Leuassa tulehtuneet finnit jotka ei häviä

mikä avuksi

Onkohan kellään kokemusta, mistä voi johtua leukaan jatkuvasti tulevat finnit? Ilmestyvät siis leuan sivuille ja eivät "kypsy" ollenkaan, ei siis tule sitä valkoista päätä jotta pääsis puristaa - näyttävät punaisilta pateilta. Nyt ollut 3-4 finniä n. 3 kk, bacibactia olen koittanut laittaa (sisältää antibioottia), ei vaikutusta. Hammastahnalla ei vaikutusta. Olen nainen, 24 v.

94

19417

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samanlaista

      Hormonaalista?

      • doerps

        Koska se voi olla nimenomaan hormonaalista, siihen ei ole juurikaan keinoa, muuta kuin aika, joka muuttaa hormoonitoimintaa tai sitten ne e-pillerit. Yksi vaihtoehto finnien hillitsemiseen on sinkkitablettien syöminen. Kosteusvoiteita ei pitäisi unohtaa; usein pestään liikaa siinä toivossa, että finnit lähtevät, mutta samalla viedään ihosta riittävä kosteus ja ihon ph-tasapaino, jota se tarvitsee. Tottakai mausteiset ja rasvaiset ruat pitäisi olla kieltolistalla. Riittävästi vettä pitää juoda, jotta aineenvaihdunta toimii.


      • Lopultakin
        doerps kirjoitti:

        Koska se voi olla nimenomaan hormonaalista, siihen ei ole juurikaan keinoa, muuta kuin aika, joka muuttaa hormoonitoimintaa tai sitten ne e-pillerit. Yksi vaihtoehto finnien hillitsemiseen on sinkkitablettien syöminen. Kosteusvoiteita ei pitäisi unohtaa; usein pestään liikaa siinä toivossa, että finnit lähtevät, mutta samalla viedään ihosta riittävä kosteus ja ihon ph-tasapaino, jota se tarvitsee. Tottakai mausteiset ja rasvaiset ruat pitäisi olla kieltolistalla. Riittävästi vettä pitää juoda, jotta aineenvaihdunta toimii.

        Laser auttoi minua lopulta. Sitä ennen olin kokeillut kaikki. Arvetkin tasoittui.


      • vai ongelma
        Lopultakin kirjoitti:

        Laser auttoi minua lopulta. Sitä ennen olin kokeillut kaikki. Arvetkin tasoittui.

        Aloittajalla pari näppylää leukapielissä mikä ei todellakaan ole mikään akne-ongelma, eri juttu on vuosia kestänyt ongelma missä koko naama on finnien peitossa joten aloittaja voi unohtaa laserit ja roaccutan-kuurit.


    • ei enää

      Oisko ihonalaisia finnejä? Mulle kans tuli niitä usein ja eivät meinanneet ollenkaan lähteä. Hain viimein Isotretinoinkuurin,ku sain niin tarpeekseni.

      • Doctorisi

        Älä lapsi kulta huoli asiasta,
        kun kasvat aikuiseksi niin kaikki muuttuu.
        pidät huolta puhtaudesta ja annat niiden
        kukoistaa,mitä enemmän sorkit niitä likaisilla sormillasi
        sitä pahemmin ne tulehtuu.
        Stressi lisää niitä ja taas huomenna
        pari uutta näppyä kun mietit niitä,
        maailmassa isompia asioita kun joku finni
        joka kuuluu teiniyteen!


      • 3+6
        Doctorisi kirjoitti:

        Älä lapsi kulta huoli asiasta,
        kun kasvat aikuiseksi niin kaikki muuttuu.
        pidät huolta puhtaudesta ja annat niiden
        kukoistaa,mitä enemmän sorkit niitä likaisilla sormillasi
        sitä pahemmin ne tulehtuu.
        Stressi lisää niitä ja taas huomenna
        pari uutta näppyä kun mietit niitä,
        maailmassa isompia asioita kun joku finni
        joka kuuluu teiniyteen!

        Näinhän se on, mutta tulevat vanhemmiten taas esiin uudelleen. Ne perintötekijät.


      • Ikuinen finninaama
        Doctorisi kirjoitti:

        Älä lapsi kulta huoli asiasta,
        kun kasvat aikuiseksi niin kaikki muuttuu.
        pidät huolta puhtaudesta ja annat niiden
        kukoistaa,mitä enemmän sorkit niitä likaisilla sormillasi
        sitä pahemmin ne tulehtuu.
        Stressi lisää niitä ja taas huomenna
        pari uutta näppyä kun mietit niitä,
        maailmassa isompia asioita kun joku finni
        joka kuuluu teiniyteen!

        Finnit eivät kyllä ole vain teinien riesa. Itse olen kärsinyt niistä enemmän tai vähemmän teini-ikäisestä lähtien, nyt olen 41v. Pian 50v. täyttävällä veljelläni on tilanne edelleen päällä, kunnon akneiho. Ihmiset, jotka vähättelevät finniongelmia, eivät tiedä mitä ne merkitsevät ihmisen itsetunnolle. Kasvothan me ensimmäiseksi ihmisistä huomaamme, ja varsinkin teini-iässä -mutta valitettavsti myös aikuisena- arvioimme toista hyvin helposti ensivaikutelman mukaan.


      • happywheels

    • ________

      Ainakin mustapäät lähti Nivea -ihonpuhdistuslapuilla, oli kuin mustia neuloja lappu täynnä.
      Johtuu ehkä rasvaisesta ruoasta. En ole käynyt saunassa pitkään aikaan.

      • hk,,

        nyt saunaan,, ja kunnon pitk't löylyt, näpyt lähtee kyl pois kaikella on oma aikansa


      • Haleen

    • apua lääkäriltä

      Ellei vaatteiden kaulusten hyvä puhtaus sekä huivien yms. usein pesu auta niin käy lääkärin juttusilla.

    • ehkäpä

      jo pelkkä kädellä leukaan nojailu voi niitä aiheuttaa. Puhdistukseen käy pelkkä vesi ja saippua. Älä turhaan käytä kalliita litkuja, kuivattavat suotta ja iho alkaa tuottamaan entistä enemmän "omaa rasvaa" ja sit onkin huokoset tukossa. Tietysti mahdollisimman vähän meikkiä, jotta iho pääsee hengittämään. Kyllä se iän myötä ihokin rauhottuu.

      • maikkiiiiiiiiiii

        Ensinnäkin vesi ja saippua kuivattaa entistä enemmän. Tarvitaan kunnon tuotteet.
        Jos kulkee ilman meikkiä, niin kaikki paska pääsee huokosiin, saasteet ym. Meikki toimii suojana iholla päivän aikana. t. kosmetologi


    • 50 v kokemus

      Hae apteekista Neon-antisept liuosta ja vanupuikkoja. Puikoon liuosta ja sillä putsataan tulehtunutta kohtaa.

    • Lääkäri

      Sinulla voi olla HIV

    • kokeile Fucidinia

      Bacibactin ongelmana on se, että se on vaseliini- eli mineraaliöljypohjainen, mistä johtuen se ei imeydy ihoon. Soveltuu siksi lähinnä märkivien haavojen hoitoon, ei niinkään ihonalaisten finnien. Pyydä lääkäriltä reseptillä parempaa antibioottivoidetta, esimerkiksi sellaista kuin Fucidin. Itsellä lähti finnit sillä aika tehokkaasti.

    • Ron Jeremy

      Hommaa mies!

      • Täh?

        Minkähänlainen sen olla pitäs ku mulla ollu monta ja silti finnejä ?!


      • metsästäjätyyppi
        Täh? kirjoitti:

        Minkähänlainen sen olla pitäs ku mulla ollu monta ja silti finnejä ?!

        Ei ainakaan mikään akkamainen pullia leipova nössö.


    • valmistuva th 23v

      Kannattaa mennä lääkäriin tai terveydenhoitajalle ja keskustella esim. ehkäisypillereistä jotka voisivat auttaa radikaalisestikin iho-ongelmiin. Itse kärsin teini-ikäisenä pahasta aknesta ja kaduttaa näin jälkikäteen ettei asiaa ruvettu silloin jo lääkärissä hoitamaan, koska arvet voivat jäädä loppuiäksi. Myöhemmin kun sain oikeanalaisen e-pillerin käyttöön niin finnejä ei tullut oikeastaan enää yhtään pari kk aloituksen jälkeen.

      • entinen Finni

        Älä hyvä ihminen sorru ehkäisypillereihin ,eikä antibiootteihin ,niitä lääkärit jakelevat mielellään päästäkseen sinusta eroon .Huoneenlämpöinen puhdas vesi ilman hajusaippuoita ,ja vähärasvainen ruokavalio autaa,ja sitten odottamaan aikuistumista . Joillakin saattaa mennä yli parikymppiseksi ennekuin finnit alkavat häipymään .Kannattaa olla kärsivällinen ja viisas sortumatta jälkiseurauksia aiheuttaviin myrkkyihin .


      • hormoonit auttoi
        entinen Finni kirjoitti:

        Älä hyvä ihminen sorru ehkäisypillereihin ,eikä antibiootteihin ,niitä lääkärit jakelevat mielellään päästäkseen sinusta eroon .Huoneenlämpöinen puhdas vesi ilman hajusaippuoita ,ja vähärasvainen ruokavalio autaa,ja sitten odottamaan aikuistumista . Joillakin saattaa mennä yli parikymppiseksi ennekuin finnit alkavat häipymään .Kannattaa olla kärsivällinen ja viisas sortumatta jälkiseurauksia aiheuttaviin myrkkyihin .

        Onko suomalaisilla joku lukemisen ymmärtämisen häiriö??? Kysyn vaan kun aika moni finninaama saattaa olla reippaasti yli parikymppinen, finnejä voi tulla ihan oikeasti aikuisiässäkin, ei ole mikään pelkkä teinivaiva. Lääkäritkään ei aina osaa auttaa, valitettavasti. Moni ns. finni-kuuri on suorastaan myrkkyä elimistölle.


    • satu11

      Sinkki ja A -vitamiini puhtaus. Mutta kummankin kanssa pitää tietää rajansa.
      A-vitamiini kertyy elimistöön liiallisesti käytettynä. Ja sikki väärin oettuna estää
      raudan imeytymistä. Mutta kummatkin erinomaisia iholle. Ota selvää näistä.
      Ei muuta. Hyviä jatkoja!

    • Kallen tyttö

      Jos ne ovat suuria pallukoita joihin ei tule esim mätää vaan ovat kovia ja kipeitäkin. Ne voivat olla esim kystatyyppisiä. Kannattaa mennä edes kerran ihotauti lääkärille , saat mahdollisesti esim sisäisesti otettavaa lääkettä. Pahimmissa tapauksissa esm. kysta tyyppiselle annetaan a-vitamiinia kuurina sekä puhdistus ja rasvaus apteekki tuotteilla.

    • Roaccu

      Todennäköisesti kaulahuivi tai takin kaulus osuu koko ajan ihoosi leukaperistä ja leuasta, joten se aiheuttaa finnejä. Pese takkia ja huivia useammin. Jos et käytä huivia, niin voisi olla hyvä käyttää pehmeää huivia, jotta takin kaulus ei raavi tulehtunutta ihoa.

      Vaikuttaa siltä, että iho-ongelmasi on aika paha, joten varaa aika ihotautilääkärille, niin saat ohjeet ihonhoitoon. Jos on varaa, käy myös kosmetologilla puhdistuttamassa ihosi.

      Jos rahat eivät riitä ihotautilääkäriin ja kosmetologiin niin apteekistakin saa ihan hyviä tuotteita. Tarvitset ainakin kasvojen ihon puhdistukseen (aamuisin ja iltaisin) käytettävän puhdistusemulsion sekä kosteutusvoiteen, jotta ihostasi ei tule pintakuiva. Kolmas aine jonka tarvitset on näppylään "töpöteltävä" kuivattava voide. Jos on ylimääräistä, niin hanki myös kasvovesi.

      Puhdista kasvot huolellisesti aamuin illoin. Jos välillä harrastat esim. urheilua, niin huuhtele treenin jälkeen kasvot vedellä. Älä hinkkaa pyyhkeellä kovaa kasvojasi, jotta finnit eivät mene rikki, vaan enemmänkin taputtele iho kuivaksi.

      Älä koskettele käsillä naamaasi.

      Joillakin ihmisillä rasvainen prosessoitu ruoka (esim. hampurilaiset, karkit, ranskalaiset, limut) ovat epäterveellisiä, jolloin se heijastuu myös ihoon. Yritä välttää rasvaisia ja sokerisia epäterveellisyyksiä ja vaihda esim. juusto ja suklaa vaikka kasviksiin ja hedelmiin.

      Jos näillä konstein et saa 1-2 kuukaudessa ihoasi parempaan kuntoon, niin suosittelen menemään uudelleen ihotautilääkärille. Saat joko pitkän antibioottikuurin, joka nopeasti tyrehdyttää tulehtuneet finnit (ongelma ei poistu pysyvämmin, jos et puhdista naamaasi huolella) tai pahimmissa tapauksissa ainoa ratkaisu on Roaccutan-A-vitamiinijohdannaislääke, joka osalla aknepotilaista poistaa finnit jopa pysyvästi.

    • moi käytäs syylä voidetta

    • tunne hormoonisi :)

      höpö höpö mitään lääkäriä tarvita joka risaukseen!! näppysi ovat hormonaalisia; kilpirauhasen toiminta tasapainoon (ruokavalio, stressi ym.) , insuliini tasapainoon; liiat sokerit, hiilarit pois, pieniä annoskokoja ruoassa, mieshormoneja on veressä enempi naisellakin, jos ei ole seksielämää ja patteja tulee juuri hormonaaliselle alueelle eli leuan ja suun seutuun. Näillä neuvoilla onnistut :)

      • tunne hormoonisi 2

        .. ja vielä; älä osta voimakkaita rasvoja ym.puhd.tuotteita, niillä pilaat varmasti nuoren kauniin ihosi


      • järkiperäinen pöllö

        Pervojen ohjeita. Mene tuohon sänkyyn seljälles ,niin kyllä finnit lähtee ??? Seksi ei ole mikään parannuskeino .Hormmoonien kehitysvaiheessa saattaa kroppa heilahdella laidasta toiseen .Syynä voi olla perinnölliset tekijät ,joita ei muuta mikään ,ei edes odotus . Verikoe on hyvä ottaa ,josta voi lukea veren koostumuksen ,mitä kehossa on meneillään .Turhaa voidella pintaa jos syyt ovat syvemmällä .


    • Akneneuvos

      Hae lääkäriltä reseptivoiteet. Niitä kannattaa kokeilla ennen kalliita ja rankkoja pillerikuureja. Puhdista iho joka aamu ja kosteuta kevyesti. Jos jaksat, puhdista iho myös keskelllä päivää. Vältä ihoa tukkivia, rasvaisia meikkivoiteita. Laita kännykälle ja tietokoneeseen aika ajoin desinfiointiainetta. Pidä kädet puhtaina, äläkä turhaan lääpi kasvoja. Jos sinulla on e-pillerit, keskustele lääkärin kanssa.

      Voit myös murskata aspiriinitabletin ja levittää sitä ohuelti yöksi iholle. Kun olen liikkunut ja hikoillut, käy HETI viileässä suihkussa.

      Itse kärsin finneistä, mutta koitan säännöllisellä hoidolla pitää ongelman niin minumaalisena kuin mahdollista.

    • Juis

      Hormonaalista!!

    • ön eriköistä

      Jo on vastauksia, kaulahuivi aiheuttaa finnejä.. Miksi ei saisi kosketella, jos kosken sormella otsaani, niin tuleeko siihen heti finni, tuskin.

    • Väiskinpoika

      Olen yli 50-vuotias mies. Akneiho alkoi vaivata minua rippikouluiässä. Eikä mitään pieniä näppylöitä, vaan todella isoja. Ja niitä saattoi olla kehossa vähän joka puolella mutta lähinnä kasvoissa ja hartioissa sekä selässä, rintapuolella vähemmän. Kävin lääkereillä asiasta useita kertoja ja sain sisäisesti otettavaa lääkettä sekä ulkoisesti voideltavaa lääkettä tai lääkkeitä.

      Akne-vaiva jatkui ja jatkui ja kun olin sinun ikäisesi minua lohdutettiin kyllä ne aikanaan häviää. Kun tulee keski-ikään, niin silloin viimeistään. Minun on todettava, että kyllä finnit ovat radikaalisti vähentyneet mutta ei ne minulta ole hävinneet. Vieläkin selkään, hartioihin, niskaan ja ikävä kyllä myös kasvoihin tulee ikäviä finnejä jatkuvasti.

    • mää antasin sellasen ohjeen nyt aluksi että juo vettä 3litraa päivässä! se parantaa ihoa todella paljon!

    • Ruokavalio kuntoon!

      Ruokavalio kuntoon! Moni on saanut ihon kuntoon siirtymällä vegaaniruokavaliolle, mutta jos et ole valmis sellaiseen (vielä), niin vähennä kuitenkin maitotuotteiden, lihan ja kananmunien syöntiä. Maitotuotteet aiheuttavat suurimmat ongelmat. Sitten vain lisäät kasviksia ja hedelmiä ruokavalioon, ja pitäisi ihon parantua!!

      Let food be thy medicine and medicine be thy food. ~Hippocrates

    • Maito pois ja kalkki tilalle. Mahdollisesti myös vehnätuotteet.

    • reiop2

      käyppä kosmetologilla ihonpuhdistuksessa säännöllisesti.itse olen 40-vuotias ja käyn 2-kuukauden välein.ei tule näppyjä.käyn ullraäänipuhdistuksessa.jos silläkään ei rauhoitu niin ihotautilääkärille.antavat hyvät antibiootit suun kautta kun pyytää.:):)

    • on sullakin ongelma

      Onko sillä muka niin isoakin väliä? Olet nainen, saat kenet tahansa miehen, milloin tahansa, missä tahansa, miten tahansa sormiasi napsauttamalla - oli finnejä tai ei. Luulisi teillä hienohelmoilla olevan pahempiakin murheen aiheita kuin jotkut pinnalliset finnit, jotka loppujen lopuksi on pelkkä nopeasti haihtuva kärpäsen paska, kun vertaa miesten ongelmiin.

    • Ex Acne

      Roaccutan auttaa takuuvarmasti. Itse söin kuurin 15 vuotta sitten eikä sen jälkeen ole ollut näpyn puolikastakaan.

      • neverendingstory1

        Kuule kun ei auta. Olen ollut kahdesti roaccutan-kuurilla. Ekalla kerralla iho voi hyvin 3 vuotta, sitten ongelma palasi. Toinen kerta ei auttanut senkään vertaa. Ja ne sivuvaikutukset on kamalia. Olen nyt 48 v. Odotan että vaihdevuodet tekis lopun tästä rupinaamasta. Tsemppiä ja jaksamista vaan kaikille kohtalotovereille.


    • Pakkelipärstä

      Voi voi, kun kasvat oikein aikuiseksi niin nuo mätäpaiseet jättävät sinut ihan kokonaan rauhaan.....

    • siniver

      Itsellä kanssa ollut isoja, niin sanottuja "Hormooninäppyjä".Tuntuu että mitkään aineet ei kyllä pure niihin juurikaan ? Peltopyy92,,,olet oikeassa,että vesi on paras hoito! Moni juo vettä liian vähän ja varsinkin talvella.

    • kosmetologi1

      Moni tekijä voi vaikuttaa. Käy asiantuntevalla kosmetologilla kasvohoidossa, joka osaa kertoa sinulle ihostasi paremmin ja mitä ihosi tarvitsee!

      • tsemppiä!!!!

        Meillä tyttärellä helpotti kovasti käynti Guinot-ihonhoidossa. Kerta riitti ja sen jälkeen on käyttänyt Guinotin seerumia ja kasvovettä. Hormonikierron aiheuttamia finnejä toki tulee edelleen, mutta eivät ole yhtä pahoja. Nuo Guinotin tuotteet on muuten Virossa edullisempia, jos siellä on käyntiä. Tosin niitä saa vain valtuutetuilta kosmetologeilta, kuten Suomessakin. Tallinnassa esim. Sinine Salong.

        Kannattaa myös miettiä ehkäisyä. Oletko aloittanut e-pillereiden käytön? Merkkiä vaihtamalla voi finnit häipyä, jos siis johtuvat niistä.


    • ...

      Hammastahnalla??? Toivottavasti oli vitsi.

      • toimiiii

        Hammastahna on vanha ja oikeasti toimiva konsti. Kokeiltu on.


    • Puhdas

      Sain lääkäriltä reseptin Fucidin-voiteeseen ja Kefexin-lääkekuurin.Tehosi ja olen sen jälkeen tarvittaessa käyttänyt Fucidinia.

    • pocs

      Hormooniperäistä taitaa olla. Todettiin ittellä monirakkulaiset munasarjat joissa nuo on yhtenä oireena . Ittellä auttoi liikunnanlisääminen ettei tullut noita hormooninäppyjä enää ( pisti kierron kuntoon) ja jääneisiin perusfinneihin auttoi D-vitamiinilisä. Ihan samaten syön suklaata ym kuin ennenkin.

    • dpeorp

      Etsi ja käytä voidetta, mikä sisältää luonnon aloe veraa ja muista myös muut ruokailuun ja ihon puhdistukseen liittyvät neuvot.

    • Nutturapää_

      Nojailetko kenties käsilläsi poskiisi tai leukaasi ja haudot ihoasi kämmenten ihon alla ?

    • MCJeremy

      Aikuisviihdealalle ja siemennesteet naamalle, finnit peittyy siinä samassa

    • 12+23

      Itse pääsin eroon aina samaan paikkaan tulevasta finnistä kun lopetin syömästä sitä suklaata sekä einesruokia.
      Syö siis terveellisesti niin ei kerry ylimääräisiä rasvoja.

    • keliakia

      Gluteeniton ja maidoton ruokavalio.

    • Eikö parempaa

      Ei yhtään kunnon neuvoa vielä ongelmaan. Ei kertakaikkiaan ainuttakaan.

      Kaikki neuvot yhtä tyhjän kanssa tähän asti.

    • Eliiisa.

      Oletko kokeillut apteekista ilman reseptiä saatavaa lääkeliuosta nimeltä Wicnelact? Minulla oli 20 vuotta juuri noita syviä finnejä leukaperissä, ja vasta Wicnelactin säännöllinen käyttö poisti ne.

      Haudo finniä Wicnelactiin kostutetulla pumpulilla joka päivä aamuin illoin n. 5 minuuttia. Älä painele tms., vaan pidä vain tukevasti pumpulia finnin päällä.

      Wicnelactin lääkeaine tunkeutuu ihon läpi ja haihduttaa ihonalaisen finnin pois. Finni pienenee parissa päivässä, kunnes se on poistunut!

      Käytä Wicnelactia muutoin kasvoveden tapaan. Yksittäisille syville finneille anna edellä kuvattu käsittely

      Jos finniongelma on paha, käytä lisäksi (siis ei Wicnelactin sijasta, vaan sen lisäksi) apteekista ilman reseptiä saatavaa Basiron 5% -voidetta, jota levität runsaasti koko leuan alueelle pesun ja Wicnelactin jälkeen. Anna kuivua n. 10-15 minuuttia, jonka jälkeen levitä kosteusvoide. Tämä käsittely, samoin kuin Wicnelact aluksi kuivattaa ihoa käsittelyalueelta, mutta tämä kuuluu asiaan. Jos kuivuminen on erittäin pahaa, tee hoito muutaman päivän ajan vain illoin.

      Wicnelactia saa ainakin hyvin varustetuista apteekeistä ilman reseptiä, se maksaa 8,15 euroa. Myös verkkoapteekeista sitä saa tilattua, jos lähellä ei ole hyvin varustettuja apteekkeja. Basiron 5% -voidetta saa apteekeista ilman reseptiä reilulla kympillä.

      Muista käyttää näiden tuotteiden päälle kosteusvoidetta. Tähän hyvä vaihtoehto on Humektan-perusvoide.

    • rupiturpa

      Elkää hyvät nuoret puristelko finnejänne. Neulalla reikä näppyyn
      ja muutaman vuorokauden jälkeen patti kypsyy.

    • parantunut

      Itse parannuin aikuisiän finneistä ja paiseista lopettamalla ruokien ja juomien lämmittämisen mikroaaltouunissa. Sain tiedon muilta samalla tavalla parantuneilta ja suhtauduin siihen hyvin skeptisesti. Kuitenkin kokeilin. Finnit katosivat parissa kuukaudessa. Nyt olen ollut puhdasihoinen yli vuoden ajan.

      Olemme yksilöitä, joten se mikä auttaa yhtä, ei välttämättä auta toista.

      Erittäin moni on parantunut myös gluteenittomalla ja maidottomalla ruokavaliolla, kuten edellä joku jo kirjoittikin.

      Jos finnit eivät katoa, niin ajattele että pahempiakin elämänkohtaloita on olemassa.

    • Beauty skin

      -hyvä puhdistus
      - hoitovoide
      - sinkkiä suun kautta 2 tab/ vrk
      - suolisto kuntoon
      - sokeri pois KOKONAAN
      - maitohappobakteeria 1 tab/ vrk

      Iho voi loistavasti

    • Apinajagorilla

      Voi v!ttu miten urpoja "neuvoja" :

      - oikea puhdistus
      - oikea hoito
      - oikea ruoka
      - oikea käsittely
      - oikeat aineet
      - oikea mikrobisto suolistossa

      Ihanko totta? Kysyjä varmaan viisastuu yhtä paljon kuin jos toivottaisi " voi hyvin".

      • Läskipäihin

        Urpoja tai ei, mut voi auttaa. Keijo!!!


    • Nikkeliallergiaa???

      Kärsitkö nikkeliallergiasta? Mulle tuli myös leukaan ihme näppyjä ja ajattelin että mikä finnitauti tuli leukaan. Mutta minulla ne näpyt tuli talvitakin kauluksen napeista ja vetoketjusta.
      Napit ja vetoketju oli metallia ja hankasi leukaan kun olin ulkoilemassa.
      Nyt pidän aina huvia tms. ettei kaulus pääse hankaamaan leukaa.
      Mulla on tuo nikkeliallergia tosi paha, esim housun napeista tulee heti mahaan jos pääse iho kosketukseen.
      Voisiko nämä sinunkin näpyt olla nikkeliallergiaa?

      • cystinen acne

        Sokeri pois. Ja suklaa joka on sokeria.
        Juo vettä ja rasvaton maito. Tai maito pois.


    • erikoiskosmetologi

      Ihan menet terveyskeskuslääkärille, joka määrää sinulle peruslääkkeet aknen hoitoon. Hän arvio, alkaako sisäisen antibioottikuurin paikallishoidon lisäksi.
      Varmasti osaat peruskasvojen aamu ja iltapuhdistuksen suorittaa ja muutenkin jo.
      Lääkäri voi myös tarkistaa esim. onko ehkäisypillereilläsi mahdollisesti osuutta aknen syntyyn ja määrätä aknen hoitoon käytettäviä ehkäsypillereitä.

      t.erikoiskosmetologi

    • muuan_n

      Johtuu likaisesta takinreunuksesta tai likaisesta kaulahuivista tai likaisesta paidanreunuksesta, mikäli se yltää leukaan asti. Pese kaulahuivi kerran viikossa ja suojaa sillä kaulan/leuan alue takinreunukselta. Takkeja harvoin edes pestään. Mikäli iho on herkkä finniytymään, niin pienikin määrä bakteereja aiheuttaa finnejä.

      Kannattaa vaihtaa kasvopyyhekin tosi usein samoin tyynyliina. Kosketteletko leukaa käsilläsi päivän mittaan? Käsissä on myös bakteereita sen verran, että herkkä iho alkaa helposti kukkimaan.

      On lähestulkoon turhaa hoidattaa ja putsata ihoa ja ostaa finnivoiteita, jos kasvosi ovat kosketuksissa pieneenkään määrään likaan. Kun kasvojen alueen hygienia on kunnossa, niin kokeileppa uudestaan Basibactia.

      Toivottavasti paranee. : )

      • sama´

        Niin ja kokeilepa juustotonta ruokavaliota, mikäli se kuuluu ruokavalioosi.


      • tosi paha akne
        sama´ kirjoitti:

        Niin ja kokeilepa juustotonta ruokavaliota, mikäli se kuuluu ruokavalioosi.

        Et tarvii kalliita lääkkeitä vähennä sokeria suklaata pullaa syö kasviksia ja juo vettä voit syödä myös lihaa


    • Saisiko kuvia aiheesta

    • Lehtima1

      Ota 650mg omega3:sta kolme ampulia/vrk,juo vettä 1,5l/vrk.Jätä omega6:n mah-
      dollisimman vähiin, Sokeri,pullat,ranskaliset eli ROSKARUOKA minimiin.Itse olen
      E-epaa käyttänyt ,joka hoitaa juuri tulehduksia,joten patit häviää paremmin kuin
      "andipitiootella".Haittavaikutuksia ei ole kuten "myrkyillä",vaan päin vastoin.

    • Olen tyytyväinen

      Minulle tulee finnejä herkästi. Olen vuosia käyttänyt tarvittaessa Dalacin liuosta, 10mg / ml. Se on reseptilääke. Sain reseptin esittämällä pyyntöni terveyskeskuslääkärille. Hinta oli viimeksi 22,78 €. Olen ollut tyytyväinen.

    • Salmiakkisukka

      En ala veikkaamaan näkemättä että mitä sinun naamassa on varsinki ko en lääkäri ole. Mutta jos ne pahkurat on punasia ja/tai kipeitä niin sanomattaki selvää että sielä on tulehdus ja tulehdukseen auttaa parhaiten Verenkierto. Yks juttu mitä voisit enshätään kokeilla on kylmän ja kuuman vaihtelua.
      Eli vaikka vain hanasta kuumaa vettä paperituppoon tai vanulappuun ja pidät sitä pahkuralla vähän aikaa, sitte esim jääpala jossa on vaikka wc-paperin pala välissä ettei ihan suoraan ole jää vasten ihoa. Vanulappua joutuu kokoajan lämmittään uudestaan mutta se on pieni vaiva. Vaihtelet kylmää ja kuumaa niin alkaa veri kiertään ilosesti niin pitäs tulehduksen alkaa helpottaan parissa, viimeistään muutamassa päivässä.

      Ja se on tosi, huivi ja takin kaulus likasena aiheuttaa finnejä. Ite pesen takin pari kertaa vuodessa ja kaulus ja leuka eivät kohtaa koska huivi on aina välissä, huivi käykin koneessa pari kertaa kuussa, lämmittääkin taas ihanasti kun on puhdas. Yllättävän äkkiä hikinen ja talinen ja naamalta karisseessa meikissä. Joku väitti että ne ei aiheuta finnejä likasena, kummasti minunKIN kaula ja poskien alaosat ja leuka lopetti kukkimasta ko sattumalta tuli pestyä huivi ja takki useammin. Ja huomaa kyllä jos on pesun aika taas huivilla.

      Ja nuo joittenki lallatukset 'kyllä ne pois lähtee ko ikää tulee', joo mullekki sanottiin nuin nuorempana ja aika monta vuotta hoettiin ko mulle siunaantu finnejä jo 10v., nyt olen 29 ja naama on surkeammassa kunnossa ko koskaan. Minun äiti on 57v. ja silläki on vieläki finnejä. Joillaki lähtee iän myötä ja toisila ei. En jättäis sen varaan ko voin kokemuksesta kertoa että pari ensimmäistä arpea ilmestyy yhtäkkiä, sitte niitä tulee ryppäittäin..

      Mutta, käy silti näyttämässä lääkärillä, se voi sanoa jotaki että osta naamasaippuaa ja mene kotia niin sanot sille että ne pahkurat on kipeitä niin sen on pakko tehä asialle jotaki. Pelkän kosmeettisen haitan takia lääkärit ei ala millekkään. Lääkäri vois osata sanoa mistä ne pahkurat johtuu jos esim hormonaalista, siihen ei taia naamasaippua auttaa x) Kieltämäti kuulostaa vähän hormonaaliselta..

      Vaikea se on kellään nuilla tuntomerkeillä tietää mikä sinun naamassa on, edes lääkäri ei nuin vähillä tiedoilla näkemättä voi veikata mitään. Jätä lääkekuuri kuiten viimeseksi vaihtoehdoksi.

      Lykkyä pythyyn!

    • Bacibact ei sovi finneihin oikein vaan on parempi estämään haavojen tulehtumista. Tämä toimii leukafinneihin:

      -Lopeta käsiin nojaaminen leualla, se on ihan varma keino saada finnejä. Ja pyri muutenkin pitämään kasvojen käsillä koskeminen minimissä, ettei käsistä siirry bakteereja kasvoille.

      -Hae apteekista Basiron-voidetta. Sitä on muutamaa sorttia, ei maksa kuin jonkun 5-8 eur ja riittää pitkään. Sitä kun käyttää edes muutamana päivänä viikosta niin auttaa. Alkuun kannattaa käyttää päivittäin siihe asti että finnit on kadonnut.

      -Pese käytössä leukaan koskevat kaulahuivit, kaulurit ja korkeat takin- tai paidankaulukset yms. samalla kun aloitat hoitokuurin, ja pidä ne puhtaana. Kaulahuivistakin voi parissa viikossa tulla melkoinen pöpöpesä josta bakteerit kätevästi pääsee kasvoille.

      • Äläkä unohda vaihtaa tyynyliinoja tarpeeksi tiheään ja pitää tyynyjä puhtaana. Näin talvella pakkaseen vieminen pariksi tunniksi tekee tyynyn puhtaudelle hyvää.

        Monet sanovat että suklaan syönti tms. rasvainen ruoka aiheuttaisi finnejä. Se on urbaanilegenda. Asiaa kun oli tutkittu oli huomattu ettei se korreloidu ihon kuntoon paljonko rasvaa pääsee kehoon. Rasva ei muutenkaan aiheuta finnejä, vaan bakteerit. Bakteeri aiheuttaa ihossa paikallisen tulehduksen, iho reagoi alkamalla tuottaa rasvaa bakteerin eristämiseen ja kehosta ulos saamiseen. Rasva siis liittyy finnien seurauksiin, ei ole niiden syy.

        Puhdistus on tietenkin tärkeää myös. Suosittelisin pysymään erossa äkäisistä, vahvasti kuorivista ja alkoholipitoisista puhdistusaineista, vaikka ne saattavat maineen vuoksi houkuttaa. Alkoholi ja liian tehokas puhdistusaine kuivattavat ja ärsyttävät ihoa. Tämä altistaa infektioille ja lisää ihon rasvoittumista, kun iho pyrkii palauttamaan alkoholin poistamaa rasvaa takaisin.

        Oma vakiosettini puhtaanapitoon on Neutrogenan hellävarainen mutta yllättävän kivasti raikkaan tuntuman antava Pink grapefruit cream wash päivittäiseen käyttöön, ja ärhäkämpi kuoriva Neutrogenan Spot-Stress control daily scrub vihreässä tuubissa viikottaiseen saunakuorintaan ja paikallishoitoihin.

        E-pillerit voi joillakin hillitä näppyjä. Hormonivalmisteen teho riippuu finnien syystä. Jos syy ei ole hormonaalinen, ei hormonit siihen auta. Jos ei em. kotikonsteilla parissa viikossa iho ala selkenemään niin kannattaa konsultoida ihotautilääkäriä (ei siis kosmetologia, lääkäri kun pystyy tutkimaan ongelman syyt ja määräämään oikean hoidon. Kauneushoitoloiden kikat on yleensä pikahoitoja jotka parantavat ihon ulkonäköä väliaikaisesti, mutta eivät ratkaise itse ongelmaa.

        Äläkä ikinä ikinä puristele tai puhko mitään kipeitä näppyjä! Ajattele jos sinulla olis infektio sormessa ja se olisi turvonnut ja kipeä, menisitkö puristelemaan sitä tai puhkomaan siihen lisää reikiä? Tuskin. Ihan pinnassa olevan näpyn voi puhkaista puhtaalla neulalla ja kevyesti painaa sieltä tökötit ulos. Hyvä sääntö on se että jos se käy kipeää, niin anna olla äläkä sorki sitä. :)


    • maalaisliäkär

      Kaulakiikku.

      Ei finneistä enää ongelmaa.

    • tosi paha akne

      Finnit lähtee puristamalla, käytä esim kärkipihtejä niin jo lähtee.....

    • ddoeo

      Itselläni ollut samanlainen vaiva. Minulla auttoi maitotuotteiden jättäminen pois ruokavaliosta. Ei ole tullut yhtäkään finniä sen jälkeen.

      • pyöreäkasvoinen

        Itsellä on ollut pitkään leuassa punaisia finnejä. Nyt olen käyttänyt hetken puhdistus kasvovesi kosteutus yhdistelmää. On auttanut, mutta edelleen on leuassa punaisia läikkiä.


    • jotenkin paljo kokem

      Esiintyykö tämä nyt talvella vai ympäri vuoden. Ekaksi heitä se sun villainen kaulaliinas pois, koska se saa tätä aikaan tai sitte sun takin kaulukset. Jos sulla ei oo muualla ns ongelmia niin arvelen sun näppylöiden johtuvan vaatteidesi auluksesta tai kaulaliinasta.
      Jos syy ei ole vaatteesi niin pelkkä pesu pitäs auttaa. Jos rasvaat koko ajan niin ehkä se tukkii ihohuokosia. Ehkäpä ijosi on ärtynyt liiasta puhdistamisesta. Mulla kuorinta auttoi pitämään ihon puhtaanpana ja rasvat aiheuttaa näppyjä. Jos iho-ongelmat tuntuvat suurilta niin ehdottomasti yksityiselle ihotautilääkärille niin on paras keino taltuttaa kaikki iho-ongelmat.

    • Sensuelli

      Laita saunomisen jälkeen etikkaa pumpuliin . Paina jonkun aikaa kevyesti ihon finnistä kohtaa.
      Sekoita perusvoiteeseen aspiriinia vähän ja sivele samaan kohtaan ja annat olla pari tuntia pesemättä, jos mahdollista lopun päivää
      Toista päivittäin, niin finnit paranevat, vaikka olisi hormonaalista alkuperää
      Kokeillut ja toimii ainakin minulla

    • sibbbb

      Ehkä kyse ei ole finneistä vaan follikuliitista eli karvatupentulehduksesta. Siihen suositellaan Sibicort-voidetta.

    • Oma historiikkini on sellainen että:
      Ihan nuorena oli pikkufinnejä. Vähän aikaa iho oli melko hyvä.
      Sitten 25-vuotiaana se alkoi. Kamalia ihonalaisia komedoneja, jotka valuivat keltavihreää visvaa.
      Meikkikerros naamalla vain kehtasi mennä ulos.

      Mikään ei tepsinyt, joten hakeuduin ihotaitilääkärille.
      Sai hiilihappolunta, kävin solariumissa. Hieman rauhoittui, kunnes taas alkoi rehoittamaan.
      Söin pari muutaman kuukauden mittaista tetrasykliinikuuria.
      Iho puhdistui, mutta lääkkeen loputtua alkoi sama uudelleen.
      Sitten tuli markkinoille Roaccuttan.
      Ensimmäinen muistaakseni vuoden kuuri rauhoitti tilanteen pariksi vuodeksi, toista kuuria sain 7kk, vähän jäi syömättä, koska sivuvaikutus silmiin oli niin vaikea. Vaikutus lyhytaikaisempi.

      Paikallishoitona, puhdistus antiseptisellä aineella ja A-vitamiinivoide.

      Iän myötä lukumääräisesti tauti rauhoittui. Ei tullut niin paljon.
      Enemmän aina ennen kuukautisia.

      Vasta, kun vaihdevuodet alkoivat 57-vuotiaana, tauti asettui.

      Nyt olen 65 ja silloin tälloin pikkufinni minut vielä yllättää.

    • Hei!

      Kyseessä on todennäköisesti tavallista hankalampi akne kasvoissa, tosin myös ns. perioraalidermatiitti on myös mahdollinen, mikäli vaiva ei ala korjaantumaan normaalilla aknen hoidolla.

      Tärkeintä aknen itsehoidossa on ihon puhtaudesta huolehtiminen ja päivittäiset saippuapesut. Tupakointi saattaa pahentaa aknea, joten tupakoinnin lopettaminen yleensä rauhoittaa myös aknen tilannetta. Apteekista on saatavilla itsehoitotuotteina erilaisia voiteita ja geelejä aknen hoitoon. Apteekkien farmaseuteilta ja provisoreilta voi aina kysyä myös neuvoja aknen itsehoidossa. Esimerkiksi muidenkin kommentoimaa Fucidinia voi hyvin käyttää tulehtuneen näpyn hoitoon.

      Mikäli akne ei näillä keinoilla helpota, lääkäri voi kirjoittaa tehokkaampia voiteita tai geelejä reseptillä. Joskus käytetään myös suun kautta otettavia, yleensä 2-6 kuukauden mittaisia antibioottikuureja. Tietyt ehkäisypillerit (esim. syproteronia ja etinyyliestradiolia sisältävät valmisteet) voivat vähentää aknen oireita, joten niiden käyttäminen on perusteltua erityisesti silloin, jos ehkäisy on muutenkin tarpeen.

      Jos muut lääkkeet eivät tehoa tai akne on hyvin raju, ihotautilääkärit voivat määrätä aknen hoitoon erikoislääkettä (isotretinoiini). Sillä saavutetaan yleensä pitkäaikainen tai jopa pysyvä paraneminen, mutta sen haittapuolena ovat hoidon aikana vaaditut verikoeseurannat sekä sivuvaikutukset, joista merkittävin on sikiövaurio. Tämän vuoksi hoidon aikana tulee huolehtia tarkasti raskaudenehkäisystä.

      Halutessasi voit lukea kätevän tietopaketin aknen oireista ja hoidosta esim. osoitteesta: http://klinik.fi/terveysinfo/akne

      Tsemppiä toivotellen:

      -Klinikin lääkäritiimi

      Klinik - terveyspalvelusi netissä
      www.klinik.fi

    • apteekista

      Vetyperoksidi 9% auttaa akneen. Käytetään elsa hjeronymus hoidossa.

    • Pliis nyt

      Oikeesti pliis ihmiset!! Finnit ovat sisäsyntyisiä ja erityisesti nämä hormonipahkurat eli ei auta myrkyt iholle eikä suuhun vaan puhdas ja terveellinen tasapainoinen ravinto ja hormonitasapaino johon pääset juuri terveellisillä elintavoilla!

    • Justus Justus

      Minulla oli hyvin samankaltainen ongelma pitkälle nelikymppiseksi. Kävin pari kertaa Suomessa ihotautilääkäreilläkin, jotka vain levittelivät käsiään ja neuvoivat pesemään. Kerran kysyin miten saisin yleensä paremman ihon. Ihotautilääkäri vain tokaisi: "Sen kun tietäisi...". Tuosta "lausunnosta" ja "diagnoosista" jouduin tietenkin pulittamaan erikoislääkärin maksun.

      Sitten muutin Saksaan. Kävin täällä ja ensimmäistä kertaa ihotautilääkäri otti todella esille linssit, jolla ihoa voidaan tutkia pintaa syvemmältä. Minulla todettiin krooninen rosakea. Sitä on nyt hoidettu laserilla kahdessa jaksossa, kummallakin kerralla 4-5 laserointia. Ihoni on palannut normaaliksi ja "finnit" ovat häipyneet sen siliän tien.

      Jos käyt ihotautilääkärillä, ota ensin selvää kuka on OIKEASTI pätevä äläkä luota netin tai puhelinluettelon yhteystietoihin!

      (Tämä ei nyt liity aiheeseen, mutta toisella kertaa suomalainen ihotautilääkäri antoi minulle silmätuntumalta ihosyövän "diagnoosin", minkä takia en nukkunut kahteen viikkoon, kunnes patologinen tutkimus osoitti, ettei mitään syöpää ollutkaan. Älä siis luota ihan kehen tahansa!)

    • poulover
    • laskutoimitus

      Autaisiko tuo kynnettömän voide tuohon ongelmaan

    • arvet

      Naaman parantumiseen minulla auttoin terveellinen syöminen!! Aloin miettimään mitä pistän suuhun ja jätin rasvaisen ruoan ja karkinsyönnit vähemmälle niin heti auttoi. Myös vettä juon paljon! Olen itsekkin testannu vaikkamitä aineita ja rahaa niihin tuhlannu ihan turhaan. Lumenen tuotteet sopivat minun iholle todella hyvin, käytänkin lumenen puhdistusaineita ja meikkejä. Sinkkivoide myös todella hyväksi huomannut, olen siis ostanut ihan vauvan osastolta natusanin sinkkivoidetta, vaalentaa arpia ainakin mulla:)) mutta tärkeintä on pestä naama aamuin ja illoin. Nykyään finnejä tulee kuukautisten aikaan jos silloinkaan. Arpia myös jonkin verran, mutta hyvin pystyy elämään:)) bepanthen anti-scar arpigeeliä ajattelin testata!:)

    • Andresmicheal77
    • Originaal

      Kannattaa testata Bion sarjasta Inhibiting gel nestettä - mulla tepsi ja käytän nykyään aina kun vähänkin tuntuu että rupee uutta pattia nousemaan.

    • finnimanni

      Hei, itse huomaan leukaan tulevan punaisia mollukoita jos syön hyvin rasvaisia ruokia. Esim. lohi, suklaa, kuohukerma. Noita kun välttelen, niin näppylät pysyvät poissa. Jostakin luin, että vatsaongelmat heijastuu finneinä suun alueella. (Enkä todellakaan ole mikään teini-ikäinen)

      • Anonyymi

        I do not know what to say really what you share very well and useful to the community, I feel that it makes our community much more developed, thanks https://basketball-legends.online


    • Syfilis eli kuppatauti. Siitä se etenee pikku hiljaa aivoihin...

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5399
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3477
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1602
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      197
      1521
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1023
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      789
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    Aihe