E-kirjat ja lukulaitteet

uusi juttu

Käyköhän täällä palstalla paljon ketään... ?

No... ajattelin avata keskustelun e-kirjoista. En ole ollut niistä ennen yhtään kiinnostunut, mutta nyt olisi ehkä tarvetta hankkia e-kirjojen lukulaite. Ilmottauduin avoimeen yliopistoon yhdelle kurssille ja kaikki kirjat (yhtä lukuunottamatta) ovat saatavina vain e-kirjoina.

Järkyttävää. :D En ole kovin innostunut lukemaan kirjoja miltään näytöltä. Mutta nyt kun ei ole vaihtoehtoja. Voi niitä tietokoneeltakin lukea, mutta e-kirjasta olisi varmaan paljon mukavampi lukea kuin tietokoneelta. Näyttö ei ole niin kirkas ja teksti sopivassa muodossa jne.

Ongelma on, että gigantin ja expertn nettisivuilta en löytänyt yhden yhtäkään e-kirjan lukulaitetta. Netissä oli arvostelu useastakin mallista, mutta haluaisin kuitenkin ostaa lukulaitteen kaupasta ja ainakin Suomesta. Luulisi, että niitä jo myytäisiin täälläkin kun niistä on niin kauan puhuttu.

Oletteko te nähneet niitä kaupoissa? Onko kokemuksia niiden käytöstä?

18

2152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uusi juttu

      No.. eipähän ole kovin vilkasta kekustelua... vastaan tässä itselleni... :D

      E-kirjojen lkulaitteita taisi olla kapoissa eniten 2011 ja 2012. Ihmettelen, että miksi lukulaitteiden suosio laski lähes yhtä nopeasti kuin nousikin, vaikka e-kirjojen suosio on edelleen nousussa. Ei kovin loogista...

      Tabletteja myydään nyt paljon, mutta ne eivät käsittääkseni sovi e-kirjojen lukuun läheskään yhtä hyvin kuin lukulaitteet. Lukulaitteet eivät ole edes kovin kalliita (n.100-200 €). Ongelma on siinä, että niitä ei liian pienen kysynnän takia ole kunnolla myynnissä.

      • ukko5

        Itselläni on ollut Sonyn PRS-T1 lukulaite parisen vuotta. Silloin ne oli jo otettu kauppojen valikoimista pois. Löytyy tosin vieläkin joidenkin kauppojen hyllyiltä mm prismasta -50%. En lukisi yhtään kirjaa tabletilta tai koneelta. Lukulaite on käsittämättömän hyvä. Ei rasita silmiä ja on sopivan kokoinen/painoinen ja akkukin kestää kuukauden. Ainakin www.pixmania.fi stä löytyy.


    • Kokemuksia?

      Hyvä, että tää on nostettu tähän etusivulle jos vaikka keskustelu vilkastuisi. Itsekin olisin kiinnostunut e-kirjahommasta ja toivoisin nimenomaan käyttäjien kokemuksia. Kovin kallista ei olis mulla varaa ostaa, mutta onko se halvin sitten hyvä?

    • uusi juttu

      Hienoa että joku on nähnyt keskustelunavaukseni : D Kävin ostamassa sen yhden ainoan e-kirjanlukulaitteen joka infossa oli jäljellä. Se ei sitten toiminut ja kävin palauttamassa sen. Mistään prismasta en tajunnut käydä edes katsomassa mutta monissa elekrtoniikkaliikkeissä kyllä. En tiedä käviköhän äitini.

      Isäni osti minulle lopulta n. 500€ tabletin... Sillä tulee sitten muutenkin surffailtua niinkun nytkin... Ihan hyvin tästäkin lukee, mutta aika paljon hintavampi kuin joku perus e-lukulaite.

      Plussaa on se että voi lukea netistä suoraan kaikkea lataamatta.

    • Lampunvalossa. . . .

      Ite tuun aina lukeen kirjaa ennemmin :) ei tarvii pattereita, ei latailla yms...

    • suosittelen1

      Itse olen käyttänyt Applen Ipadia lukulaitteena. Helsingin kaupungin kirjastokortin numero tunnusluku (saatu kirjastosta). Lainattavat kirjat nähtävillä ja ladattavissa osoitteessa: https://www.ellibslibrary.com/collection
      Kirjaston kirjat luettavissa Blufire readerillä, ladattavissa: http://www.bluefirereader.com

      Ipadilla myös pdf aineistot ovat luettavissa.

    • Hankintalistalla

      Pietarissa näkee metrossa useammin jo lukulaitteita, kuin kirjoja lukemaan syventyneillä. Siellä on myös sisältöä ihan eri tavalla saatavana. Kun viimeksi katsoin tarjontaa, niin uutuuksia ei ollut saatavana, vaikka hinnat olivat uusien kirjojen hinnoissa.

      Mustavalkoinen riittävän iso näyttö ja siihen mahdollisimman kirjamainen sivun ulkoasu olisivat miellyttävän käytön ehtona. Tekstin hakutoiminto olisi hyvä ekstra, kun joskus tulee tarve selata jokin aiempi kohtaus muistin tueksi.

    • ekirja.heh heh

      No ryssät nyt peilailee vaan koneiden kaipuuta vieläkin , kun eivät vuelä ole kunnolla saaneet kapitalismista kiinni . Kyllästyvät kohta yrityksiin olka mailman napa . Henk koht olen sitä mieltä, että e kirjat tulevat kuolemaan ennenkuin pääsevät edes kunnolla alkuunkaan . Itse en pysty niitä näytöistä lukemaan , jotenkin se tuntuu niin väkisin yritäämiseltä . Kyllä perinteinen kirja vain taipuu lukemiseen paremmin . Oman lukulaitteeni olen hylännyt , hetkinen , en edes muista mistä löytyisi enää .

    • pysy erossa

      Huonot kokemukset mustavalkolukulaitteesta.

      Kuvat ei sitten näy kunnolla jos ollenkaan ja fontitkin mitä sattuu ja niiden koko heittelee miten satttuu.

      Kirjatarjonta olematonta ja kallista.

      Paperin tuoksua ja kosketusta jää kaipaamaan.

    • Hevoshullu

      En todellakaan osta e-kirjalukuun omaa konetta. Tabletit käyvät hommaan paljon paremmin ja niillä sentään voi tehdä muutakin - ja kuvan laatu on aivan eri luokkaa. Akku kestää 8-10h - aivan riittävä aika. E-kirjat ovat muutekin aika "väsynyt" juttu, suosin paperisia.

    • uusi juttu

      Kyllä mäkin tahtoisin lukea paperilta, mutta aina se ei ole mahdollisata. En sitten tiedä millaista se on yliopistossa, mutta luulen että monet lukevat vain e-kirjoja, koska koulun kirjastossa ei ole kuin muutama kirja saatavilla paperisena versiona. Mulla on tämä tilanne kun opiskelen nyt avoimessa... Ne kirjat maksavat satoja euroja ja yhdellä kurssilla on monta kirjaa. Opiskelijat voivat lainata e-kirjastosta ilmaiseksi.

      Kuukauden sain odottaa, mutta nyt olen saanut jo oikeitakin kirjoja kirjastosta, mutta silti jonkinlaisen lukulaitteen omistaminen taitaa olla aika välttämätöntä.

    • tiwueuo

      Minulla on kolmisen vuotta ollut e-kirjan lukulaite Amazon Kindle sekä myös nykyään Samsungin tabletti.

      Lukulaitteen hyvät ja huonot puolet:
      Laitteessa voi olla vaikka tuhat kirjaa , repussa ei jaksa montaa kirjaa rahdata. Näin myös tabletin kanssa.
      Teksti on luettavaa kirkkaassa päivänvalossakin, toisin kuin tabletillani. Kirkkaassa päivänvalossa ei tahdo nähdä tabletin ruudusta mitään.
      Yhdellä latauksella pärjää pitkään, parikin viikkoa. Tablettia saa latailla lähes päivittäin.
      Pitkäaikainenkaan lukeminen ei rasita silmiä, toisin kuin tabletilla.

      - Hidas käyttöliittymä, sivujen vaihto hidasta. (Mutta minulla tosiaan vanha malli)
      - Mustavalkoinen teksti ja kuvat
      - Tarvitsee taustavalon kuten kirja

      • MaMaMaMaMa

        Ostin vuonna 2012 Sonyn PRS-T1 -lukulaitteen (oli Prisman viimeinen kappale kuten jonkun muunkin kohdalla), ja olen lukenut sillä yli 100 e-kirjaa. Tosi hyvä väline, akku kestää yli kuukauden, silmät ei rasitu jne.
        Luen paljon englanninkielistä kirjallisuutta, jota saa verkkokaupoista ladattua pilkkahintaan. Jos lukisin paljon suomeksi, niin en ostaisi lukulaitetta, koska en varmaan kehtaisi näillä hinnoilla ostaa mitään uutta kirjallisuutta.


    • aloittelevakirjailija

      iPad Minillä olen e-kirjoja lukenut, ei ole tullut eteen ensimmäistäkään syytä hankkia erillistä lukulaitetta. Kirjoja lukiessa tabletin akku kestää aivan tarpeeksi pitkään, laite on juuri sopivan kokoinen kädessä pidettäväksi ja onhan tuolle muutakin käyttöä. Lukulaitteella ei pystyt tekemään muuta kuin lukemaan.

    • Ekirjanlukija

      Kun yhden kirjan lukee tabletilta, ei halua palata paperiseen, jos vain on e-kirja saatavilla. Todella miellyttävä käsitellä ja lukea. Kun säätää taustan itselleen vopivaksi niin silmät eivät rasitu kuten paperikirjoja lukiessa.

      • eeekirja

        Oon täysin samaa mieltä!


    • fwffsfsfsffsfs

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5148
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3367
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1502
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1333
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1026
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      938
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe