Elo ihmisen huolineen...

Olen varmaankin liian vanha tunnelmoimaan.
Katselin "Vain elämää"-ohjelman ja yritin päästä perille, mistä siinä on kysymys.
Muistan lavatansseista jenkan, jonka tahdissa oli hyvä mennä vauhdilla, sillä siihen aikaan pojatkin osasivat tanssia. Muistan nähneeni elokuvankin, jossa muistaakseni oli Ansa Ikonen, 30-luvun kiintotähti.
"Väliaikaista kaikki on vaan"!

Nyt sitä kuunneltiin silmät kyynelissä, sen sanat kuulemma ovat niin koskettavat. Jenkan jytke oli sovitettu pois ja rallista oli tehty laulelma.

Onko se niin helppoa? Taiteen tekeminen?

88

282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MMXIV

      Herkistyin monessa kohtaa kyyneliin, kauniita sanoituksia kaikissa kaunis sanoma pitää vain ottaa 'korva käteen ja kuunnella'.
      On se väliaikainen sanoitukseltaan paljon puhuva eikä pelkästään jenkka.
      Väliaikaista on elämämmekin tällä Telluksella.

      Lapin suurena ihailija kuuntelen useinkin Lapin kesää erään tuttavani pojan laulamana, nautin syventyneenä unohtaen ympäristön, tunnen olevani tunturin suojassa.
      Koville otti Paula Koivuniemen esitys Lapin kesästä, ymmärsin tuon tunnetulvan, kosketti se minuakin, laulaa ystävälle iltahan oli Veskun.

      Jollei näyttelijät ja esiintyjät yleensä elä tunnetiloissa, eivät esitykset ole luontevia, eivät ne kosketa, tai kuuntelijatkin voivat olla kylmiä.

      Kaikilla on sydän kivelläkin.

      • Eläytynyt kyynelin,,

        Loirin keskittymistä kuulemaansa katselin, hänen silmistään näkyi joka hetki eläytyminen Paulan herkkään tulkintaan,
        ja ilmeisesti tunneside ystävysten välillä onkin vahva,
        sillä Paula Koivuniemi on kerran pelastanut Veskun jostain syvästä alhosta.


      • Eläydytään pois vaan
        Eläytynyt kyynelin,, kirjoitti:

        Loirin keskittymistä kuulemaansa katselin, hänen silmistään näkyi joka hetki eläytyminen Paulan herkkään tulkintaan,
        ja ilmeisesti tunneside ystävysten välillä onkin vahva,
        sillä Paula Koivuniemi on kerran pelastanut Veskun jostain syvästä alhosta.

        Koulutettu ammatti-ihminen osaa kyllä eläytyä kaikkiin tunnetiloihin.
        Pisteet kyynelille!


    • Itsekseni tuota jenkkaa tässä rallattelin ja aika mukavaa sanailua tässä onkin.

      Hauskuus pienikin on elon rikkaus
      sehän tiedetään tosiaan.
      Viinan juonti ja syntyvä hikkaus
      sitä ei ole ollenkaan.

      Näitä yksin mä tässä nyt rallattelen
      kun muuta ei olekaan.
      Syksyn viimeisen kaunihin kukkasen
      vei kylmä jo mukanaan.

      mitäs tuosta jos näin tässä kävikin
      ei se nuukaa oo ollenkaan
      hiukan elämän leikissä hävisin,
      mutta valmis oon jatkamaan.

      Nyt on aika jo rillutus lopettaa
      ja maistella murkinaa
      sitä rinnan alle kun hiukan saa
      olo taas on niin mukavaa.

      • Makriina ek

        Minä kans!

        Väliaikaisen laulun me laadimme
        se kai meillekin sallitaan.
        Ja jenkaksi laulun me vaadimme
        oisi meistä se paikallaan.

        Tämä jenkka se meitä nyt innostaa,
        runosuonemme säkeitä pulputtaa,
        mutta pettymys, oi - totta tosiaan:
        väliaikaista into on vaan.


    • susmorsian ek.

      Vai täyttä elämää se sellanen itkeminen. Yhen kerran yritin sitä ohjelmaa kattoo, mut jätin sitten, kun koko ajan vaan vuorotellen itkivät. Vai siitä jenkastakin itkivät, voi herraisä.

      • se eedla

        Olen susmorsiamen kanssa samaa mieltä. On jotenkin niin yli-imelä ohjelma, että en jaksa katsoa. Näyttelijät osaavat näytellä, mutta en ole varma, mitä he ajattelevat sisimmässään.

        Olen sellainen epäilevä eedla. Ei minua itkettänyt ollenkaan kerran tuota ohjelmaa katsoessani. En kuitenkaan ole tunneköyhä ihminen. Itken yleensä melko herkästi katsoessani jotain herkistävää elokuvaa.

        Mistähän moinen johtunee?


    • on vain väliaikainen

      Niin. Hirmuista on kattella miehen itkua. Mites se Linnan Väiskikin sanoi; no älä ny siinä poraan käy.
      Parkuen me tänne tullaan. Pitääkö loppuparku aloittaa jo hyvissä ajoin ennen henkenheittäjäisiä.
      Kun tekee luopumista päivittäin sillai yt-neuvotteluiden henkessä niin ei tule yllätyksenä se päivä kun ei enää petistä jaksa jalkeille.

    • Makriina ek

      Kiinnostuin väliaikaisesti tästä Tatu Pekkarisen sanoittamasta laulusta ja kuuntelin sitä You Tubessa, mm. Tauno Palon, Tapio Rautavaaran kuin Vesa-Matti Loirinkin esittämänä.
      Rautavaara voitti.

      Kyyneleet eivät kylläkään tulvahtaneet kenenkään kohdalla.

      Ymmärrän kyllä, että ohjelman tarkoitus ei ole yksittäisten laulujen paremmuusjärjestyksen asetteleminen, mutta tämä jenkka nyt vain jäi korvamadoksi.
      Olihan ohjelmassa muitakin esityksiä, ja Elastisen "Naurava Kulkuri" jäi mieleen. Ei itkettänyt edes ohjelman osallistujia, mutta esitys oli ihan hyvä.

    • 1+1

      Tunteiden näyttäminen on aivan oikein, ja miehisyyden vahvuutta todistaa se, jos mieskin pystyy selkeästi näyttämään kyynelten valumisen poskilleen. Kaikki miehet, jopa Samuli Edelmankin, pystyivät siihen.
      Tuli ihan tunne, että siis: MIESKIN on ihminen!

      • Isohan se Iita on...

        Kyllä on poru herkässä kun 80 v. vanhan rallin kuullessaan rupee vollotamaan.
        Malmsten teki satoja lauluja, jospa niistä löytyisi lisää itkuvirsiä.


      • Ihan ajattelen

        samoin, kiitos kivasta viestistäsi "1 1", olen niin samaa mieltä.


      • Ihan ajattelen kirjoitti:

        samoin, kiitos kivasta viestistäsi "1 1", olen niin samaa mieltä.

        Nii, on nää mustilaispojatki niin miehekkäitä, kerranki kysyvät, tuttuja kun oltiin ennestään siel minun entisillä asuinpaikoillain, että saapiko hyö tulla miun luoksein itkemään. Suruja oli heillä kovin, no sit itkettiin oikein porukalla, sattu itellänki sammaan aikaan olla kyyneleitä vuodattamatta.


    • eiitketäsunnuntaina

      En katso krokotiilikyynelten kilpairroittelua. Katsojien kosiskelua.

      Varmaan moni tykkää, minä en.

    • Lorena

      Palaan perjantai illan ohjelmaan, joka näkyi TV 4 kanavalla, Vain Elämää oli ensimmäinen jakso V-M Loirin isännöimänä. Esiintyjät olivat hiukan varttuneempaa porukkaa joten laulutkin olivat sen mukaisia, illan isännän repertuaarista.

      Muuten ei ollut valittamista lauluissa eikä esiintyjissä niin mukaan tempaavan tunnelmallisia loirimaisia esityksiä. Katsojia oli ruudun ääressä lehtitiedon mukaan yli miljoona - jo tämä katsojamäärä puhuu ohjelman suosion puolesta. Ohjelma jatkuu, tosin isäntä vaihtuu joka kerta kertoja on yhteensä 10.

      Aion seurata ohjelmaa perjantai iltoina, pe illan ohjelma meni katsojiin kun kuuma veitsi Valion voikiloon.

      http://www.nelonen.fi/ohjelmat/vain-elämää/tag/paula-koivuniemi

      On huomattava, ihmisten vanhentuessa tapahtuu ilmiö kuten vanhalle viinille joka tulee aina vain paremmaksi kuten vanha viini. Se tuli esiin itse seremonia mestari
      V-M Loirin habituksesta.

      • _____llll

        Joskus vanhasta viinistä tulee etikkaa.


      • Kiitos, Lorena, sinä

        ymmärrät ja pystyt empaattisesti menemään mukaan tunnelmaan ja tunteeseen.
        Ilo ja itku, kaipaus ja suru, nauru ja hauskuus, se on elämää ! Vain elämää.

        :)


    • fiiuliin*

      Mitään ohjelmaa en katso, missä V:M nimi esiintyy.
      On se niin ällö mies, en ymmärrä hänen suosijoitaan.

      (se on Duaalia)

    • tupakkarulla

      Miesmakuni on Veskun vastakohta eikä Paula Koivuniemikään kuulu suosikkeihini.
      Ei kiitos ohjelmalle.

      • ikka

        Eipä teidänkään ole mikään pakko katsoa ohjelmia missä V-M ja Paula esiintyvät, sormen napsautuksella saa aparaatin pimeeksi.
        Tämä on neuvo, älkää lentäkö palstalle pilaamaan PALSTARAUHAA, Kiitos!


      • ,,,,
        ikka kirjoitti:

        Eipä teidänkään ole mikään pakko katsoa ohjelmia missä V-M ja Paula esiintyvät, sormen napsautuksella saa aparaatin pimeeksi.
        Tämä on neuvo, älkää lentäkö palstalle pilaamaan PALSTARAUHAA, Kiitos!

        Ei täällä voi muiden suita sulkea, mielipide on jokaisella omansa.

        Itse en ohjelmaa seuraa, mutta moni muu tekee niin.


      • Makriina ek
        ,,,, kirjoitti:

        Ei täällä voi muiden suita sulkea, mielipide on jokaisella omansa.

        Itse en ohjelmaa seuraa, mutta moni muu tekee niin.

        Aloituksessani kysyin, onko taiteen tekeminen niin helppoa, että otetaan vanha kulunut ralli, sovitetaan se uudelleen ja kuunnellaan sitä sitten silmät kyynelissä ja vakuutetaan, että sen sanoma on koskettava.
        Luova taiteilija varmasti helposti pystyy herkistymään, jos ohjelma sen vaatii.

        Minusta palstarauha kyllä säilyy, hienoa, jos joku toinenkin miettii laulun ja koko ohjelman sanomaa.


      • En minäkään ole ohjelmaa katsonut,enkä tiedä olenko jotain menettänyt.
        Minulla itselläni on tämä oma ohjelmatoimisto,jonka ohjelmistossa on ollut pelkää itkua ja hammastenkiristelyä,sekä luopumisen tuskaa.
        Mieheni itkee perääni,kuin parivuotias lapsi,kun käyn häntä katsomassa,sydämmetön olisin jos sanoisin,ettei se aina viillä syvältä sielua.

        Kyynelkanavani ovat joko tukossa,tai vallan ehtynyneet.
        Luojankiitos minulla on tämä tila ja töitä pilvinpimein,että pää jollainlailla pysyy kasassa.


    • *Kukkahame*

      Onpa niinkin että voisi napsauttaa suun kiinni jos ei tykkää, perustelen riidan haastannaksi nuo reilut erimielisyydet.

      Minä tykkään näistä esiintyjistä nuorista ja vanhoista, mukavaa seurata kunkin omaa iltaansa, eikä 'isäntä' tiedä mitä esiintyjat ovat valmistaneet tarjottavaksi.
      Vesku on monipuolinen, laulaa ja näyttelee, esiintyy sketseissä jne, nyt jo hiljentänyt paljon vauhtiaan.
      Ensimmäinen filmi oli kai Pojat, jo siinäkin 'itki' taidokkaasti kun äiti lähti saksalaisen sotilaan kanssa junalla pois.

      Paula V oli yllätys, miten voimakas ja omaperäinen ääni, hän lauloin duona jonkun kanssa, vieläkö jatkanevat?

      Kuitenkin en minä aivan erikoinen ole jakso oli kaikkien aikojen katsotuin ''Vain elämää'' - ohjelma, ja monessa kohtaa kyynel silmäkulmassa oli minullakin.

      Asetun joka perjantai-ilta hyvään asentoon nauttimaan tuon ryhmän ohjelmistosta.

      • kl.

        Pojat on tullut katsottua monen moneen kertaan. Oma lähisukulainen näyttelee siinä yhtä monista sotilaista.

        Sitä en tajua, miksei Jaken äiti ottanut poikaansa mukaan Saksaan.
        Olikohan noita samoja kohtaloita paljonkin.
        Tuo mainitsemasi itkukohtaus on ainutlaatuisen koskettava, kuin myös poikaparan roikkuminen junavaunun perässäkin.


      • huhhh kukkah.

        Vai riidan haastantaa reilu erimielisyys ! Vai on suu laitettava kiinni jos ei jostain esityksestä pidä ! Voiko olla tottakaan tuollainen ahdasmielisyys muita mielipiteitä kohtaan ! Raakkujia sekä Loiri ettäKoivuniemi. Imelää tunteilua tyhjänpäiväisestä kappaleesta.


    • *Kukkahame*

      Valitan niin minä sen tulkitsin, etpä sinäkään osannut ilman hammasten kiristystä sanoa asiaasi, miksihän?

      Näitä raakkujia tässä ketjulla näyttää riittävän.

      • capt. cöpenick

        En löytänyt enää sitä kohtaa ketjussa kun mainittiin sana > korvamato


    • Joo, anteeksi nyt kovasti vaan, jos vähän hupimielellä mainitsin tuosta ylettömästä nyyhkimisestä kyseisessä ohjelmassa. En varmaan sisäistänyt sitä ´ oikein ´ vähäisellä vilkaisullani.
      Sen vaan sanon kyl vielä, että onko niin mahottoman ylevää kyynelet silimissä ain olla, olipa hauskaa tai surullista. Herranen aika, olkaa toki ihan rauhassa. Minunki piti niillä silmätipoilla lääkitä liiallista tippa linssissä olemista, hyvinhän nuo vaikutti, nyt saap itkee, jos on syytä.

      • Eino Leino tiesi

        " Itkeä ei voi ilkeä" (Hymyilevä Apollo)


    • c c

      Tämä ei oel iso huoli, mutta minulle ainutkertainen muutos. Nimittäin syyspäivätasauksen päivä onkin tiistaina 23.9 eikä tänään.
      Taitaa aamulla sattua tälläkertaa kun Wikipediasta sitä selasin. Hain oikein Allakan. Kyllä.Aika on klo 5.29. Sanoinhan, ei tavanomainen vuosi.

      Vesamatti Loiri. Aivan huikea tyyppi aikanaan. Nyt jotenkin sisäisesti murtunut mies. Ymmärtäis hyvä mies siirtyä syrjään. Tunteet ovat ottaneet Loirin valtaansa.

      No. Eipä ole pakko katsoa.

    • fiiuliin*

      Taisin kirjoittaa mielipiteeni V-M :ta liian töykeästi.
      Voin korjata hieman etten todellakaan katso hänen esiintymisiään, en katsonut tätäkään elämää.
      Ei tainnut tulla sen paremmin, heh

    • ???

      Ai nuorena VesaM olisi kelvannut näille viimosille?

      • hämeen hitain

        Spedekuvissa kuten Uunona Vesku oli hyvä. Jotenkin hän vaan romahti. Jos olisin livetilaisuuksissa, ehkä mieli muuttuisi. Parkumiselle minäkin annan piut.


    • Ihan elävä ketjuhan tästä tulikin, " vain elämää"...eiks ni. Kyllähän toki omat mielipiteensä pitää voida sanoo, itsekukin meistä voi tietysti kehitellä sanomisensa tyyliä, ettei niin hyökkäävästi tuo esille. Eri luonteisia tietysti olemme, persoonallisuus, temperamentti erilainen.
      Ei kai nyt hyvä isä sentään itkijät vaan tässäkin ketjussa niinsanotusti oikeessa.

      Voi hyvänen aika, mitä etuoikeuksia käyttäytymisessään taiteilijoille, erityisesti näyttelijöille suodaan, ´ taiteilijaveri kuohahtelee ´- joo.
      Hieno monipuolinen taiteijahan Loiri on ollut, siitä ei tainnut ollakaan niin kyse.
      Onhan niitä muistissa hänenkin vapaa-aika-töpeksimisiään, ei niitä pahalla muisteta.
      Pikkusen juoruan nyt, nyt kun oli vuosikymmeniä sitten miltei ensimmäinen lähes henkilökohtainen kohtaaminen Loirin kanssa. Oli mieheni veljen häät Klippanilla aikoinaan, siis suljettu tilaisuus muilta. Kukas siellä olikaan yksinään nukahtanut pöytään....Loiri. No hienotunteisesti annettiin hänen torkkunsa ottaa, kaipa pojat sitten myöhemmin skoolailivat hänenkin kanssaan. Ja liekö jottain laulaa lurrauttanut hänkin morsiimelle.
      Ei ne meiänkään juhlat ihan ykstotisia olleet.

      Elämäntaiteilijoitahan me itsekin, kukin luonteenpiirteinemme. Mutta en ikänään oo voinut sulattaa tätä sanontaa " annetaan kaikkien kukkien kukkia " ....jotensakin turhaa lepertelyä.

      • Ramoona*

        Paavo Rintalan kirjan Pojat pohjalta tehty elokuva on suurenmoinen muutenkin kuin nuoren Loirin roolisuoriksen osalta, ja kirjaa suosittelen luettavaksi myös. Kirjan lopussa Jake tekee itsemurhan ampumalla itseään päähän äidin hylättyä hänet, elokuvassa Jake jää juoksemaan epätoivoisena itkien junan perään. Eloluvan naurukotaus on jäänyt myös järkyttävänä mieleen, miten äiti kehotti Jakea olemaan iloinen, Fritz-setä ja äitikin nauravat ja niin poika yhtyy nauruun, joka muuttuu itkunsekaiseksi, saa astmaattisen pojan melkein tukehtumaan.

        Loiri on täysverinen taiteilija laidasta laitaan, Turhapurosta Leinon tekstien tulkintaan, rallatuksista hartaisiin joululauluihin. En minäkään hänen äänenväristään niin pidä, mutta äärimmäinen eläytyjä ja tulkitsija hän on , kuulija ei jää kylmäksi. Joskus tuntuu, että tunteilun ja sentimentaalisuuden rajoilla käydään, mutta valtava sisäinen palo ja voima hänellä on joka tapauksessa.

        Ohjelmassa Paula Koivuniemen ilmeet kertoivat taiteilijoiden läheisestä yhteydestä, sukulaissieluisuudesta. Paula on upea esimerkki timanttisesta ammattilaisesta, yhä kaunis ja naisellinen sormenpäitään myöten, antaa yleisölleen kaikkensa. Edelmannin tulkinta vei hänet loppua kohti yhä syvemmälle tekstin sanomaan, vaikka se saattaa renkutukselta pinnallisesti kuulostaa...väliaikaista kaikki on vain. Loirin elämä on ollut vaakalaudalla, lähellä katketa, elämän väliaikaisuus on kipeästi koettu. Samaa tuskaisuutta on Loirin Leinon runon tulkinnasssa : Haihtuvi nuoruus niinkuin vierivi virta, langat jo harmaat lyö elon kultainen pirta. Turhaan, ah turhaan tartun mä hetkehen kiinni, riemua ei suo rattoisa seura , ei viini.

        Laulu elää noissa taitelijoissa, taitelijat elävät lauluissa. Kuulijana elin ja eläydyin minäkin kyyneliin kotisohvalla.


    • Valmetti

      Onko se harrastettu kulttuuri niin korkeatasoista palstalaisaten parissa ettei ,monitaitoiset kulttuurin parissa työtätevätkään ruoki nälkää.
      Monikohan tyttö tai poika pystyy kaikkeen siihen mitä veskukin on tehnyt, laulut, roolit, runoillat, sketsit ym ym.
      Osat naisena ja miehenä??

      Hän on monessa ollut mukana ei kaikista tarvitsekaan kaikkien tykätä.

      Pohjimmiltaan herkkä hyvä ihminen hän kuulee sydämelläänkin.

      • zetor 10

        Mut kato Valmetti taiteilijan kehityksen kaarta. Herkkyys muuttuu yliherkkyydeksi ajan kanssa. Mihin laitan psyykeni kun näen tahattomasti esityksen itkettävästä yliherkkyydestä.
        Meillä on ollut 1-100 vuotiaita taitelija-henkilöitä urineen. Eivät he pillahda 2 vuotiaan tasolle herkistelemään.


    • huvittavaa.

      Huvittavaa että susmorsian ensi teilasi koko Loirin ja ohjelman mutta kun alkoi muilta tulla kehuvia kommentteja, niin käänsi kelkkansa.

      • Elä vaan nyt itkuun purskaha, kun nii huvittavaa sekkii, taitaa sulla viirata päästä aika lailla tässä susmorsian-syndroomassas.


    • Huokaus (<>)

      Onhan se persoonallista,

    • Makriina ek

      Taide on meikäläiselle arvoituksellista aluetta.
      On jokaisella tietenkin oikeus nauttia niin musiikista kuin muustakin luovuudesta.
      Onko se aina taidetta, sen päättää kuulija ja katsoja. Jos siitä nauttii, eikö se silloin ole taidetta, jos taas ei, voi kysyä, miksi ei.

      Modernin ja uuden nimissä kuitenkin näkee ja kuulee välillä tuotantoa, joka ei todellakaan tunnu "taiteelta".
      "Vain elämää-ohjelma on artistien tekemä ja esittämä, hyvin esitettyä musiikkia, varmasti taiteen määrittelyyn sopivaa. Kaikki ovat koulutettuja ja musiikilleen omistautuneita esiintyjiä.

      Mutta joskus alkaa epäillä, kokeileeko taiteilija yleisön ja kriitikon käsityskykyä. Iäti muistan edesmenneen Retretin näyttelyssä kerran katselleeni "modernia taidetta" taulurivistössä, joka sisälsi pahville liimattuja ongenkoukkuja ja pyykkipoikia erilaisissa kokoonpanoissa. Minulle oli ihan turhaa esitellä ko. taiteilija kantaa ottavana modernistina, minusta hän oli huijari. Se oli minun käsitykseni, mutta nyt olen sitä mieltä, että tämä ns. taide taisi olla hyvinkin vaikuttavaa, koska se on ainoa anti, minkä Retretin sen kertainen näyttely jätti mieleeni vuosien päähän.
      Niin että oliko hän sittenkin suuri taiteilija?

      Mikä loppujen lopuksi on taidetta?

    • *Kukkahame*

      Retretissä...
      Sissäntulo aulassa oli ihmeellinen noin 1m halkaisijalla lasinen 'kaappi', jonka sisältöä jäin tuijottamaan samalla kun odotin oppaan ja muun ryhmän kokoontumista tuossa sovitussa paikassa.
      Selvisihäön se kun selitettiin sinne oli laitettu ruokatarvikkeita kaikkea mahdollista maidosta leipään lihaan ja hedelmiin.
      No olivat olleet jo pari kk eli sisällön tarkkaa olemusta ei minun taiteellinen silmäni pystynyt analysoimaan.

      Hometta pitkä- ja lyhytkarvaista, eri väsejä ja osa oli valunut maahankin.
      Eli siis elävää taidetta, johan piti uskoa.

      Oli toki paljon katseltavaa sillä kertaa, helpotus oli kuitenkin päästä ulos luonnon valoon ja kesäiseen Suomen luontoo, siinä on taidetta jota ymmärrän.

    • Ramoona*

      Hyviä kysymyksiä, Makriina. Varmasti löytyy aika kattaviakin taiteen määritelmiä mutta rajanveto on paljolti subjektiivinen ja häilyvä. Kirjallisuudessa erotetaan viihde- ja kaunokirjallisuus. Viihdekirjallisuus on kaavamaista, pinnallista, ajankuluksi lähinnä tarkoitettua, mutta voisiko sitä viihdemusiikkiinkin soveltaa. Tämä ao. ohjelmahan on kai viihdeohjelma mutta viihdetaitelijathan siinä esiintyvät ja taidetta on ainakin nuo Leinon runot.

      Kuvataiteista Sini-sirkku voisi varmaan sanoa painavammin ja omakohtaisen näkemyksensä. Taiteen tarkoitus on paitsi ylevöittää, myös herättää kysymyksiä ja kyseenalaistaa. Siksi taiteen piiriin sopii myös rujo, raju, ruma, rosoinen. Taiteen tulee herättää tunteita ja ajatuksia. Minunkin mielestäni nykytaide ei läheskään aina taiteen tuntomerkkejä täytä, jos se on hutiloiden tehtyä, tai kuin katsojansa aliarvointia. Joskus vasta aika punnitsee, mikä on todella taidetta, esimerkiksi kirjailijoiden kohdalla on näin käynyt. Professori Ahlqvist-Oksanen teilasi Aleksis Kiven teokset raakoina ja barbaarisina, samoin monet muutkin realismin suuntauksen taiteilijat saivat kokea.

      Ei taiteen tarvitse olla kaunista tai "näköistä", mutta sen pitää olla mieltä ja asiteja koskettavaa ja jollain tavalla ainutlaatuista ja aikaa kestävää.
      Hyvää maalausta voi katsella kauan ja usein, hyvää kirjaa lukea ja hyvää sävellystä kuunnella aina uudelleen...olkoot taidetta tai ei.

      • capt. cöpenick

        Väinö Linnan Tuntematon sotilas sai erään naiskriitikon antamaan tylyn tuomion; ei sota ole tuollaista brutaalia, paremminkin jalo-otsaista isänmaan p u o l u s t u s t a.
        Väiski L sentään oli rintamamieskokemuksien pohjalta kirjoittanut teoksen.

        Jollakin on parempaa tietoa tähän kun muistan, että alkuperäinen teoksen nimi olisi ollut Sotaromaani, sitten korjattuna Tuntematon sotilas.


    • En tietänyt täällä keskusteltavan taiteesta, Retretin annista sillä alalla. Ramoona* toivoisi minukin siitä kirjoittavan, juuri kun olin samaan aikaan tehnyt avauksen mieltäni kiehtovasta osaamisesta lähinnä!

      Taiteen kentät,...on niin moninaiset, ne heijastavat aikaansa, ympäröivää maailmaa, tekijän sisäistä todellisuutta mm. Todellakaan ei pelkkä kauneus, harmonia ole sen kieli, vaan herättäjänä, vartijana ja rajuja esimerkkejä näyttävänä se ilmenee.

      Muuttuvat kentät ovat alati liikkeessä, kaukana on menneen maailman staattinen perspektiivimaalaus, tunnistettavasta kohtauksesta perhepiireissä, aika joka edelsi valokuvauksen puuttumista, ja muissakin täysin naturalistisissä tekotavoissa.
      En osaa kuin sanoa,...jokaisen oma subjektiivinen kokemus, niin tekijällä kuin näkijällä, luo tunteen, joka joskus ylittää ajan ja avaruuden, irti kaikesta mikä on konkreettista.
      Itselleni ne kokemukset antavat joskus tarvitsemaani vapautta.

      • Ihan aloituksessani toivoin, että joku tarttuisi kysymykseeni taiteen tekemisestä.
        Keskustelu kuitenkin luiskahti V-M-Loiriin, jota en ihan tarkoittanut kysymykselläni.
        "Pojat" ovat kuitenkin se, joka jo osoitti, että kaiken kaatuilun ja turhailun takana on syvällinen taiteilija.

        Taiteesta nauttiminen on niin erilaista itsekullakin, että joskus pysähtyy miettimään, mitä sana ihan oikeasti sitten tarkoittaa.
        Ja kenelle se on helppoa? Jollekin se on niin osa elämää, että tekee koko elämästään taideteoksen, kuten vaikka Alpo Jaakola joskus aikoinaan, tai Tuusulanjärven taiteilijakodit.
        Jotkut taas elävät nälkää nähden sananmukaisesti luomisen tuskassa.


      • Pojankehoituksesta hain täältä internetistä ne Ohjelmat olikoos niitä tullut jo useampi .
        Tykkäsin koska tunnelma oli aito -- ja taiteiliat tunsivat toisensa --läpikotasin -- kuinka laulut olivat heille itselleen tehtyjä --siis siihen muotoon joka juuri puhutti heidän elämääkin.
        Voi olla että meissä on joitakuitaikäihmisissä jotka ovat päässeet helpolla --siittä mistä aita on matalin .
        hyvä heille -
        Mutta ainakin minua kosketti se tulkinta joka oli laulujensanojen takana --jo ilman säveltäkin-
        Joka kyllä tehosti tunnelmaa.
        Aion katso vielä jos ohjelma jatkuu .


      • Makriina kirjoitti:

        Ihan aloituksessani toivoin, että joku tarttuisi kysymykseeni taiteen tekemisestä.
        Keskustelu kuitenkin luiskahti V-M-Loiriin, jota en ihan tarkoittanut kysymykselläni.
        "Pojat" ovat kuitenkin se, joka jo osoitti, että kaiken kaatuilun ja turhailun takana on syvällinen taiteilija.

        Taiteesta nauttiminen on niin erilaista itsekullakin, että joskus pysähtyy miettimään, mitä sana ihan oikeasti sitten tarkoittaa.
        Ja kenelle se on helppoa? Jollekin se on niin osa elämää, että tekee koko elämästään taideteoksen, kuten vaikka Alpo Jaakola joskus aikoinaan, tai Tuusulanjärven taiteilijakodit.
        Jotkut taas elävät nälkää nähden sananmukaisesti luomisen tuskassa.

        Toit Makriina Alpo Jaakolan nimen esiin, kuvantekijän ja veistäjän, jonka teosten äärellä olen kokenut tuon Loimaan shamaanin voiman ja unenomaisen myyttisyyden.

        Nuo jotkut lähes kirkkotaidetta kuvaavat primitiiviset teokset uhkuvat voimaa ja suurrealistisellä tulkinnallaan ovat niin moniulotteiset, ettei ne jätä kylmäksi. Väripalettinsa on yhtä rehellinen, monisävyisyydessään, jossa ei pyritäkään mihinkään harmoniaan. Kasvot on usein kuvattu kuin Afrikkailaisten alkuihmisten pelkistyksinä, vain muoto ja asento kertoo niissä.
        Olen nauttinut seistessäni töitään katselemassa, siirtynyt ikäänkuin voimakenttään, unien ja alitajunnan kuvamaailmaan.

        Alpo Jaakolahan oli paljolti itseoppinut, käytyään Turun taidekoulua 1/2 vuotta, lähetti opettajansa hänet pois, koska liika opetus olisi vain pilannut hänen luovuutensa alkukantaisuuden.


      • Makriina ek
        sini-sirkku kirjoitti:

        Toit Makriina Alpo Jaakolan nimen esiin, kuvantekijän ja veistäjän, jonka teosten äärellä olen kokenut tuon Loimaan shamaanin voiman ja unenomaisen myyttisyyden.

        Nuo jotkut lähes kirkkotaidetta kuvaavat primitiiviset teokset uhkuvat voimaa ja suurrealistisellä tulkinnallaan ovat niin moniulotteiset, ettei ne jätä kylmäksi. Väripalettinsa on yhtä rehellinen, monisävyisyydessään, jossa ei pyritäkään mihinkään harmoniaan. Kasvot on usein kuvattu kuin Afrikkailaisten alkuihmisten pelkistyksinä, vain muoto ja asento kertoo niissä.
        Olen nauttinut seistessäni töitään katselemassa, siirtynyt ikäänkuin voimakenttään, unien ja alitajunnan kuvamaailmaan.

        Alpo Jaakolahan oli paljolti itseoppinut, käytyään Turun taidekoulua 1/2 vuotta, lähetti opettajansa hänet pois, koska liika opetus olisi vain pilannut hänen luovuutensa alkukantaisuuden.

        Alpo Jaakolaa ei todellakaan voi sanoa kaikkien rakastamaksi taiteilijaksi. Rujot taideteokset kuitenkin ovat kiinnostavia ja yllättäviä.
        Taiteen ei tarvitse aina olla sellaista, jonka kantaisi olohuoneeseensa aina katsottavaksi.
        Mielenkiintoista kuulla opettajasta! Hieno opettaja, kun näkee, ettei pysty opettamaan oppilaalleen enää mitään. Kuinkahan moni opettaja siihen toteamukseen pystyy.


      • Makriina ek kirjoitti:

        Alpo Jaakolaa ei todellakaan voi sanoa kaikkien rakastamaksi taiteilijaksi. Rujot taideteokset kuitenkin ovat kiinnostavia ja yllättäviä.
        Taiteen ei tarvitse aina olla sellaista, jonka kantaisi olohuoneeseensa aina katsottavaksi.
        Mielenkiintoista kuulla opettajasta! Hieno opettaja, kun näkee, ettei pysty opettamaan oppilaalleen enää mitään. Kuinkahan moni opettaja siihen toteamukseen pystyy.

        Jaakola oli varmaan mielenkiintoinen ihminen, mutta senverran kun olen hänen töitään, samoin kuin Kalervo Palsan töitä nähnyt, niin enpä voi sanoa niistä lumoutuneeni.


      • sus.morsian kirjoitti:

        Jaakola oli varmaan mielenkiintoinen ihminen, mutta senverran kun olen hänen töitään, samoin kuin Kalervo Palsan töitä nähnyt, niin enpä voi sanoa niistä lumoutuneeni.

        Aika jännää sus, että minullakin välähti yhdys-side Kalervo Palsaan, muistellessani Jaakolan töitä.Niin rajuja ne ovat, ei kai tarkoitus olekaan lumoutua, vaan omakohtaisen surrealismin vetovoima saa tajuamaan tekijän omaleimaisuuden, ajatusmaailmoineen.
        Joskus lumouduin Gaganin töistä, trooppisen ilmanalan mutkattoman kauniista elämänmuodosta, rakkauden, helppouden ja mitä värikylläisemmän ympäristön lumoavuudesta. Samoin Marc Chagallin, josta jo maititsitkin jossakin,... svääreissä liiteleminen, mutta kaikkein voimakkain yhdys-side on itselläni Vassily Kandinskyyn.
        Hän irtosi abstraktisella taiteellaan maan vetovoimasta, ensimmäisenä.

        Nyt ollaan konkretiassa jo pitkällä, jopa Intia on lähettänyt Marsplaneetalle luotaimen, joka tutkii planeetan pintaa 100 km korkeudesta! Upeaa, ja melko vähin varoin;)


      • sini-sirkku kirjoitti:

        Aika jännää sus, että minullakin välähti yhdys-side Kalervo Palsaan, muistellessani Jaakolan töitä.Niin rajuja ne ovat, ei kai tarkoitus olekaan lumoutua, vaan omakohtaisen surrealismin vetovoima saa tajuamaan tekijän omaleimaisuuden, ajatusmaailmoineen.
        Joskus lumouduin Gaganin töistä, trooppisen ilmanalan mutkattoman kauniista elämänmuodosta, rakkauden, helppouden ja mitä värikylläisemmän ympäristön lumoavuudesta. Samoin Marc Chagallin, josta jo maititsitkin jossakin,... svääreissä liiteleminen, mutta kaikkein voimakkain yhdys-side on itselläni Vassily Kandinskyyn.
        Hän irtosi abstraktisella taiteellaan maan vetovoimasta, ensimmäisenä.

        Nyt ollaan konkretiassa jo pitkällä, jopa Intia on lähettänyt Marsplaneetalle luotaimen, joka tutkii planeetan pintaa 100 km korkeudesta! Upeaa, ja melko vähin varoin;)

        Chagall oli jo nuorena mielimaalarini, silloin kun harrastin taidetta. Kai ihastuin hänen unimaailmansa kaltaiseen mielikuvitukseensa, lentävät lehmätkin.

        Hyvin selvästi muistan yhden unenikin vuosikymmeniä sitten...äitini makasi lehmän muodossa oven yläkamanan päällä, nojaten välinpitämättönä päätään toiseen käteensä, siis sorkkaansa. Silloin olisin todella tarvinnut äitiäni, olin jo aviossa, olin pyytänyt häntä tulemaan, muttei hän tullut.


    • *Kukkahame*

      Ei varmasti ole helppoa kaikille.
      Joku pulpahtaa esille ja pysyy kuin korkki vedenpinnalla (robin), toiset jäävät unhoon muutaman levyn tai näytöskappaleen jälkeen.

      Joku aine nimeltä viina silläkin ja sen käytöllä joku pilaa koko elämänsä,
      kovaa itsekuria ja vielä kovempaa työtä päivin öin vasta se jossain tuntuu.

      Raadolliset arvostelut voivat joillekin olla se joita ei voi lukea, taiteilija ei ole terästä vaan tunteva herkkä ihminen.

      Tämä ei vastaa aloittajan kyselyyn, vaan laitoin ihan omalla luvalla.

    • shakaalit

      Joo ja Ola Virtaa haukuttiin laulavaksi lihapullaksi. O.V tykkäsi sittä pahaa.

    • Lorena*

      Katsoin tilastoa eri kanavien esittämistä ohjelmista viime viikolla. Kuinka ollakaan,
      Vain elämää ohjelma oli reilusti katsotuin ohjelma, siinä pyristeli katsojamäärältä jäljess Tanssii tähtien kanssa. Jotenkin TTK ohjelma muutoksin on kuin lässähtänyt pannukakku.
      Tuomareistakin 2 on aivan poissa kartalta arvosteluissa. Koska kyseessä on
      kuitenki n jonkinasteinen kilpailu, tuomariston pitää olla alan asiantuntijoita.
      Katsojilla on vapaa valinta, kannattaako miltei hömpän tasolla esiintyvää ohjelmaa katsoa.

      Jos seuraavalla kaudella 2015 ohjelma on vielä käytössä, kait meidät
      mummot ja papatkin olemme hörhelöissä ja frakki yllä paraati valoissa esiintymässä. Onhan meissä karismaa ja nuoruusajan aitoa tanssitaitoa.

    • *Kukkahame*

      Tanssii tähtien kanssa odotin siinä on ollut mielenkiintoa aikaisempina vuosina jo ensilähetyksestä, nyt joko tanssijoiden jännitykset tai epäonnistumiset haittasi.
      Jos seuraavallakin kerralla samat 'koikkeloi' tanssinsa voi melkein arvata mielessään putoajien alkujärjestyksen.

      Näyttelijä rouvat Anu ja Sinikka tottuneina esiintyjinä olivat parhaasta päästä.
      Jännitys ja epäomnnistumisen pelko vaivasi suurinta osaa he tunnustivatkin avoimesti, jännittyneenä ja pitkä odotus ensikerralla voi tehdä tanssistakin flopin.

      Puvut oli suurimmalla osalla onnistuneet, vain yksi erottui heikompana valintana.

      • tanssia rakastava

        Anu Sinisalo tanssi hyvin, mutta Sinikka Sokan tanssista en ole kanssasi samaa mieltä.

        Minut yllätti Pete Parkkonen. Hänen valssinsa oli todella hyvä, niin kevyttä liihottelua, jossa silmäni lepäsi.


    • Kyllä se varmaan jonkun tanssi kerran jälkeen tiivistyy maku.


      Nyt on vaan Tuomari valintaa kehuttava.

    • Ramoona*

      Viihdeohjelmastahan on kyse, mutta yksikin epäpätevä tuomari riittäisi. Hyvää mainostahan Jutta itselleen sai ja oli uhkea ilmestys punaisissaan. Krissen kälätystä en kyllä välittäisi kuunnella koko kisan ajan.

      Anu Sinisalo yllätti iloisesti, niin sensuelli, aikuisen naisellinen ja leikkisä tanssi ! Sinikka Sokka tietysti myös esiintyjän kokemuksellaan oli varma itsestään, oikein hyvä mailli meille kypsille naisille, pieni pyöreyskin vain pukee häntä.

      Kankityyppit aina löytyy, voi miten se Anne-parkakin jännitti, ja pituushyppääjä koikkelehti kuin eksyksissä parketilla. Juontajilla on sama rutiini vuodesta toiseen, voisi se Vappukin keksiä uusia repliikkejä, vauu ja mielettömän upeeta
      hän vähintään joka toiselle sanoo.

      Aivan liikuttavan ihana se Tuure Kilpeläisen valssi Tahtoisin, tahtoisin, jonka tahtiin valssasi oikein sympaattisesti Kaj Kunnas.

      http://www.youtube.com/watch?v=7K8xSJBxwYU

      • selvennys s-s

        Kysessä on kuvataiteilija Tommi Toijan patsas, Bad Bad Boy.


    • mie venaisin

      Laittaisitko Merilii nimesi adressiin, jolla pyytäisimme Brysselin kaupungin hallintoa poistamaan sen Manneken pis patsaan?

      • Kiitos sinisirkku, että korjasit yhden väärän kirjaimen.
        Näppisvirheitä minulle aina joskus sattuu, enkä itse niistä välitä, sillä linkissäni olivat oiket nimet.

        En laittaisi adressiisi nimeäni, sillä Brysselissä käydessäni / käydessämme pidin Manneken Pis-patsaasta tosi paljon, siksi että se oli luonnollisen pikkupojan näköinen, toi mieleen lapsia tavallisissa toimituksissaan.


      • merilii39 kirjoitti:

        Kiitos sinisirkku, että korjasit yhden väärän kirjaimen.
        Näppisvirheitä minulle aina joskus sattuu, enkä itse niistä välitä, sillä linkissäni olivat oiket nimet.

        En laittaisi adressiisi nimeäni, sillä Brysselissä käydessäni / käydessämme pidin Manneken Pis-patsaasta tosi paljon, siksi että se oli luonnollisen pikkupojan näköinen, toi mieleen lapsia tavallisissa toimituksissaan.

        En minä mistään Manneken Pis'istä ole puhunut:D, totesin vain kaikkien oikeuden nähdä/kokea ihan omalla tavallaan näkemäänsä! Manneken Pis on soma pikkupoika,
        tuo Bad Boy on vain raadollisempi puoli kuvailmaisusta, josta jo Makriinan kanssa puhuimme aiemmin. Moikka taas Merilii:)


    • Patsaan muoto, tuo avuttomuudessaan mieleeni monet laitapuolen kulkijat ilman rahaa pisuaareihin, asuntola kaukana, ilman rohkeutta mennä kahvilantiskiltä pyytämään avainta, sekä muualta pääkaupunkiin tullut nuoriso Vappuaattona, ilman riitäviä paikkoja moisessa kivikylässä mihin tehdä tarpeensa.
      Kaukaa se on jo kertonut minulle tarinansa, mikä koon tarkoitus lie ollutkin, ehkä päättäjät ovat jo viestin ymmärtäneetkin.

      • Päättäjät

        ovat nyt tehneet ratkaisun viedä sen jonnekin . ehkä Amos Anderssonille takaisin. joku sanoi sen näyttävän hirtetyltä


    • Makriina ek

      Ehkä taiteilija on halunnut Kauppatorin rannan patsaalla huomauttaa, että me olemme vähän vielä epäsivistyneempiä kuin vauras ja perinteikäs Keski-Eurooppa, mutta perässä tullaan, parhaamme yritämme!

      Meidän pissipoikamme on täällä kylmissään ja kananlihalla, ja suurin silmin katselee Brysselin kolleegaa, jolle kuulemma puetaan silloin tällöin uudet vaatteetkin jonkun juhlapäivän kunniaksi.
      Varmaan katteeksi käy.

    • nii et tällee

      Pissapoijalla sillä Manneken-Pis'illä on vaatemuseo.

      Patsaan pukemisesta erilaisiin asuihin on jo tullut perinne. Sitä harrastavat varsinkin eri ammattien edustajat, mutta myös erilaiset viralliset valtuuskunnat pukevat patsaalle omia kansallisia asusteitaan. Nykyisin Manneken Pis omistaakin useamman sadan asun kokoelman, jota säilytetään Brysselin Grand-Placen varrella sijaitsevassa kaupunginmuseossa Kuninkaan talossa (Maison du Roi).

      (lainattu kuukkelista.)

    • *Kukkahame*

      On pakko laittaa esille asia joka tässä ketjussa oli monimielinen nimittäin itku ja tunteiden ilmaisut.
      On ihmisiä joille itkeminen on pilkattavaa, saa nauttien kirjoittaa vähänpätöisten tunteilusta, mainitaan moneen kertaan kun ollaan kovia ei itketä, monesti tunteeton ihminen juuri päinvastainen itkijään, tunteeton kylmä ja julma.
      Linkki kertoo loput.

      http://www.iltasanomat.fi/vainelamaa/art-1288742941865.html

      • Niiin,

        " ja Itkeä ei voi ilkeä " , sanoi jo Eino Leinokin.


    • Vaikeaa on yleistää ihmisiä ihan pelkitetysti itkeviin ja ei itkeviin, kun monen on vaikea julkisesti antautua surunsa valtaan. Muistan tätini, ja hänenkin luokitteluaan omista pojistaan.
      Koskaan hän ei voinut ymmärtää vanhempaa poikaansa, joka ei itkenyt vanhempien erotessa. Isä oli löytänyt sihteerissään uuden kumppanin, ja niin jäi entinen perhe ilman isää.
      No, nuorempi poika tätini kertomana, kieri lattialla itkien tuskissaan, mutta 14v. isoveli ei näyttänyt tunteitaan samalla tavalla. Niinpä tätini ei jaksanut ymmärtää muuta kuin omanlaisensa lapsen käytöstä myöhemminkään.
      Minusta taas tuo hillitty serkkuni oli sekä humoristinen, että älykäs nuori mies, niihin aikoihin kun heitä enemmän näin. Minusta hän vastasi totuudenmukaisesti äidilleen, joka oli tivannut: etkö sinä itke lainkaan?
      Itken, mutta itken sisäänpäin, kun kaikki vaan parkuu.

    • *Kukkahame*

      En yleistä mutta kun tuli niin rajua arvostelua ''vetistelystä'', niin laitoin tuon IS
      artikkelin.


      Olen nähnyt minäkin paljon lasten itkevän mutta se kuuluu asiaan lasten elämässä, he eivät vielä ole oppineet muuten selviytymään monesti itku auttaa.

      Anteeksi että olen olemassa, voisin jo sanoa, mutta en sitä tarkoita.

    • hymyn kare

      "Älä sano, että rakastat mua
      tiedän sen muutenkin".

      Noin joku laulaa radiossa.

      Naisjuontaja siihen: Mitäpä sitä turhia

    • *Kukkahame*

      Otsikko ohjelman kyyneleet ovat paremminkin onnen kyyneleitä ei itkua, hyvä mieli ja rakkaat muistot pulpahtaa pintaan voimakkaina ja mitä siinä voi muuta tehdä kuin elää se hetki niin kuin on parasta.
      Sitä samaa onnen ja muistojen kyyneleitä oli myös esiintyjillä, niin nuorilla kuin vanhoilla.

      Monesti vuosien takaa vanhan ystävän tavatessa myös kyynelehditään eikä sekään ole itkua, tunteet vain jyllää ja hyvä mieli, ilo nousee pintaan, jälleen
      näkemisen tunne on sanoin kuvaamattoman lämmin tunne.

      • voitätä

        eiköhän tuo nyt ole sanomattakin selvää, että ei ne surun kyyneleitä olleet. Juu ja häissäkin kyyneklhditään, jos ette ole ennen tienneet.


      • voitätä kirjoitti:

        eiköhän tuo nyt ole sanomattakin selvää, että ei ne surun kyyneleitä olleet. Juu ja häissäkin kyyneklhditään, jos ette ole ennen tienneet.

        Olihan Palon Tane, yksinhuoltajan poika komea mies. Näyttelijänä Tauno Suuri.

        http://www.youtube.com/watch?v=b1wyVR3yssY

        Muistelen häntä huonommaksi kuin mitä hän on laulujen esittäjänä vanhana miehenä esittämiensä kappaleiden valossa.


    • Hyväksykää tunteet!

      Miksi me olemme niin helposti arvostelemassa kaikkea tekemistä ja olemista jopa julkkisten televisioesiintymisten kyyneliä ja tunteita?

      Miksi emme voi ihailla heidän herkkyyttänsä?
      Kiva kun joku osaa ja uskaltaa näyttää herkimmänkin puolensa, raadollisuutta me harvemmin heidän ohjelmissaan näemmekään, se on leikattu pois.

      Minusta on hienoa tuossa ohjelmassa se aitous joka laulajista henkii.
      Kiitos kun ovat aitoja ihmisiä tunteidensa takana.

      Olkoon se joskus vaikka teatraalista, se tulvii juuri sitä minkä he osaavat!

      Täällä palstalla osataan moittia ja arvostella!

      Missä kiitokset ja ilmaukset siitä, että meillä on vapaus olla aitoja ihmsiä, meillä on sanan vapaus ja meillä on vapaa maa elää ja asua.

      Kiitoksen sanoja täällä kyllä saa hake kuin neulaa heinäladosta, tai paalistahan ne heinät nykyisin hevosellekin annetaan. Varoa ei tarvitse, neuloja ei ole, kiitokset kun täällä ovat ylen harvojen sanavarastossa.

      Olen onnellinen kun saan katsoa telkkaristakin ohjelmia joiden parissa viihtyy jaz joissa ihmiset ovat aitoja siinä mitä tekevät, vaikka sitten näyttelisivätkin.

      Jos jokin uusinnan uusinta ja toiston toisto ei minua kiinnosta, en siitä tule tänne palstoille valittamaan.
      Täällä niille ei kukaan mitään voi, eikä kenellekään kuulu mikä milloinkin ottaa päähän. ON / OFF nappi on kaikissa telkkareissa.

      Radiossa juuri hyvää musiikkia, kiitos näistä, vaikka minun kaapissani ei ole luurankoja, kuten juuri tulevassa laulussa... enkä siitäkään niin välitä, mutta kosketusta minäkin rakastan. Eikä meikkipussissanikaan ole paholaisia, siitäkin laulu kertoo...ja miksi menin sen miehen sänkyyn... rakkauden kaipuuni orja, tyydyn siihen mitä ma saan.. Mari Lii: Luurangot henkarilla.

      • Aamun Hämärä

        Huomenta

        Aika-ajoin tänne kehittyy koski oikea putois ja sinne padon reunalle kehittyy ikäänkuin vierasaitio, josta on parin kolmen kirjoittajan voimalla kehitetty onpas eipäs kilpa.
        Oman aikansa se ketää kunnes laantuu, siihen löytyy kaksi kolme täällä jo nimettyä kirjoittajaa porukoimaan saman mielisinä.

        Eikä se että nikillä kirjoittaa merkitse mitään, kaikki osaa ilman rekattua olla ongelmallisia.

        En väitä etteikö täällä ole hyviä kirjallisia suorituksia, mutta sen väitän etteivät ne tarkoita että HE olisivat aINa oikeassa.
        Tuntuu nytkin siltä miksi on korostettava mainitsemalla nikit, se on omiaan repimään railoa, jotkut sinne putoaa puolustellessaan.


    • Niinpä!

      Raadollisuutta, yksi klkkejä aivan sairaalla kiireellä aina uudestaan yrittämässä, kyllä joko omalla nimellä tai sitten nikitönnä , ne ovat ainoat mahdollisuudet täällä.
      Ja nuo omaa heimoaan korostavat separatistit täälläkin tulevat vielä hämmästymään, mikä eteen, kun suomalaista yhtenäisyyttä tarvittaisiin itsenäisyytemme puolustamiseen.

    • Aika kauas on jo siirrytty aloitukseni mietteistä.
      Osoittaa vain sitä, kuinka julkituotu ajatus herättää toisen ja taas toisen, ja niin ketju kasvaa ja aiheet muuttuvat.

      Tämä on juuri sellainen ketju, jota on mukava seurata.
      Hyvää päivänjatkoa kaikille!

      • Merilii

        Niin, kiitos Makriina ketjustasi, todella on ollut mukava seurata tätä, niinkuin sanoit.


    • Huomenta Makriina ja muut.
      Aloituksen aihe unohtuu kun ketju etenee. Näinhän se käy ihmisten keskustellessa kasvokkainkin. Edellisen puhujan sanat johtavat asiasta toiseen.
      Olen pelkästään lueskellut ketjuasi, nyt vasta jotain kommentoin.
      En ole kumpaakaan Vain elämää ohjelmaa katsonut, vaikka se on mediassa (Iltalehdessä) ollut paljon esillä
      Tämä ketju on saanut aikaan sen, että nyt pitää mennä Katsomoon ja kaivaa ne esiin katsottavaksi. Tuosta esintymiskaartista olen kiinnostunut Loirista ja Edelmannista ja Elastisestahaluan otaa selvän.
      Tulee mieleen elokuva Matkalla pohjoiseen, jossa Loirilla ja Edelmanilla oli pääosat. Loiri oli fyysisesti hirveän huonossa kunnossa siinä, olen iloinen että hän on saanut apua ja toipuut noin hyvään kuntoon.

      • Hyväksykää tunteet!

        Katleija.
        Minä nautin juuri siitä, kun Loiri niin aidosti ilahtui levyttämiensä kappaleiden esityksistä joita muut tulkitsivat omien sovitustensa kautta.

        Aloittaja tuntee olevansa liian vanha tunnelmoimaan.

        Minä nautin juuri niistä tunnelmista, sain kyyneleet silmiini katsoessani kuinka Loiri eli jokaisen nuotin mukana.

        Sama se on näinä muinakin iltoina, aina illan "isännän" musiikkia muut tulkitsevat ja voi niitä tunteita!

        Kyyneleet ovat tunteiden tulkki, ilossa ja surussa. Kyynelöin artistien mukana.

        Olen yrittänyt pysyä asiassa. Tässä ja aamusella.


      • Hyväksykää tunteet! kirjoitti:

        Katleija.
        Minä nautin juuri siitä, kun Loiri niin aidosti ilahtui levyttämiensä kappaleiden esityksistä joita muut tulkitsivat omien sovitustensa kautta.

        Aloittaja tuntee olevansa liian vanha tunnelmoimaan.

        Minä nautin juuri niistä tunnelmista, sain kyyneleet silmiini katsoessani kuinka Loiri eli jokaisen nuotin mukana.

        Sama se on näinä muinakin iltoina, aina illan "isännän" musiikkia muut tulkitsevat ja voi niitä tunteita!

        Kyyneleet ovat tunteiden tulkki, ilossa ja surussa. Kyynelöin artistien mukana.

        Olen yrittänyt pysyä asiassa. Tässä ja aamusella.

        Loiri on suomalaisten rakastama lahjakas taiteilija, jolla on mahtava eläytymiskyky niin sketsiohjelmien ja Uuno Turhapuron rooleissa.
        Kuitenkin siirtyminen Eino Leinon runojen sävelteoksiin saamme kuultavaksemme herkän taiteilijan. Se on niin suuri kontrasti, ja juuri se saa vedet silmiin ja kouraisee rinnasta.
        Yksityiselämänsä koukerot sisältävät monta surullista aikakutta, joista hengissä selvinneenä hänen taiteilijapersoonansa on vaan vahvistunut.
        Tänään hänestä näkee kuinka kiitollinen hän on saadessaan takaisin terveyttään.

        Palstalaiset tietysti kirjoittelevat omalla tyylillään niin itkemisistään kuin tunteistaan. Niitä luen kiinnostuneena mutta en niihin kantaa ota sen paremmin kuin kertoisin omastakaan tunnereagoinnistani.

        Tuo ohjelma on kuitenkin katsojien suosikki. Ei sellaisia paljon ole. Ei kaikki pidä tanssii tähtien kanssa ohjelmastakaan, mutta minä taas pidän ja katson joka osan.


    • Merilii

      Kumma, miten Paula Vesalan ilta ei liikuttanut niin syvästi kuin Vesa-Matti Loirin ilta.
      Tietenkin omakin herkkyysasteeni voi eri päivinä vaihdella, mutta myöskin Paula Vesalan oma suhtautuminen oli viileämpi.
      Nuo kyyneleet edellisen taiteilijan illassa olivat empatian aikaansaamia, samaistuessani koin saman tunteen kuin hänkin, ja kyyneleet kohosivat silmiini.

      • P.S.

        Eläydyin kyyneliin, kun Loirin keskittymistä kuulemaansa katselin, hänen silmistään näkyi joka hetki eläytyminen Paulan herkkään tulkintaan,
        ja ilmeisesti tunneside ystävysten välillä onkin vahva,
        sillä Paula Koivuniemi on kerran pelastanut Veskun jostain syvästä alhosta.


    • löytäjä-

      Mielenkiintoinen keskustelu.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      54
      2946
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      543
      2798
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1947
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1912
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1778
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1717
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1422
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      90
      1186
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1178
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1132
    Aihe