Sukellus/hengityksen pidättäminen, tarviin vinkkejä ja arviota

Pikkusukeltaja

Taustaa:
Oon 15v tyttö. Opin kunnolla uimaan vasta kolmannella luokalla mut nyt oon monia kavereita parempi vaikka en harrasta uintia tai sukellusta. Mitä nyt kavereide kans on tullu otettuu näit pituussukellus kilpailuja (vaakasuunassa) oon huomannu et oon kavereita vähä parempi.

Voisitteko arvioida et oonko nyt omaan ikäluokkaan verratessa melko hyvä sukeltaja
Vedessä pystyn olemaan hengittämättä: 1min 30sek
Maalla ennätys on: n.2min
Pystyn melko 'helposti' sukeltamaa 11m altaan alkupäästä loppupäähän ja takaisin alkupäähän.


Sitte kans kaipaisin vinkkejä hengityksen pidättämiseen. Kannattaako keuhkot vetää täyteen happea enne sukeltamista? Mite kannattais hengittää ennen sukeltamista? Miten saisin parempia tuloksia?

Ja sit kans eks se oo sellai et jos puhaltaa kaike hapen pois ennen sukeltamista pääsee paremmin pohjalle?

Ja mite voisin estää veden pääsyn nenään, ettei tarvitsis pitää siintä kiinni? Jos sukellan rauhallisesti nii ei sitä vettä mee yleensä nenän sisään vaik ei pitäis siintä kiinni (paitsi vähän tuntuu inhottavalle) mutta kun hyppää veteen nii sillo menee ja aika paljonkii (paitsi pääedellä hypätessä).

KIITOS jos jaksoit lukea!! Ja erityiskiitos etukäteen niille jotka osaavat vastata!!

17

6183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jotain vastausta

      Ennen sukellusta muutama (3-4) syvä hengitys jotta keuhkoihin saa mahdollisimman "puhdasta" ilmaa, tuuletetaan ne hiilidioksidit pois (hiilidioksidimäärän kasvu on se joka aiheuttaa sen tunteen hengityksen tarpeesta, ei hapen vähyys). Sukellusaika pitenee aktiivisella harjoittelulla kun elimistö sopeutuu.

      Tyhjemmillä keuhkoilla pääsee helpommin pohjalle mutta se myös lyhentää aikaa jonka pystyt olemaan vedenalla, oikealla tekniikalla ei pitäisi olla ongelmia pohjaan pääsystä täysilläkään keuhkoilla.

      Veden pääsyä nenään voi estää hengittämällä hitaasti ulos tilanteissa joissa vettä pyrkii menemään nenään eli esim. hypätessä, hyvin hidaskin uloshengitys riittää.

      • Pikkusukeltaja

        Kiitos hyvästä vastauksesta!

        Lueskelin että jotkut sanoivat että hyperventilaatio/ylihengitys (hengitys nopeaan tahtiin) auttaa suoritusta. Kokeilin maalla ja sain uuden ennätyksen 2min 30sek
        mutta mietin tässä että onko se vaarallista ja kannattaako sitä vedessä kokeilla?


      • Jotain vastausta
        Pikkusukeltaja kirjoitti:

        Kiitos hyvästä vastauksesta!

        Lueskelin että jotkut sanoivat että hyperventilaatio/ylihengitys (hengitys nopeaan tahtiin) auttaa suoritusta. Kokeilin maalla ja sain uuden ennätyksen 2min 30sek
        mutta mietin tässä että onko se vaarallista ja kannattaako sitä vedessä kokeilla?

        Juuri tuosta on kyse noissa muutamassa syvässä hengityksessä. Sitä käytetään yleisesti vapaasukelluksessa mutta kohtuudella, 3-4 syvää nopeaa hengitystä ei vielä aiheuta mitään merkittävää vaaraa.

        Pitkään jatkettu hyperventilaatio ennen sukellusta ja perään syvä sukellus voi aiheuttaa vaaratilanteen nousun yhteydessä, saattaa aiheuttaa tajunnanmenetyksen pintaannousun yhteydessä. Kyse on silloin useiden minuuttien hyperventilaatiosta ennen oikeasti syvää (15 metriä) sukellusta.


      • Pikkusukeltaja
        Jotain vastausta kirjoitti:

        Juuri tuosta on kyse noissa muutamassa syvässä hengityksessä. Sitä käytetään yleisesti vapaasukelluksessa mutta kohtuudella, 3-4 syvää nopeaa hengitystä ei vielä aiheuta mitään merkittävää vaaraa.

        Pitkään jatkettu hyperventilaatio ennen sukellusta ja perään syvä sukellus voi aiheuttaa vaaratilanteen nousun yhteydessä, saattaa aiheuttaa tajunnanmenetyksen pintaannousun yhteydessä. Kyse on silloin useiden minuuttien hyperventilaatiosta ennen oikeasti syvää (15 metriä) sukellusta.

        Kiitos tiedosta mut en yleensä sukeltele syvälle. Oon uiskentelen yleensä vain 3-6 m syvyydessä.
        Tajusinks oikei et jos hyperventiloi minuutin ajan mutta sukeltelee siellä missä yltää pohjaan/1-2m syvyydessä niin ei oo vaarallista?


      • Pikkusukeltaja
        Pikkusukeltaja kirjoitti:

        Kiitos tiedosta mut en yleensä sukeltele syvälle. Oon uiskentelen yleensä vain 3-6 m syvyydessä.
        Tajusinks oikei et jos hyperventiloi minuutin ajan mutta sukeltelee siellä missä yltää pohjaan/1-2m syvyydessä niin ei oo vaarallista?

        Anteeksi kirjoitus virheet


      • Jotain vastausta
        Pikkusukeltaja kirjoitti:

        Kiitos tiedosta mut en yleensä sukeltele syvälle. Oon uiskentelen yleensä vain 3-6 m syvyydessä.
        Tajusinks oikei et jos hyperventiloi minuutin ajan mutta sukeltelee siellä missä yltää pohjaan/1-2m syvyydessä niin ei oo vaarallista?

        Voimakas pitkäänjatkunut hyperventilaatio voi aiheuttaa äkillisen tajunnanmenetyksen vaikka sukeltaisi vain matalassakin vedessä mutta ei niin helposti kuin syvissä sukelluksissa. Tajunnan menetystä edeltää tunne pakottavasta hengitystarpeesta ja senjälkeen "hyvänolon tunne" joka varoittaa tulevasta jolloin ainakin pitäisi ymmärtää nousta pintaan ajoissa, syvältä noustessa tuo voi tapahtua aika nopeasti koska syvällä paine "auttaa" eivätkä oireet tunnu niin hyvin vaan iskevät yllättäen paineen laskiessa.

        Jos sukellus kiinnostaa enemmän niin kannattaa kysellä paikallisilta sukellusseuroilta, monissa on aktiivisia vapaasukeltajiakin joilta saa hyvää opastusta ja ohjeita. Puhtaasti vapaasukellukseen keskittyneitä seuroja ei suomessa juuri ole (valitettavasti).

        Tuossa pari linkkiä joista löytyy aiheesta:
        https://www.sukeltaja.fi/files/pdf/1413/Turvaohje 2009.pdf
        https://www.sukeltaja.fi/files/doc/2480/pituussukellustreeni.doc

        Huomaa että noissa hyperventilaation kohdalla tarkoitetaan nimenomaan pitkää voimakasta hengitystä, muutamia syviä nopeita hengityksiä ei noissa lasketa hyperventilaatioksi (eli ei varsinaista hyperventilaatiota ennen sukellusta tajunnanmenetysvaaran takia, muutama syvä hengitys on sallittua). Tekstit ovat pääosin laitesukellukseen keskittyviä mutta molemmissa on vapaasukellukseen liittyviä ohjeita mukana.

        Niin ja vapaasukelluksessa pätee sama kuin laitteiden kanssa, ei yksin vaan kaveri mukana. Tuo on tärkeätä nimenomaan siinävaiheessa kun sukeltaa pitkiä sukelluksia.


      • Pikkusukeltaja
        Jotain vastausta kirjoitti:

        Voimakas pitkäänjatkunut hyperventilaatio voi aiheuttaa äkillisen tajunnanmenetyksen vaikka sukeltaisi vain matalassakin vedessä mutta ei niin helposti kuin syvissä sukelluksissa. Tajunnan menetystä edeltää tunne pakottavasta hengitystarpeesta ja senjälkeen "hyvänolon tunne" joka varoittaa tulevasta jolloin ainakin pitäisi ymmärtää nousta pintaan ajoissa, syvältä noustessa tuo voi tapahtua aika nopeasti koska syvällä paine "auttaa" eivätkä oireet tunnu niin hyvin vaan iskevät yllättäen paineen laskiessa.

        Jos sukellus kiinnostaa enemmän niin kannattaa kysellä paikallisilta sukellusseuroilta, monissa on aktiivisia vapaasukeltajiakin joilta saa hyvää opastusta ja ohjeita. Puhtaasti vapaasukellukseen keskittyneitä seuroja ei suomessa juuri ole (valitettavasti).

        Tuossa pari linkkiä joista löytyy aiheesta:
        https://www.sukeltaja.fi/files/pdf/1413/Turvaohje 2009.pdf
        https://www.sukeltaja.fi/files/doc/2480/pituussukellustreeni.doc

        Huomaa että noissa hyperventilaation kohdalla tarkoitetaan nimenomaan pitkää voimakasta hengitystä, muutamia syviä nopeita hengityksiä ei noissa lasketa hyperventilaatioksi (eli ei varsinaista hyperventilaatiota ennen sukellusta tajunnanmenetysvaaran takia, muutama syvä hengitys on sallittua). Tekstit ovat pääosin laitesukellukseen keskittyviä mutta molemmissa on vapaasukellukseen liittyviä ohjeita mukana.

        Niin ja vapaasukelluksessa pätee sama kuin laitteiden kanssa, ei yksin vaan kaveri mukana. Tuo on tärkeätä nimenomaan siinävaiheessa kun sukeltaa pitkiä sukelluksia.

        Kiitos tosi paljon, "Jotain vastausta". Susta oli kyl suuri apu. En sit taia enää kokeilla tota minuutteja kestävää hyperventilaatiota vaan pysyn sitten siinä 3-4 hengen vedossa.


      • Kimmokoo

        Pakko laittaaa kommenttia... Oli kiva lukea asiallista ja oikeaa palutetta hyvään kysymykseen! Yleensä täällä tuntuu kaikki laittavan muunlaisia kommentteja! Mielestäni kaikki asiat olivat oikeat aiemminkin , mutta hiukan lisää... Rauhallisuus ja keslittyminen tärkeää ennen suoritusta! Eli hengittelee rauhallisesti paikallaan altaan päädyssä ennen lähtöä. Maski päässä tai lasit ja nenäklipsi ovat sopivat varusteet niin ei tarvi miettiä veden pääsemistä nenään.
        Ja todellakin ei markettimaski vaan joku omille kasvoille sopivaksi koetettu silikonimaski. Hyvin levänneenä versus väsyneenä ero valtava suoritukseen.
        AINA osaava kaveri mukana valvomassa kun teet pitempiä suorituksia! Eli yli 25 on sopiva raja yksin harjoitteluun. Paikalliseen seuraan kannattaa liittyä ja harjoitella siellä sekä pitempiä vetoja varten löytyy aina joku katsomaan vierestä niin turvallisuus on kohdallaan. Itse olen sillä tiellä ollut jo pitkään ja monia matalan veden tajuttomuuden yllättämiä pintaan nostanut!? Yhden ihan 50 m suorituksen jälkeen... Oli väsynyt, rasittunut ja vain n viisi minuuttia ennemmin tehnyt samanlaisen vedon...
        Onnea hyvälle harrastukselle! Rauahllista ja palkitsevaa puuhaa kun metrit kasvaa ....


    • toinensukeltaja

      Mulla on myös ongelmana toi veden tulo nenään. Onko lisää vinkkejä miten sen voisi estää?

      • Maski ?

        Hyvin hidas uloshengitys tilanteissa joissa vettä helpoiten menee nenään auttaa vähän mutta eipä siihen oikein muuta kunnon keinoa ole kuin nenäklipsi. Maski tietysti auttaa koska se peittää nenänkin (ja näkeekin paremmin vedenalla).


      • Anonyymi

        En tiiä miks vastaan tähän ku onhan tää 2014v palsta, mutta vähän myöhään voisin sanoa että jos nenään menee vettä nii nenäklipsi voi toimia. Toki kaikki ei tykkää mut mulla toimii ainakin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiiä miks vastaan tähän ku onhan tää 2014v palsta, mutta vähän myöhään voisin sanoa että jos nenään menee vettä nii nenäklipsi voi toimia. Toki kaikki ei tykkää mut mulla toimii ainakin

        Minulla myös nenäklipsi. Todella kätevä. Ja uimalakin vedän niin alas, ettei mene vettä korviinkaan.


    • JokuoutotyyppixD

      Moi, mä oon 11 vuotta ja tykkään sukellella. Ja mun mielestä toi keuhkot kokonaan tyhjiks ei auta. Itse mä sukellan aina mahdollisimman syvälle, mutta en haluu kilpailla. Sukellan koska se on niin ihanaa. Mulla meni ennen nenään vettä mutta nyt ei enää. Koska mä hengitän pari rauhassa ja sitten vedän ilmaa keuhkoihin. Pitää olla ihan rauhassa ja hyvällä tuulella. Sitten mä ponnistan pohjan ihan kohti suoraan, ja siinä vaiheessa pitää välillä vähän puhaltaa nenän kautta ulos jotta pääsee pohjaan ja ei mene nenään vettä. Pohjasta voi ponnistaa ylös (mutta ei liian nopeasti) ja tulla pintaan. Ei noi mun ohjeet su varmaan auta mutta niin mä teen :D

      • Sukellusta

        Olen huomannut kun sukellan 25 m altaan päästä päähän, että alkuun kun vetää syvään henkeä sukellusta aloitettaessa, niin sitten kun on se olo, että nyt pitäis hengittää, kannattaa puhaltaa iso osa ilmaa ulos keuhkoista, niin jaksaa taas pidemmälle.

        25m on suht helppo opetella sukeltamaan.

        En oikein tajua miten joku tavallisen sukelluksen aikana voi saada vettä nenään. Olen sukellellut pitkään eikä vettä ole ikinä tullut nenästä sisään. Onkohan ne ihmiset jotka ovat saaneet vettä nenuun vetäneet henkeä veden alla?


    • ReHe

      Koulussa aikanaan tunnilla harjoiteltiin hengityksen pidättämistä.

    • Valtteri11v

      Veden menemisen nenään voi estää laittamalla nänäklipsin. Niitä pitäisi löytyä urheilukaupoistakin.

    • Sukeltaja

      Ite oon myös harjotellu vähä sukeltamista siis ihan vaa lähiuimahallissa ilman mitään sen vakavampaa. Oon siis 15v poika ja pystyn pidättää max 3min henkee liikkumatta ja pystyn sukeltaa 50m pituutta. Onks se ihan ok?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1469
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1368
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1340
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      48
      1303
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1126
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe