Evp-seilori avautuu

evp-seilori

Kävin merikoulun Raumalla vuosituhannen viahteessa ja työllistyin suhteellisen hyvin alalle ja eteniin uralla koulutuksen rajoissa. Vakituiset pestit oli jo tuolloin harvassa ja ensimmäiset viisi vuotta olinkin määräaikaisilla sopimuksilla. Ongelmia tuli oikeastaan siinä vaiheessa kun aloin vaatimaan minulle kuuluvia ikälisiä. Kokemuksesta viisastuneena vaihdoin yhtiötä ja sainkin heti ensimmäisen törnin jälkeen vakituisen pestin. Seuraavat ongelmat tuli kun finanssikriisi alkoi toden teolla painaa vuonna 2009 ja yhtiö lomautti ja lemppasi kalleimmat pois.
Ei hätää, sillä erään raumalaisen opettaja HK:n neuvoa noudattaen olin ensin käynyt avoimen yliopiston kautta muutamia kokonaisuuksia ja erillisiä kursseja, jonka perusteella hankin nopeasti opiskelupaikan. Seurasi kolme ja puoli vuotta tiivistä opiskelua ja sain kokonaan uuden koulutuksen ja ammatin maista. Työllistyinkin olosuhteisiin nähden nopeasti koulutusta vastaavaan työhön missä viihdyn vielä tänäkin päivänä.
Merenkulku on alana kerrassaan erikoinen. Merimiehet eivät ole tuottavia työntekijöitä, eli yhtiön kannalta miehistön (ja päällystön) ammattitaito ja päivittääiset toimet on yleensä aika se ja sama. Pääasia että laiva liikkuu. Monta kertaa jouduinkin katsomaan vierestä kun täysin pätevältä merimieheltä evättiin työpaikka pitkälti pärstäkertoimen perusteella.
Toinen erikoisuus on että miehistöä käytetään siivoojina, ja tämä puolestaan johti aivan tolkuttomaan tarpeeseen päällystön suorastaan perseen pyyhkimiseen. Yleensä muu kun aivan nuorin päällystö ei voinut edes keittää kahvinsa ja tiskata kuppinsa, puhumattakaan siitä että olisi pyyhkinyt omat kahvitahransa.
Sitten on olosuhteet laivalla. Puolitosissamme naureskeltiin että vankiloissa on paremmat olosuhteet ja hienommat sellit kun laivalla hytit. Vanhojen rahtilaivojen ja pientonniston kohdalla tämä taisi pitää kirjaimellisesti paikkansakin (en ole istunut linnassa, joten omakohtaiset kokemukset puuttuu).
Merityö voi olla perin rahakasta jos tiesi oikeat yhtiöt. Tilanne nykyään on kuitenin se että tulot ennen veroja on ja tulee olemaan ikävuodet*100 ja minulla on ennen 40-vuotispäivää OKT ja sijoitusyksiö tai mökki ilman velkoja. Tosin kun merimiehet, pääsen yleensä joka päivä kotiin nukkumaan omaan punkkaan (oman) vaimon viereen, ja tulen näkemään lapseni kasvavan ilman keskeytyksiä. Pystyn viettämään normaalia, tasapainoista elämää harrastuksineen päivineen, eikä tarvitse tehdä työtä tuomittujen pikkorikollisten ja jopa murhaajien kanssa.
Että silleen. Jatkakaa.

18

458

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lämminmies eläk.

      Mikäli tuon söpellyksesi oikein tulkitsin, niin et pärjännyt merellä ja sen takia olet joku kansakoulun opettaja jossain perä hikiällä nykyään paimentaen alle kymmenen vuotiaita kakaroita.
      Onnea valitsemallasi urallasi. ei se kauaakaan tule kestämään.
      Ja uskoa velkataakan maksamisessa ja jaksamisessa. Pankkihan omaisuutesi nykyään omistaa kunnes joudut niistäkin luopumaan työttömyyden seurauksena.

    • evp-seilori

      Lähdin mereltä omasta tahdosta ja jossakin määrin suunnitellusti. En opiskellut opettajaksi (näytä kansakoulun opettaja joka saa työstään 4000 euroa kuussa niin minä näytän sinulle emävaleen).

    • torppavahti

      HK, ketkä hänet tunnistavat on oikein mukava ja eritoteen ammattitaitoinen heppu.
      Merellä ei tienaa mitenkään menetettyä vapaa-aikaa, eikä kyllä muutoinkaan, ellei ole erakkoluonne, joka tekee duunia 11kk / vuosi !!!

    • Kohta 40 jo

      "minulla on ennen 40-vuotispäivää OKT ja sijoitusyksiö tai mökki ilman velkoja"
      No nyt tuli kiire jos et edes vielä tiedä kumpi sulla sen OKT:n kaverina on mökki vai yksiö. 4000 e/kk palkalla ei niin isoja lainoja kuitenkaan maksella!

    • ## Lämminmies

      Hän ei Todellakaan soveltunut merelle.
      Eikö ole hyvä , että hän itse huomaa sen.

      Oltuani n 15 v merellä . Kallesta / Konepääliköksi . n 15 v

      Siellä oli monta joitten olisi pitänyt tehdä sama johtopäätös.
      Oltuani 25 laivaa / monenlaista " törniä " olen saanut elää
      rikkaan elämän. 28.06 .51...04.05.84 lopetin merellä.

    • Rahtivapaasti

      Merenkulku on ongelmaisten tyyssija.

    • evp-seilori

      " HK, ketkä hänet tunnistavat on oikein mukava ja eritoteen ammattitaitoinen heppu.
      Merellä ei tienaa mitenkään menetettyä vapaa-aikaa, eikä kyllä muutoinkaan, ellei ole erakkoluonne, joka tekee duunia 11kk / vuosi !!! "
      HK oli kyllä parhaimmistoa siinä koulussa. Hoiti opetuksen mahdollisuuksien rajoissa miten parhaaksi näki eikä ollut mikään leipäopettaja joka vaan noudatti orjallisesti opetussuunnitelmaa käyttämättä omaa järkeä.
      Merellä voi olla mahdollista tienata jos hakeutuu oikeisiin paikkoihin töihin. Tankkilaivat ja lautat taitaa olla harvat mitä Suomessa vielä minun aikana oli, tosin nekin taitaa olla pitkälti myyty tai ulosliputettu.
      Toisille merenkulku sopii, toisille ei. Minä löysin yllättävän paljon parempaa. Sekin on totta että merellä on paljon ongelmaisia mutta sille me ei voida mitään. Riittää kun ne on kiltisti ja tekee työnsä kunnolla.
      Raha-asiani ei nyt varsinaisesti kuulu muille, mutta sen verran voin sanoa että kun on tarpeeksi isot tulot, voi helposti laittaa rahaa säästöön ja kenties jopa rahastoihin tuottamaan lisää.

      • Sullakin päävika?

        HK on tainnut seilata laivassa suunnilleen yhtä vähän kuin sinäkin. Hän oli se laivan ongelmainen ja oli jäätävä maihin.
        Tuo 4000 €/kk ei ole mikään ihmejuttu 1:1 vuorottelulla suomenlipunalla. Lähinnä aloittelevan päällystön alkupalkkoja!


    • evp-seilori

      HK seilasi enemmän kun useimmat opettajat. Merikoulussa opettaminen sinällään kun riitti pitämään kirjat voimassa. Ja sen huomasi useimmissa tapauksissa.
      Näytä sinä 2. perämies jonka taulukkopalkka on yli 4000 euroa kuussa niin minä näytän sinulle emävaleen.

      • Ylityö/sopimus

        Taulukko ja taulukko. Sen ruokarahat saa silloin kun on kotona, töissä ollessaan sitten jotain ihan muuta lomarahat parikertaa vuodessa. Ja onhan siellä koneessakin päällystöä ja töitäkin vielä.
        Mutta sähän valitsit toisin, jonkun muun koulutuksenkin!


      • evp-seilori
        Ylityö/sopimus kirjoitti:

        Taulukko ja taulukko. Sen ruokarahat saa silloin kun on kotona, töissä ollessaan sitten jotain ihan muuta lomarahat parikertaa vuodessa. Ja onhan siellä koneessakin päällystöä ja töitäkin vielä.
        Mutta sähän valitsit toisin, jonkun muun koulutuksenkin!

        Ja luontaisedut on verotettu, mikä kompensoi hiukan sitä ruokarahaa. Merimiesten palkanlaskennasta on niin paljon käsityksiä etten ole enää pitkään aikaan osallistunut niihin keskusteluihin.
        Itseasiassa realiteetti on että varsinainen palkka koostuu ylitöistä. Itse karsastin sitä jo nuorempana, enkä varmasti suostuisi samanlaiseen järjestelyyn enää tässä iässä.


      • HK:n opit?
        evp-seilori kirjoitti:

        Ja luontaisedut on verotettu, mikä kompensoi hiukan sitä ruokarahaa. Merimiesten palkanlaskennasta on niin paljon käsityksiä etten ole enää pitkään aikaan osallistunut niihin keskusteluihin.
        Itseasiassa realiteetti on että varsinainen palkka koostuu ylitöistä. Itse karsastin sitä jo nuorempana, enkä varmasti suostuisi samanlaiseen järjestelyyn enää tässä iässä.

        No eipä ihme jos et oikein menestyny! Laivaan kun mennään yleensä töitä tekemään eikä niitä karsasteta silloin kun niitä on tehtävä.


      • evp-seilori
        HK:n opit? kirjoitti:

        No eipä ihme jos et oikein menestyny! Laivaan kun mennään yleensä töitä tekemään eikä niitä karsasteta silloin kun niitä on tehtävä.

        Lue ja ymmärrä.
        Karsastin järjestelyä jossa palkka koostuu pääosin ylityökorvauksista. En vierastanut itse työntekoa. Takuupalkka taas oli järjestelynä ihan OK, ja tosin kun useimmat muut, en yrittänyt välttää ylityötä takuutuntien puitteissa.
        Pysyn edelleen alkuperäisessä kannassa. Olosuhteet ja työn luonne. Niissä suurimmat epäkohdat tällä hetkellä.


    • evp-seilori

      Sain börjeltä aina patukkaa, vaikka en olisi halunnutkaan. Siksi lähdin pois matkustajalautoilta. Aukkoni vuosi usein verta.

    • evp-seilori

      Minussa on ehkä provokaattorin vikaa, mutta edelleen ihmettelen mikä saa ihmiset jäämään merelle töihin. Siellähän siis puuttuu melkein kaikki mitä kuuluu ihmisarvoiseen elämään!

      • dibadaabaaa

        Edelleen olet työtön hanttimies ja päätit kaivaa vanhan hupijutun esille:)))))))))))))


    • yxmerimies

      Niin se on että toiset tykkää ja toiset ei. Yleisin paikka mihin meremkulkijan elämään sopeutumattomat merikapteenin koulutuksen saaneet tissiposket pyrkii, on luotsausliikelaitos.

    • Rabbitbowler

      evp, avautua, jatkakaa..... militaristin mulkeron kieltä. Taas on yksi rajavartija luonne ymmätämättömänä ja itsestään liikoja luulevana lähtenyt merelle töihin ja nyt sitten syyttää muita ! Itse ongelmainen??? Mistä teitä sikiää......

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3154
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2121
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1895
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe