Sain apua lapsen käytösongelmiin ja ilmeiseen Touretteen

Lääkäri

Olen itse lääkäri ja haluan kertoa kokemuksiani. Lapsemme (poika) on nyt 10 vuotias. Hän on aina ollut temperamentiltaan melko vaativa,. suht. helposti tulistuva ja omaehtoinen.

Pari vuotta sitten ärtyneisyys kävi aivan mahdottomaksi. Sitä ennen olivat jo alkaneet jnkl. pakko-oireet, lapsi teki vaihtelevia liikesarjoja. Raivokohtauksia tuli usein. Ulkoisia psykososiaalisia syitä oireisiin ei ollut, kotitilanne tasapainoinen.

Koin hyväksi lukea Ross W. Greenen kirjan "Tulistuva lapsi". Sain siitä apua tällaisen lapsen kanssa elämiseen.
Samoin ao. linkkinen teksteistä oli paljon apua, mutta vitsaa en missään tapauksessa hyväksy, eli siinä kohdassa kirjoittajan kanssa olen eri mieltä.

http://www.jariiivanainen.net/apualastenkasvatukseen1.html
http://www.jariiivanainen.net/apualastenkasvatukseen2.html

Sitten tajusin, että oireet voivat liittyä myös Montelukasti eli Singulair-lääkitykseen, joka pojalla oli astmaan. Netistä löytyi paljon vanhempien kokemuksia siitä, kuinka tuo lääke oli tehnyt kiltistä lapsesta "hirviön"!

Lopetin lääkkeen ja viikossa pahin ärtyneisyys lapselta helpottikin. Suosittelenkin kaikkia, joiden lapsella on käytösoireita ja montelukast -lääkitys, lopettamaan tuon ainakin kokeeksi!!

Pakko-oireet kuitenkin jatkuivat ja lastenpsykiatri teki OCD (pakkotoimintopainotteinen pakko-oirenen häiriö) -diagnoosin.
Sitten lapselle tuo pakkoliikkeiden lisäksi äänellisiä pakkoliikkeitä, tahattomia huudahduksia ja kaikupuhetta. Mielestäni oireet sopivat Touretten oireyhtymään.

Netistä luin, että tutkimuksen mukaan Magnesium ja b6 vitamiini voivat auttaa Touretteen. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19087826

Nyt olen antanut muutaman viikon ajan Magnesiumina 350 mg päivässä (magnesiumoksi), S-marketista ja Neurobion forte (siinä 200 mg b6-vitamiinia) 1 päivässä (apteekista ilman reseptiä). Pakko-oireet/Touretten-tyyppiset oireet ovat huomattavasti helpottaneet, lapsi on tasapainoisen, onnellisen ja tyytyväisen oloinen. Ei raivokohtauksia ja on yhteistyökykyinen.

Suosittelen muitakin, joiden lapsella on Touretten tyyppisiä tic-oireita, kokeilemaan Magnesium Nerobion forte -koktailia ja kertomaan kokemuksia.

59

16701

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lääkäri
      • Mummi

        Lapsenlapsellani tic oireita ja Tays neurolla sai reseptin lääkkeeseen. Tyttö 10v sai jonkinlaisen raivarin ja kertoi lääkärille ettei hän halua lääkettä eikä hän niitä syö. Hyväkäytöksinen tyttö joten reaktio oli todella outo. Juttelin illalla tytön kanssa miksi niin hermostui ja pelottaako se lääke vai mitä ihmettä. Sanoi ette ticit häntä haittaa jne. Lopuksi kysyi että miksi hän ei saa olla erilainen kuin muut ja syödä lääkettä ettei hän olisi tällainen Peppi. Äiti totesi että ei lääkettä haeta jos ei pakko. Vein tyttöä jumppaan ja katselin autossa että sätkyt olivat tosi voimakkaita ja olivat voimistuneet päivä päivältä. Pepiltä tuli itku koska päätä särki kovasti rajujen nykimisten vuoksi . Lähdettiin kotiin ja sanoin äidille että pakko hakea se lääke koska aivan kauheaa katseltavaa ne sätkyt.Pään nykimien ja kasvojen vääntely ym ym. Epätoivoisena luin tältä palstalta aloittajan lääkärin tekstin ja seuraavana päivänä apteekista b vitamiini ja mangnesium. En usko hörhöihin enkä humpuukiin mutta huoli aivan raastava tuska lapsesta saa kokeilemaan ja niin uskomatonta mutta viikon kuluttua oireita on tuskin lainkaan. Nyt annetaan puoli purisyetta kumpaakin 2krt viikossa ja oireet pysyneet pois. Lähetän kiitollisena terveiset vinkin antamisesta ja kokeilkaa kaikli joiden lapsilla tic oireita


      • Jemppis

        Minkälaista annostusta siis tuossa b6-vitamiinissa?
        Jossain luki, että yli 100mg/pvässä aikuiselle pidemmän aikaa annettuna aiheuttaa jo oireita? Tuossa on 200mg? Minulla 6 vuotias poika. Mikä olisi siishyvä annostus päivittäin annettuna?


    • äitee vaan

      On kiva kuulla että lapsesi oireisto on helpottunut vaikka sinällään tourettehan ei katoa kuten ei pakko-oirekaan. Onko lapsellasi koulussa riittävästi tukitoimia? Minä annoin aikanaan vahvaa b-vitamiinia ja e-epa valmistetta lapselleni ja ne auttoivat häntä jonkin verran.Hänellä on adhd ja asbergerin oireyhtymä. Hänen erityispiirteitä huomoitiin koulussa ja sai erityisopetusta ja pienryhmäopetusta. Myöhemmin saimme lisapua concertasta. Nyt hän 20v ja käy töissä eikä tarvitse lääkitystä, On oppinut elämään ja sietää muutoksia vaikka aina ne tulevat olemaan hänen haastealueensa. Kuitenkin on ystäviä ja hyvä elämä.

    • Lääkäri

      En osaa sanoa, onko lapsellani Tourette vai onko vain samantapaisia oireita lievempänä. Ja Touretteakin on eri vaikeusasteita. Tic-oireet ovat yleensä pahimmillaan juuri 10 vuotiaana, joten sikäli olen toiveikas, että oireet voivat lievittyä vanhempana. Lapsellani on mielestäni myös hieman Aspergerin piirteitä, mutta ei varsinaista Aspergeria, "testipisteet" eivät riittäneet lähellekään Asperger-diagnoosiin.

      Kalaöljyäkin (EPA DHA) olen kokellut, mutta mielestäni se teki lapsestani vain ärtyneemmän.

      Koulussa pojalla on mennyt aina hyvin. Välillä on kuulemma tunnilla omissa ajatuksissaan, mutta ei mitään varsinaisia ongelmia. Koenumerot ovat 8-10 väliltä ja kavereitakin on.

      Pakkoliikkeet ja äännähdykset ovat olleet edelleen lähes kokonaan poissa kuluneen viikonkin ajan, kun vielä ennen magnesiumin ja B-vitamiinin aloitusta niitä oli runsaasti kotona (koulussa pystyi aika hyvin kai skarppaamaan ettei oireita näy).

    • Lääkäri

      Sellainen huomio vielä, että pitkän päälle tuo 200 mg B6-vitamiinia voi olla liikaa. Pitänee vähentää max. 50 mg:aan päivässä joka pitäisi olla vielä turvallista.

      • Voih

        Mikä teill on nyt tilanne lapsen oireiden kanssa?Syökö hän edelleen samoja vitamiineja ja ovatko pakko-oireet vähentyneet/lisääntyneet?


      • Lääkäri

        Edelleen olen antanut Magnesium 375 mg/vrk ja Neurobion Forte 1 tbl. 1-2 kertaa viikossa. Pakko-oireita on ajoittain hieman, mutta paljon vähemmän kuin vuosi sitten ennen noiden valmisteiden aloitusta. En ole uskaltanut vielä kokeilla noita lopettakaan nähdäkseni, pahenevatko oireet.


      • P-5-P

        B6-vitamiini on turvallisinta P-5-P (pyridoksaali-5-fosfaatti) muodossa pitkäaikaiskäytössä jos isoja annoksia käyttää. Tai sitten voi antaa osan B6-vitamiinista P-5-P muodossa. Joka tapauksessa B6-vitamiini muuttuu tuohon aktiiviseen muotoon elimistössä. Ymmärtääkseni P-5-P:tä tarvitaan vain 1/10 "perinteisen" B6-vitamiinin annoksesta. Itse aikoinaan käytin B6-vitamiinia pitkät ajat 500 mg/pv eli maksimiannoksella mutta kun P-5-P tuli markkinoille, niin siirryin siihen 50 mg/pv moni-B jossa tulee 50 mg "perinteistä" B6-vitamiinia.


      • P-5-P

        Nuo B6 mg-määrät josta tuossa kirjoitan, ovat siis aikuisten mg-määriä.


    • äitikkä

      Aloitin tyttärellemme Magnesium ja b6 vitamiini lisän. Toivotaan, että pahentuneet tic-oireet rauhoittuvat. Itse olen terveydenhuollon ammattilainen, joten seuraan tietysti tilannetta ja tarvittaessa hakeudumme neurologin puheille.

    • meilläkin

      Hei!
      Onkohan tilanteenne nyt millainen? Meillä 6 vuotiaalla työllä tic oireet alkavat lisääntyä etenkin jännittävissä tilanteissa ja harmittaa näköjään jo itseäänkin.

    • huolestuttaa

      up

    • huolestuttaa

      up

      • TuuliMari

        Hei
        Olipas mukavaa, että täältä löytyi asiasta kokemuksia. Meillä 8- vuotiaalla pojalla alkanut nyt olemaan runsaasti äänellisiä oireita ja myös fyysisiä, hyppelyä ym, ajattelin kokeilla olisiko hyötyä B6- vitamiinista ja magnesiumista, osaatteko sanoa onko juuri tuo neurobion forte hyvä, jossa useampaa b- vitamiinia, vai olisiko pelkkä B6- vitamiini hyvä P-5-P- muodossa? Oliko näin että se pitkäaikaiskäytössä parempi? Millä annoksella kannattaa antaa tätä muotoa, jos se on paremmin imeytyvää? Onkohan eroa magnesium oksidin ja sitraatin imeytyvyydessä, onko joku antanut sitraattia ja millä annoksella? Olisi mukava kuulla lisää kokemuksista miten oireet menneet ja millä helpottaneet.


    • Lääkär1

      Lapsella ei ole ollut enää oireita pitkiin aikoihin. Magnesiumia ole vielä antanaut, b-vitamiineja en enää kuukausiin.

    • Diipadaipa

      Kiitos siitä että jaoit kokemuksesi ja linkit tutkimukseen. Pojallani 8v nyt tics oireita. Olemme ihmetelleet impulsiivista luonnetta ja äkkipikaista käytöstä jo noin 3 vuotta, käyneet psykologilla ja lääkärissä, eikä mistään ole ollut apua. Kausiluontoista tämä, välillä menee 3-6 kk ilman mitään oireita. Sitten oireet taas tulevat erilaisina ja eri vahvuisina.

      Kukaan ei ole tunnistanut ticsiksi, vaikka olen kuvannut aivan samoja oireita mitä googlella löytyy hyvin helposti, kuten impulsiivinen käytös, silmien pyörittely toistuvasti, leuan vieminen rintaan, villapaidan hihojen pureskelu, hyvin vaikeat siirtymätilanteet (jopa huoneesta toiseen on vaikea siirtyä).

      Tänään syötin pojalle 2 kpl Multivita Beko Long valmistetta, jossa useampaa B-vitamiinia (B6:sta 25 mg). Lisäksi vielä 1 tabletti Multivita Magnesiumsitraatti (150 mg) joka sekin sisältää vielä 2-4 mg B6:sta.

      Täytyy miettiä jatkossa että laskeeko tuon Beko Longin määrän yhteen tablettiin, kun sekin on jo aikuisten annos. Olen kuitenkin selvitellyt että nämä rajummat, noin 2 mg/kg määrätkään vielä eivät olisi vaarallisia edes viranomaissuositusten mukaan.

      Paljonko magnesiumia pitäisi ottaa (poika 25 kg), jotta saisin saman annoksen kuin tuossa tutkimuksessa käytetty ? Sitä täytyy ehkä kysäistä lääkäriltä...

      • Diipadaipa

        Nyt kun tuota B6-vitamiini ja Magnesium-kuuria on jatkettu yli 4kk, niin voin varmuudella sanoa että muutos näkyy. Tics-oireet ovat menneet, joskus harvoin on jäljellä enää hihojen pureskelua. Annoksen olen pitänyt yhdessä tabletissa eli 25 mg:ssä, magnesium-valmisteesta tulee vielä muutama mg lisää.

        Leuan vieminen rintaan, silmien pyörittely ja impulsiivinen käytös ensin hävisivät, sitten tulivat vaimeampina takaisin, sitten hävisivät taas ja nyt ei ole enää ollut niitä aikoihin. Ei niin pitkään aikaan, että voin olla varma että nämä auttavat. Edelleen väittelee asioista siskonsa kanssa, "sisarrakkaus" ei ole mihinkään hävinnyt, vain satuttaminen on. Impulsiivisuudessa ja ticseissä näkyy suurin ero vanhaan.

        Magnesiumvalmisteessa on sukraloosi, joten se menee vaihtoon (en halua käyttää kuin steviaa, xylitolia ja sokeria makeutukseen) sen enempää itselle kuin lapsillekaan.

        B6 menee vaihtoon myös, varmuuden vuoksi haluan kokeilla tuollaista P-5-P valmistetta, jos se olisi luonnollisempi. Sinäänsä Beko Longissakaan ei varsinaista vikaa ole ja ehkä noita voi käyttää esim. vuoropäivin.

        Täytynee varmaan hommata vielä joku hypoallergeeninen huuhteluaina pyykinpesuun, jottei poika söisi kovin paljon pesuaineita tuon paidan hihojen mukana. :)


      • Diipadaipa

        Nyt kun kesäloma vietettiin ilman B6- ja magnesium-lisiä, niin ticsit palasivat. Kyllä niistä apua on, mutta meille ainakin riittää puolikas määräkin verrattuna tuohon tutkimukseen.


    • Tics

      Onko muilla vastaavia kokemuksia?

    • Yksinäinenisukki

      Täällä lähettiin kokeilemaan tuota b vitamiini magnesium hoitoa.äänellisit ticit todella voimakkaana päällä. Katsellaan mihin johtaa.

      • huolestuttaa

        kerrotko miten vaikuttaa, tuotteet joita käytössä ja lapsen iän, kiitti... täällä samoja juttuja 6-vuotiaalla..


      • Yksinäinenisukki

        Eli poika on nyt 8 vuotta ja meillä on jo pari vuotta painittu näiden tic oireiden kanssa. Ja tuotteet mitkä on käytössä meillä ovat neurobion forte sekä magnesium diasporal 300. Ensimmäisen viikon aikana ei ollut vaikutusta mutta toisella viikolla ticit ovat kadonneet melkein tyystin. Muutamia äänellisiä on ollut mutta Muutos on ollut huomattava. Itse olin todella epäileväinen tähän asiaan mutta joudun myöntämään että olin aivan väärässä. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan


      • Huolestuttaa

        Kiitos paljon vastauksesta, lähdetään täälläkin kokeilemaan!


    • Meillämyös

      Aloitettiin kokeilu meilläkin tänään. Lapsi 7.v ja äänellisiä ticsejä on runsaasti. Magnesiumia menee 375mg ja B6 200 mg. Kovin montaa päivää en uskalla antaa tuota 200 mg annosta. Mikä tilanne on tällä hetkellä muilla kokeilijoilla?

    • Yksinäinenisukki

      Meillä ainakin toimi. Reilu kuukausi syötiin tuota neurobion fortea sekä disporal 400. viikko sitten jätetty forte kokonaan pois, ja magnesium tiputettiin pienempään annokseen. Ticit jääneet kokonaan pois.

    • TicTytönÄiti

      Kiitoksia tästä ketjusta! Aloitimme samanlaisen magnesium/b6 vitamiini -kokeilun eilen 9v tytöllemme. Hänelle ilmaantui vasta hiljattain melko voimas tic, joka aiheuttaa pään vapinaa. Aiempia tic-oireita emme ole huomanneet. Lapsellamme on autisminkirjon piirteitä (ja niistä diagnoosi). Hän on hyvin herkkä tyttö, joka stressaantuu helposti. Olen varannut tytölleni myös ajan hermoratahierojalle. Kerron myöhemmin, saadaanko näillä keinolla tic kuriin :)

    • Miisamari

      Saitteko apua?

    • Riippulukko

      Ruoka on lääke. Avaajan ja muidenkin ketjuun kirjoittaneiden kannattaa myös tarkistaa lapsensa ravitsemustilanne.
      Poistakaa lapsen ruokavaliosta sokeri, vehnä, soija ja lisäaineet, niin oireet voivat kadota jo tällä ilman apteekin rohtoja. Tietysti em. haitalliset ruoka-aineet korvataan luonnonmukaisella ruualla. Unohtakaa kaikki prosessoidut elintarvikkeet.

    • Pelkkkä.googlaaja

      Aloittaja ei ole lääkäri.

      • Diipadaipa

        Oli lääkäri tai ei, niin linkki tutkimukseen on ok. Virallinen ja ihmiset saavat magnesiumista ja B6-vitamiinista avun. Niin kauan kun asioihin suhtautuu terveen skeptisesti ja perehtyy maksimimääriin muiden lähteiden avulla, nämä asiat ovat lapsen hyödyksi. Itse annan B6 vitamiinia max 25-50 mg per päivä, enkä suinkaan 200 mg, mitä kokonainen neurobion forte olisi.


    • Anonyymi

      Tämä on jo vanha keskustelu, mutta olisiko muita joilla hyviä kokemuksia magnesiumin ja b6-vitamiinin yhdistelmästä lapsen ticseihin? Minulla 3v jolla ollut vauvaiästä asti ticsejä pikkuhiljaa voimistuen. Alkuun ticsit ilmenivät vain kasvoilla, reilu 1v iästä lähtien niiden lisäksi tullut vaihtelevia käsien liikkeitä. Nämä tulevat esiin lähinnä leikkiessä, innostuessa ja jännittäessä, mutta myös muissa tilanteissa jonkun verran. Kertokaa kokemuksistanne!

    • Anonyymi

      Kiitos näistä jaetuista kokemuksista ja linkeistä. Tänään aloitin pojalleni 9v antamaan magnesiumia ja Neorobion forte valmistetta. Olen tähän asti antanut lapselle kalaöljyvalmistetta ja kausittain vitamiinipehmoja d-vitamiinia, mutta jätän tuon kalaöljyn nyt pois ja keskitymme nyt vain noihin magnessiumiin Neorobion forteen, huom. päivän eri ajankohtaan annostelen edelleen D-vitamiinin.
      Pojallani on ollut 5kk ajan kokoajan lisääntymään ja pahenemaan päin silmien tic oireita. Poika on kuulunut erityisavun piiriin esikoulusta lähtien, mitään tarkkaa määritelmää ei ole kyetty tekemään, mutta poika oli ihan pienenä tosi villi ja jossain määrin impulsiivinen, samaan aikaan myös herkkä, 1-2 lk oli vaikeuksia pysyä tuolilla istumassa 1h paikoillaan.
      Älyssä ei mitään vikaa, päin vastoin koulunumerot olleet aina tosi hyviä.
      Nyt 3lk. alkaessa käytöskin on muuttunut parempaan suuntaan ja muutenkin reipas liikunnallinen poika; mutta nyt alkoivat sitten nämä silmien tic oireet.. josta äidin sydän taas aivan syrjällään ja mieli kysymyksiä täysi.

      • Anonyymi

        Auttoiko nämä vitamiinit teidän tapauksessanne? Eikö d-vitamiinia kannattaisi antaa samanaikaisesti kuin b-vitamiinia?


    • Anonyymi

      Haluaisin kuulla lisää hyvistä kokemuksista, mutta valitettavasti tulee vähän sellainen olo ettei nämä vitamiinit ole moniakaan auttaneet. Tässäkin keskustelussa on monta kirjoittajaa, jotka ovat aloittaneet vitamiinikokeilun, mutta eivät ole koskaan palanneet kirjoittamaan miten kävi. Ne jotka ovat kirjoittaneet saaneensa hyödyn, ovat käyttäneet Neurobion fortea. Pakostikin tulee mieleen onko heillä jotain kytköksiä kyseiseen vitaaminivalmisteeseen vai miksi ei useampi ole saanut apua noiden vitamiinien yhdistelmästä???

    • Anonyymi

      Hei!

      Kiitos aloittajalle ja kaikille edellisille kommentoijille! Meidän herkälle pojalle, 9 v. Ilmestyi tic-oireita aivan yhtäkkiä erään stressaavan tilanteen jälkeen. Nämä oireet olivat suun aukomista sekä silmien aukomista ja siristelyä. Oireet kestivät vain viikonlopun ajan.

      2 viikon jälkeen hänen elämässään oli uusi stressaava ja väsyttävä jakso, ja samalla uuden kaltaiset tic-oireet alkoivat. Taas kuin sormia napsauttamalla. Nyt oli mm. voimakasta hampaiden puristamista yhteen, sekä leuan vääntämistä eteenpäin.

      Olin jo tic-oireiden ensimmäistä kertaa ilmaannuttua etsinyt netistä apua ja löytänyt tämän aloituksen. Marssin oireiden toista kertaa alkaessa suoraan apteekkiin. Kerroin syyn, miksi haluaisin b-vitamiinia lapselleni, mutta mikään valmiste ei virallisesti sovi alle 15-vuotiaille eikä apteekiHenkilökunta niitä voi suositella. Pitkään puhuttuamme, farmaseutti kuitenkin sanoi, että pelkkä B6-vitamiini on vesiliukoinen ja sitä voisi yrittää omalla vastuulla antaa.

      Koska huoli oli kova, ja halusin kokeilla apukeinoja tic-oireisiin, ostin 200 Mg B6-vitamiinia. Annostus on huomattavan suuri, mutta annoin vitamiinin puolitettuna 100mg aamulla ja 100mg illalla.

      Voin iloisena kertoa, että poikani tic-oireet alkoivat vähentyä jo 3 päivän päästä ja nyt 6 päivän päästä niitä ei ole juuri lainkaan! Tuota annostusta tarvitsee varmasti muuttaa pienemmäksi mutta olen vakuuttunut, että b 6-vitamiini auttoi lastani.

      Palaan vielä kertomaan miten jatkossa! Voimia kaikille joilla sama ongelma.

      https://www.apteekkituotteet.fi/Vita-B6-200mg

      • Anonyymi

        Onko nämä tabletit helppo lapsen niellä? Meillä ongelmana myös tablettien nieleminen.


    • Hei!

      Kiitos aloittajalle ja kaikille edellisille kommentoijille! Meidän herkälle pojalle, 9 v. Ilmestyi tic-oireita aivan yhtäkkiä erään stressaavan tilanteen jälkeen. Nämä oireet olivat suun aukomista sekä silmien aukomista ja siristelyä. Oireet kestivät vain viikonlopun ajan.

      2 viikon jälkeen hänen elämässään oli uusi stressaava ja väsyttävä jakso, ja samalla uuden kaltaiset tic-oireet alkoivat. Taas kuin sormia napsauttamalla. Nyt oli mm. voimakasta hampaiden puristamista yhteen, sekä leuan vääntämistä eteenpäin.

      Olin jo tic-oireiden ensimmäistä kertaa ilmaannuttua etsinyt netistä apua ja löytänyt tämän aloituksen. Marssin oireiden toista kertaa alkaessa suoraan apteekkiin. Kerroin syyn, miksi haluaisin b-vitamiinia lapselleni, mutta mikään valmiste ei virallisesti sovi alle 15-vuotiaille eikä apteekiHenkilökunta niitä voi suositella. Pitkään puhuttuamme, farmaseutti kuitenkin sanoi, että pelkkä B6-vitamiini on vesiliukoinen ja sitä voisi yrittää omalla vastuulla antaa.

      Koska huoli oli kova, ja halusin kokeilla apukeinoja tic-oireisiin, ostin 200 Mg B6-vitamiinia. Annostus on huomattavan suuri, mutta annoin vitamiinin puolitettuna 100mg aamulla ja 100mg illalla.

      Voin iloisena kertoa, että poikani tic-oireet alkoivat vähentyä jo 3 päivän päästä ja nyt 6 päivän päästä niitä ei ole juuri lainkaan! Tuota annostusta tarvitsee varmasti muuttaa pienemmäksi mutta olen vakuuttunut, että b 6-vitamiini auttoi lastani.

      Palaan vielä kertomaan miten jatkossa! Voimia kaikille joilla sama ongelma.

    • Anonyymi

      Hei. Kuinka täällä sujuu? Onko muita kokemuksia B6 ja magnesiumin käytöstä? Meillä kaikki ticit olleet tässä kolmen vuoden aikana ja pitää kokeilla nyt näitä sitten kun mikään muu ei tunnu auttavan 8- vuotiaan pojan ticceihi. En oikein jaksa uskoa tähänkään kun kaikkea on kokeiltu eikä mitään apua ole ollut. Annan nyt sitten Neurobion Forte 100mg aamulla ja 100mg illalla sekä aamuisin lisäksi Magnesium 375mg viikon ajan ja palaan kertomaan kuinka meille kävi.

      • Anonyymi

        Viikko kulunut ja minusta ticit ovat hieman helpottaneet. Lasken nyt annoksen Neurobion fortessa 100mg päivässä ja magnesiumia jatkan edelleen sillä 375mg päivässä ja palaan kertomaan viikon päästä taas kuinka kävi. Kiva olisi kuulla muidenkin kokemuksia.


    • Anonyymi

      Kuinka suurella annostuksella täällä ollaan jatkettu esim B-vitamiinin antamista? Määrät ovat aika hurjia!

      Kuinka nopeasti annostusta on pienennetty tai jätetty kokonaan pois?

      • Anonyymi

        Hei. Meillä on annettu kuten yllä mainitsin, aluksi ensimmäinen viikko 200mg, sitten viikko 100mg ja nyt kolmannella viikolla ajattelin antaa 50mg ja mahdollisesti sitten sen jälkeen tiputtaa taas viikon päästä 25mg ja antaa sitä sitten pidemmän aikaa. Minusta nyt kahden viikon jälkeen ticit ovat vähentyneet taas viime viikosta. Nyt siis menee aamusin se 100mg.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei. Meillä on annettu kuten yllä mainitsin, aluksi ensimmäinen viikko 200mg, sitten viikko 100mg ja nyt kolmannella viikolla ajattelin antaa 50mg ja mahdollisesti sitten sen jälkeen tiputtaa taas viikon päästä 25mg ja antaa sitä sitten pidemmän aikaa. Minusta nyt kahden viikon jälkeen ticit ovat vähentyneet taas viime viikosta. Nyt siis menee aamusin se 100mg.

        Ja yllämainittujen lisäksi meillä käytössä Eyeq kapseli 2 aamulla ja 2 illalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja yllämainittujen lisäksi meillä käytössä Eyeq kapseli 2 aamulla ja 2 illalla.

        Kiitos vastauksesta! Tulehan kertomaan miten teillä menee jatkossa ja millaisilla annostuksilla menette eteenpäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Tulehan kertomaan miten teillä menee jatkossa ja millaisilla annostuksilla menette eteenpäin.

        Meillä kyllä edelleen useita ticcejä on. Nyt mm. Pään vapinaa, silmien muljauttelu, käsien heilutusta ja yskää.. En tiedä loppuvatko nämä koskaan, hetkellisesti luulin jo vitamiinien auttavan mutta nyt niitä taas tänään runsaasti oli. Tällä hetkellä annan siis 50mg B6 sekä 200mg Magnesiumia sekä Eyeq kapselit aamuin illoin. Lie sitten annokset liian pieniä ettei tänään ainakaan tunnu olevan apua mutta en uskalla tuota B6 vitamiinia antaa vahvempana muutamaa viikkoa kauempaa. Täytyy vain toivoa että aika auttaa ja ticit helpottavat...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä kyllä edelleen useita ticcejä on. Nyt mm. Pään vapinaa, silmien muljauttelu, käsien heilutusta ja yskää.. En tiedä loppuvatko nämä koskaan, hetkellisesti luulin jo vitamiinien auttavan mutta nyt niitä taas tänään runsaasti oli. Tällä hetkellä annan siis 50mg B6 sekä 200mg Magnesiumia sekä Eyeq kapselit aamuin illoin. Lie sitten annokset liian pieniä ettei tänään ainakaan tunnu olevan apua mutta en uskalla tuota B6 vitamiinia antaa vahvempana muutamaa viikkoa kauempaa. Täytyy vain toivoa että aika auttaa ja ticit helpottavat...

        Meillä viikko takana ja tuntuu ainakin, että oireet hiukan helpottaneet. Lisäksi ostin myös eyeq-kapselit. Niiden mahdollisesta vaikutuksesta saa tietää vasta myöhemmin. Tuskin viikossa alkaa ”toimimaan”.

        Jos vain suinkin, päivitellä saa kuulumisia. On tämä sen verran turhauttavaa ja yrittää pitää toivoa yllä, että tämä joskus helpottaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä viikko takana ja tuntuu ainakin, että oireet hiukan helpottaneet. Lisäksi ostin myös eyeq-kapselit. Niiden mahdollisesta vaikutuksesta saa tietää vasta myöhemmin. Tuskin viikossa alkaa ”toimimaan”.

        Jos vain suinkin, päivitellä saa kuulumisia. On tämä sen verran turhauttavaa ja yrittää pitää toivoa yllä, että tämä joskus helpottaa!

        Meillä on ollut kolmen vuoden aikana kaikenmoisia ticcejä. Mm. Silmien räpsyttelyä, muljauttelua, nenän nyrpistystä, irvistystä, olan kohautusta, pään vapinaa, käsien heilutusta, nenän koskettelua, yskimistä, niiskutusta, kurnutusta, sanojen toistelua ym ym..Varmaan en tähän muista kaikkea edes listata. Lapsi itse ei pahemmin kärsi ticeistä, itse olen huolissani kuinka koulussa ym suhtautuvat. Lapsi täyttää nyt 9 ja elättelen toiveita että helpottavat tässä parin vuoden aikana. Jos eivät helpota niin eipähän sillekään sitten mitään voi. Kovin raskasta tämä välillä on kun on huoli toisesta mutta minkäs näille mahtaa. Muuten en ole huomannut jumiutumista, pakko ajatuksia tms. Lapsi on terve ja kiltti. Jatkamme antamalla Neurobion Forte 50mg, Magnesium 200mg ja eyeq 2 kapselia aamuin ja illoin olipahan näistä apua tai ei. Harmi ettei aiemmin ketjuun kirjoittaneet ole tulleet kertomaan kuinka nykysin sujuu..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä on ollut kolmen vuoden aikana kaikenmoisia ticcejä. Mm. Silmien räpsyttelyä, muljauttelua, nenän nyrpistystä, irvistystä, olan kohautusta, pään vapinaa, käsien heilutusta, nenän koskettelua, yskimistä, niiskutusta, kurnutusta, sanojen toistelua ym ym..Varmaan en tähän muista kaikkea edes listata. Lapsi itse ei pahemmin kärsi ticeistä, itse olen huolissani kuinka koulussa ym suhtautuvat. Lapsi täyttää nyt 9 ja elättelen toiveita että helpottavat tässä parin vuoden aikana. Jos eivät helpota niin eipähän sillekään sitten mitään voi. Kovin raskasta tämä välillä on kun on huoli toisesta mutta minkäs näille mahtaa. Muuten en ole huomannut jumiutumista, pakko ajatuksia tms. Lapsi on terve ja kiltti. Jatkamme antamalla Neurobion Forte 50mg, Magnesium 200mg ja eyeq 2 kapselia aamuin ja illoin olipahan näistä apua tai ei. Harmi ettei aiemmin ketjuun kirjoittaneet ole tulleet kertomaan kuinka nykysin sujuu..

        Nyt kaksi viikkoa takana. Oireet vähentyneet, jopa lapsi sanoi, että ei niin paljon ole. Tokan viikon annoin 100mg b6, magnesiumia 375mg ja eyeq menee se 6kpl/pvä mikä on aloittaessa annostus. Nyt ajattelin pienentää b6 50mg.

        Meillä pään heilutusta, silmien räpsyttelyä ja muljautusta, suun irvistämistä ja nenän koskettamista. Kyseessä 11v lapsi.

        Haluan uskoa, että murrosiässä helpottaisi. Koulussa ei ole kiusattu, välillä joku on kysellyt, mutta osaa itse vastata ettei niille mitään voi.

        Huoli täälläkin välillä, jos oireita enemmän, mutta yrittää vain luottaa tulevaan.

        Kiitos, kun olet päivittänyt kuulumisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt kaksi viikkoa takana. Oireet vähentyneet, jopa lapsi sanoi, että ei niin paljon ole. Tokan viikon annoin 100mg b6, magnesiumia 375mg ja eyeq menee se 6kpl/pvä mikä on aloittaessa annostus. Nyt ajattelin pienentää b6 50mg.

        Meillä pään heilutusta, silmien räpsyttelyä ja muljautusta, suun irvistämistä ja nenän koskettamista. Kyseessä 11v lapsi.

        Haluan uskoa, että murrosiässä helpottaisi. Koulussa ei ole kiusattu, välillä joku on kysellyt, mutta osaa itse vastata ettei niille mitään voi.

        Huoli täälläkin välillä, jos oireita enemmän, mutta yrittää vain luottaa tulevaan.

        Kiitos, kun olet päivittänyt kuulumisia.

        Onko teillä ollenkaan äänellisiä ticcejä? Meillä on päällekkäin motorisia ja äänellisiä ollut monta vuotta, taukoa ei oikeastaan ole ollut, ticit vain aina vaihtuu. Itse olen huonohermoinen ja ticit on välillä tosi vaikeaa kestää kun toinen koko ajan vaikka yskii tai kurnuttaa vieressä. Usein tuleekin sanottua asiasta ja sitten huono omatunto itsellä. Mutta pitää vain toivoa että menisivät joskus ohi tai edes vähenisivät. Meille ei ikävä kyllä ole ollut näistä vitamiineista niin paljon apua kuin näköään monelle muulle. Mutta en tosiaan uskalla antaa kauaa isoja annoksia joten annan nyt vain noilla pienillä annoksilla (50mg/b6, 200mg/magnesium ja 4kpl/eyeq). Kaipa noista edes hyötyä muuten on aivojen hyvinvointiin vaikkei nyt ticcejä poistakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko teillä ollenkaan äänellisiä ticcejä? Meillä on päällekkäin motorisia ja äänellisiä ollut monta vuotta, taukoa ei oikeastaan ole ollut, ticit vain aina vaihtuu. Itse olen huonohermoinen ja ticit on välillä tosi vaikeaa kestää kun toinen koko ajan vaikka yskii tai kurnuttaa vieressä. Usein tuleekin sanottua asiasta ja sitten huono omatunto itsellä. Mutta pitää vain toivoa että menisivät joskus ohi tai edes vähenisivät. Meille ei ikävä kyllä ole ollut näistä vitamiineista niin paljon apua kuin näköään monelle muulle. Mutta en tosiaan uskalla antaa kauaa isoja annoksia joten annan nyt vain noilla pienillä annoksilla (50mg/b6, 200mg/magnesium ja 4kpl/eyeq). Kaipa noista edes hyötyä muuten on aivojen hyvinvointiin vaikkei nyt ticcejä poistakaan.

        Hei taas, on tullut tauko kirjoittamiseen. Tilanne pysynyt samana kuin pari viikkoa sitten.

        Meillä ei tietääkseni ole äänellisiä ticcejä. Tai sit en vain huomaa niitä.

        Vähemmän on ollut meillekin näistä apua, kuin muille, mutta en myöskään uskalla näitä isoja annostuksia antaa. Nyt meillä menee se 50mg/vrk B-vitamiinia, 375mg magnesium ja 6kpl eyeq.

        Koulut alkanut ja se on jännittänyt, myös jännitys vaikuttaa meillä ticceihin. Jospa se tästä, kun koulujännityksestä päästään.

        Kaikkensa sitä haluaa lapsensa eteen tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei taas, on tullut tauko kirjoittamiseen. Tilanne pysynyt samana kuin pari viikkoa sitten.

        Meillä ei tietääkseni ole äänellisiä ticcejä. Tai sit en vain huomaa niitä.

        Vähemmän on ollut meillekin näistä apua, kuin muille, mutta en myöskään uskalla näitä isoja annostuksia antaa. Nyt meillä menee se 50mg/vrk B-vitamiinia, 375mg magnesium ja 6kpl eyeq.

        Koulut alkanut ja se on jännittänyt, myös jännitys vaikuttaa meillä ticceihin. Jospa se tästä, kun koulujännityksestä päästään.

        Kaikkensa sitä haluaa lapsensa eteen tehdä.

        Meillä ei ikävä kyllä ollut näistä apua. Vaikka olen antanut useamman kuukauden magnesiumia, B6 vitamiinia ja Eye q:ta. Silti meillä on mm. Sormien haistelua, sormien pyöritystä, silmien muljauttelua, irvistelyä, raskasta hengittelyä ym. Ei näihin taida apukeinoa löytyä, täytyy kai vain yrittää sopeutua. Myös osteopatia kokeiltu 3 kertaa mutta ei ole ollut vaikutusta. Ihmettelen kun on olevinaan niin yleinen mutta ei kellään muulla näytä olevan kuin meillä?


      • Anonyymi

        En nää mitään tarvetta ottaa sitä enempää kuin sen verran mistä on hyötyä. Meidän pojalla riitti 25-50mg B6:sta tai P5P:tä per päivä. Magnesiumia oli aiemmin kirjoittamani 150 mg. Vaikutuksen havaitsemisessa voi mennä viikko kaksikin. Kannattaa ottaa yhteyttä terveyden asiantuntijaan, esim. oikeaan lääkäriin ja suunnitella hänen kanssaan hoito, eikä uskoa meihin netin hihhuleihin. :)

        t. Diipadaipa, jo yläasteelaisen isä. (Ticsit ongelmat oli pojallani 5...8-vuotiaana) Nyt jo useampi vuosi ilman oireita ja ravintolisiä.


    • Anonyymi

      Meillä aloitettiin tänään kokeilu näillä. Toivon suuresti, että näistä olisi meillekin apua!

    • Anonyymi

      Täälläkin hetki kokeiltu 6-vuotiaalla. Aloitin B6-vitamiinilla ja magnesiumilla, B6-vitamiini alkuun 50 mg sitä jossain vaiheessa lisäten 100 mg:hen. Näillä pienemmillä määrillä ei ollut vaikutusta. Sitten nostin 200 mg jota pari päivää ja sen jälkeen vaihdettiin neurobion forteen, jota nyt viikon verran ollut se 200 mg. Tuon noston jälkeen ticit katosivat parissa päivässä ja nyt melkein viikko lähestulkoon täysin ilman ticcejä. Aikaisemmin motorisia ticcejä oli paljon ja enenevissä määrin. Joskus yli vuosi sitten oli pari kuukautta myös äänellisiä ticcejä.

      • Anonyymi

        Kannattaa vaihtaa mahdollisuuksien mukaan P5P:hen, B6:n sijasta. Olen tuo aiempi nimimerkki diipadaipa. Jossain vaiheessa myös yskiminen oli yksi oireista. Meidän pojalla ticsit lopulta hävisivät ja sekä B6 että magnesium lopetettiin. Nykyään käsken enää harvakseltaan ottamaan B6-tabletin jos on keskittymisvaikeuksia tjsp. En tiedä auttaako, mutta kokeista tulee kymppejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa vaihtaa mahdollisuuksien mukaan P5P:hen, B6:n sijasta. Olen tuo aiempi nimimerkki diipadaipa. Jossain vaiheessa myös yskiminen oli yksi oireista. Meidän pojalla ticsit lopulta hävisivät ja sekä B6 että magnesium lopetettiin. Nykyään käsken enää harvakseltaan ottamaan B6-tabletin jos on keskittymisvaikeuksia tjsp. En tiedä auttaako, mutta kokeista tulee kymppejä.

        Hei. Kiva kun päivitit tietoja pitkän ajan jälkeen. On lohdullista kuulla että pitkään kestäneet ticit voivat vielä kadota kuten teillä. Meillä ei ole ollut oikein apua vitamiineista.. Odottelen ja toivon että aika tekee tehtävänsä. Poika nyt 9v.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei. Kiva kun päivitit tietoja pitkän ajan jälkeen. On lohdullista kuulla että pitkään kestäneet ticit voivat vielä kadota kuten teillä. Meillä ei ole ollut oikein apua vitamiineista.. Odottelen ja toivon että aika tekee tehtävänsä. Poika nyt 9v.

        Nyt annettu p5p:tä reilu viikko ja magnesiumia samoin mutta ei ole ticit hävinneet. Voimakasta käsien heiluttelua sekä pään vapinaa. Täytynee vain hyväksyä ettei meillä nämä auttanee..


    • Anonyymi

      Meidän pojalla (12 v) ollut jo vuosia vastaavia oireita. Kiinnostaisi kuulla, oliko magnesium+b6 kuurista pidempiaikaista apua? Miten pitkään sitä jatkoit?

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6353
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4086
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2506
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1478
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1326
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1070
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1016
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      991
    Aihe