Afrikkalainen kääpiösiili

siilifani

Tässä olisi vähän kysymyksiä afrikkalaisesta kääpiösiilistä

1. Sopiiko kyseinen siili ensimmäiseksi omaksi lemmikiksi 15 vuotiaalle?
2. Paljonko siilin ruoka maksaa viikossa?
3. Mitä siilit syövät kissan kuivaruuan ja hyönteisten lisäksi?
4. Jos siilillä on käytössään oma kaappi, tarvitseeko sen päästä jaloittelemaan vapaasti huoneeseen joka päivä esim. puoleksi tunniksi?
5. Voiko siilin päästää kesällä ulos aitaukseen jossa on tarpeeksi korkea aita (joka ei ole verkkoaita)?
6. Paljonko siili kaikki sen tarvikkeet yhteensä maksavat?
7. Onko siilin ruokahyönteisten kasvatus helppoa/halpaa?
8. Millaisia siilit ovat luonteeltaan?
9. Miten siilit tulevat toimeen muiden eläinten kanssa?
10. Voiko siiliä kuljettaa automatkoilla kankailla ja pyyhkeillä pehmustetussa kissan kuljetuskopassa?
11. Jos matkustaa mökille 1-4 päiväksi, onko järkevämpää ottaa siili mukaan sinne vai jättää kotiin?
12. Miten hyvin siilit pärjäävät automatkoilla?
13. Mitä virikkeitä siilin kaappiin tulisi laittaa?
14. Kuinka usein siilin kaappi on siivottava ja onko kaapin pohjalle laitettava sanomalehtiä?
15. Kuinka usein siili täytyy pestä ja millä tavalla?

4

811

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 16. Moneltako siili yleensä heräilee illalla ja moneltako menee nukkumaan aamulla?
      17. Voiko siilille opettaa yksinkertaisia temppuja?

    • Vastatkaa nytten vaan rohkeesti, jos et tiedä kaikkiin vastauksia niin vastaa edes muutamaan :)

    • entinen kasvattaja

      1. Riippuu paljon ihmisestä, mutta itse ostin 14- vuotiaana ensimmäisen.
      2. riippuu mitä syötät sille, varmaan jossain 5-10e hujakoilla.
      3. itse annoin kissan hyvälaatuista märkäruokaa (kokolihaista, esim. almonature tai applaws), vauvan ruokaa (maissisosetta ja porkkanasosetta), keitettyä jauhenlihaa johon sekoitettu pari lusikallista raakaa kanamunankeltuaista, keitettyä kanaa, säilekkäänäkin annoin hyönteisiä mutta menivät paremmin elävinä kaupaksi. tärkeintä on ettei suoassa ole mausteita.
      4. En joka ilta ulkoiluttanut, juoksupyösä on välttämätön hankinta jotta siili saa energiansa kulutettua.. pidin välissä siiliä yön vapaana huoneessa kun se osasi käydä laatikolla tarpeillaan.
      5. En suosittele ulkona pitämistä, koska siellä on kaikkia ötököitä mistä voi saada matoja ja loisia. välillä vein tallustelemaan nurmikolle valvotusti.
      6. Riippuu ihan siitä kuinka paljon rakennat itse, maalaisjärkeä saa käyttää, myös käytettynä kannattaa etsiä. esim juoksupyörä maksaa n.60e eläinkaupassa mutta sen voi itse kyhätä n. 10e hintaan pesuvadista ja rullaluistimen pyörästä (netistä löytyy tarkempia ohjeita).
      7. on helppoa, muta vie aikaa että saat oman farmisi tuottamaan tarpeeksi.
      8. riippuu ihan siilistä, kaikki ovat omia persooniaan. paljon on merkitystä silä kuinka paljon kasvattaja on totuttanut siiliä käsittelyyn
      9. meillä kissat elivät sulassa sovussa siilien kanssa, saattoivat nukkuakkin kylkikyljessä. mutta kyllä siili nostaa piikit pystyyn jos ei tykkää.
      10. kyllä voi, kylmillä ilmoilla kuumavesipullo tai pari koppaan.
      11. muukaan itse ottaisin, koska siili tarvitsee päivittäistä hoitoa.
      12. päivällä kun matkustaa niin nukkuessahan siilin matka menee.
      13. no se juoksupyörä, hiekkalaatikko missä siili voi piehtaroida, pesäkolo, helistin palloja, huopia minkä alla voi nukkua ym. mielikuvitus rajana.
      14. sanomalehdet on hyvä laittaa pohjalle niin helpotta siivousta, myös puruja voi käyttää, siivotaan silloin kun se alkaa näyttää likaiselta n. 1-2 viikon välein. juoksipyörä kannattaa siivota useammin koska siilit usein kakkivat juostessaan ja lopputulos on ruskea kakkalinko jos ei siivoa.
      15. silloin kun se jalat ovat kakkaset, n.kerran viikossa itse kylvetin. Lavuaariin lämpöistä vettä, voi laittaa esim. apteekin helläpesua sekaan. ja sormin putsata lian irti. sen jälkeen pyyhkeellä kuivataan kunnes siilo on kuiva (ei saa kaittaa märkänä takaisin ettei kylmety) myös fööniä voi käyttää kuivaukseen jos ei siili sitä pelkää.
      16. kun aurinko laskee, talvella herää aikaisemmin. n. kuuden aikaan ja kesällä joskus kahdeksan aikaan. ja aamu 6-8 aikaan painelee nukkumaan.
      17. ei opi temppuja.
      ja vielä tärkeää on etä siilillä on tarpeeksi lämmin ettei ala horrostamaan koska se on siilin menoa silloin, talvella suosittelen lämpömattoa tai lammpua käyttöön. kun siili yrittää horrostaa, sen huomaa siitä että se ei ole herännyt silloin kuin ylensä ja siili tuntuu kylmältä kun masua kokeilee ja on tosi tokkurainen, silloin on jo kiire lämmittää siili hereille lämpöpeitteen avulla tai laittamalla siili lämpimään veteen.

      jos vielä vastauksia kaipailit niin tässä olisi :)

    • Kiitos tosi paljon! Tästä oli paljon apua :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1372
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1170
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1052
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      993
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      971
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      970
    Aihe