Jos joku ajaa 40 tuhatta vuodessa, niin hän käy kerran vuodessa katsastuksessa. Joku ajaa 4 tuhatta vuodessa, hänkin käy kerran vuodessa katsastuksessa. Onko tuossa järkeä? Jälkimmäinen käy 10 kertaa, ennen kuin 40 tuhatta tulee täyteen. Onneksi bensa on kuitenkin saman hintaista kaikille.
Miksi katsastus ei ole sidottu ajokilometreihin
52
311
Vastaukset
- pohojoinen
järjestelmä suosisi pk seutulaisia. Ei ole oikein. Heillä menee jo ennestään liian hyvin.
- kysyn vaan
Miten niin menee hyviin? Kun joutuvat maksamaan 19m2 yksiöstä tuplasti enemmän vuokra, kuin maalainen omakotitalosta?
- Hans K
kysyn vaan kirjoitti:
Miten niin menee hyviin? Kun joutuvat maksamaan 19m2 yksiöstä tuplasti enemmän vuokra, kuin maalainen omakotitalosta?
Auton katsastuksen sitominen ajettuihin ajokilometreihin vaatisi auton reaaliaikaista seurantaa ympäri vuorokauden ympäri vuoden. Tällöin järjestelmä voisi laskea seuraavan katsastusajankohdan ja ilmoittaa siitä vaikka sähköpostilla. Järjestelmä siis siirtäisi itse aikaa, jolloin laittaa auton käyttökieltoon.
Nykyaikainen tietotekniikka kyllä mahdollistaisi sellaisen järjestelmän. Autot sen sijaan eivät. Jokaikisessä autossa pitäisi olla lähetin, jolla sen liikkeitä seurataan. Kaikkiin vanhoihin romuihinkin pitäisi jälkeenpäin asentaa seurantalaite. Tämä ei ole mahdollista. Myöskään kansalaisten tietoturva ei varmaan koskaan salli niin rankkaa lakimuutosta, että jokaisen ajoneuvon liikettä seurataan koko ajan.
Pöljempikin tajuaa siis, ettei auton omaa kilometrimittaria voida käyttää tähän. Se voidaan aina peukaloida näyttämään mitä halutaan.
Kilometreihin sidottu katsastus on vaatimuksena samaa kaliiberia kuin että YLE-vero määräytyisi sen mukaan, kuinka paljon kukin tuijottaa televisiota päivittäin. - Gertruudeli
Hans K kirjoitti:
Auton katsastuksen sitominen ajettuihin ajokilometreihin vaatisi auton reaaliaikaista seurantaa ympäri vuorokauden ympäri vuoden. Tällöin järjestelmä voisi laskea seuraavan katsastusajankohdan ja ilmoittaa siitä vaikka sähköpostilla. Järjestelmä siis siirtäisi itse aikaa, jolloin laittaa auton käyttökieltoon.
Nykyaikainen tietotekniikka kyllä mahdollistaisi sellaisen järjestelmän. Autot sen sijaan eivät. Jokaikisessä autossa pitäisi olla lähetin, jolla sen liikkeitä seurataan. Kaikkiin vanhoihin romuihinkin pitäisi jälkeenpäin asentaa seurantalaite. Tämä ei ole mahdollista. Myöskään kansalaisten tietoturva ei varmaan koskaan salli niin rankkaa lakimuutosta, että jokaisen ajoneuvon liikettä seurataan koko ajan.
Pöljempikin tajuaa siis, ettei auton omaa kilometrimittaria voida käyttää tähän. Se voidaan aina peukaloida näyttämään mitä halutaan.
Kilometreihin sidottu katsastus on vaatimuksena samaa kaliiberia kuin että YLE-vero määräytyisi sen mukaan, kuinka paljon kukin tuijottaa televisiota päivittäin."YLE-vero määräytyisi sen mukaan, kuinka paljon kukin tuijottaa televisiota päivittäin" Tuohan on loistava idea. Käytöstä vaan maksettaisiin. Kuka muuten peukaloisi digitaalista mittaria. Olisiko se sen väärti?
- Hans K17
Gertruudeli kirjoitti:
"YLE-vero määräytyisi sen mukaan, kuinka paljon kukin tuijottaa televisiota päivittäin" Tuohan on loistava idea. Käytöstä vaan maksettaisiin. Kuka muuten peukaloisi digitaalista mittaria. Olisiko se sen väärti?
Saksassa on firmoja, jotka peukaloivat digitaalista mittaria. Kirjoittavat lähtiessä paperin, että mittarilukemaa on muutettu. Tällöin kaikki menee lakien mukaan.
Suomessa tähän ei vielä ole ollut tarvetta. Olisiko väärti? Olisi, jos mittarilukemalla olisi merkitystä. Nyt ei ole.
Kaikissa Saksasta tuoduissa ajoneuvoissa on mittarilukema 170 000 km. Se on sopiva kilometrimäärä, ei liikaa eikä liian vähän. Auto ei vielä rähjä, mutta kuitenkin riittävästi ajettu, ettei tule paljon autoveroa.
Näin ollen, en kehoita kenelläkään panemaan mitään painoa auton mittarissa olevalle kilometrimäärälle. Tulli ikävä kyllä joutuu näin tekemään määrittäessään autolle autoveroa. Miten muuten he voisivat tehdä? Eräs Liettualainen autokauppias sanoi, että suomalaiset ovat oma lukunsa, heille pitää kilometrejä lisätä mittariin, juurikin autoveron takia. Ovela jobbari sitten vähentää kilometrejä Suomessa saman jobbarin ammattitaidon avulla myydessään auton kuluttajalle.
Näitä tapauksia on ollut vaikka kuinka paljon. - Soppii eppäillä
Hans K17 kirjoitti:
Saksassa on firmoja, jotka peukaloivat digitaalista mittaria. Kirjoittavat lähtiessä paperin, että mittarilukemaa on muutettu. Tällöin kaikki menee lakien mukaan.
Suomessa tähän ei vielä ole ollut tarvetta. Olisiko väärti? Olisi, jos mittarilukemalla olisi merkitystä. Nyt ei ole.
Kaikissa Saksasta tuoduissa ajoneuvoissa on mittarilukema 170 000 km. Se on sopiva kilometrimäärä, ei liikaa eikä liian vähän. Auto ei vielä rähjä, mutta kuitenkin riittävästi ajettu, ettei tule paljon autoveroa.
Näin ollen, en kehoita kenelläkään panemaan mitään painoa auton mittarissa olevalle kilometrimäärälle. Tulli ikävä kyllä joutuu näin tekemään määrittäessään autolle autoveroa. Miten muuten he voisivat tehdä? Eräs Liettualainen autokauppias sanoi, että suomalaiset ovat oma lukunsa, heille pitää kilometrejä lisätä mittariin, juurikin autoveron takia. Ovela jobbari sitten vähentää kilometrejä Suomessa saman jobbarin ammattitaidon avulla myydessään auton kuluttajalle.
Näitä tapauksia on ollut vaikka kuinka paljon.Eli muutaman kympin takia porukat ajaisivat Saksaan peukaloitavaksi?
- hannuvaan
Soppii eppäillä kirjoitti:
Eli muutaman kympin takia porukat ajaisivat Saksaan peukaloitavaksi?
Yhtä helppoa peukaloida suomessa. Varttitunnissa saat mittariin mitä haluat laadukkaassa korjaamossa suomessa. Samat laitteet täällä kuin siellä.
- On järkeä
40000 km vuodessa tarkoittaa pääasiassa maantieajoa, jossa auto rasittuu vähän.
4000 km vuodessa voi olla pelkkiä lyhyitä ajoja kaupungissa, missä auto on paljon kovemmassa rääkissä jarrut, nivelet, kone harvoin lämpenee kunnolla jne.- "Rehellinen" Reiska
Siis Saksassa on täysin laillista peukaloida auton kilometrilukemaa, kunhan siitä kirjoitetaan todistus. Autoilija tietenkin pitää moisen todistuksen omana tietonaan myydessään sen esim. suomalaiselle Kyöstille. Kyösti ilmestyy kotipitäjäänsä Pieksämälle juuri Saksasta hakemansa Audi A8 kanssa, ja kehua retostelee naapureille, kuinka halvalla hän haki vähän ajetun Audin Saksasta. Oikeasti sillä on ajettu n 500 000 km. Kohta alkaa laukeamaan, ja sen jälkeen pitää Kyösti hyvin matalaa profiilia.
Onkohan Suomessa laillista peukaloida mittarilukemaa, jos siitä kirjoitetaan todistus, ja tietenkin se jää firman tietokantaan. Ainakaan äkkiseltään ei tule mieleen yhtään pykälää, joka sen kieltäisi. Asiahan muuttuu petokseksi vasta, jos se salataan. Firma ei salaa sitä toimeksiantajalta, vaan antaa allekirjoitetun paperin, että kilometrit muutettu asiakkaan toiveiden mukaiseksi. Se mitä asiakas sen jälkeen tekee, ei kai kuulu firmalle.
Jos mikään laki ei kiellä, tässähän olisi markkinarakoa myös Suomeen. Ei monelle, koska täältähän ei autoja muualle viedä. Rehellisen Reiskan käytetyt autot ja muut jobbarit voisivat kuitenkin olla erittäin kiinnostuneita digitaalimittareiden peukaloimiseen erikoistuneeseen firmaan.
Osaisiko joku lainoppinut vastata tähän? - Teoriasi ontuu
4000 km vuodessa on pelkkiä pitkiä ajoja maakuntiin. Kaupungissa ei autoa tarvita, polkupyörällä ja julkisilla pärjää mainiosti.
- Nyt vasta kerrot
Teoriasi ontuu kirjoitti:
4000 km vuodessa on pelkkiä pitkiä ajoja maakuntiin. Kaupungissa ei autoa tarvita, polkupyörällä ja julkisilla pärjää mainiosti.
Monta vuotta olen ajanut kolmen kilometrin työmatkaa kaupungissa.
- Kuhan kyselen
Nyt vasta kerrot kirjoitti:
Monta vuotta olen ajanut kolmen kilometrin työmatkaa kaupungissa.
Mitenkäs ne kolesterolit, painoindeksit ym. verenpaineet?
- Ei valittamista arvoissa
Kuhan kyselen kirjoitti:
Mitenkäs ne kolesterolit, painoindeksit ym. verenpaineet?
Kokonaiskolesteroli 2.8, painoindeksi 19, yläpaine 109, alapaine 67. Mitenkäs itselläsi ja työmatkat kävelet tai pyöräilet?
- lähetti
Ei valittamista arvoissa kirjoitti:
Kokonaiskolesteroli 2.8, painoindeksi 19, yläpaine 109, alapaine 67. Mitenkäs itselläsi ja työmatkat kävelet tai pyöräilet?
Soppii tuota eppäillä :)
- Sillaiviisii
Ei valittamista arvoissa kirjoitti:
Kokonaiskolesteroli 2.8, painoindeksi 19, yläpaine 109, alapaine 67. Mitenkäs itselläsi ja työmatkat kävelet tai pyöräilet?
Kolesteroli 2,5, painoindeksi 17, yläpaine 100, alapaine 65.
- Kappas vaan
Sillaiviisii kirjoitti:
Kolesteroli 2,5, painoindeksi 17, yläpaine 100, alapaine 65.
Pistitpä paremmaksi!
- Aina saa epäillä
lähetti kirjoitti:
Soppii tuota eppäillä :)
Liikunnan vähyys ei lihota, vaan se, että syö enemmän kuin kuluttaa.
- Onko se mahdollista
Aina saa epäillä kirjoitti:
Liikunnan vähyys ei lihota, vaan se, että syö enemmän kuin kuluttaa.
Voiko syödä vähemmän kuin olematonta kulutusta vastaavan määrän?
- ötökkä
Onko se mahdollista kirjoitti:
Voiko syödä vähemmän kuin olematonta kulutusta vastaavan määrän?
Vainajat eivät yleensä tarvitse ruokaa, he ovat ruokaa joillekin ötököille.
- pohjoismaaleikkiirikasta
"Rehellinen" Reiska kirjoitti:
Siis Saksassa on täysin laillista peukaloida auton kilometrilukemaa, kunhan siitä kirjoitetaan todistus. Autoilija tietenkin pitää moisen todistuksen omana tietonaan myydessään sen esim. suomalaiselle Kyöstille. Kyösti ilmestyy kotipitäjäänsä Pieksämälle juuri Saksasta hakemansa Audi A8 kanssa, ja kehua retostelee naapureille, kuinka halvalla hän haki vähän ajetun Audin Saksasta. Oikeasti sillä on ajettu n 500 000 km. Kohta alkaa laukeamaan, ja sen jälkeen pitää Kyösti hyvin matalaa profiilia.
Onkohan Suomessa laillista peukaloida mittarilukemaa, jos siitä kirjoitetaan todistus, ja tietenkin se jää firman tietokantaan. Ainakaan äkkiseltään ei tule mieleen yhtään pykälää, joka sen kieltäisi. Asiahan muuttuu petokseksi vasta, jos se salataan. Firma ei salaa sitä toimeksiantajalta, vaan antaa allekirjoitetun paperin, että kilometrit muutettu asiakkaan toiveiden mukaiseksi. Se mitä asiakas sen jälkeen tekee, ei kai kuulu firmalle.
Jos mikään laki ei kiellä, tässähän olisi markkinarakoa myös Suomeen. Ei monelle, koska täältähän ei autoja muualle viedä. Rehellisen Reiskan käytetyt autot ja muut jobbarit voisivat kuitenkin olla erittäin kiinnostuneita digitaalimittareiden peukaloimiseen erikoistuneeseen firmaan.
Osaisiko joku lainoppinut vastata tähän?Kyllä se niin on että Suomessa kansalaisille on tehty kaikki kalliiksi. Kyösti sitten ostaa sen Sakun vanhan peukaloidun auton ja Saku menee ja ostaa sillä rahalla Saksassa uuden auton. Sakujen vanhat rämähtää myydään tomppeleille Suomalaisille.
Vaikka molemmat maat on samaa EU:ta niin tosi asia on se että Suomi maksaa monien Sakujen uudet autot ja pitkät pätkät niiden moottoriteitä. Suomi on nettomaksaja eli saa vähemmän kuin antaa. Omat maantiet on kohta soratietä mutta ei se mitään, pitäähän Sakujen saada uudet autot ja moottoritiet ja päästä ajamaan 200 km/h kalliilla autoillaan.
- autoilija vai?
Miksi katsastusta ei ole sidottu vaikuttavuuteen. Miksi ei mitata mikä on tarpeellinen määrä katsastusta.
Syy on se että tyhmien virkamiesten kognitiiviset kyvyt eivät riitä edes näin yksinkertaisen asian ajatteluun.
Katsastusta ei tarvita mihinkään. - ndddldlkd
Jos katsastus olisi vaikka 20 tkm välein, 4 tkm vuodessa ajava kävisi katsastamassa viiden vuoden välein. Vanhat autot rapistuvat viidessä vuodessa paljon, esim ruoste ja jarrut, jarruletkut. Varsinkin jarrut happanevat jos niitä ei käytä. Ihan hyvä nykyinen systeemi.
- Vai pelkkää hanaa
Kai 4000 vuodessa ajava sentään joskus jarruttaakin?
Koneet tykkää siitä jot niitä käytetään, kolmevuotias jolla takana 300tkm. on pääsääntöisesti paremmassa kunnossa kun viistoistavuotias jolla on takanaan 50tkm. Nykykalusto kestää kyllä kilometrejä vaan ei aikaa, millä tahansa nakkikattilalla päästään puolimiljoonaa jos ne tulevat parinkolmenvuoden sisään. Lisäksi se joka naputtaa autoonsa satatonnia vuodessa tuntee autonsa ja pitää sen kunnossa, pikkupakko kun kyseessä on työ tai tarvekalu, vrt.metsurin/mökkiläisen moottorisaha.
Katsastus olisi pitänyt sitoa katsastuksen vaikuttavuuteen. Olisi pitänyt tutkia miten katsastus on parasta järjestää. Jos näin olisi toimittu, ei autokatsastusta olisi kokeilun jälkeen 100 vuotta sitten jatkettu, koska olisi heti huomattu että katsastuskella ei ole vaikuttavuutta liikenneturvallisuuteen. Tämä fakta havaittiin vasta vuonna 1991.
Autokatsastus ei perustu mihinkään. Ei ole olemassa epäkohtaa jota voidaan korjata autokatsastuksella.Allekirjoittaneelle näyttää nykyään tulevan karkeasti 5000km/kk. Kun käyn katsastuksessa sanon inssille jot kato se helevetin tarkkaan! Minulle on tärkeää jot auto on kunnossa, katsastuksessa olen saanut useampaan kertaan hyviä vinkkeja tyyliin jot toi alapallossa on alkavaa väljyyttä mutta viel hyväksyttävissä vaan kannattais varmaan lähiäikoina vaihtaa. Kertaalleen ihmettelin vaimoni saabissa oikealta kuuluvaa "lotinaa" kerroin jot minä en sitä löydä kirveelläkään! Noh, katsastusmies aikansa tutkittuaan totes jot jos ny vaihtasit ton ilmanputsarin kotelon kumityynyn. Heh, enpä tota itte hoksannut. Tuo sata euroa kerran vuodessa on halpa kuntotarkastus. Terveisiä vaan Loviisan konttorille Sepppälälle ja kiitoksia hyvästä palvelusta.
- miksi_ihmeessä
Loviisan A-katsastus Suomen kalleimpia, voihan sitä maksaa kun on hölmö.
miksi_ihmeessä kirjoitti:
Loviisan A-katsastus Suomen kalleimpia, voihan sitä maksaa kun on hölmö.
Saattaapa tuo olla kallis, niin, 100,- tai jotain sitä luokkaa, tuota, siis kerran vuodessa, jos palvelu toimii niin entäs sitten? Kuule, minä en vaivaudu ajamaan muutaman kympin takia jonnekkin Lappeenrantaan!
- hammaspeikko
katurakki kirjoitti:
Saattaapa tuo olla kallis, niin, 100,- tai jotain sitä luokkaa, tuota, siis kerran vuodessa, jos palvelu toimii niin entäs sitten? Kuule, minä en vaivaudu ajamaan muutaman kympin takia jonnekkin Lappeenrantaan!
Joo olen samaa mieltä että 100 E on halpa. Kun menee hammaslääkäriin niin lasku on sitten lopulta jotain nelinkertaista vähintään vuodessa ja jos sillä selviää niin sekin on halpaa.
hammaspeikko kirjoitti:
Joo olen samaa mieltä että 100 E on halpa. Kun menee hammaslääkäriin niin lasku on sitten lopulta jotain nelinkertaista vähintään vuodessa ja jos sillä selviää niin sekin on halpaa.
400 euroa perkästä tarkastuksesta? Vai onko siinä korjaamolasku mukana myös?
Siinä mielessä kiva analogia, että olisi kiva saada valtiolta takaisin osa autonkin katsastusmaksuista ja korjaamokuluista. :)- kjkjkjkjhhgfutgdf
hammaspeikko kirjoitti:
Joo olen samaa mieltä että 100 E on halpa. Kun menee hammaslääkäriin niin lasku on sitten lopulta jotain nelinkertaista vähintään vuodessa ja jos sillä selviää niin sekin on halpaa.
100? tyttären koiran hammaskiven poisto 480 egee..
- sörsselssön
Fiksu muutos olisi katsastus 16kk välein. Se onnistuu jo nyt, jos viet auton leimalle heti kun se on mahdollista. Silloin saa ns. pitkänleiman. Kun uusi rekisteriote tulostetaan kuitenkin joka kerta, niin voitaisiin aivan hyvin siirtyä muutenkin 16kuukauden väliin. Silloin katsastus määrät tasaantuisivat niin, että alkuvuoden ruuhkat helpottavat.
- ilmanotetta
Missä ne rekisteriotteita tulostaa, olen näköjään jäänyt ilman.
- tarviikouusikinauto
Mikä sellainen katsastus on? 27 vuotta olen ajanut omalla autolla, eikä ole tuollaista tapahtumaa tullut eteen.
ilmanotetta kirjoitti:
Missä ne rekisteriotteita tulostaa, olen näköjään jäänyt ilman.
Katsastuskonttorilta saat otteen ajoneuvorekisteristä.
TheRat kirjoitti:
Katsastuskonttorilta saat otteen ajoneuvorekisteristä.
Ja tuleehan noita välillä kotiinkin ihan erikseen.
Eipä tuo katsastus kerran vuodessa mikään ongelma ole. Liikenteessä olevan auton pitää olla kunnossa.
Jokainen auto on liikenneturvallisessa kunnossa ilman autokatsastusta. Autokatsastus ei paranna ajoneuvon liikenneturvallisuutta. Asiasta on kiistattomat tutkimustulokset.
- KATSASTAJA-
Painu Carpo vittuun täältä! Saatanan seniili joka ei ymmärrä mistään mitään!
- totuuseipala
Naurettava kommentti. Vaikuttaa siltä että sinä olet seniili, etkä ainakaan ymmärrä mistään mitään.
- KATSASTAJA-
Sinulta vitun pelle ei muuta tulekaan kuin naurettavaa tekstiä! Hanki elämä tai vedä ittes hirteen!
- totuus_sinusta
Mites sulta läskipää "katsastaja-" kun ei tule edes naurettavaa tekstiä, vaan pelkästään hullua.
- totuus-carposta
"läskipää" "pelkästään hullu", etkö muuta todellakaan keksi vatiaivo? Sinunlaiset juntit on pelkkää yhteiskunnan pohjasakkaa! Ei mitään arvoa! Oot pelkkää kusta ja paskaa!! HAHHAH!
- Apinankesyttäjä
Taas täällä kaksi apinaa taistelee eri häkeissä vaan vielä. PUAH PUAH
- lakipykälä
lainlaadinta ja vuosi, hyvä niin.
- Vuosiasitten
Focuksesta alkoi vuotaa jäähdytysnestettä. Sanoin katsastusmiehelle, että näetkö, mistä sitä tulee. Mies tutki aikansa, mutta sanoi, ettei osaa sanoa. Huollossa sitten asentaja sanoi, muovikotelossa on halkeama, josta vuotaa.
Kerrankin idea joka on toteutettavissa lain puitteissa...
Ei vaatisi muutakuin muutoksen lakiin että matkamittari olisi autoissa pakollinen, nyt se ei ole, vaikka yleinen varuste onkin- klw34e2
Hyvä kysymys ja aihe :) Aatellaan että jotkut maata kiertävät kaupparatsut, keikkalaulajat saattaa ajaa aikamoisia kilometrimääriä vuodessa tai taksikin joka on liikenteessä 24/7 ja kuski vaan vaihdetaan välillä.
Tuohon voisi jonkun muutoksen kyllä kehitellä. Määritellään se kilometrimäärä jonka välein ajoneuvo on katsastettava aina sekä myös kuluneen ajankin mukaan että jos auto on ajamatta ollut 2 vuotta niin pitäisi katsastaa vaikka ei olisi ajettu metriäkään.Asian määritteleminen mittaamalla on jo tehty. Mittaustuloksesta ei löytynyt kilometrimäärää, eikä aikajaksoa jolloin auto kannattaa katsastaa. Ajoneuvo ei ole kunnoltaan koskaan siten turvallisuusriski että kuljettaja ei itse osaisi arvioida onko ajoneuvo liikennekelpoinen. Hallintalaitteiden liikenneturvallinen kunto osataan arvioida itse.
Autoja on aina katsastettu turhaan ilman minkäänlaista hyötyä liikenneturvallisuudelle. Asia on tutkittu kiistämätön fakta.- Karpo69
Pidä pää kiinni vajakkipaska!!
En ole vajakkipaska. Sinulla voi olla hullun vajakin tauti. Opettele perustelemaan asiasi älyllisesti. Mölyäminen ei vie asiaasi mitenkään eteenpäin.
On heikkoa aikalaisilta että ei tutkimalla etsitä epäkohtia joita korjata säädöksillä. Autokatsastus on esimerkki siitä kuinka miljardeja laitetaan menemään ilman mitään vastinetta. Katsastamaton auto epäkohta on keksitty satu eikä tutkimalla löydetty ongelma.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin661546eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1421526En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1311262Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä611204- 421055
- 172948
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik100870Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60719Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja42657Mikä siinä on, että kun Kokoomus on hallituksessa...
... niin talous menee ihan päin helvettiä? 1980-luku Holkeri, 1990-luku Viinanen, 2008 finansssikriisi Katainen ja nyt O94624