Ennenaikaiset vaihdevuodet

minäpä vain..

Sukulaisellani todettiin 2-kymppisenä ennenaikaiset vaihdevuodet. tietääkö kukaan onko tämä perinnöllistä?

59

27162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ????

      Varmaankin on

      • Anonyymi

        Parikymppiselle kova paikka,jos on ajatellut hankkia lapsia.


    • Camilla

      Voidaanko kaksikymppisen kohdalla puhua vaihdevuosista? Minun mielestäni silloin on kyse jostakin muusta hormonitoiminnan häiriöstä tai taustalla olevasta, ehkä piilevästä yleissairaudesta. Tila voitaneen nykymedisiinan keinoin parantaa.

      Kirjotin jo eilen palstalla "äidit ja isät" oman tarinani, kuinka minun kävi "köpelösti", kun biologinen kelloni alkoi viimeinkin tikittää, seksi kiinnostaa toden teolla ja vauvakuume nousta. "Kuumeen" noususta parin kuukauden kuluttua kuukautiset jäivät pois. Menin gynekologille, joka totesi, etten ole raskaana, mutta ettei sukuelimissä ole mitään vikaakaan. Vitsailin, että olisikohan kyseessä sitten vaihdevuodet, johon gynekologi nauroi, että voi, ei sulla vaihdevuodet ole vielä lähelläkään.

      Kuukautiset tulivat sitten normaalinoloisina parin päivän kuluttua. Mutta taas seuraavat kuukautiset jäivät tulematta. Aloitettiin hormonikuuri. Kuukautiset tulivat kaksi kertaa kuten hoidon jälkeen kuuluikin tulla, mutta kolmansia perättäisiä kuukautisia ei tullut edes lääkkeellä.

      Sispä verinäytteisiin ja taas gynekologille. Perjantaina sain kuulla murskadiagnoosin: menopaussi. FSH-hormoni hurjan korkealla, kohdun ja emättimen limakalvot surkastuneet, munasarjoissa ei minkäänlaista toimintaa.

      Olen ollut siitä lähtien aivan kuin puulla päähän lyötynä. Miten juuri minulle voi käydä näin ja rappeutumisilmiöt edetä noin nopeasti tilaan, jota ei voida enää hormonihoidoinkaan auttaa? Gynekologikin oli aivan ihmeissään.

      Lainasin eilen nipun menopaussia koskevia kirjoja ja luin niitä lähes läpi yön. Minun kohdallani ei nyt lääketieteellisesti määritellen ole varsinaisesti kyseessä ennenaikaiset vaihdevuodet, sillä ennenaikaisiksi ne määritellään silloin, jos ne alkavat alle 40-vuotiaana, minä olen 41-vuotias.

      Mutta itse tunnen tilani kyllä enemmän kuin ennenaikaiseksi. Olin aina kuvitellut olevani tämän asian kanssa kasvokkain vasta 20 vuoden päästä! Tämä on aivan epäreilua, minähän olen henkisesti vielä aivan nuori ja näytänkin paljon ikäistäni nuoremmalta! Olen kyllä ihmetellyt muodonmuutostani kúluneiden 12 kk aikana, sillä olen laihtunut 25 kg, tuntenut oloni energiseksi ja kaikinpuolin nuorentunut. Tuskin tunnen itseäni peilistä tai valokuvista. On ollut upeaa kaivaa kaapista lukioaikana ostamiani vaatteita ja huomata, miten ne kaikki mahtuvat päälle ja jotkut ovat jopa liian isoja.

      Olen kouluiän saavutettuani ollut aina runsaaasti ylipainoinen ja vartaloltani roteva. Nyt, yhdessä yössä mummouduttuani keskivartaloni on kuin tiimalasi, raajani hoikat ja jäntevät ja ennen kuiva ihoni kimmoisa ja kasvot rypyttömät. Mikään muu kuin kuukautisten poisjäänti ei viittaisi vaihdevuosiin. Tuntui kuin olin kokenut ihmeen, mutta ihmeen nimi olikin menopaussi!

      Vain parin kuukauden ajan ehdin ensimmäistä kertaa eläissäni olla tyytyväinen vartalooni ja ulkonäkööni. Oli upeaa ostaa uusia, seksikkäitä vaatteita ja alkaa taas käydä bailaamassa. Parikymppisiltä hepuilta tuli huomiota ja iskuyrityksiä. Vitsailin olevani toista kertaa nuori.

      Miten tästä eteenpäin? En tiedä, ajatukset vain kiertävät rataa ja tunteet myllertävät. Päällimmäisenä on ajatus, että jossain on nyt tapahtunut virhe tai että tämä on vain painajaista, josta pian herään. Toisaalta tuntuu, että tässä se nyt oli, minun elämäni. Kaikki lopussa.

      En ikinä ehtinyt edes ajatella lastentekoa, luulin, että aikaa kyllä on. Sopiva isäehdokaskin oli vielä löytymättä. En ollut ikinä pitänyt itseäni muita huonompana sen takia, että olen naimaton ja lapseton. Nyt kun lastensaanti on peruuttamattomasti pois kuvioista, tunnen itseni arvottomaksi ja musertuneeksi.

      Elän loppuelämäni yksin. Eihän minulla ole oikeutta viedä miestä joltain toiselta naiselta, jolla olisi mahdollisuus saada lapsia. Tuntuu, etten voi enää ikinä rakastuakaan, sillä lapsen antaminen rakastamalleen miehelle on parasta, mitä nainen voi tehdä. Seksiinkin mielenkiintoni meni kuin veisellä leikaten. Sekään ei tuntuisi enää miltään, kun seurauksena ei voi olla lasta.

      Että tällaisia tuntemuksia muutama päivä "kuoleman" jälkeen. Ehkä näille tuntemuksilleen jo vuoden päästä nauraa, mutta juuri nyt tuntuu siltä, ettei elämä enää kulje tästä eteenpäin.

      Jos nyt joku luulee, etä tässä on nyt tyypillinen masentuneen, itsemurhaa hautovan anorektikon tarina, niin todettakoon, että olen nyt viimeinkin normaalipainoinen, painoindeksini on 22.

      • soijamaito

        Oletko varma, että diagnoosi oli oikea? Menisin sijassasi kyllä vielä toiselle lääkärille, enkä kertoisi käyneeni tällä ensimmäisellä ollenkaan, niin sittenhän kuulee ennakkoluulottoman diagnoosin. Että ei edes hormooneilla voi enää vaikuttaa....??! Hormoonitoiminnan tuonkaltaiseen vähentymiseen luulisi kyllä liittyvän muitakin muutoksia, kuin kuukaut. viipyminen tai ehkä tilapäinen (?) poisjäänti, kuten esim. ihon veltostumista ja ryppyjä jne. Sinullahan ei ole sinnepäinkään.


      • MaH
        soijamaito kirjoitti:

        Oletko varma, että diagnoosi oli oikea? Menisin sijassasi kyllä vielä toiselle lääkärille, enkä kertoisi käyneeni tällä ensimmäisellä ollenkaan, niin sittenhän kuulee ennakkoluulottoman diagnoosin. Että ei edes hormooneilla voi enää vaikuttaa....??! Hormoonitoiminnan tuonkaltaiseen vähentymiseen luulisi kyllä liittyvän muitakin muutoksia, kuin kuukaut. viipyminen tai ehkä tilapäinen (?) poisjäänti, kuten esim. ihon veltostumista ja ryppyjä jne. Sinullahan ei ole sinnepäinkään.

        Tähän vastaisin vielä, vaikka ensimmäisestä viestistä onkin aikaa, että ennenaikaiset vaihdevuodet, tai vaihdevuodet ylipäänsä, johtuvat siitä että munasolut loppuvat munasarjoista. FSH-hormonin taso nousee, koska keho yrittää saada munasoluja kypsymään - mutta kun niitä ei ole. Estrogeenin taso laskee koska munasarjat eivät ole enää aktiivisia. Ainoa asia mitä voidaan tehdä, on antaa hormonikorvaushoitoa jotta estrogeenitaso pysyisi kohtuullisella tasolla ja täten ehkäistä osteoporoosia. Itse vaihdevuosia ei voi mitenkään pysäyttää, koska uusia munasoluja ei muodostu enää. Vaihdevuodet ja ryppyisyys eivät ole yhteydessä toisiinsa, ennenaikaiset vaihdevuodet eivät tarkoita sitä että vanhenet yhtäkkiä 20 vuotta tai enemmän.

        Itselläni todettiin ennenaikaiset vaihdevuodet 25-vuotiaana. Lapseni sain pari vuotta myöhemmin luovutetuilla munasoluilla.

        Terv. MaH


      • raili40

        mun elämä loppui myös.ja se alkoi jo ilmeisesti 39
        vuotiaana.
        kaikkea edelsi hirvittävät PMS oireet ja sitten yhtäkkiä kuukautiset loppuivat kuin seinään maaliskuussa 04 toukokuussa täytin 40 ja elokuussa alkoi masennus unettomuus kaamos..ja harhailin ajatuksissani öisin ,kuumia aaltoja tai ei aaltoja vaan 3 tuntiakin kestävä tuska.
        nyt ennen joulua kävin lääkärillä ja kokeissa joululahjaksi sain vaihdevuodet ja masennus senkuin lisääntyy.
        en voi puhua kenellekkään etteivät sano minua vanhaksi, minulla on tarhaikäiset lapset.
        kolme päivää olen syönyt hormooneja ei ainakaan vielä apua.
        töissä pompin vain keskustelusta toiseen ja etsin vastausta .loppuuko elämä nyt?


      • Camilla
        soijamaito kirjoitti:

        Oletko varma, että diagnoosi oli oikea? Menisin sijassasi kyllä vielä toiselle lääkärille, enkä kertoisi käyneeni tällä ensimmäisellä ollenkaan, niin sittenhän kuulee ennakkoluulottoman diagnoosin. Että ei edes hormooneilla voi enää vaikuttaa....??! Hormoonitoiminnan tuonkaltaiseen vähentymiseen luulisi kyllä liittyvän muitakin muutoksia, kuin kuukaut. viipyminen tai ehkä tilapäinen (?) poisjäänti, kuten esim. ihon veltostumista ja ryppyjä jne. Sinullahan ei ole sinnepäinkään.

        Gynekologi, jolla kävin "murska-arvion" kuulemassa, kirjoitti minulle lähetteen keskussairaalaan uusia tutkimuksia varten ja magneettikuvaukseen aivolisäkekasvaimen varalta (!?), koska prolaktiiniarvoni oli liian korkea menopaussi-ikäiselle.

        Ajattelin, että en kuitenkaan pääse julkiselle puolelle tutkimuksiin,kun kaikista kustannuksista nykyisin säästetään ja olenhan jo sen ikäinen, että vaihdevuodet ja lapsettomuus kumminkin ovat lähellä. Kutsu tutkimuksiin kuitenkin tuli, eli ensi kuussa on sitten uuden arvioinnin paikka.

        Tällä välillä olen yrittänyt hoitaa itseäni mm. liikunnalla, hyvällä ruokavaliolla ja riittävillä vitamiineilla ja kivennäisaineilla. Mm. olen nostanut E-vitamiiniannoksen 200 KY:hyn vuorokaudessa ja tuntuu, että on sen ansiota, että kuumia aaltoja eikä muitakaan vaihdevuosioireita ole moneen viikkoon esiintynyt enää lainkaan. Joulun molemmin puolin emättimestäni valui virtsaamisen yhteydessä runsaasti kirkasta, venyvää limaa monena päivänä. Ajattelin, että ahaa, jokohan alkaisi jotain tapahtua. 3.-4. tuli sitten jonkinmoista verivuotoa.

        Muuten olen henkisesti paremmalla tolalla, kun olen asiaa ajan kanssa pohtinut ja yrittänyt etsiä kirjastosta kaikkea mahdollista tietoa vaihdevuosista. Lapsettomuus ei mulle nyt ole niin iso juttu, en ole koskaan erityisesti halunnut lapsia, mutta haluaisin tietysti antaa lapsia rakastamalleni miehelle, jos hän haluaa ja sellainen mies sattuisi vielä löytymään.


      • lifeiswhat it is
        MaH kirjoitti:

        Tähän vastaisin vielä, vaikka ensimmäisestä viestistä onkin aikaa, että ennenaikaiset vaihdevuodet, tai vaihdevuodet ylipäänsä, johtuvat siitä että munasolut loppuvat munasarjoista. FSH-hormonin taso nousee, koska keho yrittää saada munasoluja kypsymään - mutta kun niitä ei ole. Estrogeenin taso laskee koska munasarjat eivät ole enää aktiivisia. Ainoa asia mitä voidaan tehdä, on antaa hormonikorvaushoitoa jotta estrogeenitaso pysyisi kohtuullisella tasolla ja täten ehkäistä osteoporoosia. Itse vaihdevuosia ei voi mitenkään pysäyttää, koska uusia munasoluja ei muodostu enää. Vaihdevuodet ja ryppyisyys eivät ole yhteydessä toisiinsa, ennenaikaiset vaihdevuodet eivät tarkoita sitä että vanhenet yhtäkkiä 20 vuotta tai enemmän.

        Itselläni todettiin ennenaikaiset vaihdevuodet 25-vuotiaana. Lapseni sain pari vuotta myöhemmin luovutetuilla munasoluilla.

        Terv. MaH

        Onko täällä vielä kukaan aikaisemmista keskustelijoista? haluaisin vielä jutella asiasta?


      • aikaisempi MaH
        lifeiswhat it is kirjoitti:

        Onko täällä vielä kukaan aikaisemmista keskustelijoista? haluaisin vielä jutella asiasta?

        Ainakin minä olen kuulolla :) kirjoittele vaan!

        t. MaH


      • Nainenmoinen
        aikaisempi MaH kirjoitti:

        Ainakin minä olen kuulolla :) kirjoittele vaan!

        t. MaH

        Hei! Kiva että olet paikalla! miten sattuikaan? onko asia jotenkin sinulle vielä ajankohtainen, vai miksi seuraat yhä keskustelua? Toivottavasti kysymykseni ei ole tökerö, se ei ole tarkoitus! Itselläni alkoivat ennenaikaiset vv 40-vuotiaana. En ole aloittanut hormonihoitoa, en mielellään laita keinotekoisia aineita sisääni. Jotenkin vielä toivon, että kokisin ihmeparantumisen, koska niitäkin sattuu kaiken aikaa. Lääketiede on sormi suussa. Ongelmana lienee se, että ihminen ei tajua, että oma mieli on tärkein, ja voi saada ihmeitä aikaan. Tiedän toki lääketieteen ajattelun asiasta, enkä ole nk. päätäni pensaaseen laittamassa.

        Miten sinä olet selviytynyt asian kanssa? Sanon tähän heti, että ei asia kuitenkaan ole niin maailmoja kaatava, elävälle sattuu, kunhan ei satu kuolema. Niitäkin sattuu täys terveillekin ihmisille, nuorillekin, yks kaks. Miksi ei siis voisi sattua tälläistäkin, vaikka se ei ole keskiverto. Luulen, että isoin ongelma on kevkiverto ajattelu asiasta, ja lääketieteen liiallinen kirjaimellisuus, mustavalkoisuus. Pitää myös muistaa, että aina on ihmiskunnan historiassa kirjoitettu lääketieteessäkin tieteellisiä "faktoja". Jotka ovat sitten aikojen saatossa muuttuneet toisiksi "faktoiksi". Tällä haluan sanoa, että itseään kannattaa kuunnella, ei liikaa virallisia totuuksia.

        Miten itse voit? Syötkö hormoneja? Tuntuuko, että munasarjojen tuottaman estrogeenin vajaatuotanto tuntuu sinussa jotenkin erityisesti? Kiva, että olet kuulolla! Voi hyvin!


      • Sariella
        lifeiswhat it is kirjoitti:

        Onko täällä vielä kukaan aikaisemmista keskustelijoista? haluaisin vielä jutella asiasta?

        Hei!

        Minä olen 36-v nainen, jolla todettiin ennenaikaiset vaihdevuodet vuosi sitten. Kävin geenitestit ja ainakaan niiden mukaan ei fragile x - oireyhtymä ei ole syynä. Eli minun kohdallani syy tähän jäi selvittämättä.
        Murskaava tieto, mutta sen kanssa on oppinut elämään.

        Nyt sitten otetaan Trisekvenssiä kiltisti joka päivä. Onko kellään kokemusta kyseisestä hormonista? Miten suhtaudutte näihin tietoihin hormonien haitoista. Se rintasyöpä mm. Ja mun ikäisen täytyy syödä näitä vielä ihan julmetun kauan. Lääkäri on ehdottomasti näiden kannalla, mutta vaikea sanoa mikä nyt sitten parasta. Olisi kiva kuulla teidän ajatuksia asioista.


      • Hetkonen...

        siis sullko alkoi biologinen kello tikittä vasta 40-v?? Ja ajattelit että normaali nainen voisi tehdä lapsia 4-kymppisenä? Elähän nyt. 4-kymppisten naisten todennäköisyys saada lapsia on mitättömän pieni edes hoitojen kanssa, noin 12 pros hoidetuista saa lapsen, enemmänkin se on ihme. Hedelmällisyyshän laskee naisella 34 iän jälkeen dramaattisesti, keskenmenon tod. näköisyys kasvaa huomattavasti ja jne. Joten ihan normaaliltahan tuo menopaussi 4-kymppisenä mun mielestä kuulostaa.
        Toinen asia, sanot: elät elämäsi yksin, et aio hankkia miestä? Kuulostaa nyt aika älyttömältä! Kun olen itse 38-v selaillut deittiprofiileja 40-45v. miesten, aika usein heillä on jo 2-3 lasta tehty, ovat eronneet, EIVÄTKÄ MISSÄÄN NIMESSÄ halua enää lisää lapsia sihen kaaokseen! Joten olet unelma heille, kultakimpale, joten lopeta nyt heti tuommoiset puheet yksinäisestä elämästä! He ei halua lisää lapsia, tämä on yleisempää kuin lapsia haluava 40 mies.


    • Adeline

      Hei!

      Itselläni todettiin ennenaikaiset vaihdevuodet, kun täytin kolmekymmentä. Oireet alkoivat unettomuudella ja lopulta aloin kärsiä kuumista aalloista. Menin lääkäriin. Kuukautisetkin olivat reistailleet jo joitakin vuosia. Sain kuulla murskaavan uutisen: ennenaikaiset vaihdevuodet! Ajattelin, että tässä tämä oli, minun elämäni... Koin, että elämälläni ei ole enää tulevaisuutta. Onneksi aviomieheni sai minut nousemaan masennuksen syövereistä. Lapsia emme olleet ehtineet hankkia. Ennenaikaisten vaihdevuosien on väitetty olevan perinnöllistä ja kulkevan suvuttain. Silti äidilläni ja isoäidilläni vaihdevuodet alkoivat vasta lähempänä kuuttakymmentä ja isänikin puolella n. 50-vuotiaana. Itselläni uskon tilan johtuneen valtavasta työperäisestä ja lapsettomuuteen liittyvästä stressistä, sillä ennen nykyisen työni aloittamista kuukautiset toimivat kuin kello, mutta viisi vuotta kestänyt ja edelleen jatkuva stressi aiheutti nämä ongelmat, niin uskon. Vai ovatko munasarjani kenties vain uinahtaneet? Nyt joudun olemaan kolme kuukautta ilman hormonihoitoa, jonka jälkeen tilani tutkitaan uudelleen. Oireita on taas tullut, joten melkeimpä tiedän, missä mennään. Tällä hetkellä saamme adoptioneuvontaa, mutta mietimme myös raskauden aloittamista luovutetulla alkiolla. Kiitos rohkaisevasta kokemuksestasi tässä nim. Sah.

      • SamaTäällä

        Hei! Olisin kiitollinen kuulumisista. Itselläni on sama tarina. Pitkittynyt stressitila laukaisi ennenaikaiset vaihdevuodet. Elän kuitenkin toivossa, on tapahtunut siten, että kuukautisest alkavat pitkänkin ajan jälkeen, lääketiede ei selitä kaikkea. Ihmisen korvien välissä tapahtuva ohjaa hormonitoimintaa. Tasapainoinen ja terveellinen elämä aiheuttaa "ihmeparanemisia". Toiveena lapsi, ihme olisi tosiaankin, mutta minä uskon ihmeisiin. Hienoa, jos kertoisitte miten olette eläneet tämän suuren ennenaikaisen muutoksen kanssa, onko paranemista, lapsia, oma asenne jne jne. Kiitos!


      • Just me
        SamaTäällä kirjoitti:

        Hei! Olisin kiitollinen kuulumisista. Itselläni on sama tarina. Pitkittynyt stressitila laukaisi ennenaikaiset vaihdevuodet. Elän kuitenkin toivossa, on tapahtunut siten, että kuukautisest alkavat pitkänkin ajan jälkeen, lääketiede ei selitä kaikkea. Ihmisen korvien välissä tapahtuva ohjaa hormonitoimintaa. Tasapainoinen ja terveellinen elämä aiheuttaa "ihmeparanemisia". Toiveena lapsi, ihme olisi tosiaankin, mutta minä uskon ihmeisiin. Hienoa, jos kertoisitte miten olette eläneet tämän suuren ennenaikaisen muutoksen kanssa, onko paranemista, lapsia, oma asenne jne jne. Kiitos!

        Onko kenelläkään tietoa onko ennen aikaisista vaihdevuosista kärsiville omaa vertaisryhmää??
        jos ei niin oliskos aika perustaa ryhmä vahvoille naisille =)

        Itselläni todettu n.2007 ennenaikaiset vaihdevuodet ja olen 33v.


      • Tingelstiina Vappune
        Just me kirjoitti:

        Onko kenelläkään tietoa onko ennen aikaisista vaihdevuosista kärsiville omaa vertaisryhmää??
        jos ei niin oliskos aika perustaa ryhmä vahvoille naisille =)

        Itselläni todettu n.2007 ennenaikaiset vaihdevuodet ja olen 33v.

        Minusta sinun ajatuksesi vertaisryhmästä on loistava, toivon että vaikka itse en ole enään virallisesti ennenaikainen vaan pelkästään omituinen, koska oma menopaussini alkoi nyt 41 vuoden iässä. Kuitenkin vertaisryhmässä olisi jakamista tiesdoissa, taidoissa ja keinoissa. Eli Just me... kannatan lämpimästi vertasiryhmän perustamista


      • Ilonana
        Just me kirjoitti:

        Onko kenelläkään tietoa onko ennen aikaisista vaihdevuosista kärsiville omaa vertaisryhmää??
        jos ei niin oliskos aika perustaa ryhmä vahvoille naisille =)

        Itselläni todettu n.2007 ennenaikaiset vaihdevuodet ja olen 33v.

        olen myös hakenut vertaisryhmää ennenaikaisista vaihdevuosista kärsiville, mut ei ole vielä löytynyt. Itsellä alkoivat ennenaikaiset vaihdevuodet 2,5 vuotta sitten, olen nyt 36v. kokemusten jakaminen olisi tosi mahtava juttu, tietoa kun ei oikein tunnu löytyvän mistään..

        eli olisi tosi mahtavaa jos saataisiin ryhmä kasaan!


      • hormoonihyrrä
        Ilonana kirjoitti:

        olen myös hakenut vertaisryhmää ennenaikaisista vaihdevuosista kärsiville, mut ei ole vielä löytynyt. Itsellä alkoivat ennenaikaiset vaihdevuodet 2,5 vuotta sitten, olen nyt 36v. kokemusten jakaminen olisi tosi mahtava juttu, tietoa kun ei oikein tunnu löytyvän mistään..

        eli olisi tosi mahtavaa jos saataisiin ryhmä kasaan!

        Millaiset on ennenaikaisten vaihdevuosien oireet? Minulla alkoi öistä hikoilua ennen menkkoja n. 36 vuotiaana. Päivisin eikä menkkojen alettua ollut mitään hikoilua. Nyt päälle nelikymppisenä on kerran jäänyt menkat välistä ja tällä hetkellä on menkat vaikka edellisten alkamisesta on pari viikkoa. Nytkö alkaa jo vaihdevuodet? Ryhmä olisi tosi kiva, voisi vaihtaa ajatuksia.


      • xirca
        hormoonihyrrä kirjoitti:

        Millaiset on ennenaikaisten vaihdevuosien oireet? Minulla alkoi öistä hikoilua ennen menkkoja n. 36 vuotiaana. Päivisin eikä menkkojen alettua ollut mitään hikoilua. Nyt päälle nelikymppisenä on kerran jäänyt menkat välistä ja tällä hetkellä on menkat vaikka edellisten alkamisesta on pari viikkoa. Nytkö alkaa jo vaihdevuodet? Ryhmä olisi tosi kiva, voisi vaihtaa ajatuksia.

        "....magneettikuvaukseen aivolisäkekasvaimen varalta (!?), koska prolaktiiniarvoni oli liian korkea menopaussi-ikäiselle."

        Noin joka neljännellä (koskien miehiä ja naisia) on aivolisäkkeessä ns. adenooma, eli hyvänlaatuinen kasvain. Usein se löytyy juuri lapsettomuustutkimuksissa (ja tässä tilanteessa saattaa erittää prolaktiini-hormonia) tai se saattaa painaa näköhermoa ja löytyä silmälääkärin toimesta.

        Liiallinen prolaktiinin eritys saattaa aiheuttaa seksuaalisten halujen heikkenemistä molemmilla sukupuolilla. Hoito siihen kyllä löytyy. Esim. joku dopamiiniagonisti, joita käytetään mm. Parkinsonin taudin hoitoon.

        Jotkut näistä saattavat tabletteina ärsyttää vatsaa, mutta jotkut tabletit toimivat hyvin ns. "off-label" vagitorioina.


      • ilonana
        hormoonihyrrä kirjoitti:

        Millaiset on ennenaikaisten vaihdevuosien oireet? Minulla alkoi öistä hikoilua ennen menkkoja n. 36 vuotiaana. Päivisin eikä menkkojen alettua ollut mitään hikoilua. Nyt päälle nelikymppisenä on kerran jäänyt menkat välistä ja tällä hetkellä on menkat vaikka edellisten alkamisesta on pari viikkoa. Nytkö alkaa jo vaihdevuodet? Ryhmä olisi tosi kiva, voisi vaihtaa ajatuksia.

        itsellä vaihdevuodet alkoivat kystan poiston jälkeen, jolloin munasarjat lakkasi toimimasta. oireina: kuukautiset jäivät pois kokonaan, kuumia aaltoja yötä päivää sekä siihen sekaan kylmiä aaltoja, masennusta, hiusten lähtöä, muiden karvojen liikakasvua, lihomista..you name it.. ja ehkä neljännet hormonikorvaushoidot auttoivat 2 vuoden etsinnän jälkeen.
        eli jos sulla on hormoonihyrrä menkat normaalisti niin ei voi vaihdevuosista välttämättä puhua vielä.


      • emi84
        xirca kirjoitti:

        "....magneettikuvaukseen aivolisäkekasvaimen varalta (!?), koska prolaktiiniarvoni oli liian korkea menopaussi-ikäiselle."

        Noin joka neljännellä (koskien miehiä ja naisia) on aivolisäkkeessä ns. adenooma, eli hyvänlaatuinen kasvain. Usein se löytyy juuri lapsettomuustutkimuksissa (ja tässä tilanteessa saattaa erittää prolaktiini-hormonia) tai se saattaa painaa näköhermoa ja löytyä silmälääkärin toimesta.

        Liiallinen prolaktiinin eritys saattaa aiheuttaa seksuaalisten halujen heikkenemistä molemmilla sukupuolilla. Hoito siihen kyllä löytyy. Esim. joku dopamiiniagonisti, joita käytetään mm. Parkinsonin taudin hoitoon.

        Jotkut näistä saattavat tabletteina ärsyttää vatsaa, mutta jotkut tabletit toimivat hyvin ns. "off-label" vagitorioina.

        Heippa hei! Minulla on todettu 2007 POF, ennenaikainen munasarjojen vajaatoiminta eli ennenaikaiset vaihdevuodet. Tällä hetkellä olen 26 vuotias. Menkat minulla on ollut epäsäännölliset ja välillä ollut parin kuukauden taukojakin, jo nuorena tyttönä. "Vaiva", vaikkei se nuorena sitä ollutkaan :), oli piilossa ikävuodet 16-18, e-pillereiden käytön takia. Lopetin käytön lapsen saannin toivossa, joka jäi haaveeksi osaksi huonon hedelmöittymiskyvyn ja empivän poikakaverin takia. Hän sanoi että voidaan hankkia lapsi mutta suurimmassa osassa yhdyntöjä tuli kuitenkin käyttää kumia. Voitte vaan kuvitella mitä tuskaa sellainen vedätys oli, kun minä niin kovasti kaipasin lasta.

        2004 rupesin hakemaan apua kun menkkoja ei enää kuulunut. Lääkäreiden mielestä olin niin nuori että minulla kyllä on aikaa...siis lapsen hankintaan. Mutta koska vuoden "yrittämisen" jälkeen ei lasta ollut kuulunut niin yritettiin saada menkkoja progestiinin (keltarauhahormoonin) avulla, mutta siitä ei ollut apua.

        Välillä menkat sit kuitenkin tuli itsekseen. 6/2007 yllätysraskaus joka meni kesken varhaisessa vaiheessa. 8/2007 todettu POF. Hormooni korvaushoitoa olen syönyt 2009 vuodesta, parhaiten sopi minulle trisekvens. Lääkkeen lopetin kuultuani eräältä gynekologilta että hormoonikorvaushoito pitää munasarjat lepotilassa jolloin omalle toiminalleni ei jää mahdollisuutta edes elpyä, jos se edes olisi mahdollista. Kun vieläkin lapsi haaveita olisi.

        Edellisen miehen dumppasin 6- vuoden vedätyksen jälkeen.Kokeiltiin menopur stimulaatiota, pariinkin otteeseen. Elikkäs piikitin itseeni hormoonia jotta munasoluja kehittyisi. Ja vaikka asiasta oli sovittu, niin kun tuli aika petihommien, niin mies sanoo että kyllä se yhestä kerrasta tärppää. Vaan eipä tärpännyt. Kaksi munasolua oli saatu kehittymään, kun normaalisti tulis kymmenen ja mulla oli vahvat annokset heti kerralla. Sinne meni viimeiset munasolut sillä nykyään sanovat että munasarjat ovat hiljaiset, johtuuko lääkkeistä vai mistä mut toivo taitaa olla mennyttä omasta biologisesta lapsesta...

        Pahoittelen katkeraa makua tarinassani ja kiitän että sain tällä tavalla, itsenikin takia purkaa tilannettani.


      • letemonen
        Ilonana kirjoitti:

        olen myös hakenut vertaisryhmää ennenaikaisista vaihdevuosista kärsiville, mut ei ole vielä löytynyt. Itsellä alkoivat ennenaikaiset vaihdevuodet 2,5 vuotta sitten, olen nyt 36v. kokemusten jakaminen olisi tosi mahtava juttu, tietoa kun ei oikein tunnu löytyvän mistään..

        eli olisi tosi mahtavaa jos saataisiin ryhmä kasaan!

        Hei!

        Oletko jo löytänyt vertaistukea? Itselläni todettiin ennenaikaiset vaihdevuodet 35-vuotiaana, mutta ne on varmasti olleet jo monta vuotta sitä ennenkin. Nuo e-pillerit vain pitivät asian piilossa. Sit kun lastenhankintaa aloin ajattelemaan, jätin pillerit pois eikä kuukautiset tulleet ollenkaan teroluteillakaan varsin karmea asia paljastui... Jatketaanko tästä juttua? Olen miettinyt, että ihan kiva olis löytää oma "ryhmä" jakamaan näitä asioita. Siitä hyötyisi varmasti meistä jokainen.


    • tyty21

      kuulin eilen ensimmäistä kertaa "ennenaikaiset vaihdevuojet" ja mun oli ihan pakko tarkistaa että onko semmosia olemassakaan.
      ja kuinkas ollakkaan, löysin saitin jossa on monta ihanaa naista jotka kärsii kyseisestä :/ karua on tämä naisen elämä. toivotan teille kaikille hyvää jatkoa kaikesta huolimatta.:>

    • She&?

      Sain POF-diagnoosin tällä viikolla ja olen 25-vuotias. Kuukautiset eivät ole ikinä olleet säännölliset, eli ovat tulleet hyvällä tuurilla kahdesti vuodessa. Varsinkin aluksi ravasin gynekologeilla kyselemässä syytä ja kaikki sanoivat vain että "no sulle se pari kertaa vuodessa on sitten varmaan luonnollista koska hormonitasot oli ok. Käytä näitä hormoneja jos haluat että kuukautiset tulee." No 16-vuotiaana ei tablettien syönti oikein kiinnostanu vain siksi että saa ostaa siteitä kerran kuussa. Lähdin myöhemmin opiskelemaan terveydenhuoltoalaa ja aloin syödä e-pillereitä kun kuulin että oligomenorrea lisää osteoporoosiriskiä. En ole vuosiin käynyt gynen-tarkastuksissa koska tuskastuin siihen että itsestä tuntui että jotain on vialla, mutta mitään ei kuitenkaan löytynyt. Sitten lopetin taas tabletit ja kuukautiset loppuivat kuin seinään. Äitini puhui asiasta omalla tarkastuskäynnillään lääkärille ja tämä käski varata heti ajan koska olin jo niin vanha että kierron pitäisi olla tasaantunut. Tämä sama lääkäri oli myös aikanaan sanonut minulle että missään ei ole mitään vikaa! Samalla huomasin myös itse että olin ollut jo vuoden ilman lääkkeitä eikä yksiäkään kuukautisia ollut kuulunut. Aikana siirsin ja vänkäsin ja lopulta tilasin ajan. Käynti oli ensimmäinen positiivinen gynekologikokemukseni, osittain siksi että lääkäri tuntui olevan aidosti kiinnostunut asiastani ja tutkimuksissa paljastui lopulta FSH-taso joka oli 113!

      Erikoislääkäri oli todella tympeä nuori nainen, joka ei ottanut kunnolla mihinkään kyselyihini kantaa ja määräsi omasta mielestäni aivan liian matalahormonisia lääkkeitä. Pelkäsi ilmeisesti sivuoireita, koska tunnustin olevani lievästi masentunut, mutta kun yritin kysellä voisiko masentuneisuus ja ärtyneisyys johtua POF:stä ei suostunut kommenoimaan mitenkään. Kuitenkin sanoi että ilmeisesti ovariot ei ole oikein ikinä toimineet kunnolla.

      En mitenkään erityisesti pidä lapsista ja olen aina uhannut kaikille jääväni ikisinkuksi, mutta kyllä tämä tuntuu aikamoiselta iskulta vasten kasvoja. On ihan eri asia valita itse lapsettomuus ja itsenäinen elämä kuin yrittää hyväksyä se mitä joku yläkerrasta määrää. Tiedän että POF ei estä seurustelua, mutta en voisi ikinä kuvitella tyytyväni johonkin ihmiseen joka on ihan mukava vain välttääkseni yksinäisyyttä saati sitten että vaatisin jotakuta ihanaa ihmistä tyytymään vialliseen itseeni.

      Anteeksi kilometriavautuminen, mutta tähän mennessä keskustelupalstoilta olen löytänyt ne tiedot ja reaktiot jotka tuntuvat kaikkein realistisimmilta ja lohduttavimmilta. En lääketieteen julkaisuista, enkä lääkäreiltä...Kiitoksia kaikille niistä!

      • Elisabetta

        Tuohon seurusteluun pitää vielä vastata. Yksi poikaystäväni jätti minut juuri tuon takia, että hänen elämän tärkein asia on nähdä "hänen" lapsensa oppivan kävelemään jne. Olin aika maassa pitkän aikaa ja tämä oli ensimmäinen kerta kun asia minua konkreettisesti satutti. Seuraavalle poikaystävälle kerroin asiasta kolmansilla treffeillä. Hänen kommentti oli (ja on edelleen 4 vuoden jälkeen), että tärkeämpää on löytää se oikea ihminen, jonka kanssa elämänsä rakentaa ja sitten sen mukaan katsotaan miten mennään. Nyt olemme ensimmmäistä kertaa vakavasti lapsista puhuneet, ja olemme molemmat sitä mieltä, että adoption pitäisi olla meille oikea ratkaisu. Tietenkin ensin meidän on mentävä naimisiin, mikä välttämätön adoptioprosessille.

        Olen ajatellut, että tämä on minun rastini kantaa ja olen monesta muusta asiasta onnellinen ja onnekas. Kun esim. tästä minun testiculaarisesta feminisaatiosta, niin asiat olisivat voineet mennä vielä vaikeammin ja jokin geenivirhe voisi olla vaikeampi kuin vain lapsettomuus. Eli positiviisella mielellä ja "näillä mennään" asenteella!! :)


    • Elisabetta

      Hei, onpas mahtava viestiketju! Itse en ole aiheesta koskaan mitään netin kautta etsinyt, mutta monta kysymystä on mielessäni useasti ollut. Itselläni todettiin 15-vuotiaana testiculaarinen feminisaatio, eli XY kromosomit, mutta geenivirheen vuoksi naiseksi kehittynyt. Elän täysin normaalin naisen elämää, mutta minulla ei ole kohtua, eikä siis koskaan ole ollut menkkoja, enkä voi saada lapsia. Myös munasarjat olivat surkastuneet ja syöpäriskin vuoksi ne poistettiin 16-vuotiaana. Siitä lähtien olen syönyt estrogeenia.

      Minulla olisi kysymys aiheeseen littyen. Munasarjani myös tuottivat testosteronia, jonka vuoksi hormonitasoni oli normaalia korkeampi. Ennen leikkausta libidoni oli korkea ja ensimmäisen poikaystäväni kanssa harrastin seksiä - ja paljon. Välittömästi munasarjan poistamisen jälkeen tilanne muuttui ja siitä lähtien olen ollut varmaan keskimääräistä haluttomampi. Nykyisen poikaystäväni kanssa meillä on ihan hyvä seksielämä, mutta minua ei koskaan himota ja hänen pitää aina "turn me on" ja joskus hän saa tehdä kaikki temput ja suuseksit, ennen kuin pääsen vauhtiin. En voi olla vertaamatta nykyistä tilannetta aikaisempaan, jolloin valuin hunajaa jo pelkästä poikaystäväni ajattelemisesta. Kysymykseni siis on, onko kellään kokemusta esim. testoteronin korvaushoidosta. Siis tuottahaan naisen normaali hormonitoimintakin alhaisia määriä testosteronia, ja itselläni tätä ei ole, koska toistaiseksi minulle on määrätty vain estrogeenin korvaushoitoa.

      Toiseksi, ja luultavimmin liian alhaisesta hormonitasapainosta minulla on jatkuvasti paksua valkoista (hajutonta) eritettä emättimessä. Gynekologini mukaan emättimen limakalvot uusiutuvat "ylikierroksilla" koska tietty bakteeri puuttuu ja tämä voi johtua esim. altistumisesta kloorivedelle (uimareilla esiintyy), mutta myös alhaisesta hormonitasosta. Gyne määrää minulle joka kerta alapään kautta käytettävää lääkettä, jonka pitäisi tuoda tämä luonnollinen bakteeri limakalvolle. Ei ole auttanut vielä kertaakaan ja olen vahvasti sitä mieltä, että hormonitaso vain on liian alhainen.

      Eli onko kellään vastaavia kokemuksia, ja oletteko itse tyytyväisiä omaan hormonikorvaushoitoonne? Tietty tässä on se syöpäriski mukana, mutta jotenkin tuntuu sääliltä luopua villistä seksielämästä, etenkin kun olen itse sen kokenut ennen leikkaustani...

      • kh

        Onpa hieno ketju! Minäkin kaipailen vertaistukea, joku ryhmä olisi kyllä hyvä.

        Minulla ei ole todettu (vielä) ennenaikaisia vaihdevuosia, mutta viitteitä niihin kyllä. Olemme yrittäneet mieheni kanssa saada lasta nyt n. vuoden ja koska mitään ei tapahtunut positiivisista ovulaatiotesteistä ja ajoitetuista yhdynnöistä huolimatta hakeuduimme sitten n. kuukausi sitten lapsettomuusklinikalle.

        Tuomio oli tyly: FSH-arvoni on nousussa, estrogeenitaso matala ja myös AMH-hormoni (kertoo munasolujen reservistä) matala. Siksi en ole tullut raskaaksi siis. Hoitosuosituksena oli hormoniavusteinen inseminaatio, mahdollisesti toinen samanlainen ja sitten kiireesti koeputkihedelmöitykseen.

        Minua kuitenkin huolettaa aika paljon kysymys siitä, mikä nämä todennäköisesti ennenaikaisesti alkavat vaihdevuodet aiheuttaa. Täälläkin joku puhui kromosomihäiriöstä ja fagile x -syndroomasta, myös jotkin veren vasta-aineet ovat ilmeisesti mahdollisia. Näillähän voi olla vakavia seurauksia lapsen terveydelle, jos raskaus siis saataisiin hoidoilla alkuun. Jollakin teillä näitä oli ilmeisesti tutkittu? Mietin itsekin tarkempiin tutkimuksiin lähtemistä, mutta toisaalta ne ovat ilmeisen kalliita (lääkärimme mukaan n. 500e/hlö Kelan tuen jälkeen ja tutkivat aina molemmat, eli 1000e) ja lisäksi sain sellaisen käsityksen, etteivät kaikki asiantuntijatkaan ole samaa mieltä näistä testeistä tai niiden luotettavuudesta. En tiedä ymmärsinkö oikein, tiedättekö te?

        Nyt siis pohdinnassa hoitoihin lähteminen, mikä hirvittää mahdollisten taustalla olevien syiden vuoksi, ja toisaalta adoptio. Suru on syvä siitä, etten tod. näk. tule koskaan näkemään lapseni ensimmäistä hymyä jne. Joku teistä, tai muutamakin, viittasi "kuolemaan" ja "loppuun", ja niin minäkin olen tuntenut. Vaikka en ole ollut koskaan kärsinyt kovasta vauvakuumeesta tai edes ihan satavarma, että lapsia haluan (annoimme lapselle tilaisuuden lähinnä, koska aikaa ei ole loputtomiin ja ajattelimme, että olemme ehkä niitä ihmisiä, joiden "vietit" heräävät vasta lapsen syntymän ja kasvun myötä), tuntui tämä tieto järkyttävän musertavalta ja lopulliselta, siltä että tähän tämä kaikki loppuu, mikään ei jatku jne.

        Minullakin tämä on vaikuttanut myös itsetuntoon, naiseuteen, seksuaaliseen haluun yms. On vaikea tuntea itsensä haluttomaksi, kun lähinnä näkee itsensä hedelmättömänä luonnonoikkuna. Toivottavasti nämä asiat ajan myötä helpottavat.

        Oli hyvä lukea ajatuksistanne, toivottavasti tämä ketju saa jatkoa.

        Ai niin, ja olen siis 32-vuotias.


    • näköä haittaa

      Ryhmä olisi todella hyvä! Täällä lisää yksi. Kamalan korkea tsh( kilipirauhaset) ja fhs( menopaussi) arvo..nyt alkoi molempiin lääkitys. Tuo aivolisäkekasvain-ajatus oli uusi asia minulle, kun minulla näkö hämärtyy, silmälääkärissä olen käynyt ja sanovat ettei mitään ole? Näkö samenee ja kirkastuu erityiseti toisessa silmässä kaiken aikaa. Todella outo olo päässä kokoajan. Odottelen nyt hormoonikorvausten vaikutukset ja katson meneekö näköhäiriö pois.

    • minnee86

      Hmm...menee ehkä vähän utelun puolelle mutta onko kaikki tässä ketjussa kommentoineet POF yms. naiset sellaisia että kaikki muu "kehitys" on tapahtunut teininä ihan normaalisti? Itselläni esimerkiksi rinnat on jääny todella alikehittyneiksi ja kiinnostais että onko tilannetta mahdollista korjata hormonihoidolla miten myöhäiseen ikään asti?

      • kh

        Hei minnee86!

        Mulla kuukautiset alkoi suhteellisen myöhään, vasta juuri ennen 15-vuotissyntymäpäiviäni, muuten kehitykseni kulki tavalliseen tapaan. Rintani ovat paljon pienemmät kuin äitini suvun naisilla, mutta normaalikokoiset kuitenkin. Itselleni ennenaikaiset vaihdevuodet selvisi vasta lapsettomuustutkimusten myötä. Tosin olin kärsinyt jossain vaiheessa yöllisestä hikoilusta, mutta en ole varma, liittyikö se ollenkaan asiaan (koska loppui sittemmin).


    • Vaihdevuodet
      • Xandra44

        Kiitos linkistä, "Vaihdevuodet"!
        Olen nyt 44 ja näin taaksepäin katsoen vaihdevuosien oireet taisivat alkaa joskus noin 39 vuotiaana -ilman että tajusin mistä oli kyse: silloisen ihmisuhteen ongelmien, paikkakunnan- & työpaikan vaihdoksen aiheuttama stressi oli niin mahtava, etten ymmärtänyt mitä kehossani alkoi tapahtua. Sen jälkeen tsressi ei ole laskenutkaan, kun elämä on ollut tällä paikkaunnalla työn takia melkoista helvettiä.

        Olen nykyään yksin elävä (lapsia ei ole koskaan ollutkaan), joten gynetutkimukset ovat olleet lähinnä ne kohdunkaulasyövän seulonnat. Yritin pari vuotta sitten puhua työterveyslääkärille huolestani kuukautisten muuttumisen suhteen, mutta hän ei kuunnellut mitä minulla oli sanottavana.

        Nyt yritän jälleen päästä tutkimuksiin, onko kyse vaihdevuosista vai jostain muusta vastaavantyylisiä oireita aiheuttavasta vaivasta. Pääsin jokin aika sitten lääkäriin (yleisen terveydenhuollon puolelle), mutta lääkäri osoittautui jostain välimeren eteläpuolelta kotoisin olevaksi mieheksi, jonka kielitaito oli perin puutteellinen. Hän oli lähettämässä minua hyvää vauhtia muistitutkimuksiin, kun mainitsin että olen väsynyt ja unohtelen asioita. Hikoiluaallot, unen huononeminen, painonnousu yms. unohtuivat tässä tarkastelussa tyystin... :( Lopputulos oli, että minulta otettiin pieni verenkuva -kieltäydyttyäni muistitutkimuksista.

        Olenkin nyt menossa terveydenhoitajan vastaanotolle ja elän toivossa, että hän suhtautuu asiaani asiallisesti. Terveydenhuoltohenkilökunnan piittaamattomuus asiassa hämmästyttää, varsinkin naispuolisten -onhan kyse naisen elämässä tärkeästä ja moniin asioihin vaikeuttavasta seikasta.

        Vertaistukiryhmä olisi loistava asia. Ainakin minä koen, että vaihdevuodet ovat jotenkin piste i:n päälle kaiken elämäni muun kaaoksen lisäksi. Elämään kuuluvathan nämä ovat, mutta... mutta...


      • Xandra44
        Xandra44 kirjoitti:

        Kiitos linkistä, "Vaihdevuodet"!
        Olen nyt 44 ja näin taaksepäin katsoen vaihdevuosien oireet taisivat alkaa joskus noin 39 vuotiaana -ilman että tajusin mistä oli kyse: silloisen ihmisuhteen ongelmien, paikkakunnan- & työpaikan vaihdoksen aiheuttama stressi oli niin mahtava, etten ymmärtänyt mitä kehossani alkoi tapahtua. Sen jälkeen tsressi ei ole laskenutkaan, kun elämä on ollut tällä paikkaunnalla työn takia melkoista helvettiä.

        Olen nykyään yksin elävä (lapsia ei ole koskaan ollutkaan), joten gynetutkimukset ovat olleet lähinnä ne kohdunkaulasyövän seulonnat. Yritin pari vuotta sitten puhua työterveyslääkärille huolestani kuukautisten muuttumisen suhteen, mutta hän ei kuunnellut mitä minulla oli sanottavana.

        Nyt yritän jälleen päästä tutkimuksiin, onko kyse vaihdevuosista vai jostain muusta vastaavantyylisiä oireita aiheuttavasta vaivasta. Pääsin jokin aika sitten lääkäriin (yleisen terveydenhuollon puolelle), mutta lääkäri osoittautui jostain välimeren eteläpuolelta kotoisin olevaksi mieheksi, jonka kielitaito oli perin puutteellinen. Hän oli lähettämässä minua hyvää vauhtia muistitutkimuksiin, kun mainitsin että olen väsynyt ja unohtelen asioita. Hikoiluaallot, unen huononeminen, painonnousu yms. unohtuivat tässä tarkastelussa tyystin... :( Lopputulos oli, että minulta otettiin pieni verenkuva -kieltäydyttyäni muistitutkimuksista.

        Olenkin nyt menossa terveydenhoitajan vastaanotolle ja elän toivossa, että hän suhtautuu asiaani asiallisesti. Terveydenhuoltohenkilökunnan piittaamattomuus asiassa hämmästyttää, varsinkin naispuolisten -onhan kyse naisen elämässä tärkeästä ja moniin asioihin vaikeuttavasta seikasta.

        Vertaistukiryhmä olisi loistava asia. Ainakin minä koen, että vaihdevuodet ovat jotenkin piste i:n päälle kaiken elämäni muun kaaoksen lisäksi. Elämään kuuluvathan nämä ovat, mutta... mutta...

        HUOM! NIMIMERKIN "VAIHDEVUODET" EHDOTTAMA LINKKI TAITAA OLLA VIRUS -KONE ILMOITTAA SEN OLEVAN "HYÖKKÄÄJÄSIVU"!


    • hope<3

      Perustitteko oman ryhmän, sillä minäkin haluaisin liittyä siihen? Minulla diagnosoitiin 41-vuotiaana ennenaikaiset vaihdevuodet ja olen nyt 42v. Olisi varmasti huojentavaa keskustella asiasta toisten samassa tilanteessa olevien kanssa. Lisää toivoisin keskustelua sellaisilta, joille vaihdevuodet on tulleet ennen aikojaan.

      • yhdessä

        fb-ryhmä vahvat yhdessä


    • sarana2

      Hei,
      Minä olisin myös kiinnostunut vertaisryhmästä, jos sellaisen perustitte! Olen 23-vuotias nainen ja minulla todettiin POF tammikuussa. Kävin Simpukka ry:n lapsettomille tarkoitetussa vertairyhmätapaamisessa, mitä voin suositella muillekin, mutta olisi tosiaan mukava myös jutella "täysin" samassa tilanteessa olevien kanssa. Samanlaisia ajatuksia ja tuntemuksia itsellä herännyt kuin mistä aikaisemmissa viesteissä olette kertoneet.

      • yhdessä

        fb-ryhmä vahvat yhdessä


    • yli 40 ei ennenaikai

      Lääkärikirja Duodecim mukaan Munasarjojen toiminnan ennenaikainen hiipuminen, POF (premature ovarian failure), tarkoittaa munasarjojen toiminnan häiriötä, joka ilmenee puuttuvina kuukautisina tai kuukautisten poisjäämisenä ennen 40 vuoden ikää.

    • vsdfvsfv

      jos kuukautiset tulee mutta vähemmällä vuodolla kun nuorena, onko kyse vaihdevuosista???? Mulla on ollu jo vuosia muuttunut tää että k-kaut. tulee , mut vuotoa on vain 3 päivää, eikä 5-6 kuten ennen. ????

    • päivä kerrallansa

      Hei!

      Munasarjojen vaikea vajaatoiminta diagnosoitu 22 vuotiaana, diagnoosista kohta 3 vuotta. Mikäli suomen lakimuutos tapahtuu, ja munasoluja voi alkaa pakastamaan, niin käykää hyvät ihmiset jo 15 vuotiaana, sukukypsinä pakastuttamassa "pankkiin" muutaman sukusolut varmuuden vuoksi.
      Voi kun tämä mahdollisuus olisi ollut itsellä....

      Femoston 2/10 lääkitys ollut pian arjessani 3 vuotta, erityiskorvaus lääkitykseen 50 vuotiaaksi asti. Ei paha, enää 25vuotta....

    • yhdessä

      FB:ssä on ryhmä Vahvat yhdessä

      • -79

        Ei löydy facesta Vahvat yhdessä????


      • jippiiiiii!
        -79 kirjoitti:

        Ei löydy facesta Vahvat yhdessä????

        En löytänyt minäkään fb ryhmää? Mulla todettiin ennen aikainen hiipuminen pari kuukautta sitten oon 34. En jostain syystä antanut mielelleni periksi ku on vauva haaveita ja eilen lähes vuoden tauon jälkeen alkoi menkat Jotka loppu kuin seinään! "toiveikas" fiilis! :-)


    • sekavainen pää

      Ei löydy fb ryhmää....??

    • Nelissäkybissä

      Ei voi olla vahvasti perinnöllistä, sillä sukulinja, jossa vaihdevuodet tulevan noin nuorena kuihtuu olemattomiin luonnollisestikin hyvin pian. Eli pikemminkin yksittäinen mutaatio, olettaisin.

    • tuentarpeessa

      Onko mitään POF vertaistukiryhmää???!!! yllä puhuttua fb ryhmää en löytänyt.. tulis tarpeen tuki, tää POF on niin harvinainen erityisesti mun ikäisillä (16v). jos joku siis tietää jonkun foorumin tai ryhmän niin saa linkata!

      • Niise

      • Niise

      • Niise

        Suomessa on simpukka

        https://www.facebook.com/simpukka.info

        Tulevaisuustyöpaja 21.1.2017 Tampere

        Mietityttääkö tulevaisuus? Oletko esimerkiksi hoitojen loppupuolella, tai onko pohdinnassasi tulevaisuus ilman lapsia? Elätkö yksin tai kaksin? Tule pohtimaan elämäsi askeleita vertaisten seuraan!
        Simpukka järjestää tulevaisuustyöpajapäivän
        Tiloissaan (Verstaankatu 5 lh3) Tampereella!
        Tulevaisuustyöpaja on pienryhmä tahattomasti lapsettomille, joilla on esimerkiksi hoidot lopuillaan ja on halua kartoittaa elämän muita voimavaroja.


      • Niise
        Niise kirjoitti:

        Suomessa on simpukka

        https://www.facebook.com/simpukka.info

        Tulevaisuustyöpaja 21.1.2017 Tampere

        Mietityttääkö tulevaisuus? Oletko esimerkiksi hoitojen loppupuolella, tai onko pohdinnassasi tulevaisuus ilman lapsia? Elätkö yksin tai kaksin? Tule pohtimaan elämäsi askeleita vertaisten seuraan!
        Simpukka järjestää tulevaisuustyöpajapäivän
        Tiloissaan (Verstaankatu 5 lh3) Tampereella!
        Tulevaisuustyöpaja on pienryhmä tahattomasti lapsettomille, joilla on esimerkiksi hoidot lopuillaan ja on halua kartoittaa elämän muita voimavaroja.

        POF ei estä lasten saamista mm. ivf:llä.

        Suomenkielinen keskustelu aiheesta
        http://kaksplus.fi/threads/muita-kellae-pof.2197422/#post-28226661


      • tuentarpeessa
        Niise kirjoitti:

        Englanninkielinen tukiryhmä löytyy

        https://premature-ovarian-failure.supportgroups.com

        Toivottavasti näistä on apua. On iso asia kuulla tuossa iässä pof:sta. Voimia sinne.

        Kiitos ihan älyttömästi. Et tiedäkään mitä nämä linkit ja sanat merkkasivat kuk tuntuu että on ihan yksin. Kiitos <3


      • Niise

        HIenoa, että oli apua. Simpukka-yhdistyksestä tai Väestöliitosta saattaisivat soittamalla tietää, onko Suomessa ihan säännöllisesti tapaavia tai netin keskusteluryhmiä. Levollista joulunaikaa!


      • kiitollinen
        Niise kirjoitti:

        HIenoa, että oli apua. Simpukka-yhdistyksestä tai Väestöliitosta saattaisivat soittamalla tietää, onko Suomessa ihan säännöllisesti tapaavia tai netin keskusteluryhmiä. Levollista joulunaikaa!

        Kiitos vielä tuhannesti ja hyvää joulua myös sinne! :)


    • oikaisija

      haluaisin kommentoida että "ennenaikaiset vaihdevuodet" ei ole oikeastaan korrekti termi munasarjojen toiminnan ennenaikaisesta hiipumisesta. toki tuo epäkorrekti termi kuvastaa maallikolle ihan hyvin taudin kuvaa ja oireita :)

    • Tulenhulluksi

      Voiko olla ennenaikaiset vaihdevuodet, jos fsh arvo on normaali? Kärsin kuumista aalloista jotka tulevat viikkoa ennen kuukautisia niiden aikana ja kierron puolessa välissä. Syytä ei ole löytynyt. Lasta yritetty 1v4kk. Yksi lapsi on.

      • yritänauttaa

        Hmm fsh arvohan sen yakia koholla pofin aikana koska aivolisäke puskee viestiä munasarjoille että alkakaapas toimia. kuitenkin jos pof olisi vasta alkuvaiheessa niin en tiedä ehtiikö aivolisäke siihen reagoida. käytönnössähäb kuumat aallot voi liittyä muuten vaan kuukautiskiertoon. onko oireiluy jatkuneet jo kauak ja onko kuukautiset muuten normaalit? kuukautisiin pof kyllä vaikuttaa että ehkä kyseessä on joku muu.?

        älähän tule hulluksi ja voimia! :)


    • Tulenhulluksi

      Kiitos viestistä. Kuumat aallot on ollut koko yrityksen ajan eli kohta 1,5v. Gynellä kaikki ok. Fsh 4.1. Ennen kuukautisia saattaa tulla 40 kertaa päivässä kuumat aallot ja ovulaation aikaan. Kuukautiset noin 26 päivää. Joskus ollut 22. Ovulaatio oireet tuntee selvästi. Kai se on vaan tutkimuksiin mentävä. Ensin koitan akupunktio hoitoa. Eka kerta sai aikaan kovat kivut alavatsalla ja jotai tukosta huomas kohdun alueella ku teki vyöhyketerapiaa. Toivottavasti auttaa. Hikoilu on tosi kiusallista. Tulee enimmäksee aamupäivän aikaan.

      • yritänauttaa

        kannattaa mennä tutkimuksiin, jos se vaikuttaa omaan mielenrauhaan :) toivottavasti saat vastauksia ja mukavia sellaisia.


    • Anonyymi

      hei, oon n. 20-v nuori nainen, jolla aijemmin säännöllinen n 28pv kuukautiskierto lyhentynyt viimeisen vuoden aikana 17-23 päivään. Lisäksi mulla tullut hikoilukohtauksia, ja yleinen jatkuva ikäänkuin "kipeä" olo, johon liittynyt mm. suun terveyden ongelmat, väsymys, huimaus, hidas palautuminen liikuntasuorituksista, jatkuvat infektiot, yms.

      Onko syytä epäillä ennenaikaisia vaihdevuosia?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3900
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      598
      3677
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3672
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2311
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      56
      2265
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      325
      1980
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1957
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1786
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      27
      1463
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1362
    Aihe