Henoteismi ja monolatria

Vieraanvaraisuutta!

Kaikki maailman uskonnot ovat polyteistisiä. Myös juutalaisuus on polyteistinen: siinä tunnustetaan useiden jumalten olemassaolo, vaikka näitä ei palvotakaan. Juutalaisuuden perillisinä myös kristinusko ja islam ovat polyteistisiä.

Polyteistisissä uskonnoissa on tapana, että kaikkien jumalten joukosta valitaan yksi jumala, johon erityisesti keskitytään ja jota palvellaan. Syy tähän on käytännöllinen: se keskittää ajatukset. Jos koko ajan vaihdettaisiin keskittymisen kohdetta, ei keskittymisessä päästäisi niin syvälle kuin vain yhteen jumalaan keskityttäessä. Vanha vertaus on kaivon kaivaminen: jos haluat löytää vettä, kaivatko yhden syvän kuopan vai monta matalaa?

Tämän vuoksi mm. Vanhan Testamentin jumala useissa yhteyksissä moittii israelilaisia siitä, että nämä ovat menneet palvomaan muita jumalia. Syynä ei ole pikkumaisuus, vaan tämä käytännön seikka. Näin ainakin tahdon itse ajatella ja uskoa :)

Polyteismissä on kaksi toisistaan poikkeavaa tapaa hoitaa tämä keskittyminen yhteen jumalaan monen joukosta, nimittäin henoteismi ja monolatria.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Monolatria

"Monolatria (kreikkaa: μόνος, monos, yksi; λατρεία, latreia, palvonta)[1] viittaa uskontoon, jossa tunnustetaan useiden jumalien olemassaolo, mutta palvotaan vain yhtä jumalaa. Monolatria eroaa henoteismistä siinä, että monolatriassa muiden jumalien ei katsota olevan palvonnan arvoisia, vaikkakaan niiden olemassaoloa ei kielletä, kun taas henoteismissä keskitytään yhden jumalaan palvontaan, vaikkakin myönnetään, että myös muut jumalat saattavat olla palvonnan arvoisia."

Vanhan Testamentin uskonto on monolatrinen, ei monoteistinen:

"Joidenkin tutkijoiden mukaan monolatria on näkyvissä muun muassa varhaisessa Vanhan testamentin juutalaisuudessa, ja Mooses olisi ollut ennemmin monolatristi kuin monoteisti. Tällöin juutalaisessa uskossa yhteen jumalaan ei olisi ollut kyse niinkään siitä, onko Jahve ainoa olemassa oleva jumala, vaan siitä, onko olemassa toista sellaista jumalaa kuin Jahve."

Abrahamiset uskonnot ovat siis polyteistisiä ja monolatrisia uskontoja. Monolatrian suosimiselle lienee ollut aikoinaan hyvät historialliset syyt: Jahven asema piti vakiinnuttaa Israelin kansan keskuuteen, olihan Jahve uusi ja aiemmin tuntematon jumala. Tämän vuoksi tuossa historiallisessa tilanteessa oli käytännöllistä suhtautua tiukemmin muihin jumaliin kuin henoteismissä, jossa myös muut jumalat nähdään palvonnan arvoisina vaikkei heitä palvotakaan.

Nyt ovat nuo ajat jääneet kauas jo taa, ja Jahve on aikaa sitten vakiinnuttanut asemansa maailman uskonnollisella kartalla. Henoteistisempi asenne saattaisi olla tämän päivän monolatreille nykyistä rakentavampi suhtautumistapa uskonnolliseen kenttään. Henoteismi on tosiasiassa edistänyt maailman rauhaa, esim. Intiassa loppuivat hindujen eri jumaliin liittyvät kiistat jo yli tuhat vuotta sitten Adi Shankaran luotua sinne henoteistisen systeemin, jossa oman jumalan lisäksi muut jumalat nähtiin palvonnan arvoisina (vaikkei muita jumalia kuitenkaan tarvitse sen enempää ajatella, tai palvoa! Kunhan vain lakkaa näkemästä ne eksytyksinä => uskonsotien ja turhien kiistojen loppuminen).

Lännessä olemme materiaalisesti edellä, mutta sydämen sivistyksen suhteen jäljessä. Olisi aika lännessäkin ottaa tuo sama askel, vaikkakin yli 1000 vuotta jäljessä. Kuppikuntien välisiä kiistoja ja toisten kuppikuntien näkemistä eksytyksinä voisi olla syytä vähentää muihin uskontoihin suhtautumisen lisäksi kyllä jo ihan kristinuskon sisälläkin. Nykyisin vallitseva dogmaattisuus ja fundamentalismi, jossa muut nähdään eksytysten vallassa olevina, ei edistä kenenkään sielunrauhaa ja tervettä henkistä elämää. Uskontojen kentässä (jos ateismia ei lasketa uskonnoksi) en ole missään nähnyt riitaisempaa ja kapeakatseisempaa asennetta kuin joidenkin tämän palstan kristittyinä itseään pitävien keskuudessa.

4

1973

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hieman faktaa

      Näiltä palstoilta ei kannata vetää mitään johtopäätöksiä kristikunnasta ollenkaan. Itse olen tullut siihen tulokseen, että näillä kirjoittavat pääasiassa entisaikojen kylähullut, jotka nyt ovat vain kaikki jokaikisestä kylästä siirtyneet nettiin. Muut täällä juuri eivät kirjoittele.

      Sitten on toinen ihmisryhmä, itse väittelyä rakastava. Tällaisena individualistisena aikakautena jokainen haluaa ymmärrettävästi olla paavi, jota kaikkien pitäisi seurata. Ja tätä esiintyy lisäksi erittäin monissa muissakin maailmankatsomuksissa. Aina kun olen käynyt näillä palstoilla, saan uskotella itselleni, että tunnenhan noista kaikista ihmisryhmistä hyviä kivoja ihmisiä, mutta täällä nyt vain eri ryhmien lähinnä pottumaisimmat keskustelevat. Toivottavasti kaikenlainen some ei tule aiheuttamaan reaalimaailmaan todellisia tappeluita ja taisteluita.

    • ikassu

      Viisaasti kirjoitettu, kiitos!

    • ttkkl

      Kristinuskossa on vain Yksi
      a
      Jeesus torjui kiusaajan Jumalan Sanalla!
      Myös Uusi Testamnetti on Jumalan Sanaa!
      "13 Ja sentähden me myös lakkaamatta kiitämme Jumalaa siitä, että te, kun saitte meiltä kuulemanne Jumalan sanan, otitte sen vastaan, ette ihmisten
      sanana, vaan, niinkuin se totisesti on, Jumalan sanana, joka myös vaikuttaa teissä, jotka uskotte." 1Tessalonikalaiskirje 2.luku


      Raamatun sana osoittaa islamin antikristullseksi, joka Raamatussa ilmoitettu!

      Kyseessä se Raamatussa ilmoitettu antikristuksen ilmaantuminen!?
      Raamatun mukaan antikristus ei tunnusta Jeesusta Jumalan pojaksi!
      Ja Kalliomoskeijan ulko- ja sisäseiniin muhamettilaiset ovat kirjoittaneet;"Ettei Jumalalla ole Poikaa!" Eli kirjoitukset käyvät tuossa toteen, eli muhamettilaisuus eli islam on Antikristus, joka Raamatuissa on ilmoitettu tulevan maailmaan!!!
      Hitler oli areolainen, eli tuota 400 luvulla Saksassa ollutta oppikuntaa edustamassa, joka kieltänyt Jeesuksen jumalluuden eli pitivät Jeesusta ihminsenä bain. "Joka ei tunnusta Jeesusta Jumalan Pojaksi, on Antikristus!" Raamatun mukaan!
      Tuo löytyy sen ajan vastustavista kirjoituksista, Foesterin kirjoista!
      Hitler oli yksi antikristus!
      Katoliiset ahdistivat areolaisuutta niin paljon, että se siirtyi Espanian ja Pohjos-Afrikan kautta Palestiinaan ja Arabian niemimaalle 500 luvulla ja sieltä nousi tuo Muhamed, joka samalla opilla alkoi levittää oppiaan, joka oliYleisissä Kirkolliskokoiksissa tuomittu Kirkon alkuajoilla!
      Jeesus tuli pelastamaan, ei tuhoamaan!
      Jeesus torjui kiusaajan Jumaalan Sanoila!
      Jeesus tuli pelastamaan, ei tuhoamaan!
      Jeesus käski justamaan Evankeliumia maailman loppuun asti.
      Islam ei ole tuota Evankeliumia, jota Jeesus käski julistamaan!
      Vain Jeesukseen uskomalla voi pelastua Jumalan luo!
      Jeesus sovitti koko maailman synnit Jumalan suhteen.
      Joka uskoo Jeesukseen saa syntinsä anteeksi ja perii iankaikkisen elämän!
      Jeesus kuoli Golgatalla. " Joka uskoo Jeesukseen, saa syntinsä anteeksi ja uudestisyntyy ja saa Pyhän Hengen ja liittyy Kristilliseen Seurakuntaan!Jeesus pelastaa!
      Raamattu, Galattaiskirje 1. luku
      "Apostoli toivottaa Galatian seurakunnille Jumalan armoa ja rauhaa 1 – 5, ihmettelee heidän pikaista luopumistaan Kristuksen evankeliumista, sanoo sen vääristelijäin olevan kirouksen alaisia 6 – 10 ja osoittaa, ettei hän ole saanut saarnaamaansa evankeliumia ihmisiltä, vaan Jeesuksen Kristuksen hänelle antaman ilmestyksen kautta 11 – 24.

      1 Paavali, apostoli, virkansa saanut, ei ihmisiltä eikä ihmisen kautta, vaan Jeesuksen Kristuksen kautta ja Isän Jumalan, joka on hänet kuolleista herättänyt,
      2 ja kaikki veljet, jotka ovat minun kanssani, Galatian seurakunnille.
      3 Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta,
      4 joka antoi itsensä alttiiksi meidän syntiemme tähden, pelastaaksensa meidät nykyisestä pahasta maailmanajasta meidän Jumalamme ja Isämme tahdon mukaan!
      5 Hänen olkoon kunnia aina ja iankaikkisesti! Amen.
      6 Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin,
      7 joka kuitenkaan ei ole mikään toinen; on vain eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumin.
      8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
      9 Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu.
      10 Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija.
      11 Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;
      12 enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut."

      Uuden Testamentin käsikirjoitukset ovat yhtäpitäviä eli niissä ei ole paljoa poikkeavuuksia ja nekään ei ole missään opillisesti tärkeissä paikoissa. Eli Uuden Testamentin suomennoksia voi pitää hyvin luotettavina. Uuden Testamentin käsikirjoitukset ovat olleet jo paljon ennen muhametttiilaisuuden syntyä, eli muhametilaisuus ei ole pätevä Uuden Testamentin tulkitsuja vaan Kristillistä kirkkoa voi pitää ainoana oikeana UudenTestamentin edustajana, ja toisten on väistyttävä kommentoimasta! Papit ja piispat ovat opetetut oikein ymmärtämään Raamattuja ja oikein ymmärtävät Jeesuksen opetukset!

      Johanneksen Evankeliumin alussa on mainittuu Nikodemus, jonka kanssa Jeesus puhui, joka6 tunnisti Jeesuksen Messiaaksi (Kristus, kreikaksi)!
      Enkelien sanoma Jeesuksen syntyissä:"Teille on syntynyt Vapahtaja,Kristus Herra Daavidin kauppungissa!"
      "Hän on sovittava kansan synnit!"
      "Jeesus Kristus,, hän on sovinto meidän synteimme edestä, ei ainoasti meidän, vaan koko maailman edestä!" 1. Johanneksen kirje 2.luku, Kristittyjen Raamattu(Sisäl

    • Munkki-Adam

      Samaa mieltä ja meitä pitäisi kiinnostaa kuka tai mikä on suomen kansan jumala kenen puoleen kääntyä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1945
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe