseksi varsin laihoista tutkimustuloksista:

      Julkiselle puolelle on vaikeaa päästä esittämään asiaansa lääkärille. Vatsaoireita on näemmä liiaksi asti potilailla, joten on ollut vaikeaa saada aikaa julkisen puolen lääkärille kun ei näemmä ole heidän mielestään akuuttia. Aion pyytää että ottavat siellä ulostenäytteen ja siitä juuri tuon Kalprotektiini-arvon, sillä sitä kautta ainakin pystytään sanomaan että onko kyseessä joku suolistotulehdus vai ei.

      Kävin perusverikokeissa yksityisellä työterveyden piikkiin. Verikokeet olivat aivan normaalit eikä mitään anemiaan viittaava ollut havaittavissa. Toisaalta hyvin olen nyt jaksanut harrastaa ulkoliikuntaa ja muutakin, joten ei kyllä tunnu yleiskunnon laskulta nämä vatsaoireet.

      Edelleen ripuli ja ummetus vuorottelevat päivittäin. Pieniä kipuja tuntuu olevan vasemmalla puolella alavatsassa ja ilmaakin välillä on runsaasti. Vähäistä verta ON VOINUT OLLA ulosteessa, mutta en ole aivan varma siitäkään kun tiedän että jonkinlainen peräpukama siellä on ollut kaikesta tästä istumatyöstä ja muutenkin vähäisestä liikunnasta.

      Yksityisellä puolella miettivät myös noita divertikkeleita, mutta oireet eivät oikein tunnu siltä ja tulehdusarvotkin ovat normaalit. Edelleen kuitenkin vatsan toiminta vaihtelee päivittäin ja vasemmalla puolella on kipuja.. joskus oikeallakin.

      En voi nyt muuta kun odottaa että pääsisin sinne lääkäriin ja että he ottaisivat siellä sitten kaikki kokeet ja sen perusteella sitten miettisivät sitä tähystystä. Toisaalta lääkäri piti epätodennäköisenä sitä syöpää, mutta niinpä pidän minäkin jotain divertikkeleita jotka olivat kakkosvaihtehtona vakavimmista oireista puhuttaessa.

      Omituisia oireita ovat. Epäilen myös tuota ärtynyttä paksusuolta nyt, mutta tämän takia on pitänyt nyt lisätä todella paljon liikuntaa sekä ruokavalio vetää aika tiukalle.

      Tässä siis raportoi 28-vuotias mieshenkilö ilman mitään aiempia vatsaoireiden taustoja.

    • omainen1

      Minun isäni sairastaa paksusuolen syöpää. Hän meni tutkimuksiin, koska vatsa ei toiminut ja siellä tämä todettiin. Toteamisesta on nyt puolitoista vuotta ja ensimmäinen vuosi meni yllättävän hyvin. Ei pitänyt sairaslomaa lainkaan eikä syöpä päälle päin näkynyt mihinkään, vaikka leikkauksia oli takana jo useita ja avannepussia kantoi.

      Nyt tänä kesänä syöpä lähti leviämään ja on nyt jo viidessä paikkaa esim. selkärangassa. Eli pieni horjahduskin niin selkäranka voi murtua. Saattohoito on aloitettu, koska lääkkeet ei enää tehoa. Kotona isä yrittää mahdollisimman pitkään olla, mutta rankkaa se meille läheisille on. Lääkkeet on niin vahvat, ettei hän ole enää muutamaan päivään ollut mukana maailman menossa. Hourailee aivan omiaa ja koko ajan lähdössä jonnekkin ja repii kipupumppu johtoaan irti, jota ei missään tapauksessa saa tehdä. Lääkkeet myös aiheuttaa hirvittäviä aggressiivisuus kohtauksia, haistattelee ja haukkuu ämmiksi omia tyttäriään ja vaimoaan.

      Mene ihmeessä tutkimuksiin niin pian kun mahdollista. En tarkoita että juuri tälläinen kohtalo kuin iskälläni, olisi myös sinulla mutta mitä pikemmin sen parempi! Tätä en toivoisi kenellekkään, niin kauheasta asiasta on kyse. Tsemppiä tutkimuksiin ja toivottavasti ei ole sitä mitä luulet!

      • jhyri

        Tsemppiä omainen1!

        Muille tiedoksi että Suomalainen yritys Biohit on kehittänyt aika hyvät testit vatsanalueen sairauksille. Biohitillä on Gastropanel testi mistä selviää mahasyöpä, (jos todetaan vaatii myöhemmin tähystyksen) mahasyövän esiasteen, helikobakteerin, ja ainaskin hapoton vatsa. Lisäksi heillä on Colonview, millä selviää suolistosyövät. Biohitiltä löytyy myös calprotectintesti, millä kait selviää tulehtunut ja ärtynyt suoli. Heiltä löytyy kyllä myös hyvä kelikia ja laktoosi testi, sekä B12-vitamiinitesti. Jos onnistutte saamaan lääkäriltä lähetteen, niin saa kelakorvauksen ja aika kattavan selvityksen terveydentilasta.

        http://www.biohithealthcare.com/fi/laboratoriopalvelut


    • Late 1234

      Mielestäni jos ulosteen koostumus tai ulostamistiheys on normaalista poikkeavaa, niin kannattaa tähystää. Minulla oli poikkeavaa tiheyttä sekä koostumusta. Verta vähän, mutta suurin indikaattori minulla oli limaiset ulosteet. Ylävasemmalta löytyikin sitten golf pallon kokoinen kasvain....
      Olen onnekas verrattuna muihin, kasvain oli viittä vaille syöpää, mutta esiasteella vielä. Muita oireita oli tolkuton väsymys ja huoli että jotain vialla.
      Mies 45v.

    • hehetheth

      Onko mitenkään mahdollista että verta vuotaa peräsuolesta mutta hemoglobiini on normaali, hyvä? miksi mulla on näin? Pari kertaa on tullut verta peräsuolesta ja joskus on otettu hb se on ollut 151 (nainen). Ei tosin samaan aikaan ole otettu. Trombosyytit kroonisesti koholla jo vuosia, ja paha hustenlähtö vuosia jo. Mahasyöpäkö?

      • Anonyymi

        Vaikuttais raudanpuutteelta. Hb voi olla vaikka kuinks hyvä, Varastorauta eli Ferrit taas vajaa. Kohonneet Trombosyytit ja hiusten lähtö oli itsellä vakavan raudan puutteen merkkejä.


    • elintavat?

      Prosessoitu suomalainen maito, viljat, sokerit, stressi, keinomakeutusaineet, prosessoidut kasvirasvat (margariinit, kasvirasvakermat jne...) ja lisäaineet. Ne kun jättää pois, rauhoittuu elimistö aika monella.

      Viljojen ja/tai maidon karsiminen ei tietenkään ratkaise kaikkien ihmisten kaikkia mahdollisia terveysongelmia, mutta todella monella erittäin nopea ja yksinkertainen tapa parempaan hyvinvointiin, joka ei maksa mitään.


      Mutta jos ruokavalion muutos parempaan ei auta, niin VAADI ehdottomasti tutkimuksia, koska voit sairastaa jotain vakavaa sairautta, joka vaatii hoitoa ja hakeudu välittömästi hoitoon, jos sinulla on esimerkiksi näitä oireita: jatkuva oksentelu, jatkuva kipu, laihtuminen, jatkuva sairastelu, veriripuli, pitkittynyt ripuli, nielemisvaivat, ruuan takertumisen tunne tai jatkuvaa kuumetta.


      Viljat ja/tai maitotuotteet pois 2-4 viikoksi. Kokeile kumpi oireet aiheuttaa. Voi olla, että kumpikaan ei sovi. Jo 1-2 viikossa huomaa eron entiseen, jos jokin ruoka-aine ei sovi.


      Jos jopa kolmasosa suomalaisista kärsii vatsa- ja suolisto-oireista tai muista ongelmista joissa viljojen välttäminen auttaa, niin sinä voit olla niistä yksi. Lisäksi viljojen gluteeni (vehnä, ruis ja ohra), viljojen tärkkelys sekä maito tuottavat limaa ja tulehdusta elimistöön, joka pahentaa allergioita, astmaa, infektioita, lasten korvatulehduksia ja reuman oireita.
      http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm


      Maitotuotteet ovat monella yksi keskeisistä syistä suolisto-oireisiin, allergioihin, astmaoireisiin sekä erilaisiin iho-ongelmiin. Maitotuotteiden eliminointi helpottaa usein näitä oireita, ja moni vuosia oireista kärsinyt pääsee pysyvästi eroon sekä ongelmasta että lääkityksestä. Lisäksi maitotuotteet keräävät limaa ja ovat usein merkittävänä tekijänä kroonisissa ylähengitystieinfektioissa.
      http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm


      Kannattaa huomioida, että mitään koetta ei ole olemassa, joka näyttäisin yliherkkyyden viljoille ja/tai prosessoidulle suomalaiselle lehmänmaidolle.

      Näiden diagnoosi perustuu aina välttämisaltistuskokeeseen.

    • Pussinkuljettaja

      Hei Vatsas! Täällä mietin vointiasi. Joko olet lekurin pakeilla käynyt?

    • Vatsas

      Hei taas vaan kaikille,

      Aikaa tässä nyt vierähti hiukan, mutta tilanne on aikalailla sama kuin silloin kun tänne kirjoitinkin.

      Pääsin julkiselle puolelle lääkäriin vasta päälle viikko sitten oireistani huolimatta. Aikaa varattaessa joku hoitaja tai vastaava totesi että oireet kuulemma ovat niin yleisiä että "jos olet kestänyt kuukauden, niin varmaan kestät sitten vielä kaksi viikkoa päälle".

      Kuten kerroin, niin perusverenkuvassa ei ollut mitään huomauttamista. Pääsin nuoren naislääkärin pakeille joka diagnosoi oireeni ärtyneen paksusuolen aiheuttamiksi, joka kyllä kieltämättä kävisi järkeen kun miettii sitä jatkuvaa vatsan oireilua sekä ilmavaivoja siihen liittyen. Tähystystä nainen ei sitten millään suostunut tässä vaiheessa antamaan ja lopulta sain taistella siitä että sain naisen suostumaan ulostenäytteestä otettaviin erinäisiin arvoihin ynnä muuta.

      Näkyvää verta minusta ei ole enää liikkeellä, eikä se kyllä missään vaiheessa ole vaikuttanut siltä että se olisi tullut jotenkin sisältä, vaan veikkaan tuota peräpukamaa kaikkein eniten.

      Soittelin tuon ulosteen kalproktiini-arvon perään tänään ja siellä ilmoitettiin että lääkäri soittaa tuloksista ensi viikolla vasta. Tivasin kuitenkin aikani ja sain sentään puhelimitse tietää ettei näytteessä löytynyt mitään "hälyyttävää", jonka merkitystä voi tietty vaan arvailla.

      Täällä Helsingissä ei tosiaan tämän ikäiselle ihan noin vaan lähdetä paikoitellen rajuistakin vatsaoireista huolimatta tekemään tähystystä sitten millään. Olenkin päättänyt että en palaa lääkärin puheille elleivät oireet pahene merkittävästi ja hoidan tätä vaivaani nyt sitten ärtyneenä paksusuolena niin kauan kunnes jotain muuta ilmaantuu horisonttiin.

      Vatsa toimii välillä ihan hyvin ja välillä sitten taas ei. Ilman muodostumista vatsaan on lähes koko ajan sekä kipuja molemmilla puolilla alavatsaa. Kuulemma ärtyneessä paksusuolessa tämä on osa taudinkuvaa.

      Tuntuu myös nyt siltä että kaiken lukemani perusteella kaikki Crohnit sekä haavaiset paksusuolet voidaan sulkea pois, sillä oireiden pitäisi olla niissä vielä rajummat ja mahdollisesti tulehdusarvojenkin pitäisi nousta.

      Onhan tämä kolkkoa vain odottaa että tapahtuuko käänne kenties pahempaan joskus jossain vaiheessa vai ei.

      • Älä panikoi

        Minusta oireesi eivät vaikuta syövästä johtuvalta, vaan pikemminkin laktoosi-intoleranssilta. Se voi tulla aikuisiälläkin, vaikka ei olisi ennen ollut. Ennen kaikkea mainitsemasi ilmavaivat viittaavat huonoon laktoosinsietoon: suoliston bakteerit käyttävät pilkkoutumatonta laktoosia aineenvaihdunnassaan, jolloin muodostuu runsaasti kaasuja. Kaasut laajentavat suolta, mikä aiheuttaa kipuja. Lisäksi pilkkoutumaton laktoosi vetää suoleen nestettä, mikä johtaa ripuliin. Toistuvat ripuli- ja ummetusjaksot todennäköisesti rasittavat peräsuolen limakalvoa niin, että peräpukamat alkavat vuotaa.

        On helppo maalailla kauhukuvia ja pohdiskella pahimpia mahdollisia tauteja, etenkin tällä palstalla, mutta kannattaa ottaa ihan rauhallisesti. Kokeile jättää laktoosipitoiset maitotuotteet pois - se on helppoa. Kaupasta saa oikeastaan kaikkea laktoosittomana, mutta muualla kuin kotona syödessä pitää välillä kysellä laktoosittomuuden perään, ellei sitä erikseen ole mainittu. Jos kyse on laktoosi-intoleranssista, oireet häviävät parissa päivässä.

        En tiedä, miten vakuuttaisin sinut, mutta et häviä mitään jos kokeilet. Jos päätät kokeilla, palaa kertomaan miten kävi.


    • __...__

      Kiitos vastauksesta.

      Parisen vuotta sitten minulle otettiin verikokeesta nuo keliakia- sekä laktoosiarvot, mutta molemmat olivat kunnossa. Tietenkin tuohon voi sairastua melkein milloin vain, joten eipä se tosiaan oireiden perusteella olisi mahdotonta tällä hetkellä.

      Kuulemma tuohon laktoosi-intoleranssiin on joku vieläkin perusteellisempi koe, mutta en nyt muista että onko sellaista minulle koskaan ainakaan aikuisiällä tehty.

      Kaksikin eri lääkäriä on nyt enimmäkseen veikkaillut toiminnallisia vatsavaivoja näiden oireitteni aiheuttajaksi, joten voin kyllä kokeilla piakkoin tuota maidotontakin kautta ja katsoa että miten lähtee etenemään. Toisaalta minulla riittää kyllä vielä paljon teorioita sen suhteen että mikä voisi näitä juttuja aiheuttaa. Divertikkeleihin en oikein enää usko, sillä jälleen oireiden pitäisi olla rajumpia ja varmasti selkeämpiä kuin runsas ilman muodostuminen ja alavatsan molempien puolien vaihteleva kipuilu.

      Voin kyllä fyysisesti ihan hyvin koko ajan eikä kyllä näyttäisi siltä että ruumiinlämpö olisi jotenkin koholla tai muuten olisin erityisen voimaton. Vaikea tässä kuitenkaan on mitään lopullista nyt sanoa vielä kun menee aikaa ja vaivaa että pääsisi lisäkokeisiin- joihin olen tosiaan päättänyt mennä vasta jos jotenkin olo huononee huomattavasti. En koe että lääkärit tuolla julkisella puolella ottavat vakavasti ja määräävät tähystystä ellei olo huonone huomattavasti tai jos en ala näytellä sairaampaa kuin olenkaan vielä tässä vaiheessa.

      Vaikka olen helposti stressaava ja ahdistuva persoona, niin olen kyllä yrittänyt rauhoitella itseäni tämänkin palstan lukemisesta huolimatta. En nyt pidä syöpää kovinkaan todennäköisenä enää, mutta onhan se totta että tähystys antaisi lopullisen varmuuden. Omasta pussista sen maksaminen on myös käynyt mielessä, mutta samoja merkkejä ei minusta ole enää ilmassa kuin silloin tämän viestiketjun aloittaessani.

      Seuraan tilannetta.

      • sair.hoitaja

        Ärtyneen suolen oireyhtymä, ja mahdolliset laktoosi-intoleranssi ja keliakia tulevat kohdallesi mieleen. Kokeile olla ilman ruisleipää ja hiivapitoisia tuotteita. Ruis ei sovi ärtyneelle suolelle. -Tässä jotain.


    • omainen1

      Hei kaikki.
      Kerroin isästäni täällä muutama viikko sitten. Isäni nukkui pois tällä viikolla...
      Syöpää on monenlaista, mutta tämä oli harvinaisen ärhäkkä.

      • nurse white

        voimia teille surussa jaksamiseen.


      • Pussinkuljettaja
        nurse white kirjoitti:

        voimia teille surussa jaksamiseen.

        Osanottoni teille ja voimia jaksamiseen.


    • 17+15

      Osanotto.Meillä lasten serkku nukkui pois n. 3kk vatsasyövän toteamisen jälkeen,oli levinnyt pitkälle. Itse oon syövästä selvinnyt (eri syöpä) ja järkytyksenä eilen sain kuulla että äidiltämme on molemmat rinnat poistettu :(

    • 25v

      Hei ap.minulla on just samanlaiset oireet,jatkuneet vuoden. Mikä oli lopputulos? Olen huolissani, pelkään että on paksusuolisyöpä

    • VHH-kannattaja

      Ruis tekee usein tepposen paksusuolessa, koska siinä on proteiineja, jotka kulkevat sulamattomina suoliston läpi aiheuttaen vahinko myös paksusuolessa.
      Lopettamalla kaikki viljatuotteet ruokavaliossa, niin takaan olon paranevan jo parissa kolmessa viikossa.
      Mitä tulee peräpukamien hoitoon, niin mitkään apteekin voiteet eivät ole yhtä tehokkaita kuin kookosöljy. Kookosöljy on luonnon amptiseptinen aine, joka toimiin niin sisäisesti kuin ulkoisesti.

    • Venttaaja

      Joo'o. Eipä kannata noiden oireiden kanssa leikkiä, jos julkinen puoli vähättelee oireita, menkää yksityiselle ja maksakaa vaikka itse tähystys. Itse menin viimesyksynä ensikerran verisen ulosteen takia tk;n. Isomäärä peräpuikkoja, ei vaikutusta. Lopulta yksityisen kautta tähystykseen. Diaknoosi, pahanlaatuinen syöpäkasvain. Tietokonekuvaus, mangeettikuvaus tehty. Nyt kiireellisenä leikkaukseen. Kiireellisyys... oottamista jo puolitoista kuukautta. . Kipua ja huimausta , anemian puolella veriarvot..että tämmöistä.

    • AnssiR

      Minulla on seuraavia oireita joiden takia menen alustavaan tutkimukseen parin päivän päästä:
      - koostumukseltaan muuttunut uloste: usein suikalemaista (ohuempaa kuin tavallisesti) tai papanamaista, normaalisti ollut isoja "banaanimaisia pötkäleitä" joten nyt melko erilaista. Väriltään uloste on suunnilleen samanlaista nyt kuin on aina ollutkin.
      - tunne että suoli ei tyhjene kokonaan
      - tihentynyt ulostamisen tarve
      - lievä pahoinvointi ulostamisen jälkeen, varsinkin jos ulostetta on tullut paljon.
      Ilmoittelen tänne diagnoosin kun olen käynyt lääkärillä.

      • palstanlukija

        Miten kävi, saitko jo diagnoosin oireistasi ? Toivottavasti oireesi olivat ns. vaarattomia eikä syöpää, monet vaarattomat (vaikkakin kiusalliset) vaivat aiheuttavat syövän kaltaisia tuntemuksia tai oireilua.


      • Asiastakiinnostunut

        Miten kävi? Tästä on kuitenkin kulunut jo jonkun aikaa?


      • timoho

        Samanlaiset oireet ja terveyskeskuslääkärille meno, lähetti tähystykseen ajanvaraukseen, sain onneksi perutusajan pian koska poltot olivat kovia, käytin vesiperäruisketta helpottamaan, nyt juon joka ilta 1-2 pussia Movicol ja olo on hyvä, tähystyksessä pahanlaatuinen kasvain 20cm peräreijästä eli peräsuoli syöpä. Nyt sitten taas verinäytteille, TT-kuvaukseen, magneettikuvalle jne.
        Ps. Muuten terve, eikä mitään muuta vaivaa kuin ulostamisen vaikeus.


    • Lenaw

      Löysin tämän vanhan ketjun, koska alkoi huolestuttaa suolen vaillinainen tyhjeneminen.
      Vuonna 2005 löysin syyn koviin vatsavaivoihin, joiden tuolloin arvelin olevan syöpää. Vaivat alkoivat aina syömisen aikana tai sen jälkeen mahan paisuessa kuin viimeisillään. raskaana olevalla.

      Laktoosi--ntoleranssin olin selvinnyt jo aiemmin, mutta nyt siis oireiden aiheuttajaksi osoittautui tärkkelys, joten kaikki viljat pois ja kaikki juurekset pois. Samalla myös kaikki einekset ja melkein kaikki prosessoidut lihatuotteet pois. ( Niissäkin kovin usein tärkkelystä. Tuoteselosteet siis tehosyyniin). Minulle tehtiin kuitenkin gastroskopia, jossa todettiin mahalaukun limakalvon surkastuma ja siihen liittyvä hapoton maha. Verkokeissa ilmeni perniöösi anemia. Pääsin vielä kolonoskopiaan , jossa paksusuolessa löytyi pari peukalon pään kokoista hyvälaatuista kasvainta. Koska niillä on taipumus uusiutua ja muuttua pahanlaatuinen olin sitten säännöllisin väliajoin tarkistuksessa. Kun ne jatkuvasti uusivat, niin tarkastukset jatkuivat vuosikaudet. Sitten kerran uutta ei ollut ilmennyt, joten tarkoitus oli että tulen parin vuoden päästä vimeiseen kotrolliini.
      Kävi sitten niin , että "viimeisessä" kotroilissa ilmeni läpi suolen menevä adenooma, syövän esiaste. Se leikattiin pois touko-kesäkuun vaihteessa 2017.
      Olen viime aikoina ollut äärimmäisen väsynyt ja "pienempikin" flunssa tms kaataa pitkäksi aikaa sänkyyn. Tosin minulla on useampia autoimmunisairauksia, ja immuniteetti yleisesti puuttuu, joten sairastunut, jos joku yskäisee tai aivastaa samassa huoneessa.

      Minulla on helmikuussa 2015 tapahtuneen liukastumisonnettomuuden jälkeen voimamaat krooniset alasekäkivut ja niihin vahva lääkitys. Niihin liittyy tarvittaessa myös Panacod pore (tabletissa on tärkkelystä mutta poretta ei Kela korvaa). Jonkin aikaa sitten olin ottanut niitä hieman runsaammin (tosin en likimain yli lääkärin määräykseen. Tuo johti "vuosikymmenen ummetukseen" - Normaalisti minulla on usein ripulia, koska on niin helppo saada liikaa hiilihydraatteja, enkä nykyisin siedä juuri muuta sokeria kuin puhdasta glukoosia.

      Anyhow tuon hankalan ummetuksen jälkeen minulle jää joka vessassa käynnin jälkeen sellainen olo, ettei suoli tyhjentynyt. Jonkun kerran olen sitten pistänyt sinne Metalaxin, jolloin osa suoleen jääneestä ulosteesta onkin tullut ulos. Olen kuitenkin näiden tyhjennysten jälkeen usein niin voimaton, etten voi muuta kuin mennä nukkumaan. Olen aika varma, että se syövän esiaste on muuttunut syöväksi.

      Jos nämä ulostusvaikeudet eivät muutaman päivän kuluttua lopu, niin laitan meillä minua Keskussairaalassa hoitaneelle lääkärille ja pyydän päästä aikaistettuun kontrolliin. Muistaakseni kontrolliin piti olla vasta vuoden kuluttua.

    • LenaW

      Ja ps. Hiilareiden syönnin aion nyt vetää todella minimiinsä, jotten ruoki mahdollista kusumatonta vierasta.

    • rtlöppönen

      Kuinkahan nopeasti suoliston syövät voi kehittyä ?
      Olin kolonoskopiassa 2016 kesällä ja lääkäri sanoi ettei ikinä tarvitse sitä tehdä uudestaan.
      Olen jo eläkkeellä.
      "Takuu" on kuulemma ainakin viitisen vuotta, että syöpä voisi ehtiä tulla.
      Nyt on tullut epäilyttäviä oireita, mahdollisesti peräsuolen syövän tapaisia oireita.
      Kevättalvella hirtettiin kolme peräpukamaa.
      Pelkään, ettei se ole kaikki.

      Voisiko peräsuolen syöpä kehittyä kuitenkin ärhäkän nopeasti ja minkälaisia ensi oireet ovat yleensä ?

      Lääkärin olen varannut asian selvittämiseksi eli päätetään tehdäänkö tutkimuksia ja minkälaisia
      (ja pukamatkin vaatii toisen hirton)

    • Anonyymi

      Kysyn uudestaan, jos jollakulla on kokemustietoa kuinkakohan nopeasti syöpä suolistossa voi kehittyä, kun 2016 on tehty kolonoskopia, eikä ollut mitään.
      Uudenlaista mahavaivaa on ja vajaa vuosi sitten oli ylävatsakipukohtaus palleassa
      ja kipu säteili laajalle.
      Gastroskopiassa ei löytynyt syytä.
      Se jäi minusta kiinni jos kipu jatkuu menenkö kolonoskopiaan.
      Käyn yksityisellä, koska tekessä ei eläkeläistä oteta tosissaan.
      Kaikki "johtuu varmaan ikääntymisestä".
      Suolistosyövät yleistyvät 65 ikävuoden jälkeen.

    • Anonyymi

      En usko, että neljässä vuodessa ehtii varsinaista syöpää kehittymään jossilloin ei ole havaittu edes polyyppejä. Juuri tuon ikäluokan kaveriltani poisteettin koloskopin yhteydessä niitä, ainakin vielä silloin harmittomia lisukkeita.

      • Anonyymi

        Kiitos vastauksesta, se rauhoitti minua, minulla ei tainnut olla ollenkaan polyyppeja
        tai vain pari ehkä, koska se ei jäänyt mieleenikään lausunnosta.
        Luin, että niitä voi olla kymmeniäkin.

        Minulle on käynyt toisinpäin kuin yleensä käy,
        minulla nauhamainen uloste on muuttunut paksuksi ja on parikin vessakäyntiä päivittäin.
        Ihmettelen sitä vähän.
        Ennen vatsa toimi vain kerran päivässä, noin kuutena päivänä viikossa.

        Tukkaa lähtee paljon otsalta, mutta naisilla kuulemma ikääntyessä lähtee otsalta,
        miehillä päälaelta ja ohimoilta. Minulla on vuodessa otsa "noussut" pari senttiä
        ja tukka on harvenee otsalta harvemistaan.
        Tukkani on ollut paksu. Sitäkin mietin liittyykö se johonkin sairauteen.
        Kilpirauhasarvot on ok, sen toiminnan häiriö kuulemma voi aiheuttaa
        hiustenlähtöä.

        Lääkärien arviot kolonoskopiasta vaihtelee, yksi lääkäri sanoi,
        että viisi vuotta voit olla rauhassa, toinen sanoi kolme.

        Hyviä vointeja kaikille ja toivon, ettei kellään ole mitään epäilyksistä huolimatta.


    • Anonyymi

      Oon 17-vuotias tyttö ja pelkään että mulla on paksusuolen syöpä. En oo varma onko mun ulosteissa ollut verta, yleensä niissä on sellasii tosi pieniä punasia pilkkuja, niinku sellasii ihan pienii hiekanmurun kokosia. Sit kerran monta kuukautta sitten oli yhen kerran todella tummaa ripulia, jonka aattelin olevan tummaa verta. Sen jälkeen ei oo kuitenkan enää tullu tollasta. Ei siis mitään muuta tummaa ulostetta tai ”näkyvästi” veristä, mut kuitenkin. Sit hemoglobiini mitattiin kuukausi sitten joka oli 124, eli aika siinä alarajoilla. Lisäksi mun isovanhemmalla on paksusuolen syöpä, joten olen nyt todella peloissani tästä koska luulen että tämä voisi nyt periytyä minulle. Olen kuitenkin vasta 17.

      • Anonyymi

        Mene lääkäriin tarkistettavaksi, mutta suurempi todennäköisyys, että on esim. ärtynyt suoli, jokin suoliston yliherkkyys tai haavainen peräsuolen tulehdus/tauti. Kaikki nuo pitää kumminkin lääkärissä selvittää ja kun ajoissa hoitaa niin syövänkin saa hoidettua helpommin pois kun monia muita vatsavaivoja.
        Sinulla saattaa myös olla endrometrioosi joka on ihan hirveän ärsyttävä paholainen ja aiheuttaa pelottavia oireita, mutta ei ole mitään syövän tasoista. Naisten etenkin kannattaa ajoissa jos vatsavoivoja ja tuollaisia on niin mennä tarkistuttamaan, koska on niin paljon hormonaalisia asioita, jotka aiheuttaa kaikkia ihme oireita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mene lääkäriin tarkistettavaksi, mutta suurempi todennäköisyys, että on esim. ärtynyt suoli, jokin suoliston yliherkkyys tai haavainen peräsuolen tulehdus/tauti. Kaikki nuo pitää kumminkin lääkärissä selvittää ja kun ajoissa hoitaa niin syövänkin saa hoidettua helpommin pois kun monia muita vatsavaivoja.
        Sinulla saattaa myös olla endrometrioosi joka on ihan hirveän ärsyttävä paholainen ja aiheuttaa pelottavia oireita, mutta ei ole mitään syövän tasoista. Naisten etenkin kannattaa ajoissa jos vatsavoivoja ja tuollaisia on niin mennä tarkistuttamaan, koska on niin paljon hormonaalisia asioita, jotka aiheuttaa kaikkia ihme oireita.

        Endometrioosi ei kyllä näy ulosteessa millän tavoin. Mutta sen huomaa kyllä kuukautisten kivuliaisuudesta. Tiedän tyttärestäni tämän. Ja jos ulosteessa on jotain oudon näköistä, niin kannattaa miettiä, mitä on syönyt. Kaikki ruoka ei välttämättä sula ihan kokonaan, esim. puolukat voivat tulla läpi miltei kokonaisina. Tällä vain pyrin rauhoittamaan pahinta pelkoa. Hemogolobiinia voi yrittää nostaa rautatableteilla, se ehkä on jo ohjeeksi annettukin. jos ruokavalio on sellainen ettei siitä saa rautaa.


      • Anonyymi

        En muista lukeneeni, että syöpä periytyy, vaan voi olla pieni riski, että joku tekijä laukaisisi sen.
        Ulosteen väri vaihtelee, se riippuu paljon siitä mitä syö ja juo.
        Maitoa vai lakritsaa ? Porkkanaa vai parsakaalia ?
        Juon itse kaakaoproteiinijuomaa, ulosteeni on silloin mämmin väristä ja jotkut kuten puolukat ei sula vatsassani, punaisia pieniä kuorenpalasia tulee ulos.

        Syötkö kunnolla, jospa hemoglobiiniarvosi johtuu siitä, että ruokavaliosi on puutteellinen
        tai syöt liian vähän ?

        Onko sinulla siis mitään kipuja tai vaivoja ?

        Olisi kai aika harvinaista, että nuorella olisi suolistosyöpä.
        En olisi sinuna huolissani, mutta saadaksesi mielenrauhan,
        tilaa aikaa lääkärille ja juttele sinua huolestuttavista asioista !

        Nuku yösi ihan rauhassa !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Endometrioosi ei kyllä näy ulosteessa millän tavoin. Mutta sen huomaa kyllä kuukautisten kivuliaisuudesta. Tiedän tyttärestäni tämän. Ja jos ulosteessa on jotain oudon näköistä, niin kannattaa miettiä, mitä on syönyt. Kaikki ruoka ei välttämättä sula ihan kokonaan, esim. puolukat voivat tulla läpi miltei kokonaisina. Tällä vain pyrin rauhoittamaan pahinta pelkoa. Hemogolobiinia voi yrittää nostaa rautatableteilla, se ehkä on jo ohjeeksi annettukin. jos ruokavalio on sellainen ettei siitä saa rautaa.

        Joissain tapauksissa endrometrioosi pesäkkeet vuotaa kyllä suolistoonkin. Se riippu missä niitä on. Ei kaikilla sama sairaus näy täysin samalla tapaa.
        Rautatabletteja ei tosiaan pidä syödä ellei ole ensin puhunut asiasta lääkärin kanssa ja saanut siihen sen ohjeistuksen.
        Hyvä käydä lääkärissä ihan senkin takia, että he kertovat mitkä on suolistosyövän oireet ja selvittävät, että onko jotain. Rauhoittaa mieltäkin, että kun on käynyt lävitse asiasta tietävän henkilön kanssa ja tietää oman terveydentilan ja saa selkeän ohjeistuksen.


      • Anonyymi

        Oletko saanut jo ajan lääkärille? Mulle lääkäri sanonut että ainakaan ärtyvä suoli ei tee verenvuotoa. Vaihtoehtoja monia pukamat, polyypit,syöpä, haavainen tulehdus se yleistynyt kuulema sikana lukenut! endomentoosi itsellä vuotaa veri ennen kuukautisia, mutta ei siis sieltä mistä pitäisi vaan peräsuolesta, vuoto samanlaista kun kuukautisia ja liittyy myös lantion ja alaselänkipua. tutkimuksiin menossa pian. Pelkäsin eka syöpää mutta olisin varmaan jo kuollut mikäli syöpä koska verenvuoto jatkunut jo 2013. Tähysty ei ole onnistunut sen juotavan nesteen määrän takia ahituksen saan pian uuden ajan vähemmällä nesteellä


    • Anonyymi

      Pelkkä direntikkeli voip olla tosi kipeä nostaa kuumeen vatii jopa penisiliini hoidon. Itselläni ol syynä viljan syönti ja maidon lipitys. Ei parantanut lopetus mutta vatsakipuja harvemmin.

      • Anonyymi

        Divertikkelti on "kiinnikkeitä". Vaikea ymmärtää, että maidon juomisen lopetus
        niitten aiheuttamia kipuja lieventäisi, ehkä se auttoi johonkin muuhun vaivaan,
        mutta kaikenlaiset jyvät ja pavut voivat tukkia suolistoa divertikkelin kohdalla,
        että ruoka on hyvä pureksia kunnolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Divertikkelti on "kiinnikkeitä". Vaikea ymmärtää, että maidon juomisen lopetus
        niitten aiheuttamia kipuja lieventäisi, ehkä se auttoi johonkin muuhun vaivaan,
        mutta kaikenlaiset jyvät ja pavut voivat tukkia suolistoa divertikkelin kohdalla,
        että ruoka on hyvä pureksia kunnolla.

        Divertikkelit eivät ole kiinnikkeitä.
        Ne ovat suolen umpipusseja, eli suolen seinään on tullut pieniä ns. pusseja, jotka ulottuvat suolen seinästä ulospäin. Sinne pussiin saattaa kertyä ulostetta, ja joskus voi joku pöpö päästä mukaan, niin silloin divertikkelit voivat tulehtua, jolloin voi nousta kuume, ja tulla muutenkin kipuilua ja heikkoa oloa.
        Jos divertikkeleitä on useita, siitä käytetään termiä divertikuloosi.
        Pahimmassa tapuksessa divertikkeleitä voidaan joutua leikkaamaan, jos niistä on ylettömästi vaivaa, tai ovat pahasti tulehtuneet.


    • Anonyymi

      Mulla kans kipuja ja paineen tunnetta ollut useamman kuukauden vasemmalla puolella alavatsaa (ei joka pv, mutta viikottain). Maha menee myös herkästi kovalle, mutta ulostamistiheys ok. Lisäks oon niin hoikka, että tunnen jopa mun paksusuolen painelemalla mahaa ja se tuntuu aika kovalle... Outo oire myös, että välillä pissatessa tuntuu, että alavatsa ”kramppaa”, tätäkin tapahtuu välillä.

      Lääkärissä kävin. PVK ok, ulostenäyte ok. Lääkäri myös tutki vatsaa painelemalla eikä ollut arkuutta tms. Verta ei oo ikinä tullut ulosteessa ja pukamia ei ole. Kävin myös gynellä ja siellä kaikki ultrassa ok, virtsanäyte ok ja ottivat jopa seksitautitestejä ja nekin ok...
      Pelkään tietysti pahinta vaikka lääkäri sanoi että tuskin on mitään vakavaa. Olen kuitenkin nuori 23v. ja perusterve tms.

      Mitähän tää vois olla? Endometrioosi? Voiko hormoonikierukka aiheutta tällästä?

      Kertokaa kokemuksia ja jakakaa tietoanne!

      • Anonyymi

        Onko mitään uuttaa ilmestynyt sittemmin?


    • Anonyymi

      Itse olen myös pelännyt suoliston syöpää noin 50 vuotta. Nyt on ikää 71 vuotta, mutta mitään suolistosyöpään viittaavaa ei ole.

      Asiasta vain kirjoitetaan niin paljon, että useimmat elävät koko elämänsä syövän ja nimenomaan suolistosyövän pelossa.

      Kannattaa muistaa, että se mikä on tullakseen, se tulee, pelkäät tai et. Tutkimuksilla ei välttämättä kaikkea estetä.

      • Ihan mielenkiinnosta: miksi olet pelännyt nimenomaan suoliston syöpää?


      • Anonyymi
        Bay79 kirjoitti:

        Ihan mielenkiinnosta: miksi olet pelännyt nimenomaan suoliston syöpää?

        Itse ihmettelen: mistä mielenkiintosi heräsi?


      • Anonyymi

        Kaikenlaiset suolistosairaudet ovat yleistymässä jatkuvasti.
        On Chronin tautia, ärtynyttä suolta, haavaista paksusuolta, keliakiaa, ym.

        Vatsa- ja suolistovaivat ovat valitettavan ikäviä niistä kärsivillä.
        Olen kuitenkin sitä mieltä, että ei kannattaisi ensimmäiseksi ajatella sitä kenties pahinta, syöpää.
        Harvemmalla vatsa- ja suolistovaivaisella kuitenkaan syöpää todetaan.

        Toki hyvähän on käydä tutkimuksissa, niin ei jää vaivaamaan mieltä.
        Esim. ravitsemusterapeutilta saa yleensä hyviä ohjeita suoliston ja vatsan hyvinvointiin.
        Kun ne suolistotkin ovat ihmisillä hyvin erilaisia, se mikä käy toiselle, ei välttämättä sovikaan toiselle.
        Ainoastaan itse voi tietää, mikä omassa vatsassa ja suolessa miltäkin tuntuu. Ja vaivojen kanssa se vaatii aika paljon kokeilua.


    • Anonyymi

      Oon 17 v tyttö jolla ulkomaan reissun jälkeen alkanut vatsavaivat. Vatsa turpoaa ruoan jälkeen tosi paljon, joskus siihen liittyy ikävä kipu. Uloste vaihtelee ripulin ja ummetuksen välillä.

      En tiedä onko tää joku mieleen liittyvä juttu, mutta jos tiedostan, etten pääse vessaan, tai oon menossa esim kouluun, alkaa heti tuntua että pitäis päästä vessaan. Tämän takia esim ennen kouluun lähtöä käyn vessassa, ettei koulussa tarviis, mutta tuntuu ettei suoli tyhjene. Ja viimeistään koulussa on inhottava olo.

      Ripuli oli jossain vaiheessa pari päivää, ja sillon ei pystynyt yhtään pidättelemään vaan oli pakko päästä asap vessaan.

      Muutin ruokavalion täysin, kun oireet alkoivat pahentua, eikä maitohappobakteerit auttanut reissun jälkeen. Aloin syömään FODMAP ruokavaliota jossa vältetään esim viljoja, laktoosia, kofeiinia, joitain hedelmiä yms.

      Vatsa alkoi kyllä toimia paljon paremmin, ja huomaan, että jos välillä syön esim vehnää, maha saattaa mennä kipeämmäksi ja saattaa esiintyä esim ripulia.

      Pelkään silti syöpää, mutta sen lisäksi pelkään myös lääkäriin menemistä, verikokeita ja tähystyksiä yms. Silti ajatus takaraivossa piinaa aika paljon. Mielenrauhan haluaisin…

      Onko neuvoja tai vinkkejä?

      • Anonyymi

        Tähän vielä lisäksi että matkasta on jo aikaa, ja matkan jälkeen alkoi vaikeammat vatsavaivat, mutta ennen sitä vatsa turposi ruoasta nopeasti, mutta en muista että ripulia oisi sillon ollut.

        Vertakaan ei ulosteessa koskaan ole ollut.


    • Anonyymi

      Onnea lääkärin hankintaan
      Isot suvut heti tiedotettava lapsille ,mikäli niitä on.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6729
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4360
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2783
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1643
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1141
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe