Näyttelijänura ulkomailla

Näyttelijäunelmia

Ensin nyt aion sanoa, että älkää tulko valittamaan nyt yhtään mitään, tiedän että tästä on monia keskusteluja. Tiedän myös tämän olevan melkein mahdoton unelma ja harva oikeasti pääsee valkokankaalle. Tiedän, että se maksaa. Olen kyllä tutustunut tähän, ja tiedän miten huonosti voi käydä.

Noniin, olen siis nyt kahdeksasluokkalainen tyttö. Unelmani on olla (elokuva)näyttelijä. Suomessa se ei oikein houkuta, tiedätte varmasti tunteen, ja suomalaiset elokuvat ja sarjatkaan eivät oikein iske.
Olen aina ollut aika ujo. Kuitenkin koulun ilmaisutaidontunneilla tunnen itseni jotenkin... En oikein edes tiedä, lavalla oleminen tuntuu vain niin mahtavalta ja rakastan sitä todella. (Ennen sain samanlaisia tuntemuksia taitoluistelu ja tanssinäytöksissä, kun niitä vielä harrastin.) Nyt syksyllä ilmaisutaidon innoituksen jälkeen, aloitan harrastamaan teatteria. Rakastan elokuvia ja sarjoja, ja voisin katsella niitä kaiket päivät, kuten kesällä tein (Niitä katson muuten englanniksi, kielitaitoa harjoittaakseni, ja hyvin ymmärrän lähes kaiken) Keskiarvoni on 9.56. Maailman kaunein en ole, en lähelläkään. Kaverini kerran väitti kuitenkin minun näyttävän kovasti Jennifer Anistonilta ja teki kollaasin todistaakseen sen :'D No, kyllä samoja piirteitä löytyi paljonkin. Tosin olen kuitenkin paljon rumempi kuin hän... :D
Niin, opiskelu näyttelijäksi siis kiinnostaa, etenkin USA:ssa. (Heh, tämä vähän jokatytön näyttelijä unelma.) Miten sinne siis haetaan, ja voinko tehdä sen heti lukion loputtua, vai olisiko järkevintä pitää välivuosi? Kannattaisi varmaan käydä ensin ilmaisutaidon lukio ja katsoa säilyykö into ja mihin päin tuntuu hyvältä lähteä? Mikä olisi hyvä lukio? Ja englantia varmaan harjoitella päivittäin, samoin kehittää lauluääntä...
Osaatteko suositella hyviä yliopistoja tuota näyttelijänkoulutusta varten? Etenkin USA:ssa?
Miten Suomesta voisi hakea joitain rooleja? Olen aika huono niitä löytämään, mutta taitaisi kuitenkin olla sekin järkevää hakea jotain kokemusta vaikka edes jostain lapsille suunnatusta kesäteatterista?
Onko joku teistä oikeasti päässyt sisään johonkin näyttelijäkoulutukseen? Vaikka TEAKiin? Tai opiskeleeko joku teistä oikeasti USA:ssa (mitä tahansa alaa)? Miten pärjäätte? Tuleeko lukuvuosimaksujen kanssa tiukkaa?
Lisäksi kun USA:ssa ainakin piti esittää se rahajuttu, että on tarpeeksi varaa elättää itsensä jne? Kuinka paljon suunnilleen sitä varten rahaa täytyisi olla?

Kiitos kaikille asiallisesti vastaaville!

17

162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näytelijäunelmia

      Canadakaan ei muuten huonolta paikalta kuulosta!

      Kuitenkin, suurin murheeni tämän asian kanssa taitaa olla tämä, että entä jos en menestyisikään ollenkaan? Jos en saa mitään töitä näyttelijänä, niin mitä sitten teen? Kauhea määrä rahaa ensin hukkaan siinä. Aina voisin alkaa lukea jotain muuta sen jälkeen sitten, mutta kymmeniä tuhansiahan siihen näyttelijäksi kouluttautumiseen ensin menisi...

    • BFA

      Jennifer Garner valmistui Denison Yliopistosta BFAksi (Bachelor of Fine Arts). Se on nelivuotinen tutkinto. Lukukausimaksu asuminen maksaa $56,850/vuosi amerikkalaisilta, tietaakseni ulkomaalaiset maksavat enemman.

    • ehkä näin

      Olet selvästi älykäs ja ehkä monellakin tavalla lahjakas nuori. Silloin on mukava unelmoida ja suunnitella tulevaisuutta. Unelmasi varmasti selkiytyvät tulevina vuosina.

      Voisit kenties tavoitella jotain pikku roolia teatterissa tai elokuvassa Suomessa, siinä pääsisit hiukan jyvälle näyttelijän työstä ja omista taipumuksistasi alalle, ennen kuin on aika suunnata todella kalliiseen koulutukseen USA:ssa.

    • gyyyy

      Suosittelisin ehdottomasti hankkimaan näyttelijän koulutuksen Suomessa ja hakeutumaan vasta sitten muualle. Koulutus USA:ssa kun maksaa noin 40 000-60 000 e/vuosi ja siihen muut menot päälle. Suomessa koulutukseen on myös helpompi päästä, kuin USA:ssa vaikka se on täälläkin todella vaikeaa (esim TEAK:iin pääsee n.12 yli tuhannesta hakijasta, mutta muualla osuus on vielä pienempi). Eli opiskele Suomessa ja hankkiudu sitten töihin muualle :)

      • näyttelijäunelmia

        Niin, no joo, voisi olla järkevintä, näkisi sitten ainakin onko tarpeeksi hyvä edes saadakseen töitä Suomesta. Eikä ainakaan tuota ongelmaa tulisi heti, että yli 100 000e mennyt ihan hukkaan...


      • canadiaries

        USAssa kouluihin on helpompi päästä koska niitä kouluja on siellä enemän ja sinne mennään rahalla, ei taidolla. Paras vaihtoehto on Kanada :)
        http://canadiaries.blogspot.ca/


      • oldmanriver
        canadiaries kirjoitti:

        USAssa kouluihin on helpompi päästä koska niitä kouluja on siellä enemän ja sinne mennään rahalla, ei taidolla. Paras vaihtoehto on Kanada :)
        http://canadiaries.blogspot.ca/

        Olen asunut USAssa nelisenkymmenta vuotta eika viela ole eteen tullut sellaista kunnon koulua johon pelkalla rahalla paasisi ( nettihuijaukset ovat eri asia).
        Yliopppilastutkinto on vahin vaatimus, suosituksia pitaa olla ja naihin nayttelijakoulutuksiin portfolio eli paljon naytteita omista taidoista ja tekemisista. Jokaisen koulun nettisivuilla sitten tarkat ohjeet hakemuksista, maksuista yms.


    • fefefefef

      no onhan näitä monia suomalaisia jotka opiskelivat usasa näyttelijäksi: cristal Snow, New Yorkissa, sit miss suomi pakarinen Pia kertoo käyvänsnä Los angelesissa yksityiskurssia ta i jotain, sit tää Marimerkon Ivana Helsinki sarjan suunnittelija kävi just Actors studion new Yorkissa. Lullakseni Amerikoissa on paljon kursseja joita opettaa yksityisopettajat, siis kai lyhyitä kursseja tai workshoppeja. Kyllähän kai ne maksaa, senkun alat googlettaa.
      Mene nettiin ja ala penkoa open casting calleja, sit vaan meet sinne jonon jatkoksi miljoonan koulutetun näyttelijän kanssa kilpailemaan paikoista.Ei niillä kaikilla oo edes mitään koulutusta, joku lyhyt kurssi ehkä käyty, monilla koulutus eri alalta, se semmosta show bisnestä, jos on karismaa, seksy naama ja kroppa, se myy.
      Pääset varmasti palkattomiin opiskelijan näyttötyö hommiin, mut kuka sitä haluaa?

      • Näyttelijäunelmia

        Palkaton ei haittaa ollenkaan; niin kauan kuin siitä isompaa työtä haluan... Tarkoitan, että jos joku mulle nyt palkattoman näyttelijän työn tarjoaisi, varmasti ottaisin vastaan (tosin hieman roolista riippuen..). Mutta jos lähtisin nyt oikeasti tälle alalle, toki palkkaa tarvitsisin.

        Tietääkö muuten kukaan, mistä Suomessa vois etsiä rooleja, edes pieniä?


      • näyttelijäksihaluava
        Näyttelijäunelmia kirjoitti:

        Palkaton ei haittaa ollenkaan; niin kauan kuin siitä isompaa työtä haluan... Tarkoitan, että jos joku mulle nyt palkattoman näyttelijän työn tarjoaisi, varmasti ottaisin vastaan (tosin hieman roolista riippuen..). Mutta jos lähtisin nyt oikeasti tälle alalle, toki palkkaa tarvitsisin.

        Tietääkö muuten kukaan, mistä Suomessa vois etsiä rooleja, edes pieniä?

        Hei!

        Itselläni on ollut ihan samat haaveet jo monien vuosien ajan mutta nyt yli parikymppisenä olen vasta uskaltanut ajatella oikeasti näyttelijänuraa. Olen päättänyt hakea teatterikorkeakouluun Helsinkiin, koska Tampereella ei ensi vuonna ole hakua. Sitten sitä kautta voi päästä vaihtoon ulkomaillekin. Tietysti ei välttämättä ekalla kerralla pääse sisälle, mutta ainahan tulee uusia kertoja.
        Olen itse katsonut googlettamalla jos haetaan avustajia tai näyttelijöitä. Sitten ole katsonut myös ulkomaisia nettisivuja ja olen uskaltanut hakea joihinkin ulkomaalaisiin elokuviin, mutta ei niistä ole vielä kuulunut mitään :/ Mutta kannattaa pysyä positiivisena! Monet näyttelijät, jotka pääsevät myös hollywoodissa pinnalle ovat jo ehkä hieman vanhempia. Tietysti täällä Suomessa on vähän pakko olla koulutus, kun maan tapa on, että pitää olla paperit taskussa. Mutta kyllähän YouTubestakin on bongattu näyttelijöitä, että jos olet kekseliäs ihminen niin sinne vaan videoita :)


      • canadiaries
        Näyttelijäunelmia kirjoitti:

        Palkaton ei haittaa ollenkaan; niin kauan kuin siitä isompaa työtä haluan... Tarkoitan, että jos joku mulle nyt palkattoman näyttelijän työn tarjoaisi, varmasti ottaisin vastaan (tosin hieman roolista riippuen..). Mutta jos lähtisin nyt oikeasti tälle alalle, toki palkkaa tarvitsisin.

        Tietääkö muuten kukaan, mistä Suomessa vois etsiä rooleja, edes pieniä?

        Suomessa rooleja löytyy esim facebookin kautta Castbook Finland ja elokuva-avustajat -ryhmästä :)


    • canadiaries

      Ystäväiseni! USA:ssa alan koulut ovat kamalan kalliita! Tule Kanadaan! Itse opiskelen tällä hetkellä näyttelijäksi Vancouver Film Schoolissa (yksi parhaista elokuvakouluista päällä maan). Vancouverissa kuvataan paljon, eli työllistyminen opintojen jälkeen ei ole täysin mahdotonta!

      Koulu on tosi huikee ja opettajat on aktiivisesti työskenteleviä ammattilaisia!

      lisää infoa: http://vfs.edu/
      ja mun blogi löytyy täältä: http://canadiaries.blogspot.ca/

      • actorrrr

        Kiinnostuin toden teolla tuosta koulusta. Onko koulussa lukukausimaksuja??


      • ei ilmaista
        actorrrr kirjoitti:

        Kiinnostuin toden teolla tuosta koulusta. Onko koulussa lukukausimaksuja??

        Pohjois-Amerikassa koulut maksavat aina. Katso tuon postaajan antaman koulun sivuilta tuition fees, international. 12 kk kestava nayttelijakoulutus maksaa reilu 30 tuhatta CAD.


      • canadiaries

        Totta! Täällä ei mikään oo ilmaista, mutta puoleen väliin suorittaneena voin todeta, että on sen arvoista! Plussaa tässä koulussa todella se, että kestää vain vuoden (esim. USA:ssa 3 -5 vuotta jokainen vuosi maksais 20-30tonttua erikseen).

        Täällä se vuosi on todella intenssiivinen ja sun pitää olla valmis kaikkeen. Ja tosi paljon jää tekemistä itselle, mutta jos intoa riittää ja tiedät, että tää on se ammatti jonka haluat niin kyllä tästä selvii ;)


    • näyttelijäpoika

      Moikka!

      Mä oon kohta ysiluokkalainen transpoika (tästä ei tarvii tulla inisemään, mä tiedän mitä mä olen), ja kuten monella muullakin, mun oma unelma on ryhtyy näyttelijäks ulkomailla, lähinnä tavotteena ois se USA. Mä oon hyväksynyt faktan, että joo, se tulee maksamaan, työttömyys tulee olemaan tuttu asia ja niin edelleen, mutta mä ajattelin silti yrittää.
      Mut mulla on muutama kysymys, ihan mielipiteistä. Mitä luulette, että vaikuttaako transsukupuolisuus negatiivisesti vai positiivisesti, vai ollenkaan, kyseisessä ammatissa? Oon lyhyt pojaksi/mieheksi, koska en kasva tästä juurikaan ja olen noin 165cm. Kasvoni ovat poikamaiset ja ilman narsismia sanon, että tiedän olevani hyvännäköinen muidenkin mielestä. Luuletteko, että _jos_ pääsisin niinkin pitkälle, että roolittettaisiinko mua vain transsukupuolisiin hahmoihin vaiko myös miesrooleihin?
      Ja kouluihin hausta; mulla on työn alla romaani (ja olen kirjoittanut koko elämäni, ja kirjoittaminen on toinen vahvin alueeni) ja jos saisin sen julkaistua, mitä luulette, auttaisiko se pääsyprosessissa?
      Ajattelin hakea lukion kakkosluokalla vaihtoon vuodeksi USA:an, joten auttaisiko se myöhemmissä hauissa? Englannintaito minulla on hallussa jo nyt, vaikka artikulointiongelmia tuppaa olemaan suomenkielessäkin, mutta käytännönenglanti sujuu ja opin joka hetki lisää.

      Kiitos, jos saan teiltä näkemyksiä ja mielipiteitä asiasta!

    • vinkkiäkehiin

      Suomessa haetaan esim. lehdissä ja netissä avustajia tv-sarjoihin, kannattaa ensin osallistua sellaiseen tai sitten vaikkapa jollekin teatterikurssille. Ensin kannattaa kokeilla riittääkö rohkeus ja halu näyttelijäksi ryhtymiseen. Englannista voisi helpoiten saada jotain näyttelijän (tai mallin) työtä. On kumminkin oltava itsevarma ja täytyy uskoa itseensä, liian anteeksi pyytelevällä ja ujolla asenteella ei näyttelijäksi pääse maailmalle. Pitää muistaa kehua itse itseään niin silloin voi onnistua ja täytyy olla sosiaalinen. Englannissa kannattaa katsoa gumtree.com sivu jossa haetaan usein näyttelijöitä ja malleja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2591
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe