Ylipainoisellakin voi olla anoreksia

ex-pro-ana

Mä jouduin sairaalaan kax kuukautta sitte, ku paino oli laskenu kuukaudessa 8 kg. Silti mä olin ylipainone (olevinaan). Mut mä pelkäsin syömistä ja halusin laihtuu lisää, vaikka kaikki vakuutteli, että näytän jo normaalipainoselta. Ja sitä mä olinki, en vaan tajunnu, ku olin nii sekasi. Kävin joka päivä 20 km kävelylenkillä ja söin tosi vähä. Ku jouduin psykiatriselle osastolle, lääkäri sano, että en todellakaan näytä ylipainoselta, vaan ehkä jopa hiukan alipainoselta. Ku se jutteli mun kaa ja sai tietää mun 40 kg tavotepainosta ja mun ajatuksista yleensäki, se diagnosoi mulle anoreksian. Osastolla mä en suostunu syömään ja jumppasin jopa 6 tuntii päivässä, ja olin tosi heikossa kunnossa. Ku verensokeri laski 2.7, mut passitettiin uudestaan lääkärin juttusille ja se lähetti mut keskussairaalaan tippaan ja nenämahaletkuun. Olin siellä vaan pari päivää, ku rupesin syömään. Mut ku pääsin takasi psykalle, mä en syöny kuulemma tarpeex ja mut passitettiin uudestaan takas nenämahaletkuun. Sillon mä mietin, että mitä järkee tässä on? Mitä järkee pelätä ja ahistuu ruuasta? Mä aloin syömään omasta tahostani ja siitä mun paranemine alko. Mä aloin syömään ja pakotin itteni olee liikkumatta liikaa. Vihdoin pääsin pois sairaalasta ja nyt elän onnellisena pelkäämättä ruokaa ja oon normipainone. Hiuksen piti leikkauttaa paljo lyhyemmäx, koska ne oli menny anoreksian takii nii huonoon kuntoon, mut muuten mulle ei käyny mitää. Ja nyt mä nautin elämästä täysin rinnoin :) Kaikki oli täysin omasta tahdosta kiinni. Joten ihmiset miettikää, haluatteko olla onnellisia vai alkaa laihduttaa tarpeettomasti ja saada anoreksiahelvetin. Terveellinen laihduttaminen on tietenkin ylipainoisille hyvästä, mutta älkää laihduttako liian rajusti. Mä tein niin ja jouduin suljetulle osastolle. Mut onnex kaikki on nyt hyvin :) (Mulla oli 14-vuotiaanaki anoreksia, sillon painoin vaan 40 kg enkä todellaka ollu onnelline, jote tiedän kyllä mistä puhun)

3

166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • höpsispöpsis

      Normaalipainoisella voidaan diagnosoida pro-anoreksia, muttei anoreksiaa sillä anoreksian diagnostisten kriteereiden mukaan BMI saa olla korkeintaan 17.5 :)

      • Mind full of lace

        Toki mutta se ajattelu, joka anoreksian kriteerit täyttävään diagnoosiin johtaa, voi alkaa jo ylipainoisena ja uskon et sitä OP yritti sanoa


      • niipäviissii

        Anoreksia on ennenkaikkea psyykkinen sairaus, nimenomaan sitä ahdistusta ruokaa kohtaan ja vääristynyttä minäkuvaa, asiota, jotka ovat pään sisällä. Sellaisia ei näe painosta tai ulkomuodoista kaikissa tapauksissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe