Pesetkö kasvosi muovirakeilla?

3+3

Ohjelmavinkki torstaille 18.9.2014 klo 20 TV1

"Harva tulee ajatelleeksi, että kuorintavoiteen pienet rakeet voivat olla muovia. Kosmetiikan muovirakeet ovat osa ympäristöongelmaa, jonka laajuus on vasta paljastumassa tutkijoillekin. Yhdysvalloissa mikromuovien käyttöä ollaan jo rajoittamassa lailla."

https://www.facebook.com/Kemikaalikimara/posts/10152692196293057

17

168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3+3
    • 3+3
    • 3+3
    • 5654
    • Kiukustunut

      Olen aina itse olettanut, että ne kuorivat rakeet on jyviä tai siemeniä. Nyt kun tutkin noita listoja tuotteista, joissa on käytetty muovirakeita, olen ihan raivoissani! Olen itsekin tietämättäni käyttänyt muovirakeita sisältäviä tuotteita.
      Luonnollisesti olen olettanut, että muovirakeiden käyttäminen tällä vuosituhannella olisi selkeästi kiellettyä, laitonta, rangaistavaa. Jatkossa käytän joko hunajaa ja sokeria tai vaikka kahvinpuruja.

    • vai alumiinilla?

      Alumiini on kiehtova metalli: kevyt, ruostumaton ja helposti muovattava. Vielä 150 vuotta sitten Ranskan keisari Napoleon III kuulemma teetti kaikkein arvokkaimmille vierailleen aterimet alumiinista. Kevytmetalli oli tuolloin kalliimpaa kuin kulta ja sen jalostaminen niin työlästä, että alumiiniharkot kelpasivat näyttelyesineiksi maailmannäyttelyyn. Vielä 1900-luvun alussa alumiini oli melko harvinainen aine.

      Sen jälkeen, kun 1800-luvun lopussa keksittiin uusi tehokas tapa jalostaa alumiinia, siitä on nopeasti tullut muovin ohella teollisen kulttuurimme tunnusomainen materiaali. Alumiinia on kaikkialla. Juomme alumiinitölkeistä. Autoissamme on alumiinivanteet. Lentokoneet tehdään alumiinista. Alumiiniyhdisteillä puhdistetaan juomavettä. Alumiinia on kosmetiikassa, deodoranteissa ja aurinkorasvoissa. Alumiiniyhdisteitä on rokotteissa. Tehosteaine alumiini on myrkky, joka kerääntyy aivoihin ja muualle elimistöön. Alumiinia on rakettien polttoaineissa.

      Yleisen käsityksen mukaan alumiini on melko harmiton aine. Mutta on tutkimuksia, jotka viittaavat siihen, että alumiiniyhdisteet saattavat altistaa muun muassa syövälle, Alzheimerin taudille ja ruoka-aineallergioille.

      Myöskään alumiinituotannon ympäristövaikutukset eivät ole vähäiset. Alumiinin jalostaminen kuluttaa valtavat määrät energiaa, ja alumiinin louhiminen maaperästä voi johtaa paikallisesti todellisiin ympäristökatastrofeihin.

      Selvää kuitenkin on, ettei alumiini ole menossa mihinkään. Meidän on opittava elämään alumiiniajassa.

      Ongelmana alumiini (Die Akte Aluminium), Saksa 2012.
      http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/11/11/ongelmana-alumiini?ref=ohj-articles

    • ei kasvoille

      Virtsan sisältämää ureaa valmistetaan myös synteettisesti. Ureaa käytetään kosmetiikassa sen kosteuttavien ja kuorivien ominaisuuksien ansiosta. Virtsan ureapitoisuus on sen verran pieni, ettei se toimi ihon kosteuttajana.

    • katso.
    • huulirasva.
    • 3+3

      VALMISTA ITSE KOSTEUTTAVA NAAMIO KUIVALLE IHOLLE

      Helli ihoasi lämpimällä ja ravitsevalla avokado-banaani-hunajanaamiolla.

      Valmistusaineet
      1 avokado
      ½ banaania
      1 rkl hunajaa

      Valmistus ja käyttö

      Hienonna avokado ja banaani. Sekoita ne yhteen.

      Lämmitä hunajaa muutama sekunti mikrossa ja lisää seokseen.

      Anna lämpimän naamion vaikuttaa 15 min.

      Huuhdo lämpimällä vedellä.

    • bensaa..
    • kemikalia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6143
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3906
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      253
      2274
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1890
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1343
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1286
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1020
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      976
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      37
      915
    Aihe