Lasten kanssa filosofointi

pembeliini

Onko kenellekkään tuttu ajatus, että filosofoitaisiin lasten kanssa päiväkodeissa. Mitä ajatuksia se herättää? Ajatus ei ole ihan tuore, mutta väistänyt hyvin valtavirran huomion. Olen kiinnostunut aiheesta ja pidän siitä blogia osana sosionomin opintojani. Blogini on osoitteessa http://filosofoidaan.wordpress.com/. Blogin kautta aiheeseen voi tutustua tarkemmin.

Omasta mielestäni itsenäisen ja kriittisen ajattelun kehittämisen voisi mahdollisesti aloittaa jo päiväkoti-ikäisten ja etenki esikouluikäisten kanssa. Ainakin kasvatustavoitteena se on mielestäni tärkeä ja filosofointi sopii siihen tarkoitukseen loistavasti. Mitä mieltä olette?

Peace

6

98

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjoituskone

      En ehkä ihan filosofoimista tuossa mielessä ole lasteni kanssa harjoittanut, mutta esikoisen kanssa otin alusta alkaen sen asenteen, etten ikinä anna hänelle valmiita vastauksia.

      Jos hän on kysynyt jotain, olen käskenyt hänen ensin miettiä, mitä mieltä hän on tai mitä hän luulee vastaukseksi. Olen esittänyt aiheesta lisäkysymyksiä ja antanut hänen itse oivaltaa vastauksen. Esim. hän kolmevuotiaana kysyi yhtäkkiä juhlissa: "äiti, mistä tuo haju tulee?" Vastasin: "Mistä luulet sen tulevan?" Hän alkoi tarkkailla ympäristöään ja huomasi, että joku oli puhaltanut kynttilän. Hän osoitti sitä ja kertoi vastauksen. Olisin yksinkertaisesti voinut kertoa vastauksen heti ja viedä häneltä oivaltamisen ilon.

      Poika on nyt aloittanut ensimmäisen luokan ja tottunut siihen, että valmiita vastauksia ei ole ja kaiken voi kyseenalaistaa. Itse ajatteleminen on myös johtanut siihen, että hän laskee vaikeitakin laskuja päässä nopeasti. En koskaan vastannut, jos hän kysyi: "Äiti, paljon on 34 57?" Sanoin vain: "Mitä luulet, että se on?" Itselleni kaikki tarjoiltiin lapsena valmiiksi pureskeltuna ja asiat ovat näin, koska ne nyt ovat ja kysymykset ovat tyhmiä ja mielipiteet vääriä :) Siksi opetin lapsilleni heti alkuun, ettei tyhmiä kysymyksiä ole, on vain tyhmiä vastauksia.

      Kuopus on vähän kovapäisempi. Hän vastaa "mitä luulet sen olevan?" -kysymykseen yleensä kymmenen kertaa "no, mitä?", mutta kyllä se tästä. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että lasten pitää osata ajatella itse. Jos oivaltaminen on liian hankalaa (esim. kysymys niin vaikea, ettei lapsi mitenkään voi keksiä oikeaa vastausta), olen antanut hänen ensin miettiä ja vastata, kertonut, että arvaus oli hyvä ja voisi se ehkä olla noinkin, mutta tässä tapauksessa se meneekin näin. Hän saattaa esittää lisäkysymyksiä, jolloin selitän tarkemmin.

      Huomaan, että ajattelu ja rehellinen pohdiskelu on saanut esikoisen miettimään hyvinkin monimutkaisia asioita. Hän on erittäin kiinnostunut ihmisen elimistöstä, luista ja hengityksestä, avaruudesta, planeetoista, mitoista ja vertailuista. Opettajalta tuli palautetta, että pojallani on myös erikoinen tapa piirtää, siis hyvällä tavalla. Hänen piirustustensa tyyli ei ole sitä perustyyliä, jota lapset käyttävät vaan hyvin omintakeinen ja mielikuvituksekas. Meillä on suvussa paljon taiteellisesti lahjakkaita ihmisiä ja poika piirtää hyvin, mutta tyylin ero muihin kertoo myös kyvystä kyseenalaistaa totuttu ja luoda jotain aivan omaa ja uutta.

    • omat aivot

      Ehken minäkään varsinaisesti filosofoimista ajattele työssäni mutta kyllä me lapsia opetamme ja kannustamme käyttämään omaan ajatteluaan ja päätään emmekä vain syötä valmista. Kyllä nuo alle kouluikäset ovat hyvinkin ajattelevia ja maailmaa jäsenteleviä. Omallekaan lapselle en ole tarjoillut valmista vaan kannustanut ajattelemaan itse ja ratkomaan. Tämä on ollut koulussa esim hyödyksi oppiessa uusia asioita. Miettii, kokeilee ja pohtii. Etsii tietoa.

    • Tottakait

      No ilman muuta pitäisi päiväkotilaisille (1-5) filosofiaa olla joka päivä. Olen ihmetellyt miksi niissä on niin paljon itsenäistä leikkiä, joissakin jopa tunti päivässä. Täytetään päivät kaikella mahdollisella ohjelmalla, niin ovat sitten reippaita illalla kotona. Se on sitten peruskoulun hapatusta, ettei alakoululaisilla olekaan 8-tunnin koulupäiviä.

    • Kysy_ja_vastaa

      Mitä on filosofointi?

      Minä keskustelen lapsieni kanssa kaikista arkielämän asioista.
      Puhumme luonnonsuojelusta, eläinten kohtelusta, kiusaajista ja kiusatuista.
      Tv-ohjelmat katsotaan yhdessä ja mietitään syitä ja seurauksia. Tosin nyt on tv suljettava sotauutisten vuoksi. Mutta sodasta puhutaan ja samoin terroristeista. Ihmettelemme yhdessä, mikä meidän maailmassamme on niin vialla, että pitäisi ase kädessä sitä ruveta muuksi muuttamaan.
      Moniin kysymyksiin etsimme vastauksia yhdessä netistä.

      Lapset ovat viisaita. Heillä on tiukka oikeudentunto. He eivät kaihda kysyä kipakastikaan, joten maailman mahtajien pitää pysyä kaukana lapsialamaisistaan. Lasten asenteet saattaisivat olla kiusallisia itsetyytyväisille vallanpitäjille.

      • ikiäniinmonia

        Antaisi ehkä enemmän sisältöä vastauksellesi jos kertoisit lapsiesi iät.


      • klevia
        ikiäniinmonia kirjoitti:

        Antaisi ehkä enemmän sisältöä vastauksellesi jos kertoisit lapsiesi iät.

        Pelkkä provohan tuo kirjoitus oli. Aloittaja sai mitä tilasi :-) Tai sitten molemmat ovat jokseenkin hörhöjä, jos kyseessä eri henkilöt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1555
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1315
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1045
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe