Lihansyöjät suu kiinni!

TMuller

Lihansyöjät olkaa hyvä ja laittakaa tänne linkkejä lihansyönnin eduista. Lyhyellä googlauksella ei juuri tullut vastaan... Perustelkaa väitteenne tieteellisillä julkaisuilla tai pitäkää turpanne tukossa.

185

1722

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :D_____:D

      Entäpä kahvinjuonnin eduista, perustelkaa väitteenne tieteellisillä julkaisuilla tai pitäkää tur.......

    • Xanor

      Katos katos, ituhippi siellä pullistelee. Ja oikein käskyttää.. voi reppanaa.
      Otahan banaani ja kiipeä lamppuun syömään sitä. Kyllä hoitaja on tulossa
      kunhan ennättää.

      • TMuller

        Tällaisia viestejä oli muutama ketju pullollaan. Kertoo kirjoittajasta paljon, mutta hän tuskin sitä tajuaa.


      • Karppila

        Kun ei oikeita argumenttejä löydy niin helpostippa sitä varaudutaan haukkumiseen. Ei mitään uutta.


      • Nautiskelija...
        Karppila kirjoitti:

        Kun ei oikeita argumenttejä löydy niin helpostippa sitä varaudutaan haukkumiseen. Ei mitään uutta.

        Eiköhän jokainen syö sitä, mitä haluaa. Tuskinpa nyt välttämättä haluaisikaan elää satavuotiaaksi. Kun syö eläinperäisiä tuotteita sekä tietenkin kasvikunnan tuotteita ja muistaa liikkua paljon, pysy mieli ja keho hyvänä.


      • Karppila
        Nautiskelija... kirjoitti:

        Eiköhän jokainen syö sitä, mitä haluaa. Tuskinpa nyt välttämättä haluaisikaan elää satavuotiaaksi. Kun syö eläinperäisiä tuotteita sekä tietenkin kasvikunnan tuotteita ja muistaa liikkua paljon, pysy mieli ja keho hyvänä.

        Niin paskaa saa syödä, mutta ei kannata harhaisesti mainostaa sen olevan terveellistä ilman syvempää tutustumista siihen.


      • Luomuruokailija
        Karppila kirjoitti:

        Niin paskaa saa syödä, mutta ei kannata harhaisesti mainostaa sen olevan terveellistä ilman syvempää tutustumista siihen.

        Juu, itsestähän se paha pappikin saarnaa. Noudatapa omaa ohjettasi. :D


    • Lihansyöjä

      Ainoastaan eläinkunnan tuotteissa on b12 vitamiinia jota elimistö tarvitsee toimiakseen ja lihassa on myös rautaa. Itselläni on anemia ja hb 113 vaikka olenkin lihansyöjä... ja kaikessa pitää muistaa kohtuus kahvi on terveellistä jos ei juo liikaa, liiallinen kahvinjuonti tappaa. Onhan viinikin terveellistä jos juo yhden lasin. Sveitsiläinen lääkäri Paracelsus sanoi kaikki on myrkkyä, mikään ei o myrkkyä. Ja kaikille viherpiipertäjille tiedoksi mettästäjät ei aja vasoja kaupunkiin vaan niiden emot yrittää tehdä niitä itsenäisiks ja ajaa ne pois ja ne vasat ei tiedä minne niiden pitäis mennä. Ja syksyllä hirvet on hulluja sen takia, koska niillä on kiima ja käyneitä omeniakin ne o menny syömään.

      • aseenkantolupa

        Sinä tarviat c:tä joka imeyttää lihan raudan. Mulla hemppa pyyhkii 157-165 välillä, olen nainen joka syö lihaa ja vihreitä / punaisia vihanneksia , kasviksia, marjoja.
        Luovutan verta kutsusta esim katastrofien yhteydessä.
        Ilman kutsua se mitä naiselle sallitaan eli 6kk välein.

        Veikkaan että pyynto tulee taas tän lentoturman johdosta joten panttaan vielä heinäkuun luovutusta .. tai sitten SPR:lle.

        Selkäydinluovuttaja myös tarvittaessa.
        Elintestamentti on tottakait voimassa.

        Purkista ei tähän mennessä ole tarvinnut ottaa kun talvella D:tä ja hupina kalanmaksaöljyä , jotta pysyy työkunnossa vuoden ympäri .

        Eilen kävin työn puolesta metsästysmajalla jossa on tehty tosi moderni hirvien / härkien paloittelu-kylmäsäilytystila, siis yksittäisen metsästys- seuran.
        Noi vihrersmurffit kun on sitä mieltä että elukat kuolkoon luontoon voisi käydä katsomassa miten se fiksulla tavalla tehdään.


      • Karppila

        Sitä b12-vitamiinia saa myös bakteeriperäisenä. Käytännöllisesti siis liha on pois suljettava vaihto-ehto b12:sta lähteenä.


      • yksi syö toisen
        Karppila kirjoitti:

        Sitä b12-vitamiinia saa myös bakteeriperäisenä. Käytännöllisesti siis liha on pois suljettava vaihto-ehto b12:sta lähteenä.

        Miksi joku haluaisi sitä bakteeriperäisenä? Liha maistuu paljon paremmalta. Ja miksi liha olisi poissuljettava vaihtoehto vitamiinin ja hivenaineiden lähteenä?
        Meillä on sekasyöjän elimistö eikä ole mitään syytä alkaa haahuilemaan tunneperäisesti syömisen etiikasta. Jos mennään sille linjalle niin voin sanoa ettei porkkanakaan ole tarkoittanut juurtaan sinun hampaisiisi vaan tulevien porkkanapolvien käyttöön. Sinä vain porkkanaa vahvempana riistät siltä eloonjäämisen. Pois turha tunteilu ja höpötys. Luonnossa yksi syö toisen ja sillä hyvä. Ja tietysti syödään liharuokamme suu kiinni, toivottavasti sinäkään et puperra eväitäsi monttu auki.


    • L.I.Hansyöjä

      Vedä hanskaan ja työnnä se anustappisi oikeaan reikään!

    • TMuller

      Ei kiinnosta teidän henkilökohtaiset kokemukset tai mielipiteet! Ne ei ole minkään arvoisia. Aloituksessa pyydettiin tutkimustuloksia, julkaisuja yms. Ei ole vaikea tajuta!

      • hnxdvasdv

        Hae sitten ite. Ketään muuta ei näy siun kiihkous kuule kiinnostavan. henkilökohtainen kokemus ja mielipide on että sie oot täysidiootti.


      • TMuller
        hnxdvasdv kirjoitti:

        Hae sitten ite. Ketään muuta ei näy siun kiihkous kuule kiinnostavan. henkilökohtainen kokemus ja mielipide on että sie oot täysidiootti.

        Tuolla on monta viestiketjua, missä kasvissyöjiä mollataan ilman faktan faktaa, ja päälle yläaste tason suunsoitot. Se on kumma piirre junteissa, että pitää tulla toisia mollaan tietämättä itse asiasta mitään.


      • vegsy
        TMuller kirjoitti:

        Tuolla on monta viestiketjua, missä kasvissyöjiä mollataan ilman faktan faktaa, ja päälle yläaste tason suunsoitot. Se on kumma piirre junteissa, että pitää tulla toisia mollaan tietämättä itse asiasta mitään.

        Niinpä, lihansyöjillä ei ole lyödä faktaa pöytään ja siksi soitetaan suuta.

        Ovat varmaan vaan kateellisia. käykääpä lihapalstallakin vastavuoroisesti, itse olen niin tehnyt ja kertonut vähän lihiksille faktoja parissa ketjussa ja ei heiltä sielläkään löydy muuta sanottavaa kuin asiatonta suunsoittoa.


      • Makoisia hettkiä
        vegsy kirjoitti:

        Niinpä, lihansyöjillä ei ole lyödä faktaa pöytään ja siksi soitetaan suuta.

        Ovat varmaan vaan kateellisia. käykääpä lihapalstallakin vastavuoroisesti, itse olen niin tehnyt ja kertonut vähän lihiksille faktoja parissa ketjussa ja ei heiltä sielläkään löydy muuta sanottavaa kuin asiatonta suunsoittoa.

        Kun syö kaikkia kohtuullisesti, voi hyvin ja elää jopa 100-vuotiaaksi. Ei liiallinen kahvinjuontikaan ole terveellistä, mutta pieni annos päivässä tekee hyvää.
        Siis monipuolinen ruokavalio ja liikunta ovat tärkeitä, jotta keho ja mieli pysyisivät hyvinä.


      • kaksytkasi
        vegsy kirjoitti:

        Niinpä, lihansyöjillä ei ole lyödä faktaa pöytään ja siksi soitetaan suuta.

        Ovat varmaan vaan kateellisia. käykääpä lihapalstallakin vastavuoroisesti, itse olen niin tehnyt ja kertonut vähän lihiksille faktoja parissa ketjussa ja ei heiltä sielläkään löydy muuta sanottavaa kuin asiatonta suunsoittoa.

        Kun nyt myllerin kaltaisissa alotuksissa ole päätä eikä häntää. Itelleen haluaa todisteita, no hakis sitte iha ite ne vaan.
        Haastaa riitaa ja on vihapuheinen.
        Tommoselle vihernaltsille paljo viiti vastailla saatikka ehtiä mitään linkkejä.

        Kateellinen ? minkäköhän takia :) ei kukaan syä lihaa pakosta, ellei oo laitoksessa kuten muller.


      • TMuller
        kaksytkasi kirjoitti:

        Kun nyt myllerin kaltaisissa alotuksissa ole päätä eikä häntää. Itelleen haluaa todisteita, no hakis sitte iha ite ne vaan.
        Haastaa riitaa ja on vihapuheinen.
        Tommoselle vihernaltsille paljo viiti vastailla saatikka ehtiä mitään linkkejä.

        Kateellinen ? minkäköhän takia :) ei kukaan syä lihaa pakosta, ellei oo laitoksessa kuten muller.

        Ei vaan kyllästyin TEIDÄN päättömään suunsoittoon ja mollaamiseen kasvissyönnistä. Sama meno jatkuu tässäkin ketjussa. Suu vaan käy, mutta oikeaa asiaa ei löydy.

        ps. (fiksut) aikuiset ihmiset osaa myöntää olevansa väärässä.


      • syö vaan itiöitäs
        TMuller kirjoitti:

        Ei vaan kyllästyin TEIDÄN päättömään suunsoittoon ja mollaamiseen kasvissyönnistä. Sama meno jatkuu tässäkin ketjussa. Suu vaan käy, mutta oikeaa asiaa ei löydy.

        ps. (fiksut) aikuiset ihmiset osaa myöntää olevansa väärässä.

        Sinähän se tuossa alotuksessa jo mesot ja käsket muita pitämään turpansa tukossa.
        Ei taia olla kaikki muumit kanootissa.


      • TMuller
        syö vaan itiöitäs kirjoitti:

        Sinähän se tuossa alotuksessa jo mesot ja käsket muita pitämään turpansa tukossa.
        Ei taia olla kaikki muumit kanootissa.

        Jokaisessa pidemmässä ketjussa on teidän älämölöä ilman mitään todellista asiapohjaa. Meni hermo, siksi tällainen aloitus.


      • Anonyymi
        TMuller kirjoitti:

        Tuolla on monta viestiketjua, missä kasvissyöjiä mollataan ilman faktan faktaa, ja päälle yläaste tason suunsoitot. Se on kumma piirre junteissa, että pitää tulla toisia mollaan tietämättä itse asiasta mitään.

        Sanoppa joku hyvä syy miksi pitäs ruveta syömään vege paskaa


    • antiruokaolla

      lihaassa on heti imeytyviä antioksidantteja. Jos osaat asiat tehdä oikealla tavalla mielikuvituksella mikä on maalaisjärki niin pysyt hengissä idiootti.

      • TMuller

        Nyt on jääny koulu kesken jo ala-asteen jälkeen.


      • Lenkkeilijä:D
        TMuller kirjoitti:

        Nyt on jääny koulu kesken jo ala-asteen jälkeen.

        Löytyykö sitten linkkiä ranskalaisten perunoiden terveellisyydestä. Lihan ja kalan terveellisyydestä kyllä löytyy monista kirjoista. Enkä ole löytänyt linkkiä alkoholin terveelliyydestä. Suomalaiset juovat yllin kyllin alkoholia.


      • TMuller
        Lenkkeilijä:D kirjoitti:

        Löytyykö sitten linkkiä ranskalaisten perunoiden terveellisyydestä. Lihan ja kalan terveellisyydestä kyllä löytyy monista kirjoista. Enkä ole löytänyt linkkiä alkoholin terveelliyydestä. Suomalaiset juovat yllin kyllin alkoholia.

        Lihansyöjät täällä olen nähnyt suutaan soittamassa. Muuhun en ota kantaa... Kukin syököön mitä lystää, mutta typerää haukkua toisia tietämättä asioista.

        Pistä vaan linkkiä... Ota huomioon myös ekologiset ja eettiset puolet.


      • Karppila
        Lenkkeilijä:D kirjoitti:

        Löytyykö sitten linkkiä ranskalaisten perunoiden terveellisyydestä. Lihan ja kalan terveellisyydestä kyllä löytyy monista kirjoista. Enkä ole löytänyt linkkiä alkoholin terveelliyydestä. Suomalaiset juovat yllin kyllin alkoholia.

        Oikeastaan itse tehtyinä ranskalaiset perunat eivät ole lohkoperunoita tai muita uunissa valmistettuja perunoita kummoisempia. Niitä ei tarvitse uittaa rasvassa.

        Lihan terveellisyydestä puolestaan kertoo tämä:

        http://www.pronutritionist.net/onko-liha-epaterveellista/


      • Hämmästystä......
        Karppila kirjoitti:

        Oikeastaan itse tehtyinä ranskalaiset perunat eivät ole lohkoperunoita tai muita uunissa valmistettuja perunoita kummoisempia. Niitä ei tarvitse uittaa rasvassa.

        Lihan terveellisyydestä puolestaan kertoo tämä:

        http://www.pronutritionist.net/onko-liha-epaterveellista/

        Kyllä kasvissyöjätkin kuolevat syöpään. Ihmisille pitää kaikki olla niin valmiina, pullapitkot ja leivätkin siivutettuina. Ruoat valmiiksi tai puolivalmiiksi tehtyjä - miksei ihmiset itse valmista ruokaa alusta alkaen?


      • Karppila
        Hämmästystä...... kirjoitti:

        Kyllä kasvissyöjätkin kuolevat syöpään. Ihmisille pitää kaikki olla niin valmiina, pullapitkot ja leivätkin siivutettuina. Ruoat valmiiksi tai puolivalmiiksi tehtyjä - miksei ihmiset itse valmista ruokaa alusta alkaen?

        Kyllä kuolevat ei siinä mitään uutta ole, mutta kasvisruoka itsessään ei johda tai lisää riskiä sairastua syöpään tai muuhun tappavaan tautiin.


      • Kyllä vaan
        Karppila kirjoitti:

        Kyllä kuolevat ei siinä mitään uutta ole, mutta kasvisruoka itsessään ei johda tai lisää riskiä sairastua syöpään tai muuhun tappavaan tautiin.

        Syöpä on luultavasti periytyvää -olkoon sitten sekasyöjä tai kasvissyöjä. Tiedän tapauksia, missä samasta suvusta on monia sairastunut samaan syöpätyyppiin esim. leukemiaan.


      • veig000
        Karppila kirjoitti:

        Oikeastaan itse tehtyinä ranskalaiset perunat eivät ole lohkoperunoita tai muita uunissa valmistettuja perunoita kummoisempia. Niitä ei tarvitse uittaa rasvassa.

        Lihan terveellisyydestä puolestaan kertoo tämä:

        http://www.pronutritionist.net/onko-liha-epaterveellista/

        Tästä pronutritionistin kirjoituksesta oli kokonaan jäänyt pois metioniini-seikka. Etenkin vaalea liha, maito- ja munatuotteet sisältävät aminohappo metioniinia joka puolestaan aiheuttaa homokysteiiniä joka puolestaan aiheuttaa sydän- ja verisuonitauteja.

        Punainen liha taas aiheuttaa syöpää, diabetesta, reumaa, kaihia ym. niin jo se on kumma että ihmiset ehdoin tahdoin hommaavat itselleen näitä tauteja.


      • yksi syö toisen
        TMuller kirjoitti:

        Lihansyöjät täällä olen nähnyt suutaan soittamassa. Muuhun en ota kantaa... Kukin syököön mitä lystää, mutta typerää haukkua toisia tietämättä asioista.

        Pistä vaan linkkiä... Ota huomioon myös ekologiset ja eettiset puolet.

        Tuskin täällä on lihansyöjiä, sekasyöjiä kyllä. Kaikki tuntemani lihaa syövät käyttävät myös muita ruoka-aineita, jopa enemmän kuin lihaa. Minusta jokainen voi syödä mitä lystää mutta ei pitäisi tulla toisille kertomaan mitä tämän pitää tai ei pidä syödä.
        Vähän sama juttu kuin uskonnoissa; niistä voi itse nauttia muttei påidä muille tuputtaa.


      • yksi syö toisen
        veig000 kirjoitti:

        Tästä pronutritionistin kirjoituksesta oli kokonaan jäänyt pois metioniini-seikka. Etenkin vaalea liha, maito- ja munatuotteet sisältävät aminohappo metioniinia joka puolestaan aiheuttaa homokysteiiniä joka puolestaan aiheuttaa sydän- ja verisuonitauteja.

        Punainen liha taas aiheuttaa syöpää, diabetesta, reumaa, kaihia ym. niin jo se on kumma että ihmiset ehdoin tahdoin hommaavat itselleen näitä tauteja.

        Esiintyykö noita tauteja paljonkin lihaa syövillä elukoilla kuten kissoilla, susilla, leijonilla ja minkeillä? Ellei, niin alan epäillä johtuukohan nuo taudit vain lihasta vaan onko jotain tekemistä muillakin elintavoilla tai vaikka ylipainolla.


    • Ylivertainen Mies

      Ei pidetä, lehmän turpa on oivaa ruokaa. Rehut kuuluvat märehtijöille ja liha ihmisille. Ihminen on koko historiansa ajan ollut sekasyöjä ja sitä sen on jatkossakin.

      • Karppila

        HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH!!!

        Ei helvetti. Kasvaako sinulla sitten kulmahampaat ulos suusta tai vastaavatko kyntesi esim. leijonan kynsiä? Ihminen on ollut sekasyöjä, ihan faktaa, mutta liha ei ole modernissa maailmassa enään mikään välttämättömyys, kiitos kehityksen.


      • TMuller

      • How many

      • en usko tuohon
        How many kirjoitti:

        Aivan, jokainen voi itse päättää mitä syö. Pääasia on, että syö monipuolisesti ja muistaa liikunnan tärkeyden.

        Heinäkengillä on varmaan paha juosta, tai tuohivirsut, mitä nää fanaatikot nyt käyttääkään. Pakkasella voi olla ideologiat vähissä- varmana jokainen näistä käyttää nahkakenkiä. Muuten suu vaahdossa vedotaan lehmien oikeuksiin ja kurjiin oloihin.
        Heti kun ensimmäinen vegaani kävelee mua vastaan täysin nahattomissa vaatteissa ja kertoo niiden ominaisuudet vaikka hiihdossa tai laskettelussa alan jopa uskoa asiaan.
        Huvittavaa- tuossa eräs hurahtanut tyttö tuli meidän kaupasta-- vegaani siis- ei ehtinyt ovea pidemmälle kun tunki kaksin läsin suuhun sulkaata. Se siitä sitte.


      • wefilhsdfguk
        en usko tuohon kirjoitti:

        Heinäkengillä on varmaan paha juosta, tai tuohivirsut, mitä nää fanaatikot nyt käyttääkään. Pakkasella voi olla ideologiat vähissä- varmana jokainen näistä käyttää nahkakenkiä. Muuten suu vaahdossa vedotaan lehmien oikeuksiin ja kurjiin oloihin.
        Heti kun ensimmäinen vegaani kävelee mua vastaan täysin nahattomissa vaatteissa ja kertoo niiden ominaisuudet vaikka hiihdossa tai laskettelussa alan jopa uskoa asiaan.
        Huvittavaa- tuossa eräs hurahtanut tyttö tuli meidän kaupasta-- vegaani siis- ei ehtinyt ovea pidemmälle kun tunki kaksin läsin suuhun sulkaata. Se siitä sitte.

        Pidätkö itse vain nahkavaatteita? Katseles ympärillesi tarkemmin.

        Vegaanius ja kasvissyönti on hieman eri asioita.

        Ei olisi pakko kokonaan lopettaa lihansyöntiä, vaan vähentäminenkin olisi hyvä asia.

        Omituista taistelua tietoa vastaan. Tuntuu jo uskonnolta.


      • pohnis1
        en usko tuohon kirjoitti:

        Heinäkengillä on varmaan paha juosta, tai tuohivirsut, mitä nää fanaatikot nyt käyttääkään. Pakkasella voi olla ideologiat vähissä- varmana jokainen näistä käyttää nahkakenkiä. Muuten suu vaahdossa vedotaan lehmien oikeuksiin ja kurjiin oloihin.
        Heti kun ensimmäinen vegaani kävelee mua vastaan täysin nahattomissa vaatteissa ja kertoo niiden ominaisuudet vaikka hiihdossa tai laskettelussa alan jopa uskoa asiaan.
        Huvittavaa- tuossa eräs hurahtanut tyttö tuli meidän kaupasta-- vegaani siis- ei ehtinyt ovea pidemmälle kun tunki kaksin läsin suuhun sulkaata. Se siitä sitte.

        http://www.vegetarian-shoes.co.uk/hiking_boots___safety_boots/10032_0c.html

        http://www.vegetarian-shoes.co.uk/mens___unisex_boots/10033_0c.html

        Niin mitä sanoitkaan niistä kengistä? Ai ei voi olla vegaanisia ja samalla käytännöllisiä? Älä anna myöskään ulkokuoren hämätä.

        Ei kyllä ihan uppoa kalloon tuo sinun suklaa viitteesi... Pienissä määrin suklaa on kuitenkin terveellistä ja auttaa pitämään esim. verensokeria yllä(etenkin tummasuklaa, joka on lähes aina vegaanista).


      • en usko tuohon
        pohnis1 kirjoitti:

        http://www.vegetarian-shoes.co.uk/hiking_boots___safety_boots/10032_0c.html

        http://www.vegetarian-shoes.co.uk/mens___unisex_boots/10033_0c.html

        Niin mitä sanoitkaan niistä kengistä? Ai ei voi olla vegaanisia ja samalla käytännöllisiä? Älä anna myöskään ulkokuoren hämätä.

        Ei kyllä ihan uppoa kalloon tuo sinun suklaa viitteesi... Pienissä määrin suklaa on kuitenkin terveellistä ja auttaa pitämään esim. verensokeria yllä(etenkin tummasuklaa, joka on lähes aina vegaanista).

        No kuule- en viitisi tähän älyttömään liitteiden lähettämisgooglettamiseen uskoa. Avuttomien hommaa- tai homojen.
        Paukutelkaa te siellä vaan kumihenkseleitä- vyötkin on tehty nahasta.

        Niin ja voin kertoa osoitteen jossa saa pitää vaikka muotisowh noista heinäkengistä. Kuitenkaan ette ite niitä käytä.


      • TMuller
        en usko tuohon kirjoitti:

        No kuule- en viitisi tähän älyttömään liitteiden lähettämisgooglettamiseen uskoa. Avuttomien hommaa- tai homojen.
        Paukutelkaa te siellä vaan kumihenkseleitä- vyötkin on tehty nahasta.

        Niin ja voin kertoa osoitteen jossa saa pitää vaikka muotisowh noista heinäkengistä. Kuitenkaan ette ite niitä käytä.

        Huokaus taas...

        Yrittäisivät ihmiset edes hieman perustella asioita muuttenkin kuin henkilökohtaisilla mielipiteillä ja kokemuksilla.


      • pohnis1
        en usko tuohon kirjoitti:

        No kuule- en viitisi tähän älyttömään liitteiden lähettämisgooglettamiseen uskoa. Avuttomien hommaa- tai homojen.
        Paukutelkaa te siellä vaan kumihenkseleitä- vyötkin on tehty nahasta.

        Niin ja voin kertoa osoitteen jossa saa pitää vaikka muotisowh noista heinäkengistä. Kuitenkaan ette ite niitä käytä.

        Argumenttisi on luokkaa: "Minä kyllä tiedän asiasta, en viitsi ottaa kuitenkaan selvää sen kummemmin. Tuot minulle siis faktaa pöytään? Haista paska, ei pidä paikkaansa!"

        Ja hei, ei noiden linkkien takana ole muuta kuin sivusto, jolta voi ostaa nimenomaan vegaanisia kenkiä. Ei siis tarvitse lukea mitään liibalaaba tekstejä, kun se vaikuttaa sinulle niin kauhean vaikealta.


      • en usko tuohon
        pohnis1 kirjoitti:

        Argumenttisi on luokkaa: "Minä kyllä tiedän asiasta, en viitsi ottaa kuitenkaan selvää sen kummemmin. Tuot minulle siis faktaa pöytään? Haista paska, ei pidä paikkaansa!"

        Ja hei, ei noiden linkkien takana ole muuta kuin sivusto, jolta voi ostaa nimenomaan vegaanisia kenkiä. Ei siis tarvitse lukea mitään liibalaaba tekstejä, kun se vaikuttaa sinulle niin kauhean vaikealta.

        Jos haluan kengät, menen kauppaan ja ostan ne. Työkäyttöön sopivat, tai iltamenoihin korkkarit. Siinä se.
        Ei tarvia lukea sivukaupalla tekstiä, ei perustellä miksi tätä (teillä tuntuu olevan se tarve) ja samalla teen ruokaostokset kyselemättä vegaani hörhöiltä yhtään mitään.
        Ei ole ollut toistaseksi ongelmia näiden asioiden suhteen.
        Ihan syötiin tänään lohta ja kaviksia , huomenna varmaan possun suikalepataa.
        Ongelma ? Varmaan teille, ei mulle.


      • yfgghuyf
        en usko tuohon kirjoitti:

        Jos haluan kengät, menen kauppaan ja ostan ne. Työkäyttöön sopivat, tai iltamenoihin korkkarit. Siinä se.
        Ei tarvia lukea sivukaupalla tekstiä, ei perustellä miksi tätä (teillä tuntuu olevan se tarve) ja samalla teen ruokaostokset kyselemättä vegaani hörhöiltä yhtään mitään.
        Ei ole ollut toistaseksi ongelmia näiden asioiden suhteen.
        Ihan syötiin tänään lohta ja kaviksia , huomenna varmaan possun suikalepataa.
        Ongelma ? Varmaan teille, ei mulle.

        Jospa yhden sivuston lukisit, ei siitä haittaa ainakaan ole. Tällä palstalla on jo muutama linkki. Ei yksittäisen ihmisen paljoa tarvitse tehdä. Pienikin muutos parempaan on hyvä.

        ps. kaikki me elämme samalla maapallolla, joten ongelmat on yhteisiä.


      • kfkdkdfk
        yfgghuyf kirjoitti:

        Jospa yhden sivuston lukisit, ei siitä haittaa ainakaan ole. Tällä palstalla on jo muutama linkki. Ei yksittäisen ihmisen paljoa tarvitse tehdä. Pienikin muutos parempaan on hyvä.

        ps. kaikki me elämme samalla maapallolla, joten ongelmat on yhteisiä.

        Ihmisten jääräpäisyys ja vastahakoisuus selkeän tiedon edessä jaksaa vieläkin hämmästyttää. Kaiketi tämä on niin henkilökohtainen aihe itsekullekin.


      • pohnis1
        en usko tuohon kirjoitti:

        Jos haluan kengät, menen kauppaan ja ostan ne. Työkäyttöön sopivat, tai iltamenoihin korkkarit. Siinä se.
        Ei tarvia lukea sivukaupalla tekstiä, ei perustellä miksi tätä (teillä tuntuu olevan se tarve) ja samalla teen ruokaostokset kyselemättä vegaani hörhöiltä yhtään mitään.
        Ei ole ollut toistaseksi ongelmia näiden asioiden suhteen.
        Ihan syötiin tänään lohta ja kaviksia , huomenna varmaan possun suikalepataa.
        Ongelma ? Varmaan teille, ei mulle.

        "Pakkasella voi olla ideologiat vähissä- varmana jokainen näistä käyttää nahkakenkiä. Muuten suu vaahdossa vedotaan lehmien oikeuksiin ja kurjiin oloihin.
        Heti kun ensimmäinen vegaani kävelee mua vastaan täysin nahattomissa vaatteissa ja kertoo niiden ominaisuudet vaikka hiihdossa tai laskettelussa alan jopa uskoa asiaan."

        Sanoit aikaisemmin noin.

        Annoin sinulle linkin sivustolle, joka tarjoaa esim. nahattomia turvakenkiä, maihareita, vaelluskenkiä ja aivan tavalliseen tallaamiseen ja juhlamenoihin sopivia. Jostain syystä kuitenkin rupesit välttelemään tarjolla olevaa faktaa. Sinulle ei ehkä ole väliä kenkiesi materiaaleilla, mutta muille heidän kenkiensä materiaalilla on väliä. Itse vihjasit vegaanien olevan tekopyhiä ja poikkeavan ideologiastaan aika ajoin. Ja samantien, kun joku toteaa olevansa ideologialtaan täysin vegaani niin se vasta onkin hirvittävää hörhöilyä.

        Minulla ei olisi tarve perustella mitään ellei aina välillä ilmesty, joku idiootti möläyttämään perättömiä faktoja tai puhumaan muutoin hevonpaskaa.

        Ja ei, minulla ei ole mitään ongelmaa sen kanssa, että sinun sydäninfarktisi riski kasvaa sitä mukaa, kun syöt punaista lihaa. Olisi vain kaikkien parhaaksi saada aikaisemmin muutama ihmisperse pois tältä pallolta.


      • Tuota, tuota
        pohnis1 kirjoitti:

        "Pakkasella voi olla ideologiat vähissä- varmana jokainen näistä käyttää nahkakenkiä. Muuten suu vaahdossa vedotaan lehmien oikeuksiin ja kurjiin oloihin.
        Heti kun ensimmäinen vegaani kävelee mua vastaan täysin nahattomissa vaatteissa ja kertoo niiden ominaisuudet vaikka hiihdossa tai laskettelussa alan jopa uskoa asiaan."

        Sanoit aikaisemmin noin.

        Annoin sinulle linkin sivustolle, joka tarjoaa esim. nahattomia turvakenkiä, maihareita, vaelluskenkiä ja aivan tavalliseen tallaamiseen ja juhlamenoihin sopivia. Jostain syystä kuitenkin rupesit välttelemään tarjolla olevaa faktaa. Sinulle ei ehkä ole väliä kenkiesi materiaaleilla, mutta muille heidän kenkiensä materiaalilla on väliä. Itse vihjasit vegaanien olevan tekopyhiä ja poikkeavan ideologiastaan aika ajoin. Ja samantien, kun joku toteaa olevansa ideologialtaan täysin vegaani niin se vasta onkin hirvittävää hörhöilyä.

        Minulla ei olisi tarve perustella mitään ellei aina välillä ilmesty, joku idiootti möläyttämään perättömiä faktoja tai puhumaan muutoin hevonpaskaa.

        Ja ei, minulla ei ole mitään ongelmaa sen kanssa, että sinun sydäninfarktisi riski kasvaa sitä mukaa, kun syöt punaista lihaa. Olisi vain kaikkien parhaaksi saada aikaisemmin muutama ihmisperse pois tältä pallolta.

        Ei ole ongelmia,vaikka käyttääkin eläinperäisiä tuotteita. Jokaiselle löytyy sopivaa.


      • realiteettejä
        kfkdkdfk kirjoitti:

        Ihmisten jääräpäisyys ja vastahakoisuus selkeän tiedon edessä jaksaa vieläkin hämmästyttää. Kaiketi tämä on niin henkilökohtainen aihe itsekullekin.

        Vilkaseppas ahteris alle.. ettet vaan satu istumaan nahkasohvalla tai tuolilla. Ai että pienten kiinalaislapsein tekemällä kangas sohvalla made in hong kong.
        Vaatteeskin ne on pääasiassa valmistaneet.
        Mites se nyt silleen, suomilehmien pelastaja ?


      • TMuller
        realiteettejä kirjoitti:

        Vilkaseppas ahteris alle.. ettet vaan satu istumaan nahkasohvalla tai tuolilla. Ai että pienten kiinalaislapsein tekemällä kangas sohvalla made in hong kong.
        Vaatteeskin ne on pääasiassa valmistaneet.
        Mites se nyt silleen, suomilehmien pelastaja ?

        "Vilkaseppas ahteris alle.. ettet vaan satu istumaan nahkasohvalla tai tuolilla. Ai että pienten kiinalaislapsein tekemällä kangas sohvalla made in hong kong.
        Vaatteeskin ne on pääasiassa valmistaneet.
        Mites se nyt silleen, suomilehmien pelastaja ?"

        Eli, jos joskus olen elämässäni tehnyt heikkoja päätöksiä tietämättömyyttäni tai ajattelemattomuuttani, niin sekö estää minua tekemästä oikeita päätöksiä nyt ja tulevaisuudessa? En omista nahkasohvaa.

        https://www.google.fi/webhp?sourceid=chrome-instant&rlz=1C1FDUM_enFI503FI542&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=lihan ympäristövaikutukset


      • ran-dom
        realiteettejä kirjoitti:

        Vilkaseppas ahteris alle.. ettet vaan satu istumaan nahkasohvalla tai tuolilla. Ai että pienten kiinalaislapsein tekemällä kangas sohvalla made in hong kong.
        Vaatteeskin ne on pääasiassa valmistaneet.
        Mites se nyt silleen, suomilehmien pelastaja ?

        Inhoan ihmisiä joilla on valmiiksi negatiivinen ja ylimielinen asenne kaikkeen (lihaanit). Sitä saa kuulla olevansa "maailman parantaja" ja "äiti Teresa" kun yrittää ja tekee parempia valintoja. Voin sen suoraan sanoa, että mielestäni vegaanit ja vegetaristit ovat parempia ihmisiä kuin ne, jotka eivät välitä eläimistä ja ympäristöstä tippaakaan. Aina kannattaa tehdä parempia valintoja.


      • tiedä se
        Tuota, tuota kirjoitti:

        Ei ole ongelmia,vaikka käyttääkin eläinperäisiä tuotteita. Jokaiselle löytyy sopivaa.

        Niin ja voi että- tältä pallolta poistutaan vaikka liikenneonnettomuuden kautta. Tuskin sunkaan hautakiveen kaiverretaan :söi vaan porkkanaa oli se hyvä ihminen. Joka itsensä ylentää- se alennetaan.


      • pohnis1
        realiteettejä kirjoitti:

        Vilkaseppas ahteris alle.. ettet vaan satu istumaan nahkasohvalla tai tuolilla. Ai että pienten kiinalaislapsein tekemällä kangas sohvalla made in hong kong.
        Vaatteeskin ne on pääasiassa valmistaneet.
        Mites se nyt silleen, suomilehmien pelastaja ?

        Koska maailmassa on vain ja ainoastaan nahkaisia tai kiinalaisten lapsi-orjien tekemiä vaatteita ja kalusteita. Juuri näin.


      • pohnis1
        tiedä se kirjoitti:

        Niin ja voi että- tältä pallolta poistutaan vaikka liikenneonnettomuuden kautta. Tuskin sunkaan hautakiveen kaiverretaan :söi vaan porkkanaa oli se hyvä ihminen. Joka itsensä ylentää- se alennetaan.

        Hyvä huomio nuo liikenneonnettomuudet. Muistanpa ne ensikerralla mainita, kun puhutaan ruokavaliosta johtuvista sairauksista ja taudeista :) .

        Tuskin hautakiveeni mitään kaiverretaankaan. Loppujen lopuksi voin kuitenkin hyvällä omallatunnolla todeta, ettei minun ruokavalioni tähden yhdenkään elävän olennon tarvinnut menettää henkeään :) .


      • namsi
        en usko tuohon kirjoitti:

        Heinäkengillä on varmaan paha juosta, tai tuohivirsut, mitä nää fanaatikot nyt käyttääkään. Pakkasella voi olla ideologiat vähissä- varmana jokainen näistä käyttää nahkakenkiä. Muuten suu vaahdossa vedotaan lehmien oikeuksiin ja kurjiin oloihin.
        Heti kun ensimmäinen vegaani kävelee mua vastaan täysin nahattomissa vaatteissa ja kertoo niiden ominaisuudet vaikka hiihdossa tai laskettelussa alan jopa uskoa asiaan.
        Huvittavaa- tuossa eräs hurahtanut tyttö tuli meidän kaupasta-- vegaani siis- ei ehtinyt ovea pidemmälle kun tunki kaksin läsin suuhun sulkaata. Se siitä sitte.

        En ole kyllä ikinä nähnyt nahkaista hiihtoasua, itse suosin tuulenpitävää kevyttä materiaalia.

        Monot ja lenkkarini ja zumbakenkänikin ja rullaluistimeni ja korkkarinikin ovat keinonahkaisia ja kyllä pelittää hyvin.

        Nahkaa en ole käyttänyt 25 vuoteen. Talvella käytän toppakengiä, ne ovat lämpimämmät kuin nahkakengät.

        minäkin söin tänään suklaatia, vegaanisena tietenkin :)


      • Nautiskelija...
        pohnis1 kirjoitti:

        Hyvä huomio nuo liikenneonnettomuudet. Muistanpa ne ensikerralla mainita, kun puhutaan ruokavaliosta johtuvista sairauksista ja taudeista :) .

        Tuskin hautakiveeni mitään kaiverretaankaan. Loppujen lopuksi voin kuitenkin hyvällä omallatunnolla todeta, ettei minun ruokavalioni tähden yhdenkään elävän olennon tarvinnut menettää henkeään :) .

        Monipuolinen ruokavalio on terveellistä. Voin hyvällä omallatunnolla todeta, että itsevalmistamalla ruokani ei sisällä lisäaineita ja ovat suomalaisista raaka-aineista valmistettuja. Täten omalta osaltani työllistän suomalaisia


      • rhdtjdhhhhhh
        Nautiskelija... kirjoitti:

        Monipuolinen ruokavalio on terveellistä. Voin hyvällä omallatunnolla todeta, että itsevalmistamalla ruokani ei sisällä lisäaineita ja ovat suomalaisista raaka-aineista valmistettuja. Täten omalta osaltani työllistän suomalaisia

        Sinun syömäsi liha ei kuormita ympäristöä niinkö?


      • Nautiskelija...
        rhdtjdhhhhhh kirjoitti:

        Sinun syömäsi liha ei kuormita ympäristöä niinkö?

        Kaikki ihmiset kuormittavat ympäristöä käymällä WC:ssä, päästämällä kaasuja ilmaan, saunomalla, moottoriveneilemällä, mökkeilemällä jne. Kaikkea mahdollista syömällä kuormitamme luontoa.


      • TMuller
        Nautiskelija... kirjoitti:

        Kaikki ihmiset kuormittavat ympäristöä käymällä WC:ssä, päästämällä kaasuja ilmaan, saunomalla, moottoriveneilemällä, mökkeilemällä jne. Kaikkea mahdollista syömällä kuormitamme luontoa.

        Laita sitten linkkiä, missä todetaan lhansyönnin eduista, niin kuin aloituksessa pyydettiin. Muuta syytä et itsestäsi löydä kuin, että tykkäät sen mausta. Todisteita pyydettiin, eikä turhan päiväistä lässytystä!

        Lainaus ilmasto-oppaasta:

        "Maailmanlaajuisesti eläintuotanto paitsi aiheuttaa kasvihuonekaasupäästöjä myös vie maa-alaa alkuperäiseltä luonnolta ja muun ruoan tuotannolta. Peltoja olisi tarpeeksi maapallon väestön ruokkimiseen, mutta kasvava lihan kulutus aiheuttaa osaltaan metsien muuttamista pelloiksi. Karjankasvatus on myös usein syynä maankäytön muutoksista johtuviin hiilidioksidipäästöihin. Liharuoan tuottaminen vaatii suuremman viljelypinta-alan kuin kasvisruoan tuottaminen. "

        https://ilmasto-opas.fi/fi/ilmastonmuutos/hillinta/-/artikkeli/ab196e68-c632-4bef-86f3-18b5ce91d655/ilmastomyotainen-ruoka.html#h_Monta_hyv_syyt_v_hent_lihan_kulutusta

        Lopetatko vai vähennätkö lihansyöntiä tuolla tiedolla, jos et niin selityksen tarvii olla hyvä?!


      • TMuller
        Nautiskelija... kirjoitti:

        Kaikki ihmiset kuormittavat ympäristöä käymällä WC:ssä, päästämällä kaasuja ilmaan, saunomalla, moottoriveneilemällä, mökkeilemällä jne. Kaikkea mahdollista syömällä kuormitamme luontoa.

        Ja ei, minä en autoile, veneile, sauno tai mökkeile, jos sitä mietit!

        Tuossa samalla taulukko mikä ruoka kuluttaa paljonkin.

        https://ilmasto-opas.fi/fi/ilmastonmuutos/hillinta/-/artikkeli/ab196e68-c632-4bef-86f3-18b5ce91d655/ilmastomyotainen-ruoka.html#h_Monta_hyv_syyt_v_hent_lihan_kulutusta


      • Nautiskelija...
        TMuller kirjoitti:

        Laita sitten linkkiä, missä todetaan lhansyönnin eduista, niin kuin aloituksessa pyydettiin. Muuta syytä et itsestäsi löydä kuin, että tykkäät sen mausta. Todisteita pyydettiin, eikä turhan päiväistä lässytystä!

        Lainaus ilmasto-oppaasta:

        "Maailmanlaajuisesti eläintuotanto paitsi aiheuttaa kasvihuonekaasupäästöjä myös vie maa-alaa alkuperäiseltä luonnolta ja muun ruoan tuotannolta. Peltoja olisi tarpeeksi maapallon väestön ruokkimiseen, mutta kasvava lihan kulutus aiheuttaa osaltaan metsien muuttamista pelloiksi. Karjankasvatus on myös usein syynä maankäytön muutoksista johtuviin hiilidioksidipäästöihin. Liharuoan tuottaminen vaatii suuremman viljelypinta-alan kuin kasvisruoan tuottaminen. "

        https://ilmasto-opas.fi/fi/ilmastonmuutos/hillinta/-/artikkeli/ab196e68-c632-4bef-86f3-18b5ce91d655/ilmastomyotainen-ruoka.html#h_Monta_hyv_syyt_v_hent_lihan_kulutusta

        Lopetatko vai vähennätkö lihansyöntiä tuolla tiedolla, jos et niin selityksen tarvii olla hyvä?!

        En jouda tutkimaan, mitä ruokia saa syödä ja mitä ei. Pääasia on, että syö monipuolisesti. Syömme sitä, mitä perheemme haluaa ja kaikki voivat hyvin. Harrastamme onkimista ja kalaruokaa teemme, grillaamme myös lihoja ja käytämme suomalaisia kasviksia.
        Lentokoneet saastuttavat, laivat, autot, tehtaat ym. saastuttavat. Eläimetkin saastuttavat maailmaa, joten maailmassa ei saisi olla yhtään eläintä.
        Ihmiset tarvitsevat ruokaa ja olkaamme onnellisia, että ruokaa on kaupoissa. On paljon ihmisiä, jilla on jatkuva näläntunne, vaikka kasviksia ja erilaisia toukkia olisi paljon saatavilla. Miksi?


      • Nautiskelija...
        TMuller kirjoitti:

        Laita sitten linkkiä, missä todetaan lhansyönnin eduista, niin kuin aloituksessa pyydettiin. Muuta syytä et itsestäsi löydä kuin, että tykkäät sen mausta. Todisteita pyydettiin, eikä turhan päiväistä lässytystä!

        Lainaus ilmasto-oppaasta:

        "Maailmanlaajuisesti eläintuotanto paitsi aiheuttaa kasvihuonekaasupäästöjä myös vie maa-alaa alkuperäiseltä luonnolta ja muun ruoan tuotannolta. Peltoja olisi tarpeeksi maapallon väestön ruokkimiseen, mutta kasvava lihan kulutus aiheuttaa osaltaan metsien muuttamista pelloiksi. Karjankasvatus on myös usein syynä maankäytön muutoksista johtuviin hiilidioksidipäästöihin. Liharuoan tuottaminen vaatii suuremman viljelypinta-alan kuin kasvisruoan tuottaminen. "

        https://ilmasto-opas.fi/fi/ilmastonmuutos/hillinta/-/artikkeli/ab196e68-c632-4bef-86f3-18b5ce91d655/ilmastomyotainen-ruoka.html#h_Monta_hyv_syyt_v_hent_lihan_kulutusta

        Lopetatko vai vähennätkö lihansyöntiä tuolla tiedolla, jos et niin selityksen tarvii olla hyvä?!

        Jäi mainitsematta, että saksalaistutkimus osoittaa kasvissyönnillä olevan omat riskinsä. Kasvissyöjillä näyttää esiintyvän sekasyöjiä enemmän mielenterveydellisiä ongelmia.
        Ei siis kasvisruoka yksistään olekaan hyvä.


      • yx waaan
        Nautiskelija... kirjoitti:

        En jouda tutkimaan, mitä ruokia saa syödä ja mitä ei. Pääasia on, että syö monipuolisesti. Syömme sitä, mitä perheemme haluaa ja kaikki voivat hyvin. Harrastamme onkimista ja kalaruokaa teemme, grillaamme myös lihoja ja käytämme suomalaisia kasviksia.
        Lentokoneet saastuttavat, laivat, autot, tehtaat ym. saastuttavat. Eläimetkin saastuttavat maailmaa, joten maailmassa ei saisi olla yhtään eläintä.
        Ihmiset tarvitsevat ruokaa ja olkaamme onnellisia, että ruokaa on kaupoissa. On paljon ihmisiä, jilla on jatkuva näläntunne, vaikka kasviksia ja erilaisia toukkia olisi paljon saatavilla. Miksi?

        Minua kiehtoo munkkien kaltainen elämä jossa ei kuluteta juuri mitään. Ihmiset on aivopesty kulutus oravanpyörään joka osaltaan kuluttaa luonnonvaroja vauhdikkaasti. Kukaan ei halua ottaa vastuuta, ja miksi ottaisi kun ei muutkaan ota! Siitähän Raamattu puhuu ja muut uskonnot. No, se jää jälkipolville se ikävä tilanne, kun puhdasta vettä ei ole saatavilla ja joutuu katsomaan kuinka muut kuolee nälkään ja janoon, mahdollisesti itsekin.


      • pohnis1
        Nautiskelija... kirjoitti:

        Kaikki ihmiset kuormittavat ympäristöä käymällä WC:ssä, päästämällä kaasuja ilmaan, saunomalla, moottoriveneilemällä, mökkeilemällä jne. Kaikkea mahdollista syömällä kuormitamme luontoa.

        Hassua, koska minä kuluttaisin sinua vähemmän luontoa syömällä vegaanisti ja ajamalla kuitenkin isolla maasturilla.


      • pohnis1
        Nautiskelija... kirjoitti:

        Jäi mainitsematta, että saksalaistutkimus osoittaa kasvissyönnillä olevan omat riskinsä. Kasvissyöjillä näyttää esiintyvän sekasyöjiä enemmän mielenterveydellisiä ongelmia.
        Ei siis kasvisruoka yksistään olekaan hyvä.

        Linkkiä tuohon tutkimukseen kiitos.


      • TMuller
        Nautiskelija... kirjoitti:

        En jouda tutkimaan, mitä ruokia saa syödä ja mitä ei. Pääasia on, että syö monipuolisesti. Syömme sitä, mitä perheemme haluaa ja kaikki voivat hyvin. Harrastamme onkimista ja kalaruokaa teemme, grillaamme myös lihoja ja käytämme suomalaisia kasviksia.
        Lentokoneet saastuttavat, laivat, autot, tehtaat ym. saastuttavat. Eläimetkin saastuttavat maailmaa, joten maailmassa ei saisi olla yhtään eläintä.
        Ihmiset tarvitsevat ruokaa ja olkaamme onnellisia, että ruokaa on kaupoissa. On paljon ihmisiä, jilla on jatkuva näläntunne, vaikka kasviksia ja erilaisia toukkia olisi paljon saatavilla. Miksi?

        Voi pyhä yksinkertaisuus. Maailmassa todellakin on ihmisiä joilla ei ole ruokaa. Karjan laiduntamiseen ja karjanrehun viljelyyn käytetään tällä hetkellä 70 % maailman kaikesta viljelymaasta.

        Sama lainaus ilmasto-oppaasta:

        "Maailmanlaajuisesti eläintuotanto paitsi aiheuttaa kasvihuonekaasupäästöjä myös vie maa-alaa alkuperäiseltä luonnolta ja muun ruoan tuotannolta. PELTOJA OLISI TARPEEKSI MAAPALLON VÄESTÖN RUOKKIMISEEN, mutta kasvava lihan kulutus aiheuttaa osaltaan metsien muuttamista pelloiksi. Karjankasvatus on myös usein syynä maankäytön muutoksista johtuviin hiilidioksidipäästöihin. Liharuoan tuottaminen vaatii suuremman viljelypinta-alan kuin kasvisruoan tuottaminen. "

        Mitä kohtaa tuosta et ymmärrä?
        Välitätkö nälkää näkevistä vai et?

        " Syömme sitä, mitä perheemme haluaa ja kaikki voivat hyvin"

        Ei vaan sinun perheesi voi hyvin. Maailmassa on seitsemän miljardia muutakin ihmistä, joista nähtävästi viis veisaat.


      • Kyselijä...
        TMuller kirjoitti:

        Voi pyhä yksinkertaisuus. Maailmassa todellakin on ihmisiä joilla ei ole ruokaa. Karjan laiduntamiseen ja karjanrehun viljelyyn käytetään tällä hetkellä 70 % maailman kaikesta viljelymaasta.

        Sama lainaus ilmasto-oppaasta:

        "Maailmanlaajuisesti eläintuotanto paitsi aiheuttaa kasvihuonekaasupäästöjä myös vie maa-alaa alkuperäiseltä luonnolta ja muun ruoan tuotannolta. PELTOJA OLISI TARPEEKSI MAAPALLON VÄESTÖN RUOKKIMISEEN, mutta kasvava lihan kulutus aiheuttaa osaltaan metsien muuttamista pelloiksi. Karjankasvatus on myös usein syynä maankäytön muutoksista johtuviin hiilidioksidipäästöihin. Liharuoan tuottaminen vaatii suuremman viljelypinta-alan kuin kasvisruoan tuottaminen. "

        Mitä kohtaa tuosta et ymmärrä?
        Välitätkö nälkää näkevistä vai et?

        " Syömme sitä, mitä perheemme haluaa ja kaikki voivat hyvin"

        Ei vaan sinun perheesi voi hyvin. Maailmassa on seitsemän miljardia muutakin ihmistä, joista nähtävästi viis veisaat.

        Välittävätkö ranskalaiset tai saksalaiset, näkevätkö suomalaiset nälkää? Kerätäänkö vähävaraisille suomalaisille kansainvälisillä avustuksilla varoja? Mitkä maat?
        Miten itse osallistut köyhien ihmisten avustamiseen? Lahjoitatko köyhille ihmisille rahaa, jotta he voisivat ostaa itselleen ruokaa?


      • TMuller
        Kyselijä... kirjoitti:

        Välittävätkö ranskalaiset tai saksalaiset, näkevätkö suomalaiset nälkää? Kerätäänkö vähävaraisille suomalaisille kansainvälisillä avustuksilla varoja? Mitkä maat?
        Miten itse osallistut köyhien ihmisten avustamiseen? Lahjoitatko köyhille ihmisille rahaa, jotta he voisivat ostaa itselleen ruokaa?

        Suomi on hyvinvointivaltio vieläkin. Olet ehkä joskus kuullut...


      • Kyselijä...
        TMuller kirjoitti:

        Suomi on hyvinvointivaltio vieläkin. Olet ehkä joskus kuullut...

        Miksi sitten Suomessa on niin paljon asunnottomia ja valtavia leipäjonoja?

        Suomalaiset kasvikset ovat todella hyviä ja käytämmekin niitä lisukkeina paljon.
        Samoin suomalaiset marjat ja omenat ovat maukkaita, joista voi valmistaa hilloja, mehuja tai syödä sellaisenaan. Metsissä on paljon sieniä, joista voi valmistaa maukkaan sienikastikkeen tai tehdä sienisalaattia. Pihoilta löytyy erilaisia yrttejä, joista voi valmistaa salaatteja ja metsistä löytyy pakuria. Teetä voi valmistaa viinimarjojen lehdistä: paljon saa aivan ilmaiseksi.


      • TMuller
        Kyselijä... kirjoitti:

        Miksi sitten Suomessa on niin paljon asunnottomia ja valtavia leipäjonoja?

        Suomalaiset kasvikset ovat todella hyviä ja käytämmekin niitä lisukkeina paljon.
        Samoin suomalaiset marjat ja omenat ovat maukkaita, joista voi valmistaa hilloja, mehuja tai syödä sellaisenaan. Metsissä on paljon sieniä, joista voi valmistaa maukkaan sienikastikkeen tai tehdä sienisalaattia. Pihoilta löytyy erilaisia yrttejä, joista voi valmistaa salaatteja ja metsistä löytyy pakuria. Teetä voi valmistaa viinimarjojen lehdistä: paljon saa aivan ilmaiseksi.

        Et oikeasti rupea väittelemään, onko Suomi hyvä vai huono maa elää.

        Siinähän syöt marjojas, omenoitas ja sieniäs. Mutta lihan jätät pois, koska et sen syömistä pysty hyväksi perustelemaan.


      • Kyselijä...
        TMuller kirjoitti:

        Et oikeasti rupea väittelemään, onko Suomi hyvä vai huono maa elää.

        Siinähän syöt marjojas, omenoitas ja sieniäs. Mutta lihan jätät pois, koska et sen syömistä pysty hyväksi perustelemaan.

        En todellakaan jätä lihaa enkä maitotaloustuotteitakaan, koska haluan syödä monipuolisesti ja terveellisesti. Minulla ei ole minkäänlaisia ongelmia eikä ole tarvinnut ostaa vitamiini- tai hivenaineita purkissa, koska saamme ruoka-aineista kaiken tarvitsemamme.
        Enpä ole kuullutkaan, että pitäisi perustella mitä syö.


      • TMuller
        Kyselijä... kirjoitti:

        En todellakaan jätä lihaa enkä maitotaloustuotteitakaan, koska haluan syödä monipuolisesti ja terveellisesti. Minulla ei ole minkäänlaisia ongelmia eikä ole tarvinnut ostaa vitamiini- tai hivenaineita purkissa, koska saamme ruoka-aineista kaiken tarvitsemamme.
        Enpä ole kuullutkaan, että pitäisi perustella mitä syö.

        Eli hitot maailman nykyisistä ja tulevista nälkäisistä ihmisistä, ympäristöstä, terveydestä ja eläimistä.

        Noihin kaikkiin sulla on mahdollisuus vaikuttaa omalta osaltasi.

        Kouluissakin pidetään nykyään kasvisruokapäiviä, en tosin tiedä kuinka yleisesti. Ruotsissa yhden lukion oppilaat äänesti kaikki kouluruokailut kasvisruokailuksi.


      • TMuller
        Kyselijä... kirjoitti:

        En todellakaan jätä lihaa enkä maitotaloustuotteitakaan, koska haluan syödä monipuolisesti ja terveellisesti. Minulla ei ole minkäänlaisia ongelmia eikä ole tarvinnut ostaa vitamiini- tai hivenaineita purkissa, koska saamme ruoka-aineista kaiken tarvitsemamme.
        Enpä ole kuullutkaan, että pitäisi perustella mitä syö.

        "En todellakaan jätä lihaa enkä maitotaloustuotteitakaan, koska haluan syödä monipuolisesti ja terveellisesti"

        Laitanko sulle tähän kymmenen linkkiä kasvisruokavalion terveellisyydestä? Eli älä suojaudu sen sanan taakse. Edelleen ainoa mitä lihasta tarvit on b12-vitamiini.

        Monipuolisuudella tarkoitat, että syöt jatkossakin ihan mitä sattuu tekeen mieli, mitään sen enempää ajattelematta.

        No ehkä nuorempi sukupolvi sitten... sikäli vielä mahdollista.


      • TMuller
        Nautiskelija... kirjoitti:

        Jäi mainitsematta, että saksalaistutkimus osoittaa kasvissyönnillä olevan omat riskinsä. Kasvissyöjillä näyttää esiintyvän sekasyöjiä enemmän mielenterveydellisiä ongelmia.
        Ei siis kasvisruoka yksistään olekaan hyvä.

        linkkiä kiitos


      • dfuhsdkfj
        Kyselijä... kirjoitti:

        En todellakaan jätä lihaa enkä maitotaloustuotteitakaan, koska haluan syödä monipuolisesti ja terveellisesti. Minulla ei ole minkäänlaisia ongelmia eikä ole tarvinnut ostaa vitamiini- tai hivenaineita purkissa, koska saamme ruoka-aineista kaiken tarvitsemamme.
        Enpä ole kuullutkaan, että pitäisi perustella mitä syö.

        Eikö se ole tarpeeksi hyvä peruste, että maailmassa kaikki saisi syödäkseen, jos lihantuotanto ajettaisiin minimiin???


      • Young girl
        TMuller kirjoitti:

        "En todellakaan jätä lihaa enkä maitotaloustuotteitakaan, koska haluan syödä monipuolisesti ja terveellisesti"

        Laitanko sulle tähän kymmenen linkkiä kasvisruokavalion terveellisyydestä? Eli älä suojaudu sen sanan taakse. Edelleen ainoa mitä lihasta tarvit on b12-vitamiini.

        Monipuolisuudella tarkoitat, että syöt jatkossakin ihan mitä sattuu tekeen mieli, mitään sen enempää ajattelematta.

        No ehkä nuorempi sukupolvi sitten... sikäli vielä mahdollista.

        Nuori sukupolvi haluaa myös syödä monipuolisesti ja terveellisesti. Emme halua syödä valmiita ruokia vaan haluamme itse valmistaa ruokamme lähialueilta saamistamme raaka-aineista. Siihen kuuluvat myös erilaiset lihat.


      • Young girl
        dfuhsdkfj kirjoitti:

        Eikö se ole tarpeeksi hyvä peruste, että maailmassa kaikki saisi syödäkseen, jos lihantuotanto ajettaisiin minimiin???

        Monet kasvattaisivat itse eläimiä saadakseen lihaa ja maitoa, Ei maailmasta lopu eläinperäisten tuotteiden käyttö - ihminen on sekasyöjä. Hampaatkin pysyvät hyvinä.


      • yksi syö toisen
        TMuller kirjoitti:

        Huokaus taas...

        Yrittäisivät ihmiset edes hieman perustella asioita muuttenkin kuin henkilökohtaisilla mielipiteillä ja kokemuksilla.

        Mitä vikaa on henkilökohtaisissa kokemuksissa? Niiden perusteella ihmiset yleensä tekevät valintojaan. Jos jokin ruoka vääntää mahaa, sitä ei syödä sanovat tutkimukset sitten mitä tahansa. Eivät ihmiset valitse ruokiaan minkään tutkimustulosten mukaan vaan henk.kohtaisen makunsa ja omien kokemustensa mukaan.


      • yksi syö toisen
        yfgghuyf kirjoitti:

        Jospa yhden sivuston lukisit, ei siitä haittaa ainakaan ole. Tällä palstalla on jo muutama linkki. Ei yksittäisen ihmisen paljoa tarvitse tehdä. Pienikin muutos parempaan on hyvä.

        ps. kaikki me elämme samalla maapallolla, joten ongelmat on yhteisiä.

        Näin yhteisen maapallon kannalta vegaanit voisivat lakata roudaamasta sitä ylistämäänsä soijaa toiselta puoleta maapalloa...se kun ei ole erityisen ekologista.


      • yksi syö toisen
        pohnis1 kirjoitti:

        "Pakkasella voi olla ideologiat vähissä- varmana jokainen näistä käyttää nahkakenkiä. Muuten suu vaahdossa vedotaan lehmien oikeuksiin ja kurjiin oloihin.
        Heti kun ensimmäinen vegaani kävelee mua vastaan täysin nahattomissa vaatteissa ja kertoo niiden ominaisuudet vaikka hiihdossa tai laskettelussa alan jopa uskoa asiaan."

        Sanoit aikaisemmin noin.

        Annoin sinulle linkin sivustolle, joka tarjoaa esim. nahattomia turvakenkiä, maihareita, vaelluskenkiä ja aivan tavalliseen tallaamiseen ja juhlamenoihin sopivia. Jostain syystä kuitenkin rupesit välttelemään tarjolla olevaa faktaa. Sinulle ei ehkä ole väliä kenkiesi materiaaleilla, mutta muille heidän kenkiensä materiaalilla on väliä. Itse vihjasit vegaanien olevan tekopyhiä ja poikkeavan ideologiastaan aika ajoin. Ja samantien, kun joku toteaa olevansa ideologialtaan täysin vegaani niin se vasta onkin hirvittävää hörhöilyä.

        Minulla ei olisi tarve perustella mitään ellei aina välillä ilmesty, joku idiootti möläyttämään perättömiä faktoja tai puhumaan muutoin hevonpaskaa.

        Ja ei, minulla ei ole mitään ongelmaa sen kanssa, että sinun sydäninfarktisi riski kasvaa sitä mukaa, kun syöt punaista lihaa. Olisi vain kaikkien parhaaksi saada aikaisemmin muutama ihmisperse pois tältä pallolta.

        Joo, tuoltakin kannalta olisi pidettävä vegaania maapallon kannalta arveluttavana jos se tosiaan elää paljon pitempään kuin makkaransyöjä. Ei kestä maapallo sellaisia elinikiä tällä menolla.


      • TMuller
        yksi syö toisen kirjoitti:

        Mitä vikaa on henkilökohtaisissa kokemuksissa? Niiden perusteella ihmiset yleensä tekevät valintojaan. Jos jokin ruoka vääntää mahaa, sitä ei syödä sanovat tutkimukset sitten mitä tahansa. Eivät ihmiset valitse ruokiaan minkään tutkimustulosten mukaan vaan henk.kohtaisen makunsa ja omien kokemustensa mukaan.

        Yksittäisellä ihmisellä on yhden ihmisen tiedot. Kuka väittää tietävänsä kaiken on hullu tai idiootti. Tottakai ei pidä syödä mitään, mikä ei elimistölle sovi.

        Nyt olemme onnekkaassa asemassa täällä, että voimme valita mitä syömme. Aina ei näin ole ollut, eikä todellakaan kaikilla ole. Miksi emme voi ajatella maapalloa ja ihmiskuntaa kokonaisuutena, eikä tuijotella vain omaa napaamme?

        plus lehmät on symppiksiä ja siat sika fiksuja :)


    • Ituahan

      Ituhippi on ketjun aurinkoisin kommentti. Se sana on hauska.

    • TMuller

      ALOITUKSESSA PYYDETTIIN LIHANSYÖJILTÄ LINKKEJÄ JA TIETOA. EI OMIA KOKEMUKSIA TAI MIELIPITEITÄ!!!

      • yksi syö toisen

        Täällä kun ei ole noita lihansyöjiä (=petoeläimiä) vaan ainoastaan sekasyöjiä ja kasviksia. Ketä kiinnostaa ne linkit, tietenkin etsii niitä, jos sinua niin sinä etsit. Jokainen voi muuten perustella omia syömisiään aivan kuten haluaa.


    • Sedä

      "Heti kun ensimmäinen vegaani kävelee mua vastaan täysin nahattomissa vaatteissa ja kertoo niiden ominaisuudet vaikka hiihdossa tai laskettelussa alan jopa uskoa asiaan."
      -Tervetuloa katsomaan :) En omista nahkakenkiä, en nahkavyötä, en nahkasohvaa... Vegaanit joilla moisia on, ovat ostaneet ne ennen vegaaniuttaan, tai hyväksyvät niiden ostamisen käytettynä kirpparilta. Nahkakenkiä en oo tosin ikinä käyttänyt, enkä koe mitään tarvettakaan Kenkäni eivät myöskään ole heinää (oletko koskaan nähnyt Converseja?)

      "Huvittavaa- tuossa eräs hurahtanut tyttö tuli meidän kaupasta-- vegaani siis- ei ehtinyt ovea pidemmälle kun tunki kaksin läsin suuhun sulkaata. Se siitä sitte."
      -Vegaanista suklaata on onneksi olemassa yllin kyllin :)

      "Vilkaseppas ahteris alle.. ettet vaan satu istumaan nahkasohvalla tai tuolilla"
      -Mm, en. Tällainen ikävän kova puu- ja metallipenkki kyseessä. Kotona on puisia tuoleja ja kankainen sohva. Yhdestä pallista en kyllä ole sata varma, kierrätyskeskuksesta ostettu, mutta veikkaisin tekonahaksi.

      "Ai että pienten kiinalaislapsein tekemällä kangas sohvalla made in hong kong.
      Vaatteeskin ne on pääasiassa valmistaneet."
      -Pyrin välttämään turhaa kulutusta ja ostan mieluiten käytettyä, mutta ihan totta että kaikkea lapsi/orjatyötä on tosi vaikea välttää :( Aloitan siis helpommasta, eli eläintuotteista. Mitä konkreettista itse teet kehitysmaiden ihmisten puolesta? Tällä hetkellä tennarit ja alusvaatteet uusia, muut kierrätettyä ja laukku suomalaiselta käsityöläiseltä :)

    • ertttertrtr

      Lihaa syövänä ihmisenä minä voin syödä ihan mitä ruokaa minua huvittaa missä päin maailmaa tahansa. Kasvissyöjällä sen sijaan on tukavat oltavat monissa kulttuureissa joissa heitä ei perinteisesti ole juuri ollut, sen sijaan lihaa syövä henkilö voi ihan hyvin syödä myös pelkkää kasvisruokaa niissä maissa joissa se on oleellinen osa ruokakulttuuria.

      Näinollen lihansyöjä voi tutustua laajemmin maailman eri ruokakulttuureihin. Se on etu jos haluaa avartaa maailmankuvaansa. Linkkejä en laita koska asiahan on kenelle tahansa itsestään selvä.

      Mitään terveys tai ympäristöhyötyjä lihansyönnissä ei tokikaan ole verrattuna hyvin suunniteltuun monipuoliseen kasvisruokavalioon. Parasta on kuitenkin olla kasvispainotteinen sekasyöjä.

      • Nautiskelija...

        Kyllä, kasvikset antavat lisäväriä lisukkeina ja suomalaiset kasvikset ovat maukkaita.


      • grillimaisterit
        Nautiskelija... kirjoitti:

        Kyllä, kasvikset antavat lisäväriä lisukkeina ja suomalaiset kasvikset ovat maukkaita.

        Todellaki. Lämmin grillauskesä.. ihanaa.
        Grilli ollut kovalla käytöllä ; makkaraa tietenkin , erilaisia pihvejä ja maustevoita.
        Sen lisäks bataattiviipaleita, kasvisnyyttejä tuorejuustolla tai kesäkurpitsaa.
        Raikas tuoresalaatti. Yrtit tulee ihan omasta ruukusta mausteeks.

        Jos innostuu jo aamusta grillin lämmäyttämään niin kinkku-juusto-tomaatti toastit on herkkua aamukahvin kanssa. Jopa köyhät ritarit onnistuu grillissä.
        Sekä ananasviipaleet fariinisokerissa pyöriteltynä ja päälle vanhan ajan vaniljajäätelöä sulamaan.

        Talvella sitten paistit ja makaroonilaatikkot, nyt nautitaan kesästä.


      • ftsis

        Usein sanotaan että kasvisruoka maistuu paremmalle sillä sen syömisestä ei tule huono omatunto. En ymmärrä miten maailmankuvani avartuisi jos söisin vaikkapa Aasiassa koiraa tai kissaa tai Turkissa tai Espanjassa lihaa jonka lisämausteena on eläinrääkkäys. Esim. Turkissa eläin saatetaan raiskata samalla kuin tapetaan. Mutta jos sinun maailmankuvasi tulee tällaisesta paremmaksi niin tuntuu tosi surulliselle että maailmassa on sinun kaltaisiasi itsekkäitä nautiskelijoita.itse nautin matkustellessani aivan toisenlaisista asioista. Ja oikeastaan kasvissyöjäksi alettuani minun ruokamaailmankuvani on vain avartunut, olen tutustunut ihaniin uusiin makuihin joita en olisi syönyt lihansyöjänä. Minusta kasvissyöjän ruokalista on monipuolisempi kuin lihiksellä, eikä tarvitse edes mennä ulkomaille kun aina vaan voi loihtia uusia ruokalajeja.


      • Näin meillä
        ftsis kirjoitti:

        Usein sanotaan että kasvisruoka maistuu paremmalle sillä sen syömisestä ei tule huono omatunto. En ymmärrä miten maailmankuvani avartuisi jos söisin vaikkapa Aasiassa koiraa tai kissaa tai Turkissa tai Espanjassa lihaa jonka lisämausteena on eläinrääkkäys. Esim. Turkissa eläin saatetaan raiskata samalla kuin tapetaan. Mutta jos sinun maailmankuvasi tulee tällaisesta paremmaksi niin tuntuu tosi surulliselle että maailmassa on sinun kaltaisiasi itsekkäitä nautiskelijoita.itse nautin matkustellessani aivan toisenlaisista asioista. Ja oikeastaan kasvissyöjäksi alettuani minun ruokamaailmankuvani on vain avartunut, olen tutustunut ihaniin uusiin makuihin joita en olisi syönyt lihansyöjänä. Minusta kasvissyöjän ruokalista on monipuolisempi kuin lihiksellä, eikä tarvitse edes mennä ulkomaille kun aina vaan voi loihtia uusia ruokalajeja.

        Kokin taidoista riippuu, miltä ruoka maistuu. Suomessa ei raiskata eläimiä, vaan hoidetaan hyvin ja ammattitaidolla. Ei siis tarvitse syödä lihaa, jonka lisämausteena eläinrääkkäys.
        Koirista puheenollen Suomessa otetaan huostaan valtava määrä nälkiintyneitä kissoja ja koiria, kun lemmikkien omistajat eivät kykene hoitamaan lemmikkejään.
        Ulkomailla voi itse valmistamalla loihtia aivan maukkaita puuroja, perunaruokia jne.
        Sitten Suomessa ollessa taas valmistellaan suomalaisesta lihasta maukkaita ruokia.


      • täysp... juttu.
        ftsis kirjoitti:

        Usein sanotaan että kasvisruoka maistuu paremmalle sillä sen syömisestä ei tule huono omatunto. En ymmärrä miten maailmankuvani avartuisi jos söisin vaikkapa Aasiassa koiraa tai kissaa tai Turkissa tai Espanjassa lihaa jonka lisämausteena on eläinrääkkäys. Esim. Turkissa eläin saatetaan raiskata samalla kuin tapetaan. Mutta jos sinun maailmankuvasi tulee tällaisesta paremmaksi niin tuntuu tosi surulliselle että maailmassa on sinun kaltaisiasi itsekkäitä nautiskelijoita.itse nautin matkustellessani aivan toisenlaisista asioista. Ja oikeastaan kasvissyöjäksi alettuani minun ruokamaailmankuvani on vain avartunut, olen tutustunut ihaniin uusiin makuihin joita en olisi syönyt lihansyöjänä. Minusta kasvissyöjän ruokalista on monipuolisempi kuin lihiksellä, eikä tarvitse edes mennä ulkomaille kun aina vaan voi loihtia uusia ruokalajeja.

        No mistäpäs tuommosta oot kehitellyt vai katotko liikaa reality- sarjoja.
        Turkissa mitään eläimiä raiskata.. haista sinä huilu.
        Ihan samalla tavalla ne teurastetaan kun muuallakin.
        Aika ällö mielikuvitus kun pitää tuommosta keksiä.
        On sulla sairas pää.
        Avarra maailmankuvaas kunnon lääkityksellä ja telkkari / pleikkari / tietsikka pois.


      • ftsis
        täysp... juttu. kirjoitti:

        No mistäpäs tuommosta oot kehitellyt vai katotko liikaa reality- sarjoja.
        Turkissa mitään eläimiä raiskata.. haista sinä huilu.
        Ihan samalla tavalla ne teurastetaan kun muuallakin.
        Aika ällö mielikuvitus kun pitää tuommosta keksiä.
        On sulla sairas pää.
        Avarra maailmankuvaas kunnon lääkityksellä ja telkkari / pleikkari / tietsikka pois.

        En katso televisiota enkä pelaa pleikkaria. Olen jo yli 40-v. ja henkisesti terve, toisin kuin nuo turkkilaiset. Toivoisin olevani väärässä, mutta ei, yöunet usein menee ihmisen pahuuden vuoksi. Ystäväni on asunut ja työskennellyt turkkilaisten kanssa ja nähnyt omin silmin. Rekassa pidetään lampaita ahtaasti siihen asti kun hetki koittaa. Siksi turkkilaisia kutsutaan lampaanrakastajiksi. On kuulema kuolinkouristuksen aikaan paras hetki. Kuulema tekevät samaa kun kanan kaula katkaistaan. Toinen ystäväni on asunut espanjassa, siellä lihaan saadaan hyvä maku kun katkaistaan jänteestä poikki ja valutetaan sieltä veri pois eli sillai tapetaan eläin. Kiinassa hyvää makua tulee hormonista joka saadaan kun pieksetään eläintä ennen kuolemaa. Ruotsissa sika on keitetty elävältä jne.jne.

        Kannattaa oikeasti avata silmät eikä työntää päätä pensaaseen. Miehet ovat perverssimpiä mitä voisimme koskaan kuvitellakaan, esim. Egyptissä yhdytään vielä kuolleeseen vaimoon hyvästiksi. En halua tietää miten siellä eläin tapetaan. Eläimille tapahtuu hirveitä asioita ja sinä voit valita tuetko niitä vai ehkäisetkö. Kannattaa tosiaan miettiä syökö lihaa ulkomailla.

        Suomessakaan et voi olla varma miten eläintä on kohdeltu vaikka kuinka facebookin postaillaan avoimia kuvia tiloilta. Sianpojat kastroidaan ja vasikat nupoutetaan ilman puudutusta jne. Jos itse käyttäisin eläintuotteita niin käyttäisin vain itse kasvattamien tai tutun kananmunia ja jonkin kotitilan naudanlihaa jolloin teurastusmatkoja ei olisi ollut. Teurasmatkat ovat hirvittäviä eläimille. Menkääpä joskus kuuntelemaan kauhunhuutoja sikateurasauton viereen ja katsokaa silmiin tuollaista viisasta eläintä. Onhan se mukava kun saa valmista pakattua lihaa lähimarketista eikä tarvitse miettiä lihan julmaa alkuperää. Sian- ja kananlihaa en käyttäisi ollenkaan.

        Mielestäni nykytekniikka mahdollistaisi lihanseurannan alusta loppuun ruokapöytään, lihansyöjällä pitäisi olla mahdollisuus varmistaa että eläintä on kohdeltu hyvin.

        Itse kyllä pärjään hyvin ilman eläintuotteita ja kiitos, mieluummin haistelen huilua kuin paistettua sianpersettä.

        Mutta makuisia matkoja sulle vaan.


      • Itsestä kiinni
        ftsis kirjoitti:

        En katso televisiota enkä pelaa pleikkaria. Olen jo yli 40-v. ja henkisesti terve, toisin kuin nuo turkkilaiset. Toivoisin olevani väärässä, mutta ei, yöunet usein menee ihmisen pahuuden vuoksi. Ystäväni on asunut ja työskennellyt turkkilaisten kanssa ja nähnyt omin silmin. Rekassa pidetään lampaita ahtaasti siihen asti kun hetki koittaa. Siksi turkkilaisia kutsutaan lampaanrakastajiksi. On kuulema kuolinkouristuksen aikaan paras hetki. Kuulema tekevät samaa kun kanan kaula katkaistaan. Toinen ystäväni on asunut espanjassa, siellä lihaan saadaan hyvä maku kun katkaistaan jänteestä poikki ja valutetaan sieltä veri pois eli sillai tapetaan eläin. Kiinassa hyvää makua tulee hormonista joka saadaan kun pieksetään eläintä ennen kuolemaa. Ruotsissa sika on keitetty elävältä jne.jne.

        Kannattaa oikeasti avata silmät eikä työntää päätä pensaaseen. Miehet ovat perverssimpiä mitä voisimme koskaan kuvitellakaan, esim. Egyptissä yhdytään vielä kuolleeseen vaimoon hyvästiksi. En halua tietää miten siellä eläin tapetaan. Eläimille tapahtuu hirveitä asioita ja sinä voit valita tuetko niitä vai ehkäisetkö. Kannattaa tosiaan miettiä syökö lihaa ulkomailla.

        Suomessakaan et voi olla varma miten eläintä on kohdeltu vaikka kuinka facebookin postaillaan avoimia kuvia tiloilta. Sianpojat kastroidaan ja vasikat nupoutetaan ilman puudutusta jne. Jos itse käyttäisin eläintuotteita niin käyttäisin vain itse kasvattamien tai tutun kananmunia ja jonkin kotitilan naudanlihaa jolloin teurastusmatkoja ei olisi ollut. Teurasmatkat ovat hirvittäviä eläimille. Menkääpä joskus kuuntelemaan kauhunhuutoja sikateurasauton viereen ja katsokaa silmiin tuollaista viisasta eläintä. Onhan se mukava kun saa valmista pakattua lihaa lähimarketista eikä tarvitse miettiä lihan julmaa alkuperää. Sian- ja kananlihaa en käyttäisi ollenkaan.

        Mielestäni nykytekniikka mahdollistaisi lihanseurannan alusta loppuun ruokapöytään, lihansyöjällä pitäisi olla mahdollisuus varmistaa että eläintä on kohdeltu hyvin.

        Itse kyllä pärjään hyvin ilman eläintuotteita ja kiitos, mieluummin haistelen huilua kuin paistettua sianpersettä.

        Mutta makuisia matkoja sulle vaan.

        Aina on mahdollista päästä katsomaaan tiloille eläinten hoitoa ja on jopa mahdollisuus itse osallistua eläinten hoitoon.


      • yksi syö toisen
        ftsis kirjoitti:

        Usein sanotaan että kasvisruoka maistuu paremmalle sillä sen syömisestä ei tule huono omatunto. En ymmärrä miten maailmankuvani avartuisi jos söisin vaikkapa Aasiassa koiraa tai kissaa tai Turkissa tai Espanjassa lihaa jonka lisämausteena on eläinrääkkäys. Esim. Turkissa eläin saatetaan raiskata samalla kuin tapetaan. Mutta jos sinun maailmankuvasi tulee tällaisesta paremmaksi niin tuntuu tosi surulliselle että maailmassa on sinun kaltaisiasi itsekkäitä nautiskelijoita.itse nautin matkustellessani aivan toisenlaisista asioista. Ja oikeastaan kasvissyöjäksi alettuani minun ruokamaailmankuvani on vain avartunut, olen tutustunut ihaniin uusiin makuihin joita en olisi syönyt lihansyöjänä. Minusta kasvissyöjän ruokalista on monipuolisempi kuin lihiksellä, eikä tarvitse edes mennä ulkomaille kun aina vaan voi loihtia uusia ruokalajeja.

        Kuinka voi olla monipuolisempi sellainen ruokavalio, missä on vain kasviksia kuin sellainen, missä on niiden lisäksi myös lihaa, kalaa, munaa, maitoa, kaviaaria, liivatteella hyydytettyä juustokakkua jne? Sanotaan että ihminen on sitä mitä syö. olen kyllä mieluummin nauta kuin kasvis! Ei taida logiikka olla vegaanin vahvin laji.


      • TMuller
        yksi syö toisen kirjoitti:

        Kuinka voi olla monipuolisempi sellainen ruokavalio, missä on vain kasviksia kuin sellainen, missä on niiden lisäksi myös lihaa, kalaa, munaa, maitoa, kaviaaria, liivatteella hyydytettyä juustokakkua jne? Sanotaan että ihminen on sitä mitä syö. olen kyllä mieluummin nauta kuin kasvis! Ei taida logiikka olla vegaanin vahvin laji.

        Tiedon puutetta, rakkaani.


      • hyvin vahvaa
        yksi syö toisen kirjoitti:

        Kuinka voi olla monipuolisempi sellainen ruokavalio, missä on vain kasviksia kuin sellainen, missä on niiden lisäksi myös lihaa, kalaa, munaa, maitoa, kaviaaria, liivatteella hyydytettyä juustokakkua jne? Sanotaan että ihminen on sitä mitä syö. olen kyllä mieluummin nauta kuin kasvis! Ei taida logiikka olla vegaanin vahvin laji.

        Hamppu, pellava, lupiini, kikherne, linssi, pintopapu, adzukipapu, mustasilmäpapu, härkäpapu ym. pavut, chia, parapähkinä, marjat, hedelmät, pähkinät mantelit, siemenet kuten auringonkukan siemen, seesamin siemen, idut, tofu, miso, speltti, amarantti, kvinoa, hirssi, ym. vlijat. Versot esim. auringonkukan, herneen, parsakaalin versot. Idätetyt viljat. Ihanat eksoottisetkin maut joista minulla silloin kun olin lihansyöjä ei ollut aavistustakaan. Oli tosi tylsää aina vaan syödä samoja makaronilaatikko, pitsa ja pihvi tyyppisiä ruokia. Vegaanius on avartanut maailmaani ihaniin uusiin makuihin.

        Miksi siis korvata herkullinen ja ravintoaineita pursuava vegaaniateria kuolleella eläinruoalla joka sisältää ihmiselle haitallisia asioita(mm. kova rasva eli kolesteroli, metioniini joka aiheuttaa homokysteiiniä joka aiheuttaa sydän ja verisuonitauteja) eli ruoalla joka aiheuttaa ihmiselle sairauksia, syödä, reuma, kaihi, diabetes jne. Lisäksi tämä ruoka saastuttaa luontoa ja ennen kaikkea eläimet joutuvat kärsimään. Vegaanin logiikalla: mitä järkeä?

        Lihansyöjän logiikka on käsittääkseni: "röyh, liha on hyvää, en haluaisikaan elää vanhaksi, kunhan vain saa LIHAA niin olen valmis sairastumaan ja kuolemaan ennen aikaisesti röyh, mitä väliä vaikka eläin kärsii sehän on vain eläin röyh, mitä väliä vaikka maailma saastuu minä ajan tahallani autolla niin paljon kuin haluan ihan vaan siksi että ituhippiä ärsyttää, minun napani se on vain tärkeä röyh." Vahvaa ajatteluahan se tämä on joo.


    • pepss
    • dtgdth

      Lihansyönti vähenisi varmaan hienosti, jos itse joutuisi tappamaan kasvattamansa eläimen

      • Kokki myös

        Joutuuhan sitä tappamaan kasvejakin. Kalatkin joutuu tappamaan ennekuin paistetaan nuotiolla tai sitten valmistetaan kalaaruokaa kotona.


      • yksi syö toisen

        Kyllä minä vaan kehtaan itse tappaa pyytämäni kalan ja viskata ravut kiehuvaan kattilaan. Ei mitenkään heikota. Kun en metsästä enkä kasvata karjaa en ole joutunut teurastukseen osallistumaan mutta eiköhän se onnistuisi siinä kuin ennen muinoin jokaiselta maalaiseukolta.


    • Sekasyöjä

      Lihansyönnillä on se etu, että ei tule psyykkisiä sairauksia kuten ituhipeille, kun sisällyttää ruokavalioonsa edes hiukan eläintuotteita.

      Fanaattisuus on aina pahasta ja ääriliikkeistä ei seuraa mitään hyvää.

    • öbyy7

      No kyllä minusta on aika äärimmäistä, psyykkisesti sairasta ja fanaattista tappaa toinen elävä olento ja syödä se ilman tunnontuskia. Ja vieläpä nauttia siitä, eikö tuo liene jo psykopatiaa.

      Väkivallattomuus on aina hyväksi.

      • yksi syö toisen

        Lihaa syöville on täysin luonnonmukaista tappaa syötävä ruoka eikä siinä ole mitään psyykkisesti sairasta. Sen sijaan vegaanien osoittama fanaattisuus on vähän hurahtanutta, luvalla sanoen.


      • TMuller
        yksi syö toisen kirjoitti:

        Lihaa syöville on täysin luonnonmukaista tappaa syötävä ruoka eikä siinä ole mitään psyykkisesti sairasta. Sen sijaan vegaanien osoittama fanaattisuus on vähän hurahtanutta, luvalla sanoen.

        Totta. Ihmislaji ei olisi menestyt näin, ilman lihansyöntiä. Nyt se ei vain ole enää välttämättömyys. Se ei vaan mene ihmisille jakeluun, kaikista faktoista huolimatta.


      • TMuller
        TMuller kirjoitti:

        Totta. Ihmislaji ei olisi menestyt näin, ilman lihansyöntiä. Nyt se ei vain ole enää välttämättömyys. Se ei vaan mene ihmisille jakeluun, kaikista faktoista huolimatta.

        Haitat voittaa edut. Todista toisin.


      • Sekasyöjä

        En ole koskaan tappanut elävää olentoa ja syönnyt sitten sitä, mutta käytän kyllä eläintuotteita ravinnossani jonkin verran. Todistit juuri öbyy7, että olet psykopaatti tuolla aiemmalla kommentillasi, kun oletat että jokainen sekasyöjä on "fanaattinen tappaja".

        Syö vähän eläintuotteita, niin aivosi saattavat parantua - kenties?


    • mitä hengität?
    • TMuller

      Uusien viestien määrän huvetessa ja lihansyöjien kykenemättömyyden perustella, aloituksessa määritellyllä tavalla, olen tullut johtopäätökseen:

      KASVISSYÖJÄT OVAT OIKEASSA!

      kiitoksia osallistujille :)

      • terveppä terve

        Siitä vaan. Kukaan ei vastaa provilevalle täysidiootille sen oman äo- tason mukaan.
        Saitko nyt hoitsuilta eskimo- jäätelön.


      • TMuller
        terveppä terve kirjoitti:

        Siitä vaan. Kukaan ei vastaa provilevalle täysidiootille sen oman äo- tason mukaan.
        Saitko nyt hoitsuilta eskimo- jäätelön.

        >135 maaliskuussa mensan testistä


      • yksi syö toisen
        TMuller kirjoitti:

        >135 maaliskuussa mensan testistä

        No ilmankos vaikutit niin paljon mua hölmömmältä))) Eihän tuolla vielä pääsisi Mensaankaan. Lihansyönti kehittää aivoja!


      • TMuller
        yksi syö toisen kirjoitti:

        No ilmankos vaikutit niin paljon mua hölmömmältä))) Eihän tuolla vielä pääsisi Mensaankaan. Lihansyönti kehittää aivoja!

        päivitä tietos pösilö


    • TMuller

      Uusien viestien määrän huvetessa ja lihansyöjien kykenemättömyyden perustella, aloituksessa määritellyllä tavalla, olen tullut johtopäätökseen:

      KASVISSYÖJÄT OVAT OIKEASSA!

      kiitoksia osallistujille :)

    • Kypsä_Hedelmä

      Jep, sehän on sama kuin keskustelisi kehitysvammaisten kanssa. Ei ne vaan tajuu... Siis lihansyöjät "sekasyöjät"ei vaan tajua kokonaisuutta tai vaikka tajuaisivat, ne ajattelee että "so what" ja hankkii ison perheen. Voi tyhmyyttä, perisyntiä! Voiko tyhmyydestä edes "rangaista"? Kas siinäpä filosofinen kysymys. Ainakin tyhmill' on hetken kiwaa ja älykkäät joutuu hiljaa kärsimään- muttei siirrä vahinkoa seuraaville.

      • Niin että miten ?

        Perusteleppa tuo: sama kuin keskustelisi kehitysvammaiselle.
        Oisi ihan kiva tietää- kehitysvammahoitaja kun olen.

        Sinulla näyttää olevan pahemman luokan lukihäiriö, muusta vammaisuudestasi nyt puhumattakaan.


    • MTuller

      Kasvissyöjät olkaa hyvä ja laittakaa tänne linkkejä rehunsyönnin eduista. Lyhyellä googlauksella ei juuri tullut vastaan... Perustelkaa väitteenne tieteellisillä julkaisuilla tai pitäkää turpanne tukossa.

      • TMuller

        Tuolla on jo monta vitun palikka


      • Niin olet
        TMuller kirjoitti:

        Tuolla on jo monta vitun palikka

        Ei löydy kuin haittoja, koska joutuu syömään purkkivitamiinilisiä.


      • pohnis1
        Niin olet kirjoitti:

        Ei löydy kuin haittoja, koska joutuu syömään purkkivitamiinilisiä.

        "Ei löydy kuin haittoja, koska joutuu syömään purkkivitamiinilisiä."

        Ahahahahahahahahahah! Ei vittu, nyt oikeasti. "koska joutuu syömään purkkivitamiinilisiä". En tiedä heititkö vitsin vai et, mutta helvetin hauska juttu ainakin oli!


    • veggilä

      Seleeniä ja sinkkiä ja rasvoja ja rautaa saa riittävästi vegaaniruoastakin.

      Liharuoasta ei saa niin paljon rautaa kuin ihmiset kuvittelevat, puhumattakaan vitamiineista ja kivennäisaineista.
      Olen laskeskellut karppaajan ja lihansyöjän päivittäiset saannit ja verrannut niitä omiini.

      Karppaajan raudansaanti 6,9 mg/vrk (miehellä pitäisi olla 9, naisella 11-15) ja vitamiinit jää huomattavan vajaiksi: E, A, B1, B3, folaatti, C, kalium, magnesium, manganeesi, kupari. Natriumia tulee kaksinkertainen määrä, kolesterolia 1183 mg(pitäisi olla alle 300).

      Itselläni, vegaanilla, raudansaanti saattaa olla 23. Sekiksellä esimerkkipäivinä alle 10.

      Tavallisella sekasyöjällä vitamiini/kivennäissaanti on jo parempi, varsinkin jos syödään värikkäitä vihanneksia, marjoja ja hedelmiä, paitsi jotkut vitamiinit, kuten E ja K, myöskään raudan saanti ei siis ole itsestään selvyys. Kolesterolia silti tulee 400.

      Mutta jos sekaruoansyöjä luottaa sokeasti siihen että "lihasta saa kaiken tarvittavan" ja "salaattia syö vain kanit ja homot" niin vitamiinien ja kivennäisaineiden saanti alkaa olla huonommalla tolalla.

      Omega 3sta karppaaja sai 2 g, sekaruokailija 0,7-1(kalapäivänä 2). Itse vegaanina saan 2-2,5(käytän hamppua ja hamppuöljyä). Saan myös saantisuositusten mukaisen tai jopa moninkertaisen määrän vitamiineja, kivennäisaineita ja aminohappoja(proteiinia). Mutta tietenkin vegaanikin voi syödä ykspuolisesti ja ravinteet jäädä vajaaksi. Kannattaa itsekunkin laskeskella saanteja eikä vain lukea ja luottaa epämääräisiin: "Lihassa on proteiineja, rasvoja, kivennäisaineita (erityisesti rautaa, sinkkiä ja seleeniä). ja vitamiineja."

      Eli vegaaniruoan voi muodostaa vähintään yhtä terveellisesti kuin lihaaniruoan, mutta vegaaniruoasta ei tule haitallista kolesterolia, harvoin tulee transrasvoja. vegaaniruoassa ei myöskään ole sekaruoan ongelmallista aminohappo metioniinia joka aiheuttaa homokysteiiniä joka puolestaan aiheuttaa sydän- ja verisuonitauteja.

      Ai niin! Meinasi unohtua: kuitu: sekaani 6 g, karppaaja 4,7, minä 55. En ole ikinä kärsinyt ummetuksesta tai muista suolistovaivoista.

      • Jahas....

        Rautaa saa monista ruuista. Maksalaatikko on hyvää ja ravitsevaa samoin kuin verilätyt. Raudansaanti on siis turvattu lihansyöjillä samoin kuin vitamiinit. Ei siis tarvitse ostaa purkeissa vitamiineja ja rautaa.


    • Namskis...

      Broileeri-kasvisvokki samoin kuin purjotäytteinen lihamureke ovat maukkaita ruokia. Valmiiksi kuorittu porkkana tai juurespala ovat hyviä ja helppoja välipaloja, Suomalaiset marjat ovat hyviä ja myös suomalaiset omenat.

      • tötötöt

        pitsa on hyvää, hampurilainen on hyvää, kebappi on hyvää, kenguru on hyvää, alligaattori on hyvää, vasikka on hyvää


      • tötötöt
        tötötöt kirjoitti:

        pitsa on hyvää, hampurilainen on hyvää, kebappi on hyvää, kenguru on hyvää, alligaattori on hyvää, vasikka on hyvää

        delfiini on myös hyvää, valas on hyvää, apina on hyvää, kilpikonna on hyvää.


      • tötötöt
        tötötöt kirjoitti:

        delfiini on myös hyvää, valas on hyvää, apina on hyvää, kilpikonna on hyvää.

        mustekala on myös älykäs ja hyvää, koira on hyvää, ja marsut on hyviä


      • tötötöt
        tötötöt kirjoitti:

        mustekala on myös älykäs ja hyvää, koira on hyvää, ja marsut on hyviä

        Palomiehet on hyvää, sihteerit on hyvää, sähkömiehet on hyvää, siivoojat on hyvää paitsi että sormet maistuu siivoushanskalle.


    • knmkjlbnjkb

      :D:D:D:D ahhhahahah
      pekoni on hyvää, enkä ole vielä kuollut lihaan, siksi liha on terveellistä

    • kjeh

      Niin, VIELÄ.

      • hirvikärpäne

        Meillä oli tänään tosi hyvä sienisato ja sen kunniaks käytiin kauppiaalta kunnon naudan pippuroidut ulkofilepihvit. Kermainen sienisoossi ja medium paistettu pihvi ei kaipaa kun perunoita ja salaatin kaveriks.
        Jälkkärinä puolukkarahkaa- itse kerättyä tietenki.

        Tuskin tulee puutostiloja.
        Eikä tarvia purkeistä vetää yhtään mitään.


      • hirvikärpäne kirjoitti:

        Meillä oli tänään tosi hyvä sienisato ja sen kunniaks käytiin kauppiaalta kunnon naudan pippuroidut ulkofilepihvit. Kermainen sienisoossi ja medium paistettu pihvi ei kaipaa kun perunoita ja salaatin kaveriks.
        Jälkkärinä puolukkarahkaa- itse kerättyä tietenki.

        Tuskin tulee puutostiloja.
        Eikä tarvia purkeistä vetää yhtään mitään.

        Jaa, itse söin parisen päivää sitten paistettuja punahaperoita ja pihvillisen seitania.

        Suosittelen sullekin lämpimästi kyllä D-vitamiinia, ellet sitten metsäsieniä päivittäin syö, tai käytä maitoja joissa on D-vitamiiniLISÄ :P


      • hirvikärpäne
        tulikirahvi kirjoitti:

        Jaa, itse söin parisen päivää sitten paistettuja punahaperoita ja pihvillisen seitania.

        Suosittelen sullekin lämpimästi kyllä D-vitamiinia, ellet sitten metsäsieniä päivittäin syö, tai käytä maitoja joissa on D-vitamiiniLISÄ :P

        Näillä ulkoliikunnoilla ei ole D tarvetta kun joulun seutuun korkeintaan jos sitenkään.

        Saatin tänää ukonhattuja. Hyvät pihvit kun leikkaa kolmioiksi, kastaa kananmunaan ja korppuajauhe-mauste seokseen ja paistaa voissa. Pekoni-pottumuusi sienille ja valkosipuli -yrttvoita kuumalle pihville.

        Punhanaperot ryöpätään kevyesti ja keitetään kananmunat koviksi. munat silputaan hapero pienitään ja laitetaan smetanan sekaan.

        Haperoiden myrkky ei ole voimakas mutta siinä on.. nääthän sinä kun leikkaat sen kannan. Ja jos on jostain valtatien varresta kerättyjä niin taatusti siellä on kaikki lyijyt imenyt.


      • Nautiskelija...
        tulikirahvi kirjoitti:

        Jaa, itse söin parisen päivää sitten paistettuja punahaperoita ja pihvillisen seitania.

        Suosittelen sullekin lämpimästi kyllä D-vitamiinia, ellet sitten metsäsieniä päivittäin syö, tai käytä maitoja joissa on D-vitamiiniLISÄ :P

        D-vitamiinia saa kaloista kuten kuha, lohi, siika ja silakka. Kaloista saa monenlaista ruokaa. Kun syö monipuolisesti, niin ei tgarvite käyttää vitamiinilisiä.


      • acd
        hirvikärpäne kirjoitti:

        Meillä oli tänään tosi hyvä sienisato ja sen kunniaks käytiin kauppiaalta kunnon naudan pippuroidut ulkofilepihvit. Kermainen sienisoossi ja medium paistettu pihvi ei kaipaa kun perunoita ja salaatin kaveriks.
        Jälkkärinä puolukkarahkaa- itse kerättyä tietenki.

        Tuskin tulee puutostiloja.
        Eikä tarvia purkeistä vetää yhtään mitään.

        Mitä muuta söit päivän aikana hirvikäpe? Söitkö hedelmiä, marjoja? jos oletetaan että söit lisäksi ruisleipä, kaurapuuroa, maitoa, juustoa, margariinia, niin sinulla jää puutteelliseksi tosiaan D-vitamiini, A, ja C-vitamiinit.


    • Järkisyöjä

      Kokeilin kasvisruokaa, söin papuja, soijaa, sieniä, juureksia, pähkinöitä, hedelmiä, leipää ja maitotuotteita kuten juustoa,maitoa ja piimää. Jouduin syödä ihan tolkuttoman määrän ja maha alkoi nousta koholle rinnoista asti.

      Eli en saa nälkää pidetyksi ilman lihaa. Kanaa ja kalaa toki vaihtelen, mutta niitä ei pysty syömään monta kertaa peräkkäin. Lihaa sen sijaan pystyy, se on kyllä ihme, ettei siihen kyllästy. Laitan lauaintai-yöksi uuniin ohrauunipuuron ja ison palan sian- ja naudanlihaa ja aamulla ryntään lohkomaan lihaa vähintään 150 gr ja puuroa päälle. Myös veriletut ja maksa ovat herkkujani.

      Olen normaalipainoinen ja liikun keskivertoa enemmän.

      Olisin kyllä valmis kokeilemaan uudelleen kasvisruokaa, jos joku antaisi reseptin, johon ei kyllästy jo viikossa. Ihan vain uteliaisuuttani, katsoisin tuleeko esim. iho hehkeämmäksi, se kun tässä alkaa vähän vanheta. En toki yritä nuoremmalta näyttää mutta kokeilu onkin uteliaisuutta kasvisruoan vaikutuksesta. Saa maksaa ja vaivaakin voin nähdä.

      • hirvikärpäne

        Meillä ees koira ei suostu syömään soijaa. Mutta koita vaikka tehä jotain kasvispihvejä. Pavut on hyviä chili con carnessa , kokonaiset menee pihvin lisäkkeenä vaikka bearnaise- kastikkeella.
        Kypsentämätön ruoka on ihan sieltä ja niinpäin, samoin nää ihme jauheet ja siemenet. No pinjansiemeniä salaatissa kyllä mutta kuka kaheli niillä nyt elää.
        Ei ainaskaan liikkuva ja työtätekevä ihminen.

        Punajuuri on muuten hyvää pihvienä kun leivittää ja maustaa sen laatan ja paistaa voissa. Taikka sitten punajuuri -aurajuustolaatikko , nam.
        Ohjeita googlesta.

        Kukkakaaligratiinia hyvällä bechameililla syö vaikka kylmiltään, pikkuporkkanat hunajalla ja rakuunalla.. kuule onhan näitä vaikka kuin.

        Hedemät on aika turhakkeita tähän aikaan vuodesta kun metsämarjoista saa triplasti enempi vitamiinia.


      • Sedä

        Kasvisruoka ei väistämättä ole mitenkään iho-ystävällisemppää tai terveellisempää. Tottakai on terveellisempää syödä vihanneksia hedelmiä ja marjoja kuin vaikka eineksiä ja karkkia, mutta jos syö vegaanieineksiä ja karkkia niin tilanne on aika plus miinus nolla. Monelta olen kyllä kuullut että olo on vegaanina tullut paremmaksi, ja etenkin maitotuotteiden jättäminen tehnyt iholle hyvää, itse en huomannut.

        Kasvisruoka on helpommin sulavaa kuin liha, joten on ihan totta että sitä joutuu syömään hieman enemmän ja useammin kuin sekaruokaa. Millainen ruokarytmi sulla oli, söitkö säännöllisesti, muutaman tunnin välein kuten suositellaan, vai yrititkö jaksaa yhdellä jättiannoksella koki päivän? Voi myös olla, että jos et normaalisti syö esim. papuja juuri ikinä, elimistösi ei ehtinyt tottua niihin vielä. Eri bakteerit hajottaa lihaa ja kasviksia, ja menee aikaa ennen kuin suoliston mikrobi ja entsyymitasapaino muuttuu optimaaliseksi kasvisruualle.

        Yhtä reseptiä ei ole tarkoitus jaksaa koko viikkoa :P On mulla tietty lempireseptejä joihin en kyllästy. Erilaisia kasviproteiinin lähteitä on satoja, ja niistä muodostuvia reseptejä niin tolkuttomasti, että loppu elämänsä voi syödä joka päivä eri ruokaa... Hirvittävän iso merkitys on maustamisella. Ei pelkät linssit välttämättä ole hyviä, mutta kun tekee hyvin maustetun linssikastikkeen niin johan maistuu!

        Monia suosikkejani esim täällä:
        www.chocochili.net


      • Sedä
        hirvikärpäne kirjoitti:

        Meillä ees koira ei suostu syömään soijaa. Mutta koita vaikka tehä jotain kasvispihvejä. Pavut on hyviä chili con carnessa , kokonaiset menee pihvin lisäkkeenä vaikka bearnaise- kastikkeella.
        Kypsentämätön ruoka on ihan sieltä ja niinpäin, samoin nää ihme jauheet ja siemenet. No pinjansiemeniä salaatissa kyllä mutta kuka kaheli niillä nyt elää.
        Ei ainaskaan liikkuva ja työtätekevä ihminen.

        Punajuuri on muuten hyvää pihvienä kun leivittää ja maustaa sen laatan ja paistaa voissa. Taikka sitten punajuuri -aurajuustolaatikko , nam.
        Ohjeita googlesta.

        Kukkakaaligratiinia hyvällä bechameililla syö vaikka kylmiltään, pikkuporkkanat hunajalla ja rakuunalla.. kuule onhan näitä vaikka kuin.

        Hedemät on aika turhakkeita tähän aikaan vuodesta kun metsämarjoista saa triplasti enempi vitamiinia.

        Aika erikioisia kasvisruokia sulla, multa ei ainakaan nälkä noilla lähtisi :(
        "kasvispihvejä - Punajuuri pihveinä - punajuuri -aurajuustolaatikko - Kukkakaaligratiinia - pikkuporkkanat hunajalla ja rakuunalla"

        "Hedemät on aika turhakkeita tähän aikaan vuodesta kun metsämarjoista saa triplasti enempi vitamiinia. "
        -Öö, eiköhän nyt ole suomessa juuri se hedelmäaika..? Omenoita ehkä?

        "Kypsentämätön ruoka on ihan sieltä"
        -Ei sillä nälän kuulukaan lähteä, mutta raaoista kasviksista saa tärkeät vitamiinit ;)

        "siemenet. No pinjansiemeniä salaatissa kyllä mutta kuka kaheli niillä nyt elää."
        -Kun sekoittaa rutosti siemeniä esim. linssikastikkeen tai curryn sekaan, tai tekee niistä tehosekoittimella tahnaa, niistä saa paljon proteiineja ja hyviä rasvoja :) Kukaan ei syö pelkkiä siemeniä :P


      • maistuis varmaan
        Sedä kirjoitti:

        Kasvisruoka ei väistämättä ole mitenkään iho-ystävällisemppää tai terveellisempää. Tottakai on terveellisempää syödä vihanneksia hedelmiä ja marjoja kuin vaikka eineksiä ja karkkia, mutta jos syö vegaanieineksiä ja karkkia niin tilanne on aika plus miinus nolla. Monelta olen kyllä kuullut että olo on vegaanina tullut paremmaksi, ja etenkin maitotuotteiden jättäminen tehnyt iholle hyvää, itse en huomannut.

        Kasvisruoka on helpommin sulavaa kuin liha, joten on ihan totta että sitä joutuu syömään hieman enemmän ja useammin kuin sekaruokaa. Millainen ruokarytmi sulla oli, söitkö säännöllisesti, muutaman tunnin välein kuten suositellaan, vai yrititkö jaksaa yhdellä jättiannoksella koki päivän? Voi myös olla, että jos et normaalisti syö esim. papuja juuri ikinä, elimistösi ei ehtinyt tottua niihin vielä. Eri bakteerit hajottaa lihaa ja kasviksia, ja menee aikaa ennen kuin suoliston mikrobi ja entsyymitasapaino muuttuu optimaaliseksi kasvisruualle.

        Yhtä reseptiä ei ole tarkoitus jaksaa koko viikkoa :P On mulla tietty lempireseptejä joihin en kyllästy. Erilaisia kasviproteiinin lähteitä on satoja, ja niistä muodostuvia reseptejä niin tolkuttomasti, että loppu elämänsä voi syödä joka päivä eri ruokaa... Hirvittävän iso merkitys on maustamisella. Ei pelkät linssit välttämättä ole hyviä, mutta kun tekee hyvin maustetun linssikastikkeen niin johan maistuu!

        Monia suosikkejani esim täällä:
        www.chocochili.net

        Sienikastike on vallan hyvää - enpä juuri linsseistä välitä.


      • .-.-.-.

        Aika vähän tarvii muuttaa ruokavaliota, jos pelkän lihan jättää pois ja kalaa vielä syö sillon tällön. Vähän lisää kananmunan syöntiä, niin sillä selvä.


      • hirvikärpäne
        maistuis varmaan kirjoitti:

        Sienikastike on vallan hyvää - enpä juuri linsseistä välitä.

        Sienikastike on. Perunoita ja joku pihvi siihen.
        Sieni-pekonikeitto.
        Sienimuakas, suolasienet smetanaan..

        Meiän tään aamun metsäreissu olikin mielenkiintonen...ei paljoa ehitty kerätä superfoodia kun löytyi tuoreet karhun jätökset. Siis koira löytsi ja se reagoi aina voimakkaasti siihen. Kännyllä soitto karhuryhmälle joita sitte ooteltiin, jonka jalkeen meiän piti lähteä menemään ettei sotketa jälkiä. Sama paikka kun viime vuonna vaan tää nalle on kerinnyt vuoden kasvaa siitä.

        Oiskoon nyt joku 150 kg errauspentu.

        No nii veget: eikun mehtään siitä , keräämään vaikka siemeniä ! hahahah


      • Sedä
        .-.-.-. kirjoitti:

        Aika vähän tarvii muuttaa ruokavaliota, jos pelkän lihan jättää pois ja kalaa vielä syö sillon tällön. Vähän lisää kananmunan syöntiä, niin sillä selvä.

        Mut mikä ihme moisen ruokavalion pointti sitten mahtaisi olla..?


      • .-.-.
        Sedä kirjoitti:

        Mut mikä ihme moisen ruokavalion pointti sitten mahtaisi olla..?

        Tuolla ylempänä lukee moneen kertaan.


    • Järkisyöjä

      Eipä näistä apua ollut. Juureksia syön jo puolikiloa päivässä pääasiassa raasteina, myös pakastepapuja, -maissia ja -herneitä, ruisleipää 2-6 palaa kylmäpuristettua ölyä päälle. Riippuu nälän määrästä. Sännöllinen syönti on minulle sitä että syön silloin kun on nälkä, enkä syö silloin kun nälkä ei ole. Jos tulen illalla lenkiltä, nälkää ei ole, menen nukkumaan ja saatan herätä yöllä klo 2 ja napata pari lihansiivua ja painua takaisin pehkuihin. En myöskään ole kulinasristi, niin että mitään mausteisia herkkuja ruokien ei tarvitse olla, riittää että täyttävät vaatimukset.

      Tarkoitus on saada proteiinia ja valkuaista niin paljon että se korvaa lihan n. 150-200 gr. päivässä. Nälkäni ei pysy muuten loitolla vaan koko ajan tekee mieli jotakin purtavaa. Kalaa ja kanaa en pysty syömään niin paljon. Voin siis syödä saman vuorokauden aikana toisella aterialla kalaa/kanaa, mutta toinen jo vaatii lihaa.

      • Kasviksistakin on aivan järjettömän helppo saada tarpeeksi proteiinia :D Aamun voi aloittaa vaikka täysjyväleivällä tai kaurapuurolla. Lounaaksi kastike/ ihan mikä tahansa ruoka linsseistä/pavuista/soijasta/tofusta, jos proteiininsaanti huolettaa voi sekaan heittää pähkinöitä ja vaikka hamppurouhetta (aika ei-minkään makuista jauhoa jota uppoaa ruokaan helposti -ja hyvä rasvahappokoostumus). Lisäksi täysjyväpastaa/riisiä/ohrahiutaletta/leipää tms. Välipalaksi vaikka hedelmiä tai kasviksia tai jos hifistellä tahtoo, niin smoothie johon esim. avokadoa ja pähkinöitä. Illalliseksi jotain vastaavaa kuin lounaaksi ja iltapalalla vielä täysjyväleipää, vaikka köntti hummusta päälle. Aivan takuulla paukkuu aminohapoista rajat.

        Edelleen epäilen että et ole nälkäinen proteiinien, vaan ihan hiilihydraattien tai liian pienen energiansaannin takia.
        "Sännöllinen syönti on minulle sitä että syön silloin kun on nälkä, enkä syö silloin kun nälkä ei ole."
        Eli et toisinsanoen et syö säännöllisesti. Suosittelen kokeilemaan ;) Suosittelemn lämpimästi myös mausteita edelleen, ei pirukaan syö pakastepapuja loppuikäänsä ilman mausteita, eikä sillä ole mitään tekemistä kulinarismin kanssa. Etenkin jos on ongelmana että sama ruoka kyllästyttää...

        Aika pieniltä sun syömiset muutenkin kuulostaa myös mun korvaan vaikka oon pieni ihminen enkä liiku valtavasti.


      • jotaki järkee...
        tulikirahvi kirjoitti:

        Kasviksistakin on aivan järjettömän helppo saada tarpeeksi proteiinia :D Aamun voi aloittaa vaikka täysjyväleivällä tai kaurapuurolla. Lounaaksi kastike/ ihan mikä tahansa ruoka linsseistä/pavuista/soijasta/tofusta, jos proteiininsaanti huolettaa voi sekaan heittää pähkinöitä ja vaikka hamppurouhetta (aika ei-minkään makuista jauhoa jota uppoaa ruokaan helposti -ja hyvä rasvahappokoostumus). Lisäksi täysjyväpastaa/riisiä/ohrahiutaletta/leipää tms. Välipalaksi vaikka hedelmiä tai kasviksia tai jos hifistellä tahtoo, niin smoothie johon esim. avokadoa ja pähkinöitä. Illalliseksi jotain vastaavaa kuin lounaaksi ja iltapalalla vielä täysjyväleipää, vaikka köntti hummusta päälle. Aivan takuulla paukkuu aminohapoista rajat.

        Edelleen epäilen että et ole nälkäinen proteiinien, vaan ihan hiilihydraattien tai liian pienen energiansaannin takia.
        "Sännöllinen syönti on minulle sitä että syön silloin kun on nälkä, enkä syö silloin kun nälkä ei ole."
        Eli et toisinsanoen et syö säännöllisesti. Suosittelen kokeilemaan ;) Suosittelemn lämpimästi myös mausteita edelleen, ei pirukaan syö pakastepapuja loppuikäänsä ilman mausteita, eikä sillä ole mitään tekemistä kulinarismin kanssa. Etenkin jos on ongelmana että sama ruoka kyllästyttää...

        Aika pieniltä sun syömiset muutenkin kuulostaa myös mun korvaan vaikka oon pieni ihminen enkä liiku valtavasti.

        Lounaaksi kastike tofusta sekä hampusta ja smoothie avokadosta ja pähkinöistä...ai hyvää päivää mikä makuelämys .. pitää käyä oksella...


      • Sedä
        jotaki järkee... kirjoitti:

        Lounaaksi kastike tofusta sekä hampusta ja smoothie avokadosta ja pähkinöistä...ai hyvää päivää mikä makuelämys .. pitää käyä oksella...

        Ootko maistanut? :D Musta kuulostaa oikein herkulliselta. Nuohan oli tosiaan vain liioiteltuja esimerkkejä siitä miten ylenmäärin proteiinia voi saada jos haluaa, päivässä ei todellakaan oikeasti tarvitse syödä niin paljon moisia "kummallisia ruoka-aineita"...


    • Järkisyöjä

      hamppurouhetta, hummusta ovat sellaisia, joita en tunne, en ole kuulutkaan, missä muodossa niitä syödään? Onko ne isoja määriä, mitä pitää syödä että nälkä lähtee? Se juuri kasvisruoassa on ongelma, että pitää syödä paljon ja maha venyy. Kun syö 150-200 gr lihaa, niin vyötärö säilyy, eikä tule pallomaha, niinkuin itselleni tuli kasvisruoan myötä. Olen kyllä vähän epäluuloinen. Mistä niitä hamppuja ja humusta tuodaan vai viljelläänkö Suomessa? Kokojyväpuuroa ja leipää käytän ainoastaan, kasviksia hedelmiä puoli kiloa päivässä, niissä on jo mahan täytettä sen kokojyväleivän ja -puuron lisäksi. Pähkinöitä natustelen myös.

      • iibb

        Hei järkkis! Jos syöt 150 g esim. naudan filettä, saat proteiinia vain 44 g, et 150 g. Katso vaikka itse finelistä.

        Itselleni urheilevana ja fyysistä työtä tekevänä riittää 2500 kaloria ja 60-80 g proteiinia päivässä. Olen ollut kasvissyöjä 25 vuotta ja vegaani 10 vuotta. Vyötärölle on hieman tänä kesänä kertynyt, mutta syynä on herkulliset marjakakut eikä se että joudun vetämään ruokaa niin että paisun.

        Itse syön päivän aikana 3 ateriaa: aamukahvi, marjoja tai hedelmää

        proteiinipirtelö johon laitan vaikkapa hamppuproteiinia, banaania, marjoja, pähkinöitä ym.

        päivällinen esim. uunijuureksia joiden mukana uunissa lämpiää myös maissin tähkä ja tofu avokado salaatti tai vaihtoehtoisesti vaikkapa linssikeitto ja leipää ja hummusta. Hummus tehdään kikherneistä. Kikherneet eivät ole suomalaisia. Mielestäni suomalaisia papuja pitäisi viljellä enemmän, meillä on ennen lihakautta kasvatettu monenlaisia eri papuja, mutta lieko noita enää edes jäljellä missään.

        näilllä saan jo vatsan täyteen, ihan yhden lautasellisen syön tuota ruokaakin. Kalorit ja protskut täyttyy myös,mutta usein sorrun johonkin herkkuun josta tulee sitten hieman liikakaloreita peppuun. Liikuntoja saattaa päivän aikana olla pari hikistä tanssituntia ja työnä ulkotiloissa raivausta, tai lapiointia, myöskin hikistä hommaa siis.

        Myönnän kyllä että joskus kun käyn silvopleessa, ruoka ei ihan pidä nälkää, mutta itse kun teen ruokaa niin teen tuhteja ruokia.

        Hamppua myydään rouheena, siemeninä ja proteiinina. Se on soijaa ja lihaa vastaava aminohappojen lähde sekä hyvä rasvahappojen lähde. hamppua voi viljellä suomessa, sitä löytyy kaupoista sekä suomalaista että ulkomaalaista. Minusta loistava tuote ja sitä kannattaisi suosia jotta sitä kasvatettaisiin suomessa lisää! Olen hamppupirtelöjä tarjonnut jurrikkaukkeleillekin, ja kaikki ovat katsoneet minua kuin hullua kun olen sanonut että tässä on hamppua, mutta kun ovat maistaneet, ovat halunneet hamppua kotiinsakin. Avokadosmoothiekin on maistunut maalaismiehille ja pahimmat ovat alkaneet itsekin surauttelemaan niitä.

        Hampunsiemenistä voi tehdä myös hefua, googlaa ohje. Hummus on tosi hyvää leivän päälle, sitä saa marketista juustohyllystä tai voi tehdä itse.

        Käy vegaanisivulla katsomassa, siellä veget kertoo päivän ruokalistojaan. Mainitsemasi pakastepavut ja herneet ei oikein jämerältä kuulosta. Suosittelen ulkomaisuudestaan huolimatta linssejä, kikherneitä ja kidneypapuja, ne pitävät nälkää. Suomalainen papu on härkäpapu.

        Ihoa hehkeyttää juuri erilaiset smoothiet joko marjasmoothie tai vihersmoothie, myös se avokado ja pähkinät.


    • Järkisyöjä

      Hei iibb, Ei 150 gr:n annos (siis valmiiksi uunissa paistettua, raakana e on enemmän) lihaa riitäkään yksistään. Toisena ateriana on munaa/kalaa/kanaa. Ne vievät vatsassa vähän tilaa, kun syön kuorman kasviksia ja kokojyväviljoja.

      Mutta kyllä kokeilen näitä hamppuja, humusta ja Koko tämä juttu siis on vain uteliasta kokeilua, en tiedä haluanko tästä miksikään muuttua.

      En tiedä onko Sivopleetä useassa paikassa, mutta jos on vain yhdessä, niin olemme aika lähellä toisiamme.

      • "hamppurouhetta, hummusta ovat sellaisia, joita en tunne, en ole kuulutkaan, missä muodossa niitä syödään?"
        -Hummusta voi tehdä kikherneistä, jotka ovat tuontikamaa (keitä kikherneet ohjeen mukaan, soseuta hyvän oliiviöljyn, sitruunamehun juustokuminan ja suolan kanssa). Viimeksi juuri tein samaa tavaraa kotimaisista herneistä, ja niinkin tuli tosi hyvää :) Ostamani hamppu on myös kotimaista!


        "Onko ne isoja määriä, mitä pitää syödä että nälkä lähtee?"
        -En syö niitä nälän takia, vaan proteiinin (ja koska hummus on niin hyvää


      • naurava kulkuri
        tulikirahvi kirjoitti:

        "hamppurouhetta, hummusta ovat sellaisia, joita en tunne, en ole kuulutkaan, missä muodossa niitä syödään?"
        -Hummusta voi tehdä kikherneistä, jotka ovat tuontikamaa (keitä kikherneet ohjeen mukaan, soseuta hyvän oliiviöljyn, sitruunamehun juustokuminan ja suolan kanssa). Viimeksi juuri tein samaa tavaraa kotimaisista herneistä, ja niinkin tuli tosi hyvää :) Ostamani hamppu on myös kotimaista!


        "Onko ne isoja määriä, mitä pitää syödä että nälkä lähtee?"
        -En syö niitä nälän takia, vaan proteiinin (ja koska hummus on niin hyvää

        Sinä kun tiiät hampusta sun muista huumeista kaiken niin kerroppa mitä tehään kun
        -sipulissa on aika usein juurimatoa,
        -herneissä toukkia
        -porkkanat ei oikein kasva savimaalla
        -perunat jää välillä pienikis kylmänä kesänä
        -miten marja aronia kestää pakkasta, nyt satoi lunta
        -lantut on kuituisia ja reikäisiä
        -kaalien alalehdet mustuu ja nahistuu
        -tomaatit jää vihreiksi
        -viiimarjaan iski hometauti
        -lehtokotilot ja niiden torjunta
        -myyrän p*t maakellarissa, millä hävität

        Kyllä kunnon vegaani näihin vastaukset tietää ihan lonkalta
        ... noootttt se mene kauppaan ostaan hamppua !!!!
        Kun ei ole hajuakaan edes noin yksinkertaisten kasvattamisesta.


      • TMuller
        naurava kulkuri kirjoitti:

        Sinä kun tiiät hampusta sun muista huumeista kaiken niin kerroppa mitä tehään kun
        -sipulissa on aika usein juurimatoa,
        -herneissä toukkia
        -porkkanat ei oikein kasva savimaalla
        -perunat jää välillä pienikis kylmänä kesänä
        -miten marja aronia kestää pakkasta, nyt satoi lunta
        -lantut on kuituisia ja reikäisiä
        -kaalien alalehdet mustuu ja nahistuu
        -tomaatit jää vihreiksi
        -viiimarjaan iski hometauti
        -lehtokotilot ja niiden torjunta
        -myyrän p*t maakellarissa, millä hävität

        Kyllä kunnon vegaani näihin vastaukset tietää ihan lonkalta
        ... noootttt se mene kauppaan ostaan hamppua !!!!
        Kun ei ole hajuakaan edes noin yksinkertaisten kasvattamisesta.

        Onko kaikki näiden kasvattajat, jotka ratkaisun ovat keksineet, olleet aikojen alusta vegaaneja?


    • vegeismurder

      ruohonpuputtajat olkaa hyvä ja laittakaa tänne linkkejä ruohonpuputuksen eduista. Lyhyellä googlauksella ei juuri tullut vastaan... Perustelkaa väitteenne tieteellisillä julkaisuilla tai pitäkää turpanne tukossa.

      hampaat ja korvat kasvaa kun pupujussilla...äo:kin laskee alle kengän-numeron!!!!!!!!!

      • ettäsellasta

        luepa vanhoja ketjuja, niistä löytyy. On tutkittu, että lapsilla jotka alkavat vegeiksi, on suurempi äo kuin lihaa syövillä verrokeilla. Monet keksijät ovat olleet vegejä. Lista löytyy wikipediasta.


      • stupidostupido

        lapsi joka ALKAA VEGEGSI.. jo joopati ihan varmaan jo päiväkodissa päättää alkaa vekaniksi. opetteelee vielä sen jälkeen lukemaan ja hankkii itelleen älypuhelimen että voi kooklettaa aiheesta. ootte työ kyllä typerää sakkia en muuta sano.


      • Namskis

        Eiköhän tärkeintä ole se, että ihminen npysyy terveenä ja saa elää pitkän ja hyvän elämän. PS. en tunne ketään kasvissyöjähenkilöä, joka olisi elänyt lähes 100.vuotiaaksi ja olisi ollut koko ikänsä kasvissyöjä. Sekasyöjistä sitä vastoin tunnen moniaki jopa satavuotiaita.


      • VeganPower
        Namskis kirjoitti:

        Eiköhän tärkeintä ole se, että ihminen npysyy terveenä ja saa elää pitkän ja hyvän elämän. PS. en tunne ketään kasvissyöjähenkilöä, joka olisi elänyt lähes 100.vuotiaaksi ja olisi ollut koko ikänsä kasvissyöjä. Sekasyöjistä sitä vastoin tunnen moniaki jopa satavuotiaita.

        http://www.collective-evolution.com/2015/05/04/100-year-old-vegan-heart-surgeon-retired-at-95-heres-why-hes-been-a-vegan-for-50-years/

        http://www.boredpanda.com/78-year-vegan-bodybuilder-jim-morris/

        https://www.youtube.com/watch?v=4gZ4U3V5LEc

        Siinäpä noita ihmisiä on kerrakseen.


      • VeganPower
        Namskis kirjoitti:

        En tunne kyseisiä henkilöitä.....

        Ei tarvitse tunteakkaan, jotta heistä voi tietää.


      • Namskis
        VeganPower kirjoitti:

        Ei tarvitse tunteakkaan, jotta heistä voi tietää.

        Miten voi tietää, jos ei tiedä edes nimiäkään......


    • LIHAAAAAA

      Liha maistuu herkulliselta, kasvisroina paskalta. Ei siihen muuta tarvita.....

      • lihaa4ever

        järkevin kommentti koko vitun keskustelusta !


    • nautiskelijax

      Lasi vettä ja kupillinen ituja ei tuota samanlaista makunautintoa, kuin lasi punaviinia ja medium siäfilepihvi :)

    • Anonyymi

      Minä en koske vege paskaan tikullakaan

      • Anonyymi

        Voi hyvänen aika, onks sulle oltu niin ilkeitä, että on pakotettu syömään vege ruokaa? Ihanko remmillä uhaten? Aika kenkkua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi hyvänen aika, onks sulle oltu niin ilkeitä, että on pakotettu syömään vege ruokaa? Ihanko remmillä uhaten? Aika kenkkua.

        Missä lihaa pakotetaan syömään, silti itkette ja haluatte kieltää muiltakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä lihaa pakotetaan syömään, silti itkette ja haluatte kieltää muiltakin.

        Ei onneksi sentään enää painosteta, kuten ennen vanhaan 1990-luvulla. Jopa työmaaruokailoissa vaadittiin lääkärintodistus, jotta sai tilata kasvisruokavaihtoehdon itse maksamalleen ruualle. Ja muuten vielä vuonna 2000 Suomen "down on te missisippi"-territoriossa sai ostaa työmaaruokailussa kasvisruokaa vain lääkärintodidtuksella. En tiedä oliko jokin epävirallinen kieltolaki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä lihaa pakotetaan syömään, silti itkette ja haluatte kieltää muiltakin.

        By the way, nimenomaan kasvisruokavalion vastustajat käyvät kasvisruokavalio-palstalla valittamassa ja vihoittelemassa kasvisruokavaliota kohtaan. Minusta se on vähän epätervettä, hikoilevaa ja vähintäänkin omituista.

        Saattaa joku kasvissyöjä toki käydä jollain liharuoka-palstalla. Onko muuten sellaisia? EVVK, kun en ole 40 vuoteen syönyt lihaa. Aika ikävää, jos sellaisella foorumilla rettelöidään huonossa hengessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei onneksi sentään enää painosteta, kuten ennen vanhaan 1990-luvulla. Jopa työmaaruokailoissa vaadittiin lääkärintodistus, jotta sai tilata kasvisruokavaihtoehdon itse maksamalleen ruualle. Ja muuten vielä vuonna 2000 Suomen "down on te missisippi"-territoriossa sai ostaa työmaaruokailussa kasvisruokaa vain lääkärintodidtuksella. En tiedä oliko jokin epävirallinen kieltolaki.

        On eri asia että valmistetaanko eri ruokia kaikille nirsoilijoille, kuin että pakotettaisiin syömään jotain. Minä ja moni muu voisi kiukutella jos ei ole sipulitonta, mutta ei kaikki tee numeroa itsestään. Onko sellaisia kasviruokapalstoja, ketä kiinostaa.

        Vähänkin isommissa paikoissa on useampaa ruokaa mistä valita tai voi syödä pelkkää leipää tai omia eväitä. Vegaanius ei ole sairaus vaan oma valinta, vaikka voi sairaudelta vaikuttaakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On eri asia että valmistetaanko eri ruokia kaikille nirsoilijoille, kuin että pakotettaisiin syömään jotain. Minä ja moni muu voisi kiukutella jos ei ole sipulitonta, mutta ei kaikki tee numeroa itsestään. Onko sellaisia kasviruokapalstoja, ketä kiinostaa.

        Vähänkin isommissa paikoissa on useampaa ruokaa mistä valita tai voi syödä pelkkää leipää tai omia eväitä. Vegaanius ei ole sairaus vaan oma valinta, vaikka voi sairaudelta vaikuttaakin.

        Älä vertaa kasvisruokavaliota nirsoiluun tai kiukutteluun. Kyllä kaikenlaisessa kaupankäynnissä on syytä noteerata ostava asiakas. On viisata ymmärtää ajoissa mihin suuntaan maailma on menossa. Maailma se tuppaa muuttumaan, eikä eilisestä ole aina apua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä vertaa kasvisruokavaliota nirsoiluun tai kiukutteluun. Kyllä kaikenlaisessa kaupankäynnissä on syytä noteerata ostava asiakas. On viisata ymmärtää ajoissa mihin suuntaan maailma on menossa. Maailma se tuppaa muuttumaan, eikä eilisestä ole aina apua.

        Pahimman luokan nirsoilua, voisi luokitella mielenterveyssairaudeksi kun siitä tulee pakkomielle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pahimman luokan nirsoilua, voisi luokitella mielenterveyssairaudeksi kun siitä tulee pakkomielle.

        Ei se ole pakkomielle, kun ihminen toteaa, että ei syö enää lihaa. Itse söin viimeksi lihaa joskus vuonna 1979 tai 1980. Minä en oikeastaan koskaan tykännyt liharuoasta.
        Nuorena likkana (14v) vuonna 1971 karsastin sokeria, koska mielestäni se pilasi mustikan maun piirakassa. Tuolloin myös aloin boikotoida valkoista viljaa, ehkä siksi, että tuli luettua E-liikkeen asiakaslehdestä Yudkinin tutkimuksista. Sitten tuli luettua muutakin, ravitsemusasiaa. Tajusin, että liharuoka ei ole minua varten.

        Muiden syöminen ei ole koskaan kiinnostanut minua, koska olen varsin heikosti laumaeläin. Eniten minua ihmetyttää toisten ihmisten halu estää ihmisiä toteuttamasta omia muille ihmisille tai maailmalle haitattomia elintapojaan. Kerropa minulle, että miksi näin toimitaan tai itse toimit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On eri asia että valmistetaanko eri ruokia kaikille nirsoilijoille, kuin että pakotettaisiin syömään jotain. Minä ja moni muu voisi kiukutella jos ei ole sipulitonta, mutta ei kaikki tee numeroa itsestään. Onko sellaisia kasviruokapalstoja, ketä kiinostaa.

        Vähänkin isommissa paikoissa on useampaa ruokaa mistä valita tai voi syödä pelkkää leipää tai omia eväitä. Vegaanius ei ole sairaus vaan oma valinta, vaikka voi sairaudelta vaikuttaakin.

        Vähänkin isommissa paikoissa joo, mutta pienehkön kaupungin merkittävän pankin ruokalassa salaatti oli kylvetetty eli tärvätty etikalla. Oli aika ankeeta syötävää. Palkkaetuihini kuului ruokaetu, josta luovuin, vaikka sitä ei korvattu rahana. En halunnut maksaa veroa ns. luontaisedusta, mikä ei ollut minulle minkään arvoinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ole pakkomielle, kun ihminen toteaa, että ei syö enää lihaa. Itse söin viimeksi lihaa joskus vuonna 1979 tai 1980. Minä en oikeastaan koskaan tykännyt liharuoasta.
        Nuorena likkana (14v) vuonna 1971 karsastin sokeria, koska mielestäni se pilasi mustikan maun piirakassa. Tuolloin myös aloin boikotoida valkoista viljaa, ehkä siksi, että tuli luettua E-liikkeen asiakaslehdestä Yudkinin tutkimuksista. Sitten tuli luettua muutakin, ravitsemusasiaa. Tajusin, että liharuoka ei ole minua varten.

        Muiden syöminen ei ole koskaan kiinnostanut minua, koska olen varsin heikosti laumaeläin. Eniten minua ihmetyttää toisten ihmisten halu estää ihmisiä toteuttamasta omia muille ihmisille tai maailmalle haitattomia elintapojaan. Kerropa minulle, että miksi näin toimitaan tai itse toimit.

        Et ole vieläkään kertonutm kuka sinut pakottaa syömään jotain mitä et halua, saat vapaasti nirsoilla itsesi vaikka kuoliaaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä vertaa kasvisruokavaliota nirsoiluun tai kiukutteluun. Kyllä kaikenlaisessa kaupankäynnissä on syytä noteerata ostava asiakas. On viisata ymmärtää ajoissa mihin suuntaan maailma on menossa. Maailma se tuppaa muuttumaan, eikä eilisestä ole aina apua.

        Ja yrittäjä päättää itse mikä kohdeyleisö on. Ravintolakin voi päättää, että ei tee vegaaniruokia. Tai edes kasvisruokia. Jos pääkohdeyleisö on lihansyöjät niin tuollaisesta olisi turha ruikuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja yrittäjä päättää itse mikä kohdeyleisö on. Ravintolakin voi päättää, että ei tee vegaaniruokia. Tai edes kasvisruokia. Jos pääkohdeyleisö on lihansyöjät niin tuollaisesta olisi turha ruikuttaa.

        Ei se ole aina noin yksinkertaista. Työmaaruuokailu ei ole tavanomaista ravintolatoimintaa, jos se on tilattu työmaaruokailuksi ja palvelee pelkästään tietyn yrityksen, yrityshmän tahi julkisen tahon työntekijöiden työmaaruokailua.

        On se kummaa, että Helsingissä 1980-luvulla erään korkeakoulun ruokalassa ei ollut mitään ongelma henkilökunnalle saada kasvisruokaa, mutta amiksella down on the missisippi vuonna 2000 olis tarvittu lääkärintodistus. Niin, että älä jaksa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ole aina noin yksinkertaista. Työmaaruuokailu ei ole tavanomaista ravintolatoimintaa, jos se on tilattu työmaaruokailuksi ja palvelee pelkästään tietyn yrityksen, yrityshmän tahi julkisen tahon työntekijöiden työmaaruokailua.

        On se kummaa, että Helsingissä 1980-luvulla erään korkeakoulun ruokalassa ei ollut mitään ongelma henkilökunnalle saada kasvisruokaa, mutta amiksella down on the missisippi vuonna 2000 olis tarvittu lääkärintodistus. Niin, että älä jaksa.

        Ja jos yritys ei ole erikseen tilannut kasvis- ja vegaaniruokaa ja ravintolayritys ei kasvisruokaa tee niin ruokalan ei sitä tarvitse automaattisesti tehdä.


      • Anonyymi

        Voi hyvää päivää tota sun asennettasi. Ei ole ihan tervettä. Tulee mieleen ateismipalstan uskon aktiivit, jotka roikkuvat siellä kaiket päivät. Maailmassa on eri tavoin ajattelevia ihmisiä. Aatella! Onko ihan kauheeta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi hyvää päivää tota sun asennettasi. Ei ole ihan tervettä. Tulee mieleen ateismipalstan uskon aktiivit, jotka roikkuvat siellä kaiket päivät. Maailmassa on eri tavoin ajattelevia ihmisiä. Aatella! Onko ihan kauheeta?

        Onhan anorektikotkin eri tavalla ajattelevia. Turha valittaa jos on ruokaa tarjolla eikä mitään estettä syödä, mutta ei kelpaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan anorektikotkin eri tavalla ajattelevia. Turha valittaa jos on ruokaa tarjolla eikä mitään estettä syödä, mutta ei kelpaa.

        Olisko vähän eri asia? Aivojen käyttö sallittua sinullekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisko vähän eri asia? Aivojen käyttö sallittua sinullekin.

        Nyt osuit asian ytimeen, juuri lihan käyttö mahdollistanut ihmisten aivojen kehittymisen, vegaaneilla surkastuu, epäilemättä anorektikoillakin.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1769
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1674
    3. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      64
      1513
    4. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1505
    5. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      104
      1485
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      57
      1392
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      16
      1371
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1202
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe