Maolin matematiikkakilpailut

Ääliö

Olen abi ja tulin juuri kotiin Maolin matematiikan alkukilpailuista, joka järjestettiin lukiossani.

En saanut tehtyä yhtään tehtävää!

Voiko pärjätä yliopistossa, vaikka Maolin matematiikkakilpailuissa ei pärjää?

Matematiikka on minun vahvin aine, kursseista suurin osa on kymppejä ja pari ysiä. Olin kuvitellut lähteväni opiskelemaan matematiikkaa yliopistoon, mutta nyt iski paniikki. Pitäisi äkkiä keksiä jokin muu opiskeluala, kun olen luultavasti liian tyhmä matemaatikoksi.

13

298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huonoa tuuria vain

      Älä huoli, sattuu sitä huonoja päiviä itse kenellekin. En nyt vielä kehota luopumaan unelmista, mutta voihan sitä aina miettiä fysiikan opiskelua. Käytännössä pari ensimmäistä vuotta luetaan samoja matikan kursseja yhdessä matemaatikkojen kanssa.

    • Ääliö

      Kiitos kannustuksesta.

      Olin itsekin jo ehtinyt miettiä fysiikkaa matematiikan tilalle (fysiikan kilpailussa pärjäsin hyvin). Oli mielenkiintoinen ja hyödyllinen tieto, että alussa fyysikot opiskelevat samoilla kursseilla matemaatikkojen kanssa.

    • 1jjj

      Kilpailutehtävät ovat aika erilaisia verrattuna koulumatematiikkaan. Niin on kyllä yliopistomatematiikkakin, mutta ei ihan samalla tavalla. En välttämättä luovuttaisi heti matematiikan opiskelun suhteen, jos jokin yksittäinen kilpailu menee penkin alle. Sen sijaan kannattaa ehkä selvittää muutaman ensimmäisen yliopistokurssin oppikirjat ja käydä katselemassa niitä yliopiston kirjastossa, jotta saa jonkinlaista kuvaa yliopisto-opintojen sisällöstä.

    • Alkuperäinenääliö

      Uskaltauduin hakemaan Oulun yliopistoon matematiikkaa lukemaan. Viime viikon yo-kirjoituksista en ole vielä saanut edes alustavia pisteitä, mutta uskoisin, että hyvin meni. Kirjoituksissa sain kaiken tarvittavan tehtyä, toisin kuin tuossa katastrofaalisessa Maolin kilpailussa :o)

      • Alkuperäinenääliö

        Nyt ne alustavat pisteet tuli: 63. :o)


      • hyyvväää
        Alkuperäinenääliö kirjoitti:

        Nyt ne alustavat pisteet tuli: 63. :o)

        Onneksi olkoon ja menestystä tulevissa opinnoissa!


    • matemaatikko

      Mulla on kokemusta sekä kilpailusta että yliopistomatikasta. Minusta kilpailussa pitää osata aika paljon eri kikkoja ja löytää toimivat menetelmät melko lyhyessä ajassa. Yliopistossa taas opetellaan teoria kunnolla ja opinnoissa pärjää, jos osaa soveltaa opetettua teoriaa tai sitten nähdä opetetusta asiasta yleensä muutama askel eteenpäin. Yleensä viikossa piti osata 5-7 tehtävää eli siinä on enemmän aikaa miettimiselle.

    • yksteekkari

      Mene mieluummin teknilliseen, siten voit hyödyntää matemaattisuuttasi ja tienata kaupan päälle paremmin!

      • Alkuperäinenääliö

        Menen nyt ainakin yhdeksi vuodeksi yliopistoon. Muutamatkin ovat pelotelleet, että yliopistomatematiikka on kuivaa ja tylsää. Olen miettinyt, että jos näin on, niin haen teknilliseen ensi keväänä matikan lukuja jatkamaan. Teekkareilla kai on aina hauskempaa :o)


      • Fyysikkomatemaatikko

        Täytyy myöntää, että ensimmäinen vuosi yliopistomatikkaa voi olla aika kuivaa ja tylsää puurtamista, mutta sitten aletaan Routalempeä lainaten "päästä jännän äärelle". Teekkareilla kai on aina hauskaa, mutta on yliopistossakin puolensa.

        Oletko muuten harkinnut mitä luet sivuaineina fysiikkaa, kemiaa, tilastotieteitä, tkt:tä, pedagogisia opintoja vai jotain muuta tavallisesta poikkeavaa?


      • Alkuperäinen

        Tavallisuudesta poikkeava kiinnostaa. Ei oikein sovi matemaatikon imagoon, mutta tekstiilitiede olisi huippu sivuaine. Sitten pedagogia mukaan käytännön syistä.

        En vielä oikein tiedä mitään näistä sivuainejutuista, kai ne selviävät sitten opintojen alettua. Matematiikka on kuitenkin se tärkein.


      • fyysikkomatemaatikko

        Melkein pitää suositella, jos pedagogiset opinnot (eli opettajan opinnot) käy, kannattaa matikan lisäksi lukea ainakin se fysiikka ja/tai kemia, koska useat koulut kuitenkin hakevat aineenopettajia (luokat yläasteeltä ylöspäin), joilla on kahden tai kolmen aineenpätevyys, kun puhutaan fysiikasta, kemiasta ja matikasta. Luokanopettajat (ala-asteen luokat) ovat sitten asia erikseen.

        Sivuaineita ovat ne aineet, joita luet oman pääaineesi lisäksi. Käytänössä sivuaineopinnot eroavat pääaineopinnoista siinä, että luet niitä vähemmän ja esimerkiksi kandidaatin/gradun tutkielmia tai kieliopintoja sivuaineessa sinun ei tarvitse käydä. Sivuaineet kyllä selkeävät sitten opintojen alussa tai niiden aikana ja kannattaa sitä ainakin kokeilla itseään kiinnostavia opintokokonaisuuksia tai muutamia kursseja.


      • Alkuperäinen

        En ole hirveän kiinnostunut opettamisesta, mutta työllistymisen kannalta varmasti järkevää hankkia opettajan pätevyys. Jos siis pääsee läpi siitä soveltuvuustestistä.

        Minulla ei tosiaankaan ole mitään selviä säveliä, että mitä matematiikan lisäksi tulee tapahtumaan, mutta mielenkiinnolla odotan ja katson mistä itseni löydän. Eiköhän minustakin lopulta jotain tule.

        Fysiikka on kai se normaalein vaihtoehto matematiikan rinnalle. Kumpi sinulla "fyysikkomatemaatikko", on pää- ja kumpi sivuaine?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5630
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3567
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1692
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1690
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      91
      1156
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe