Aikuinen kiusattu

Aikuinen kiusattu

Aikuinen kiusattu28.8.2014 20:010
On hyvä, että nyt puhutaan paljon julkisuudessa lapsiin ja nuoriin kohdistuvasta kiusaamisesta sillä niistä kiusaajista kasvaa aikuisena työelämän kiusaajia. Minulla one edessäni nimilista nykyisen ja edellisen työpaikkani ihmisistä jotka haluaisin listiä pois päiviltä heidän harjoittaman kiusaamisen vuoksi. Kirjoitin nimet ylös ja mietin mitä heille tekisin, niin sairasta touhua tämä jo on, kun on tarpeeksi pahaa saatu aikaan, niin alkaa jo todellisuudentaju horjua.
Hulluinta tässä on se, että yksi kiusaajista on koulun tukioppilaiden ohjaajaopettaja. Tukioppilaathan kiertävät koulussa puhumassa muille nuorille kiusaamisen haitoista mm. Yritän kovasti ajatella, että vikahan on heidän päässään, mutta, kun kiusaajien lista on pitkä, niin täytyyhän minussa jotain kummallista olla. Olen miettinyt pitkään ja olen löytänyt yhden selittävän tekijän, olen INTROVERTTI. En jaksa innostua jutustelemaan ja juoksemaan kutsuissa ym. Kun perustin FB tilin, niin " työkavereista " puolet ei hyväksynyt pyyntöäni vaikka töissä aina jutellaan niitä näitä ajoittain. Ryhmäpaine oli niin kova, että odoteltiin josko joku hyväksyisi minut listalle ja, kun suurin osa ei, niin ei ollut itsetuntoa sen vertaa, että olisi muutkaan hyväksyneet. Sitten on niitä jotka näkivät kiusaamisen ja joiden kanssa siitä juteltiinkin, mutta eivät puuttuneet, vaikenivat ja hyväksyivät hiljaa kaiken. Esimies oli myös yksi kiusaajista. Työsuojeluvaltuutettu antoi neuvon :" Tiedän, että on pahempiakin esimiehiä ja ei tämä vanha koira opi enää uusia temppuja ", että siihen jäi se. Esimiehen esimies piti puhuttelun, mutta ei vanha koira tosiaankaan muuttanut käytöstään. Niin mitä tuon listan nimille teksi? Onko jallakin jotain ehdotusta????

28

1014

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marlem

      Sinuna eroaisin Facebookista! On aivan turhaa olla siellä, kun toiset kyttää sun kuulumisia ja tykkäilee ehkä satunnaisesti jostain jutuista. Mullakin oli surkea esimies ja muutama todella ikävä ihminen ex-työpaikassa, jotka ei pitäneet minusta. Vaikka mä tein työni hyvin, niin mua ei huomioitu millään tavalla. Olin heille kuin ilmaa. Ei siis tullut kysymykseenkään, että olisivat tervehtineet tavatessa tai edes puhuneet mulle sanaakaan! Esimies livisti aina paikan päältä. Ei halunnut selvitellä mitään asioita, jotka oli verrattavissa ihmissuhde sotkuihin. No onneksi en ole enää siellä. Mä en muuten tekisi tuommosta listaa, josta mainitsit. Saatat jäädä kiinni ja ihan vaan neuvona, niin sun kannattais tuhota semmonen lista. Parempi vaihtaa duunia, jos ihmiset ei siellä muutu mihinkään suuntaan.

      • ldklöksökf

        Koko Facebook on syvältä! Itseltä on kaikonnut "ystäviä", kun en edes ole liittynyt siihen. En vaan halua tehdä tiliä joka askeleestani ja lukea ihmettelyistä, kun en ole päivittänyt tiliäni. Itse sain kuittauksia pelkästä sähköpostista, kun en lukenut sitä päivittäin. Orjuuttavaa!
        Riittää, kun kuuntelen muiden ongelmista ko. palstalla. Näin olen oman elämäni herra, jos FB on ystävyyden edellytyn, niin antaa olla.


    • Itsekin kiusattu

      Voisitko mitenkään harkita etsiväsi uutta työpaikkaa?
      Nimittäin harvemmin työpaikkakiusaaminen loppuu, mutta usein se vain yltyy ja muuttaa muotoaan.
      Nämä kiusaajat ovat empatiakyvyttömiä ihmisiä, jotka saavat voimansa toisen polkemisesta.
      Oman mielenrauhan takia voisi harkita vaihtavansa työpaikkaa, sillä työpaikkojakin on erilaisia ja niissä on erilainen vuorovaikutusilmapiiri.

    • 13+13

      Ykkösvaihtoehtona pitäisin lähtemistä uuteen työpaikkaan ja mieluiten sellaiseen, johon nykyisillä työkavereilla ei ole kontakteja.

      Nykyisessä paikassa jatkamiseen helpotusta voisi tuoda, jos tuo "vanha koira" on lähellä eläköitymistä. Poistuttuaankin hänen perintönsä jää elämään. Varsinkin tuo FB-juttu viittaa siihen, että työkaverit näkevät sinut kielteisessä valossa. Ei kannata jäädä yhteisön hylkiöksi, ellei ole aivan pakko. Itse jouduin sen tekemään ja olen työpaikallani ei-toivottu taustahenkilö, jonka joustaa ja väistää.

      • kiusaamista ON!

        nykypäivänä ei niin vain vaihdeta työpaikkaa, jos meinaa elää. Työpaikat kun on kiusaajia täynnä, ei sellaista työmaata ole, jossa ei kiusata. Siksi pitäisi tehdä tiukka laki, että kiusaamisesta tulee kunnon juttu ja sakot.Vaikka laki on olemassa tähän niin kiusaaminen jatkuu, aivan kuin rattijuopotkin,Turhat eläkkeet pois, jotka tulee siitä, että kiusataan ihminen työkyvyttömäksi. Miksi tehdä tähän maahan lapsia, kun heitä odottaa kiusaaminen ja ennen aikainen eläke!!! ???


      • hullua hommaa
        kiusaamista ON! kirjoitti:

        nykypäivänä ei niin vain vaihdeta työpaikkaa, jos meinaa elää. Työpaikat kun on kiusaajia täynnä, ei sellaista työmaata ole, jossa ei kiusata. Siksi pitäisi tehdä tiukka laki, että kiusaamisesta tulee kunnon juttu ja sakot.Vaikka laki on olemassa tähän niin kiusaaminen jatkuu, aivan kuin rattijuopotkin,Turhat eläkkeet pois, jotka tulee siitä, että kiusataan ihminen työkyvyttömäksi. Miksi tehdä tähän maahan lapsia, kun heitä odottaa kiusaaminen ja ennen aikainen eläke!!! ???

        Saako työpaikkakiusaaja olla hoitoalalla,näkyy käyvän kallonkutistajalla.Toimiiko kallonkutistaja oikeen yhteiakuntaa kohtaan. Miksi hän saa olla hoitoalalla,sairas,miksi sairastuttaa muutkin.


      • Kokemusta on
        hullua hommaa kirjoitti:

        Saako työpaikkakiusaaja olla hoitoalalla,näkyy käyvän kallonkutistajalla.Toimiiko kallonkutistaja oikeen yhteiakuntaa kohtaan. Miksi hän saa olla hoitoalalla,sairas,miksi sairastuttaa muutkin.

        Hoitoalalla puhutaan olevan paljon narsismia ja psykopatiaa, työpaikkakiusaamista. Hoitajat ja lääkärit, ihmisiä ovat hekin, joten miksei. Lastentarhanopettajat, perhepäivähoitajat yhtälailla osaavat harjoittaa henkistä väkivaltaa, kiusaamista. Kasvattavat pieniä lapsia ja kiusaavat aikuisia.


      • paljastakaa
        Kokemusta on kirjoitti:

        Hoitoalalla puhutaan olevan paljon narsismia ja psykopatiaa, työpaikkakiusaamista. Hoitajat ja lääkärit, ihmisiä ovat hekin, joten miksei. Lastentarhanopettajat, perhepäivähoitajat yhtälailla osaavat harjoittaa henkistä väkivaltaa, kiusaamista. Kasvattavat pieniä lapsia ja kiusaavat aikuisia.

        Miksi hlve,,ssä ette puutu asiaan!!!!!Sairaat hoitaa ,eihän se ole oikeen. Verrattavissa hitaaseen tappamiseen on minusta järkyttävää.


      • kukaonkaankipeä
        Kokemusta on kirjoitti:

        Hoitoalalla puhutaan olevan paljon narsismia ja psykopatiaa, työpaikkakiusaamista. Hoitajat ja lääkärit, ihmisiä ovat hekin, joten miksei. Lastentarhanopettajat, perhepäivähoitajat yhtälailla osaavat harjoittaa henkistä väkivaltaa, kiusaamista. Kasvattavat pieniä lapsia ja kiusaavat aikuisia.

        Myös vanhusten ja vammaisten eli ylipäätään avuttomien ihmisten osa voi olla kammottava näiden kieroutuneiden myrkynkylväjien käsissä.


      • tietoaxxx

        Olisi mielenkiintoista kuulla lisää perusteluita tälle kiusaamiselle vanhusten ja vammaisten parissa. Itsellä ei ainakaan ole mitään tietoa tälläisesta.

        Päiväkodeissa tapahtuvasta kiusaamisesta olen kuullut ja lukenut joskus jostain, että sitä tapahtuu.


      • vaikkaeiuskoisi
        tietoaxxx kirjoitti:

        Olisi mielenkiintoista kuulla lisää perusteluita tälle kiusaamiselle vanhusten ja vammaisten parissa. Itsellä ei ainakaan ole mitään tietoa tälläisesta.

        Päiväkodeissa tapahtuvasta kiusaamisesta olen kuullut ja lukenut joskus jostain, että sitä tapahtuu.

        On helppo jättää hoitotoimet/tehtävät tekemättä tai huitaista ne hutiloiden, kun asiakkaana on vanhus tai vammainen. Tällaisten henkilöiden palaute kuitataan usein dementialla tai ymmärtämättömyydellä.

        Kotihoitopuolella hoitajalle jää melkoisen vapaat kädet, mikäli hän sattuu olemaan luonteeltaan kieroutunut tai laiska. Koulutettu "ammattilainen" voi leimata ikäihmisen dementikoksi, vaikka tämä ei sitä olisikaan. Sukkelasuinen reipas hoitaja voi vihjata, ettei omainenkaan ymmärrä mistään mitään, vaan valehtelee.


      • vanhukset_vammaiset
        vaikkaeiuskoisi kirjoitti:

        On helppo jättää hoitotoimet/tehtävät tekemättä tai huitaista ne hutiloiden, kun asiakkaana on vanhus tai vammainen. Tällaisten henkilöiden palaute kuitataan usein dementialla tai ymmärtämättömyydellä.

        Kotihoitopuolella hoitajalle jää melkoisen vapaat kädet, mikäli hän sattuu olemaan luonteeltaan kieroutunut tai laiska. Koulutettu "ammattilainen" voi leimata ikäihmisen dementikoksi, vaikka tämä ei sitä olisikaan. Sukkelasuinen reipas hoitaja voi vihjata, ettei omainenkaan ymmärrä mistään mitään, vaan valehtelee.

        Tosi kurjaa kyllä, jos tuollaista ilmenee hoitoalalla vanhuksia ja vammaisia kohtaan.


    • .......

      Ylläoleva, samaa olen itsekin miettinyt. Asian näkee hyvin esimerkiksi seuraamalla sosiaalista mediaa, facebookkia, instagrammia jne. Sieltä näkee mitkä arvot yhteiskunnassamme vallitsevat.

    • Aikuinen kiusattu

      Juu FB:sta erosin melko pian, huomasin siellä vallitsevat arvot. Työpaikan vaihto on myös edessä toivottavasti. Tottahan se on, että jokaisessa paikassa on joku jolla on tarve nostaa itseään ja alentaa muita, mutta se, että esimies on kiusaamisessa mukana on minulle liikaa.

      • kaikki kiusataan

        Kerro mikä yritys on kyseessä. Iltalehti varmasti kiinnostuu asiasta.
        Et taida ymmärtää, miten näinä päivinä somesta on myös hyötyä tämänlaisisssa asioissa.
        Ihme, että Suomessa niin harvoin tapahtuu työpaikkamurhia.


      • Zzzzzzzzx
        kaikki kiusataan kirjoitti:

        Kerro mikä yritys on kyseessä. Iltalehti varmasti kiinnostuu asiasta.
        Et taida ymmärtää, miten näinä päivinä somesta on myös hyötyä tämänlaisisssa asioissa.
        Ihme, että Suomessa niin harvoin tapahtuu työpaikkamurhia.

        "Työoaikkamurhia..." Tässä olisi mainio aihe romaanille! Sellaisen kirjoittaminen olisi varmasti herkullisen terapeuttista!


    • takapuoli

      Suomessa on herroilla kova hätä ja kiire saada työurat pidemmiksi. Samaan aikaan sairaat kiusaajahullut pitävät työpaikkoja otteessaan muuttaen koko työnteon helvetilliseksi muille. Suomi on kiusaamisella mitattuna Euroopan pahin kolkka, vain Itävalta on lähellä näissä tilastoissa. Tästä ei kuitenkaan olla lainkaan huolissaan päättävissä piireissä, joihin kuuluu myös ammattiyhdistysliike.

    • suutarin lapset

      Työpaikkakiusaamisesta ei näytä olevan huolissaan myöskään terveydenhuolto. Siellä on eniten työpaikkakiusaamista ja samaan aikaan paras tietämys siitä, miten pahaa jälkeä henkinen väkivalta työpaikoilla tekee ihmisten terveydelle.

      Taitaa olla luonnehäiriöisten myllerryskenttä.

      - Työkyvyttömäksi kiusattu

    • ryhtiä ny!

      mikä aikuisia oikein vaivaa?

      lapsetkin osaa käyttäytyä paremmin :(

      • pohdintaa

        Missä syy, kun hyväkäytöksisistä lapsista tulee huonokäytöksisiä aikuisia.


      • Kasvatus-Oleellista
        pohdintaa kirjoitti:

        Missä syy, kun hyväkäytöksisistä lapsista tulee huonokäytöksisiä aikuisia.

        Kyllä ne kasvatustulokset näkyvät myöhemmin kun ne paaperoiset sieltä koulumaailmasta siirtyvät työelämään häiriköimään.


    • Arvot_yhteiskunnassa

      Arvot yhteiskunnassamme - niinpä, mietityttää kanssa että mitä ne mahtanevat olla ?

      • politiikkaonperseestä

        Niitä on yksi ja se on raha


      • Asennemuutos

        Tämä on todella sairas systeemi. On olemassa työsuojelu- ja rikoslait sekä esimiehiä, luottamushenkilöitä, työterveyshuollon asiantuntijoita, psykologeja ja konsultteja "ratkomassa ongelmia". Omista ja monien muiden kokemuksista tulee kuitenkin vaikutelma, että nuo kaikki ovat puolustamassa omaa järjestelmäänsä, että oma oma työpaikka säilyy mahdollisimman vähällä vaivalla. Uhri halutaan häivyttää pois omalta vastuualueelta ja todeta sitten kaiken olevan mainiossa kunnossa. Uhri voi lähteä, mutta sikailu työpaikalla jatkuu! Koulutustaustalla ja toimialalla ei ole merkitystä, kun toista halutaan solvata tai täysin murskata.

        Itse yritin hakea apua työpaikan tulehtuneeseen tilanteeseen yli vuosikymmen sitten. Silloin lähdettiin selvittelemään, mikä minussa oli vikana, että provosoin muita. Oikeammin ei edes selvitetty mitään, syyllistettiin vaan. Olin kuulemma yhteistyökyvytön, koska tietty kuppikunta ei pitänyt minusta. Ilmeisesti tapa hoitaa työpaikkakiusaamisen ei ole tästä juuri muuttunut. Koko ilmiötä pitäisi lähteä tutkimaan kiusaajasta ja hänen taustoistaan. Mikä kiusaajien elämänhistoriassa on saanut aikaan tavan toimia, kuten he toimivat? Onko syy geeneissä vai kasvuympäristössä tai ehkä molemmissa ja miten tällainen ihminen saadaan parannettua yhteiskuntakelpoiseksi?


    • itkukurkussa

      Menin tekemään sijaisuutta hoitoalan työpaikkaan, ensimmäisenä työpäivänä eräs työntekijä tuli sanomaan, että pärstä kertoimesi ei miellytä. Siinä vaiheessa menin henkisesti niin lukkoon, että en pystynyt puhuun sanaakaan. Sijaisuus meni niin että olin päivät hirveän pelon vallassa ja öitä en saanut nukutuksi.
      Elämä kanssa ihmisten kanssa mennyt raadolliseksi, odotan eläkepäiviä kuin kuuta nousevaa.

    • Syntynyttervepeikkolapsi

      Suomalaiset ruput menevät ilmeisesti helposti sekaisin kaikista mahdollisista paineista, vääntyvät miten monelle vänkyrälle vain mahdollista. Näillä on tietysti jo sairasta kotitaustaa. Oletteko nähnyt heidän vanhempiaan ja muita verisukulaisiaan? Surullinen näky aika sataprosenttisesti, mutta hehän eivät näe itseään ulkopuolelta. Vaikea varmasti teidänkin kuvitella itseään heidän kaverikseen, kun asia alkaa hahmottua. Ovat sellaista kaukaa kierrettävää tyyppiä, tosin usein erittäin iilimatomaisia, mikä vain lisää inhon tunnetta.

      • kerrolisää

        Minkä ikäinen olet? 15?


    • justiinsa899

      onpa paljon vastauksia!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1515
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1102
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1035
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      990
    Aihe