Minulla on kaksisuuntainen

En kestä

Hei, sain tänään nyt sitten virallisesti diagnoosin kaksisuuntainen, se kakkostyypin, eli ei manioita mutta hypomanioita. Tosin kuulemma hypomaniani on hypomaniaksi "normaalia" vauhdikkaampaa, muttei kuitenkaan ihan manian tasolle yllä. Psykiatrini tosin on sitä mieltä, että kaksisuuntaisesta tuntuu olevan enemän kuin nämä kaksi vaihtoehtoa, mitä tautiluokituksessa nyt Suomessa on. Diagnoosia on pohdittu ajan kanssa, että ei tulisi turhaan. Miten te muut kestätte? Mulla on nyt sekamuotoinen jakso menossa ja en tiedä yhtään miten päin olisin! Lääkitys vasta alotettu. Ihan hirveältä tuntuu kun eka ihan kiihtynyt olo ja ajatukset juoksee toistensa kanssa kilpaa ja tuntuu ettei paikoillansa pysy. Sitten maailma romahtaa ja itkettää ja masentaa ja haluan vain tappaa itseni.

Yritän nyt vain pysyä kotona, vaikka välillä tuntuu että voisin pomppia kattoon kun paikallaan olo tuntuu tuskaiselta. Tuntuu että olen tuomittu yksinäisyyteen, jos näitä palstojen bipo-vihaajia on uskomista :( Olen vasta 22-vuotias, toiveissa mies, myöhemmin lapsia ja vakaa elämä. Mutta voiko bipo näitä saada?

43

993

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dumppi-Dump

      Enpä jaksa uskoa, että elämääsi kasaan saat pitkässä juoksussa, jos toksisoit aivojasi noilla huumausaineilla. Kaksisuuntainen ei ole sairaus, joten on virhe hoitaa elämän huolista kumpuavaan onnettomuutta ja mielialan sahaamista sairautena. Katastrofihan siitä usemmiten seuraa, kuten tilastot osoittavat. [Huom. Aivovaurio, joka huumausaine (tai "psyykenlääke") käytöstä voi seurata on tietenkin todellinen oikea sairaus, mutta senkin hoidossa lisä huumeet ovat aina hieman kyseenalainen ratkaisu.] Titenkin sinulla on valta ja vastuu päättää siitä miten etenet.

      • En kestä

        Huono provo tai sitten olet tyhmä :)


      • En kestä minäkään
        En kestä kirjoitti:

        Huono provo tai sitten olet tyhmä :)

        Huono provo tai sitten olet tyhmä.


      • järkipuhetta

        ".--kuten tilastot osoittavat." Kokeilepa ensin itse elämää maanisena, depressiivisenä tai peräti sekamuotoisena, ennen kuin tulet huutelemaan vailla uudenlaista näkökulmaa. Psyykelääkkeiden käyttämättömyys voi aiheuttaa jopa kuoleman sairauden pahimmissa vaiheissa. "Toksisointi" on ihan hyvä vaihtoehto verrattuna sairauden oireiden kestämiseen ja oireiden vaikutuksiin.


    • lääkkeetJa

      Kyllä sinä selviät ja saat vielä haluamasi. Minut pelasti vertaistukiryhmä aikanaan kun sain diagnoosin. Siellä oppii hyväksymään sairauden osaksi itseään.

      • tyhjiä lupauksia

        Älä vala valheellista toivoa.


      • 15+20

        "Siellä oppii hyväksymään sairauden osaksi itseään."
        Karhunpalvelus, sanon minä.


    • konkari bp2

      Olin 26 kun sairastuin (alkoi ehkä 18-19v) ja 32 kun sain diagnoosin. Tuntui että maailma ja elämä oli siinä. Sairausjaksoissa on se hyvä puoli että ne menevät ohi, mitä on vaikea uskoa kun itsetuhoisia ajatuksia velloo päässä ja aika matelee tuskan keskellä. Kestää aikansa että hyväksyt sulle näin käyneen (mielialahäiriö), mutta se on tärkeää, sillä hyväksyminen auttaa.

      Pidä huolta ystävyyssuhteistä, anna itelles armoa tässä tilanteessa ja koeta kestää taudin pahimmat myrskyvaiheet. Tämä sairaus hyvin hoidettuna ei tuhoa aivoja niin ettetkö voisi pärjätä myös työelämässä. Itse olen 20 v aikana opiskellut kaikki asteet loppuun asti ja pärjännyt töissä sekä olen isän hommissa. Koeta jaksaa uskoa siihen että selviät ja pyydä apua.

      bipo

      • Jarski.Pohjoisesta

        Komppaan 100%:sti tuota ylläolevaa kommenttia.

        Ei tää bipo, varsinkaan II-tyypin mikä itseltänikin löytyy mikään täysin toivoton sairaus ole, vaikka ehkä hetkittäin se siltä tuntuukin yhä edelleen kaikkien näiden vuosien jälkeen.

        Älä luovu ystävistäsi, anna parisuhteellesi aikaa ja mahdollisuus vaikkei se ehkä juuri sillä hetkellä tunnukaan minkään arvoiselta tai et tunne itse ansaitsevasi sitä. Hyvin usein tästä sairaudesta kertovat sitä että ystävyys-/parisuhde katkesi sairauden takia, toisilla manian toisilla taas masennuksen takia. Mutta kun muistaa sen että ne ovat aina vain hetkellisiä mielialoja eikä anna niille liikaa valtaa elämässään eikä tee niiden aikana mitään suuria päätöksiä niin kyllä niistäkin selviää ihan hyvin.

        Itse luovuin yhdestä elämäni tärkeimmästä parisuhteesta suurimman ikinä kokemani masennuksen aikana (kesti yli vuoden) ja kadun tuota yhä tänäkin päivänä, joten älä sinä tee samaa virhettä.


    • 22vBP1

      Itselläni on ykköstyypin maanis-depressiivisyys ja mielialani vaihtelee joskus kuukausittain maniasta masennukseen, joskus päivittäin. Sairauttani en voi muuttaa koska aivoni vain sattuvat olemaan hieman hassut. Vuoristoratamaisesti muuttuviin mielialoihin tavallaan tottuu, ainoa mikä minua huolestuttaa on mahdolliset psykoosit, vainoharhaisuus ja harhaluulot (kokemusta on). Tietääkseni näitä ei esiinny ykköstyypin maanis-depressiivisyydessä ainakaan samassa mittakaavassa, se on mahdollisesti positiivista sinulle (:
      Sinun tapauksessa suosittelisin vertaistukiryhmää, siellä voi puhua vapaasti samankaltaisten kanssa, ja kuten nimimerkki lääkkeetJa sanoi sairauden hyväksyminen on tärkeää. Lisäksi omassa kokemuksessani liikunta, terveellinen ruokavalio ja vähäinen päihteiden käyttö edistävät mielenkin vakautta.
      Olen itsekkin 22v, mutta eri sukupuoli joten miehen saamisesta en osaa sanoa. Sen vain aika näyttää.

    • ei se ole vihaa

      Ei se ole vihaa sinällään vaan pettymystä.Pettymystä suhteeseen ja pettymystä bipoon, mutta ennen kaikkea pettymystä itseensä =)

      Mikää sairaus ei määritä oletko ihmisenä paha vai hyvä
      ja vaikka mulle tehtiin outoja juttuja niin se mun ex oli sairas..Se on eria asia kun olla tarkoituksella ilkeä..Ja helpompi kestää. Mitään vihaa en kanna vaan sääli kuten muutkin,tunteet purkaantuvat mutta sairaudelle
      ei mahda mitään

    • kyllä se siitä

      Monella bibolla on lapsia joillain jopa neljä tai kuusi,
      ja valitettavasti eivät ole vieläkään huostassa.
      Ja miehiäkin on jaksosta riippuen joka viikon päivälle aina uusi
      joten ei mitään hätää.

      Vakaata elämää et tule saamaan mutta mielenkiintoisen

    • PalstaVahti1

      Laita ääliö-katkera-pahansuopa-suodatin päälle kun luet näitä vastauksia.

      • hmmmph

        Olen samaa mieltä. Älä huomioi puoliakaan tämän ketjun kommenteista..


    • maijaa1

      Mulla epäillään myös 2-suuntaista jälleen kerran mutta tosi lievää muotoa Syklotymia. En tosiaan halua sitä diagnoosia. Käyn töissä ym.

      • kellaskoski

        "En tosiaan halua sitä diagnoosia."

        No älä sitten mene psykiatrille! Se on viisas päätös. Heiltä saat vaan leiman otsaasi, joka seuraa sinua loppuelämäsi.


      • Maijaaa1
        kellaskoski kirjoitti:

        "En tosiaan halua sitä diagnoosia."

        No älä sitten mene psykiatrille! Se on viisas päätös. Heiltä saat vaan leiman otsaasi, joka seuraa sinua loppuelämäsi.

        Höhlä, totta hitossa käyn psykiatrilla, mulla on todettu masennus ja hoitsu puhui et mulla vois olla 2-suuntainen eikä psykiatri. Sitä paitsi voihan se psykiatri ehdottaa jotain muutakin mut sä taidat tietää kaikki paremmin kuin psykiatri.


      • 12itiä11

        Miksi et halua sitä diaknoosia? Nykyisin siihen on todella hyvät lääkkeet ja ne helpottavat elämää paljon . Pitää vain hyväksyä se tosiasia sellainen itsellä on ja hakea rohkeasti apua. Haetaanhan sitä apua vaikka varvas olisi kipeä, miksi sitten tähän ei. Ei kun vain rohkeasti psykiatrille.


      • 16+135
        12itiä11 kirjoitti:

        Miksi et halua sitä diaknoosia? Nykyisin siihen on todella hyvät lääkkeet ja ne helpottavat elämää paljon . Pitää vain hyväksyä se tosiasia sellainen itsellä on ja hakea rohkeasti apua. Haetaanhan sitä apua vaikka varvas olisi kipeä, miksi sitten tähän ei. Ei kun vain rohkeasti psykiatrille.

        Hyvät lääkkeet?! Hahaha!
        Miksi ihmisen kannattaisi ottaa itselleen sairaan rooli "sairaudelle", jota ei ole tieteellisesti edes olemassa?


      • Lopeta p a s k a n j
        16+135 kirjoitti:

        Hyvät lääkkeet?! Hahaha!
        Miksi ihmisen kannattaisi ottaa itselleen sairaan rooli "sairaudelle", jota ei ole tieteellisesti edes olemassa?

        Olet ihan hakoteillä, tai sairaudentunnoton. Kaksisuuntainen on lääketieteellisesti diagnosoitu sairas. Sillä on kliiniset määritelmät, jotka tosin ovat vaikeat määritellä. Miksi syötät pajunköyttä täällä ja houkuttelet sairastuneita jättämään itsensä hoitamatta? Haluatko että kaikki ovat yhtä hulluja kuin sinä?
        Yksi 2-suuntaisen sairauden oireista on sairaudentunnottomuus, eli itse ei tajua olevansa sairas. Kuvittelee olevansa täysin normaali ja pärjäävänsä ilman lääkitystä. Muita oireita on ylimielisyys, suuruuden kuvitelmat itsestään, harkintakyvyttömyys ja epärealistisuus mm. Sinä kärsit näistä kaikista.


      • Pseudokuurilla?
        Lopeta p a s k a n j kirjoitti:

        Olet ihan hakoteillä, tai sairaudentunnoton. Kaksisuuntainen on lääketieteellisesti diagnosoitu sairas. Sillä on kliiniset määritelmät, jotka tosin ovat vaikeat määritellä. Miksi syötät pajunköyttä täällä ja houkuttelet sairastuneita jättämään itsensä hoitamatta? Haluatko että kaikki ovat yhtä hulluja kuin sinä?
        Yksi 2-suuntaisen sairauden oireista on sairaudentunnottomuus, eli itse ei tajua olevansa sairas. Kuvittelee olevansa täysin normaali ja pärjäävänsä ilman lääkitystä. Muita oireita on ylimielisyys, suuruuden kuvitelmat itsestään, harkintakyvyttömyys ja epärealistisuus mm. Sinä kärsit näistä kaikista.

        "Kaksisuuntainen on lääketieteellisesti diagnosoitu sairas."
        Ei ole.

        "Sillä on kliiniset määritelmät, jotka tosin ovat vaikeat määritellä."
        Vaikeat määritellä todellakin. Sellaista mitä ei ole olemassa on vaikea määritellä.

        "Miksi syötät pajunköyttä täällä ja houkuttelet sairastuneita jättämään itsensä hoitamatta?"
        Ei hän syötä pajunköyttä. Sinä syötät tajuamattasi humpuukia lukijoille. Mitään hoidettavaa sairautta ei ole. Jos hänellä on paha mieli ei sitä voi aineilla hoitaa. Tietenkin Kossulla pääsee kännii ja voi olla mukavampi olla, ainakin hetkellisesti, mutta se, että Kossu helpottaa ei tarkoita, että alkuperäinen tila oli sairaus.

        "Yksi 2-suuntaisen sairauden oireista on sairaudentunnottomuus."
        Tämä argumentti on psykiatrista pas-kapuhetta, joka kannattaa sinunkin pyrkiä unohtamaan mahdollisimman pian. Se, että ihminen on kännissä ja ei ota ohjeita vastaan ei ole mitenkään ennenkuulumatonta tai ihmeellistä. Kyseessä on hyvin tuttu ilmiö kaikille psykoaktiivisille aineilla. Samalla tavalla känninen ihminen voi kuvitella olevansa ajokunnossa, kun kaikki muut näkevät, että häntä ei pidä rattiin päästää. Asiaan auttaa se, ettei vedä aineita, alkoholia, "psyykenlääkkeitä" tai muitakaan huumausaineita, ainakaan niin suurissa määrissä.

        "Kuvittelee olevansa täysin normaali ja pärjäävänsä ilman lääkitystä. Muita oireita on ylimielisyys, suuruuden kuvitelmat itsestään, harkintakyvyttömyys ja epärealistisuus mm. Sinä kärsit näistä kaikista."
        Minusta, kun vaikuttaa siltä, että sinulla on näistä oireista useita.


      • Lopeta p a s k a n jauha
        Pseudokuurilla? kirjoitti:

        "Kaksisuuntainen on lääketieteellisesti diagnosoitu sairas."
        Ei ole.

        "Sillä on kliiniset määritelmät, jotka tosin ovat vaikeat määritellä."
        Vaikeat määritellä todellakin. Sellaista mitä ei ole olemassa on vaikea määritellä.

        "Miksi syötät pajunköyttä täällä ja houkuttelet sairastuneita jättämään itsensä hoitamatta?"
        Ei hän syötä pajunköyttä. Sinä syötät tajuamattasi humpuukia lukijoille. Mitään hoidettavaa sairautta ei ole. Jos hänellä on paha mieli ei sitä voi aineilla hoitaa. Tietenkin Kossulla pääsee kännii ja voi olla mukavampi olla, ainakin hetkellisesti, mutta se, että Kossu helpottaa ei tarkoita, että alkuperäinen tila oli sairaus.

        "Yksi 2-suuntaisen sairauden oireista on sairaudentunnottomuus."
        Tämä argumentti on psykiatrista pas-kapuhetta, joka kannattaa sinunkin pyrkiä unohtamaan mahdollisimman pian. Se, että ihminen on kännissä ja ei ota ohjeita vastaan ei ole mitenkään ennenkuulumatonta tai ihmeellistä. Kyseessä on hyvin tuttu ilmiö kaikille psykoaktiivisille aineilla. Samalla tavalla känninen ihminen voi kuvitella olevansa ajokunnossa, kun kaikki muut näkevät, että häntä ei pidä rattiin päästää. Asiaan auttaa se, ettei vedä aineita, alkoholia, "psyykenlääkkeitä" tai muitakaan huumausaineita, ainakaan niin suurissa määrissä.

        "Kuvittelee olevansa täysin normaali ja pärjäävänsä ilman lääkitystä. Muita oireita on ylimielisyys, suuruuden kuvitelmat itsestään, harkintakyvyttömyys ja epärealistisuus mm. Sinä kärsit näistä kaikista."
        Minusta, kun vaikuttaa siltä, että sinulla on näistä oireista useita.

        Kaksisuuntaisuus on diagnosoitu sairaus. Se että sinä et sitä hyväksy, ei muuta asiaa miksikään. Sairaus on olemassa, eikä sitä voi verrata känniin. Känni häviää välillä, mutta sairaus pysyy.
        Ikävä kyllä, todella moni bipo on myös juoppo.
        Mutta moni bipo hoitaa itseään, sinä ilmeisesti et sitoudu hoitoosi.
        Minulla ei ole kaksisuuntaista, mutta tiedän sairaudesta paljon. Ilman hoitoa se vain pahenee.

        Simun fobiasi


      • Pseudokuurilla?
        Lopeta p a s k a n jauha kirjoitti:

        Kaksisuuntaisuus on diagnosoitu sairaus. Se että sinä et sitä hyväksy, ei muuta asiaa miksikään. Sairaus on olemassa, eikä sitä voi verrata känniin. Känni häviää välillä, mutta sairaus pysyy.
        Ikävä kyllä, todella moni bipo on myös juoppo.
        Mutta moni bipo hoitaa itseään, sinä ilmeisesti et sitoudu hoitoosi.
        Minulla ei ole kaksisuuntaista, mutta tiedän sairaudesta paljon. Ilman hoitoa se vain pahenee.

        Simun fobiasi

        "Kaksisuuntaisuus on diagnosoitu sairaus. Se että sinä et sitä hyväksy, ei muuta asiaa miksikään."
        Minun "puolellani" on lääketiede (enemmänkin niin päin, että olen itse samalla kannalla kuin lääketiede) ja esimerkiksi neurologian ala. Sillä ei ole mitään väliä mitä mieltä sinä tai minä olemme, tiede on puhunut. "Kaksisuuntainen mielialahäiriö" tai mikään muukaan "mielisairaus" ei ole sairaus kuin kielikuvallisesti. Tästä emme pääse yli emmekä ympäri. Jokaisella on tietenkin oikeus ja vapaus uskoa mitä haluaa tässä maailmassa. Sitä varten meillä on uskovapaus. Uskontoa ja tiedettä ei kuitenkaan kannattaisi mielestäni sekoittaa toisiinsa varsinkaan niin vakavissa asioissa kuin terveys ja hyvinvointi. Kunnioitan kuitenkin jokaisen uskomuksia ja uskontoa.

        "Mutta moni bipo hoitaa itseään, sinä ilmeisesti et sitoudu hoitoosi."
        :) Alat haukkumaan minua "bipoksi?" Päätelmäsi ovat ihan kuin suoraan psykiatrian oppikirjoista; jos on eri mieltä psykiatrin kanssa täytyy olla, jotenkin erikoisella mystisellä tavalla, sairas ja sairaudentunnoton. Ihan niin kuin entisaikaan tehtiin: jos kiisti noitien olemassa olon oli se todiste siitä, että henkilö on itse noita ja hänestä tehtiin selvää.

        "Ilman hoitoa ["kaksisuuntainen mielialahäiriö"] vain pahenee."
        Ei pidä paikkaansa. Sellainen mitä ei ole ei voi paheta. Jos tarkoitat mielialaasi, että se menee huonommaksi, se on taas ihan normaalia, jos elämän asiat vain luisuvat alaspäin eikä siinä ole mitään kummallista. Koska todennäköisesti käytät jotakin "psyykenlääkkeitä" olisi todennäköisesti sinunkin tapauksessasi syytä arvioida aineiden vaikutus vointiisi. Aivovauriot ja aivojen normaalin toiminnan häiriintyminen on ihan tunnettu seuraus esimerkiksi "masennus-" ja "psykoosilääkkeistä."

        "Bipo II"-epidemiassa ratkaisevia ovat olleet uusien "masennuslääkeiden" käyttöönotto ja yleistyminen. Em. aineiden tunnettu seuraamus on mielialan edestakainen hallitsematonkin heittely, joka virheellisesti tulkintaan puhjenneeksi "mielisairaudeksi," "kaksisuuntaiseksi mielialahäiriöksi" tyyppiä 2. Tällöin henkilölle annetaan suositus elinikäisesti neuroleptilääkityksestä ja harva tulee koskaan tajunneeksi, että syy on ollut alunperin määrätty "masennuslääke." Asiasta taas viimeemmäksi on kirjaittanut varoituksen kuluttajille mm. Philip Hickey, PhD.

        Antidepressant-Induced Mania
        Philip Hickey, PhD
        January 11, 2015
        http://www.madinamerica.com/2015/01/antidepressant-induced-mania/


      • Hah hah
        Pseudokuurilla? kirjoitti:

        "Kaksisuuntainen on lääketieteellisesti diagnosoitu sairas."
        Ei ole.

        "Sillä on kliiniset määritelmät, jotka tosin ovat vaikeat määritellä."
        Vaikeat määritellä todellakin. Sellaista mitä ei ole olemassa on vaikea määritellä.

        "Miksi syötät pajunköyttä täällä ja houkuttelet sairastuneita jättämään itsensä hoitamatta?"
        Ei hän syötä pajunköyttä. Sinä syötät tajuamattasi humpuukia lukijoille. Mitään hoidettavaa sairautta ei ole. Jos hänellä on paha mieli ei sitä voi aineilla hoitaa. Tietenkin Kossulla pääsee kännii ja voi olla mukavampi olla, ainakin hetkellisesti, mutta se, että Kossu helpottaa ei tarkoita, että alkuperäinen tila oli sairaus.

        "Yksi 2-suuntaisen sairauden oireista on sairaudentunnottomuus."
        Tämä argumentti on psykiatrista pas-kapuhetta, joka kannattaa sinunkin pyrkiä unohtamaan mahdollisimman pian. Se, että ihminen on kännissä ja ei ota ohjeita vastaan ei ole mitenkään ennenkuulumatonta tai ihmeellistä. Kyseessä on hyvin tuttu ilmiö kaikille psykoaktiivisille aineilla. Samalla tavalla känninen ihminen voi kuvitella olevansa ajokunnossa, kun kaikki muut näkevät, että häntä ei pidä rattiin päästää. Asiaan auttaa se, ettei vedä aineita, alkoholia, "psyykenlääkkeitä" tai muitakaan huumausaineita, ainakaan niin suurissa määrissä.

        "Kuvittelee olevansa täysin normaali ja pärjäävänsä ilman lääkitystä. Muita oireita on ylimielisyys, suuruuden kuvitelmat itsestään, harkintakyvyttömyys ja epärealistisuus mm. Sinä kärsit näistä kaikista."
        Minusta, kun vaikuttaa siltä, että sinulla on näistä oireista useita.

        Niiiiin "muut" ne aina on sairaita, en minä itse. Tyypillinen bipon ajatus.


      • Pseudokuurilla?
        Hah hah kirjoitti:

        Niiiiin "muut" ne aina on sairaita, en minä itse. Tyypillinen bipon ajatus.

        Juuri tätä tarkoitan...

        "Hijacking the term 'anosognosia' psychiatrists assert that disagreeing with them is a manifestation of their mental illness, a kind of 'heads I win, tails you lose' interaction. The doctor is always right, especially when he's wrong." --Jeffrey A. Schaler, Professor of Psychology, www.schaler.net

        "There is not one shred of credible evidence that any respectable scientist would consider valid, demonstrating that anything that psychiatrists call mental illness are brain diseases or biochemical imbalances, it's all fraud." --Ron Leifer, Psychiatrist

        "In the animal kingdom, the rule is, eat or be eaten; in the human kingdom, define or be defined." --Thomas Szasz (1920-2012), Professor of Psychiatry Emeritus, www.szasz.com


    • Onneakin on

      Vuosien sairastamisen jälkeen, kun sain vihdoin diagnoosin (28-vuotiaana), aloitin lääkityksen ja karsin elämästäni sairausjaksoille altistavat asiat (alkoholin, kofeiinin, vuorotyön ym.) sain itseni ja elämäni takaisin! Loppui kaaos ja katastrofit ja alkoi ihana tylsä arki pysyvässä parisuhteessa, täysipainoisesti vaativassa työssä, harrastuksissa ja kaikessa mitä normaaliin elämään kuuluu (mm. ne lapset). Sairausjaksot on pysyneet poissa jo yli kymmenen vuotta, vaikka psykoosinkin sairastin ennen diagnoosin saamista. Normaali hyvä elämä on mahdollista, kunhan ottaa itse vastuun sairastumisestaan ja hyväksyy sen, että siitä ei parane, vaan hoitoa täytyy jatkaa loppuelämä. Toki jokaisella on oma tilanteensa, mutta haluan kertoa, että hyvinkin voi käydä, vaikka sitä ei näitä palstoja lukiessa uskoisi. :) Uskallanpa väittää, että noissa kauhutarinoissa seikkailevista ihmisistä useimmat laiminlyö hoitonsa ja sellaisen ihmisen kanssa elämä varmasti onkin yhtä helvettiä. Mutta yhtä varmasti meitä tasapainoisia, sairauttaan vastuullisesti hoitavia ja onnellisia bipoja on paljon - me vaan harvoin näillä palstoilla pyöritään, koska elämä on muualla.

    • eitutkitaollenkaan

      Miten sitten ne jotka omaavat jonkun elimellisen syyn vaikka lisämunuaisten sairauden ja leimataan bipoiksi? Lääkitään väärin.

      • Siten sitten

        Kuten kaikissa muissakin sairauksissa, on aina olemassa väärän diagnoosin mahdollisuus. Jos diagnoosi on väärä, lääkitään väärin. Mutta koska olet saanut selville että, syy on lisämunuaisissa, niin loppujen lopuksi on tehty oikea diagnoosi.


    • Hei!

      Ymmärrän hyvin, että saatu diagnoosi pelottaa ja olo on välillä hyvinkin kurja. Kun vaivalle on kuitenkin nyt saatu nimi ja tiedetään, mistä on kysymys, myös sen hoitaminen on helpompaa.

      On totta, että kaksisuuntainen mielialahäiriö on pysyvä ominaisuus, joka vaatii pitkäkestoista hoitoa. Missään tapauksessa ei kuitenkaan kannata vaipua epätoivoon, sillä suurimmalla osalla oireet saadaan hyvin lievittymään ja pystyy elämään täysin normaalia elämää. Halutessasi voit lukea tarkemmin bipolaarihäiriön oireista ja hoidosta esim. osoitteesta: http://klinik.fi/terveysinfo/kaksisuuntainen-mielialahairio

      Tsemppiä ja voimia toivotellen:

      -Klinikin lääkäritiimi

      Klinik - terveyspalvelusi netissä
      www.klinik.fi

      • Eräs seikka

        jonka haluaisin korjata: kaksisuuntainen ei ole ominaisuus, vaan sairaus / mielenterveyden häiriö - ja sen ei tarvitse sinällään määrittää ihmistä itseään. Kuten: OLEN bipo; näinhän moni täällä asian näyttää juurikin kokevan.

        Itse ajattelen sen näin: minulla on kaksisuuntainen mielialahäiriö, onnekseni kuitenkin sen lievempi tyyppi 2. Olen ollut sinut sairauteni kanssa (sairastanut olen 5v) - tähän on esim. auttanut pitkäkestoinen psykoterapia, jota taas käyn. Syystä, että on ollut erinäinen elämänkriisi, ja olen sen seurauksena ollut traumatisoitunut, lamaantunut ja jotenkin "lukossa". Vähittäistä helpotusta on jo tapahtunut / luvassa. Opiskelen AMK-tutkintoa, opinnot puolivälissä ja opinnäytetyön aloitteluvaiheessa. Jo biologisen kellon puolesta tahtosin lapsia, kun tässä palaudun ennalleni (mikä ei tarkoita sairaudesta parantumista, sillä tämä sairaus on elinikäinen; vähintäänkin elinikäinen alttius oireiluun). Nyt kuitenkin oleellista keskittyä tervehtymiseen rankoista kokemuksista ja opintojen lopppuun saattamiseen. Myös mies olisi lähitulevaisuuden toiveissa, jos Luoja suo ( jokunen lapsi).

