Valesokkelin kengitys?

Peukalo keskellä

Kukaan korjauttanut kosteusvaurioista taloaan tällä?

En nimittäin mistään löydä mitään hintaa tälläiselle korjausvaihtoehdolle (ulkopuolisella teetettynä) ja Se kiinnostaisi..

43

17261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikä on seinä- ja lattiarakenne? Miten ajattelit että korjataan, tolppien kengityksen lisäksi? Kun olet itse perillä oikeaoppisesta korjausperiaatteesta, kannattanee soitella asiaan erikoistuneisiin saneerausliikkeisiin. Jos tosiaan on peukalo keskellä kämmentä :)

      • Haukotushh.

        Hohhoijaa. Olipas järkevä ja asiapitoinen kommentti. Pakkohan se on ollakin, kun sen tekee Allerin ilmaistyöntekijänä toimiva rakennusfirman puolijoutilas sihteerikkö iltahomminaan. Mitä muut olisi voinut odottaa, no ei kerrassaan mitään muuta.


    • Nyt men kyl kaik kerral päi mäntty. No, myin mää kesätöissä kerran lehtiä, mutta ne oli Sanoma Magazinen. Et oo selvästikkään tältä palstalta kotosin, mut tervetuloa joukkoon! :)

      Hintaa ei täällä voi antaa edes haarukassa, kun ei tiedä onko tarkotus harkoilla nostaa - vai kummottos ja sit toiseks et onk mink kokkone rakennus. Ja sit että jos on kert valesokkeli, niin löytyykö ajan muut antiherkut samalla kertaa.

      Nyt täytyy mennä röihi. Moikkuli

      • PS. Jos peukku väsyy niin voin auttaa


    • Aloittaja..

      No tosiaan miss.007, tuollahan lukee että kengitys, ei harkotus :D että tapa on tiedossa.

      Lähinnä kyselenkin kokemuksia, en tarkkaa hintaa tai muita "antiherkkuja". Sisälukutaitoa kiitos.

    • Tarkoitin (mahd. vaurioituneen) alaohjauspuun poistoa ja seinän alaosan korotusta harkoilla, sen kengityksen lisäksi :) Yleensä kosteusvaurioituneen sokkelin remontti ei sisällä pelkkää kengitystä, vaan myös eristyksen, uuden valun jne. Lisäksi jos hommat teettää kokonaan ulkopuolisella tulee kuvaan myös purku ja uudelleenrakennus levytyksineen jne. Eli nämä kaikki vaikuttavat hintaan per juoksumetri. Siksi kyselin rakenteista.

      • 14 19

        Google kertoi että hintaa tulisi 1000 euroa seinämetri. Siihen siis ulkoseinät ja väliseinät. Äkkiseltään mietittynä saattaa pitää paikkansa.

        Tesla 20:25 06.04.11Kuten todettu niin kyseisessä rakennuksessa oleva matalaperustus ns. "valesokkelirakenne" on todellinen riski ja muutamia tuollaisia rakenteita avanneena lähes aina alajuoksu ja runkotolpat ovat kärsineet kosteusvaurioita.Korjaustapana tuollaisessa on ns. "kengitys" jossa alajuoksu nostetaan harkkojen avulla 30cm maanpintaa ylemmäs. Kengityksen hinta ulkopuolisen tekemänä tuollaisessa okt-kohteessa on keskimäärin 700-1000€/ seinämetri. Kustannuksia nostaa rakenteiden uusimisen lisäksi desinfiointi ja mikrobinäytteidenotto jotta varmistutaan ettei mikrobikasvustoa jää rakenteeseen.En ostaisi.


    • Paikallisvalvoja

      Googlatkaapas vaikka "valesokkelikenkä", niin käsite saa vähän uusia ulottuvuuksia. Oletan, että aloittaja tarkoitti tätä korjaustapaa. Vaikuttaa äkkiseltään mielenkiintoiselta. En ole vielä "livenä" päässyt näkemään, mutta lähiaikoina pitäisi tulla työn alle yklsi kohde, jossa tuota sovelletaan.

      Muuten, nämä käsitteet menevät joskus vähän sekaisin, ja niitä käytetään vähän epäloogisesti. Alunperin kengittäminen tarkoitti rakennuksen alimpien hirsien vaihtoa. Valesokkelia tuskin on tarvis kenenkään kengittää, mutta se seinä siellä rotkossa tarvii varmaan monessa tapauksessa korjata.

      • Nyt en ite kerkiä vielä googlailemaan, mutta ite ymmärsin just sen tolppakenkänä (väärin?). Ja tuo hirsijuttu olikin tuttu. Sitten tutustuin vähän aikaa sitten termokenkäänkin.

        Pelkkä kengitys (eli metallijalka tolppaan) on turha, jos itse ongelmaa ei poisteta korottamalla sokkelia. Mutta jopa sellastakin tehdään, että alajuoksu vaihdetaan uuteen ja vähän koitetaan bitumilla estää kosteutta. Niin ja kengitetään tolpat. Kuin maton alle lakaisis o_O


      • miss.007 kirjoitti:

        Nyt en ite kerkiä vielä googlailemaan, mutta ite ymmärsin just sen tolppakenkänä (väärin?). Ja tuo hirsijuttu olikin tuttu. Sitten tutustuin vähän aikaa sitten termokenkäänkin.

        Pelkkä kengitys (eli metallijalka tolppaan) on turha, jos itse ongelmaa ei poisteta korottamalla sokkelia. Mutta jopa sellastakin tehdään, että alajuoksu vaihdetaan uuteen ja vähän koitetaan bitumilla estää kosteutta. Niin ja kengitetään tolpat. Kuin maton alle lakaisis o_O

        Googlasin ja tälläinen kommentti oli alan asiantuntijalta (tiiän tän kirjottajan):
        "Valesokkelikenkä ei poista kokonaan valesokkelin rakennusfysikaalista ongelmaa. Homehtumisriski jää edelleen rakenteeseen. Sokkelikenkä korvaa runkopuun alaosan, joka on lahonnut, mutta se ei poista homehtumisriskiä.
        En suosittele."


      • 15 16
        miss.007 kirjoitti:

        Googlasin ja tälläinen kommentti oli alan asiantuntijalta (tiiän tän kirjottajan):
        "Valesokkelikenkä ei poista kokonaan valesokkelin rakennusfysikaalista ongelmaa. Homehtumisriski jää edelleen rakenteeseen. Sokkelikenkä korvaa runkopuun alaosan, joka on lahonnut, mutta se ei poista homehtumisriskiä.
        En suosittele."

        Tuon valesokkelikengän olen ymmärtänyt että alajuoksua sahaillaan poikki ja poistetaan. Ja runkotolppa katkaistaan. Eli huono alajuoksu kokonaan ja pois ja huono osa runkotolpasta. Rautatanko (valesokkelikenkä) kannattelee taloa. Koko talon painoa ei tarvitsisi tukea korjauksen aikana.

        Seinärakennetta täytyy sitten jollaintapaa muuttaa alkuperäisestä. Ja tietysti se että kosteutta ei kuulu olla sielä alajuoksulla muutenkaan (muutettava rakennetta). Valesokkelikenkä olisi vähän halvempi ja helpompi. Kallis on on jokatapauksessa jos sen kuntoon aikoo saada. Talosta ei jää juuri mitään jäljelle.


      • 15 16 kirjoitti:

        Tuon valesokkelikengän olen ymmärtänyt että alajuoksua sahaillaan poikki ja poistetaan. Ja runkotolppa katkaistaan. Eli huono alajuoksu kokonaan ja pois ja huono osa runkotolpasta. Rautatanko (valesokkelikenkä) kannattelee taloa. Koko talon painoa ei tarvitsisi tukea korjauksen aikana.

        Seinärakennetta täytyy sitten jollaintapaa muuttaa alkuperäisestä. Ja tietysti se että kosteutta ei kuulu olla sielä alajuoksulla muutenkaan (muutettava rakennetta). Valesokkelikenkä olisi vähän halvempi ja helpompi. Kallis on on jokatapauksessa jos sen kuntoon aikoo saada. Talosta ei jää juuri mitään jäljelle.

        Juu, sitähän se kengitys on. Ja juuri tuo tuennan tarpeettomuus taitaa olla se houkuttelevin asia siinä. Harkoilla korjattuna se ongelma sitten poistuisi kokonaan. Eli alajuoksu pois ja tolpat poikki (tarvitaan se tuenta) ja sitten muurataan harkoista "aukkoon" korkeampi sokkeli kunnollisine kosteussulkuineen. Tolpat taasen kiilataan sitä muurausta vasten. Eristystä taisi tulla jonkun ohjeen mukaan lattiavalun ja harkon väliin kylmäsillan estämiseksi. Täytynee tarkistaa asia - harmi kun nää työt nyt häiritsee tässä :)


      • 4 13
        miss.007 kirjoitti:

        Juu, sitähän se kengitys on. Ja juuri tuo tuennan tarpeettomuus taitaa olla se houkuttelevin asia siinä. Harkoilla korjattuna se ongelma sitten poistuisi kokonaan. Eli alajuoksu pois ja tolpat poikki (tarvitaan se tuenta) ja sitten muurataan harkoista "aukkoon" korkeampi sokkeli kunnollisine kosteussulkuineen. Tolpat taasen kiilataan sitä muurausta vasten. Eristystä taisi tulla jonkun ohjeen mukaan lattiavalun ja harkon väliin kylmäsillan estämiseksi. Täytynee tarkistaa asia - harmi kun nää työt nyt häiritsee tässä :)

        Valesokkelikengässä taitaa olla ne omat puutteensa. Hintoja löytyi myös vanhasta postista googlella. Itsetehtynä puolivalmiina 500 euroa neliö.
        http://m.suomi24.fi/node/11382846

        Valesokkelikengällä ja menetelmän mukaisella betonivalulla saadaan myös suora kylmäsilta noin maanpinnankorkeudelta ulkoa suoraan laattaan. Siis finfoamin alapuolelta. Tulee olemaan seinän vierustat jäässä. Harkolla päästään parempaan lopputulokseen, betoni johtaa lämpöä noin 10 kertaa enemmän kuin harkko.


      • Paikallisvalvoja
        4 13 kirjoitti:

        Valesokkelikengässä taitaa olla ne omat puutteensa. Hintoja löytyi myös vanhasta postista googlella. Itsetehtynä puolivalmiina 500 euroa neliö.
        http://m.suomi24.fi/node/11382846

        Valesokkelikengällä ja menetelmän mukaisella betonivalulla saadaan myös suora kylmäsilta noin maanpinnankorkeudelta ulkoa suoraan laattaan. Siis finfoamin alapuolelta. Tulee olemaan seinän vierustat jäässä. Harkolla päästään parempaan lopputulokseen, betoni johtaa lämpöä noin 10 kertaa enemmän kuin harkko.

        En ole vielä menetelmään tarkemmin perehtynyt, mutta ei kai siinä sentään mitään kylmäsiltaa betonista ole tarkoitus valaa?? Äkkiseltään kuvittelisin, että välitila täytetään polyuretaanilevyllä tai esim. Finnfoamilla, mutta ei suinkaan betonilla.

        Harkkomuuraus muina rtykötarpeineen on suht, varma juttu, mutta aika usein noitten valesokkelien muotit ovat sen verran pettäneet, ettei siellä ole ihmeempää tilaa harkolle. Onpa joskus nähty sellainen tapaus, jossa runkotolppiakin oli veistetty kapeammaksi, jopa alle viiteen senttiin.


      • Keskustelun herättäjä
        4 13 kirjoitti:

        Valesokkelikengässä taitaa olla ne omat puutteensa. Hintoja löytyi myös vanhasta postista googlella. Itsetehtynä puolivalmiina 500 euroa neliö.
        http://m.suomi24.fi/node/11382846

        Valesokkelikengällä ja menetelmän mukaisella betonivalulla saadaan myös suora kylmäsilta noin maanpinnankorkeudelta ulkoa suoraan laattaan. Siis finfoamin alapuolelta. Tulee olemaan seinän vierustat jäässä. Harkolla päästään parempaan lopputulokseen, betoni johtaa lämpöä noin 10 kertaa enemmän kuin harkko.

        Kaipaisin lisätietoja tästä valesokkelikengällä korjaamisesta. Käsittääkseni pystytolppaan katkotaan yksi kerrallaan ja asennetaan kenkä. Tämän jälkeen asennetaan finnfoam pystyyn poteroon ja valetaan betonilla lattian tasoon, jonka päälle sitten villat. Olenko hakoteillä? Kylmäsilta tosiaan tulee finnfoamin alta. Mitä haittaa kylmäsillasta on muuta kuin kylmät lattian vierustat? Tuleeko siitä uusi homehtunisriski? Mietin tätä siltä kannalta, että tiloissa joissa on lattialämmitys, ei kylmäsilta haittaisi ja menetelmä on paljon nopeampi kuin harkotus, kun lisätuentaa ei tarvitsisi. Mietteitä? Entä routiminen? kun pystytolppa on perustusharkossa kiinni suoraan, niin onko alttiimpi talon elämiselle? Lähtökohta tietenkin on, että routa ei saisi vaikuttaa taloon.


    • Alle 5 sentin kantavat rakenteet? Ei herttinen...

      Perskutti kun mulla oli toi mun tarkottama korjausehdotus paperiversiona mapissa ja netin talkoomateriaalissa näköjään vatvotaan pelkkää ongelmaa. Täytyy kattoa vielä...

      • No tässä oli sivulla 25 yksi tapa: http://epublications.uef.fi/pub/urn_isbn_978-952-61-0338-9/urn_isbn_978-952-61-0338-9.pdf

        Mutta mun materiaalissani se on toteutettu hiukan eri tavalla, eli ei olekkaan käytetty harkkoa. Siinä on poistettu ensin alajuoksu, puhdistettu sokkelista kaikki orgaaniset ainekset, sitten siihen on laitettu bitumihuopakaista pohjalle (tuossa ylempänä on vesieristysmassa, joka mielestäni on huonompi vaihtoehto tässä asiassa), sen päälle umpisolueriste, jota on myös nostettu sokkelia vasten pystyyn (L-kirjaimen mallisesti), sitten siinä on päällä uusi valu, sen päällä taas vesieristys ja päällimmäisenä uusi alajuoksu. Olipas vaikea selittää... Tätä menetelmää käytetään lattioissa jossa on maanvaraisen lattian _päällä_ lämpöeristys ja sen päällä lattia valesokkeli. Samalla korjataan lattia sellaiseksi, että eriste tulee valun alle ja yhdistyy siihen korjatun sokkelin umpisolueristeeseen.

        Oivoi... Ymmärrän jos ette ymmärrä :D


    • 90% valmista

      Itse olen lyhentänyt runkotolpat, kaivanut alajuoksun pois ja laittanut tilalle kaisteleen bitumihuopaa. Sitten 25mm styroksin vasten "valesokkelia, tartunta 8mm puikoilla ja vielä yhden raudan vaakaan ja betonilla valanut välin umpeen. Sitten uusi alajuoksu tilalle ja bitumihuopa senkin alle. Kyllä minulla eristeet kohtaavat jotenkin, mutta on lattia kylmä seinien vierestä. Joskus tarkoitus avata seinät ulkopuolelta ja parantaa tuo "kylmäsilta" eristämällä ja valamalla uusi kuori sokkeliin. Tuossa viimeisessä projektissa joutuu kyllä sahaamaan koko valesokkeli osan pois siellä olevaan eristeeseen asti. Ja sitten lisää eristettä ja uusi matalampi kuori pintaan. Vittumainen homma mutta pian on talo kierretty remontin ohessa huone kerrallaan. Vaatii tukiseinän ennen kun alkaa ulkoseinärunkoa katkomaan. Muuten voipi käydä huonosti. Tuo harkon muuraus itselläni ei olisi kyllä onnistunut.

      • samaprosentti

        Lisätääs vielä että tuo tartunta täyttövalulle on otettu alta, sieltä missä poistettu alajuoksu oli kiinni. Ei siis missään tapauksessa valesokkelista :)


      • miss.007
        samaprosentti kirjoitti:

        Lisätääs vielä että tuo tartunta täyttövalulle on otettu alta, sieltä missä poistettu alajuoksu oli kiinni. Ei siis missään tapauksessa valesokkelista :)

        Siehän epeli oot. Hyvältä kuullostaa! Minkälainen lattiarakenne teillä on? En tiedä näenkö kylmäsillan nyt siellä missä se teillä on. Eli tarkotatko sitä sokkelin "pystyosuutta"? Kun kerrot että eristeet kohtaavat jotenkin. Jos lattian alla on styroks/ vastaava, niin sitä on hyvä kovertaa koko matkalta ja täyttää sen ja sokkeliin tulevan styroksin väli uretaanivaahdolla. Tällöin saadaan siihen yhtenäisempi eriste.

        (Mulla on tänään jotenki sellanen olo että ulosanti ei ole sitä mitä mun päässä liikkuu, voi olla että on muulloinkin. Sorry :P)


      • 90% valmista
        miss.007 kirjoitti:

        Siehän epeli oot. Hyvältä kuullostaa! Minkälainen lattiarakenne teillä on? En tiedä näenkö kylmäsillan nyt siellä missä se teillä on. Eli tarkotatko sitä sokkelin "pystyosuutta"? Kun kerrot että eristeet kohtaavat jotenkin. Jos lattian alla on styroks/ vastaava, niin sitä on hyvä kovertaa koko matkalta ja täyttää sen ja sokkeliin tulevan styroksin väli uretaanivaahdolla. Tällöin saadaan siihen yhtenäisempi eriste.

        (Mulla on tänään jotenki sellanen olo että ulosanti ei ole sitä mitä mun päässä liikkuu, voi olla että on muulloinkin. Sorry :P)

        Juuri sitä pystyosuutta tarkoitin. Siinä on se "heikoin lenkki". Niin se 25mm styroksi ja sokkelin pystyeriste kohtaavat noin 10mm leveydeltä. Eli joskus sitten valesokkelin ulkokuori pois niin että pystyosuus tulee näkyville ja siihen sitten yhtenäinen paksumpi eriste anturaan saakka. Eipä minun tapauksessa tuo pystyosuuden ja lattiaeristeen yhteen saattaminen oikein onnistunut.

        Minun rakenne on sellainen että runko on 100mm puuta ja sen ja valesokkelin välissä on juuri ja juuri tuo 25mm rako, joka on ollut ennen tuuletusrako. Sokkelin sisäpinta on pietty vedenpitäväksi. Ja vasta valesokkelin päältä alkaa 50mm koolaus ja eriste. Eli seinän kokonais eristemäärä ja se runkopaksuus on 150mm. Lattiarakenne on raakavalu, 70mm styroksia ja pintalaatta. Suurinpiirtein tälläinen paitsi ulkoverhous on puuta.

        https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ8_Aas07rsu917w6Zfys4CwiSeVp9neZMiJuv6p5Dew0mJ7W8q

        Näitähän rakenteita on sitten erilaisia tuon pystyeristeen sijoituksen suhteen. Minulla tuo eriste on onneksi sokkelin ulkolaidalla joten sillä lailla helpottaa. Jossain on jopa ihan sisäreunassa. Kuten tässä kuvassa.

        http://www.rakentaja.fi/keskustelukanava/img/20098/95053.jpg

        Vinkiksi tekijöille että se uusi alajuoksu kannattaa tiivistää uretaanilla tai jollain massalla tiiviiksi. Lankkuun voi ajaa vaikka viisteen sisäreunaan ja pursottaa siihen uretaanivaahtoa tai sitten vaan jollain tiivistemassalla umpeen. Näin saadaan se veto pois sieltä koska sitä uutta alapuuta on vaikea saadaa sinne paikalleen tiiviisti ja alle on aika turhauttavaa yrittää vaikka solumuovieristettä. Itse leikkasin bitumikaistan vaan viistoon poikki ja tiivistin lattian ja uuden valun välin akryylimassalla.

        Sie se vasta nätti epeli oletkin ;) Sorry :O


      • 90% valmista kirjoitti:

        Juuri sitä pystyosuutta tarkoitin. Siinä on se "heikoin lenkki". Niin se 25mm styroksi ja sokkelin pystyeriste kohtaavat noin 10mm leveydeltä. Eli joskus sitten valesokkelin ulkokuori pois niin että pystyosuus tulee näkyville ja siihen sitten yhtenäinen paksumpi eriste anturaan saakka. Eipä minun tapauksessa tuo pystyosuuden ja lattiaeristeen yhteen saattaminen oikein onnistunut.

        Minun rakenne on sellainen että runko on 100mm puuta ja sen ja valesokkelin välissä on juuri ja juuri tuo 25mm rako, joka on ollut ennen tuuletusrako. Sokkelin sisäpinta on pietty vedenpitäväksi. Ja vasta valesokkelin päältä alkaa 50mm koolaus ja eriste. Eli seinän kokonais eristemäärä ja se runkopaksuus on 150mm. Lattiarakenne on raakavalu, 70mm styroksia ja pintalaatta. Suurinpiirtein tälläinen paitsi ulkoverhous on puuta.

        https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ8_Aas07rsu917w6Zfys4CwiSeVp9neZMiJuv6p5Dew0mJ7W8q

        Näitähän rakenteita on sitten erilaisia tuon pystyeristeen sijoituksen suhteen. Minulla tuo eriste on onneksi sokkelin ulkolaidalla joten sillä lailla helpottaa. Jossain on jopa ihan sisäreunassa. Kuten tässä kuvassa.

        http://www.rakentaja.fi/keskustelukanava/img/20098/95053.jpg

        Vinkiksi tekijöille että se uusi alajuoksu kannattaa tiivistää uretaanilla tai jollain massalla tiiviiksi. Lankkuun voi ajaa vaikka viisteen sisäreunaan ja pursottaa siihen uretaanivaahtoa tai sitten vaan jollain tiivistemassalla umpeen. Näin saadaan se veto pois sieltä koska sitä uutta alapuuta on vaikea saadaa sinne paikalleen tiiviisti ja alle on aika turhauttavaa yrittää vaikka solumuovieristettä. Itse leikkasin bitumikaistan vaan viistoon poikki ja tiivistin lattian ja uuden valun välin akryylimassalla.

        Sie se vasta nätti epeli oletkin ;) Sorry :O

        Huh! Meni taas aikaa sisäistää. Aina tökkii kun täytyy hahmottaa joku selitetty kokonaisuus kuvana tai selittää itse kuva tekstinä (en siis saa huitoa vierustoverin rillejä nenälle).

        Mutta onneks olit laittanu kuvia! Tarkoitit siis normaalia lautaverhoilun tuuletusrakoa? Ensin ajattelin että teillä on alajuoksun alla "falskauma" (ja sitten toisekseen mulla on oma naisellisempi termistö). Tämän kaltaista falskausta siis suositteletkin urtsilla tukkimaan siitä uudesta alajuoksusta - hyvä :)

        Riemastuttavan hyvä uutinen on myös että olet ymmärtäny mistä se sokkeli sitten tulevaisuudessa voidaan tässä tapauksessa turvallisimmin eristää! *peuks*

        Mistä teidän väliseinät muuten lähtee? Raakavalun vai pintalaatan päältä?


      • 90% valmista
        miss.007 kirjoitti:

        Huh! Meni taas aikaa sisäistää. Aina tökkii kun täytyy hahmottaa joku selitetty kokonaisuus kuvana tai selittää itse kuva tekstinä (en siis saa huitoa vierustoverin rillejä nenälle).

        Mutta onneks olit laittanu kuvia! Tarkoitit siis normaalia lautaverhoilun tuuletusrakoa? Ensin ajattelin että teillä on alajuoksun alla "falskauma" (ja sitten toisekseen mulla on oma naisellisempi termistö). Tämän kaltaista falskausta siis suositteletkin urtsilla tukkimaan siitä uudesta alajuoksusta - hyvä :)

        Riemastuttavan hyvä uutinen on myös että olet ymmärtäny mistä se sokkeli sitten tulevaisuudessa voidaan tässä tapauksessa turvallisimmin eristää! *peuks*

        Mistä teidän väliseinät muuten lähtee? Raakavalun vai pintalaatan päältä?

        Ei se ole lautaverhouksen tuuletusrako :) Se rako on kai tarkoitettu tuulettamaan valesokkelin ja seinäeristeen väliä jos vaikka valesokkeli joskus hikoilee tai kun hikoilee. Tai estämään kondensoituvan kosteuden siirtyminen seinäeristeeseen. Käytännössä tuo ei kai toimi kun seinäeriste on vaikea asentaa niin että tuo tuuletusrako jäisi avoimeksi. Eli minulla on tuo ekan kuvan kaltainen rakenne, paitsi tiilen tilalla on 50x50 koolaus ja eriste, sitten naulausrimat ja sitten lomalaudoitus joka menee sokkelin ulkopinnan yli. Ja siellä vasta se tuuletusrako ulkoverhouksen alla normaalisti. Eli kyllähän se seinä falskaa alajuoksun ja sen uuden valun kohdalta kun eristettä on vaan 25mm ja takana noin 5cm betonia ja sitten ulkoilma/jäinen maa. Siinä olet ihan oikeassa :)

        Joo sokkelin lisäeristemisestä minulla on selvät visiot. Ja kun se on tehty niin se "falskuu" loppuu myös. Olen ajatellut nostaa eristeen (uretaanilevyn) alajuoksun yläreunan tasolle ja vielä tiivistää välin pullourtsulla niin loppuu ilmavirrat. Sitten uusi kuori sokkeliin. Mutta käytäntö sitten sanelee miten se sitten loppupeleissä menee.

        Väliseinät lähtee raakavalun päältä. Niitä olen osaksi nostanut mutta keskellä taloa olevat kantavat seinät olen jättänyt nostamatta kun ne ovat olleet rutikuivia 35v jälkeen. Kaksi ulkoseinästä lähtevää oveen päättyvää pätkää olen nostanut lattian yläpuolelle. Oviaukkojen alla on käsittääkseni tyylikkäästi alajuoksu betonin sisällä, eihän sitä ole silloin tehdessä kannattanut hyvää lankkua turhaa pätkiä.


      • sama rosentti
        90% valmista kirjoitti:

        Ei se ole lautaverhouksen tuuletusrako :) Se rako on kai tarkoitettu tuulettamaan valesokkelin ja seinäeristeen väliä jos vaikka valesokkeli joskus hikoilee tai kun hikoilee. Tai estämään kondensoituvan kosteuden siirtyminen seinäeristeeseen. Käytännössä tuo ei kai toimi kun seinäeriste on vaikea asentaa niin että tuo tuuletusrako jäisi avoimeksi. Eli minulla on tuo ekan kuvan kaltainen rakenne, paitsi tiilen tilalla on 50x50 koolaus ja eriste, sitten naulausrimat ja sitten lomalaudoitus joka menee sokkelin ulkopinnan yli. Ja siellä vasta se tuuletusrako ulkoverhouksen alla normaalisti. Eli kyllähän se seinä falskaa alajuoksun ja sen uuden valun kohdalta kun eristettä on vaan 25mm ja takana noin 5cm betonia ja sitten ulkoilma/jäinen maa. Siinä olet ihan oikeassa :)

        Joo sokkelin lisäeristemisestä minulla on selvät visiot. Ja kun se on tehty niin se "falskuu" loppuu myös. Olen ajatellut nostaa eristeen (uretaanilevyn) alajuoksun yläreunan tasolle ja vielä tiivistää välin pullourtsulla niin loppuu ilmavirrat. Sitten uusi kuori sokkeliin. Mutta käytäntö sitten sanelee miten se sitten loppupeleissä menee.

        Väliseinät lähtee raakavalun päältä. Niitä olen osaksi nostanut mutta keskellä taloa olevat kantavat seinät olen jättänyt nostamatta kun ne ovat olleet rutikuivia 35v jälkeen. Kaksi ulkoseinästä lähtevää oveen päättyvää pätkää olen nostanut lattian yläpuolelle. Oviaukkojen alla on käsittääkseni tyylikkäästi alajuoksu betonin sisällä, eihän sitä ole silloin tehdessä kannattanut hyvää lankkua turhaa pätkiä.

        Lisätääs vielä että kantavat seinät lähtee raakavalun päältä ja muut pintalaatasta. Olen kyllä remontin ohessa siirtänyt melkein jokaisen väliseinän ja rakentanut huonejaon aivan uusiksi. Entisen käytävän varrella olevan huonesydeemin olen muuttanut avaraksi yhdeksi tilaksi. Ja poistanut koko käytävä systeemin. Nyt on paljon toimivampi pohjaratkaisu ja avaruutta riittää. Keskellä taloa on iso keittiö/ruokailu/olohuone/aula kompleksi varmaan puolet talon koosta n. 80m2. No meni vähän ohi aiheen mutta se sallittakoon.


      • sama rosentti kirjoitti:

        Lisätääs vielä että kantavat seinät lähtee raakavalun päältä ja muut pintalaatasta. Olen kyllä remontin ohessa siirtänyt melkein jokaisen väliseinän ja rakentanut huonejaon aivan uusiksi. Entisen käytävän varrella olevan huonesydeemin olen muuttanut avaraksi yhdeksi tilaksi. Ja poistanut koko käytävä systeemin. Nyt on paljon toimivampi pohjaratkaisu ja avaruutta riittää. Keskellä taloa on iso keittiö/ruokailu/olohuone/aula kompleksi varmaan puolet talon koosta n. 80m2. No meni vähän ohi aiheen mutta se sallittakoon.

        Juu, jos on ollut 35v. rutikuiva, niin maalaisjärki tosiaan sallittua. Onko muuten näissä kuivien alajuoksujen väliseinissä bitumikaistale ollut estämässä kosteutta, vaiko muuten vaan ovat säilyneet kunnossa?

        Nykyään tosiaan arvostetaan tuota avaruutta enemmän, ei tota ilmakehän ulkopuolella olevaa, vaan asuintiloissa ;) Ootkos sitten niistä seinien poistokohdista eristäny lattiaa ja tehnyt uuden pintavalun? Ymmärränkö nyt oikein että teillä on maanvarainen tuplalaatta? Sori tää kysely, mutta kivaa kun kuulee näitä kokemuksia, kun itse en ole tehnyt ko. remppaa. Saa ehkä joku etsivä tietoa sinunkin toimista, jos sattuu olemaan samanlaiset rakenteet.


      • 90% valmista
        miss.007 kirjoitti:

        Juu, jos on ollut 35v. rutikuiva, niin maalaisjärki tosiaan sallittua. Onko muuten näissä kuivien alajuoksujen väliseinissä bitumikaistale ollut estämässä kosteutta, vaiko muuten vaan ovat säilyneet kunnossa?

        Nykyään tosiaan arvostetaan tuota avaruutta enemmän, ei tota ilmakehän ulkopuolella olevaa, vaan asuintiloissa ;) Ootkos sitten niistä seinien poistokohdista eristäny lattiaa ja tehnyt uuden pintavalun? Ymmärränkö nyt oikein että teillä on maanvarainen tuplalaatta? Sori tää kysely, mutta kivaa kun kuulee näitä kokemuksia, kun itse en ole tehnyt ko. remppaa. Saa ehkä joku etsivä tietoa sinunkin toimista, jos sattuu olemaan samanlaiset rakenteet.

        Siellä raakavalun päällä on bitumi sively joka paikassa. ja näköjään hyvin tehty ja kunnon aineilla kun on kuivana säilynyt.

        Ne kantavan seinien pätkät mitkä olen nostanut niin olen eristänyt ja tehnyt uuden valun. Jättänyt aina pätkän eristämättä tolpan kohdalta että saa hiukan kantavuutta lisää. Muuten tuo jää mielestäni aika huonosti kellumaan eristeen päällä. Toki joku kova painava eriste olisi ehkä kantanut painon, mutta minulla oli vaan käytössä styrosia niin vedin varman päälle. Kantavia seiniä en ole siirtänyt. Minun taloni lattiassa on raakavalu, eriste ja sitten pintavalu.


      • 90% valmista kirjoitti:

        Siellä raakavalun päällä on bitumi sively joka paikassa. ja näköjään hyvin tehty ja kunnon aineilla kun on kuivana säilynyt.

        Ne kantavan seinien pätkät mitkä olen nostanut niin olen eristänyt ja tehnyt uuden valun. Jättänyt aina pätkän eristämättä tolpan kohdalta että saa hiukan kantavuutta lisää. Muuten tuo jää mielestäni aika huonosti kellumaan eristeen päällä. Toki joku kova painava eriste olisi ehkä kantanut painon, mutta minulla oli vaan käytössä styrosia niin vedin varman päälle. Kantavia seiniä en ole siirtänyt. Minun taloni lattiassa on raakavalu, eriste ja sitten pintavalu.

        Elikäst maanvastainen kaksoislaatta on kyseessä ja sekin on myös riskirakenne itsessään silloin kun eristeen alapintaan pääsee kertymään kosteutta -> kellarinhajua sädesienistä . Teillä kuitenkin kuivaa siellä, eli maaperässä ei kapillaarisuutta ja salaojatkin kunnossa. Usein näissä valesokkelikorjauksissa joudutaan korjaamaan myös tämä lattiarakenne ja se kasvattaa kustannuksia taivaisiin. Olet siis siinä mielessä onnekas kun ne tolpat on voinut jättää sinne, eikä niissä ole ollut vikaa :)

        Jos joku joskus tätä lukee ja miettii tuota lattiarakennetta niin tässä sisäilmayhdistyksen ajatuksia riskeistä ja korjauksista:
        http://www.sisailmayhdistys.fi/terveelliset-tilat-tietojarjestelma/kunnossapito-ja-korjaaminen/maanvastaiset-rakenteet/maanvastainen-kaksoislaatta/


    • Tarkennus

      Valesokkelin korjaamista kutsutaan kengittämiseksi riippumatta siitä millä materiaalilla (teräskenkä, harkko, betonivalu, finnfoam) alaohjauspuu nostetaan lattiapinnan tasolle. Kengityksen kustannukset ovat lähes tuhat euroa per juoksumetri.

      • Näin se on

        Joo näin taitaa olla. Vaikka taitaa tuoda useimmiten mieleen pelkän metallisen runkotolpan jalan. Huvitti tuo alkuketju kun ei viitsitty edes vastata kysyjälle, ilmeisesti juuri tuon mielikuvan takia.


      • 90% valmista

        Minä olen sitten säästänyt noin 44000€ kun olen itse tehnyt. Materiaaleihin on mennyt metrille vajaa 20€. Yksi säkki kuivabetonia, pari pätkää bitumikaistaa, pätkä lankkua, siivu styroksia. Toki kaikki on tehty remontin yhteydessä missä seinä on olleet muutenkin auki. Kova työhän tuossa on jos sitä alkaa tekemään. Se työ tuossa varmaan maksaa eniten. Mutta eiköhän 1000€ metrille kyllä ole ihan satua. Voisimpa alkaa noita tekemään ammatikseni jos joku maksaa minulle 1000€/m. 200m2 talon kierrosta saisi rahaa 60000€. Ja eiköhän tuollaisen talon kierrä kuukaudessa helposti kun töihin alkaa.


      • Keskustelun herättäjä
        90% valmista kirjoitti:

        Minä olen sitten säästänyt noin 44000€ kun olen itse tehnyt. Materiaaleihin on mennyt metrille vajaa 20€. Yksi säkki kuivabetonia, pari pätkää bitumikaistaa, pätkä lankkua, siivu styroksia. Toki kaikki on tehty remontin yhteydessä missä seinä on olleet muutenkin auki. Kova työhän tuossa on jos sitä alkaa tekemään. Se työ tuossa varmaan maksaa eniten. Mutta eiköhän 1000€ metrille kyllä ole ihan satua. Voisimpa alkaa noita tekemään ammatikseni jos joku maksaa minulle 1000€/m. 200m2 talon kierrosta saisi rahaa 60000€. Ja eiköhän tuollaisen talon kierrä kuukaudessa helposti kun töihin alkaa.

        Kaipaisin lisätietoja tästä valesokkelikengällä korjaamisesta. Käsittääkseni pystytolppaan katkotaan yksi kerrallaan ja asennetaan kenkä. Tämän jälkeen asennetaan finnfoam pystyyn poteroon ja valetaan betonilla lattian tasoon, jonka päälle sitten villat. Olenko hakoteillä? Kylmäsilta tosiaan tulee finnfoamin alta. Mitä haittaa kylmäsillasta on muuta kuin kylmät lattian vierustat? Tuleeko siitä uusi homehtunisriski? Mietin tätä siltä kannalta, että tiloissa joissa on lattialämmitys, ei kylmäsilta haittaisi ja menetelmä on paljon nopeampi kuin harkotus, kun lisätuentaa ei tarvitsisi. Mietteitä? Entä routiminen? kun pystytolppa on perustusharkossa kiinni suoraan, niin onko alttiimpi talon elämiselle? Lähtökohta tietenkin on, että routa ei saisi vaikuttaa taloon.


      • Keskustelun herättäjä kirjoitti:

        Kaipaisin lisätietoja tästä valesokkelikengällä korjaamisesta. Käsittääkseni pystytolppaan katkotaan yksi kerrallaan ja asennetaan kenkä. Tämän jälkeen asennetaan finnfoam pystyyn poteroon ja valetaan betonilla lattian tasoon, jonka päälle sitten villat. Olenko hakoteillä? Kylmäsilta tosiaan tulee finnfoamin alta. Mitä haittaa kylmäsillasta on muuta kuin kylmät lattian vierustat? Tuleeko siitä uusi homehtunisriski? Mietin tätä siltä kannalta, että tiloissa joissa on lattialämmitys, ei kylmäsilta haittaisi ja menetelmä on paljon nopeampi kuin harkotus, kun lisätuentaa ei tarvitsisi. Mietteitä? Entä routiminen? kun pystytolppa on perustusharkossa kiinni suoraan, niin onko alttiimpi talon elämiselle? Lähtökohta tietenkin on, että routa ei saisi vaikuttaa taloon.

        vastaus meni näköjään väärään kohtaan...


    • Nämä pelkät metallijalat on monesti vähän sama kuin lakaisis maton alle... Kun valesokkelin kaverina on usein se maanvastainen kaksoislaatta, jonka eristetilasta saattaa puuttua kosteudennousua estävä kerros. Kun se puuttuu ja eriste on virheellisesti ns. lämpimällä puolella rakennetta (maata vasten olevan laatan päällä), eristetila homehtuu. Eli jos tälläinen ongelma löytyy, niin kengät ei paljon auta.

      Jos lattiarakenne on kuitenkin oikein tehty eristämällä alapuolelta, niin Sinun ideassasi tehdään se sokkelin osuus sinänsä ihan oikein, kunhan huolehtii siitä että tehdään se kosteuden estävä kerros oikeisiin paikkoihin. Lisäksi se foami täytyy onnistua saamaan liitettyä lattian alla olevaan eristeeseen hyvin. Kylmäsilta aiheuttaa homehtumisriskin. Sen syntyminen tarvitsee estää sokkelin ulkopuolelta eristämällä. Pystytolpan tukeminen on tietysti haaste, mutta onnistuu kun oikein tekee ;)

      Riskeistä: http://www.evira.fi/files/attachments/fi/evira/tapahtumat/labra/laba2012/tunnista_ja_tutki_riskirakenne__mikrobiologisten_materiaalinaytteiden_otto_ja_piilovauriot__heikkinen__savora_oy__.pdf

      • Keskustelun herättäjä

        Kiitos vastauksesta. Minulla ei ole tuota kuvailemaasi kaksoislaatta ongelmaa, ja ulkoseinissäkin vain paikoitellen ongelmaa, mutta niitä on tarkoitus remonttien yhteydessä uusia. Olen tehnyt pari koe-avausta, alaohjauspuun alla on bitumihuopa, mutta ei mitään eristettä näkyvissä, mihin saisi finnfoamin liitettyä pystyyn. Bitumin allta näkyy vain lekasoraharkko. Jos kaivan siis ulkopuolelta ympärykset auki ja isken styroksit vasten sokkelin ulkopuolta, niin eikö kylmäsilta silloin katkea, kun sivusta ei enää tule kylmää. Vai nouseeko se laatan alapuolelta tuohon lekasoraharkkoon siinäkin tapauksessa? Toisaalta jos nousee, niin enkö voi vain asentaa tämän uuden valun päälle, jolla valetaan valesokkelikengällä paikalleen, vain jonkun foamilla kaistan, jonka päälle iskeä eristeet?

        Älä huoli, en ole näin puutteellisilla tiedoilla aloittamassa mitään ilman suunnittelijaa, kunhan yritän ymmärtää noiden kenkien vaatimuksia puntaroidessani eri vaihtoehtoja.


    • Ei lecamainos

      Se metallirakenteinen kenkä ainakin muodostaa varmuudella haitallisen kylmäsillan. Sitä ei voi mitenkään välttää. Harkoilla korottaminen on tiedossa olevista menetelmistä ainoa varma ratkaisu.

      • Remppaaja

        Käsittääkseni jos tehdään oikein remppa valesokkelikenkiä käyttäen, niin valesokkelin sisäpintaan vanhan tuulensuojalevyn tilalle valetaan kiinni polystyreenilevy xps, että saadaan valesokkelista ja lämpöeristeestä tiivis, yhtenäinen rakenne. Xps-levy laitetaan ylempänä olevaan tuulensuojalevyyn sitten tiiviisti kiinni.

        Joku on varmaan katsonut kuvia valesokkelikengistä ja ajatellut, että ne siellä töröttävät betonia vasten ilman mitään eristeitä, jolloin toki tulisi kylmäsiltaa jne.

        Onko kenelläkään kokemusta siitä Termokengästä valesokkelikorjauksessa. Termokenkä on siis vähän samantapainen kuin valesokkelikenkä. Liekö kalliimpi?

        http://www.muottikolmio.fi/uploads/files/tuotteet/termotuote/Termokengän asennusohje 02012014.pdf


      • TermaMix

        Termokengästä sen verran kuullut,,että parempi tapa kuin harkoilla toteutettu. Parempi lämmöneristys ja nopeampi/edullisempi toteuttaa. Ilmeisesti paras korjaustapa. Jos ei ole aivan peukalo keskellä kämmentä onnistuu lähes keneltä tahansa, ei siis mitään rakettitiedettä. Taisi olla n. 5000€ kengät 150 neliöisessä talossa jos itse tekee. Teetettynä n. 30 000€ ja siitä ylöspäin.


    • sinä.tiedät.myös.tämän

      Mielenkiintoinen keskustelu: yksi keskustelija (90% valmista) on tehnyt jotain, muut ei edes ymmärrä koko asiaa (esim.miss.007).
      Kysykää suunnittelutoimistosta tai ammattilaisilta, oikeesti.

    • BauHerr

      Vai ammattilaisilta pitää kysyä!

      Juuri ne "ammattilaiset" ovat niitä valesokkelitaloja rakentaneet. Tekivät jopa siihen asti, kunnes se kiellettiin.

      Minun mielestäni keskustelu on ollut ihan seuraamisen arvoinen.

      Ainakin minä fundeeraan rakenteet läpi omassa mikroprosessorissani. Jos on jotain epäselvää, soitan 7- kymppiselle kolmannen polven kirvesmiehelle. Puhelusta saa perspektiiviä siihen, mihin kotkotukseen kannattaa lähteä ja mihin ei.

    • Valesokkelin_remppausta

      Tässä tuli porukoilta talo perittyä ja kuntotarkastuksessa ilmeni, että alapuuthan siellä yhellä kulmalla on homeessa kun maa on jo yli lattiantasonkin. Onneksi tilanne ei ole kuin takasivulla 10m matkalla noin. Siitä eteenpäin olikin alajuoksu jo kuiva porausnäytteen kera. No anyway tässä mietin, että aloittasinko remppaa itse vai jättäisikö tulevalle ostajalle. Eipä tuo nyt näyttäisi kuin yheltä vklopun hommalta jos sitäkään, kuin olisi homma paketissa. Tuskinpa tämä voi aivan puuta heinää olla https://www.youtube.com/watch?v=0xKm7l6uZII On näköjään voittanut 1. palkinnon Rakennusfysiikkapäivien 2013 järjestämässä Kosteusturvallisen rakentamisen kilpailussa. Tuskin noita jaellaan ihan huvikseen. Asennus näyttää käyvän ainakin kuin juosten. Kipsit,villat,tuulesuoja pois 50cm korkeudelle asti Ja sit pätkimään. käänteisessä takasin ja maali pintaan. Uudet Toki lapiohommia ennen sitä, että saa mullat sokkelin vierukselta pois. Mietin vaan, että onko tässä järkeä ite ruveta repimään levyjä auki. Saisipahan tuleva ostaja maalailla / tapetoida mieleisellään. En ymmärrä miten tuollaisiin remontteihin ihmiset maksavat urakoitsijoille aivan käsittömättömiä summia mutta elämä on.

      • korjaamassa

        Lisätään tähän vielä sekin, että näyttää rakennusalakin menevän samaan suuntaan kun autonkorjaus tänä päivänä. Vaihetaan varmuudella kaikki osat, että vika tulee varmuudella kuntoon kun selviäisi vähän vähemmällä. Voin kuvitella miten joku konsultti laskisi, että kaikki alajuoksut pitää vaihtaa ympäritalon, vaikka ovat toimineet viimeiset 32v muualla paitsi yhdessä kulmassa. Muistakaa ihmiset, että korjataan ne viat missä on! äärimmäisyyksiin on turha mennä.


    • koko_uran_opetteleva

      Uskon, että termokenkä-ratkaisu voi olla aivan toimiva. Salaojituksella ja ulkopuolisilla maanpinnan kallistuksilla voidaan jonkin verran yhden nurkan tilannetta parantaa.

      Sinulla on ongelmana myös tekijän vastuu, jos itse sen remontin teet ja se nyt ei ihan sattuisikaan onnistumaan. Toki myyntitilanteessa laaja kuntokartoitus olisi tällöin eduksi sinulle, mutta paras olisi myydä kiinteistö remonttikohteena. Huonoimmassa tapauksessa harrastelijan töistä saattaa joutua isosti vastuuseen. Kannattaapi miettiä vielä. :/

      PS. Ammattimaisten korjausrakentamisasiantuntijoiden neuvoilla remontoidessa itse olen törmännyt ennemminkin näkemykseen, että kaikki mahdollinen säilytetään. Joskus jopa turhaakin osa saattaa olla. ;)

      • BauHerr

        Tekijän vastuu? Hyvä vitsi. Rakennusalalla perustetaan yritys jokaista yrityksen kokoon nähden suurempaa rakennuskohdetta varten. Kun asunnot on saatu kaupaksi, yritys lopetetaan tai ajetaan konkurssiin.

        Yhden taloyhtiön ongelmia setviessäni naureskelimme sille, että yhtiöllä oli ollut perävalotakuu. Kun rakennuttajan suuren numeron Mercedes poistui työmaalta, yrityksen lopettamiseen ei mennyt montaakaan tuntia. Asunto-osakkeet oli myyty, mitä sitä turhaan yritystä ylläpitämään.

        Rakennusalan ammattitaito? Rakennusalan ammattilaiseksi Tulikan takso muuttuu Tallinkin baarissa matkalla Suomeen. Ja tämäki on siinä parhaassa tapauksessa.

        Kiinteistöä ei voi myydä "remonttikohteena" vastuun välttämiseksi. Vain purettavaksi myytäessä myyjä välttää rakennukseen liittyvät vastuut. Jos taas myy asuttavaksi tarkoitetun talon purkukohteena, on kyseessä valeoikeustoimi, joka ei ole pätevä riskin välttämiskeino.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe