Collien älykkyys?

Viksuja

Kun sanotaan, että colliet ovat älykkäitä - miten tämä ilmenee? Antakaa kaikenlaisia esimerkkejä ja kokemuksia! :)

12

1079

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En mä älystä tiedä, mutta ovat ainakin helposti koulutettavia, koska tykkäävät touhuta ihmistensä kanssa.

    • collikkapojat

      Meidän collikat ei ainakaan ole helposti koulutettavia :) Pennusta asti on jankattu luoksetluloa ym. mutte edelleen nyt kun pojat ovat reilu 2v tehdään jos huvittaa...
      Motivaatiota tai miellyttämishalua noilla ei juurikaan ole ja älyä vielä vähemmän. Onkohan mulla poikkeukselliset colliet (kyseessä siis pk. colliet)?

    • En tiedä, onko collikkani vain vähän tyhmä vai eikö se vain viitsi, mutta namien kaivaminen rasiasta ja älypelit eivät kauheasti sitä innosta tai sitten niihin sovelletaan tassulla raapimista eikä mitään muuta.

      Mutta älyttömän helppo koira. Kuuliainen, leikkisä, perso nameille, hyvin helppo kouluttaa. Rauhallinen. Sosiaalinen. Ei tippaakaan riistaviettiä.

      Väliin tuntuu, että se on piilofiksu. Ihmisille näytetään tyhmää naamaa, mutta selän takana osataan kyllä kaikki kieroudet. Koira oli nuori ja osasi hätinä noudon, kun osoitin sille isäni kenkiä. Koira poimi toisen suuhunsa. Osoitin huonetta, jossa isäni oli. Koira vei kengän sille. Ikinä en ollut sitä noin komentanut, mutta se ymmärsi heti.

      Oppimiskyky tuolla on hyvä ja riittävä. Ollaan kisattu eri lajeissa. Että jos pitää semmoista koiraa älykkäänä, jolle voi opettaa erilaisia komentoja, niin tuo on fiksu.

    • Mammanajadi

      Meillä kaksi pk-collieta, narttuja. Ne vahtivat 85v, jo lievästi dementoitunutta äitiäni niin että kun muori aikoi mennä myöhään illalla ulos ja oli lähdössä väärään suuntaan, niin koirat menivät muorin eteen niin ettei hän päässyt pihasta pois. Kun muori yritti kiertää edessään seisovan koiran tuli toinen taas eteen. Näin ne pakottivat muorin sisälle takaisin.
      Muori valitti minulle siitä kun tulin töistä puolen yön aikaan. Sen jälkeen katsoin parhaaksi hommata äitini hoitokotiin jossa hän kuoli kolme kuukautta myöhemmin
      Koiria ei ollut opetettu vahtimaan, ne tekivät niin itse.

      • on_se_hieno_koira

        Meiilä oli Collie n. 30v sitten.. 1983-1992.

        Se itse oppi valvomaan kotia, ei ollut vieraille tai koiralle epäasiallisilla mitää asiaan taloon jos ketää ei ollut kotona.
        Meillä oli kerran vieraita ja itse läksimme autolla kaupaan muutamaksi toviksi. Kun tulimme takaisin kotiin, niin vieraat oli talon ulkopuolella kun koira oli ajanut heidät ulos.
        Jos asiat olis toisin omassa elämässä niin saattaisin ottaa tuollaisen koiran.


      • sDADAED

        Satutäti vauhdissa. Psykoosissa on sellainen jännä juttu, että osykoosissa oleva, kuten sinä, ei itse ymmärrä että hänen kokemansa ja näkemänsä ja kuulemansa, ylipäänsä aistimansa asiat ovat mielikuvituksen tuotetta.


    • Mammanajadi

      Minun ensimmäinen collieni päästi kyllä sisälle, mutta ei enää ulos.
      Meille tuli nuohooja ja hän sai tulla ja tehdä työnsä, mutta ulos koirani ei häntäkään päästänyt. Nuohooja kertoi että hän sai kuljeksia asunnossa mihin halusi mutta ikkunoille tai ovelle ei koira päästänyt. Pari tuntia hän joutui odottamaan ennenkuin tulin töistä kotiin.
      Onneksi oli huumorintajuinen mies, ei nostanut meteliä, naureskeli vaan.

    • Hulihuisku

      Meidän koiraa ei pysty ”höynäyttämään” millään. Haluaa aina ensin itse harkita mitä tekee ja vasta sitten toimii.

    • minelan

      Totteluvaisuus ja älykkyys ovat kaksi eriasiaa. Olen omistanut 7 collietä, kasvattanut kk-mäyräkoiria ja nyt minulla on chihuaha, joka on älykkäin kaikista koiristani. se on aivan omaa luokkaansa.

      • Karmivaa

        Jokos siltä tippui silmä? Mun chicolta irtosi silmä kun törmäsi seinään ja jouduin viemään lopetettavaksi.....


      • aika.uskottavaa
        Karmivaa kirjoitti:

        Jokos siltä tippui silmä? Mun chicolta irtosi silmä kun törmäsi seinään ja jouduin viemään lopetettavaksi.....

        mUTSILTAS IRTOS SILMÄ.


    • Collie6v

      Tyttöcollie 6v:
      älykkyys - osaa teeskennellä ettei ymmärrä vaikka ymmärtää puheesta kaikki itseään koskevat sanat ja on puheohjattu
      Paimen-kukaan ei saa poistua, paitsi täysin tuntemattomat tyypit. Ei pure mutta rähisee, pihalla irti ollessaan yrittää kiertää eteen. Paimentamisvietti ohittaa kaikki käskyt.
      Vahti - valvoo kasvimaan laidalla emännän työrauhaa, tarkkailee vieraita esim nuohoojaa tms
      Kiintymys -seuraa perhettä tiiviisti mutta jos lenkkipolulla kyllästyy sienien etsintään, lähtee päättäväisesti yksin kotia
      Pelkää helposti
      Leikkii mielellään

      Yksilöitähän ne ovat ja oma toiminta varmaan muokkaa aika paljon. Alottajalle tuskin tästä hyötyä enää on mutta ainahan näitä luetaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      75
      3434
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      563
      3229
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      41
      2892
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2082
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      315
      1876
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1865
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      12
      1855
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      141
      1477
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1281
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      65
      1270
    Aihe