        Tsemppiä aloittajalle; kaikki elämässä järjestyy niin kuin on tarkoitettu. Kärsivällisyyttä ja pitkämielisyyttä se voi vaan kysyä, sekä itseltä että kanssaihmisiltä. Mutta älä suinkaan menetä toivoasi! Elämä on tässä ja nyt.


      • Eräseikkailua
        Eräs seikka kirjoitti:

        jonka haluaisin korjata: kaksisuuntainen ei ole ominaisuus, vaan sairaus / mielenterveyden häiriö - ja sen ei tarvitse sinällään määrittää ihmistä itseään. Kuten: OLEN bipo; näinhän moni täällä asian näyttää juurikin kokevan.

        Itse ajattelen sen näin: minulla on kaksisuuntainen mielialahäiriö, onnekseni kuitenkin sen lievempi tyyppi 2. Olen ollut sinut sairauteni kanssa (sairastanut olen 5v) - tähän on esim. auttanut pitkäkestoinen psykoterapia, jota taas käyn. Syystä, että on ollut erinäinen elämänkriisi, ja olen sen seurauksena ollut traumatisoitunut, lamaantunut ja jotenkin "lukossa". Vähittäistä helpotusta on jo tapahtunut / luvassa. Opiskelen AMK-tutkintoa, opinnot puolivälissä ja opinnäytetyön aloitteluvaiheessa. Jo biologisen kellon puolesta tahtosin lapsia, kun tässä palaudun ennalleni (mikä ei tarkoita sairaudesta parantumista, sillä tämä sairaus on elinikäinen; vähintäänkin elinikäinen alttius oireiluun). Nyt kuitenkin oleellista keskittyä tervehtymiseen rankoista kokemuksista ja opintojen lopppuun saattamiseen. Myös mies olisi lähitulevaisuuden toiveissa, jos Luoja suo ( jokunen lapsi).

        Tsemppiä aloittajalle; kaikki elämässä järjestyy niin kuin on tarkoitettu. Kärsivällisyyttä ja pitkämielisyyttä se voi vaan kysyä, sekä itseltä että kanssaihmisiltä. Mutta älä suinkaan menetä toivoasi! Elämä on tässä ja nyt.

        Seikka jonka minä taas haluaisin korjata: kaksisuuntainen ei ole sairaus vaan nimi käytökselle tai käytösilmiölle, jos mieliala eli fiilikset sahaa edestakaisin (käytännössä mistä tahansa syystä). Tyypin 2 "bipoksi" kutsutaan fiiliksiä, jotka ovat mollivoittoisia. "Bipo II"-tyylinen käytös on myös yksi mahdollinen oire aivovaurioille, mutta se on eri juttu.


      • Vastuullisuutta
        Eräseikkailua kirjoitti:

        Seikka jonka minä taas haluaisin korjata: kaksisuuntainen ei ole sairaus vaan nimi käytökselle tai käytösilmiölle, jos mieliala eli fiilikset sahaa edestakaisin (käytännössä mistä tahansa syystä). Tyypin 2 "bipoksi" kutsutaan fiiliksiä, jotka ovat mollivoittoisia. "Bipo II"-tyylinen käytös on myös yksi mahdollinen oire aivovaurioille, mutta se on eri juttu.

        Sairaus se on. Ei sitä lääkittäisi ellei se olisi sairaus. Ei sille olisi määritelmää, ellei se olisi sairaus.
        ""Mieliala ja fiilikset sahaa edestakaisin""... ja saa pahaa aikaiseksi läheisilleen. Monella muullakin meiliala vaihtelee (esim. hormonikierron aikana), mutta ei tuhota ympäriltä asioita, vaan osataan silti olla. Sairastunut ei osaa elää normaalia elämää.


      • Sairauden kanssa
        Vastuullisuutta kirjoitti:

        Sairaus se on. Ei sitä lääkittäisi ellei se olisi sairaus. Ei sille olisi määritelmää, ellei se olisi sairaus.
        ""Mieliala ja fiilikset sahaa edestakaisin""... ja saa pahaa aikaiseksi läheisilleen. Monella muullakin meiliala vaihtelee (esim. hormonikierron aikana), mutta ei tuhota ympäriltä asioita, vaan osataan silti olla. Sairastunut ei osaa elää normaalia elämää.

        voi juurikin parhaimillaan elää täyspainoista elämää. Vielä kun ihmisten asenteet saadaan kohdilleen, yhä useampi voi. Onneksi on jo melko paljon meidän pienessä Suomessakin fiksuja, sivistyneitä, tiedostavia ja suvaitsevaisia ihmisiä.

        Itse olen tullut kaltoinkohdelluksi ja kiusatuksi, ja sen seurauksena olen ollut traumatisoitunut, mutta nyt helpottaa. Oma prosessinsa tämäkin - niinkuin kaikilla omansa elämänsä varrella. Kanssaihmiset voivat osaltaan helpottaa sairastavien oloa omalla ymmärtäväisellä ja suvaitsevaisella asenteellaan. Sairaudessa ei ole esim. kysymys ihmisen ilkeydestä. Ilkeä ihminen toki voi sairastavakin olla siinä missä "tervekin". Mutta nytpä kuuluukin kysmys: kuka voi rintaansa röyhistäen sanoa olevansa täysin terve? Vapaa jokasuhteessa kaiken maailman painolasteista yms.?


      • 2. erä seikkailua
        Vastuullisuutta kirjoitti:

        Sairaus se on. Ei sitä lääkittäisi ellei se olisi sairaus. Ei sille olisi määritelmää, ellei se olisi sairaus.
        ""Mieliala ja fiilikset sahaa edestakaisin""... ja saa pahaa aikaiseksi läheisilleen. Monella muullakin meiliala vaihtelee (esim. hormonikierron aikana), mutta ei tuhota ympäriltä asioita, vaan osataan silti olla. Sairastunut ei osaa elää normaalia elämää.

        "Sairaus se on. Ei sitä lääkittäisi ellei se olisi sairaus."

        http://www.technologybloggers.org/wp-content/uploads/2011/07/Homer-Simpson-Doh.jpg


      • On se niin söpöä
        Sairauden kanssa kirjoitti:

        voi juurikin parhaimillaan elää täyspainoista elämää. Vielä kun ihmisten asenteet saadaan kohdilleen, yhä useampi voi. Onneksi on jo melko paljon meidän pienessä Suomessakin fiksuja, sivistyneitä, tiedostavia ja suvaitsevaisia ihmisiä.

        Itse olen tullut kaltoinkohdelluksi ja kiusatuksi, ja sen seurauksena olen ollut traumatisoitunut, mutta nyt helpottaa. Oma prosessinsa tämäkin - niinkuin kaikilla omansa elämänsä varrella. Kanssaihmiset voivat osaltaan helpottaa sairastavien oloa omalla ymmärtäväisellä ja suvaitsevaisella asenteellaan. Sairaudessa ei ole esim. kysymys ihmisen ilkeydestä. Ilkeä ihminen toki voi sairastavakin olla siinä missä "tervekin". Mutta nytpä kuuluukin kysmys: kuka voi rintaansa röyhistäen sanoa olevansa täysin terve? Vapaa jokasuhteessa kaiken maailman painolasteista yms.?

        Mitä romantisointia sairaudelle: "kuka voi rintaansa röyhistäen sanoa olevansa täysin terve? Vapaa jokasuhteessa kaiken maailman painolasteista yms.? "
        Kukaan ei varmasti ole "vapaa" elämän "painolasteista" ja arjen haasteista.
        Jokaisella on omia ongelmia elämässä, tuskin täällä monikaan täysin ilman vastoinkäymisiä menee. Mutta kyse onkin siitä kuka on sairas ja kuka ei ole sairas.
        Sairastuneet (bipot) pistävät kaiken matalaksi, rellestävät, juovat, tuhoavat perheensä, parisuhteensa, työnsä, ja sitten syytellään muita. Se miten suhtautuu ongelmiinsa paljastaa sen kuka on tervepäinen ja kuka ei.
        On minunkin elämässä riittänyt vastoinkäymisiä: silti en ole bipo.


      • MitäänSöpöstelyäOle.
        On se niin söpöä kirjoitti:

        Mitä romantisointia sairaudelle: "kuka voi rintaansa röyhistäen sanoa olevansa täysin terve? Vapaa jokasuhteessa kaiken maailman painolasteista yms.? "
        Kukaan ei varmasti ole "vapaa" elämän "painolasteista" ja arjen haasteista.
        Jokaisella on omia ongelmia elämässä, tuskin täällä monikaan täysin ilman vastoinkäymisiä menee. Mutta kyse onkin siitä kuka on sairas ja kuka ei ole sairas.
        Sairastuneet (bipot) pistävät kaiken matalaksi, rellestävät, juovat, tuhoavat perheensä, parisuhteensa, työnsä, ja sitten syytellään muita. Se miten suhtautuu ongelmiinsa paljastaa sen kuka on tervepäinen ja kuka ei.
        On minunkin elämässä riittänyt vastoinkäymisiä: silti en ole bipo.

        Terveet, fiksut, sivistyneet ja vastuuntuntoiset ihmiset eivät täällä eivätkä muuallakaan rääkkää sairaita ihmisiä. "Terveet" kylläkin, sellaiset, jotka eivät ole itse saaneet diagnoosia.

        Tuota kaksisuuntaistakin on monen asteista, lievimmillään se voi olla ainoastaan mielialan aaltoiluhäiriötä. Luonnollisesti tämän sairauden kanssa elämäninen on sitä helpompaa, mitä lievempi sairauden aste on. Itselläni on tuo lievempi tyyppi 2, enkä allekirjoita tuota "rimpsuasi". Itse en esim. koskaan ole ollut sairaaala(osasto)hoidossa, en manian (omani ovat ainoastaan olleet hypomaniaa - 2 selkeää jaksoa 5 v aikana; tämä tyyppi2 nimittäin painottuukin masennukseen), psykoosin tai itsetuhoisuuden vuoksi. Se kertoo jo kohdallani jotain.

        Suurimmat "rellestykset" sairauden graavimpaa muotoa sairastavilla tapahtuvat juurikin maniassa, sekamuotoisuuden tilassa (mistä siitäkään ei itselläni kokemusta, vaikka olen perehtynyt sairauden kuvaan, ja tiedän mitä se joidenkin, esim. siskoni kohdalla voi tarkoittaa) - sekä yksinkertaisesti psykoosissa, jolloin ihmisen todellisuuden taju hämärtyy. Hänet on toimitettava tällöin toisten toimesta hoitoon. Hän voi tehdä tällöin jotain, mitä ei edes muista myöhemiin tapahtuneen, näinkin voi joillakin käydä - karua, mutta totta. Oleellista olla joutumatta psykoosiin; ettei itse tajua enää mistä on kysymys. Hyvä mun sanoa, kun omani on tosiaan lievempää sorttia. Vuosi sitten vuoden vaihtessa kävelin itse sinne Aurooraan, mutteivät ottaneet osastolle sisään. Oli "vain" hypomaniaa, pitkittynyt traumaperäinen stressireaktio tai jotain etc.

        Mutta nämä ihmiset (me!) tarvitsevat kanssaihmisten tuen, ja oikean asennoitumisen.


    • ykkönen1

      Minulla on kysymys kaikille skeptikoille ja diagnoosien totuudenmukaisuuden vastustajille:

      Jos mielenterveys diagnoosi on keksitty niin mikä näitä ihmisiä vaivaa? "Terveitä" ne eivät ole... kaikkihan sen huomaa.

      Jotta tuollainen kieltäminen johtaisi jonnekkin kannattaisi ainakin antaa joku muu teoria jota voisi tutkia.

      Itse olen bipo1 ja kiitollinen siitä että "syy" oireilulle löytyi.

      • Pseudokuurilla?

        "Jos mielenterveys diagnoosi on keksitty niin mikä näitä ihmisiä vaivaa? 'Terveitä' he eivät ole... kaikkihan sen huomaa. Jotta tuollainen kieltäminen johtaisi jonnekkin kannattaisi ainakin antaa joku muu teoria jota voisi tutkia."

        Thomas S. Szasz, M.D. Cybercenter for Liberty and Responsibility
        www.szasz.com


    • Olet arvokas

      Aloittajalle: Älä anna periksi, äläkä välitä näistä Suoli24.n k.usipäistä jotka yrittävät lannistaa sinua. Sinulla voi olla edessä mahtava elämä, takuulla parempi kuin näillä haukkujilla ja lannistajilla. kunhan annat ajan kulua ja elämän löytää uomansa.

    • Peteris

      Minulla todettiin bipo pari vuotta sitten. En ottanut asiaa tosissani, ja lopetin viime keväänä lääkitykseen, koska mielestäni ne vaikuttivat älylliseen suorituskykyyn ja tunteiden kokemiseen. Alku meni hyvin, mutta loppuvuodesta minulle tuli vauhti päälle. Lähdin ex-tempore reissuille ympäri etelä-Suomea ja lopulta Puolaan ja Viroon. Viron reissulta palatessa tutustuin vääriin ihmisiin ja minulta varastettiin kännykkä ja tabletti, auton avaimet ja henkkarit. Seuraavana päivänä oli autokin hävinnyt.

      Vaimokin kyllästyi ja otti eron. Nyt olen ollut 3 viikkoa sairaalahoidossa. Itsekin mietin miten selviän tämän sairauden kanssa loppuelämäni. Yritän pitää toivoa yllä, kalustelen uutta yksiötäni ja yritän saada opintoni loppuun sairaalasta käsin.

      Voimia sinulle ,

      • lapaset-ilmaan

        Lääkeviekkareissa ihmiset tekevät mitä oudompia ja omalle luonteelleen epänormaalimpia asioita. Tökötit olisi syytä lopettaa hitaasti, jotta tällaiset seuraamukset voidaan minimoida mahdollisimman tehokkaasti. Toisaalta vaikea sanoa mikä osa siitä tuossa vaiheessa on voinut olla enää viekkarijohtoista, olettaen, että reissusi ja lopettamisen välillä oli eroa yli puoli vuotta (viekkarit voivat kestää helposti yli puolivuotta, mutta olisit varmasti jo matkaasi ennen kokenut tunnistettavia viekkareita). Mitä olit tehnyt ja miten toiminut 'loppuvuodesta' jäi kyllä kysymysmerkiksi. Mitä haluan sanoa, että mitään käytöstään tai päätöksiään, hyviä tai huonoja, ei voi laittaa "bipon" piikkiin. Bipo ei ole oikea sairaus, joten se ei aiheuta mitään. Huumaavat aineet ja ihmisluonne kylläkin.


      • Hakeudu_hoitoon
        lapaset-ilmaan kirjoitti:

        Lääkeviekkareissa ihmiset tekevät mitä oudompia ja omalle luonteelleen epänormaalimpia asioita. Tökötit olisi syytä lopettaa hitaasti, jotta tällaiset seuraamukset voidaan minimoida mahdollisimman tehokkaasti. Toisaalta vaikea sanoa mikä osa siitä tuossa vaiheessa on voinut olla enää viekkarijohtoista, olettaen, että reissusi ja lopettamisen välillä oli eroa yli puoli vuotta (viekkarit voivat kestää helposti yli puolivuotta, mutta olisit varmasti jo matkaasi ennen kokenut tunnistettavia viekkareita). Mitä olit tehnyt ja miten toiminut 'loppuvuodesta' jäi kyllä kysymysmerkiksi. Mitä haluan sanoa, että mitään käytöstään tai päätöksiään, hyviä tai huonoja, ei voi laittaa "bipon" piikkiin. Bipo ei ole oikea sairaus, joten se ei aiheuta mitään. Huumaavat aineet ja ihmisluonne kylläkin.

        Bipo on sairaus tai häiriö, ihan sama. Mutta ilman lääkitystä elämästä ei tule bipouden kanssa mitään. Se on fakta. Sinä taas olet trolli tai et ole vaan hoitomyönteinen. Sinunkaltaisiasi on sairaalat pullollaan koska sitä sairaudentuntoa ei ole ja lääkkeitä ei syödä. Toivon että saat elämäsi kuntoon.


    • VältäPiristeitä

      Hei vaan, mulla unihäiriö, korjaantui melatoniinilla. Samalla parani stressi, psoriasis ihottuma ja lonkan nivel rikko, (reuma?) sairastelin, oli sosiaalisentilanteidenpelkoa, maanis-depressioo, psykooseja jne... että kannattaa nukkua hyvin, niin noi 'oireet' katoaa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5088
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3337
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1010
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe