Jään eläkkeelle milloin haluan.

Eläköidyn ennakkoon.

Kannattaa olla oman onnensa seppä ja kerätä tililleen niin paljon rahaa työuran aikana, että ei mitään eläkettä tarvitse vaan voi lopettaa työnteon milloin itselle parhaiten sopii. Minä olen 25-vuotias ja säästän kuukausittain palkastani 1200-1500€ ja jos jään omaehtoiselle eläkkeelle vaikka 55-vuotiaana, minulla on rahaa 432 000€ - 540 000 nykyiset säästöt ---> 482 000€ - 590 000€, niihin ei ole huomioitu korkoja, joita tuo potti varmaan 30 vuodessa kasvaa järkevästi sijoitettuna. Toisaalta, minulla on jäänyt säästöön jopa 2000€/kk, sillä laskelmalla olisin aika lähellä miljonääri 65-vuotiaana..

Eli jos tuo 482 000 jaetaan vaikka 30 vuodelle (eläisin 85-vuotiaaksi), tekisi se jokaisena kuukautena 30 vuoden ajalle 1338,88889€, tästä ei mene veroa ja lisäksi sitten jossakin vaiheessa tulisi sitä ''oikeaa'' eläkettäkin ja lisäksi sijoitusasunnon tuotot. Ei siis ole hätää.. ;)

232

7381

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onnea vaan

      Sulla on ikäiseksesi joko helvetin hyvä palkka tai helvetin pienet menot. Onneksi, kun joskus pariudut, ainakin tuo jälkimmäinen korjaantuu.

      • Eläköidyn ennakkoon

        Minulla palkka on ihan hyvä ja tosi pienet menot. Toki pyrin siihen että palkkani nousee vuosien saatossa, niinkuin sen kuuluisikin. Niinkuin totesin, jopa 2000€ saattaa jäädä säästöön kuukausittain. Äläpäs vielä juhli, vaikka saisimme lapsia, olen mestari pitämään menot minimaalisina.. Tekisin pilttisoseet itse ja ostaisin lastenvaatteet kirpparilta.. Lisäksi, mieheni on sattumoisin aika varakas ja
        hänen omien sanojensa mukaan tuollaiset pienet menot eivät juuri hänen kukkaroonsa lovea kaiverra.. Hän on sitä mieltä, että hän maksaa, koska hänellä on suuret tulot.. On sanonut myös että minun pitää olla käyttämättä yhteisiin menoihin rahaa, vaan mielummin säästää ne.. Mutta toki haluan että ainakin asumismenot jaetaan ja sähköt ja vedet.


      • Mikä sitten hyvä
        Eläköidyn ennakkoon kirjoitti:

        Minulla palkka on ihan hyvä ja tosi pienet menot. Toki pyrin siihen että palkkani nousee vuosien saatossa, niinkuin sen kuuluisikin. Niinkuin totesin, jopa 2000€ saattaa jäädä säästöön kuukausittain. Äläpäs vielä juhli, vaikka saisimme lapsia, olen mestari pitämään menot minimaalisina.. Tekisin pilttisoseet itse ja ostaisin lastenvaatteet kirpparilta.. Lisäksi, mieheni on sattumoisin aika varakas ja
        hänen omien sanojensa mukaan tuollaiset pienet menot eivät juuri hänen kukkaroonsa lovea kaiverra.. Hän on sitä mieltä, että hän maksaa, koska hänellä on suuret tulot.. On sanonut myös että minun pitää olla käyttämättä yhteisiin menoihin rahaa, vaan mielummin säästää ne.. Mutta toki haluan että ainakin asumismenot jaetaan ja sähköt ja vedet.

        Onhan tuokin tapa viettää elämänsä nuoresta aikuisesta keski-ikään. Jatkuvasti elää kitsaasti ja säästäen. Ihan hyvä tapa varmaan, mutta vähän askeettinen eikä houkuttelisi minua.
        Itse olen elänyt melkoisen toisella tavalla. Säästäminen ei ole ollut koskaan keskeisin asia. En silti yletöntä tuhlailuakaan ole harrastanut ja töissä olen ollut jo 35 vuotta. Erillistä yksityistä säästöeläkevakuutusta minulla ei ole, olen luottanut lakisääteiseen eläkevakuutukseen. Näin vaikka koko ajan on ollut väitteitä, ettei eläkkeitä koskaan makseta ja että koko juttu on vain iso kusetus. Ihan kuten tapahtuu nykyäänkin.
        Siitä saan kuukausieläkettä noin 3400 euroa/kk ensi keväästä alkaen. Muuta erityistä varautumista eläkepäiviä varten en ole tehnyt. Kyllä tuolla eläkkeellä elää ihan kohtuullisesti, kun velkoja ei ole. Tosin voihan maailma vielä tuhoutuakin enne sitä, jolloin nuo väitteet, etten koskaan saa eläkettä toteutuisivatkin.

        Olen tuhlaillut palkkaani autoihin, omakotitaloon, kesämökkiin ja matkusteluun, kaksi lastakin olen kasvattanut aikuisiksi vaimoni kanssa. Ehkä noista tuo omakotitalo ja kesämökki voidaan laskea säästämiseksi nyt, mutta velalla ne aikanaan hankittiin.
        Silti mukavaa ja taloudellisesti huoletonta elämää olemme kyenneet viettämään, ehkä heti valmistumisen jälkeen oli tiukkaa. Minun aikanani opiskeluaika elettiin opintolainalla, kun muuta ei ollut ja sitä maksettiin ensimmäiset noin kymmenen vuotta työelämässä takaisin, samaan aikaan kun asuntolainoja. Tosin lapset tulivat kuvioihin hieman myöhemmin, joten siinä mielessä helpompaa.

        Voi sen elämän tietysti elää näinkin vaihtoehtona jatkuvan säästämisen ja säästämisen sijaan. No onhan ajat muuttuneet, ja kieltämättä kovemmiksi, mutta eiköhän tällainen vaihtoehto ole vieläkin mahdollinen.
        Itse olen ainakin tyytyväinen valintoihini. Tiettävästi elän vain kerran enkä ole halunnut painottaa sen hyviä puolia vain loppupuolelle elinaikaani. Kyllä elämä on mukavaa 55-vuotispäivän jälkeenkin, mutta se on kokolailla erilaista kuin vaikkapa 35-vuotiaana tarpeiden ja mielenkiinnon kohteiden osalta. En suosittelisi jättämään noita 35-vuotiaan mielihalujakaan käyttämättä sen vuoksi, että säästää rahaa 55-vuotiaana eläköitymiseen..


      • hihheijaa
        Eläköidyn ennakkoon kirjoitti:

        Minulla palkka on ihan hyvä ja tosi pienet menot. Toki pyrin siihen että palkkani nousee vuosien saatossa, niinkuin sen kuuluisikin. Niinkuin totesin, jopa 2000€ saattaa jäädä säästöön kuukausittain. Äläpäs vielä juhli, vaikka saisimme lapsia, olen mestari pitämään menot minimaalisina.. Tekisin pilttisoseet itse ja ostaisin lastenvaatteet kirpparilta.. Lisäksi, mieheni on sattumoisin aika varakas ja
        hänen omien sanojensa mukaan tuollaiset pienet menot eivät juuri hänen kukkaroonsa lovea kaiverra.. Hän on sitä mieltä, että hän maksaa, koska hänellä on suuret tulot.. On sanonut myös että minun pitää olla käyttämättä yhteisiin menoihin rahaa, vaan mielummin säästää ne.. Mutta toki haluan että ainakin asumismenot jaetaan ja sähköt ja vedet.

        hahahahaaaaa provo


      • mek
        Eläköidyn ennakkoon kirjoitti:

        Minulla palkka on ihan hyvä ja tosi pienet menot. Toki pyrin siihen että palkkani nousee vuosien saatossa, niinkuin sen kuuluisikin. Niinkuin totesin, jopa 2000€ saattaa jäädä säästöön kuukausittain. Äläpäs vielä juhli, vaikka saisimme lapsia, olen mestari pitämään menot minimaalisina.. Tekisin pilttisoseet itse ja ostaisin lastenvaatteet kirpparilta.. Lisäksi, mieheni on sattumoisin aika varakas ja
        hänen omien sanojensa mukaan tuollaiset pienet menot eivät juuri hänen kukkaroonsa lovea kaiverra.. Hän on sitä mieltä, että hän maksaa, koska hänellä on suuret tulot.. On sanonut myös että minun pitää olla käyttämättä yhteisiin menoihin rahaa, vaan mielummin säästää ne.. Mutta toki haluan että ainakin asumismenot jaetaan ja sähköt ja vedet.

        Kokoikäsi olet säästänyt ja elämä jäänyt elämättä ja sitten vaikka 40v sairastus vakavasti ettei enää pystykkään mihinkään niin mitäs sitteen. Eläkevakuutukse ovat iahn turhia kun omista säästäistä joutuu veroa maksamaan ja siitä. Paras tapa on sijoittaa rahat vaikka ostaa metsää kun niitä puita voi sieltä myydä välillä. Rakentamatonta rantaa riittävästi niin sijoitus on taattu tai muuta kivaa. Niitä voi sitten eläkkeellä ollessaan realisoita jos on rahan tarvetta. Monet menevät osan vuotta halvempiin maihin asumaan niin pärjää paremmin ja ei ole talvea mikä ai ole mikavaa.


      • sama täällä hkddkj
        hihheijaa kirjoitti:

        hahahahaaaaa provo

        Itse asiassa ap, olen tehnyt kuten sinäkin, mutta sijoittanut osakekauppoihin. Nyt minulla on kurssien heilahteluista riippuen joko 750 000-850 000 euroa osakkeissa, ja olen vasta nelikymppinen.

        Mieheni on köyhä kuin mikä, mutta eipä tässä tilanteessa tarvitse sellaisia asioita miettiä, kunhan on komea ja hyvä sängyssä. Ja avioehto tietenkin.

        Useimmat ihmiset hukkaavat rahansa ennen kaikkea ylisuuriin auntoihin, meitä asuu perhe kaksiossa. Halvempaa ja saan rahaa säästöön, verratuna tuttuihin, jotka laittavat koko omaisuutensa kiinni isoihin perheasuntoihin ja etelänmatkoihin.


      • jalat maassa?
        Eläköidyn ennakkoon kirjoitti:

        Minulla palkka on ihan hyvä ja tosi pienet menot. Toki pyrin siihen että palkkani nousee vuosien saatossa, niinkuin sen kuuluisikin. Niinkuin totesin, jopa 2000€ saattaa jäädä säästöön kuukausittain. Äläpäs vielä juhli, vaikka saisimme lapsia, olen mestari pitämään menot minimaalisina.. Tekisin pilttisoseet itse ja ostaisin lastenvaatteet kirpparilta.. Lisäksi, mieheni on sattumoisin aika varakas ja
        hänen omien sanojensa mukaan tuollaiset pienet menot eivät juuri hänen kukkaroonsa lovea kaiverra.. Hän on sitä mieltä, että hän maksaa, koska hänellä on suuret tulot.. On sanonut myös että minun pitää olla käyttämättä yhteisiin menoihin rahaa, vaan mielummin säästää ne.. Mutta toki haluan että ainakin asumismenot jaetaan ja sähköt ja vedet.

        Ihan tuli sellainen olo, ettet ole todellinen! Tai sitten elät täysin harhakuvitelmissa pilvien päällä!


      • kilometritehdas
        sama täällä hkddkj kirjoitti:

        Itse asiassa ap, olen tehnyt kuten sinäkin, mutta sijoittanut osakekauppoihin. Nyt minulla on kurssien heilahteluista riippuen joko 750 000-850 000 euroa osakkeissa, ja olen vasta nelikymppinen.

        Mieheni on köyhä kuin mikä, mutta eipä tässä tilanteessa tarvitse sellaisia asioita miettiä, kunhan on komea ja hyvä sängyssä. Ja avioehto tietenkin.

        Useimmat ihmiset hukkaavat rahansa ennen kaikkea ylisuuriin auntoihin, meitä asuu perhe kaksiossa. Halvempaa ja saan rahaa säästöön, verratuna tuttuihin, jotka laittavat koko omaisuutensa kiinni isoihin perheasuntoihin ja etelänmatkoihin.

        mä ostin aikanaan talvivaaran osakkeita 300000€
        saa nähdä mikä niiden arvo on vuoden päästä


      • aikansa kutakin
        sama täällä hkddkj kirjoitti:

        Itse asiassa ap, olen tehnyt kuten sinäkin, mutta sijoittanut osakekauppoihin. Nyt minulla on kurssien heilahteluista riippuen joko 750 000-850 000 euroa osakkeissa, ja olen vasta nelikymppinen.

        Mieheni on köyhä kuin mikä, mutta eipä tässä tilanteessa tarvitse sellaisia asioita miettiä, kunhan on komea ja hyvä sängyssä. Ja avioehto tietenkin.

        Useimmat ihmiset hukkaavat rahansa ennen kaikkea ylisuuriin auntoihin, meitä asuu perhe kaksiossa. Halvempaa ja saan rahaa säästöön, verratuna tuttuihin, jotka laittavat koko omaisuutensa kiinni isoihin perheasuntoihin ja etelänmatkoihin.

        Niin ja sinä säästät eläkkeelle, oltuasi 40-50 vuotta keskitysleirimäisissä oloissa! Sitten jos joskus pääset eläkkeelle, olet raihnainen, etkä halua ja jaksa tehdä mitään. Surkuttelet, miksen viettänyt leveämpää elämää nuorena?


      • ....................
        Eläköidyn ennakkoon kirjoitti:

        Minulla palkka on ihan hyvä ja tosi pienet menot. Toki pyrin siihen että palkkani nousee vuosien saatossa, niinkuin sen kuuluisikin. Niinkuin totesin, jopa 2000€ saattaa jäädä säästöön kuukausittain. Äläpäs vielä juhli, vaikka saisimme lapsia, olen mestari pitämään menot minimaalisina.. Tekisin pilttisoseet itse ja ostaisin lastenvaatteet kirpparilta.. Lisäksi, mieheni on sattumoisin aika varakas ja
        hänen omien sanojensa mukaan tuollaiset pienet menot eivät juuri hänen kukkaroonsa lovea kaiverra.. Hän on sitä mieltä, että hän maksaa, koska hänellä on suuret tulot.. On sanonut myös että minun pitää olla käyttämättä yhteisiin menoihin rahaa, vaan mielummin säästää ne.. Mutta toki haluan että ainakin asumismenot jaetaan ja sähköt ja vedet.

        Lähdetäänpä alusta liikkeelle.

        Mitkä sinun kuukaustulosi ovat.

        Erittelle menosi tarkasti.

        Unohda mies pois"laskuista", koska avioerot ovat niin yleisiä nykyään.

        "Leiki "niin, että eläisit nyt yksin.

        Mihin säästösummaan pääset?


      • AP eläköid.
        jalat maassa? kirjoitti:

        Ihan tuli sellainen olo, ettet ole todellinen! Tai sitten elät täysin harhakuvitelmissa pilvien päällä!

        Vuosiansioni ovat noin 35 000€, sisältäen pääomatulot (noin. 3000-4000€/vuosi). Olen yksityisellä puolella sosiaali-ja terveysalalla töissä.

        ''Pakolliset'' menoni kuukaudessa ovat noin 400€, yleensä vähemmän (puolet yhtiövastikkeesta, vesi, sähkö, puhelinlasku, saunamaksu). En tilaa itselleni lehtiä, shoppailen kirpputoreilla, pyöräilen töihin. Siksipä pakollisten menojen jälkeen minulle jää vajaa tai reilu 1900€, joka jää kyllä yleensä säästöön kokonaan.. Mutta sellainen ehdoton alaraja on 1500€, en kyllä saa 400€ tuhlattua humpuukiin kuukaudessa.. Mutta eläkelaskelmani perustan 1500€:n säästämiselle kuukaudessa. Sijoitan osakkeisiin ja en laita rahojani eläkevakuutuksiin.
        Ei kirkollisveroa.


      • siipivaimo
        Eläköidyn ennakkoon kirjoitti:

        Minulla palkka on ihan hyvä ja tosi pienet menot. Toki pyrin siihen että palkkani nousee vuosien saatossa, niinkuin sen kuuluisikin. Niinkuin totesin, jopa 2000€ saattaa jäädä säästöön kuukausittain. Äläpäs vielä juhli, vaikka saisimme lapsia, olen mestari pitämään menot minimaalisina.. Tekisin pilttisoseet itse ja ostaisin lastenvaatteet kirpparilta.. Lisäksi, mieheni on sattumoisin aika varakas ja
        hänen omien sanojensa mukaan tuollaiset pienet menot eivät juuri hänen kukkaroonsa lovea kaiverra.. Hän on sitä mieltä, että hän maksaa, koska hänellä on suuret tulot.. On sanonut myös että minun pitää olla käyttämättä yhteisiin menoihin rahaa, vaan mielummin säästää ne.. Mutta toki haluan että ainakin asumismenot jaetaan ja sähköt ja vedet.

        Lisäksi, mieheni on sattumoisin aika varakas
        Elät siis ukkos varoilla.saahan sitä sitten säästöön,kun ei itte mitään maksa.Mitä täällä tommosia säästövinkkejä jakelet Köyhille!!
        siipeilijä oot.


      • Jönnssi
        Eläköidyn ennakkoon kirjoitti:

        Minulla palkka on ihan hyvä ja tosi pienet menot. Toki pyrin siihen että palkkani nousee vuosien saatossa, niinkuin sen kuuluisikin. Niinkuin totesin, jopa 2000€ saattaa jäädä säästöön kuukausittain. Äläpäs vielä juhli, vaikka saisimme lapsia, olen mestari pitämään menot minimaalisina.. Tekisin pilttisoseet itse ja ostaisin lastenvaatteet kirpparilta.. Lisäksi, mieheni on sattumoisin aika varakas ja
        hänen omien sanojensa mukaan tuollaiset pienet menot eivät juuri hänen kukkaroonsa lovea kaiverra.. Hän on sitä mieltä, että hän maksaa, koska hänellä on suuret tulot.. On sanonut myös että minun pitää olla käyttämättä yhteisiin menoihin rahaa, vaan mielummin säästää ne.. Mutta toki haluan että ainakin asumismenot jaetaan ja sähköt ja vedet.

        Taitaa olla keksitty juttu koko aloitus,mutta sen verran sanon, että kannattaa säästämisestä huolimatta hiukan kauemmin olla työelässä, jotta eläkekertymä tulee isommaksi. Ei sitä tiedä ksokaan mikä superhyper inflaatio tai Venäjän asevoimat vie koko säästösi. Näyt saavan kicksejä ylivertaisena pitämästäsi säästöideastasi mutta mieti vielä, onko se mitä oikeasti haluat elämältäsi? Entäs jos sairastut 54-vuuotiaana niin, että olet jo kuollut 55-vuotinaana?


      • rikas-isä-ja-bemari
        Eläköidyn ennakkoon kirjoitti:

        Minulla palkka on ihan hyvä ja tosi pienet menot. Toki pyrin siihen että palkkani nousee vuosien saatossa, niinkuin sen kuuluisikin. Niinkuin totesin, jopa 2000€ saattaa jäädä säästöön kuukausittain. Äläpäs vielä juhli, vaikka saisimme lapsia, olen mestari pitämään menot minimaalisina.. Tekisin pilttisoseet itse ja ostaisin lastenvaatteet kirpparilta.. Lisäksi, mieheni on sattumoisin aika varakas ja
        hänen omien sanojensa mukaan tuollaiset pienet menot eivät juuri hänen kukkaroonsa lovea kaiverra.. Hän on sitä mieltä, että hän maksaa, koska hänellä on suuret tulot.. On sanonut myös että minun pitää olla käyttämättä yhteisiin menoihin rahaa, vaan mielummin säästää ne.. Mutta toki haluan että ainakin asumismenot jaetaan ja sähköt ja vedet.

        Onks tälläsii oikeesti olemassa??? *HUUTONAURUA!!!

        Olen 36v mies ja en säästä juuri mitään kuukaudessa. Elän "mukavasti n.5000e nettopalkalla. Olen yrittäjä ja työskentelen allalla, josta hommat ei lopu ja tuota toimintaa voi laajentaa alaan kuuluvalla muulla liiketoiminnalla. Voin tehdä helposti vaikka 75-vuotiaana, jos olen kuta kuinkin terve tollaset 25 000e rahaa vuodessa nettona. Tuo on verovapaata ;) Eli eläke lisäksi.

        En mieti eläkeikää itse ja siksi tuo laskelma tuntuu saakutin hauskalta. Ymmärrän, että halutaan jäädä aikaisin eläkkeelle, mutta elää elämänsä parasta aikaa kituuttaen niin sitä en ymmärrä. Nytkin makaan kotona naputtamas tätä ja silti palkka juoksee. Pitää vain oivaltaa miten saa rahaa jo n.30-vuotiaana helpolla ja "lomailla" samalla.

        Kuolen köyhänä, suku juokoon omiaan Irwinin laulun sanoin ;)


      • Ratto-Raili
        Eläköidyn ennakkoon kirjoitti:

        Minulla palkka on ihan hyvä ja tosi pienet menot. Toki pyrin siihen että palkkani nousee vuosien saatossa, niinkuin sen kuuluisikin. Niinkuin totesin, jopa 2000€ saattaa jäädä säästöön kuukausittain. Äläpäs vielä juhli, vaikka saisimme lapsia, olen mestari pitämään menot minimaalisina.. Tekisin pilttisoseet itse ja ostaisin lastenvaatteet kirpparilta.. Lisäksi, mieheni on sattumoisin aika varakas ja
        hänen omien sanojensa mukaan tuollaiset pienet menot eivät juuri hänen kukkaroonsa lovea kaiverra.. Hän on sitä mieltä, että hän maksaa, koska hänellä on suuret tulot.. On sanonut myös että minun pitää olla käyttämättä yhteisiin menoihin rahaa, vaan mielummin säästää ne.. Mutta toki haluan että ainakin asumismenot jaetaan ja sähköt ja vedet.

        Hi,hi siel sielun ja rahan voima miss mies pukeutuman.


      • P3rse4uki
        Eläköidyn ennakkoon kirjoitti:

        Minulla palkka on ihan hyvä ja tosi pienet menot. Toki pyrin siihen että palkkani nousee vuosien saatossa, niinkuin sen kuuluisikin. Niinkuin totesin, jopa 2000€ saattaa jäädä säästöön kuukausittain. Äläpäs vielä juhli, vaikka saisimme lapsia, olen mestari pitämään menot minimaalisina.. Tekisin pilttisoseet itse ja ostaisin lastenvaatteet kirpparilta.. Lisäksi, mieheni on sattumoisin aika varakas ja
        hänen omien sanojensa mukaan tuollaiset pienet menot eivät juuri hänen kukkaroonsa lovea kaiverra.. Hän on sitä mieltä, että hän maksaa, koska hänellä on suuret tulot.. On sanonut myös että minun pitää olla käyttämättä yhteisiin menoihin rahaa, vaan mielummin säästää ne.. Mutta toki haluan että ainakin asumismenot jaetaan ja sähköt ja vedet.

        Mitäs sitte kun sun ukko ottaa muutaman vuoden päästä nuoremman akan niin joudutkin yksin maksaan kaiken?
        Sitten alat masennuksissa ryyppäämään tai vetään subua.

        Ja kyllä siihen kakaraan menee rahaa nii maan pirusti vaikka tekisit kaikki ite.Se vauvaikä on kuule halvin vaihe.
        Ja parin vuoden pästä Suomessa ei oo kellään työpaikkaa et älä ny vielä juhli.


      • JA SITTEN MÄÄ
        Eläköidyn ennakkoon kirjoitti:

        Minulla palkka on ihan hyvä ja tosi pienet menot. Toki pyrin siihen että palkkani nousee vuosien saatossa, niinkuin sen kuuluisikin. Niinkuin totesin, jopa 2000€ saattaa jäädä säästöön kuukausittain. Äläpäs vielä juhli, vaikka saisimme lapsia, olen mestari pitämään menot minimaalisina.. Tekisin pilttisoseet itse ja ostaisin lastenvaatteet kirpparilta.. Lisäksi, mieheni on sattumoisin aika varakas ja
        hänen omien sanojensa mukaan tuollaiset pienet menot eivät juuri hänen kukkaroonsa lovea kaiverra.. Hän on sitä mieltä, että hän maksaa, koska hänellä on suuret tulot.. On sanonut myös että minun pitää olla käyttämättä yhteisiin menoihin rahaa, vaan mielummin säästää ne.. Mutta toki haluan että ainakin asumismenot jaetaan ja sähköt ja vedet.

        heräsin solukämpästämme lattialle asetetulta koinsyömältä patjalta ja sain nälissäni voihkaistua; "rakas, ojentaisitko minulle sen eilen korkatun sikanautapurkin".
        Sadusta ei ilmene kuinka äveriästä muu sukunne on. Se kiinnostaa varmasti kaikkia, aivan mahottomasti.


      • säästöön 0 euroa
        Mikä sitten hyvä kirjoitti:

        Onhan tuokin tapa viettää elämänsä nuoresta aikuisesta keski-ikään. Jatkuvasti elää kitsaasti ja säästäen. Ihan hyvä tapa varmaan, mutta vähän askeettinen eikä houkuttelisi minua.
        Itse olen elänyt melkoisen toisella tavalla. Säästäminen ei ole ollut koskaan keskeisin asia. En silti yletöntä tuhlailuakaan ole harrastanut ja töissä olen ollut jo 35 vuotta. Erillistä yksityistä säästöeläkevakuutusta minulla ei ole, olen luottanut lakisääteiseen eläkevakuutukseen. Näin vaikka koko ajan on ollut väitteitä, ettei eläkkeitä koskaan makseta ja että koko juttu on vain iso kusetus. Ihan kuten tapahtuu nykyäänkin.
        Siitä saan kuukausieläkettä noin 3400 euroa/kk ensi keväästä alkaen. Muuta erityistä varautumista eläkepäiviä varten en ole tehnyt. Kyllä tuolla eläkkeellä elää ihan kohtuullisesti, kun velkoja ei ole. Tosin voihan maailma vielä tuhoutuakin enne sitä, jolloin nuo väitteet, etten koskaan saa eläkettä toteutuisivatkin.

        Olen tuhlaillut palkkaani autoihin, omakotitaloon, kesämökkiin ja matkusteluun, kaksi lastakin olen kasvattanut aikuisiksi vaimoni kanssa. Ehkä noista tuo omakotitalo ja kesämökki voidaan laskea säästämiseksi nyt, mutta velalla ne aikanaan hankittiin.
        Silti mukavaa ja taloudellisesti huoletonta elämää olemme kyenneet viettämään, ehkä heti valmistumisen jälkeen oli tiukkaa. Minun aikanani opiskeluaika elettiin opintolainalla, kun muuta ei ollut ja sitä maksettiin ensimmäiset noin kymmenen vuotta työelämässä takaisin, samaan aikaan kun asuntolainoja. Tosin lapset tulivat kuvioihin hieman myöhemmin, joten siinä mielessä helpompaa.

        Voi sen elämän tietysti elää näinkin vaihtoehtona jatkuvan säästämisen ja säästämisen sijaan. No onhan ajat muuttuneet, ja kieltämättä kovemmiksi, mutta eiköhän tällainen vaihtoehto ole vieläkin mahdollinen.
        Itse olen ainakin tyytyväinen valintoihini. Tiettävästi elän vain kerran enkä ole halunnut painottaa sen hyviä puolia vain loppupuolelle elinaikaani. Kyllä elämä on mukavaa 55-vuotispäivän jälkeenkin, mutta se on kokolailla erilaista kuin vaikkapa 35-vuotiaana tarpeiden ja mielenkiinnon kohteiden osalta. En suosittelisi jättämään noita 35-vuotiaan mielihalujakaan käyttämättä sen vuoksi, että säästää rahaa 55-vuotiaana eläköitymiseen..

        Kuten aloittaja jo onkin kertonut, hänelle jää säästöön paljon, koska elää miehensä rahoilla. Siksi tämä ketju onkin naurettava.

        Minä tienaan 2500 eur/kk (Brutto) eli nettona 1820 euroa. Pelkät asumiskulut ovat noin 1100 eur/kk. Ruoka ja normaali eläminen nielevät sen 700 eur/kk. Asun yksin, joten maksan kaiken yksin asunnon hoitovastikkeesta auton vakuutuksiin.

        Suomeksi se tarkoittaa sitä, että minulla ei jää säästöön euroakaan. Teen täyttä työviikkoa ja jopa palkattomia ylitöitä eli 40-50 tuntista viikkoa, ja koko kalenterivuoden aikana en pysty säästämään yhtään!


      • mnhyuuy90iå
        aikansa kutakin kirjoitti:

        Niin ja sinä säästät eläkkeelle, oltuasi 40-50 vuotta keskitysleirimäisissä oloissa! Sitten jos joskus pääset eläkkeelle, olet raihnainen, etkä halua ja jaksa tehdä mitään. Surkuttelet, miksen viettänyt leveämpää elämää nuorena?

        aloittajalle...toivottavasti sulla on edes perillisiä, koska et voi tietää elätkö siihen asti kun eläkettä voi ajatella...et voi tietää vaikka kuolisit jo huomenna, tai viikon päästä...kuolema voi kolkutella ovia milloin vaan ikään katsomatta. No, ehkä miehesi sitten saa rahasi, ja voi sijottaa ne vaikka omaan eläkkeeseensä :)

        Jos kerran on rahaa, niin kannattaisiko hiukan nautiakkin tästä elämästä enne kuin kuolee :)


      • työt loppuu!!!
        mnhyuuy90iå kirjoitti:

        aloittajalle...toivottavasti sulla on edes perillisiä, koska et voi tietää elätkö siihen asti kun eläkettä voi ajatella...et voi tietää vaikka kuolisit jo huomenna, tai viikon päästä...kuolema voi kolkutella ovia milloin vaan ikään katsomatta. No, ehkä miehesi sitten saa rahasi, ja voi sijottaa ne vaikka omaan eläkkeeseensä :)

        Jos kerran on rahaa, niin kannattaisiko hiukan nautiakkin tästä elämästä enne kuin kuolee :)

        miten kukaan voi saada kohta eläkettä kun valtion eläkerahasto,kela,keva ja suomen kulttuurisäätiö ensimmäisinä ja ahneimpina varastaa kaikki rahat rehelliseltä ihmiseltä!!katoitteko MOT:n eilen???

        kaikki vaan pimeisiin töihin!!!kyllä tapettavia riittää...


      • hjmm
        säästöön 0 euroa kirjoitti:

        Kuten aloittaja jo onkin kertonut, hänelle jää säästöön paljon, koska elää miehensä rahoilla. Siksi tämä ketju onkin naurettava.

        Minä tienaan 2500 eur/kk (Brutto) eli nettona 1820 euroa. Pelkät asumiskulut ovat noin 1100 eur/kk. Ruoka ja normaali eläminen nielevät sen 700 eur/kk. Asun yksin, joten maksan kaiken yksin asunnon hoitovastikkeesta auton vakuutuksiin.

        Suomeksi se tarkoittaa sitä, että minulla ei jää säästöön euroakaan. Teen täyttä työviikkoa ja jopa palkattomia ylitöitä eli 40-50 tuntista viikkoa, ja koko kalenterivuoden aikana en pysty säästämään yhtään!

        Miten saat ruokaan uppoamaan 700 e kuukaudessa? paitsi jos se auto maksaa sen jotain 500 e? Kannattaako pitää autoa?


      • Charlotta-45vee
        sama täällä hkddkj kirjoitti:

        Itse asiassa ap, olen tehnyt kuten sinäkin, mutta sijoittanut osakekauppoihin. Nyt minulla on kurssien heilahteluista riippuen joko 750 000-850 000 euroa osakkeissa, ja olen vasta nelikymppinen.

        Mieheni on köyhä kuin mikä, mutta eipä tässä tilanteessa tarvitse sellaisia asioita miettiä, kunhan on komea ja hyvä sängyssä. Ja avioehto tietenkin.

        Useimmat ihmiset hukkaavat rahansa ennen kaikkea ylisuuriin auntoihin, meitä asuu perhe kaksiossa. Halvempaa ja saan rahaa säästöön, verratuna tuttuihin, jotka laittavat koko omaisuutensa kiinni isoihin perheasuntoihin ja etelänmatkoihin.

        Minä kyllä arvostan matkustelua ja haluan muistoja tästä ainoasta elämästäni. Tuntuisi tyhmälle vaan kituuttaa jossain luukussa rahoja laskeskellen. Hyvä parisuhde komean ja kiinnostavan miehen kanssa, kiva myös kokea tätä elämää yhdessä. Pelkkä seksi ei riitä, hyvä mauste toki sekin. Enhän edes tiedä olenko terve ja elossa 80-vee? Varmemmin ehkä jos nytkin elän onnellista elämää?


      • mek
        säästöön 0 euroa kirjoitti:

        Kuten aloittaja jo onkin kertonut, hänelle jää säästöön paljon, koska elää miehensä rahoilla. Siksi tämä ketju onkin naurettava.

        Minä tienaan 2500 eur/kk (Brutto) eli nettona 1820 euroa. Pelkät asumiskulut ovat noin 1100 eur/kk. Ruoka ja normaali eläminen nielevät sen 700 eur/kk. Asun yksin, joten maksan kaiken yksin asunnon hoitovastikkeesta auton vakuutuksiin.

        Suomeksi se tarkoittaa sitä, että minulla ei jää säästöön euroakaan. Teen täyttä työviikkoa ja jopa palkattomia ylitöitä eli 40-50 tuntista viikkoa, ja koko kalenterivuoden aikana en pysty säästämään yhtään!

        Asumiskulut ihan liian isot koska asimiseen ei saisi mennä kuin 1/3 nettotuloista niin jää muuhunkin rahaa. Jos ite asusin yksin niin ruokamneot jotain 2-300€ luokkaa kuukaudessa ja ei ne meilla kolmihenkinen perheessä kuin 500€ kuussa ja se siitä. Säästämään pystyt kun laitat sen 100€ säästöön ja tulet sillä pienemmällä summalla toimeen koska muuten et pysty säästämään koskaan mitään.


      • eikö tule nälkä?
        AP eläköid. kirjoitti:

        Vuosiansioni ovat noin 35 000€, sisältäen pääomatulot (noin. 3000-4000€/vuosi). Olen yksityisellä puolella sosiaali-ja terveysalalla töissä.

        ''Pakolliset'' menoni kuukaudessa ovat noin 400€, yleensä vähemmän (puolet yhtiövastikkeesta, vesi, sähkö, puhelinlasku, saunamaksu). En tilaa itselleni lehtiä, shoppailen kirpputoreilla, pyöräilen töihin. Siksipä pakollisten menojen jälkeen minulle jää vajaa tai reilu 1900€, joka jää kyllä yleensä säästöön kokonaan.. Mutta sellainen ehdoton alaraja on 1500€, en kyllä saa 400€ tuhlattua humpuukiin kuukaudessa.. Mutta eläkelaskelmani perustan 1500€:n säästämiselle kuukaudessa. Sijoitan osakkeisiin ja en laita rahojani eläkevakuutuksiin.
        Ei kirkollisveroa.

        Syötkö ollenkaan?


      • Rutiköyhä..
        kilometritehdas kirjoitti:

        mä ostin aikanaan talvivaaran osakkeita 300000€
        saa nähdä mikä niiden arvo on vuoden päästä

        Kilometritehtailija on joko upporikas tai rutiköyhä vuoden päästä.


    • Superrikas

      Et sä minnekään eläkkeelle jää, töissä pysyt siihen asti kuin me Helsingin herrat niin sanelemme. NOh noh menehän nyt siitä jaloista pois pyörimästä prole. HÄHÄÄ!

    • Toinen säästäjä

      Mukava lukea tekstiä joka vastaa aika lailla omiakin ajatuksia. Olen tosin 54-vuotias ja mies mutta kun olen aikeissa jäädä tässä vuodenvaihteessa omalle eläkkeelle niin laskeskelin ensimmäistä kertaa oman maallisen mammonan määrän ja puolen millin päälle se asettuu. Se kuitenkin riittää: Palmujen alle on nousemassa kesämökki jossa neliöitä on 'riittävästi'. Samaan maahan on aikojen saatossa rakennettu useampikin kerrostalo jonka vuokralaiset pitävät huolta ettei leipä lopu.

      Vaikka valtaosa on itse säästetty niin ei tässä elämässä siitä huolimatta mitään niin kauheasti ole puuttunut. Opiskelu oli tiukkaa aikaa mutta sen jälkeen on työelämä ollut hauskaa ja sen puitteissa on maailmaakin nähty vaikka kuinka paljon. Lapsiakin on 4 siunaantunut joista 2 on vielä kotona.

      • Tupla-Uuno

        Pian 53 vuotta. Sijoitusvarallisuus kai noin 450 K. Sitten puolet ison kaupungin keskusta-asunnosta ja maapaikka. Köyhät lähtökohdat, alussa vain velkaa. Nyt siis osakesalkku ja sijoitusasunnot. Hyvähkö palkka. Harvemmin olen kitsaillut mutta hintatietoinen olen. Tärkeintä on säästää koko ajan, nyt osakkeisiin ja siis sellaisiin vakaisiin firmoihin, jotka myös maksavat hyvin tai tyyduttävästi osinkoja.
        Olen pitkään miettinyt tuota eläkeasiaa. Tarjotut eläkesäästömallit eivät kiinnosta pätkääkään, mutta olenhan niissä työpaikan kautta kiinni.Viime vuodelta tuotto 34 prossaa ja kulut 0,14.
        Minulla on nyt jo erittäin paljon vapaa-aikaa eli en tiedä mitä sillä kaikella tekisin jos kokopäivätyö jäisi terveeltä mieheltä pois! - On mukava lukea kirjoituksia niin kuin tämä nimim. Toinen säästäjä kirjoitti eli wanhan kunnon porvarilliset arvot tässä Moulin Rouge -yhteiskunnassa! - Ehkäpä sitten muutan mieleni, kun täytän 60... Iloistakin elämää vietän, eilenkin ostin samppanjaa ja kohta lähden kaupungille näyttelyyn, ostan varmaan hyvän kirjan ja mietin ostaisinko valkoviiniä illaksi, kun rouva tulee pienessä nousussa työpaikkansa jättijuhlista.
        Osakkeista: minulle ne ovat avanneet uuden maaiman toisten säästäjin ja firmojen kautta; hauskoja juhlia ja vuosikokouksia, säästäjäiltoja, lehtiä on mukava lukea aamulla, kun niissä on (hyviä ja huonoja) juttuja "omista" firmoista...
        Antoisia hetkiä säästämisen parissa!


      • omskerta

        Mukava lukea tekstiä joka vastaa aika lailla omiakin ajatuksia. Olen tosin 54-vuotias ja mies mutta kun olen aikeissa jäädä tässä vuodenvaihteessa omalle eläkkeelle

        Mikä on oma eläke 54 vuotiaana
        sulla alkaa eläke 68 vuotiaana


      • Toinen säästäjä
        omskerta kirjoitti:

        Mukava lukea tekstiä joka vastaa aika lailla omiakin ajatuksia. Olen tosin 54-vuotias ja mies mutta kun olen aikeissa jäädä tässä vuodenvaihteessa omalle eläkkeelle

        Mikä on oma eläke 54 vuotiaana
        sulla alkaa eläke 68 vuotiaana

        No siis sellaiselle eläkkeelle jossa jään pois toista ja maksan elämisen kustannukset omasta pussista.


      • liisa320
        omskerta kirjoitti:

        Mukava lukea tekstiä joka vastaa aika lailla omiakin ajatuksia. Olen tosin 54-vuotias ja mies mutta kun olen aikeissa jäädä tässä vuodenvaihteessa omalle eläkkeelle

        Mikä on oma eläke 54 vuotiaana
        sulla alkaa eläke 68 vuotiaana

        Ihan oikesti teet


    • eläkepalmu

      Olen 45-vuotias nainen ja meilläkin tarkoituksena jäädä pois töistä 6-8vuoden sisällä, kunhan ollaan lapset saatu täysi-ikäisiksi ja oman elämän alkuun. Olemme hankkineet ihanan omakotitalon, osakkeen kaupungista, metsäpalstan ja kaksi asuntoa Väkimereltä. Lisäksi jossakin vaiheessa, mikäli emme itse vaihda olomuotoa ensin, on tulossa lisää perintöä. Kaksi osaketta ja kesä-asunto. Näiden asuntojen vuokratuloilla olisi meidän tarkoitus tulla toimeen sitten muutamien vuosien kuluttua ja lisäksi vielä viettää pahin aika vuodesta eli talvikausi Välimerellä. Työurien loppuessa olemme velattomia, nyt vielä jonkin verran velkaa vasta kuukausi sitten ostetusta osakkeesta ja toisesta Välimeren isosta penthousesta. Se vain mietityttää, että haksahdimme joskus kymmenen vuotta sitten laittamaan rahaa vapaaehtoiseen eläkevakuutukseen. Rahaa kertynyt sinne jo kymppitonnin verran kummaltakin. Aiomme ottaa avioeron sitten töiden loputtua, että saamme nostaa rahat omaan käyttöön - sikäli mikäli ne ovat tuottaneet siihen asti edes sen verran, että ollaan plussalla. Mutta mitenköhän meitä verotetaan siinä tapauksessa? Pääomaverotuksen mukaan vai? Ihan ei pankista viitsi mennä kysäisemään, josko täällä olisi joku, jolle avioero tai työttömyys on antanut mahdollisuuden nostaa eläkesäästöt ennenaikaisesti?

      • Rattimatti

        Olen tälläinen reilu 36:n ikäinen autonkuljettaja. Hiukan on tullut säästettyä ja vaihdoin tuossa äskettäin vaimoakin. Lapsi on tulossa, mutta eipä hätää kohta voin jäädä eläkkeelle. Muutamme Monacoon että saadaan vene ikkunan alle. Käyn sitten siellä suomessa kelkkailemassa ja lämmittämässä Levillä mökin takkaa. Eipä ole tarvinnut rahoja sijoitella tai eläketalletuksiin laitella, sitä nimittäin riittää. Ensivuoden vielä kuljetan tuota työnantajan Fiatia ja sitten jään eläkepäiviä viettämään. Koiran hankintaa olen miettinyt. Kultainennoutaja olisi kiva, mutta ne vakuutukset ja ruokintakustannukset hiukan mietityyttää.


      • huolestunut olen

        "nyt vielä jonkin verran velkaa vasta kuukausi sitten ostetusta osakkeesta ja toisesta Välimeren isosta penthousesta."

        Teidän kannattaisi kyllä maksaa nopeammin.


      • rahaton11

        Miksi pitää nostaa eläkesäästöt jos rahaa on muutenkin? Outoa...


      • luontaisetu?
        Rattimatti kirjoitti:

        Olen tälläinen reilu 36:n ikäinen autonkuljettaja. Hiukan on tullut säästettyä ja vaihdoin tuossa äskettäin vaimoakin. Lapsi on tulossa, mutta eipä hätää kohta voin jäädä eläkkeelle. Muutamme Monacoon että saadaan vene ikkunan alle. Käyn sitten siellä suomessa kelkkailemassa ja lämmittämässä Levillä mökin takkaa. Eipä ole tarvinnut rahoja sijoitella tai eläketalletuksiin laitella, sitä nimittäin riittää. Ensivuoden vielä kuljetan tuota työnantajan Fiatia ja sitten jään eläkepäiviä viettämään. Koiran hankintaa olen miettinyt. Kultainennoutaja olisi kiva, mutta ne vakuutukset ja ruokintakustannukset hiukan mietityyttää.

        Rahaako kuskaat?


    • Mikä neuvoksi

      Ai jaa? Mun palkka on tuo 1500 (silloin kun palkkaa saa). Tosin, kukaan ei tiedä, elääkö 65-vuotiaaksi.

      • en säästele

        Niin, isä kuoli 60 vuotiaana, n. viiden vuoden eläkkeensä sairasti.


      • ....................

        Upea vastaus näihin provoihin.

        Minua ihan naurattaa suuren yrityksen talousjohtajana.


      • Saunan taakse vaan!
        .................... kirjoitti:

        Upea vastaus näihin provoihin.

        Minua ihan naurattaa suuren yrityksen talousjohtajana.

        Arvaapa mikä olet: työtön sosiaalituella elävä luuseri! Ja vielä naurattaa? No- niinhän sanotaan, että se parhaiten nauraa, jolla on paras lääkutys :) :)
        Ei täällä kukaan niin tyhmä ole, vaikka tämä luuserien foorumi onkin, että kuvittelisi sinua " suuren yrityksen talousjohtajaksi " hehe heh vaan. Ei niillä johtajilla ole paljoa intressejä tulla tänne kirjoittelemaan ja kehumaan itseään.... No- toivottavasti sait edes jotain tyydytystä surkeaan elämääsi!


      • Ratto-Raili
        .................... kirjoitti:

        Upea vastaus näihin provoihin.

        Minua ihan naurattaa suuren yrityksen talousjohtajana.

        Niin yritys on nielty ja palkkiokin on saatu


      • 500 euroa riittää

        Minun työmarkkinatuesta jää käteen ehkä noin 500 euroa kuukautta kohden.
        Tavallaan olen jo eläkkeellä sillä töitä ei ole tarjottu 90-luvun laman jälkeen.
        Eläkepäivistään voi nauttia myös pienellä rahalla kun kaikki on jo hankittu ja sijoitukset tehty.


    • 3223r13r

      Meinasit sitten elää vasta eläkkeellä? Ihan höpöä nuo sinun unelmakuvat palkasta jossa nuorena jää pari tonnia säästöön. Realisimia kehiin!

    • Dyynäri

      Kyllä eläkkeelle vöi jäädä millöin hälyää. Elät siis miehesi rähöillä. Helppöhän se sillöin ön säästää.

      • ....................

        Tämä vokaali ääliö on pahoinpitelypalstoilla ja narsismipalstoilla.

        Unohdetaan hänet, siiis sairaan, ja jatketaan keskustelua.


      • Mynää liikkeellä
        .................... kirjoitti:

        Tämä vokaali ääliö on pahoinpitelypalstoilla ja narsismipalstoilla.

        Unohdetaan hänet, siiis sairaan, ja jatketaan keskustelua.

        Kyllä öllä sää jös ei pänetä.


    • Pirullinen enkeli

      Suunnittelet tulevaisuutta kuin ampuisit liikkuvaa kohdetta betonista valetulla tykillä. No, onnea.

    • Antipropaganda

      Niin, ja kun olet eläkeiässä niin ahneet nauravat tyhmyydellesi kun rahalla ei ole enää arvoa. Voithan sinä sijoitella heille rahojasi jotka sen arvon aikanaan mitätöivät

    • luusseri....ko?????

      Haistakaa ny hei halivilivoo, tai sitten olkaa onnellisia ja pitäkää turpanne kiinni. Itse olen joutunut 22 vuotta sitten työkyvyttömyyseläkkeelle, eikä eläkkeestä jää säästöön latin latia!!!! Enkä todellakaan ole jäänyt eläkkeelle laiskuuttani, vaan jokainen päivä on täynnä kipua ja tuskaa upeasta suomn terveydenhuollosta huolimatta. Kun taudit oat tyyliin "eipä ole aiemmin kellään ollut" -tyylisiä, niin kyllä pikkuhiljaa alkaa into hiipua.....vaikka aion kyllä vielä eläkkeen määrästä ottaa peistä vakuutusyhtiöiden kanssa, mutta se onkin sitten aivan eri taarina.

    • daruel

      ihmettelen vain että millä firmalla on varaa maksaa nykypäivänä tuollaista palkkaa jos muka 2k jää tilille lojumaan, vai onko niin että elät täysin ukkos siivellä.

      • typerä ämmä

        Loinen kun on, on helppo säästää.
        Naurettavia tuommoiset...säästäjät.
        Voisi olla toinen ääni kellossa jos jostain syystä avio-onni alkaisi rakoilla, silloin ei enää retostelisi säästöillään vaan tekisi töitä rumpa ruvella.

        Mutta pitäisihän nyt enemmän saada säästöön kun äijän siivellä elää.


      • ....................
        typerä ämmä kirjoitti:

        Loinen kun on, on helppo säästää.
        Naurettavia tuommoiset...säästäjät.
        Voisi olla toinen ääni kellossa jos jostain syystä avio-onni alkaisi rakoilla, silloin ei enää retostelisi säästöillään vaan tekisi töitä rumpa ruvella.

        Mutta pitäisihän nyt enemmän saada säästöön kun äijän siivellä elää.

        Elätkö sinä nimimerkki "typerä ämmä" jonkun säästöillä?


        Mene töihin siitä.


      • ....................
        typerä ämmä kirjoitti:

        Loinen kun on, on helppo säästää.
        Naurettavia tuommoiset...säästäjät.
        Voisi olla toinen ääni kellossa jos jostain syystä avio-onni alkaisi rakoilla, silloin ei enää retostelisi säästöillään vaan tekisi töitä rumpa ruvella.

        Mutta pitäisihän nyt enemmän saada säästöön kun äijän siivellä elää.

        Mitäs olet avioliitosssa taikkka avoliitossa?

        Suojaa rahasi, jos ymmärrät , mitä tarkoitan.

        Rumaa ja köyhää ei kannata ottaa.


      • On rahaa

        No niinhän se sano, että maksaa osan vedestä ja sähköstä ja pienen osan asumiskuluista (jos ukolla on pätäkkää niin eihän se ole kun 200-300e vastike). Ei siinä mikään toimitusjohtaja tarvitse olla, että 2k jää parhaimmillaan käteen jos menot kuussa 150-200e reilu 3k tuloillahan tohon jo pääsee. Mut se on hienoa, että ihmiset jaksaa stressata näistä trolleista.


      • Intelligentti FM
        typerä ämmä kirjoitti:

        Loinen kun on, on helppo säästää.
        Naurettavia tuommoiset...säästäjät.
        Voisi olla toinen ääni kellossa jos jostain syystä avio-onni alkaisi rakoilla, silloin ei enää retostelisi säästöillään vaan tekisi töitä rumpa ruvella.

        Mutta pitäisihän nyt enemmän saada säästöön kun äijän siivellä elää.

        Ettekö te ääliöt älyä, että aloitus oli täysi provo! Täällä on suurin osa käyhälistöä ja sen aloittaja itsekin köyhänä tietää. Mutta hupia elämään pitää saada sitten vaikka edes täältä kirjoittelemalla tuollaista potaskaa. Jos tarina olisi tosi niin ei kukaan tänne tulisi palkoillaan ja säästöillään uhoamaan! Kun on itse jo valmiiksi kyykyssä, niin täytyy edes koettaa kusettaa muitakin köyhiä kyykkyyn. On tämä omituinen foorumi ja ylläpito nauraa paskaista naurua lukiessan köyhien juttuja ja käärii niillä hyvät rahat.
        Ettekö ole vielä älynneet, että tämä palsta on pelkkää ajankulua eikä tänne kukaan järkevä edes toista kertaa tule, kun kerran on näitä idioottien tarinoita ja sepustuksia lukenut. Jokin ihme voima minutkin sai tänne tulemaan, mutta eipä tarvitse toista kertaa tulla! On sentään vielä järkevillekin ihmisille tarkoitettuja keskustelufoorumeita, mutta niihin pitääkin sitten kirjautua omalla nimellään, jolloin jokainen myös vastaa kirjoituksistaan. Täällä sen sijaan kukaan ei vastaa mistään ja siksi tämä toisaalta voi olla hyväkin palsta varsinkin mielenterveysongelmaisille. He saattaisivat muuten olla kaduilla pahojaan tekmässä, joten täällä ei voi kuin korkeintaan toista sairasta ärsyttää!
        Viihtykää palstalla te köyhät, mielisairaat ja idiootit!


      • ehe ehe ehe
        Intelligentti FM kirjoitti:

        Ettekö te ääliöt älyä, että aloitus oli täysi provo! Täällä on suurin osa käyhälistöä ja sen aloittaja itsekin köyhänä tietää. Mutta hupia elämään pitää saada sitten vaikka edes täältä kirjoittelemalla tuollaista potaskaa. Jos tarina olisi tosi niin ei kukaan tänne tulisi palkoillaan ja säästöillään uhoamaan! Kun on itse jo valmiiksi kyykyssä, niin täytyy edes koettaa kusettaa muitakin köyhiä kyykkyyn. On tämä omituinen foorumi ja ylläpito nauraa paskaista naurua lukiessan köyhien juttuja ja käärii niillä hyvät rahat.
        Ettekö ole vielä älynneet, että tämä palsta on pelkkää ajankulua eikä tänne kukaan järkevä edes toista kertaa tule, kun kerran on näitä idioottien tarinoita ja sepustuksia lukenut. Jokin ihme voima minutkin sai tänne tulemaan, mutta eipä tarvitse toista kertaa tulla! On sentään vielä järkevillekin ihmisille tarkoitettuja keskustelufoorumeita, mutta niihin pitääkin sitten kirjautua omalla nimellään, jolloin jokainen myös vastaa kirjoituksistaan. Täällä sen sijaan kukaan ei vastaa mistään ja siksi tämä toisaalta voi olla hyväkin palsta varsinkin mielenterveysongelmaisille. He saattaisivat muuten olla kaduilla pahojaan tekmässä, joten täällä ei voi kuin korkeintaan toista sairasta ärsyttää!
        Viihtykää palstalla te köyhät, mielisairaat ja idiootit!

        Hai sie, siun nimimerkissä on jo puolet liioteltua. Et sie mikään intelligentti oo, sie oot tosikko peruspentti.
        Miten satuitkin tänne eksymään, köyhien ja mielisairaiden joukkoon ?
        Niin miten.


    • Juuso666

      Hohhoijjaa, mitä skeidanpuhujia.

    • ziiizuu

      Apua en tiedä mitä on ahvenen kalaryhmä (mitä se edes tarkottaa) ja kutuaika apua! voisko joku kertoa

    • venttukai

      Oletteko aivan varmoja, että elätte sinne saakka? Koko elämän kituutatte ja yritätte säästää joka paikasta ja kun eläke häämöttää niin kanttuvei!! Muistakaa, ettei siinä viimeisessä puvussa ole taskuja ja mitään ette saa mukaan! No jääpähän perillisille riideltävää:)

      • eiojärkeeei

        ja mitä silloin vanhana ja raihnasena ees rahalla tekee kun ei pysty ees kaikkee mitä nyt nuorempana vois tehä.


      • Atatürk
        eiojärkeeei kirjoitti:

        ja mitä silloin vanhana ja raihnasena ees rahalla tekee kun ei pysty ees kaikkee mitä nyt nuorempana vois tehä.

        Itehän alotan eläkkeen jo heti koulun jälkeen. Elän teidän maksamilla verorahoilla enkä tee yhtään mitään kiitos ku maksatte mun elämän... ...... NO EN NYT OIKEESTI MITÄ TE LUULETTE...


    • vanha kardaani

      Mistä muka saa ostaa yksilöllisen eläkevakuutuksen laukeamaan, kun edunsaaja täyttää 55 vuotta. EI MISTÄÄN.

      Koko aloitusjuttu oli sumutusta. Ei tuollaista nuorta ole olemassa.

      • Elättiukko

        Yksilöllinen eläkevakuutus ei ole suinkaan ainoa tapa järjestää itselleen eläketurva. Säästöön jäävän rahan sijoittamiseen ja sijoitusten realisoimiseen on tapoja vaikka kuinka!

        Itse otin laiskuuttani ja ajattelemattomuuttani yksilöllisen eläkevakuutuksen ja jättäydyin sen varaan vähän toista vuotta sitten, täyttäessäni 62 vuotta. Jossakin sopivassa sijoitusrahastossa tai aktiivisella osakesäästämisellä olisin varmasti pärjännyt paremmin. Liian suuri osa maksamistani eläkevakuutusmaksuista on kulunut lasipalatsien pystyttämiseen ja niiden suojissa lymyävän organisaation ylläpitoon.


    • höplää odotusta

      Unelmissa on kivaa elää. Luuletko, että ne eläkerahasi ovat tallessa eläkerahastossa kun täytät elinaikakertoimen mukaiset eläkkeellepääsy vuodet?
      Kyllä ne eläkevarat ovat pelattu pois moneen kertaa sijoittajien rahapeleissä.
      Ne eläkevarat joita rahastoihin kootaan ovat pelimerkkejä sijoittajille.
      Kyllä niille varoille löytyy parempia kohteita kuin eläkkeen maksut.

      Valtiolla aina liian paljon velkaa ja nyt se velka kasvaa sopivalla määrällä eli Talvivaaran alasajolla veronmaksajien päälle. Ja monet ulkomaalaiset ovat jo kädet ojossa vaatimassa velanmaksuille tukitoimia.

    • vero.fi

      Hyvä provo..!!

    • Elän vaan en itselle

      jäähän sitä, ellei tarvi kustantaa mitään yhteiseen talouteen, itse 50v eikä ole kuin tuulenhuuhtoma perse...kaikki menee, mitä töistä tulee perheen ylläpitoon.

      • ....................

        On häpeä olla vain tuulen huuhtoma perse.

        Rahaa täytyy sumplimalla jäädä säästöön.

        Harjoittele säästämistä, äläkä tuhlaa.


    • HHUHUH

      Jaha. Olet niin kovapalkkainen, että voit jäädä eläkkeelle 35 vuotiaana. On sitä nuorella oikein johtajatason liksa. Taidat asustella kotona ja isi ja äiti maksaa kaikki kiulut, mutta mitä jos jatkaisit vielä sitä koulunkäyntiä, että opit laittamaan pilkun oikealle kohdalle.

    • elämä on lyhyt

      Ei sitten muuta kuin hyviä eläkepäiviä 25-vuotiaalle.

    • vainiii

      entä jos kupsahat huomenna! Turhaa säästäny etkä nauttinu tästä hetkestä

    • Poikamies luuseri

      Mutsin luona on hyvä asua 55 vuotiaaana, rahaa on!

      • ....................

        Poikamies luuseri, niinhän itseäsi kutsut.

        Sinä et ihan terve ole.

        Etkö kaipaa naisen seuraa ja varakkkaan sellaisen.?


      • levotonta aikaa...
        .................... kirjoitti:

        Poikamies luuseri, niinhän itseäsi kutsut.

        Sinä et ihan terve ole.

        Etkö kaipaa naisen seuraa ja varakkkaan sellaisen.?

        Hienoa. Ensin provo ja sitten provon provo. Todella tervettä.


    • Viisas12

      Sä oot aivan PÖLJÄ. Mene jonnekin muualle satujas kertomaan. Uskotko itsekkään. P.rkele Hullu. Etkä Sä elä kauaa. J.mal.uta. Hehheh.

    • Hienoa!

      Hyvä että ymmärrät jäädä ajoissa pois ja tehdä tilaa niille jotka oikeasti haluavat töihin. Jäämällä pois teet tilaa yhdelle työttömälle. Ei sitä rahaa kannata ansaita vain sen takia että sitä on jemmassa liikaakin jota ei edes tarvi. Mielestäni aika on monesti tärkeämpää kuin siitä saatu palkka.

    • Tuhlaaja

      Työkaveri ei tienaa, kuten minäkään noin paljon, mutta on todella pihi ja nuuka eikä mihinkään laittaisi rahaa. Ei päästänyt edes vaimoa ja lapsia yleensä kauppaan vaan teki itse ostokset. Nyt ei tarvitse enää ostaa perheelle, kun vaimolle ja lapsille taisi riittää kun tuli ero. Huomannut, että mitä enemmän rahaa sen nuukempi ettei vain kulu ja saa hautaan mukaan.

    • kurre1

      Minun molemmat isovanhempani ja isä sekä äitini olivat yhdessä tuumin avanneet minulle pankkitilin ennen syntymääni ja jokainen kuukausi tähän päivään asti ovat laittaneet huomattavan summan sinne rahaa.Jäin eläkkeelle heti kun lapsilisä loppui,eihän minun kannattanut töitä edes kysellä koskaan kun tulen niin hyvin toimeen kun rahaa tulee pankkiin automaattisesti.Nyt täytän vuoden alusta 62vuotta,menen Englannista ostamaan käytetyn paalutus koneen sillä silitän ja niputan rypistyneet euron setelit,onhan vähän ajankulua siinnäkin.

    • tavallinen duunalain

      Kellähän tavallisella duunalaisella on mahdollisuus pistää säästöön noin isoja summia kun monesti palkkakin on tuota luokkaa.(siis käteen jäävä)

      • mielikuvitusta

        Yksikään 25-vuotias ei tuollaista palkkaa edes nosta, edes lääkärit kun eivät ole vielä valmistuneetkaan.


    • jalat maassa

      Sinulle voi tulla lopputili koska tahansa kun YT:t iskevät sun firmaas. Voit sairastua loppuelämäksesi ja rahat menevät kalliisiin hoitoihin. Älä elä pilivlinnassa.

    • wrettr

      Juuri näin minä ja miehenikin olemme tehneet. Emme ole ottaneet "ympäristön painostuksesta huolimatta" ylikallista ok-taloa, jossa emme ehtisi olemaan, kun pitäisi juosta ikuisessa oravanpyörässä. Sen sijaan olemme mitoittaneet kulut siten, että pärjäämme tarvittaessa myös yhden palkalla ja kun molemmat ovat töissä, niin toisen palkka on lähestulkoon jäänyt säästöön tai sijoittaneet hyviin osakkeisiin, meille kun hyvä elintaso on nimenomaan sitä, että on vapaa-aikaa ja aikaa esim. lapsille. Emme ole "kituuttaneet", vaan eläneet normaalisti, harrastaneet ja matkustellut, mutta keskeisin ero muihin on se, että meillä ei ole niin isoa asuntolainaa kuin muilla meidän tulotason ihmisillä (ehkä puolet vähemmän lainaa kuin muilla). Emme todellakaan aio olla työelämässä 67-vuotiaiksi, mutta kun sen sijoittamisen ja säästämisen aloittaa jo 25-vuotiaana, niin voi hyvin jäädä eläkkeelle 10 vuotta aiemmin :-).

      • jidsp

        Hyvä idea, noin mekin teemme! - ja pankki jää nuoleen näppejänsä.


      • Ei Espoo elämää

        Juuri näin mekin toimimme. Asumme noin 400 000 euroa rahoitusasemaamme edullisemmassa kämpässä ja olemme sijoittaneet välirahan mm.sijoitusasuntoihin. On aivan eri asia sijoittaa sijoitusasuntoon kuin omaan. Toisesta tulee tuloja, toisesta vain menoja (ja toki pitkällä aikavälillä arvonnousu). Elämä on valintoja pullollaan, meille nopea eläköityminen ja vapaus matkustella ovat tärkeämpiä kuin miltsin kämppä Espoossa.


    • jl651

      Olen ostellut sijoitusasuntoja, kesämökki ison järven rannalla lähellä pääkaupunkiseutua ja omakotitalo kaupungissa. Töissä aion olla, jos mahdollista lähemmäs 70-vuotiaaksi. Jos en jaksa/halua alan myydä omaisuutta ja elän näillä tuloillani. Eläkesäästämistä en suosittele, itse sain erotessani sen irtisanottua.

    • kk ajan

      Toiset saa palkkaa tuon 1200-1500€, jonka aloittaja laittaa säästöön. :sadface:

      • sairassairaampikuoll

        No mut on se saituri. Ajattelee elävänsä sitten eläkkeellä. Onkohan sillä kaikki muumit laaksossa.


    • jaakoppisi

      Koitappas säästää tuo sama 2150€ bruttotuloista asuntovelallisena.
      Ei tulla olemaan miljonäärejä eläkkeellä..

    • just just

      Joo, säästätkö oikein eläkekassaan ? Jos säästät niin kannattaa kvg apollo. Ihmettelen todella mitä teet työksesi, missä asut, millä ylipäätään elät vai elätkö sitten eläkkeellä ?

    • unohda työura

      Kerronpa tosikertomuksen tälle neidille. Itsekin 30-v ikäisenä oli hyväpalkkaisessa toimessa josta ajattelin myös jääväni eläkkeelle.
      Mutta ajat muuttuivat ja tuli se 1990-lama ja kaiki muuttui. Minut sanottiin irti tuotannollis-taloudellisin syin vakituisesta tyästäni, eikä minulta mitään työhaluista kyselty.
      Ne yt-neuvottelijat yksinkertaisesti päättivät minut vapauttaa vakituisen työn tekemisen velvollisuudesta. Tämän jälkeen kaikki työni ovat olleet matalapalkkaisia pätkä- ja silpputöitä.

      Tästä seurasi se, että tuleva eläkkeeni taso aleni huomattavasti. Toisin sanoen, Suomessa EI VOI pitkällä tähtämellä suunnitella omaa työuraansa OMILLA työhaluilla. Ne yt-neuvottelijat päättävät sallitaanko sinun tehdä työtä vai ei. Suurimmalla osalla suomalaisia ei enää tule mahdollisuutta pitkäkestoiseen työuraan. Työuran käsittely 18 -70 vuoden välissä EI ole omissa käsissä vaan siitä päättää eläkelaitosten johto ja yt-neuvotttelijat yhdessä hallituksen ja Eduskunnan kanssa. Suomessa työuran kehitys on tullut hallinnolliseksi asiaksi jota ei kukaan itse voi ohjailla omien tarpeiden ja halujen mukaan.
      Työuraa tekevän päällä on aina lauma hallinnollisia päätätjiä.

      • niinpäniin

        Eli sitä suuremmalla syyllä kannattaa laittaa rahaa säästöön. Jos itsekin tietäisin joutuvani todennäköisesti irtisanotuksi parin vuoden sisällä, lisäisin reilusti säästämistä, jotta en heti joutuisi pulaan. Ja jos joutuu pienempipalkkaiseen työhön niin sitten vain reippaasti vähennetään kulutusta. Voi vaikka luopua autosta, irtisanoa kaikki lehtitilaukset, maksukanavat, mobiilinetin, ylimääräiset vakuutukset, lopettaa alkoholin käyttö kokonaan, tehdä kaiken ruoan itse jne. Tietenkin voi myös muuttaa pienempään asuntoon ja myydä kaiken ylimääräisen tavaran pois (tavaraan rakastuminen on typerää). Tavaroihin lasken siis mukaan myös mökin, veneen ja vastaavat, niihin on turha takertua.


    • Leevi Levittäjä

      Harvinaisen huonosti tehty provo. Kun tuollaisen avauksen tekee, pitäisi edes vaivautua hieman. Pikku rouva Näpsä, hah!

    • 24v eläkeläinen

      Heh, aika hyvä provosointiyritys :)

    • Köyhä eläkeläinen

      Vain tosi harvalla tavallisella tallaajalla on tuollainen palkasta säästäminen mahdollista:( Taviksen tili saattaa olla joku 2000 euroa kuukaudessa, miten siitä säästät menojen jälkeen kunnolla edes 100 euroa:(

    • sä et vaan osaa

      Ei kannata tehdä töitä lainkaan pelaa vaan pleikkaa.
      Onnistuu, kun jo syntyessä tilillä on 1,5e 8.

    • Eläkeläinen

      Olen 55 v.
      Työkyvyttömyyseläkkeellä vaikka en halunnut.
      Säästä sinä ehdottomasti tuo summa, koska se on yhtä suuri kuin
      mun tämän hetkinen koko kuukausituloni.

    • qsawdefrtgyh

      Mikäs siinä jos haluaa koko elämänsä käyttää kitsastellen ja kituuttaen :D Eläkkeellä niistä rahoista ei enää ole iloa koska olet jo vanha, raihnainen ja masentunut. Hautaankaan et niitä rahoja saa.

    • Lykkyä!

      Satu nuoresta naisesta, joka ui rahassa. Tämä satu on jo keksitty, siinä vain nuoren naisen tilalla on Roope Ankka. Itse tykkään enemmän Grimmin saduista, niissä on itua.

    • neiti varakas

      Olen 21-vuotias nainen. Pistän joka tilistä säästöön 4000-5000 euroa.

      Minulla on tällä hetkellä kasassa käteisenä 1 800 000 ja osakkeissa tämän päivän kursseilla n. 2 500 000. Mulla on myös ihana poikaystävä ja tietty pari rakastajaa Espanjassa, jossa omistan lomakämppiä.

      Elämä on juuri sellaista kuin sen itselleen tekee!

    • hahhatihaa

      Aloittajahan on elänyt lähes koko ikänsä toimeentulotuella. Kaikki on vain epätoivoista unelmaa, mikä meille normaaleille ihmisille on tavallista arkipäivää.

    • potkuja tulee

      Suomessa ei voi toteuttaa ajatusta "olet oman onnesi seppä". Taitaa tytölle tulla itku silmään kun ne yt-neuvotteliijat sanovat sinut irti työurasi aikana monta kertaa.
      Maksele niitä isoja vapaaehtoisia eläkemaksuja sitten kun tarjolla on vain matalapalkkaisia pätkä- ja silpputöitä.
      Kuka Suomessa voi olla täysin varma omasta työ- tai virkaurasta? Suomessa vallitsee vahva hallintokulttuuri jossa rehottaa nepotismi ja muut suosikkilistat.
      Lopuksi yt-neuvottelijat päättävät saatko jatkaa työssäsi, eivätkä nämä koskaan kysy sinun työhalusitasi mitään.
      Monien työura katkeaa jatkuvasti toistuvissa irtisanomisissa tuotannollis-taloudellisin syin. Suomessa "duunari" on pelkkä potkupallo jota potkitaan joka suunnalta.

      • werewrew

        No juuri siksi ei kannatakaan kuluttaa kaikkea kerralla, vaan säästää ja sijoittaa. Onhan tilanne joka tapauksessa parempi silloin jos sulla on nuorena perheellisenä vaikka 100 000e säästöjä / sijoituksia, jotka voivat hätätilassa toimia myös "hätävarastona" jos potkut tulee. Me ainakin ajattelemme näin: jos potkuja ei tule, niin sitten rahat säilyvät hamaan tulevaisuuteen ja sijoitamme, mutta jos joutuu työttömäksi, niin pärjää rahojen turvin paremmin kuin sellainen, joka on käyttänyt kaikki rahansa oman asuntolainansa lyhentämiseen, jonka arvo on tullut alas ja jota ei saa nopeasti kaupaksi jos niin haluaa.


    • hjjjihgu

      Olen 45 v. Jäin työttömäksi viimekeväänä. En ollut 15 vuoteen tienannut alle 100 000 euroa. Viimeiset 10 v 150 000-700 000 vuodessa. Velaton , pari sijoituskämppää. Sijoitusomaisuus arvopapereissa ja lisäeläkkeissä 1.5 miljoonaa ja vaimo hyvä palkkaisessa hommassa. Kaikki kyselevät minulta milloin menen taas töihin. Itseäni ei enää huvita juosta oravan pyörässä.

      • Ke1jo

        Mikä sun ammatti on ollut ja koulutus? mitä annat elämänohjeeksi uralla nuorelle 17v pojalle?


    • ????????????????????

      Pakko sanoa että jos tämä pitää paikkaansa, olen kyllä kateellinen... Itse kitkutan pienellä palkalla, mutta laitan lapsilisän joka kuukausi lapsen tilille ja hän saa rahat sitten kun on täysi-ikäinen.

    • LiirumLaarum

      Provoa pukkaa taas, älä ruoki trollia.

    • CharlotteVonKolossi

      Hienoa, mikä sun ammatti ja koulutus on? Sulla on hyvä työ ja palkka:)

    • meollaannuoriso...

      buhhahhah, mitähän lie teet työksesi? nimittäin tuollaisia säästöön laittamisia ei saa ellei asu vanhempien siivellä tai ole kansanedustaja tason hommissa (25v kyllä varmaan).

      Itse olen 25v insinööri. Palkka brutto 2800, netto 1870€. - asuminen muuta pakolliset menot jöö käteen 1000€ ja tämäkin vain koska satun asumaan sukulaisen asunnossa vuokralla, muutan menisi jo voisi sanoa että käteen jäävä on 800€ mistä sitten maksaa auton kulut, vaatteet ja harrasteet. Toki onhan tuossakin säästöön vielä joku satanen, mutta tuollaisiin 1200-1500€ säästöihin pitää olla todellakin kovat tulos.

      1500€ säästöön, sanotaan 500€ vuokra, 200€ kuukauden ruoka, 30 puhelin ja netti, 60€ sähkö, 15€ vesi, ja sanotaan 100€ muita kuluja (vakuutukset yms) =2410€. Näin siis olettaen että asuu kaupungissa ja ei tarvii kuin polkupyörän persiin alle. Verot jotain 28% noilla tuloilla eli brutto palkka pitäisi olla 3100€/kk. TIetysti ei ehkä ihan mahdoton mutta todella kova 25v työläiselle, sitten jos oikein 2000€/kk jää säästöön niin varovainen arvio että palkkasi on jopa enemmän kuin tuo 3100€/kk, ehkä 3300-3500€/kk. Vuositulot siis 42000€.

      Tilastokeksuksen tilastoja lukien sinulla pitäisi olla ylempi korkeakoulututkinto suoritettuna tai jopa tutkijantutkinto. Ylempään korkeakoulututkintoon päästäseen pitää olla alempi/ peruskorkeakoulututkinto suoritettuna ja vähintään 3 vuotta työkokemusta. Normaali oppipolkua kulkien valmistuu 19 vuotiaana joko lukiosta tai ammattikoulusta, siihen jos heti perään pääsee ammattikorkeaan menee siellä 3-4 vuotta, eli nopeummillaan 23 vuotiaana valmistua ammattikorkeakoulusta, siihen sitten 3 vuotta työkokemusta ja sitten ylempään tutkintoon, hei hetkinen! Jossain vaiheessa olet oikaissut melkoisesti jos 25 vuotiaana olet jo valmistunut ylemmällä korkeakoulututkinnolla, tai sitten muuten on urakehitys ollut enemmän kuin outo (sukulaissuhteita?).

      Kuitenkin yleistämään ei toinna alkaa. Hyvä tietysti esimerkkinä että me nuoret emme tulevaisuudessa todennäköisesti pääse eläkkeelle kuin itse palkkapussistamme säästämällä vaikka valtio mukamas säästään sieltä myös osan meitä ajatellen. Ei kuitenkaan toinna lähteä tuollaisia yli lyöntejä heittämään ilmoille ettei tilastot ja ihmisten yleinen käsitys nuoren töissä kävijän elämästä vääristy. Todellisuudessa nuorille on heikoimmat palkat koska ei ole kokemusta, mutta suuret menot vuokrineen / asuntolainoineen varsinkin kun oma elämä on vasta aluillaan eikä ole pakosti edes normaaliin elämään tarvittavia välineitä (huonekalut ja muu kodin välineistö).

      • Ei tuo ole outoa

        Katsot ainoastaan keskiarvoja, on paljon aloja, joilla 25-vuotiaana tulot voi olla reippaasti yli tuon mainitsemasi ilman ylempää korkeakoulututkintoa. Itse asiassa monet pelkän ammattikoulun suorittaneet tienaavat paljon enemmän kuin ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneet. Kaikki riippuu alasta, monella alalla tutkinnot eivät nosta pahemmin palkkaa. Vaikka mistäs minä mitään tiedän, itselläni 4000 €/kk tulot, eli 50 000 € vuodessa, eikä minulla ole mitään ylempää korkeakoulututkintoa. Toki ikää on 40 vuotta, mutta tunnen monia, jotka ovat paljon minua nuorempia, mutta silti paljon kovempi palkka ja minua alempi koulutuskin vielä.

        Ja insinööri nyt ei nykyaikana enää ole mitään kovapalkkaisimpia ammatteja, joten vertailusi meni jo alussa pieleen.

        Niin juu ja tuo kirjoituksesi työkokemuksesta kuulosti oudolta. Nimittäin monet lääkärit tekevät väitöskirjansa valmiiksi jo ennen kuin ovat saaneet lisensiaatintutkintoa valmiiksi. Toki silloin ei saa väitöskirjan teon jälkeen vielä tohtorinhattua, mutta pian valmistumisen jälkeen kyllä. Ja monet ovat saaneet tohtorinhatun vain alle pari vuotta alemman tutkinnon jälkeen. Nuorin tohtorihan Suomessa oli vain 20-vuotias valmistuessaan (Pekka Himanen), joten täysin mahdotonta 25-vuotiaana tohtorin hatun saaminen ei ole.


    • Golddigger

      Ei niitä sielä tilillä kannata pitää. Investoi metalleihin ja asuntoihin, pistä raha poikimaan!

    • YrittäjäSalosta

      Kyllä tuo on aika kova tavoite, itse 2 firmaa pyöritän ja olen 33vuotias, eläkesäästänyt viimeiset 10 vuotta, joka kuukausi laittanut syrjään 500 euroa säästötilille minulla on OP-eläkesäästö, jonne laitan rahaa kuukausittainen 150e olen erikseen avannut tilin pankkiin jonne talletan kerran pari vuoteen isomman summan rahaa. Yrittäjä kun toimin niin myös yel:it ja tyel:it kin pitää maksaa.

      Eli nostan hattua yrityksellesi, mutta muista myös elää elämääsi, ettet vanhempana kadu. kuluja pienentämällä jää kummasti rahaa ylimääräiseksi, tietenkin jos perheellinen niin kamalasti ei jää säästöön.

      Mun on pakko kommentoida myös tuota, että jää eläkkeelle 55v...ei hyvää päivää!!

      Itse ainakin nautin työstäni ja normaaliin rytmiin kuluu päivä töissä ja yrittäjänä teen pitkää päivää, myös viikonloppuisin.
      Lomia ei kamalasti ole, mutta pitää osata nauttia niistä pienistä jutuista.

      Eikä tuo reipas 500000 e riitä, 1300 kuussa, nyky elintasolla tiukkaa tekee, kun aikaa, niin rahaa myös yleensä menee.

      Kuvitellaan että elät 75 vuotiaaksi 20 vuotta säästöjen varassa, 1300x 12kk = 15600e / vuosi, 156000 / 10 vuotta , 312000 e / 20vuotta, ja tällä summalla elät kyllä juu sen 20 vuotta, mutta kun rahat menevät normaaleihin kuluihin. Talo sinulla varmaan on ja auto, laskut maksettu, mutta entäpä jatkuvat kulut ( vaatteet, ruoka, yms ) saati sitten mökki, kuule tyttö pieni, mökit maksavat sen 200000 e alkaen.

      Jos se on toiveesi, että ei tarvitse / halua käydä töissä niin ihmettelen käytöstäsi, meitä on moneen junaan mutta silti.

      Itse tienaan paljon enemmän kuin Sinä, enkä todellakaan ajattele jääväni 55 vuotiaana eläkkeelle. nyky elintaso on korkeaa ja kallistuu vain ajan kanssa.

      Ei raha ole tai ei ainakaan saisi olla kaikki kaikessa. Ei se tee onnelliseksi, toki helpottaa elämistä.

      Pitäisi olla tyytyväinen siihen mitä on, ei elämässä pääse helpolla, ja raha ei saisi olla nro 1 elämässä.

      Itse omaa taustaani valottaekseni olen elänyt nuoruuteni köyhyydessä, kaikki eivät vain synny kultalusikka suussa, on ollut työttömyyttä, lamaa, kovalla työllä ja tuurilla voi päästä haluamaansa. Minusta raha on välttämätöntä nykyaikana, mutta ei siitä pitäisi kehuskella.

      Sinuna katsoisin peiliin ja miettivän miltä tekstisi kuulostaa vaikka perheenäidiltä.

      • kolkoilit

        Mä oon 64v ja auto on rahoitusyhtiön,velkaa 9000€
        päiväraha 1040€, vuokra 670€
        eli kuukaudessa jää ruokaan 200€
        hyvin sillä elää
        eläke olis 2345€
        Mut en malta vielä jäädä kun on superkarttuma
        Tilillä on kyllä rahaa 467.879e
        tänä aamuna katoin välissä miten on tili vajennu


      • autototn

        Pitäisi olla tyytyväinen siihen mitä on, ei elämässä pääse helpolla, ja raha ei saisi olla nro 1 elämässä

        Ei raha oo tärkein
        kyllä se on auto tärkeämpi suomalaiselle juntille
        Auto pitää olla vaikka velaksi ostettu,
        naapurille pitää näyttää että hyvin menee.


    • kljkbk

      Suurin ongelma on että työkeskeiset sukulaiset ja kaverit katsoo kieroon kun vetelehdin kotona. Eniten kaipaan työyhteisöä ja sosiaalista statusta. Jotkut jotka eivät tunne minua katsovat säälien kun kysyttäessä kerron etten tee paljoa mltään enkä ole töissä.

    • eräs sijoittaja.

      Tai sitten perit rahat vanhemmiltasi, tai vaikkapa niin että rahaa siirretään verottomana kolmen vuoden välein ja lopusta osasta maksetaan perintövero, jos sitä silloin on. Eli jos nyt on perheen yhteinen varallisuus 450 000€, josta oma osuus on nyt 150 000€. Tämä kaikki sijoitettu hajautetusti suomalaisiin pörssiosakkeisiin ja ulkomaisiin rahastoihin sekä korkorahastoihin. Joten mitään työtä ei tarvitse koskaan tehdä eikä tarvitse pohtia miten rahat riittävät eläkevuosina. Osinkotuloilla pärjää kivasti.

    • Palkka 3000€

      Säästö se on mikä kannattaa. Itse laitan säästöön joka kuukausi 6000€.

    • Sen kun jäät

      Viitaten aloittajan otsikkoon, no, sen kun jäät. Mitä se meitä liikuttaa!

    • hieno asenne

      Heti kun lapsilisien maksu loppuu kannattaa miettiä eläkepäiviä. Niin ne mannetkin.

    • palladium60

      Annatko nevvoa miten saa sijoitusasunnon...Ja Miten säästän 2000e Kuukausipalkastani.Kiitos Neuvosta..

    • KOLAOLLI

      Oma suunni telmani on siinä vaiheessa,että tein suomi24.treffeille profiilin ja haen rikasta naista joka voisi sitten elättää minut. Nyt vaan odotan,että joku karvanen mirri ottaa yhteyttä.

    • Samanlaiset suunnitelmat. Minulla tosin menee 500-700 euroa säästöihin, vieläkun pitää lainoja maksaa. Jahkasaan ne maksuun, omaisuuden realisointiarvo lienee 400.000€ tienoillla ja voin nostaa kuukausisäästö osuuden yli 1100€. Tähän tietysti lisäksi vielä sairaskuluvakuutuksesta aikanaan saatava lisäeläke osuus, niin jos näin mennään vielä 10-15 vuotta, ja sitten saan noin 1800€ kuukaudessa 20 vuoden ajan käyttää yel.llin ja kansaneläkkeen lisäksi rahaa ja siihen päälle pimeänä tehdyt ansiotulot. Sillä jokainen valtion menettämä veroeuro on pois väärinymmärretys vähemmistön taskusta...

    • Lolll666

      Jaa paljonkohan se sun summas on monenkymmenen vuoden inflaation ym jälkeen? Olettaen että talous pysyy kasassa jne , aika riski ja voit nauttia rahoista joskus eläkkeellä kun sun pillu on rappeutunu ja et jaksa tehdä mitään

      Helvetin tyhmää touhua omasta mielestä

    • Kun on komea

      Minä taas valitsin itselleni rikkaan vaimon, enkä suostunut avioehtoon. Nyt elellään yhteistaloutta. Omista tuloistani saan säästöön 1-2000 euroa kuukaudessa, sillä vaimo maksaa kaikki asumiseen ja muuhun menevät rahat. Kiitollisena tästä, minä luonnollisesti esitän rakastavaa aviomiestä ja edustan kun rouva niin haluaa / tarvitsee. Tarvittaessa hoidan myös "aviolliset velvollisuudet", vaikka siinä kyllä joskus on mielikuvitus todella tarpeen. Vaimoni on 5 vuotta minua vanhempi, eikä häntä uran lisäksi kiinnosta mikään muu. Kunhan en jää vaimoni ystävättärille kiinni, saan rauhassa seikkailla vaikka nuorten naisten kanssa.

      Että tällainen elämäntapa. Naimisissa olen ja pysyn, en todellakaan aio lähteä mihinkään tästä liitosta.

      • ....................

        Näinhän monet nykyään tekevät.

        Toivottavasti olet hyvä rakastelija ja tarpeeksi esiintymiskelpoinen, ettei toinen vie sinun paikkaasi.


      • häpeä

        Voihan se vaimo potkaista sinut ulos, pettäjä ja hyväksikäyttäjä kun olet.


    • Vanhemman opetus

      No jo on nuorella suuret luulot ja vilkas mielikuvitus. Ja vaikka se mitä puhut olisikin totta, otitko huomioon inflaation ja sen että Suomessa omaisuutta ja säästöjä valtio verottaa. Entä jos sairastut tai menetät työsi.
      Ja koko suunnitelmasi romahtaa, kun menet naimisiin. Ja ellei ole avioehtoa, kun eroatte, vaimosi vie kaikesta puolet.
      "Minulle kaikki heti" myös eläke ja homaat, että eläm äss se ei onnistu.

    • PiuPauPauliina

      Mistä työstä saa niin paljon palkkaa et voi tuon summan pistää säästöön?

    • moon1966-31

      Miten noin nuori aloittaja voi edes tietää mitä elämä tuo tullessaan. Sairauksia voi tulla ja unelmat kaatua....toisaalta eihän noin nuoren edes kannata pihtailla rahan kanssa vaan rahaa pitää käyttää.

    • puulusikka suussa

      Olen työtön, laitan joka kuukausi 50 senttiä säästöön.
      Kun täytän 55-vuotta voin ostaa 2 laatikkoa keskikaljaa.

    • O,olevainen

      Onnea! osaat ajatella järkevästi, jos haluat 55v eläkkeelle. Osittain. Ota ihmeessä vapaaehtoinen eläkevakuutus jonka voit sijoittaa osakkeisiin. Näin olet suojassa inflaatiolta ja saat mukavasti extraa vielä päälle. Itse jäin tällaiselle eläkkeelle muutama vuosi sitten. Ja mikä parasta se ei estä työn tekemistä entiseen malliin jos niin haluat.

    • hyvä sijoitusneuvont

      Mikäli etsit oikeita sijoitusvinkkejä niin kirjaudu tänne:

      www.vahvaostanokialle.com

    • Omaisuus ulkomaille

      Ei suomessa kannata rahojaan pitää tai omistaa mitään ku Valtio/ Verottaja kuppaa kaiken ,ite olen sijoittanut rahani kiinteään omaisuuteen ulkomailla.Siellä ei oo tälläisia veroja ja ylimääräisiä maksuja kun täällä Suomessa.

    • feija1

      Minulta rahat on vieneet hitaat hevoset ja nopeat naiset. Eläkkeellä olen ollut kun lapsilisä loppui.Muuta eläkettä en saa kun Suomen ja Ruotsin sossu maksaa vaan sen verran että tulen toimeen.Asun isohkossa talviasuttavassa veneessä Raaseporin rannikolla,öljyllä ja kaasulla lämmitys joskus käytän sähköä että jää sossujen maksamasta sähkökuluista vähän pelirahaa raveihin.Loppu viikosta menen Turun kautta Ruotsiin hakemaan rahaa sekä uudehkon verottoman volvo farmari auton,näin me eläkeläiset.

    • kyllä rahaa tai rahatta - eläkkelle sukupuoli elin verkostollisesti, joka tapauksessa, olen sairaana jo ennenkuin eläkkeelle ennätän olinhan terveenä eläkkeellä, siis "rahaa ja rahaa ja rahaa" ajatellen

      • _} O$O {_

        lyhyesti olemme kytköksissä eläke iän määräytymiseen ja toiset uskon asioissa viettää eläkepäiviään missä ennättävät, minulle jäi eläke ikään mentäessä siunaus, jouduin selvittelemään mahdollisuutta rikoksen ja rangaistuksen välimailla mihin rahat/tai mistä rahat - näinä aikoina se on verkosto/tai rikos rangaistus, ei sijaa taivaassa eläkepäivinä, toiselta kannalta ei rahaa eläkke ikään mentäesssä, säästyä tai säästymättä jäädä, kaadetaanhan nykyään Suomen ja EU kansalaisten/papereitta - kansalais-oikeudetta mahdollisuutta olla kuin puolin ja toisin USA/america - toisin VENÄJÄ/neuvostoliitto, mistäs löydät yhtä kaikki sopivan eläke iän se on palvelusten palvelus agraari agraari, mutta yrittää sopii sitä koettaa Putinikin ja Itämeri - sanotaan uhkaa jo muutkin maapallolliset avaruus olosuhteet, mutta velkaa en jää


    • kannattaa elää

      ikävämpi tietenkin jos satut kuolemaan vaikka 53 vuotiaana.... perikunta kiittää

      • voihvoih

        Miksi monet kuvittelevat nykyään, että rahojen tuhlaaminen kaikenlaiseen roinaan ja typeriin palveluihin on "elämää". Kävelylenkit luonnossa ja keskustelu kavereiden kanssa on elämää, yksikään tavara ei ole elämää. Ei edes talo, ei auto, ei mökki jne. Toki kannattaa elää, mutta kaikkein tärkeimmät asiat elämässä ovat ilmaisia.


      • Ei edelleenkään Espoossa
        voihvoih kirjoitti:

        Miksi monet kuvittelevat nykyään, että rahojen tuhlaaminen kaikenlaiseen roinaan ja typeriin palveluihin on "elämää". Kävelylenkit luonnossa ja keskustelu kavereiden kanssa on elämää, yksikään tavara ei ole elämää. Ei edes talo, ei auto, ei mökki jne. Toki kannattaa elää, mutta kaikkein tärkeimmät asiat elämässä ovat ilmaisia.

        Olen tasan samaa mieltä. Meillä perheen tulot viimeiset 10v 150-250k/vuosi, tavaraa ois rahaa ostaa, mutten haaveile mistään enempää kuin vaeltelusta raikkaassa metsäilmassa tai merenrannalla..


    • klo 16.06

      1500€/kk menee jo pelkkiin tippeihin...moisia summia vaivautuisi erittelemään :)

    • wertgqg

      Aloittaja siis elää miehensä rahalla tällä hetkellä..
      Mutta kyllä se tilanne muuttuu...
      Huvittavaa että kommentoi "järkevällä sijoituksella saa korkojakin" ... järkevältä tuntuva sijoitus saattaa tuottaa mutta saattaa tuottaa tappiotakin...
      Vaikka se nyt tuntuu siltä että kertyy 500 000 30 vuoden aikana niin se 500 000 on siinä vaiheessa sama kuin 250 000 nyt (noin)..
      entäs jos tämä pihistelijä säästääkin kokoikänsä siihen 55 vuotiaaksi saakka ja sitten meinaa nauttia säästöistään mutta tuleekin kuolo.. ei ollut elämää eikä sitten päässyt pihistelystään nauttimaankaan.
      Ja jos joku tuollaisen kanssa suostuu lapsia tekemään niin aika surkee tilanne on lapsilla kun joutuu koulukiusatuksi kirppari vaatteillaan eikä voi mitään harrstaakaan kun äiti säästää....

      • nauttimisesta

        Juuri ajatus, että rahalla saa elämään nautintoa on naurettava ja typerä. Ei pienellä rahalla eläminen tarkoita, että ei eläisi aivan yhtä nauttien kuin se, joka haaskaa kaikki rahansa. Esimerkiksi tekeekö onko sellaisen henkilön, joka haaskaa rahansa alkoholiin, typeriin hilavitkuttimiin ja muuhun turhaan, elämä nautinnollisempaa kuin sellaisen joka ei juo ollenkaan alkoholia ja ostaa vain tarpeellista. Väittäisin, että tässä tapauksessa tuo vähemmän rahaansa käyttävä nauttii elämästään enemmän. Tuo kuvitelma, että mitä enemmän rahaa käyttää, sitä enemmän nauttii, on täysin idioottimainen.

        Ja tuosta koulukiusaamisesta taas... Jos lapset noin typerän asian takia kiusaavat, on vika noissa narsistisissa kiusaajissa, ei kiusatussa. Kiusaaminen vaatteiden takia on ääliömäistä.


    • sukan varsiko

      Ihan liikaa ei kannata laskeskella noita tuottoja ja verottomuutta. Kyllä verokarhun käpälä on ulottuvainen.
      Nytkin eläkesäästäjän säästö antaa verovapautta, mutta vero maksetaan sitten kun sitä nautitaan. Lienee tuloa silloin

    • ernesto:

      Minä sijoitin kaikki säästöni Talvivaaraan ja nyt jään työkyvyttömyys eläkeelle kun pääni kilahti!

    • 500 euroa/kerta

      Olen 22-vuotias ja minulla jää verojen jälkeen säästöön joka kuukausi 6500 euroa. Olen kielitaitoinen, minulla on omistusasunto (100 m2) Helsingin keskustassa, yliopistotutkinto, pitkät sääret, hoikka vartalo ja terhakat rinnat. Mieheni maksaa kaikki juoksevat kulut.

      Aion jäädä eläkkeelle 30-vuotiaana ja tällä tahdilla se onnistuu hyvinkin. Minulla on keskimäärin kaksi...kolme asiakasta päivässä, mutta aion nostaa taksoja ja hidastaa tahtia yhteen asiakkaaseen päivässä.

      3-kymppisenä on aikaa miettiä perhettä, mutta silloin pitäisi ainakin eläkevarat olla jo hyvinkin säästössä.

      T. Nim. Maailman vanhin ammatti

      • marja-pekka 4v.

        Äiti äiti! Lapset sano että oot huola, eikai se oo totta?! ; (


      • Valitteluni otan osa

        Saat munaa juoksevia kuluja vastaan, mutta kortongit ostat itse hivi -nainen sä oot.


    • iloinen tallettaja

      Panostan säästämiseen. Tänään vein kolikoita talletusautomaattiin: 12,50 euroa. Ensin kuussa vien suunnilleen saman verran. Vuoden kuluttua minulla on n.150 euroa. Kymmenen vuoden kuluttua 1500 euroa. Jos olen hengissä enää silloin.

    • joopa joo ja juu

      En jaksanut edes lukea tätä trollipaskaketjua paria viestiä enempää. Itelläni oli 35-vuotiaana yli 100 000€ täysin omalla työllä ansaittua rahaa kertynyt säästöön (en ole varakkaasta perheestä). Sen jälkeen tajusin alkaa elämään ja nauttimaan elämästä, kun vielä voin. Nykyäänkin on kyllä säästössä aina vähintään yhden vuoden palkkaa vastaava summa, mutta en enää pidä säästämistä sairaanloisena itseisarvona. Elämä on ihmisen parasta aikaa!

    • Näin kannattaa!

      Minäkin säästän kaikki Kelakorvaukset!

      • O==== £ ====O

        MINÄKIN AIOIN SÄÄSTÄÄ ---- SÄÄSTÄMÄÄN YNYT ....


      • minä minä minä €€ €€
        O==== £ ====O kirjoitti:

        MINÄKIN AIOIN SÄÄSTÄÄ ---- SÄÄSTÄMÄÄN YNYT ....

        ynyt? minä tässä itse asiassa kuultavana asia säästämään nyt $ ::: on helppoa nyt ::: ========= MINÄKIN AIOIN SÄÄSTÄÄ/MINÄKIN AION SÄÄSTÄÄ =========


    • kyllähän se

      Kituutatko aivan kohtuuttomasti ja asut äidin luona? Ei kannattaisi ihan noin tiukalle vetää, sillä elämä ei välttämättä kestä 55-vuotiaaksi saakka jokaisen kohdalla. Joka tapauksessa hienoa, että olet päämäärätietoinen, mutta miksi kitua päästäkseen toimettomaksi kun voi esim. elää täysillä jo tänään?

    • toinen ransu

      Taidat elää vielä haavemaailmassa.

    • Kansanedustajat

      saavat sopeutumiseläkettä jo aika nuorena joten kannattaa pyrkiä eduskuntaan heti lukion jälkeen!

      • Valintoja on!!

        Ihan kiva säästää, pitää vaan toivoa ettei kuole vaikka 55vuotiaana saapi perikunta kivat rahat! Onko kiva kituuttaa 30vuotta? Loppupeleissä käy niin (jos Jumala suo)
        nuukailet ja kitiset vanhainkodissa petipotilaana miljoonies kans!


      • Kansanedustajan murh

        Hölmöjen edustaminen Hölmölässä on kannattavaa puuhaa, mutta kyllä se työstä käy.
        Lapsilisien loputtua eduskuntaan ja sitten sopeutumiseläkkeelle. Säästän jalanpohjiani ja työllistän kansalaisia.


    • ei yhtään katkera

      Hei, mullakin on kaveri, jolla rikkaat vanhemmat, äitee ostanu asunnon ja isukki autot ja kaikki. Asuu ns. vuokralla äidillään, maksaa kuulemma 50€ vuokraa per kuukausi siihen vesi ja sähkö. Kyllä siinä mukavasti säästöä kertyy, kun joku muu maksaa elämisen!

    • Säännölliset panot

      Nain 25-vuotiasta säästöporsasta ilmaiseksi.

    • Onneton50

      Hyvä se on, toisten kehua pieniä menoja ja suuria tuloja. Vanhemmat varmaan ostavat kämpän 25-vuotiaalle ellei ole saanut perintönä. Onhan se toista maksaa parinsadan yhtiövastiketta kuin 700€:n vuokraa, ainakin pääkaupunkiseudulla.
      Niin ja pieni "pesämuna" valmiina, jos lapsilisät ym valmiina pankkitilillä odottamassa.
      Ennen vanhaan, elämä oli tiukkaa - vanhemmat osti lapsilisillä lapsilleen vaatteita ym. tarvikkeita. Ei ollut suuria tuloja, kun vain toinen oli ansiotyössä ja toinen hoitaa lapset
      Itse 50v ja työtön jo 2v- Tulot putoo pian peruspäivärahalle, 600€/kk - verot. Kumppani maksaa vuokran 600€ (itse 100€), sähkö 50% ja oma puh muut velat.Ei kyllä säästöön mitään jää, kun minun vähäiset rahat menee ruokaan ja kotitalous tarvikkeisiin. Valtio kaikenlisäksi lähetti 200€:n lisäverolapun työttömälle ! Ainut ylellisyys on, kun joskus pääsee VR.n 5€:n lipulla käymään kotipuolessa tai 2€.n lipulla teatterissa. Ylimääräiset rahat voisi suurituloiset lähettää minulle, tai ainakin muutaman tonnin jotta elämä tasaantuu.

    • tirttuli

      Älä puhu paskaa ninim. eläköidyn ennakkoon. en usko tavuakaan jutuistasi. 25- vuotiaalla ei ole tommosia palkkoja ja.. jos on ..on opintovelkaa pirusti. Minä ainakin elän ja nautin rahoistani tänään ei tiedä vaikka stumppais huomenna??? Matkustelen paljon ja ostan kauniita vaatteita.. syö hyvää ja terveellistä ruokaa ja juon shamppanjaa silloin kun tahdon .. että se siitä!!!!

    • Espanjaan lähden 6kk

      Jäin nyt 60 vuotta täytettyäni omaeläkkeelle 1500euroa/ kk. Omistan kaksi asunto-osaketta josta tulee puhtaana 1100 euroa/kk. 63 vuotta täyteyäni saan työeläkettä vielä lisäksi 1600 euroa kuussa. Omasta mielestäni minulla on pullat aika hyvin uunissa.

    • Töötön

      Olen 42-vuotias ja olen jo eläkkeellä ihanan sosiaaliturvajärjestelmämme ansiosta; parempi nauttia vapaudesta silloin, kun vielä pää ja kroppa ovat kunnossa...

    • Johankolasta

      Joillekin ihmisille kituuttaminen ja säästäminen tuottaa iso tyydytystä, joten antaa ap:n vaan säästää. Jotkut nauttivat matkustelusta ja toiset kotonaolosta. Toiset haluaa olla yksin ja toiset ovat seurallisia. Onneksi meitä on moneen lähtöön:-). Itse akdun sitä, että vuosikymmeniä kuuluin kirkkoon ja maksoin aivan tuhaan kirkollisveroa.

    • vetokulli

      MINÄ PÄÄSEN ELÄKKEELLE 55 VUOTIAANA. ONNEKSI ON ERITYISELÄKE IKÄ.
      NÄIN VR.LLÄ

    • lorvi

      55-vuotiaana ei voi jäädä eläkkeelle. Siinä iässä jäädään lorvimaan.

      • säästäjä

        Jos kykenee säästämään kohtuudella sen 1000-2000€/kk niin mikäpä siinä .
        En ymmärrä, että miksi pitäisi tuhlata rahat tai käyttää sellaisiin asioihin joista ei oikeastaan nauti.


    • niinpäniin009007

      HEH pikku provotrollaushan se täällä päätänsä pilkottaa.

    • AIKA VÄHÄN

      ite säästän 2900-3400, ja sen lisäksi elän kuin pellossa

    • Eläköidyn ennakkoon

      Menenkin sonnalle kun rahat on loppu.

    • Yksi hyvä juttu on myös YTK osa-aikatyö.

      Ite ollut "vapaalla" jo viimevuoden tammikuusta, ja mikä parasta, se 500 päivää ei tule käytännössä ikinä täyteen, koska teen osa-aikaista työtä, ja aina kun tulee 26 viikkoa joissa ollut töitä väh 18h, niin lähtee laskuri alusta...

      Nyt ei ole tosin yli kuukauteen ollut yhtään töitä, mut mitäs sitää

      Ja mikä parasta, valtio maksaa tuon huvin, eli käytännössä saan vähän maksettuja veroeuroja takaisin

    • Ohnoo!

      Huh, muistatko myös elää tätä hetkeä, ikävää jos heität veivin just ennen ku aiot eläkkeelle..

    • Voivoi.

      Kertoisitko mitä mahtaa tarkoittaa omaehtoinen eläkkeelle jääminen? Ystävä pieni, ei eläkkeelle jäädä silloin kun halutaan =)

      • P. Erätasku

        voi lopettaa työnteon, joten voi ajatella olevansa itsemaksetulla eläkkeellä. Eläkkeet alkaa, aloittajan ollessa lopulta eläkeiässä, 77 vuotiaana, paitsi valtionjohtajilla joilla eläkeikä säilyy 60 vuodessa tai siihen saakka kunnes ehtivät kahmia jonkin kaivoksen tuoton perätaskuihinsa.


    • Neuvoton

      Kuukausipalkkani vaihtelee 1200 - 1500 euron välillä. En säästä eläkkeeseen. Olenko tyhmä?

    • keepondreams

      MITÄS luulet paljonko 1338.88889 euroa/kk on 30 vuoden päästä :P

    • kateellisuutta

      Huomaa, että heti kateelliset alkavat ruikuttaa, jos joku kertoo pystyvänsä saamaan rahaa säästöön. Itse toki laitan ainoastaan 400-500€/kk (olen sinkku). Ja aivan turha höpistä jostain kituuttamisesta. En edes halua isoa asuntoa, en näe eroa parin tonnin auton ja parin kymmenen tonnin auton välillä, molemmilla pääsee paikasta toiseen (elin ilman autoa 32-vuotiaaksi, enkä tuntenut silloinkaan menettäneeni mitään), mökkiä tai venettä en halua, vanhalla peruskännykällä onnistuu soittaminen, televisioksi riittää perustelkkari ilman maksukanavia jne. Kyse onkin siitä, että toisille ruhtinaalliseen elämään riittää pienempikin. Ei kaikki kaipaa ollenkaan materiaa. Tietenkin jotkut pinnalliset ääliöt haluaa näyttää rahalla jotain muille, vaikka se onkin typerää.

    • colosseus

      aloittajalla on huikea palkka ja äärettömän pienet menot.

      säästäminen on kyl fiksua hommaa, mut sitten mitä tekee niillä rahoilla kun rupee olemaan jo 80 v. yläpuolella? jättää massiivisen perinnön ja eli koko elämänsä kitsaasti? meillä on vain tämä yksi elämä.

      • pakko nykyään sääst.

        ap. kertoi jäävänsä eläkkeelle 50v. Jos sinä et säästä itse, olet työn, taikka sossun orja, pääset eläkkeelle joskus 70 v. jos kuolet ennen sitä, kaikki maksamasi eläkerahat menevät muille.


      • Epätietoinen...

        No tiedäpä häntä...
        Itse olen 28 vuotias tekniikan tohtori tietotekniikassa. Olen työskennellyt jo 15 vuotta omassa yrityksessäni ja vuosituloni liikkuu siinä 600.000 euroa. Omistan Helsingin keskustassa, Kampissa, uudehkon 5 huonetta keittiö osakehuoneiston, kaksi urheiluautoa, yhden cittarin. Lisäksi minulla on vapaajan asunnot Lapissa ja Välimeren rannalla.
        Kannattaisikohan minun jo jäädä eläkkeelle? Olisiko täällä jollain hyviä ehdotuksia miten se kannattaisi tehdä? Mielestäni olen jo työskennellyt ihan tarpeeksi.


      • vapaajan
        Epätietoinen... kirjoitti:

        No tiedäpä häntä...
        Itse olen 28 vuotias tekniikan tohtori tietotekniikassa. Olen työskennellyt jo 15 vuotta omassa yrityksessäni ja vuosituloni liikkuu siinä 600.000 euroa. Omistan Helsingin keskustassa, Kampissa, uudehkon 5 huonetta keittiö osakehuoneiston, kaksi urheiluautoa, yhden cittarin. Lisäksi minulla on vapaajan asunnot Lapissa ja Välimeren rannalla.
        Kannattaisikohan minun jo jäädä eläkkeelle? Olisiko täällä jollain hyviä ehdotuksia miten se kannattaisi tehdä? Mielestäni olen jo työskennellyt ihan tarpeeksi.

        Jää vaan eläkkeelle ja keskity opiskeluun, väliviivalliset yhdyssanat ovat vaikeita.


      • Epätietoinen... kirjoitti:

        No tiedäpä häntä...
        Itse olen 28 vuotias tekniikan tohtori tietotekniikassa. Olen työskennellyt jo 15 vuotta omassa yrityksessäni ja vuosituloni liikkuu siinä 600.000 euroa. Omistan Helsingin keskustassa, Kampissa, uudehkon 5 huonetta keittiö osakehuoneiston, kaksi urheiluautoa, yhden cittarin. Lisäksi minulla on vapaajan asunnot Lapissa ja Välimeren rannalla.
        Kannattaisikohan minun jo jäädä eläkkeelle? Olisiko täällä jollain hyviä ehdotuksia miten se kannattaisi tehdä? Mielestäni olen jo työskennellyt ihan tarpeeksi.

        IT-yritys on suuri riski. Myy firmasi. Saat ehkä miljardin, jos ehdit ajoissa. Sijoita se turvallisesti.

        Kampin asunto kannattaa myydä pois ja ostaa kartano maaseudulta. Anna Lapin kämppä rakastajattarellesi ja Välimeren huvila vaimollesi (oletan, että olet mies vaikket sitä sanokaan).

        Perusta suuri perikunta rahoillesi. Paljon lapsia usean naisen kanssa. Viimeistään lapsenlapsesi tai heidän lakimiehensä osaavat nauttia lottopotistasi.

        Perusta uusi firma ja jatka työntekoa, sillä töissä on kivaa.

        Jotkut ovat ihan oikeasti vaurastuneet IT-alalla, vaikka poliitikot tekevätkin kaikkensa, ettei kansa pääsi irti sossun narusta.


    • TOISAALTA,

      saatat jäädä autonkin alle, että se siitä säästämisen ilosta ja rahojen jemmailusta.
      Itse en jemmaile lantteja. Todennäköisyys sairastella vanhempana kasvaa, joten mieluummin elän ja nautin nyt kuin siinä vaiheessa kun elo on paketoitu.

      • voihvoih

        Eli haluat kitua sairaana, kun rahaa ei riitä edes hoitoon? Juuri tuon sairastumisen varalle kannattaakin säästää, koska jos myöhemmin sairastut jäät täysin tyhjän päälle. Vai ajatteletko, että sairastuneena sitten tapat itsesi, jolloin et tarvitse rahaa?


      • Kristallipallo3
        voihvoih kirjoitti:

        Eli haluat kitua sairaana, kun rahaa ei riitä edes hoitoon? Juuri tuon sairastumisen varalle kannattaakin säästää, koska jos myöhemmin sairastut jäät täysin tyhjän päälle. Vai ajatteletko, että sairastuneena sitten tapat itsesi, jolloin et tarvitse rahaa?

        Suomessa kyllä hoidetaan sairaat. Tiedän kokemuksesta. Ja kun on sairas, ei jaksa kuluttaa ja käyttää isoja rahoja. Kotona istuessa ei paljon kuluta.


      • salli mun nauraa
        Kristallipallo3 kirjoitti:

        Suomessa kyllä hoidetaan sairaat. Tiedän kokemuksesta. Ja kun on sairas, ei jaksa kuluttaa ja käyttää isoja rahoja. Kotona istuessa ei paljon kuluta.

        Ai huolehditaan sairaista? Nauran räkäisesti. Suomessahan kuolee joukoittain ihmisiä jonoihin, koska leikkausjonot ovat pahimmillaan yli vuoden mittaisia. Jos tarvitset sydänleikkaustakin, et pääse sellaiseen kuukausiin, olet sitten missä päin Suomea tahansa. Jo nykyisin vaihtoehtona on maksaa ja päästä heti hoitoon tai odottaa muutama kuukausi julkisella, jonka aikana voit kuolla. Näin se on siis jo nykyisin. Muutoinkin, hyvää hoitoa saa vain rahalla, ilman rahaa saat lähinnä surkeaa hoitoa.


    • Angela Suusäkki

      Tein juuri noin kuin aloittaja ja jäädessäni omalle eläkkeelle 45 vuotiaana säästöjä oli 378,8 milj euroa ja 810 puutarhatonttua. Liekin tonttujen kanssa joka päivä.

    • Eläkemuori

      En jaksa lukea vastauksia, mutta...Jos jää 55-vuotiaana eläkkeelle, ei saa sitä minkä saisi oikeana eläkeikänä, siis 65-vuotiaana. Olen ollut pari vuotta eläkkeellä, olen ollut kunnalla töissä ja laskettu eläkeikäni oli n. 64 v. Jos olisin jäänyt vaikka vuotta aiemmin, en olisi saanut sitä mitä nyt.

      Jos olisin jäänyt vaikka 55-vuotiaana, en luultavasti olisi saanut eläkettä kuin puolet siitä mitä nyt, ja tietty sen ikäisenähän olisin siis joutunut jäämään työttömäksi, kun eihän mistään alalta voi jäädä noin nuorena eläkkeelle. Tietysti on jokunen ala josta voi jäädä, esim. balettitanssijat, mutta nyt huomioinkin normityöt.

      Jos laskee että saa puolet eläkkeestä (jos jää esim. 10 v. aiemmin työttömäksi) joutuu loppuelämän käyttämään niitä säästöjä, ja nehän menee äkkiä, siis jos ei ole kauhean monia satoja tonneja säästössä, joten ei kannata tavallisen ihmisen jäädä pois työelämästä ennen eläkeikää.

    • sit on it

      Ihan oikea tapa. Tässä valtiossa on turha luottaa siihen että joskus pääsee eläkkeelle.

      Onneksi sentään olemme eurossa niin eivät omat älykääpiöministerimme sössimään valuutta-asioita. Jos olisi oma raha, voisit olla varma että menettäisit sen kaiken, siitä tulisi arvotonta vessapaperia.

    • lapset ensin

      Säälin kyllä aloittajan lapsia, jos hän sellaisia joskus raaskii tehdä. Itse tiedän kokemuksesta, että ei ole kiva elää lapsuutta köyhästi samaan aikaan kun vanhemmat haalii maallista mammonaa. Ei koskaan uusia vaatteita, urheiluvälineitä ym., mutta vanhemmat haali metsää ja kiinteistöjä. Näinhän aloittajakin suunnittelee tekevänsä. Itse olen yrittänytkin elää aivan toisin. Talo on kyllä ostettu ja maksettu. Samoin uusi auto käteisellä. Mutta lapseen ja perhe-elämään satsataan myös. Tämä tarkoittaa kohtuullista kulutusta vaatteisiin ym., mutta erityisesti satsaan matkusteluun, kulttuuriin ja lapsen harrastuksiin. Jos lapsia tekee, niin kyllä niihin pitää olla valmis myös satsaamaan.

      • kaksinaismoralistist

        "Ei koskaan uusia vaatteita, urheiluvälineitä ym., mutta vanhemmat haali metsää ja kiinteistöjä"

        Eli SINÄ halusit maallista mammonaa, mutta et halunnut vanhempiesi haalivan mammonaa. Aika kaksinaismoralistista ja itsekästä... Tuo onkin juuri ristiriitaista nykyaikaisissa vanhemmissa, he arvostelevat säästämistä maallisen mammonan keräämisenä, mutta oikeasti he ovat pahimpia maallisen mammonan palvojia, he vain antavat mammonan lapsilleen. Jos haluat osoittaa, että et kerää maallista mammonaa, et osta mitään turhaa ja lahjoitat ylimääräiset lahjat hyväntekeväisyyteen.

        Parempi lahja lapsille on vain todeta, että kaikkea vain ei voi saada. Se, että naapurin lapsi on jotain saanut, ei merkitse yhtään mitään.


      • lapset ensin
        kaksinaismoralistist kirjoitti:

        "Ei koskaan uusia vaatteita, urheiluvälineitä ym., mutta vanhemmat haali metsää ja kiinteistöjä"

        Eli SINÄ halusit maallista mammonaa, mutta et halunnut vanhempiesi haalivan mammonaa. Aika kaksinaismoralistista ja itsekästä... Tuo onkin juuri ristiriitaista nykyaikaisissa vanhemmissa, he arvostelevat säästämistä maallisen mammonan keräämisenä, mutta oikeasti he ovat pahimpia maallisen mammonan palvojia, he vain antavat mammonan lapsilleen. Jos haluat osoittaa, että et kerää maallista mammonaa, et osta mitään turhaa ja lahjoitat ylimääräiset lahjat hyväntekeväisyyteen.

        Parempi lahja lapsille on vain todeta, että kaikkea vain ei voi saada. Se, että naapurin lapsi on jotain saanut, ei merkitse yhtään mitään.

        No enpä nyt pitäisi maallisena mammonana sitä, että ostaa lapselle vaatteet ja harrastusvälineet. Eipä se ollut mukava hiihdellä suksilla, jotka irtosivat joka mäessä. Tai yrittää ommella jämäpaloista itselleen jonkinlaisia urheiluhousuja, ettei opettaja olisi laskenut numeroa puuttuvien välineiden takia. Tai kun ei ollut rahaa esim. kuukautissuojiin. Esimerkkejä omasta lapsuudesta riittää. Tästä syystä itse yritän turvata lapselle perusasiat mieluummin kuin keräisin ylimääräistä maallista mammonaa. Ja tosiaan, perustarpeiden ohella kulutan mielellään myös aineettomaan hyvään, kuten kulttuuriin ja matkustamiseen. Mieluummin reissuun kuin vaikkapa uusi taulu-tv.


    • lahjat=rahat

      Anteeksi, rahat. Eli jos ylimääräistä rahaa jää niin kaikki vain lahjoituksiin.

    • leili83

      Mitäs teet sitten jos sairastut ennen kuin ehdit eläkkeelle? Mitä jos kuolet ennen sitä? Sitten et ole elänyt elämää ollenkaan, säästänyt vaan ja odottanut eläkeikää.

      Mitä jos se eläkeikä ei tule??

      • mitä jos

        Jos sairastuu ennen kuin ehtii eläkkeelle niin silloinhan vasta rahaa tarvitseekin. Nykyaikaisessa yhteiskunnassa sairastunut ihminen on nollan arvoinen ilman omia säästöjä. Tulevaisuudessa et välttämättä pysty edes maksamaan hoitoa ilman rahaa. Yhteiskuntaan ei luottaisi tässä kohtaa pätkän vertaa varsinkaan tulevaisuudessa, en edes luota yhteiskuntaan nykyisinkään.

        Ja typerä höpöttäminen siitä, että "eläminen" on rahojen ääliömäistä haaskaamista idioottimaisiin hilavitkuttimiin ja palveluihin, on aivan lapsellista. Elämästä voi nauttia vaikka menemällä metsään kävelylle, mitään sen kummempaa ei tarvita.


      • köyhä nuori
        mitä jos kirjoitti:

        Jos sairastuu ennen kuin ehtii eläkkeelle niin silloinhan vasta rahaa tarvitseekin. Nykyaikaisessa yhteiskunnassa sairastunut ihminen on nollan arvoinen ilman omia säästöjä. Tulevaisuudessa et välttämättä pysty edes maksamaan hoitoa ilman rahaa. Yhteiskuntaan ei luottaisi tässä kohtaa pätkän vertaa varsinkaan tulevaisuudessa, en edes luota yhteiskuntaan nykyisinkään.

        Ja typerä höpöttäminen siitä, että "eläminen" on rahojen ääliömäistä haaskaamista idioottimaisiin hilavitkuttimiin ja palveluihin, on aivan lapsellista. Elämästä voi nauttia vaikka menemällä metsään kävelylle, mitään sen kummempaa ei tarvita.

        Köyhiä, työttömiä ja sairaita syrjitään yhteiskunnassamme. Siinä mielessä rahaa kannattaa pistää jemmaan silloin kun on terve. Jos on mahdollista niin tottakai kannattaa jäädä pois työelämästä jo viisikymppisenä.

        Vain urpot porvarit istuvat rahojen päällä ja yrittävät viedä ne mukanaan hautaan.


    • Premium asiakas

      Laskelmissasi on inflaatio jäänyt huomioimatta. Nykyisellään se on lähellä nollaa kuten sijoitusten korkotuototkin. Ei kuitenkaan ole varmaa, että näin on seuraavat 40 vuotta.

      Sijoitusten tuotoilla on pidemmällä aikavälillä merkitystä. Tilillä oleva raha menettää arvoaan. Maksettu oma asunto on nuoren luontaisin sijoitus. Sen jälkeen tarvitaan jotain muutakin ja eläkeikää lähestyttäessä kannattaa valita sijoituskohteita, josta saa rahaa kulutusta varten.

      Yhteiskunta tarjoaa muuten 58-vuotialle ansiosidonnaisen 65-vuoteen saakka. Se ja miljoona käteistä ;-)

      • not tjaa

        Mitään varmoja sijoituksia ei ole olemassakaan. Köh köh pankkikriisit :) Mieluummin kannattaa hävitä muutaman prosentin tappio siitä kun on rahat sukanvarressa kuin ostaa jotain Talvivaaran osakkeita ja havahtua parin vuoden päästä että niillä voi nyt ainoastaan pyyhkiä Pekka peränsä.


      • Premium asiakas
        not tjaa kirjoitti:

        Mitään varmoja sijoituksia ei ole olemassakaan. Köh köh pankkikriisit :) Mieluummin kannattaa hävitä muutaman prosentin tappio siitä kun on rahat sukanvarressa kuin ostaa jotain Talvivaaran osakkeita ja havahtua parin vuoden päästä että niillä voi nyt ainoastaan pyyhkiä Pekka peränsä.

        Ei niin. Tuottoa syntyy onnistuneesta riskinotosta. Nuorena voi ostaa jokusen lottokuponginkin mutta lähempänä eläkeikää käteinen on kuningas. Pankki kyllä antaa mielellään kulutusluottoa asuntovakuutta vastaan, jos rahat ovat kiinni asunnossa.


      • not tjaa kirjoitti:

        Mitään varmoja sijoituksia ei ole olemassakaan. Köh köh pankkikriisit :) Mieluummin kannattaa hävitä muutaman prosentin tappio siitä kun on rahat sukanvarressa kuin ostaa jotain Talvivaaran osakkeita ja havahtua parin vuoden päästä että niillä voi nyt ainoastaan pyyhkiä Pekka peränsä.

        Kyllä on olemassa varmoja sijoituksia. Pörssi kokonaisuutena on varma sijoitus. Hajauttamalla saa riskit pois omasta tuotosta.


    • Luuppi

      Kylläpä on kateellisia kirjoittajia.....Taitaa vain ottaa päähän kun ei ole itse säästänyt

    • lintsari1

      Minulta jokunen vuosi sitten verottaja kysyi moneen otteeseen miten olen tullut toimeen kun ei ole verotettavaa tuloa ollut moneen vuoteen? Yksi kaunis päivä verohallinnosta tuli myös kirje kotiini kera palautus kuoren ja halusivat edelleen tietää millä olen muutaman vuoden tullut toimeen,niinpä vastasin palautus kuoreen että sitä minä itsekkin ihmettelen,nyt tullut monena vuotena palautuksia tosi vähän 200-550euroa nyt verottaja palauttaa minulle joulukuussa 922,13euroa kaitpa nekin huomanneet että Suomen valtio on tyhjästä nyhjäisseet veroa,olen tyytyväinen monen vuoden palautuksiin,koska en ole työ elämässä ollut koskaan.

    • Kristallipallo2

      Upeaa tietää noin tarkasti elämänsä! Mulle tuli alta nelikymppisenä keskivaikea astma ja kunto romahti. Vähän yli nelikymppisenä todettiin epilepsia. Ex-mies kuoli onnettomuudessa alle nelikymppisenä ja isoisäni 56-vuotiaana sydänkohtaukseen jne. Hitsi, ettei kukaan meistä tajunnut tehdä tuollaisia suunnitelmia, oltaisiin kaikki vielä terveitä ja onnettomuuksiltakin varmaan vältytty,...

    • 2000€/kk 40 vuoden ajan pörssin talletettuna kasvaa pörssin 7% tuotolla 7 miljoonaan. Pääomatulot ovat tämän jälkeen eläkkeellä 35 000 euroa kuukaudessa.

      Kun laitatte kahdeksasosan rahoistanne pörssiin 30 vuoden ajan, on taloudellinen riippumattomuus varmistettu. Nyt eletään pörssiaikakautta joka on ohimenevä vaihe historiassa. Tämä pörssivaihe kannattaa käyttää hyväksi.

      Tämän asian ymmärtämättömyys on aikalaisten suurin yksilötason virhe! Kaukana tulevaisuudessa kaikki ostavat pörssiosakkeita eikä pörssi silloin sen takia enään tuota. Nyt vielä tuottaa. Rahalla pitää rakentaa pörssiin pysyvää. Pörssistä saa kaikki saman tuoton.

    • kolari muutti kaiken

      Unelmien tulevaisuus voi myös romahtaa. Monella unelmien tulevaisuus on romahtanut esim. rattijuopon vuoksi.
      Itse kohtasin vakavan tieliikenneonnettomuuden ja siinä se työkyky hävisi lähes kokonaan. Pitkä toipumisaikakaan tapaturmasta ei palauttanut työkykyä joten en voinut palata siihen ammattiin joka minulla oli ennen tuota rattijuopon aiheuttamaa kolaria.
      Tapaturma aiheutti pyysyvät muutokset elämään joten ne kolaria edeltäneet unelmat tulevaisuudesta romahti. Koko elämä on täytynyt järjestellä uudestaan.
      Ihminen EI VOI olla koskaan täysin varma omien unelmien toteutumisesta.

      Se vapaaehtoisen eläkkeen maksu voi katketa monesta syystä. Kaikkeen ei voi varautua vuosikymmeniksi eteenpäin. Yllättävät tilanteet voivat romuttaa kauniit laskelmat tulevaisuudesta. Nuori ei aina edes ymmärrä elämän luonnetta, se todellakin voi olal yllätyksellinen. Minulla odottamaton kolari toi sen suuren yllätyksen joka romutti nuoruuden aikaiset unelmat tulevaisuudesta.
      Kyllä minä olen jo tottunut elämään tässä uudessa tilanteessa jossa nuoruuden aikaiset unelmat ovat vain enää muistoja.
      Toivottavasti et joudu nuorena ihmisenä rattijuopn uhriksi.

      • tarinan opetus

        Eli vaikka unelmat saattaakin mennä pieleen niin säästöt auttavat tuossa vaiheessa. Koko kertomuksesi siis pikemminkin saisi minut pikemminkin lisäämään säästämistä entisestään. Itse olen pitänyt säästössä olevaa rahaa juuri puskurina kaikenlaisten yllättävien tilanteiden varalle. Olen myös miettinyt kulutukseni niin, että pystyn tulemaan helposti toimeen ansiosidonnaisella koskematta säästöihin. Ja fyysistä omaisuutta, kuten asuntoa, autoa jne pidän vain rahan arvoisena tavarana, jonka voi myydä milloin vain. En tirauta kyyneltäkään, jos myisin autoni tai asuntoni, koska en kiinny koskaan omaisuuteen.

        Kaikkeen ei toki voi varautua ja suunnitelmat voi mennä pieleen, mutta silti säästäminen/sijoittaminen kannattaa.


    • Surkeaa

      El asut vanhempiesi helmoissa ja menot, ruoka ym, maksatat vanehmmillasi.Työpaikalla tapaus, yksi peräkamaripoika yli 50 vee asuu juuri näin. Rehvastelee rahoillaan ja saa naurut selkänsä takana. Naista ei ole koskaan ollut joskaan ei ole miestenkään perään. Taitaa olla oma nyrkkikyllikki ainut ilo.

    • nauti hallitusti

      Säästä elä vain kuluta yhtään. Minä se kulutin ja elin mukavasti tulin eläkeikään ja velkaa ei ollut eikä suurta omaisuuttakaan. No nyt sain suuren perinnön enkä kerkeä sitä kuluttaa siispä siitä jää jälkeläisillekin. Opi tästä jotain elä jälkeläisiäkin varten.

    • poiskajiki

      Mä oon painanut pitkää päivää 60-luvulta asti
      nyt palkka 3500€/
      Vaimo peruspäivärahalla,
      Vaimo ottaa edullista pikavippilainaa eri firmoilta
      ja nauttii niillä.
      Se on hyvä kun niitä ei tarvi takaisin maksaa nyt on jo yli 40000€
      saanut lainaa,ensimmäiset on menneet jo perintään ja uhkaavat
      ulosotolla,turha on uhkailla ei pelota.
      Ulosotossa ei voi viedä mitään kun tulot alle 677.70€
      Näppejä jäävät nuolemaan.
      Omapahan on vika kun antavat rahaa ilman ottamatta tietoa varallisuudesta ja työstä.
      Vanhenee ne velatkin,ja mun rahoja ei niihin käytetä.

    • Mister Wotka

      Minulle on lähes kaikki tullut kuin hopealautaselta kultalusikalla syötettynä: autot, veneet, huvilat, yksityiskoneet, helikopterit, naiset, Thaimaan reissut....

      On hienoa olla rikas! :)
      Mitä on muuten säästäminen? ;)

      Ottakaa vaikkapa mallia ystävästäni Nallesta, hän on upea mies viiksineen:

      https://www.youtube.com/watch?v=x4FMmA4Fblo

    • aika kivaa on

      Minä perustin aikoinaan oman yrityksen, aluksi kovalla työllä ja pienillä kuluilla saatiin homma toimimaan ja velat maksettua. 90-luvun puolivälistä 2000-luvun puoliväliin oli sitten kasvun ja menestyksen aikaa, yritys kasvoi ja alkoi lopulta hirvittämään.
      Liikevaihto oli 40 miljoonaa ja henkilökuntaa oli 20 henkeä, vuonna 2007 sitten myin yrityksen 54 vuotiaana, sain siitä 7 miljoonaa.
      Oli kyllä hirmu tuuri, koska talous alkoi sukeltaa vuoden 2008 aikana, nyt olen ollut ennenaikaisella eläkkeellä jo 7 vuotta, minulla on Italiassa talo, jossa on mukava viettää osa aikaa. Täällä Suomessa tulee vietettyä kuitenkin vielä yli 6 kk vuodesta, golfia pelaillen ja purjehtien. Sijoitukset on tuottaneet hyvin, ainoastaan yksi vuosi oli vähän heikompi, pääoma on kasvanut eikä huolta ole huomisesta.

      • ristiriitaa

        Jos yrityksen liikevaihto on 40 miljoonaa, ei sitä myydä 7 miljoonalla, ellei yritys sitten ole konkurssin partaalla. Tuolla liikevaihdolla olevaa yritystä, jonka tulos on edes melko hyvä, ei alle 100 miljoonalla myytäisi. Eli joko yrityksesi menestyi surkeasti myynnin hetkellä tai keksit tarinan päästäsi.


    • raikulipoika 62-

      Tavallaan on varhaiskypsää pohtia eläkeaikaa aloittajan iässä. Mitenkään en halua väittää, että se on väärin. Itse aloitin 15-vuotiaana ja hyppäsin oravanpyörästä karvan auki 61-vuotiaana. En olisi sitä voinut tehdä, jos olisi ollut velkaa. Joku ketjussa selittikin jääneensä kunnalliselta puolelta. Niin minäkin. Kuulin siellä tuota superkarttumankin ihannointia. Ennenaikaista pidettiin taloudellisesti mahdottomana.

      Itse pohdin asiaa kovin toisin. Tienasin joskus hyvinkin, joten pienen pesämunankin keräsin. Eniten huolta kuitenkin kannoin siitä, missä kunnossa jään vapaaherraksi. Kun on kaikki se aika, kykeneekö nauttimaan. Terveydessä onkin sanomista, mutta silti saan olla tyytyväinen. Kiire on kumminkin vielä elää, kun kykenee. Nuoret tarvitsee työpaikkoja, minä en. Miksi siis veisin heiltä vakanssin. Jälkikasvun tulevaisuuden varmistin. Nyt voin panna loput sileeksi. Kasvatus pistää vastaan, mutta vielä tässä opin tuhlaamaan.

    • Jep jep mies

      Haluat säästää rahaa ja elää 50-vuotiaana, kun elämäsi on jo kokonaan ohi?
      Miehesi siis elättää teidät, ihan kunnioitettavaa mieheltä, että kykenee elättämään 2- aikuista, mikä on tietty naurettavan helppoa kun karsii turhista menoista ja asumismukavuuksista ja sijainnista.

      Ilmeisesti et ole kovin järkevä 25-vuotias tai olet yrittänyt kehitellä naurettavan aloituksen tarkoituksena ärsyttää joitakin ihmisiä? Mitä sitten kun olet 65-vuotias? Toivottavasti sinulla on lapsia, sillä todennäköisesti sinun säästösi valuu loppupeleissä suoraan valtiolle tai siskon lapsenlapselle joka elää niillä rahoilla "like i care"- elämää. Siinä vain odotat ikävuoteen 55, että saat nuo rahat kasaan. Sijoittaminen ja eläminen kannattaa aloittaa jo nuorena, jotta sinullakin voi olla oikeasti omaisuutta jo 30-vuoden iässä

      Se mitä sinulla on 55-vuoden iässä, on minulla jo nyt asunto-osakkeina. Lapset tein sinun iässäsi, joten on tarvinnut vähentää tienaustahtia. Sinulla on nyt 50 000e säästössä ja olet 25-vuotias? Vanhin lapseni on 6-vuotias ja hänellä on jo 8000e, joten saattaa olla enemmän säästössä 25-vuotiaana, kuin sinulla nyt. Loppupeleissä ei taida olla järkeä sinun säästösuunnitelmissasi, koska rahasi ilmeisesti menee suoraan valtiolle, joko kuoleman kautta, perintöverona (mikäli niitä perillisiä teet). Mitä ajattelit tehdä 55-vuotiaana puolella miljoonalla? Ajattelitko ehtiä tuhlaamaan sen Stockmannilla tai Iittalan myymälässä? Perusta yritys ja tee siitä menestyvä, voit jäädä eläkkeelle jo nyt. Sijoitusasunnon kannattaa ostaa jo nyt, ellei nykyisestä asunnosta ole vielä lainaa. 1500e kk vähentää helposti kahden sijoitusasunnon lainaa, tietty mikäli pankki pitää sinua kannattavana. Tosin toivottavasti tajusit, että sijoitusasunnon tulot ovat verotettavaa tuloa? Oliko kyseessä tietämätön nuori, tyhmä nuori vai trollaava saapas? Harmillisesti et tiedä yhtään mitään menoista tai verotettavista tuloista, välttämättä se sijoitusasunto ei aiheuta muuta kuin kustannuksia. Sijoitusasuntoon tarvitsee saada maksukykyinen vuokralainen, jotta siitä oikeasti jää katetta. Kannattaa muistaa omavastuu sijoitusasunnossa ja vakuutus. Kannattaa myös ajatella sijoitusasunnon remontteja ja muita kustannuksia, mutta joo, kyllä sen huomaa kun ei tiedä oikeasta elämästä, niin kuvittelee asioiden olevan vain pelkkää tuloa ilman menoa.

      Nauti sinä sitten 55-vuotiaana, kun minä nautin jo nyt ja tiedän että jälkipolvenikin nauttii siitä, että olen jo vuotanut verta, hikeä ja kyyneliä. ;)

      • Hyvin mennyt

        Mitä tuo höpisee.. Älykäs ihminen osaa ostaa sellaisen sijoitusasunnon mikä tuottaa vuokratuottoa ja jonka arvo jopa nousee sekä myös valitsee vuokralaisensa oikein.
        Kaikesta voitosta maksetaan Suomessa veroa -ja moneen kertaan.
        Sijoitusasunto oikein valittuna on kuitenkin tänä päivänä varsin kelpo ratkaisu.


    • Ahkera Liisa

      Mä oon varastomiehen ja siivoojan palkastani pistänyt säästöön kans kaks tonnia (euroja) kuussa reilu 30 vuotta. Olen myös joutunut ostamaan kartanon, 3 kämppää Helsingin kantakaupungista, Koneen osakkeita 10 000 kpl ja vuoden 71 Mercedes Benzin.

      Olen 49 nyt ja olen ollut "eläkkeellä" nyt kaksi vuotta. Eläkkeestäni jää yhä tonni sivuun, jonka annan kehitysapu- ja maahanmuuttajajärjestöille auttamaan niitä palkkaamaan lisää porukkaa toimistoihinsa. Joskus annan rahaa helluntaiseurakunnalle yllärikymppidonan. Koska kerään olut- ja energiajuomapurkkeja, saan niistä sen satasen kuussa, joka kattaa syömiseni. En siis ole "oikeasti" eläkkeellä keräten niitä! ;) :D

    • EVP1

      OLIN SUOMEN VALTION PALVELUKSESSA,JOSTA JÄIN MAJURINA ELÄKKEELLE 44 VUOTIAANA.ELIKKÄ KAIKKIHAN ARMEIJAN PALVELUKSESSA KANTAHENKILÖ KUNNAT JOTKA OVAT ELÄKKEELLÄ ON TITTELI ESIM.EVP KAPTEENI,MAJURI Y.M Y.M. EVP- ELÄÄ VAIMONSA PALKALLA.

    • EiHaukka

      Ei säästöjä ja velkaa. Jos menen töihin 50% palkasta menee ulosottoon ja toinen puolikas asumiseen ja elämiseen. Rehellisesti sanottuna olen mielummin työtön. Kerran kun itselleen velat mennyt hommaamaan niin se on elämä siinä. Ainakin taloudeliisesta näkökulmasta.

    • 367

      hauskaa miten "hyvätuloiset "täällä suomi24 palstalla yrittää pädetä ,ehkä kannattais sen säästämisen sijaan vähän elää sitä oikeata elämää niin ei tarvis täällä sitten enää valehdella itselleen.Aika hauskaa,muttta surullista elämän tapaista elämää

      • onaaaan ja vibbbba

        Terveyttä ylläpitämään ja nautintoja joista Jumala ettemme unohtaisi nautintojamme, onko teillä, onko teille


    • ...

      Kannattaa säästää työssäoloaikana. Eläkkeet ovat niin pieniä tulevaisuudessa, ettei niillä elä. Valitettavasti monella on se asenne että elämä on tänään, tässä ja nyt.

    • Unta näette

      Kun laskette omien eläkertymiänne vuositasolla niin tavallisen duunarin tai tms vastaavan kertymähän on todellisuudessa vuodessa vaivaiset 20-50€.

      Eli tuo aloittajan kirjoitus on ihan utopiaa. Tuon ikäiset ei varmaan edes enää saa silloin eläkettä vaan omaisuus laitetaan myyntiin jos sitä on ja sillä pitää pärjätä eli tuloja ei ole.

      Nythän tummat, virolaiset, venäläiset tekevät meillä lähes kaiken työn ja suomalainen on kortistossa työmarkkinatuella.

      Kyllä täytyykin olla nero jos saat tuollaiset summat itsellesi, elämässähän voi käydä vaikka mitä, sitä ei koskaan tiedä.

      Kyllä itsekkin kannatan sitä, että nyt jo yli 50-vuotiaat jäisivät sapatille, eläkkeelle ja antaisivat nuorille työtä.

      Nyt ahnehditaan kaikki itselle, ollaan työssä lähes satavuotiaiksi ja sitten potkaistaankin jo tyhjää. Mitä siitä nauttii, ei mitään!

      Herrat saavat kyllä eläke-etuja, kädenpuristuksia, erilaisia palkkioita ja lisätuloja.

      Eikös Häkämies juuri ehdottanut sitä, että tavallisilta duunareilta palkat jäädytetään vuosikis ja Sipilä taas irtisanoo yli 10000 työntekijää.

      Arvatkaa kuka saa ne rahat ja kenen lompsa paksunee.

      • ihan yksityiskohta

        Eihän sitä koskaan voi tietää tarkasti mitä tapahtuu, mutta eihän se millään tavoin tee säästämistä/sijoittamista hölmöksi, pikemminkin päinvastoin. Ja itse en ainakaan pidä mitenkään pahana, että myisin kaiken omaisuuteni eläkkeellä. Itse kun en välitä jättää euroakaan jälkipolville, joten turha eläkkeellä on olla turhaa omaisuuttakaan.

        Ja en usko, että ymmärsit edes ensimmäistä postausta. Noissa luvuissa kun ei ollut edes mukana eläkekertymää, vaan ainoastaan omat säästöt. Itsekin laitan säästöön joka kuukausi 400-500 €, enkä edes tiedä eläkekertymääni. Siksi nimenomaan laitankin rahaa sivuun koko ajan.


    • LaAnna

      Mä olen aina miettiny, et miksi ihmeessä säästellä hirveitä summia. Eihän sitä koskaan tiedä eläköökään sitä edes sinne eläkkeelle asti..Ja jos hirveitä summia jää kuollessaan, niin lapset riitelevät kuitenkin kuka saa ja mitä..Kyllä minä aijon elää ja nauttia rahasta minkä tienaan.Nauttia elämästä.. :)

      • ei se noin ole

        En itse taas näe mitään järkeä olla säästämättä ja kuluttaa kaiken rahansa ja sitten rääkyä rahapulaansa, KUN jotain menee pieleen. Itse ainakin olen säästänyt sen verran, että voin vaikka kolaroida auton lunastuskuntoon ja voin sitten vain hankkia uuden auton autoliikkeestä käteisellä ilman lainarahaa. Kaiken rahansa haaskaavat ruikuttavat usein rahapulaansa jo kun pelkkä jääkaappi hajoaa, joka on minulle taskurahaa. Ja menetänkö jotain säästäessäni? En todellakaan yhtään mitään, nimittäin kun olen säästänyt/sijoittanut rahani voin ostaa täsmälleen samat asiat kuin tuhlaavaisempi ottamatta euroakaan lainaa. Jos siis ylipäätään haluan noita asioita, en nimittäin kaipaa suurtakaan määrää tavaraa. Ennemmin minimoin tavaran määrän ja ostan vain laadukasta ja kestävää, en roinaa nurkat täyteen.


      • Korkoa korolle

        Koska raha tuottaa lisää rahaa. Kaikki minkä saa säästetyksi, tuottaa tuloja ja mikä parasta, töitä tekemättä. Se helpottaa säästämistä sitä enemmän, mitä pitemmälle on päässyt. Ja sitten sitä vain huomaa, ettei töitä enää tarvitse tehdä ollenkaan.


    • THE END TO JESUS

      Haluan uskovan iankaikkisuuden tehdä tiettäväksi mikä ei kannata, terveys on ainoa säästää, säästää missä säästää huomaan ylijäävän ruuan ja vaatteetkin säästeltäväksi, tässä muodossa raha jo haiseekin ja siitä pääsee jos säästää, minä en säästä, en ikinä ole säästänyt, ikäni olen halunnut rahaa, ei onnistu, ei onnistu ... "asiassa on hyvä pysyä" terveys se kultaakin kalliimpi nyt liukkailla ja yllättävissä ... milloin on kiire milloin aika mataa milloin on ydinpommi uhka, milloin tietotoimnta korostuu ... joten siinä nyt säästettäväksi Jumalan Sanaa

      • rajalla rahaa sataa

        olemme syystä tai toisesta eurooppa olemme sitä olevaisina jo muinoin pyörittyämme sodissa, nyt on kyllä sillä lailla ettei se ole tuottanut hyvää eikä pahaa, tämän nykyään eri puolilla mailmaa ylimmät ovat silmin nähden totta totta ottaneet vastuultamme ... joten mitä Pohjoiselle osalle ja Eteläiselle osalle ... Olemme tunnustaneet Rauhamme/Antakoon Herra Sebaot Rauhamme ja Rahamme


      • säästöpuoti
        rajalla rahaa sataa kirjoitti:

        olemme syystä tai toisesta eurooppa olemme sitä olevaisina jo muinoin pyörittyämme sodissa, nyt on kyllä sillä lailla ettei se ole tuottanut hyvää eikä pahaa, tämän nykyään eri puolilla mailmaa ylimmät ovat silmin nähden totta totta ottaneet vastuultamme ... joten mitä Pohjoiselle osalle ja Eteläiselle osalle ... Olemme tunnustaneet Rauhamme/Antakoon Herra Sebaot Rauhamme ja Rahamme

        HAMMASTAHNAA SATAA - ALOITA HAMMASTAHNAIN ERI IHME OLIOISTA JA HARJOITTELE ETTEI SUUSSASI) (TAUDIN ALKUAKAAN OOOOO HAMPAIDEN HARJAUKSESTA JA YLEISPÄTEVÄ HAMMASHOITO KIRJALLISUUS ONKO SE VIELÄ KUNNASSA ILMAISTA/kansan yhdessä tilassa ja ajassa ja rahassa


    • 2288765

      Brittiläinen lehti The Guardian julkaisi 1.9.2014 artikkelin globaalista romahduksesta joka on täysin aikataulussa entiseen ennustukseen nähden. Globaali ihmisväestön romahdus alkaa 15 vuoden päästä eli 2030-luvulla. Tästä lähtien alkaa kuolemaan puoli miljardia ihmistä vuosikymmenessä näin palataan 1900-luvulle.

      http://www.theguardian.com/commentisfree/2014/sep/02/limits-to-growth-was-right-new-research-shows-were-nearing-collapse

      Nasa on ennustanut lähes samaa tuhoa.
      http://masik.puheenvuoro.uusisuomi.fi/163536-nasan-tuore-tutkimus-ennustaa-tuhon-kyse-vain-vuosikymmenista

      Raha ei välttämättä tuo turvaa tulevaisuudessa. Se voi olla arvotonta paperia.

    • mek

      Itse ole n jo 54v ja jos eläkkeelle jäisin niin lotossa pitäis tulla semmoiset 3 miljoonaa niin pystyisi töistä pois jäämään. Muista yksi asia että kun olet kokonaan vapaalla niin menotkin lisääntyy kun ei kukaan vain kotona voi olla vaan tahdään kaikkea muuta.

      • miksi menoja lisää

        En kyllä ymmärrä, miksi menot lisääntyisi? Pikemminkin menot voi jopa pienentyä, jos esimerkiksi luopuu töissä tarvitsemastaan autosta, kokkaa kaiken ruoan itse jne. Eikä monet tekemiset maksa mitään tai hyvin vähän. Olen nähnyt eläkeläisiä ja yleensä kulutus on kyllä vähentynyt eläkkeelle mennessä.


    • Tulevaisuutta ajatel

      Mulla sama juttu, että säästän kaiken mahdollisen tulevaisuutta varten, silti onnellisesti eläen nyt. Olen 30 ja oma asunto on maksettu on sijoitusasunto, jossa kulut ja tulot -0, joten veroa ei mene, kun rahoitusvastikkeen voi vähentää vuokrasta, kun se pääomavastike tuloutetaan taloyhtiön kirjanpidossa. Tarkoituksena on hommata toinenkin. Mistä sitä tulevaisuudesta tietää,
      varmaan eläkeikä on silloin jo yli 70 ja eläkkeitä leikataan, kannattaa siis
      säästää nyt ja sijoittaa rahat asuntoihin ja pörssiin, tuskin silloin mitään
      enää saa, vaikka palkasta maksaakin eläkemaksua.. Tietty on hyvä
      nauttia elämästä jo nytkin, molemmat voi yhdistää..

    • Anonyymi

      Vanhaa juttua mutta.
      Saatteko ne fyrkat mukaan, minä en saa.
      Elän ja ostan lapsilleni, en syö juo. Mutta nain kaikkea mikä liikkuu.
      Tuo rehvastelu on toisille vain tapa vaikka mitään ei ole.
      Faktaa esille, mullan alla sillä ei tee paskaakaan. Paperilla kiva katsella kädet housuissa.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      336
      3794
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1689
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      1458
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1308
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1292
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      57
      1264
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1221
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe