TUOMARINKYLÄN RATSASTUSKOULU VS. OPISTO?!

hämmentynyt

opettaja suositteli tuomarinkylän ratsastuskoulua, ja tutkin sitten asiaa,ja en tiedä haluunko mennä opistolle vai koululle. haen itse sellasta tallia jossa on mukava tallihenki, ja hyvä opetus, mieluiten koulutunteja. oon kuullut molemmista talleista hyvää ja pahaa, kuulemma koululla lyödään hevosia, mutta opistolla hepoilla on huonot olot? kuulemma opistolla ei oo paljon poneja ja siellä on huono tallihenki. Kertokaa kiitos! :-)

70

7181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omatoiminen145

      "kuulemma opistolla on vähän poneja" mikset tarkista itse? onhan sinulla sentään silmät päässä, mene nettisivuille ja katso! ärsyttää kun kysellään keskustelupalstoilla asioita joita voi katsoa itsekin! pyh.

      • hämmentynyt

        joo katoin nettisivuja, siellä näyttää olevan suunnilleen 4 ponia, mutta ei koululla oo paljoo enempää. kai :D ja kysyin vaan mielipiteitä ja kokemuksia, en mitään muuta...


    • KURAVELLI

      ÄLÄ MEE IKINÄ KOULULLE ÄLÄKÄ OPISTOLLE MOLEMMAT ON PASKOJJ OPETTAJAT KARJUU KOULULLA JA OPISTOLLA HYVÄ OPETUS MUTTA YLIMIELISET HOITAJAT MOLEMMILLA TALLEILLA KÄVIN ITE JA MUA KIUSATTIIN KOSKA EN SAANUT PILVEÄ MUOTOON!!!! pilvi on siis yks poni... MUT SIIRRY SUOSIOLLA JONNEKKIN MUAALLE ESIM SOUKKAAN, WIKNERILLE???!!! TUOMARINKYLÄ ON KURAAA

      • maijaliisa

        Hei!!! Tuomarinkylän ratsastusopistossa ei oo mitään vikaa! hoitajat mukavia, toki poikkeuksia on. hevosia kohdellaan hyvin ja opetus hyvää. hepat on muutenkin tosi kivoja ja kilttejä, mutta koulusta en sitten tiedä... kannattaa tulla opistolle! :)


      • ...

        Haha mitä oikein teet siellä tunnilla jos sulle kerta niin paljon huudetaan? :D


      • ...

        Haha mitä oikein teet siellä tunnilla jos sulle kerta niin paljon huudetaan? :D


    • curiousw

      Hei, te tästä tallista negatiiviseen sävyyn kirjoittelevat, kertokaa toki lisää kauhutarinoita Tuomarinkylän koulusta? Olisin kiinnostunut kuulemaan. Ovatko kaikki opettajat tällaisia vai vain tietyt, ja jos ovat, niin ketkä? Missä tilanteissa olette nähneet hevosten lyömistä tapahtuvan, kenen toimesta? Minkä nimisillä hevosilla on päässä vikaa ja mitä hoitajat ovat tehneet?

      • ...

        Ratsastuskoulussa on niin paljon ihmisiä, että toki mukavien joukkoon mahtuu myös einiinmukavia. Opettajia on paljon, mutta itse olen oppinut todella paljon kolmessa vuodessa.

        Hevosten lyömisestä en osaa sanoa. En ole nähnyt, mutta kyllä uskon että joku on niin voinut tehdä. Tallilla käy moniamonia erilaisia ihmisiä.

        Aina kun olen käynyt ratsastamassa, olen saanut apua heti kun olen pyytänyt. Tallitytöt ovat taitavia ja asiallisia.

        Hevoset ovat mielestäni ihania. Jotkut ovat vähän hankalampia kuin toiset, mutta apua pyytämällä selviää.

        Mutta kuten sanoin, hyvien joukkoon mahtuu huonojakin. Harmi, jos jollekkin on jäänyt huonot kokemukset..


      • ...
        ... kirjoitti:

        Ratsastuskoulussa on niin paljon ihmisiä, että toki mukavien joukkoon mahtuu myös einiinmukavia. Opettajia on paljon, mutta itse olen oppinut todella paljon kolmessa vuodessa.

        Hevosten lyömisestä en osaa sanoa. En ole nähnyt, mutta kyllä uskon että joku on niin voinut tehdä. Tallilla käy moniamonia erilaisia ihmisiä.

        Aina kun olen käynyt ratsastamassa, olen saanut apua heti kun olen pyytänyt. Tallitytöt ovat taitavia ja asiallisia.

        Hevoset ovat mielestäni ihania. Jotkut ovat vähän hankalampia kuin toiset, mutta apua pyytämällä selviää.

        Mutta kuten sanoin, hyvien joukkoon mahtuu huonojakin. Harmi, jos jollekkin on jäänyt huonot kokemukset..

        Niin ja jatkan, että hevosten tilat on huonot. Se on fakta, mutta talli on luvannut parantaa ja laajentaa tiloja.


      • PoniTyttö12

        Niin... Tätä mietin vähän ittekki. Kyllä kai kaikilla talleilla on joitakin hyviä puolia?? SAMAA MIELTÄ!


    • Koulu<3

      Sen verran voin kertoo että koululla on paljon poneja ja itseasiassa just tuli kolmas vuonohevonen :) koululla tunneilla on yleensä n.6-9 ratsastajaa tunneilma. Koulusta en keksi muuta huonoa kuin sen että tunnit saattavat alkaa myöhässä, ei paljoa korkeintaan 5-10min. Sekin tosin johtuu siitä, että ratsastajat eivät ole saaneet hevosiaan ajoissa valmiiksi, eikä suinkaan opettajasta. Opistolla on siistimpi talli, opetus rennompaa, mutta tunneille tungetaan 10 isoa hevosta jotka menevät kaikki toistensa hänissä ja ovat persoonattomia. Koululla hevosilla on kaikilla oma luonteensa ja ne eivät ole automaatteja. Tervettuloa katsomaan talleja jos vaan kiinnostaa on aina mukava auttaa ja huomata miten ihmisiä kiinnostaa hevoset. :)

      • Ratsastuskoulu

        Mun tunnit ei ole ikinä myöhässä :D Maneesille/kentälle lähdetään vähintään 5 min ajoissa. Jos ei ole ajoissa valmiina, joutuu tulemaan tunnille viimeiseksi. Siksi suositellaan, että tallille tultaisiin ajoissa n. 30 - 20 min ennen tunnin alkua.

        Talli on liian pieni. Se pistää vihaksi, että omistajat ostavat lisää hevosia vaikkei edes edellisille ole tilaa. Ne shettisten vinopohjaiset luukut missä ei ole ikkunoita.. Puhumattakaan niistä mutavellitarhoista!
        Missä on se tallin laajennus, jonka piti jo tulla?

        Opetus on kuitenkin korkealaatuista. Tallitytöt ovat mukavia ja auttavat tuntilaisia.


      • .,.,.
        Ratsastuskoulu kirjoitti:

        Mun tunnit ei ole ikinä myöhässä :D Maneesille/kentälle lähdetään vähintään 5 min ajoissa. Jos ei ole ajoissa valmiina, joutuu tulemaan tunnille viimeiseksi. Siksi suositellaan, että tallille tultaisiin ajoissa n. 30 - 20 min ennen tunnin alkua.

        Talli on liian pieni. Se pistää vihaksi, että omistajat ostavat lisää hevosia vaikkei edes edellisille ole tilaa. Ne shettisten vinopohjaiset luukut missä ei ole ikkunoita.. Puhumattakaan niistä mutavellitarhoista!
        Missä on se tallin laajennus, jonka piti jo tulla?

        Opetus on kuitenkin korkealaatuista. Tallitytöt ovat mukavia ja auttavat tuntilaisia.

        Ei tohon talliin yksinkertaisesti mahdu noin paljon hevosia. Itse asiassa hevoset eivät mahdu tuonne ollenkaan, katto ymmärtääkseni liian matalalla?


      • .,.,.
        Ratsastuskoulu kirjoitti:

        Mun tunnit ei ole ikinä myöhässä :D Maneesille/kentälle lähdetään vähintään 5 min ajoissa. Jos ei ole ajoissa valmiina, joutuu tulemaan tunnille viimeiseksi. Siksi suositellaan, että tallille tultaisiin ajoissa n. 30 - 20 min ennen tunnin alkua.

        Talli on liian pieni. Se pistää vihaksi, että omistajat ostavat lisää hevosia vaikkei edes edellisille ole tilaa. Ne shettisten vinopohjaiset luukut missä ei ole ikkunoita.. Puhumattakaan niistä mutavellitarhoista!
        Missä on se tallin laajennus, jonka piti jo tulla?

        Opetus on kuitenkin korkealaatuista. Tallitytöt ovat mukavia ja auttavat tuntilaisia.

        Ei tohon talliin yksinkertaisesti mahdu noin paljon hevosia. Itse asiassa hevoset eivät mahdu tuonne ollenkaan, katto ymmärtääkseni liian matalalla?


      • Rainbow dash200
        .,.,. kirjoitti:

        Ei tohon talliin yksinkertaisesti mahdu noin paljon hevosia. Itse asiassa hevoset eivät mahdu tuonne ollenkaan, katto ymmärtääkseni liian matalalla?

        Mä käyn tuomarinklän ratsastuskoululla, tosi kiva paikka! Ei oo tosiaankaan mikää paska paikka :(


      • ...
        Rainbow dash200 kirjoitti:

        Mä käyn tuomarinklän ratsastuskoululla, tosi kiva paikka! Ei oo tosiaankaan mikää paska paikka :(

        Joo ei siis ihan paska paikka, talli vaan on liian pieni ja tarhat kovin mutaiset. Se on tosi harmi, muuten vielä olisi ihan kiva talli.


      • Tuntilainen
        ... kirjoitti:

        Joo ei siis ihan paska paikka, talli vaan on liian pieni ja tarhat kovin mutaiset. Se on tosi harmi, muuten vielä olisi ihan kiva talli.

        Hei! Olen juuri aloittanut itse ratsastuksen tauon jälkeen Tuomarinkylän ratsastuskoululla. Opetus on mielestäni ollut hyvää, toki opettaja saattaa sanoa napakasti, mutta se on mielestäni vain hyvä näijn oppii eikä vaan matkusta kyydissä. Hevoset joilla olen mennyt ovat olleet oikein mukavia, eivät mitään automaatteja vaan ihan ratsastettavia = jälleen olen oppinut paljon :) Hoitajista ja muista en osaa sanoa, mutta oman hevosen saa laittaa joka kerta kuntoon rauhassa mikä on mielestäni plussaa. Talli on tosiaan pieni ja ahdas ja karsinat liian pieniä, mutta olen ymmärtänyt että siihen tulee remontti mutta paikka on suojelukohde joten remontin tekeminen on erittäin tarkkaa puuhaa. Itse ottaisin eri talleilta irtotunteja ja valitsisin kokeilujen jälkeen itselleni sopivimman tallin. Netissä saa paljon mielipiteitä jotka eivät perustu yhtään mihinkään :)


      • tallikärpänen

        Ite käyn koululla, ja siellä on polleja, joilla kaikilla on omanlaiset luonteensa. Ja ei, ei siellä hakata hevosia! Huono puoli on ehkä se, että hevosia vaihtuu aika usein, varsinkin lomien aikana. Esimerkiksi kesäloman jälkeen oli tullut niin paljon uusia, että ei meinaa pysyä laskuissa :D Hoitajat ovat ihan kivoja, jotkut ehkä vähän ylimielisiä, mutta muuten ihan kiva tallihenki.


    • PoniTyttö12

      Talli missä mä käyn on mun mielestä tosi hyvä. Opettaja pystyy keskittymään kaikkiin yhtä aikaa ja ponit/hevoset on kaikki kilttejä (yleensä). Huono juttu on se että mun tuti alkaa lähes AINA myöhässä... Nyt ihan vasta sain hoitsunkin, se on tosi kiltti ja mun lempi poni jo ennestään. Se on musta tosi kivaa tulla sen kanssa toimeen hyvin. Olis hirveää jos se jotenki aina näykkis ja kiukkuilis.
      Täällä tallilla on se hyvä puoli että poneja ja hevosia ei rasiteta liikaa. Ne on vain 3-4 kertaa päivässä tunnilla, kun entisellä tallilla kiltein poni saattoi joskus olla jopa 9 tunnilla päivässä. Mitä te ootte nyt kertonu omista talleista tai siis talleista missä ratsastatte/ratsastitte niin kuulostaapa kyllä aika huonoilta talleilta...

      • Koulu_vai_Opisto_

        MILLÄ tallilla käyt? Esim. Tuomarinkylässä on lukuisia talleja, mm. koulu ja opisto.
        Olit 12v, kun kirjoitit tuon?

        Helpottais kummasti, jos ihmiset kertoisivat tallin KOKO nimen, ikänsä ja miten usein käyvät kauanko ovat talilla käyneet.
        Luotettavampaa tietoa saa henkilöltä, joka käynyt tallilla 200 kertaa ratsastamssa tai katsomassa muiden tunteja, kuin henkilöltä joka käynyt 5 kertaa.


      • Eivät_vaan_osaaa

        Kun kerrotte hevosista, kertokaa hevosen nimi ja milloin olet viimeksi ratsastanut, ja turha kertoa hevosista jotka ovat KUOLLEITA.

        http://www.tuomarinkylanratsastuskoulu.fi/esittely/hevoset/

        Jos ongelmia ei heti korjata, tee eläinsuojeluilmoitus.
        http://www.sey.fi/yhteystiedot/sahkoinen-elainsuojeluilmoitus

        Vaikka talli olis museorakennus(se on vain tekosyy miksi ei remontoida), MITEN MUSEOINTI estää remontoimasta mutaisia ulkoaitauksia? Omistajan osaamattomuus tai kyvyttömyys suunnitella rahan käyttöä?


    • kiinnostunut2

      LÄHTISIN MÄKI JOS OIS RAHAA....

    • Kokemustaon

      No lets face it!
      Jokaisessa tallissa on hyviä ja huonoja juttuja. Ette mun mielestä voi sanoa sitä kauheaksi jos joku vasta alkaja vähän läppäsee heppaa. Oon ollu molemissa katsomassa ja pidin opistosta enemmän, mutta molemmat on ihan kivoja. Talli henki on nyt aina mitä on kun on hoitajia. Muista vaan, että itse teet lopullisen päätöksen.

    • Exhoitajannäkökulma

      Oon siis itekki ratsastanut ja hoitanutkin tuomarinkylänratsastuskoululla hoidin siellä vähän reilun vuoden. Osa hoitajista oli vähän ylimielisiä mutta kyllä siellä niitä kivojakin on:)! Tykkäsin erityisesti outin tunneista, vaikka Outi saattoi sanoa napakasti niin opin paljon ja sain enemmän rohkeutta. Lopetin siksi että ei oikeen vain enää huvittanut käydä siellä, vaikka olisin halunnut käydä vielä outin tunneilla,(koska pidin niistä tunneista) mutta innostuskeni sitä paikkaan kohtaan lopahti, kun myös kaikki lempihevoseni lähti. Tässä oli tällänen super tiivistetty versio.

    • hevostyttö95

      Hei onko kellään kirjoittaa kokemuksia Charlin "Lady" nimisestä tammasta mikä oli tuntihevosena Tuomarinkylän ratsastuskoulussa? kertokaa kaikki mitä tiedätte ja oletteko ratsastaneet? toimiko kauan tuntiratsuna?

    • surkee

      Ihan surkee talli ei kannata ikin mennä koululle hoitajat on ihan kauheit ponit joutuu kitumaan pienissä karsinoissa ja opetus ei ole yhtään monipuolista

    • ponityttödumista

      Ymmärrän että kaikilla on omat mielipiteet ja olen samoillalinjoilla monien kanssa. Itse ratsastan koululla mutta onhan siellä paljonkim parannettavan varaa. Kuitenkin hyvä opetus ja kivat ponit.Suurin osa hoitajista ovat ihan mukavia ja apua saa kun pyytää. Ne hoitajat jotka ovat vähän ilkeämpiä ovat pienenpiä ja niitä jotka ovat uudempia. Mutta eivät tietenkään kaikki. Remontti aloitetaan kuulemma tänä keväänä mutta en sitten tiedä että aloitetaanko kuitenkaan kun niin monesti on näin sanottu.Yksi ärsyttävä asia on se että jotkut ratsastajat mulkkaavat kun ratsastaa ei niinkään hoitajat. Mutta usein jos hoitajia on katsomossa he sanovat niille ratsastajille asiata. Talli on ihan mukava

    • Myy0

      Itse suunnittelen vaihtoa koululta toiselle tallille. Syyt:
      1) En usko, että hevoset voivat kovin hyvin. Suurin osa näykkii, pikkutytöt pyytävät apua kun eivät uskalla mennä edes karsinaan. Itseäkin välillä hirvittää. Kai näykkivät siksi että saisivat olla edes hetken rauhassa. Karsinat liian pienet ja tarhat...surkeita.
      2) Opetus. Ei hintansa arvoista. Ryhmät liian suuria. Jos tunnilla on 9 ratsukkoa, niitä on yksinkertaisesti liikaa. Ei mahdu tekemään asioita ja opettaja ei kyllä ehdi opettamaan kaikkia. Mitään ei selitetä alusta asti. Istunta-asioihin ei kiinnitetä huomiota. Suuri osa istuu päin honkia eikä kukaan sano mitään. Sanotaan että tee se ja se, mutta ei selitetä kunnolla. Ei voi olla niin että pitää maksaa lisää istuntakurssista, jotta saa kuulla miten istutaan oikein. Eikö siitä pitäisi lähteä?
      3) Hevosten käsitteleminen. En voi hyväksyä, että opettaja käskee riuhtaisemaan hevosta tempaisemalla ohjista tai läimimään raipalla. Kun kuitenkin tiedämme muutenkin mitä kuolaimet aiheuttavat hevosen suulle. Haluaisin, että opettajat kannattaisivat lempeää ja asiallista hevosmiestapaa. Kyseenalaista on, että näiltä ne pienet hevostytöt oppivat.

      Niinhän se on, että asiakas äänestää aina lopulta jaloillaan.

      • Mikä_on_paras_

        Mihin vaihdoit? Opistoon? Yksityistallille?
        Kerro mikä paras paikka Tuomarinkyläs!


      • dfgsdfgdg

        MIKÄ on se toinen talli ja oliko siellä asiat paremmin?


    • StadinC

      Jeps, vaikka asiat ovat kukaties hyvin Opistolla tai Koululla, en vain halua maksaa "ylimääräistä" liian isoissa ryhmissä ratsastamisesta. Ainakin Opistolla lienee ns.Ökyryhmiä joiden koko on rajatumpi mutta tunnin hinta sitten kova. Ulkoillessani Paloheinän/ Haltialan tienoilla olen nähnyt ilmoitustaululla Ratsastusopiston ilmoituksen lähiaikoina alkavasta alkeiskurssista. Yleensähän tallit eivät pahemmin taida ilmoitella jos vapaita tunteja ei ole. En tässä syytä Opiston omistajia, syynä lienee ennemminkin Helsingin Kaupungin ahneus vuokrien suhteen.

    • Nora70

      Ohhoh, kuinka erilaista näkökulmaa voi koulusta olla. Itse olen ratsastanut vuosia ja ratsastan edelleenkin koululla ja tykkään kovasti. Hyvät opetushevoset (laaja variaatio, jokaiselle löytyy ns sopiva aivan varmasti) ja huippu opet, tasokas opetus!
      Hepat on kilttejä, mutta kuitenkin persoonia. Aina saa kaikessa apua kun pyytää, siistit tilat, hevosilla todella hyväkuntoiset varusteet, no shout-mahdollisuus, erittäin hyvä tallihenki, joka itselle todella tärkeätä.
      Voin suositella paikkaa ja opetusta lämpimästi. Rahalle saa todellakin vastinetta!

      • Opus_

        Itse vasta vähän aikaa sitten tajusin koululla ainakin yhden hevosen näykkimisen syyn: sitä sattuu selkään. Aina sanotaan että "se nyt vain on semmonen". No ihmekös tuo. Satulahuovan reuna oikein pureutuu ihoon ja hevonen näykkii aina kun sitä yrittää korjata tai harjata selästä. Sille on SYYNSÄ, että hevonen käyttäytyy tietyllä tapaa. Minulle riitti, kun ainakin parilla on koko ajan säät auki ja silti täydessä käytössä. Pelkkää bisnestä hyvinvoinnista tinkimättä. Ei kiitos, kannan rahani mieluummin jonnekin muualle.


      • Ratsastaja_

        Minäkin tiedän että koululla yksi hevonen polkee maata satulavyötä kiristäessä ja luulen syyksi juuri satulaa, sille on kuitenkin koiettu etsiä sopivampaa satulaa, mutta mm. korkea säkä hankaloittaa etsintää...
        Osa hevosista kyllä luimii korviaan yms. muttei kovin usein kukaan kyllä näyki...
        Karsinat tosiaan on vähän pienet, remontin/tallin rakennuksen pitäisi tulla mutta kukaan ei oikein tiedä milloin kun ei ikinä ala vaikka olisi niin sanottu.
        Itse kuitenkin pidän hevosista, opettajista ja muutenkin ihmisistä koululla, joten siellä tulen varmasti pitkään vielä jatkamaan.


      • Ratsastuskouluuuus
        Opus_ kirjoitti:

        Itse vasta vähän aikaa sitten tajusin koululla ainakin yhden hevosen näykkimisen syyn: sitä sattuu selkään. Aina sanotaan että "se nyt vain on semmonen". No ihmekös tuo. Satulahuovan reuna oikein pureutuu ihoon ja hevonen näykkii aina kun sitä yrittää korjata tai harjata selästä. Sille on SYYNSÄ, että hevonen käyttäytyy tietyllä tapaa. Minulle riitti, kun ainakin parilla on koko ajan säät auki ja silti täydessä käytössä. Pelkkää bisnestä hyvinvoinnista tinkimättä. Ei kiitos, kannan rahani mieluummin jonnekin muualle.

        "Ratsastaja_
        30.1.2017 22:28
        Minäkin tiedän että koululla yksi hevonen polkee maata satulavyötä kiristäessä ja luulen syyksi juuri SATULAA, sille on kuitenkin koiettu etsiä sopivampaa satulaa, mutta mm. korkea säkä hankaloittaa etsintää".
        " Opus_
        27.9.2016 21:07
        Itse vasta vähän aikaa sitten tajusin koululla ainakin yhden hevosen näykkimisen syyn: sitä sattuu selkään. Aina sanotaan että "se nyt vain on semmonen". No ihmekös tuo. SATULAhuovan reuna oikein pureutuu ihoon ja hevonen näykkii aina kun sitä yrittää korjata tai harjata selästä. Sille on SYYNSÄ, että hevonen käyttäytyy tietyllä tapaa. Minulle riitti, kun AINAKIN parilla on koko ajan säät auki ja silti täydessä käytössä".

        Tallin omistaja ei ymmärrä hevosista mitään. Joko
        A) Hän on ostanut tallille hevosen joka ei sovi ratsastukseen.
        B) Hän ei tiedä yhtään ammattitaitoista satulan tekijää, tai hyvä satula maksaisi liikaa.

        http://www.tuomarinkylanratsastuskoulu.fi/esittely/hevoset/
        Hevosen tai HEVOSTEN NIMI? Onko ongelma jo korjattu? Jos ei, tee eläinsuojeluilmoitus.
        http://www.sey.fi/yhteystiedot/sahkoinen-elainsuojeluilmoitus
        Hevonen vielä hengissä??


      • Opus_

        Kyseinen hevonen kuoli jokin aika sitten...huomasinpa vain Facebookista. Surullinen loppu surulliselle elämälle.


    • Lahjakortti

      Ei hyvää palvelua ehkä kannattaisi vaihtaa opettajia

    • hor5e

      Tuomarinkylän ratsastuskoululla liian isot ryhmäkoot. Esim. alkeiskurssilla 9 henkilöä aivan liikaa, kukaan ei vielä hallitse hevostaan jne. Henkilökohtaista opetusta ei juuri saa, joten vaikea on myöskään kehittyä. Asiakaspalvelussa ei kehumista. Liikaa ryhmiä ja oppilaita suhteessa tallin kokoon?

    • Potkut

      Tosiasiahan on, että SRL:n hyväksymä ratsastuskoulu ei kerro yhtään mitään. Se ei takaa parasta opetusta, hevosten hyvää hoitoa tai hyvää asiakaspalvelua. Vielä tänäkin päivänä hevostenhoitajia ja ratsastuksenopettajia koulutetaan ns. "vanhoihin hevosmiestaitoihin" nojaten. Hevosten tarhaolot, kivut (kuolaimet, satula) ja lajityypillinen käyttäytyminen unohdetaan. Kannattaa etsiä talli, jossa nämä otetaan huomioon eikä pidetä hevosta vain välineenä. Tuomarinkylässä näin ei ole. Rahalla saa uusia hevosia, kun entiset käytetty loppuun. Vaatikaa ja Kysykää, tallinpitäjät eivät ole Jumalasta seuraavia, vaikka usein luulevatkin olevansa.

    • Tätisukka

      Isot ryhmäkoot on ongelma monessa ratsastuskoulussa. Näin on myös Tuomarinkylässä sekä koululla että opistolla.

    • Lavento

      Koululla ei TODELLAKAAN olla lyöty hevosia vaan Seppoa (yks hevonen) kannustettiin liikkumaan eteenpäin silleen että sitä vähän työnnettiin pepusta... eli koululla ei todellakaan olla lyöty hevosia. Minun mielestä mene kummalle hyvänsä, opistolla en ole itse käynyt mutta vaikuttaa mukavalta. Koululla on hyvä opetus ja hienot hevoset ja ponit ja opettajat ei oo liian tiukkoi mut mee kummalle haluat.

      • Anonyymi

        Jokainen joka tietää hevosista EDES JOTAIN, tajuaa ettei hevosta saa liikkumaan eteenpäin työntämällä sitä pepusta. Opettajako näin teki? Todennäköissti hevonen ennemmin potkaisee kuin liikkuu eteenpäin jos ei halua.


    • 2019Pettynyt

      Hei! Tuomarinkylän ratsastuskoulu tuli aikoinaan kokeiltua mutta toiminta ei vakuuttanut. Jäi sellainen ”rahat pois” -olo ja asiakaspalvelu oli surkeaa ja törkeän hidasta. Vaikea sanoa, monenko hevosen kanssa tuolla olisi homma toiminut, mutta itselleni osuneet kaksi olivat molemmat näykkijöitä, eleillään pelottelevia ja haluttomia lähtemään tunnille. Pelottavia. Kokeneempi niiden kanssa olisi ”riuskoilla” otteilla pärjännyt. Itselleni tuo oli aivan viimeinen paikka, kun odotin lempeitä ja yhteistyökykyisiä hevosia.

      • Anonyymi

        Älä syytä hevosta, yhteistyö suorite ihmisen työn tulosta!

        Rahat pois -olo ja asiakaspalvelu kokemuksenne , hyvän tavan mukaista asia keskustella palveluntuottajan kanssa rakentavasti edistäen yhteistyölle pohjaa harrastuksessaan oli sitten mikä harraste tahansa . Eli homma hoidetaan asiassa kuin asiassa silloin kun se on ajankohtainen asianomaisen itsensä kanssa .


    • Anonyymi

      Koululla ainakin huijataan iät ja pistetään vanhatkin hevoset painamaan 3-5krt päivässä tunneilla. Myös hevosten iät ”muutetaan” nuoremmiksi jotta asiakkaat eivät järkyttyisi vanhojen ratsujen rasituksesta. Tarhat aivan kamalia ja tarhausaika varmaan 1-3h päivässä. Karsinatkin liian pieniä eikä mielestäni ”suojeltu vanha paikka” ei riitä perusteeksi hevosten huonoon oloon. Joo sinne on nyt vihdoin tullu se remontti mutta sinne toiseen talliin pääsee lopulta vain hevoset ja yksityiset jos nekään. Ponit koosta riippumatta (ihan sama onko 148cm poni joka tarvitsee tilaa liikkuakseen vai 125cm miniponi jolle karsinan koko ihan fine). Tosi monet ponet luimii, kuten se uusi suht pieni poni. Myös satula sille ponille on aivan vääränlainen. Luulis tolla tallilla olevan varaa hyviin satuloihin kun 9 hengen tunneista revitään lähes 50e irti per henkilö.

      • Anonyymi

        Opistosta ei kokemusta, Tuomarinkylän ratsastuskoululla kävin nyt ensimmäistä kertaa kesäkurssilla, ja se jäi kyllä samalla kertaa myös viimeiseksi käynniksi ko. tallilla. En voi miltään osin suositella tätä tallia, sen verran huono kokemus kokonaisuudessaan niin opetuksen, hevosten kuin asiakaspalvelunkin suhteen.

        Hinta-laatusuhde ei ollut kohdillaan eikä kurssi ei vastannut kuvausta (selkeästikään ei oltu pahemmin suunniteltu, kun kolmantena päivänä opettajalle selviää, että kurssi kestää 4, ei 5 päivää). Kurssille oli otettu liian eri tasoisia ratsastajia (6 aikuista, kaksi lasta). Ilmeisesti haluttiin vaan saada paikat täyteen, kun vähän ennen kurssia FB:ssa mainostettiin vielä äkkilähtöä mm. tälle estekurssille.🙄 Opetus jätti toivomisen varaa ja tunnit olivat mielestäni tehottomia (lyhimmillään ehdin olla 48 minuuttia hevosen selässä ja maksoin kuitenkin 50€/tunti tästä kurssista). Myös hevoset olivat yllättävän pahantuulisia. Olen kyllä pyörinyt pienestä pitäen talleilla ja aikuisiälläkin eri ratsastuskouluissa ja olen tottunut siihen, että hevoset/ponit voivat uhitella ja vähän testailla. Ehdin mennä neljän päivän aikana kolmella eri hevosella, joista yksi puri minua ja yksi oli karsinassa niin kiukkuinen, että oikeasti pelotti mennä sinne, kun karsinaan mennessä se yritti näykkiä ja potkia. En ole muualla kokenut vastaavaa.

        Laitoin tallille hyvin kattavan palautteen (melkein kolme A4 sivua pitkä), jossa kuvasin tarkasti mm. tuntien rakennetta ja mihin aika tunneilla meni. Käytän sykemittaria, jonka avulla pystyin antamaan tarkat kestot esimerkiksi sille, paljonko tunneilla on menty käyntiä. Annoin myös konkreettisia kehitysehdotuksia, joilla toimintaa voisi parantaa. Palautteeseen vastaaminen kesti lähes kaksi viikkoa. Plussaa siitä, että minulle soitettiin ja alkuun omistaja pahoitteli tilannetta. Mutta muuta hyvää tässä yhteydenotossa ei sitten ollutkaan. Kuuntelin yli kymmenen minuuttia mm. omistajan voivottelua siitä, miten ei aina ehdi kaikkialle eikä pysty kaikkea valvomaan, miten on ollut sairastelua ja kun on ikää ja miten on vaikea tasapainoilla, voiko tätä opettajaa ottaa syksyksi opettamaan vai ei. Enpä ole koskaan ennen saanut reklamaatioon vastausta, jossa tunnutaan hakevan jotain sympatia- tai säälipisteitä. Sanoin suoraan, etteivät nämä asiat kuulu minulle pätkääkään eikä se, mitä he tämän opettajan kanssa tekevät tulevaisuudessa, vaikuta minun huonoon kokemukseni millään tavalla. Kaiken huipuksi omistaja ehdotti, että jos minä soittaisin sille opettajalle, niin ehkä hän ymmärtäisi asian ja ottaisi opiksi. Ei se todellakaan ole asiakkaan tehtävä käydä palautetta läpi opettajan kanssa, vaan yrittäjän! Kertaakaan tämän 12 minuutin puhelun aikana minulle ei tarjottu minkäänlaista hyvistystä. Ei ehdotettu, että olisi palautettu vaikka osa kurssimaksusta tai tarjottu ilmaista tuntia toiselle opettajalle. Ei, vaikka tämä kurssi ei kuulemma ollut heidän laatutasonsa mukaista. Jos haluat rahoillesi vastinetta, niin kannattaa miettiä jotain toista paikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opistosta ei kokemusta, Tuomarinkylän ratsastuskoululla kävin nyt ensimmäistä kertaa kesäkurssilla, ja se jäi kyllä samalla kertaa myös viimeiseksi käynniksi ko. tallilla. En voi miltään osin suositella tätä tallia, sen verran huono kokemus kokonaisuudessaan niin opetuksen, hevosten kuin asiakaspalvelunkin suhteen.

        Hinta-laatusuhde ei ollut kohdillaan eikä kurssi ei vastannut kuvausta (selkeästikään ei oltu pahemmin suunniteltu, kun kolmantena päivänä opettajalle selviää, että kurssi kestää 4, ei 5 päivää). Kurssille oli otettu liian eri tasoisia ratsastajia (6 aikuista, kaksi lasta). Ilmeisesti haluttiin vaan saada paikat täyteen, kun vähän ennen kurssia FB:ssa mainostettiin vielä äkkilähtöä mm. tälle estekurssille.🙄 Opetus jätti toivomisen varaa ja tunnit olivat mielestäni tehottomia (lyhimmillään ehdin olla 48 minuuttia hevosen selässä ja maksoin kuitenkin 50€/tunti tästä kurssista). Myös hevoset olivat yllättävän pahantuulisia. Olen kyllä pyörinyt pienestä pitäen talleilla ja aikuisiälläkin eri ratsastuskouluissa ja olen tottunut siihen, että hevoset/ponit voivat uhitella ja vähän testailla. Ehdin mennä neljän päivän aikana kolmella eri hevosella, joista yksi puri minua ja yksi oli karsinassa niin kiukkuinen, että oikeasti pelotti mennä sinne, kun karsinaan mennessä se yritti näykkiä ja potkia. En ole muualla kokenut vastaavaa.

        Laitoin tallille hyvin kattavan palautteen (melkein kolme A4 sivua pitkä), jossa kuvasin tarkasti mm. tuntien rakennetta ja mihin aika tunneilla meni. Käytän sykemittaria, jonka avulla pystyin antamaan tarkat kestot esimerkiksi sille, paljonko tunneilla on menty käyntiä. Annoin myös konkreettisia kehitysehdotuksia, joilla toimintaa voisi parantaa. Palautteeseen vastaaminen kesti lähes kaksi viikkoa. Plussaa siitä, että minulle soitettiin ja alkuun omistaja pahoitteli tilannetta. Mutta muuta hyvää tässä yhteydenotossa ei sitten ollutkaan. Kuuntelin yli kymmenen minuuttia mm. omistajan voivottelua siitä, miten ei aina ehdi kaikkialle eikä pysty kaikkea valvomaan, miten on ollut sairastelua ja kun on ikää ja miten on vaikea tasapainoilla, voiko tätä opettajaa ottaa syksyksi opettamaan vai ei. Enpä ole koskaan ennen saanut reklamaatioon vastausta, jossa tunnutaan hakevan jotain sympatia- tai säälipisteitä. Sanoin suoraan, etteivät nämä asiat kuulu minulle pätkääkään eikä se, mitä he tämän opettajan kanssa tekevät tulevaisuudessa, vaikuta minun huonoon kokemukseni millään tavalla. Kaiken huipuksi omistaja ehdotti, että jos minä soittaisin sille opettajalle, niin ehkä hän ymmärtäisi asian ja ottaisi opiksi. Ei se todellakaan ole asiakkaan tehtävä käydä palautetta läpi opettajan kanssa, vaan yrittäjän! Kertaakaan tämän 12 minuutin puhelun aikana minulle ei tarjottu minkäänlaista hyvistystä. Ei ehdotettu, että olisi palautettu vaikka osa kurssimaksusta tai tarjottu ilmaista tuntia toiselle opettajalle. Ei, vaikka tämä kurssi ei kuulemma ollut heidän laatutasonsa mukaista. Jos haluat rahoillesi vastinetta, niin kannattaa miettiä jotain toista paikkaa.

        Kuka piti tämän kesäkurssin,joku kesähessu?


    • Anonyymi

      Joskus vuosia sitten ratsastin Tuomarinkylän Ratsastuskoululla kesällä. Ope oli sama pitkä, vaalea nainen joka opettaa siellä myös nykyään. Kyselin vakiotunteja jolloin hän alkoi väkisin tyrkyttää minulle Keskiviikon tuntia. Koska tunti keskellä viikkoa olisi sotkenut keskittymiseni opiskeluun, kieltäydyin. Oli open ilme näkemisen arvoinen, hän kai oli päättänyt että minut laitetaan juuri keskiviikkoon ja piste. Vastalauseeni taisi olla hänelle henkilökohtainen loukkaus. Em. ope on tallin vanhan rouvan suosikki, ehkä hän siksi ottaa omia vapauksia.

    • Anonyymi

      Itse harrastan Tuomarinkylän ratsastuskoululla, ja olen oppinut oiken hyvin ratsastamaan! Koululla ja Opalla on hyviä että huonoja puolia

      Koulu
      Sopivan kokoiset ryhmät
      voit varata ja poistaa omia tuntejasi heidän sivuilla
      Poneja ja hevosia on sopivan verran
      Uusi talli hevosille on suuri ja tilava
      -Jotkut ponit on laiskoja
      -Ala ja ylä käytävien karsinat ovat pieniä
      -Miltei kaikilla samat satulahuovat

      Opa
      Kaikilla eri satulahuovat
      Hyvän kokoiset karsinat
      Siisti taukotila
      -Tunneilla on välillä todella paljon ihmisiä
      -Eräs opettaja välillä kirjaimellisesti huutaa ratsastajille
      -Paljon hevosia, muutama poni
      -Jos pitää ottaa poni/hevonin sienellä, se pitää tehdä ulkona tai pesukarsinassa

      • Anonyymi

        Minkäkokoiset ryhmät on Koululla verrattuna Opistoon? Ketkä nykyään opettajina?


    • Anonyymi

      Opettajana nykyään Joona (to), outi (ma&ti&pe), riikka (su) ja kira (la&ke).

      • Anonyymi

        Mansikkaojan Joonan tiedänkin ja se on törkeen hyvä ja Markka!Mutta että mitä ovat nää muut,olen kuullu kaikenlaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mansikkaojan Joonan tiedänkin ja se on törkeen hyvä ja Markka!Mutta että mitä ovat nää muut,olen kuullu kaikenlaista.

        Kiinnostaisi tietää, kuinka monta eläinsuojeluilmoitusta koulusta on tehty ja kuinka monta kertaa siellä on käyty katsomassa meininkiä. Vai onko asiat vain vaiettu kuoliaaksi ns hyvä veli-kerhomaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinnostaisi tietää, kuinka monta eläinsuojeluilmoitusta koulusta on tehty ja kuinka monta kertaa siellä on käyty katsomassa meininkiä. Vai onko asiat vain vaiettu kuoliaaksi ns hyvä veli-kerhomaisesti.

        Mihin tämä liittyy?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin tämä liittyy?

        Kohdellaanko koululla hevosia huonosti?On surullista,jos näin on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin tämä liittyy?

        Liittyy yllä oleviin kipeisiin hevosiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liittyy yllä oleviin kipeisiin hevosiin.

        Pidetäänkö kipeitä hevosia opetustunneilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pidetäänkö kipeitä hevosia opetustunneilla?

        Kyllä, aivan niin kuin edellä on kerrottu.


    • Tuomarinkylän ratsastuskoulua en voi suositella missään tapauksessa. Jos välität hevosista ja niiden hyvinvoinnista, älä tue tämän tallin toimintaa. Sain kuulla ratsastuksenopettajalta, että hevoset pääsevät ulkoilemaan päivittäin vain 2 h/pv, jokainen omissa pienissä tarhoissaan. Sen lisäksi, että tämä määrä ulkoilua per päivä on aivan liian vähän, eivät hevoset pääse nauttimaan lajitovereidensa seurasta. Se on kuitenkin yksi keskeisimmistä hevosen tarpeista ja vaikuttaa merkittävästi sen hyvinvointiin. Olin myös hämmentynyt ja pöyristynyt perusteluista, miksi hevosilla ei ole isoa laidunta ja miksi ne eivät saa ulkoilla yhdessä. Osa hevosista on kuulemma vihaisia eivätkä tule toimeen keskenään ja koska ratsastustalli on keskellä kaupunkia, ei siellä ole tarpeeksi tilaa isoille laitumille.
      Jos harkitset ratsastusharrastuksen aloittamista, tutki tarkkaan, millaisen ratsastuskoulun valitset. Kysele talleilta etukäteen, miten he hoitavat hevosia ja kuinka niiden lajityypillinen käyttäytyminen ja tarpeet huomioidaan. Ratsastus on kallis harrastus, joten saa ja pitääkin vaatia, että ratsuhevoset hoidetaan parhaalla mahdollisella tavalla.

    • Anonyymi

      tuomarinkylän koulu on hyvä jos haluaa ratsastaa poneilla, hyvää tallihenkeä ja hyvää opetusta. Karsinat vähän pienet vanhalla puolella mutta ponit ovat tottuneet. kannattaa kokeilla:)

    • Anonyymi

      Karsinat ja ”tarhat” laittoman pieniä, hevosilla ja poneilla ei minkäänlaista aktiviteettia ja kääntyminen onnistuu karsinassa niin, että takapuoli raapii karsinan seiniä, sen lisäksi karsinoiden ovet vaarallisia, kuulin että jonkun yksityisen ponin jalka oli jäänyt oven väliin sen ollessa suljettu, ja jäänyt jalastaan kiinni - eikä talli ottanut mitään vastuuta.

      Henkilökunta (tallityöntekijät) todella epäasiallisia ja puhuvat pahaa asiakkaista, kuin mitkäkin yläasteelaiset. Opettaja istuu maneesissa lauma teinityttöjä vieressä ja opetus keskeytyy näiden jutteluihin.

    • Anonyymi

      Ystäväni puheiden perusteella en menisi tuonne tunneille. Kallista ja hevosten kohtelu ei niin hyvää ja asiallista kuin mitä olettaisi nykyaikana olevan. Tunneilla käsketään reilusti käyttää raippaa ja jos ratsastaja ei sitä tee, niin opettaja uhkaa tulla itse lyömään sitä hevosta. Samainen opettaja ei myöskään ole kovin ystävällinen niille ratsastajille. Useat hevoset tosiaan kiukkuisia käsitellä karsinassa. Itse toivoisin tuntihevosten olevan kilttejä, joita myös aremmat/kokemattomammat uskaltaa käsitellä.
      Mielestäni hevosten tulisi myös saada ulkoilla enemmän kuin 2h/pv ja kaverin kanssa.

    • Anonyymi

      opistolla en tykkää että käytetään piuhoja mut suosittelen sitä 10 kertaa endmmän kun koulua. Koulu on paska, pienet karsinat siellä ja käyttää häntäremmei. Muutenkin kaikki hevoset on kipeitä koululla. Opalla saa apua jos tarvii. Hyvää opetusta ja ite oon kehittyny tosi paljon opalla. Joskus opet voi oll ärsyttävii mutta kiva talli kuitenkin

    • Anonyymi

      Yhdelläkään en ole kyllä häntäremmiä nähnyt.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1408
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1261
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1205
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1155
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      28
      1147
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1053
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1043
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1038
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe