Kalle Alvar Päätalo

Kolmet villasukat.

Tässä nimi, joka on antanut Taivalkoskelle erityismerkityksen.
Eihän koko paikkaa edelleen tunnettaisi, vai tunnettaisiinko?

Mitä mieltä ovat paikkakuntalaiset, onko Kallen tuotanto tullut luettua?

97

5202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kolmet villasukat.

      No, mitäpä sinne Jokijärvelle kuuluu, kaipa siellä sentään nettiyhteydet pelaa?

    • itäpään keisari

      Joo, on tullut kertaalleen luettua iijoki-sarja. Jokijärvi on Taivalkosken kulttuurin kehto!

      • kallenlukija

        MINÄ OON " HUONOMUISTINEN" LUKIJA. ALOITIN PÄÄTALON ROMAANIEN LUKEMISEN JO KOLMATTA KERTAA. MUTTA VIELÄKIN ??, NE TEKSTIT TEKEE SAMAN VAIKUTUKSEN. MINUUN, VÄLILLÄ ITKETTÄÄ. VÄLILLÄ JOPA, NAURATTAA. NÄIN HYVÄ.


    • parkkari kunkku

      Minulle kävi aikoinaan poikosena, että yritin lukea Päätaloa, ihan väkisin ja luin parisataa sivua ja ei lyönyt minulle silloin, kun tuntui, että linja- autoon nousukin kesti kolme sivua. Sitten meni 10- vuotta ja aloitin uudelleen ja kun pääsin siihen sisältöön mukaan, niin se vei mennessään ja oli luettava kaikki kirjat alusta ihan viimeiseen teokseen saakka! Mahtavia kirjoja ja ne kyllä kannattaa lukea, siinä saa historiaa ja muutakin. En ole paikkakuntalainen, mut siitä huolimatta. Tuli vielä käytyä toissa kesänä lomalla siellä Päätalon maisemissa, sen koti järven rannassa ja siellä oli todella hyvä kertoja Kallen elämästä! On se aika pieni pirtti, mistä Kalle ja kaikki muukin on lähtenyt..

      • Kallen vani

        Mulle kävi samoten joten ei niitä kirjoja ole märkäkorville tarkotettu! Tulehan ensi kesänä uuestaan ja kierrä laajelmati Kallen kirjojen maisemissa. Ihan varmaan tykästyt! ,)


      • Kolmet villasukat.
        Kallen vani kirjoitti:

        Mulle kävi samoten joten ei niitä kirjoja ole märkäkorville tarkotettu! Tulehan ensi kesänä uuestaan ja kierrä laajelmati Kallen kirjojen maisemissa. Ihan varmaan tykästyt! ,)

        Olen lukenut Kallen teoksia, koko Iijoki sarjan kahteen kertaan ja muutamia kirjoja kolmeen..kin kertaan.
        Joten kolmet villasukat ovat kyllä tulleet ymmärretyksi....Kalle kyllä joutui niistä kovaan 'pinhuusiin' Somer sydänmaan talvisavotassa kolmekymmenluvun alussa.

        On se kyllä metka asia, kova tarve nähdä Kallen kokemat maisemat. Jokijärvi onkin päällisin puolin jo monesti nähty, mutta ympäröiviin selkosiin en ole vielä ehtinyt, olisi pitänyt olla tarkempia ennakkosuunnitelmia.
        Tämä Kallen tarkka selostus paikoista johtaa jo melkoiseen asiantuntemukseen, vaikka asuu itse eteläisessä Suomessa.
        Yöpymisiä on ollut Jokijärvellä useita, Saijan aution tuvassa ja Jokijärven Lomien Riitun mökissä....


      • Kolmet villasukat.
        Kolmet villasukat. kirjoitti:

        Olen lukenut Kallen teoksia, koko Iijoki sarjan kahteen kertaan ja muutamia kirjoja kolmeen..kin kertaan.
        Joten kolmet villasukat ovat kyllä tulleet ymmärretyksi....Kalle kyllä joutui niistä kovaan 'pinhuusiin' Somer sydänmaan talvisavotassa kolmekymmenluvun alussa.

        On se kyllä metka asia, kova tarve nähdä Kallen kokemat maisemat. Jokijärvi onkin päällisin puolin jo monesti nähty, mutta ympäröiviin selkosiin en ole vielä ehtinyt, olisi pitänyt olla tarkempia ennakkosuunnitelmia.
        Tämä Kallen tarkka selostus paikoista johtaa jo melkoiseen asiantuntemukseen, vaikka asuu itse eteläisessä Suomessa.
        Yöpymisiä on ollut Jokijärvellä useita, Saijan aution tuvassa ja Jokijärven Lomien Riitun mökissä....

        Kysyn, kuinka nykyinen Jokijärven 'asutus' peilautuu Kallen lapsuuden ja nuoruuden aikaiseen maailmaan?


      • Kolmet villasukat.
        Kolmet villasukat. kirjoitti:

        Kysyn, kuinka nykyinen Jokijärven 'asutus' peilautuu Kallen lapsuuden ja nuoruuden aikaiseen maailmaan?

        Itäpään keisaria ei tietenkään ole enää.....eli on kuitenkin....vaikka ei tässä tietoisuudessa.


      • parkkari kunkku
        Kallen vani kirjoitti:

        Mulle kävi samoten joten ei niitä kirjoja ole märkäkorville tarkotettu! Tulehan ensi kesänä uuestaan ja kierrä laajelmati Kallen kirjojen maisemissa. Ihan varmaan tykästyt! ,)

        Mukavaahan se olisi.. Tuo työ kun meinaa heittää rajoitteita:) Olimme viimeksi Jokijärven rannalla asuntoautossa yötä, jossakin vuokraus paikassa, en vain muista sen nimeä.. Mukavaa oli!


      • Kolmet villasukat.
        parkkari kunkku kirjoitti:

        Mukavaahan se olisi.. Tuo työ kun meinaa heittää rajoitteita:) Olimme viimeksi Jokijärven rannalla asuntoautossa yötä, jossakin vuokraus paikassa, en vain muista sen nimeä.. Mukavaa oli!

        'Paikkaansa hakeva uuni' on myös koko kansan tietoisuudessa, siis Kallen pikkutarkan työskentelyn tuloksena.

        Olisi kiintoisaa kuulla, miten paikkakuntalaiset ylipäätään suhtautuivat esim. Herkon sairauteen...tuomiten sen 'laiskuudeksi'?
        Viittaan nyt lähinnä oman kylänväen reakointiin liittyviä seikkoja....Olihan yleisessä tiedossa miehen työhulluus?

        Ottakaahan kantaa nykyiset Jokijärven asukkaat.


      • Kunnan jauhot
        Kolmet villasukat. kirjoitti:

        'Paikkaansa hakeva uuni' on myös koko kansan tietoisuudessa, siis Kallen pikkutarkan työskentelyn tuloksena.

        Olisi kiintoisaa kuulla, miten paikkakuntalaiset ylipäätään suhtautuivat esim. Herkon sairauteen...tuomiten sen 'laiskuudeksi'?
        Viittaan nyt lähinnä oman kylänväen reakointiin liittyviä seikkoja....Olihan yleisessä tiedossa miehen työhulluus?

        Ottakaahan kantaa nykyiset Jokijärven asukkaat.

        Päätalon kirjoistahan selvästi ilmenee miten siihen reagoitiin. Omaa huonnommuuttaan Kalle koko elämänsä yritti paikata. Niin oli silloin ja niin on vieläkin.


      • Villasukkaparit.
        Kunnan jauhot kirjoitti:

        Päätalon kirjoistahan selvästi ilmenee miten siihen reagoitiin. Omaa huonnommuuttaan Kalle koko elämänsä yritti paikata. Niin oli silloin ja niin on vieläkin.

        Kyllä, pikkutarkkaa kuvausta...mutta toisaalta Hän ei kosketellut läheskään kaikkia Jokijärven asukkaita.
        Ja onhan tämä kirjailijan 'vapaus' kuitenkin, että maalaillaan asioita.

        Tuli vain mieleen tämä Tyrämäen nuori isäntä, joka Riitulle ehdotti Herkolle annettavaa sakinhivutusta...eli porukalla selkään?


      • Itäpään keisari
        Kolmet villasukat. kirjoitti:

        Olen lukenut Kallen teoksia, koko Iijoki sarjan kahteen kertaan ja muutamia kirjoja kolmeen..kin kertaan.
        Joten kolmet villasukat ovat kyllä tulleet ymmärretyksi....Kalle kyllä joutui niistä kovaan 'pinhuusiin' Somer sydänmaan talvisavotassa kolmekymmenluvun alussa.

        On se kyllä metka asia, kova tarve nähdä Kallen kokemat maisemat. Jokijärvi onkin päällisin puolin jo monesti nähty, mutta ympäröiviin selkosiin en ole vielä ehtinyt, olisi pitänyt olla tarkempia ennakkosuunnitelmia.
        Tämä Kallen tarkka selostus paikoista johtaa jo melkoiseen asiantuntemukseen, vaikka asuu itse eteläisessä Suomessa.
        Yöpymisiä on ollut Jokijärvellä useita, Saijan aution tuvassa ja Jokijärven Lomien Riitun mökissä....

        Joo, siellä tietämättömän savottakämpällä kun polonen joutu nukkumaan lattialla kun ei sinne laverille mahtunut, mutta sehän karkasi sieltä ja hiihteli yöllä kotia jokijärvelle!


      • Kalle-fani
        Kolmet villasukat. kirjoitti:

        'Paikkaansa hakeva uuni' on myös koko kansan tietoisuudessa, siis Kallen pikkutarkan työskentelyn tuloksena.

        Olisi kiintoisaa kuulla, miten paikkakuntalaiset ylipäätään suhtautuivat esim. Herkon sairauteen...tuomiten sen 'laiskuudeksi'?
        Viittaan nyt lähinnä oman kylänväen reakointiin liittyviä seikkoja....Olihan yleisessä tiedossa miehen työhulluus?

        Ottakaahan kantaa nykyiset Jokijärven asukkaat.

        Noista ajoista on niin kauan ettei taida Jokijärveltä enää enempää tietoa löytyä. Väki on vaihtunut, manan majoille muutettu.


      • Villasukat.
        Kalle-fani kirjoitti:

        Noista ajoista on niin kauan ettei taida Jokijärveltä enää enempää tietoa löytyä. Väki on vaihtunut, manan majoille muutettu.

        Niinhän asia taitaa olla, Kallehan oli viisikymmenluvun alussa Taivalkosken kunnan rakennusmestari...eli silloin syntyneet huitelevat eläkeiässä.


    • parkkari kunkku

      Kallen kirjoitukset ja Kallioniemi on varmaan tuonut aika paljon turistimarkkoja Taivalkoskelle? Kannattaa olla ylpeä ''omasta'' pojasta..

    • lukuhoukka

      Väinö Linna ja Kalle Päätalo olivat kumpikin merkittäviä tamperelaisia kirjailijoita. Ehkä Väinö Linna heistä kahdesta kuitenkin enemmän suomalainen kansalliskirjailija.

      • parkkari kunkku

        Älä nyt viitsi puhua pas...! Oletko koskaan käynyt esim. Kallioniemessä, Kallen kotipaikalla? Kannattaisi käydä.. Mitäpä luulet, kumpi saa Kallesta enemmän turistituloja, Taivalkoski, vai Tampere??


      • Villasukkapari.
        parkkari kunkku kirjoitti:

        Älä nyt viitsi puhua pas...! Oletko koskaan käynyt esim. Kallioniemessä, Kallen kotipaikalla? Kannattaisi käydä.. Mitäpä luulet, kumpi saa Kallesta enemmän turistituloja, Taivalkoski, vai Tampere??

        Onhan Väinö Linna oikea 'olosuhteiden kuvailija', ei siihen ole vastaansanomista.

        'Täällä pohjan tähden alla' ja 'Tuntematon Sotilas' ovat näyttöjä, vaikka mihin.

        Kallen tyyli oli pikkutarkempi, oikeastaan tuskastuttavan tarkkaa, toisaalta jäi 'aukkoja', jotka lukija olisi kaivannut selvennettäväksi.

        Itse olen kuitenkin Kallen kirjojen kautta saanut Suomen historiasta ja ihmisten elinolosuhteista ainoalaatuista 'tietoa' jota tuskin mistään olisi ollut mahdollista saada.
        Tukkilaisten kaikkien vuodenaikojen työt ja olosuhteet 30-luvulla ym.


      • Itäpään keisari
        Villasukkapari. kirjoitti:

        Onhan Väinö Linna oikea 'olosuhteiden kuvailija', ei siihen ole vastaansanomista.

        'Täällä pohjan tähden alla' ja 'Tuntematon Sotilas' ovat näyttöjä, vaikka mihin.

        Kallen tyyli oli pikkutarkempi, oikeastaan tuskastuttavan tarkkaa, toisaalta jäi 'aukkoja', jotka lukija olisi kaivannut selvennettäväksi.

        Itse olen kuitenkin Kallen kirjojen kautta saanut Suomen historiasta ja ihmisten elinolosuhteista ainoalaatuista 'tietoa' jota tuskin mistään olisi ollut mahdollista saada.
        Tukkilaisten kaikkien vuodenaikojen työt ja olosuhteet 30-luvulla ym.

        Tarkkaan kertoi savotta ja uittotyöt, ihan tuntu siltä kun luki, että oli ite hommassa mukana, tarkkaan se kertoi myös rakentamisesta siinä ihmisiä telineillä kirjassa.


      • Huopikkaat.
        Itäpään keisari kirjoitti:

        Tarkkaan kertoi savotta ja uittotyöt, ihan tuntu siltä kun luki, että oli ite hommassa mukana, tarkkaan se kertoi myös rakentamisesta siinä ihmisiä telineillä kirjassa.

        Kyllä, rakentaminen ja rakennustyömaat tulivat tutuiksi, olihan Kalle rakennusmestari.

        Mutta...etenkin tämä 'lentävä keuhkotauti', joka vei nuoria ihmisiä paljon, ei ollut minulle tuttu asia...eihän näitä asioita ole missään luettavissa.
        Yleisluonteisesti ehkä, mutta näissä Kallen kertomuksissa ne saivat todellisen sisällön.


      • Kahdet ja puolet vil
        Huopikkaat. kirjoitti:

        Kyllä, rakentaminen ja rakennustyömaat tulivat tutuiksi, olihan Kalle rakennusmestari.

        Mutta...etenkin tämä 'lentävä keuhkotauti', joka vei nuoria ihmisiä paljon, ei ollut minulle tuttu asia...eihän näitä asioita ole missään luettavissa.
        Yleisluonteisesti ehkä, mutta näissä Kallen kertomuksissa ne saivat todellisen sisällön.

        'Itäpään Keisarin istuin' eli riuku tunkiolla on ollut laajalti tunnettu asia....?

        Noin yleisesti, on kummallista ettei nuorilla ollut edes mahdollisuutta kouluun...ei mahdollisuutta aapiseen?
        Eli Anni, Martta...Hilikki??? ym. varmasti satoja Hilikkejä?

        Tajuan etäisyydet, eihän muuallakaan Suomessa samaan aikajaksoon ollut mitään ihannetiloja.


      • parkkari kunkku
        Kahdet ja puolet vil kirjoitti:

        'Itäpään Keisarin istuin' eli riuku tunkiolla on ollut laajalti tunnettu asia....?

        Noin yleisesti, on kummallista ettei nuorilla ollut edes mahdollisuutta kouluun...ei mahdollisuutta aapiseen?
        Eli Anni, Martta...Hilikki??? ym. varmasti satoja Hilikkejä?

        Tajuan etäisyydet, eihän muuallakaan Suomessa samaan aikajaksoon ollut mitään ihannetiloja.

        Oliko se Itäpään keisari, joka aina ''veäkylöisi'' sen ruuan kanssa? Söi kuitenkin helkkarinmoisen annoksen..


      • Villasukat.
        parkkari kunkku kirjoitti:

        Oliko se Itäpään keisari, joka aina ''veäkylöisi'' sen ruuan kanssa? Söi kuitenkin helkkarinmoisen annoksen..

        'Keisarin' pahkakuppi oli Herkon sanassa 'akkain pyykkipaan' kokoinen ja täytettiin aina piripintaan.


      • Nuori neiti Iittalasta
        Villasukat. kirjoitti:

        'Keisarin' pahkakuppi oli Herkon sanassa 'akkain pyykkipaan' kokoinen ja täytettiin aina piripintaan.

        Kalle on paras!


      • Kolmet villasukat.
        Nuori neiti Iittalasta kirjoitti:

        Kalle on paras!

        Kalle oli ujo tyttöjen parissa, mutta 'sopivissa' tilanteissa työnteli suoroa aika surutta.


      • parkkari kunkku
        Kolmet villasukat. kirjoitti:

        Kalle oli ujo tyttöjen parissa, mutta 'sopivissa' tilanteissa työnteli suoroa aika surutta.

        Mielestäni Kalle taisi olla aika huono itsetunnoltaan, koska hän kehui itseään ja voimiaan aika paljon kirjoissaan? Tokihan sen ymmärtää, kun tietää, mitkä oli lähtökohdat elämälle.. Pieni mies.. Sitä olen ihmetellyt, että kuinka vähän kuitenkin Kalle kertoi velipoika Mannesta, sen kuoleman jälkeen, vaikka tuntuisi, että se olisi pitänyt ottaa koville...


      • Villasukka.
        parkkari kunkku kirjoitti:

        Mielestäni Kalle taisi olla aika huono itsetunnoltaan, koska hän kehui itseään ja voimiaan aika paljon kirjoissaan? Tokihan sen ymmärtää, kun tietää, mitkä oli lähtökohdat elämälle.. Pieni mies.. Sitä olen ihmetellyt, että kuinka vähän kuitenkin Kalle kertoi velipoika Mannesta, sen kuoleman jälkeen, vaikka tuntuisi, että se olisi pitänyt ottaa koville...

        Oikeastaan kaikki sisarukset jäävät aika vähälle huomiolle, lukuunottamatta Marttaa ja Eetiä.
        Mannen kuolemaan johtaneet seikat ja varsinkin jälkiseuraukset tekijälle oli järkytys koko 'kattilakunnalle'.
        Eiköhän kaveri juonittu vapaaksi ihan nimellisellä tuomiolla?

        Toisaalta kuitenkin kaikki olennainen on kansien välissä, siis lapsuusaika.
        Mutta myöhempiin kuvauksiin, esim. Vesilahden aikaiset asiat, ei lopultakaan Kalle selvittänyt äidin ja lapsen myöhempiä vaiheita...siis alkuunkaan.


      • parkkari kunkku
        Villasukka. kirjoitti:

        Oikeastaan kaikki sisarukset jäävät aika vähälle huomiolle, lukuunottamatta Marttaa ja Eetiä.
        Mannen kuolemaan johtaneet seikat ja varsinkin jälkiseuraukset tekijälle oli järkytys koko 'kattilakunnalle'.
        Eiköhän kaveri juonittu vapaaksi ihan nimellisellä tuomiolla?

        Toisaalta kuitenkin kaikki olennainen on kansien välissä, siis lapsuusaika.
        Mutta myöhempiin kuvauksiin, esim. Vesilahden aikaiset asiat, ei lopultakaan Kalle selvittänyt äidin ja lapsen myöhempiä vaiheita...siis alkuunkaan.

        Ei se tainnut oikeen siitä Veikko Moilasestakaan tykätä? Luulen kuitenkin, että Kallelle oli pelastus päästä siitä nirppanokka akasta eroon, vaikka Kalle itsekin kutitteli Allia siinä välissä. Sehän Alli kävi aina rappusten yläpään leimaamassa.. Sen ukkohan oli ''parllie'' tenttiä vaille Rakennusmestari, joka ei tainnut koskaan valmistua mestariksi!


      • lukijatar
        parkkari kunkku kirjoitti:

        Ei se tainnut oikeen siitä Veikko Moilasestakaan tykätä? Luulen kuitenkin, että Kallelle oli pelastus päästä siitä nirppanokka akasta eroon, vaikka Kalle itsekin kutitteli Allia siinä välissä. Sehän Alli kävi aina rappusten yläpään leimaamassa.. Sen ukkohan oli ''parllie'' tenttiä vaille Rakennusmestari, joka ei tainnut koskaan valmistua mestariksi!

        Päätalon Iijoki -sarjassa minua erityisesti kiehtoo kuvaus Kallen äidin, Riitun, ja isän, Herkon, avioliittotarina. Ei ollut helpoimmasta päästä. Ja mitenkä Herkko heltyi lasten kanssa. Lämpöä ja rakkautta löytyi, mutta selkosen miehet piti sen piilossa. Ja silloin kun itkettää, ne kiroilevat ja huutavat.

        Sitkin olen miettinyt, että Riitukin kovasti uskovaisena kiroili "voi sanomapitsi", jos olisi tiennyt mistä englannin sanoista se on vääntynyt, niin olisi varmaankin jäänyt nekin kiroilut pois. "Son of pitch". Karuin suomennos olisi huoran penikka...

        Pidän myös Kallen pikkutarkasta selostamisesta esim. ikkunoiden laitosta kun niihin väsättiin nurkkaraudat. Niitähän ennen ikkunoissa käytettiin kulmien tukena ja vanhoissa ikkunoissa näkee vieläkin niitä. Ihan silmien edessä näkee sen tekemisen. Työkuvaukset ovat huippuluokkaa. Niillä on oma arvonsa.

        Ensimmäisen Päätalon kirjan, Ihmisiä telineillä, luin 17 vuotiaana ja jo silloin Päätalo imaisi kerronnallaan minut. Vaikka olen nais-ihminen. Mutta ehkä se, että olen rakentamisesta kiinnostus myös vaikuttaa.

        Olen iloinen, että tällainen kertojalahjakkuus on suomalaisille rakas. Väinö Linnaa pidän silti hiukan parempana kirjailijana ja Mika Waltari on omaa luokkaansa.


      • Kolmet villasukat
        parkkari kunkku kirjoitti:

        Ei se tainnut oikeen siitä Veikko Moilasestakaan tykätä? Luulen kuitenkin, että Kallelle oli pelastus päästä siitä nirppanokka akasta eroon, vaikka Kalle itsekin kutitteli Allia siinä välissä. Sehän Alli kävi aina rappusten yläpään leimaamassa.. Sen ukkohan oli ''parllie'' tenttiä vaille Rakennusmestari, joka ei tainnut koskaan valmistua mestariksi!

        Niin, 'sonni' Moilanen, osuuskaupan autokuski...olivat aika härskejä ja Kalle 'uskomattoman' hyväuskoinen.
        Laina oli säntillinen...olisikohan päässyt 'naisen' vaistolla vihille Kallen syrjähypyistä jo mainittua aiemmin?
        Pääsihän Kalle 'sujahuttelemaan' vuokraemäntääkin useamman kerran...


      • Villasukkapari
        Kolmet villasukat kirjoitti:

        Niin, 'sonni' Moilanen, osuuskaupan autokuski...olivat aika härskejä ja Kalle 'uskomattoman' hyväuskoinen.
        Laina oli säntillinen...olisikohan päässyt 'naisen' vaistolla vihille Kallen syrjähypyistä jo mainittua aiemmin?
        Pääsihän Kalle 'sujahuttelemaan' vuokraemäntääkin useamman kerran...

        Taivalkoskella on Moilasia vallan tavaton määrä, 'kiekerössä' tuli katseltua nimiä.


      • sonni1
        Kolmet villasukat. kirjoitti:

        Kalle oli ujo tyttöjen parissa, mutta 'sopivissa' tilanteissa työnteli suoroa aika surutta.

        Joo, mutta panikohan se kummun kalle oikeasti "suoron" töihin kun meni käymään Kallen luona kylässä Tampereella?
        "


      • sonni1
        sonni1 kirjoitti:

        Joo, mutta panikohan se kummun kalle oikeasti "suoron" töihin kun meni käymään Kallen luona kylässä Tampereella?
        "

        Sehän kummun kalle tapasi siellä kallen asunnolla Salli Lisäkkään!


      • Villasukkapari

        'Patruuna' oli aika kova sänkyhommissa, eikä sitä ujot 'nakellu'. Pirtti täynnä yöpyjiä ei häirinnyt yhtään, vanha puusänky oli hajota liitoksistaan.
        Eiköhän Salli käynyt ainakin kaksi Jokijärven reissua, mitä lienevät touhunneen?

        Kallelta jäi kyllä lopulta 'liian' hilkulle Sallin kanssa, solautettiin housut ja Kalle kallistunut jo puuhiin...oikein harmitti Lainan kopistelu.


      • Villasukkapari
        sonni1 kirjoitti:

        Joo, mutta panikohan se kummun kalle oikeasti "suoron" töihin kun meni käymään Kallen luona kylässä Tampereella?
        "

        'Patruuna' kävi Tampereella Leenan tyttökaverin asunnolla, jossa he tekivät 'lomppeja', eiköhän Kummun Kalle päässyt sielläkin 'pukille'?


      • Puolankalainen
        lukijatar kirjoitti:

        Päätalon Iijoki -sarjassa minua erityisesti kiehtoo kuvaus Kallen äidin, Riitun, ja isän, Herkon, avioliittotarina. Ei ollut helpoimmasta päästä. Ja mitenkä Herkko heltyi lasten kanssa. Lämpöä ja rakkautta löytyi, mutta selkosen miehet piti sen piilossa. Ja silloin kun itkettää, ne kiroilevat ja huutavat.

        Sitkin olen miettinyt, että Riitukin kovasti uskovaisena kiroili "voi sanomapitsi", jos olisi tiennyt mistä englannin sanoista se on vääntynyt, niin olisi varmaankin jäänyt nekin kiroilut pois. "Son of pitch". Karuin suomennos olisi huoran penikka...

        Pidän myös Kallen pikkutarkasta selostamisesta esim. ikkunoiden laitosta kun niihin väsättiin nurkkaraudat. Niitähän ennen ikkunoissa käytettiin kulmien tukena ja vanhoissa ikkunoissa näkee vieläkin niitä. Ihan silmien edessä näkee sen tekemisen. Työkuvaukset ovat huippuluokkaa. Niillä on oma arvonsa.

        Ensimmäisen Päätalon kirjan, Ihmisiä telineillä, luin 17 vuotiaana ja jo silloin Päätalo imaisi kerronnallaan minut. Vaikka olen nais-ihminen. Mutta ehkä se, että olen rakentamisesta kiinnostus myös vaikuttaa.

        Olen iloinen, että tällainen kertojalahjakkuus on suomalaisille rakas. Väinö Linnaa pidän silti hiukan parempana kirjailijana ja Mika Waltari on omaa luokkaansa.

        Son of pitch on muuten Son of a bitch. Nartun poika.


      • Anonyymi
        lukijatar kirjoitti:

        Päätalon Iijoki -sarjassa minua erityisesti kiehtoo kuvaus Kallen äidin, Riitun, ja isän, Herkon, avioliittotarina. Ei ollut helpoimmasta päästä. Ja mitenkä Herkko heltyi lasten kanssa. Lämpöä ja rakkautta löytyi, mutta selkosen miehet piti sen piilossa. Ja silloin kun itkettää, ne kiroilevat ja huutavat.

        Sitkin olen miettinyt, että Riitukin kovasti uskovaisena kiroili "voi sanomapitsi", jos olisi tiennyt mistä englannin sanoista se on vääntynyt, niin olisi varmaankin jäänyt nekin kiroilut pois. "Son of pitch". Karuin suomennos olisi huoran penikka...

        Pidän myös Kallen pikkutarkasta selostamisesta esim. ikkunoiden laitosta kun niihin väsättiin nurkkaraudat. Niitähän ennen ikkunoissa käytettiin kulmien tukena ja vanhoissa ikkunoissa näkee vieläkin niitä. Ihan silmien edessä näkee sen tekemisen. Työkuvaukset ovat huippuluokkaa. Niillä on oma arvonsa.

        Ensimmäisen Päätalon kirjan, Ihmisiä telineillä, luin 17 vuotiaana ja jo silloin Päätalo imaisi kerronnallaan minut. Vaikka olen nais-ihminen. Mutta ehkä se, että olen rakentamisesta kiinnostus myös vaikuttaa.

        Olen iloinen, että tällainen kertojalahjakkuus on suomalaisille rakas. Väinö Linnaa pidän silti hiukan parempana kirjailijana ja Mika Waltari on omaa luokkaansa.

        Melko nuorena neiti on I h m i s i ä T e l i n e i l l ä lukenut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Melko nuorena neiti on I h m i s i ä T e l i n e i l l ä lukenut.

        #Melko nuorena neiti on I h m i s i ä T e l i n e i l l ä lukenut#
        Kaipa seudun ihmiset niitä lukivat, jotka omasivat lukutaidon....mitä kummallista siinä lienee?


    • lukijatar

      Upea aloitus "Kolmet villasukat". Harvoin löytyy näiltä foorumeilta noin hienoa ja järkevää keskustelun aloitusta. Kiitos..

      • Kolmet villasukat.

        Kiitoksia vaan, ne villasukat muistuivat siitä Kallen onnettomasta savottaretkestä poikasena.
        Karski jätkä kiersi sanomalehden jalkateränsä ympärille ja nitkutteli varovasti lapikasta päälle, oliko se 'Yhteshyvä' lehti jota jätkä kehui parhaaksi...ei sukella ukkovarvas ihan heti...
        Ainoa asia, mikä silloin Kallella oli kohdallaan oli kolmet villasukat.


        Niinpä, ensimmäinen kirja ilmestyi 1959 ja siitä se pitkä putki alkoi...

        Yhdenkään 'huushollin' vaiheita ei ole koskaan yhtä tarkasti kuvailtu...uskallan väittää...tietenkin 'kirjailijan' vapaudella.


    • kalleri
    • Riparaattori
    • parkkari

      Kuinka siinä kävi, menikö se ''sonni'' Moilanen ja Laina koskaan naimisiin ja yleensäkään asuiko ne yhdessä? En muista..

      • Vilusukka

        Kyllä menivät, Helvi Ojala ja Veikko Moilanen vihittiin 1958.
        Mielenkiintoista, että Kalle kirjoitti Moilasen oikealla nimellä, kuin esim. Helvi oli Laina.


      • sonni1

        He asuivat Tampereella ja jossakin yhteydessä Kalle tapasikin Lainan. Jos oikein muistan, niin jossakin kirjassa Kalle kertoo, että kun olivat retkellä Lainan ja sonni Moiasen kanssa jossakin Kylmäluoman seudulla, niin tulomatkalla Moilanen sanoi, että kun te eroatte, niin menen sitten Lainan kanssa naimisiin.


      • Anonyymi
        Vilusukka kirjoitti:

        Kyllä menivät, Helvi Ojala ja Veikko Moilanen vihittiin 1958.
        Mielenkiintoista, että Kalle kirjoitti Moilasen oikealla nimellä, kuin esim. Helvi oli Laina.

        halusiko kostaa "sonni moilaselle," vaikka ei kalle itekkään pulmunen ollut...


      • Anonyymi
        Vilusukka kirjoitti:

        Kyllä menivät, Helvi Ojala ja Veikko Moilanen vihittiin 1958.
        Mielenkiintoista, että Kalle kirjoitti Moilasen oikealla nimellä, kuin esim. Helvi oli Laina.

        halusi sillä sonnimoilasta näpäyttää kun vei kallen akan. vaikka "pata kattilaa soimaa.."


    • partasuu

      Mie oun pohjoskarjalasta ja miula on melekkein kaikki Kallen kirjat. Iijoki-sarjan oun lukena monpelliin. Taivalkoski om muuttuna niistä ajosta. Kallioniemi vaikutti kuitennii ihan tutulta jo ensmäistä kerttoo käävessä. Ja matkalaisen pirtti ja Jalavan kaappa. Jalavasta ostin ryppyvarsjatsarit.
      Nii. Sitätäm miun vielä jotta om mukava tua ketju. Löyty kun kahtelin er paikkakunttiin kirjutukssii. Kiitokssii.

    • parkkari

      Olikohan se Jokijärvi niin kova kulkupaikka veneellä, kun muistaakseni jossakin kirjassa mainittiin, että aina kun katsoi ikkunasta, niin muutama vene oli seilaamassa? Toki eihän siellä niitä teitä tainnut olla taloihin..

    • Jo_vanha_nainen

      Arvostan Kalle Päätalon tuotannon hyvin korkealle. Hän osasi kuvata oman aikansa elämää maaseudulla ja kaupungissa. Ihmisiä telineillä luin ihan nuorena tyttönä 60-luvulla, se ei silloin maalaistytölle oikein auennut. Myöhemmin kyllä. Iijokisarjan olen lukenut osin kahteenkin kertaa. Myös hänen viimeisetkin kirjansa olen lukenut, myös sen jossa hän kertoo sairastumisestaan syöpään.
      Suosittelen kaikille historiasta kiinnostuneille. Ei se ole kuivaa tekstiä.

      • KolmetVillasukat

        Kyllä näin, minulle on avautunut hyvin paljon asiaa josta olen ollut tietämätön.....ennen sotia 30-luvun lama...ym.
        Mainio kartoitus yhden ihmiselämän vaiheista ja siihen liittyvästä ympäristöstä.


    • Eivillasukkanyt

      Jokos sillä Taivalkoskella ja Jokijärvellä nukutaan?
      Mielikuvissa on Villisaaren hiekka.

    • Olihan_Kalle

      Päätalo omanlaisensa kirjailija. Pinnalle päästyään hän piti pystyssä koko Gummeruksen kustannustaloa. Suunnilleen puolet kansasta tykkää Kalle Päätalon kirjoista ja toinen puoli tyrmää ne. Tyrmääjiä ovat etupäässä ne, jotka eivät ole kirjoja lukeneet.

      Poikkesin kerran Kallioniemessä. Silloin oli esittelijänä nuori tyttö, joka ei tiennyt Kalle Päätalosta juuri mitään. Vielä vähemmän hän tiesi niistä tuvassa olevista esineistä. Yksi paikalle sattunut iäkkäämpi mieshenkilö kertoi sitten yleisölle, mitä kaikilla niillä käyttöesineillä on tehty. Kovin vähänhän me ihmiset tiedämme arkielämästä 50 tai 80 vuoden takaa.

      Itse omistan muutamia Kalle Päätalon kirjoja. Jossakin vaiheessa ehkä hankin ne kaikki, koska niitä on hyvin saatavissa vanhojen kirjojen kaupoista. Juuri sain erään ranskalaisen Nobel-kirjailijan 3-osaisen suurteoksen hintaan 0,60 euroa. Alun perin 1910-luvulla se oli 10-osainen, mutta ilmeisesti kaikki osat on nyt mahdotettu noihin 1.500 sivuun.

      Antero Ahlqvist (meniköhän nimi oikein?) muistaakseni tyrmäsi Aleksis KIven "Seitsemän veljestä". Ahlqvistia ei kukaan enää muistaisi, ellei hän olisi tyrmännyt. Toini Havu tyrmäsi Väinö Linnan "Tuntemattoman sotilaan". Toini Havuakaan ei kukaan muistaisi, ellei hän olisi tyrmännyt. Itse olen tyrmännyt tyhmänä pitämäni rovaniemeläisen Jari Tervon kirjat, vaikka en ole niistä yhtään lukenutkaan. Tyrmäyksestä huolimatta minua ei muista kukaan :-). On sanottu, että Jari Tervo juo viinaa ja kirjoittaa keskiskertaisia kirjoja. Jari Tervo vastaa samalla mitalla: juo lisää viinaa ja kirjoittaa lisää keskinkertaisia kirjoja.

      Niitähän on paljon kirjailijoita, jotka ovat vaipuneet unhoon. Se on vähäinen tämä ihmisen osa.

      Vaikka kirjailija Kalle Päätalo ei itse ollutkaan uskovainen hän on kuitenkin monissa kirjoissaan tehnyt Jumalan valtakunnan sanomaa tunnetuksi. Luin jostakin, että Jalavassa oli pidetty pirttiseurat, jossa läsnä oli ollut myös kirjailija Kalle Päätalo. Kahden tieteenalan tohtori Seppo Lohi ja rovasti Erkki Piri olivat olleet seuroissa puhujina. He olivat pyytämättä saarnanneet kirjailija Päätalollekin synnit anteeksi, ja kirjailijan sanottiin näyttäneen hämmästyneeltä.

      • jörke4

        Mennyt se kallioniemi hieman pilalle kun joutuu maksamaan aluelipun jos aikoo käydä kahvit juomassa siinä ladossa. Sanoisin, niikuin kummun kalle, että "persetti"


    • sonnimoi

      Ylellä oli juuri 3-osainen Päätalo elokuva siitä ajasta kun kalle oli Taivalkoskella rakennusmestarina. Loppui siihen kun sai julkaistua ensimmäisen kirjan.

    • rousto-ville

      Kaarlo Alvar Päätalo on kirkon kirjaan nimeksi rustattu, tiämmä.

      • Eivillasukkanyt

        Niinpä, tuli avattua aloitus vähän niin kuin kansanomaisesti....Kalle=Kaarlo.


    • Tietääkö_kukaan

      oliko Kalle Päätalolla lapsia?

      KIrjoissaanhan hän esittelee itsensa tuhkamunana.

      Joiakin vuosia sitten - vai olisiko siitä jo läjhes 10 vuotta - televisiossa haastateltiin kuuluisin, jo kuolleiden suomalaisten jälkeläisiä. Siellä oli mm. Urko Kekkosen pojanpoika Timo Kekkonen (Taneli Kekkosen poika) sekä Risto Rydin tytär.

      Siellä oli myös Kalle Päätalon tytär. Olisikohan tämä tytär ollut Kalle Päätalon toisen vaimon tytär, ei siis varsinaisesti Kallen biologinen tytär? Kallehan on kirjoittanut kirjoissaan ensimmäisestä vaimostaan, mutta ei toisesta vaimostaan.

      • Eivillasukkanyt

        Ei Kalle itseään mainostanut tuhkamunaksi, sodan aikana kaikki mahdolliset sukupuolitaudit kävi kyllä lävitse....satiaisista en muista.
        Kaksi tyttöä toisesta avioliitosta, Lainahan ei oikein ollut halukas lapsentekoon ja oli Vesilahdella sitten vielä yksi....mutta siitä Kalle kyllä vaikeni täysin.


      • yllytyshullu

        Melekoonen provokaatio


      • Villasukkapari
        Eivillasukkanyt kirjoitti:

        Ei Kalle itseään mainostanut tuhkamunaksi, sodan aikana kaikki mahdolliset sukupuolitaudit kävi kyllä lävitse....satiaisista en muista.
        Kaksi tyttöä toisesta avioliitosta, Lainahan ei oikein ollut halukas lapsentekoon ja oli Vesilahdella sitten vielä yksi....mutta siitä Kalle kyllä vaikeni täysin.

        Oliko Kallella myös tippuri, en nyt juuri tällä istuimella tällaista mene väittämään...eli olenko muistanut väärin lukemani asiat.


      • Villasukkapari

        Olisiko 'Hiltu Jakin' perillisiä kuulolla...olisi mukavaa porista menneistä....


      • Villasukkapari

        Olisiko näin että vieraantuminen Kallen asioihin on totaalista?
        Tietenkin eletään kuin eletään nykypäivää myös siellä, kuitenkin Kalle Alvar on koko paikkakunnan 'kunkku' edelleen...ettei olisi mitään syytä vaieta asiasta.
        Ainoa vetonaula on Kalle....muuten täysin 'tietämätön' koko paikkakunta?


      • Kempeleenkingi
        Villasukkapari kirjoitti:

        Oliko Kallella myös tippuri, en nyt juuri tällä istuimella tällaista mene väittämään...eli olenko muistanut väärin lukemani asiat.

        Saattoi olla tippurikin, kuitenkin mieleen muistuu lähinnä kuppa (syfilis) Treponema pallidum pallidum -bakteerin aiheuttama. Nykyään maahanmuuttajilla voi olla tätä tautia.


    • ylivieskalainen

      Onhan Haapavedelläkin oma merkkihenkilö JJWT, jonka ansiosta pitäjä tunnetaan ja sille naureskellaan kauempanakin.

      • Villasukkapari

        Mistäs tällainen jälkijättöinen kommentti...... päivätty 21.6.2015 klo 10.07? Kun edellinen ja viimeinen on 18.7.2015 21.40. ??
        Siis Ylivieskalaisen kommentti.
        Yleensä kommentit menee aikajärjestyksessä?


    • Villasukkatuplat

      Onko Kalle Alvar...mitenkään huomioilla..?

      • Villasukkatuplat

        Taivalkosken vetonaula...olen useasti myös käynyt hautuumaalla...Jylkkäs Jakin kiekerössä..onko se näin nimetty edelleen?


      • Villasukkapari

        Tarkoitan sitä onko Kalle ylipäätään esillä nuoremmilla sukupuolvilla?


    • maaningatar

      Päätalon kirjojen merkitys nykyaikaan on se että silloin vähästäkin leivästä jaettiin mutta nykyiset ihmiset ne joilla paljon on eivät ole valmiita luopumaan juuri mistään saavutetuista eduistaan heikomman hyväksi.sitä kuvaa hyvin nykyinen kädenvääntö yhteiskuntasopimuksesta.rauhallinen kerronta on vastaainoa kiireiselle elämänmenolle.

    • täytyypannapeliin

      Meillä, tällähetkellä kaikki on valmista. Kuten toimeentulo. Ei tiedettäisi, ilman "Päätalon kirjoituksia" Miten elettiin ennen. Minä tiedän, en ollut orpo, mutta 14 v oli mittarissa , kun alioitin "työelämän" Vapon savotalla haLonteossa. MYÖHEMMIN työelämässä /ammattitöissä. Meni erittäinhyvin. Kävin koulut, olin ns:pikkupäällikkö.

      • epätietoinenko

        Kävikkö palijoki nuita kouluja?


    • Pitkäikävä

      Kyllä kunnan nimi tarvii vaihtaa Päätaloksi!

      • Villasukkapari

        Niin, koko kunnan nimi...mutta onko Jokijärvi ollenkaan entisensä...siis Kallen kuvauksien kaltainen....onko yhtään 'ökytaloa' edes Tyrämäellä?
        Saati sitten Jokijärvellä....?


      • Tyrämäenrysky

        Suattaapi se jokijärvi olla jiässä niinkuin oli jo Kallenkin aekana.


    • lukijat

      Kukas tuli Taivalkosken kunnan rakennusmestariksi Päätalon jälkeen ja kuinka pitkään hänen seuraajansa kesti olla virassa. Kunnan rakennusmestarin virka oli Päätalon aikaan vielä suoranainen koiran virka, jossa ei ollut omaa rauhaa koskaan, vaan mestarin piti olla melkein ympäri vuorokauden käytettävissä ja mikä hassuinta, rakennusmestarin oma asunto oli asiakkaiden ja kokousväen käytössä, mikä tarkoitti sitä, ettei mitään yksityisyyttä ollut. Asiakkaat vielä kehtasivat tupakoida ja tupakoimaton Kalle Päätalo kärsi ja sai pääkipuja asiakkaiden runsaasta tupakoimisesta. Ja sitten se moottoripyörä, halpa huono vehje, jolla piti talven kylmässä ajaa, kun edullisempaa olisi ollut kunnalla hankkia pakettiauto. Päätalo sai enemmän kuin tarpeeksi työstään taivalkosken kunnassa. Kiinnostavaa on, miten seuraava viranhaltija pärjäsi koiran virassa taivalkoskella.

      • Uusimaa.jäsen

        Hyvä kysymys.


      • KolmetVillasukat

        Määräsivät vielä maksamaan polttamansa klaput, joka sitten peruttiin.
        Kalle ei saanut käyttöönsä sitä avolavaa, mitä pyysi, olisi maalaisjärjen luullut olevan kova sana niinkin maalaispitäjässä, kuin Taivalkoski oli silloin?


    • viljastaja

      kallen syntymäpäivät taitaa olla 11.11.2019. onkohan kekkerit?

    • Anonyymi

      Siellä, siis Jokijärvellä on kuvattu kohtauksia #Kotikatu# ohjelmistoon pätkiä....oliko kovasti huomioitu tapahtuma?
      Mielenkiintoista tietää paikallisten näkemyksiä.

      • Anonyymi

        Oliko kuvaukset 'saian autiolta'ja miten ne sitten miellettiin paikkakunnalla?

        Kaipaan järkevää vuoropuhelua Taivalvalkoskeen ja sen historiaan.

        Terv. villasukkapari.


    • Anonyymi

      Aika hurjam näköinen on Isokumpu kun näin juhlavuoden alla hakattu siliviksi. Valkeat opastetaulut vain kajottaa hakkuuaukolla

    • Anonyymi

      Niin, 11.11. 2019 on Taivalkosken Jokijärvellä Kallen syntymästä sata vuotta.
      Miten asiaa on viritelty?

      • Anonyymi

        Hus, hus ja myös omat villasukat.


    • Anonyymi

      Pakko sauma vetää omat villasukat jalkoihin, Kallen 100-vuotis syntymä juhla on ollut ja mennyt, mutta paikkakunnalle se on edelleen miltei kultakaivos, vai onko?

      Toivoisin kontaktia Jokijärven ja seutukunnan asukkaisiin.

      • Anonyymi

        Odotellaan Jokijärveltä terveisiä, mitä kuuluu ja miten menee?

        Vieläkö villinsaarella on juhannuksena menoa?
        Keskustellaan.


    • Anonyymi

      Vieläkös Taivalkosken vanhat ukot leikkii kovanaamaa kovalla pakkasella? Pitävät hirmupakkasilla karvahatuissaan läpät ylhäällä ja kallistelevat karvahattua päässään vähän väliä korvalta toiselle.
      Haluavat näyttää olevansa kovia selokosen röpiukkoja, jotka ei karvahatustaan laske läppiä alas.

      Vaan eipä noille höpöukoille sitten kelpaa enää Jylykäs-Jakin kiekerö hautuumaaksi. Mennään maata röhnöttämään Tampereelle Mesukylän hautuumaalle uuden kirkon viereen.

      Mesukylän vanhan kirkon vieressä on vielä selvästi näkyvissä vanha talvihauta. Se on ollut aikoinaan semmoinen syvä monttu, minne vainajat haudattiin talvella vaan lumella peittämällä. Sitten toukokuun lopulla, kun routa oli sulanut maasta pois, niin raatoja nosteltiin sieltä talvihaudasta pois ja kaivettiin lapiolla se lopullinen hauta sulaneeseen maahan.

      Jylykäs Jakki se varmaan kaivoi talvellakin lapion ja rautakangen kanssa heti kerralla sen lopullisen haudan metrisen routakerroksen läpi?

      • Anonyymi

        Siellä se Kallio-Riitun paksu poika makovaa Mesukylän hautuumaalla ihan pääkäytävän alkupäässä lähellä kirkon seineä ja kahtelloo itä-kaakon suuntaan, kun aurinko nousoo...


    • Anonyymi

      Kyllä se niin on, että kun on kerran päässyt Kainuun nälkämaan Taivalkoskelta pois, niin sinne ei halua palata enää edes kuolleena.

    • Anonyymi

      Kalle 'harjoitteli, Koillismaa' sarjalla tulevaa Iijoki rupeamaa ilmiselvästi, silloin vielä sitä isoa kokonaisuutta tiedostamatta.

    • Anonyymi

      Jokijärvi taitaa olla meille lukijoille tutumpi paikka, kuin Taivalkosken keskustan väelle...oletteko edes käyneet kylässä?

    • Anonyymi

      Otetaanko siellä 'villisaaressa' aurinkokylpyjä kesällä ja kuka sen paikan omistaa?
      Olii kiva tietää, kun evät leviänä, munat paljaina, ottaa aurinkoa.

    • Anonyymi

      On tullu hankittua ja luettu joka ikinen Kallen kirja. Olen tehnyt testamentin lasten lapsille jotta jossain välissä rupeaisivat lukemaan kirjailijan tuotantoa. Päihittää mennen tullen F E Sillanpään josta tuli Nobelisti säälistä.

    • Anonyymi

      Vasta sain luettua Koillismaa-sarjan. Sitä ennen luin Iijoki-sarjan. Ihan on nyt orpo olo, kun vuosien luku-urakka on ohi. Ruskan jälkeen kirjaa nyt luen. Ei yllä ihan sarjojen tasolle. Niissä kun olivat tutut henkilöt! Mustan lumen talvi-kirja on yksi parhaista. Siinä tapahtuu paljon.
      Joitakin selittämättömiä asioita suosikkikirjailijani kerronnassa on. Esimerkiksi sellainen pikkuasia, että kuka hommasi Kummun rantteelle jatkuvasti rankoja? Ukkelihan oli ihan päntiönä sahaamassa ja halkomassa ympäri vuoden.

    • Anonyymi

      Kallen tuotanto on luettu kokonaan. Taivalkoskella on nykyisin kunnan henkilöstö melkoisessa turbulessissa. Nyt olis Kallen kaltaiselle henkilölle kysyntää astua taivalkosken puikkoihin.

    • Anonyymi

      Taivalkoski on yksinkertaisesti niin tylsä paikka että ei täällä kukaan pitkään viihdy. Ei kahviloita, ei baareja, ei kauppoja, ei mitään. Joo, löytyy hyvät kalastus - ja metsästysmahdollisuudet mutta entäpä ne, jotka eivät harrasta moista?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe