Pakkohan se on täällä valittaa

pyllistän-

että kun muutin takaisin Suomeen, 20 ruotsin vuoden jälkeen, niin kaikkihan meni pieleen. Karmea byrokratia, minua pompoteltiin paikasta toiseen, kaikki olivat epäystävällisiä ja minua pidettiin vieraana. En saanut ystäviä enkä mitään, ylipäätään Suomi on pas.ka maa ja ihmiset v-maisia.

Minussa ei ollut, eikä ole mitään vikaa.

15

559

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siinäpä se

      "Minussa ei ollut, eikä ole mitään vikaa" Tassä varmasti osa syy siihen, että paluumuutto meni osaltasi pieleen.

      Byrokratiaa varmasti alussa on, jotta saadaan tilanne selvitettyä viranomaisten kanssa.

      Suomalaiset ovat mielestäsi v-mäisiä; niin aloitetaan vaikka itsestäsi.

      "Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan." Olen aina ollut sitä mieltä, että hyvällä tuulella ja kohteliaasti käyttäytymällä saa takaisin samanlaista palvelua.

      Saat varmasti ystäviä heti kun pääset tuosta "minussa ei ole vikaa..."- asenteesta. Ystävät ansaitaan, ei niitä mistään vaan SAA.

      • Schlauberger

        Ystävällisyys ja kohteliaisuus - heh. Jos olet ystävällinen ja avoin ja haluat kohdata toisen nimenomaan avoimesti ja ystävällisesti, sinua katsotaan melkeinpä jopa säikähtyneenä, kuin olisit tupsahtanut siihen vieraalta planeetalta. Kai siihen ei ole totuttu täällä ja sinua pidetään ehkä jonkinlaisena "kylähulluna", jos vielä aloitat small talkin - vaikkapa vain varovasti.


    • sveitsiläinen

      täytyy tähän myös sanoa jotakin. käyn suomessa lomilla jo yli 30v ja olen aina saanut hyvää palvelua joka paikassa. hymyilen ja juttelen ja saan sitä samaa takaisin.
      kerran sain todella tympeää palvelua marimekossa ja valitin siitä mailin kanssa suoraan marimekon yhteystietoihin. sain sieltä tänne sveitsiin anteeksipyynnön ja lahjan, 2 käsipyyhettä ja lautasliinoja!

      ystäviä olen saanut lomilla kutsumalla heitä käymään mökille ja olemalla avoin. sieltä on sitten tullut vastavierailu kutsuja. suomalainen on vähän juro, mutta kannattaa yrittää, sillä ovathan he aitoja ihmisiä.

    • paluumuutin

      Minä olen suomalainen, mutta en ollenkaan "juro". Takana on myös vuosia ulkomailla, kunnes 10 vuotta sitten palasin vihdoin Suomeen. Minulle tämä on ollut pelkästään hyvä kokemus. Olen töissä arvostetussa ammatissa, tulen tuloillani toimeen, asun mukavasti jne. Ystäviä voisi kyllä olla enemmän.

      • Suomesta huolestunut

        Olin 20 vuotta ulkomailla, en kaukana, mutta tuossa ajassa ehtii kotoutua ja tuntea ulkomaan kotimaaksi. Eläkkeelle siirtymisen jälkeen päätin muuttaa takaisin synnyinmaahan, tosin pitkän harkinnan jälkeen. Muodollisesti paluu sujui ongelmitta. Viralliset ihmiset olivat mielestäni ystävällisiä ja eri palvelutilanteissa hymyyn vastattiin hymyllä. Ongelmat alkoivat vanhojen tuttujen ja ystävien kanssa jutellessa. Rohkenin kritisoida suomalaista yhteiskuntaa ja tehdä parannusehdotuksia, jotka perustuivat saamiini kokemuksiin muualla. Tämä oli liikaa. Minulta kysyttiin, että millä oikeudella herjaat maailman parasta maata, jossa et ole edes asunut viime aikoina. Eikö Suomi sinulle kelpaa. Mene takaisin sinne paratiisiin, mistä tulit. Eli suhtautuminen muistutti yleistä asennetta maahanmuuttajia kohtaan. Tapasin kesällä pari paluumuuttajaa, joilla oli samanlaisia kokemuksia. Voi olla, että olemme poikkeuksia ja kaikilla muilla menee hyvin, mutta uskallan kysyä onko muut paluumuuttajat kokeneet kuvaamaani kohtelua tai jopa syrjintää.


      • sitä saa mitä tilaa
        Suomesta huolestunut kirjoitti:

        Olin 20 vuotta ulkomailla, en kaukana, mutta tuossa ajassa ehtii kotoutua ja tuntea ulkomaan kotimaaksi. Eläkkeelle siirtymisen jälkeen päätin muuttaa takaisin synnyinmaahan, tosin pitkän harkinnan jälkeen. Muodollisesti paluu sujui ongelmitta. Viralliset ihmiset olivat mielestäni ystävällisiä ja eri palvelutilanteissa hymyyn vastattiin hymyllä. Ongelmat alkoivat vanhojen tuttujen ja ystävien kanssa jutellessa. Rohkenin kritisoida suomalaista yhteiskuntaa ja tehdä parannusehdotuksia, jotka perustuivat saamiini kokemuksiin muualla. Tämä oli liikaa. Minulta kysyttiin, että millä oikeudella herjaat maailman parasta maata, jossa et ole edes asunut viime aikoina. Eikö Suomi sinulle kelpaa. Mene takaisin sinne paratiisiin, mistä tulit. Eli suhtautuminen muistutti yleistä asennetta maahanmuuttajia kohtaan. Tapasin kesällä pari paluumuuttajaa, joilla oli samanlaisia kokemuksia. Voi olla, että olemme poikkeuksia ja kaikilla muilla menee hyvin, mutta uskallan kysyä onko muut paluumuuttajat kokeneet kuvaamaani kohtelua tai jopa syrjintää.

        Minä en ole, en ainakaan vielä, paluumuuttaja, mutta kommentoin kuitenkin.

        Olen AINA ollut hyvin varovainen kritikoidessani maata, jossa asun (itse asiassa kritikoin erittäin vähän, koska tiedän hyvin, mitä siitä seuraa.) On sanomattakin selvää, että reaktio = vetää itseään turpaan.

        Minkälaisen reaktion luulit saavasi kritikoidessasi ja arvostelemassasi Suomea ihmisille, jotka ovat maassa asuneet koko ikänsä?


      • Schlauberger

        Suomessa ei ole totuttu siihen, että yhteiskunnallisista epäkohdista puhutaan ääneen. Yleistä keskustelua ei kertakaikkiaan ole eikä siitä pidetä. Tuntuu jotenkin, ettei ihmiset ole kiinnostuneet yhteiskunnallisista asioista. Suomessa ei ole juuri ollenkaan tutkivaa - epäkohtia julkituovaa journalismia.


    • Vaikea palata

      Ei se oo aina niinkään!

      Uskon ihan täysin aloittajaa.
      Jostain syystä on vain tapana heti "puolustautua" ja "keksiä syy".

      Luulisin että riippuu siitä, mille paikkakunnalle muuttaa.

      Toisekseen paluumuuttaja on sen verran muutuunut (pakosta, - sopeutuessaan uuteen maahan ja sen ehtoihin), että entisen maan tavat hämmästyttävät.

      Paluumuuttajalla on jo nyt sen verran pahaa mieltä, että ei tarttis tulla toisten lisäämään "sitä saat mitä tilaat" tyylillä.

      Paluumuutto on vaikeaa.
      Pitää vaan opetella uusia tapoja suhtautumaan.

      Jos auttaa, että täällä valittaa, niin sehän on hyvä.
      Kyllä se siitä.

      • sinä sen sanoit

        "entisen maan tavat hämmästyttävät"

        "Pitää vaan opetella uusia tapoja suhtautumaan"

        Aivan niin, pitää sopeutua, eikä kritikoida ja yrittää muuttaa muita.


      • hyvin kävi
        sinä sen sanoit kirjoitti:

        "entisen maan tavat hämmästyttävät"

        "Pitää vaan opetella uusia tapoja suhtautumaan"

        Aivan niin, pitää sopeutua, eikä kritikoida ja yrittää muuttaa muita.

        Olen paluumuuttaja ja puhun siinä missä muutkin epäkohdista mitä Suomessa on.Mitä väliä onko paluumuuttaja vai ei, asiat kiinnostavat kaikkia asukkaita ,niin hyvät kuin huonotkin joita on joka maassa.
        Itselläni suijui muutto suomeen 30 vuoden poissa olon jälkeen hyvin,sain kutsun tervetuliais kahville kaupungintalolle,sekä kutsun kaupungin opastetulle kierrokselle.Virastoissa palvelivat todella hyvin.
        Aluksi vain oli totuttelemista koska olin muuttanut nuorena pois,enkä ollut asioinut ennen suomessa eri virastoissa jne...kestää pari vuotta sopeutua suomen menoihin jos on ollut pitkään pois.


    • Mitämuutajatteleemus

      Ovatko paikalliset turhan herkkähipiäisiä?

      • outoa

        Monet suomalaiset juttelevat mukavasti siihen asti mutta kun tulee puheeksi etä on asunut Ruotsissa,vetäytyvät ja juttu alkaa kangertelemaan.Tulee tunne kuin olisin joku rikollinen.
        Suomessa olen kokenut ,että on vaikeampi saada ystäviä.Muuten on ihan hyvin mennyt.


    • Hirkis

      Herran pelko on viisauden alku ja kohta allahin.

    • Skånepåg

      Ei kyllä tulis mieleenkään muuttaa takas ryysyrantaan.- Tais musta tulla Närpiön soutaja :D

    • ymmärränkyllä

      Ihan hyvä että valitat täällä.

      Joo ei oo hyvä olla paluumuuttaja.
      On tottunut että on silleen, sitä ite yrittää ja yrittää ja sitten kun palaa "omiensa" pariin, ei enää hyväksytäkään.

      Otan todella osaa!

      Mitä tehdä?'

      Hyvä tapa on kertoa täällä. Sitten ei auta kuin vaan yrittää uudelleen.

      Onnea!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1465
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1092
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe