eläkevakuutus vuodesta 2002, miten verotetaan eläkkeellä?

Nöyrä kiitos !

Sijoitin aluksi 50e/kk ja nyt se on 70e/kk. Säästö tiettävästi maksetaan viitenä vuotena kerra kuukaudessa.
Olen käsittänyt että vero menee pääomaveron mukaan -30%.
Mutta edäs tuttavani väitti, että ennen vuotta 2006 solmitut vakuutussopimukset on eri juttu ja, että vero olisi eläkeverotuksen mukainen?

Mikä on totuus? Olen 60v. ja osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja puoliksi ansiosidonnaisella ja pääsen lisäpäiville. Koska mahdollisesti eläkettä aletaan maksamaan kun alkuperäisessä oli mainittu 60v. ja jos en jää eläkkeelle silloin 60v, niin meneekö sitä 70e/kk:ssa eläkkeelle jääntiin asti, vai voiko sen lopettaa, jos haluaa.

16

294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täsmennys

      Siis täytän marraskuussa 60v

    • Eip ois kannattan

      30 %

      • Kurjaaaaaaaa

        Huono homma inflaatio on syönyt säästösi ja kun tulee maksun aika verottaja on käsiojossa ottamassa 30%


      • sossujenkusettama
        Kurjaaaaaaaa kirjoitti:

        Huono homma inflaatio on syönyt säästösi ja kun tulee maksun aika verottaja on käsiojossa ottamassa 30%

        Ahne,sikamainen verokohtelu, odottanee sinuakin, kuten myös muita vapaaehtoisen eläkevakuutuksen ottajia!
        Ainakin jos sossut ovat kiristämässä eläkkeesi verotusta entisestään!

        Nytkin menee ansiotulona verotettavasta, pienestäkin lisäeläkkeestäsi, 42 - 46 prossaa veroa, joka on toki oikein ja kohtuullista, aiakin kaksikon, Urpilainen /Rinne mielestä?


    • Netistä kaivettua:

      Ennen 6.5.2004 otetusta vapaaehtoisesta eläkevakuutuksesta verotetaan ansiotulona se osa eläkkeestä, joka vastaa vuonna 2005 ja sitä ennen maksettuja vakuutusmaksuja ja niiden tuottoa. Vuoden 2006 alun jälkeen maksettujen maksujen ja niiden tuoton perusteella maksettava eläke verotetaan puolestaan pääomatulona.

      5.5.2004 jälkeen otetun eläkevakuutuksen perusteella maksettava eläke verotetaan nostettaessa kokonaan pääomatulona.

      ja

      Vuoden 2005 alusta lähtien vapaaehtoisten yksilöllisten eläkevakuutusten verotus siirtyi ansiotuloverotuksesta pääomatuloverotuksen piiriin lyhyen siirtymäkauden jälkeen.

      Saajan pääomatuloksi luetaan suoritukset, jotka palveluntarjoaja on maksanut säästäjälle tai muulle säästämissopimuksen mukaan varoihin oikeutetulle eläkeiän täytyttyä. Verotettavasta pääomatulosta maksetaan tuloveroa pääomatuloveroprosentin (30 prosenttia) mukaan.

      ja eläkeiästä:

      Vakuutus otettu Eläkkeen alkamisikä
      - 30.9.1992 55 v
      1.10.1992 – 23.6.1999 58 v
      24.6.1999 – 5.5.2004 60 v
      6.5.2004 – 17.9.2009 62 v
      18.9.2009 – 31.12.2012 TyEL-eläkeikä, useimmiten 63 v
      1.1.2013 – 68 v

      Nythän on monesti tehty niin, että kun on ollut vanha sopimus, jonka eläkeikää olisi pitänyt muuttaa ylemmäs, kun lakia on muutettu, niin onkin tehty uusi sopimus, jossa on sitten korkeampi ikä.

    • Nöyrä Kiitos

      Todella paljon kiitoksia tiedoista ja vaivannäöstä.
      Mitenkä tuo mahtaa kohdallani tarkoittaa, koska minun on mahdollista alkaa aikaisintaan alkaa nostamaan vapaaehtoista eläkevakuutusta?
      Sitä piti maksaa alkuaan 5 vuotta kerran kuukaudessa, alkaen siitä kun täytän 58 v. Nyt täytän marraskuussa 60v.

      • Nöyrä Kiitos

        Kuinkas ollakkaan, hyvä sattuma, sillä sain tänään postissa kirjeen, jossa sanottiin, että eläkkeeni alkaisi vuoden alusta 2015, edellyttäen etten ilmoita halustani jatkaa eläkevakuutussäästämistä.

        Saisin 180e/kk - verot. Ilmoittivat että eläkkeestäni menee veroa puolitoista vuotta ansiotuloina ja siitä lähtien pääomatuloveron mukaan.

        Jos haluan jatkaa säästämistä, niin minun pitää tehdä uusi sopimus säästämisestä.

        Nyt kysyn mielipidettänne mitä minun kannattaisi tehdä? Ja jos jatkaisin säästämistä, niin saisinko jatkossakin vielä tuon verovähennyksen? Niin tai onko muuten järkee, kun aikanaan joutuu säästöstä maksamaan veroa?

        Sekavaa siinä mielessä kun jos en ilmoita ottavani eläkettä vielä, mutta en ilmoittaisi jatkavani säästämistä, niin se eläkevakuutus laitettaisiin johonkin säästöön.

        En oikein ymmärrä ja ehkä on viisasta käydä haastattelemassa eläkeyhtiötä.
        Mutta jos teillä on antaa jotain selvennystä, joko omakohtaista tietoa, tai muuten älliä enemmän kun meikäläisellä.


    • eläke isonee

      Kannattaa jatkaa säästämistä, saat isommat eläkkeen aikanaan.

    • 9+1

      Riippuu saatko eläkettä vai työttömyysturvaa. Jos saat työttömyysturvaa, niin eiköhän se eläke vähennä sitä?

      • Hyvä huomautus

        YT neuvottelut käynnissä ja olen todennäköisesti joutumassa irtisanotuksi.
        Eli siis työttömäksi joutumassa, kamalaa jos nyt tuo itse säästetty raha, joka on muutenkin tuottanut 1-0, eli kaikki omaa rahaa ja siitäkin verot pois, niin ois se karmeeta jos se vaikuttaisi minun työttömyysturvan määrään.

        Kiitos!


      • Kuulopuheiden mukaan
        Hyvä huomautus kirjoitti:

        YT neuvottelut käynnissä ja olen todennäköisesti joutumassa irtisanotuksi.
        Eli siis työttömäksi joutumassa, kamalaa jos nyt tuo itse säästetty raha, joka on muutenkin tuottanut 1-0, eli kaikki omaa rahaa ja siitäkin verot pois, niin ois se karmeeta jos se vaikuttaisi minun työttömyysturvan määrään.

        Kiitos!

        Ei tiettävästi kuulemani mukaan missään nimessä kannata jatkaa säästämistä, sillä se on huono Diili
        Vakuutuslaitos syö pääomaasi? Näin kuullut, mutta en ole asiaan perehtynyt.


      • Lisää mielipiteitä
        Kuulopuheiden mukaan kirjoitti:

        Ei tiettävästi kuulemani mukaan missään nimessä kannata jatkaa säästämistä, sillä se on huono Diili
        Vakuutuslaitos syö pääomaasi? Näin kuullut, mutta en ole asiaan perehtynyt.

        Viimmeisenä kuukautena eläke karttui 13 euroa vähemmän kuin mitä itse sinne maksoin. Vakuutuslaitos vetää välistä, paljon alussa ja loppuaikana vähemmän, eli nyt se on pienimmillään. Mutta silti paljon ja kun tulee maksun aika koko säästetystä pääomastakin menee vero : (

        Kiitos kaikille edelleen vastauksista.


      • koemusta on
        Kuulopuheiden mukaan kirjoitti:

        Ei tiettävästi kuulemani mukaan missään nimessä kannata jatkaa säästämistä, sillä se on huono Diili
        Vakuutuslaitos syö pääomaasi? Näin kuullut, mutta en ole asiaan perehtynyt.

        Näin siinä kävi


      • will6789
        Hyvä huomautus kirjoitti:

        YT neuvottelut käynnissä ja olen todennäköisesti joutumassa irtisanotuksi.
        Eli siis työttömäksi joutumassa, kamalaa jos nyt tuo itse säästetty raha, joka on muutenkin tuottanut 1-0, eli kaikki omaa rahaa ja siitäkin verot pois, niin ois se karmeeta jos se vaikuttaisi minun työttömyysturvan määrään.

        Kiitos!

        Säästetystä eläkkeestä menee tietysti oma veronsa,mutta muistakaapa se että tuo lisä eläke on tuloa joka vaikuttaa perus eläkkeen veron korotukseen.Silloin huomaatte ettei säästö eläkerahastoon ole kannattavaa kuin rahaston hoitajille..


      • sossujenkusettama
        Hyvä huomautus kirjoitti:

        YT neuvottelut käynnissä ja olen todennäköisesti joutumassa irtisanotuksi.
        Eli siis työttömäksi joutumassa, kamalaa jos nyt tuo itse säästetty raha, joka on muutenkin tuottanut 1-0, eli kaikki omaa rahaa ja siitäkin verot pois, niin ois se karmeeta jos se vaikuttaisi minun työttömyysturvan määrään.

        Kiitos!

        Niiden eläkeläisten, jotka pitävät 42 -46 prosenttia, eläketulon verotusta, "kohtuullisena", "kannattaa" toki äänestää jatkossakin sosiaalidemokraatteja, jotka ovat luvanneet jo nyt nostavansa, vapaaehtoisten eläkkeiden verotusta, lähemmäs viittäkymmentä prossaa!

        Urpilaisen/Rinteen poppoolle, ei nykyiset veroprosentitkaa, 42 -46 prosenttia,(pienistäkin, satasten lisäeläkkeistä), eivät tule riittämään!


    • hieman pettynyt

      Saat heti alkaa nostaa kun jäät eläkkeele tai työttömäksi, ei siitä kyllä paljon iloa ola veroa menee tolkuttomasti jos olet palkkatulosta maksanut pääomatulosta maksetusta menee vähemmän Jos olisi ollut viisaampi en olisi maksanut verottajalle noin paljon. Parmpiakin sijoituskohteita on ollut

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3154
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2121
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1895
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe