taulun kehystäminen

eksyksissä

kuinka tehdään itse taulun kehykset? mistä löytyy neuvoja? entäs lasittaminen? varmaankin monesti kysyttyjä mutten nyt sattunut löytämään.

7

7677

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmm.

      Olen itse juuri aloittelemassa kehystämisen opettelua - harrastan maalausta, ja kehystettävää on kertynyt nurkkiin niin paljon, että pakko opetella itse kehystämään.

      Netistä löytyy varsinkin englannin kielellä aika paljon kaikenlaista infoa kehystämisestä. Wetcanvasin sivuilla on kehystämiselle oma keskustelufoorumi: http://www.wetcanvas.com/forums/forumdisplay.php?s=&forumid=201

      Aiheesta löytyy myös paljon kirjallisuutta, itse tein sijoituksen ja tilasin itselleni englanninkielisen, tosi kattavan opaskirjan. Varmasti suuremmissa kirjastoissa löytyy kehystyskirjallisuutta avuksi, myös suomeksi.

      Kehystyksen kaikki vaiheet voi tehdä itse, myös lasittamisen - lasin leikkaaminen onnistuu yksinkertaisella lasileikkurilla. Tai lasin voi ostaa valmiiksi leikattunakin.

      Kehyslistaa voi ostaa ihan valmiina kehysliikkeistä, tai sitten joko ostaa käsittelemätöntä listaa puutavaraliikkeestä, tai jopa tehdä listansa itse jyrsimen avulla ja käsitellä haluamallaan tavalla - ja katkaisuun tarvitaan jonkinlainen jiirilaite, jotta kulmat tulevat oikein.

      Lisäksi kehystämisessä tarvitaan passepartout-kartonkia ja taustapahvia, joita ilmeisesti saa ostaa myös kehysliikkeistä. Passepartout'n leikkaamiseen pitää olla erityinen leikkuri - ulkomailta näitä ainakin saa hankittua, mutta kai jostain Suomestakin.

      Ja sitten kaikkea pikkutilpehööriä...

      Jos kehystetyn työn haluaa säilyvän hyvin, kaikkien työn kanssa kosketuksissa olevien materiaalien pitää olla happovapaita.

      No, tässä jotain tietoja, ja laitan tähän pari sellaista linkkiä, josta olen itse saanut apua:
      http://194.100.88.243/petteri/pont/How_to/hb_Matting_and_Framing/_Matting_and_framing.html
      http://www.clubframeco.com/index.html (täältä kannattaa tilata ilmainen tuotekuvasto, joka on tosi informatiivinen)

      Ja tässä pari suomalaista maahantuojaa:
      http://www.raamarit.fi/index.html
      http://www.kehysvisa.com/index.html

      • hmm.

        Niin, piti vielä sanoa, että olisin tosi kiinnostunut kuulemaan, mistä muut ihmiset ovat hankkineet kehystystarvikkeita ja passepartout-leikkureita yms. Olisiko ulkomailta tilaamisessa mitään järkeä? Tai mistä Suomessa saisi edullisesti tarvikkeita, kuitenkin sen verran laadukkaita, ettei ihan sutta tulisi?


      • markus.u

        Ihan hyvä, mutta miksi laittaa "paspartuu" kartonkia kun tekee suoraan sopivan kehyksen eikä mitään pahvi reunoja kuvalle? No, kukin tykkää mistäkin. Harrastelija voi leikata tuon pahvireunuksen tavallisesta kartongista/paperista. Menee kyllä mutrulle muutamassa vuodessa, ellei lasi ole tiiviisti kuvaa vasten. Taustapahvin tilalle on parempi kovalevy. Paksumpaa ja kalliimpaa se on kuin taustapahvi, mutta on myös tukevampi eikä silti maksa juuri mitään. Vaikka materiaalit olisivat: mäntyrima, askartelukartonki, kovalevy ja lasi, kestää taideteoksesi siinäkin arviolta 100-200 vuotta vaikka ei olisikaan happovapaita.


      • hmm.
        markus.u kirjoitti:

        Ihan hyvä, mutta miksi laittaa "paspartuu" kartonkia kun tekee suoraan sopivan kehyksen eikä mitään pahvi reunoja kuvalle? No, kukin tykkää mistäkin. Harrastelija voi leikata tuon pahvireunuksen tavallisesta kartongista/paperista. Menee kyllä mutrulle muutamassa vuodessa, ellei lasi ole tiiviisti kuvaa vasten. Taustapahvin tilalle on parempi kovalevy. Paksumpaa ja kalliimpaa se on kuin taustapahvi, mutta on myös tukevampi eikä silti maksa juuri mitään. Vaikka materiaalit olisivat: mäntyrima, askartelukartonki, kovalevy ja lasi, kestää taideteoksesi siinäkin arviolta 100-200 vuotta vaikka ei olisikaan happovapaita.

        Tietenkään kaikkiin töihin ei tarvitse laittaa paspista. Paspista käytetään silloin, kun kehystetään paperille maalattuja töitä (mm. akvarellit) tai julisteita, ja kehystyksessä käytetään lasia. Passepartout'n käytön tarkoituksena on ensisijaisesti suojata työtä ja estää sen painuminen lasia vasten. Toisaalta se myös näyttää hyvältä. Sen sijaan esim. kankaalle maalatut öljy- tai akryylivärityöt kehystetään ilman passepartouta (ja ilman lasia).

        Miksi pitäisi kehystää huonoilla materiaaleilla, jos samalla vaivalla voi tehdä työn kunnolla ja laadukkailla materiaaleilla? Tietenkin halpoja materiaaleja voi käyttää, jos tietää, ettei kehystettävällä kuvalla ole väliä, vaikka se muutaman vuoden kuluttua kellastuisi, haalistuisi tai hapertuisi (ja tämä ei todellakaan vaadi sataa vuotta).

        Mitä halpoihin materiaaleihin tulee, itse en ainakaan laittaisi seinälleni mitään, mikä on kehystetty askartelukartongilla. Ja taustapahveja on eri paksuisia - verrattuna kovalevyyn niiden etuna on paitsi se happovapaa materiaali, myös se, ettei kehystetystä teoksesta tule niin painavaa.

        Tuo on varmaan joku ammattikehystäjien salajuoni, että "harrastelija" voi vapaasti käyttää halpoja b-luokan materiaaleja. Sitten, kun harrastelija vähän ajan päästä huomaa että kehystys onkin mennyt päin mäntyä, mennään hakemaan apua ammattikehystäjältä ja maksetaan mukisematta kohtuuttoman kallis hinta työstä, jonka itse olisi voinut ja osannut tehdä aivan yhtä hyvin.


    • markus.u

      Voit ostaa valmista listaa josta sahailet sopivat pätkät 45 asteen kulmaan. Rautakaupasta voit ostaa jiirisahan tai jos teet vain 1 kehyksen, jiirilaatikko riittää (puinen "kouru" jossa muutama valmis kulma sahausta varten) sen voi tehdä itsekin. Kannattaa ostaa jokin halpa kehyspuristin n.10 eur. Siinä on nylon nauha ja kulmiin tulee "palikat" jotka puristavat kehyksen automaattisesti suoraan kulmaan. Puristimia on myös metallivanteella, mutta itse pidän enemmän nylon versiosta = mukavampi käyttää.
      Yhden kehyksen voi kyllä tehdä ilman puristintakin. Esim. Liimaa kulmiin ja kulmat nitojalla kiinni. Rakoja saattaa tosin jäädä. Voit kehitellä myös oman puristimen.

      Jos et halua ostaa valmista kehyslistaa, voit tehdä rimaan muotoja jyrsimellä. Jos haluat perinteisen kehyksen ilman mitään kuvioita ja upotuksen taululle/takalevylle, otat pitkän riman ja sahaat sirkkelillä tai jyrsit uran takalevyä varten. Voit tehdä urasta syvemmän, jolloin saat myös lasin mahtumaan. Elikkä, laitat sirkkelin terän riittävän alas jotta saat tehtyä rimaan sopivan "upotuksen". Voit joutua sahaamaan useamman uran vierekkäin jotta saat riittävän syvän upotuksen. Jyrsimellä tuo onnistuu kerralla. Tämän jälkeen pätkit riman sopiviksi pätkiksi 45 asteen kulmassa.

      Kehyslistan leikkaukseen on olemassa leikkureitakin, mutta taitavat olla turhan arvokkaita.

    • eksyksissä

      hah
      käytyäni ulkomaisilla sivulla ja yrittäessäni kaikin tavon löytää kuvia kehystämisestä, löysin Strömsö- sivuilta apua. hittoon kaikki sirkkelin hankkimisen neuvojat

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5025
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3297
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1432
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1275
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      977
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      229
      764
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe