As ruokavalio

19+4

Esiintyykö aspergereilla tavallista enemmän vatsan turvotusta, ruokovalio-ongelmia ja astmaa?

20

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Assimies

      Ongelmista en tiedä, mutta minä ja kaksi assipoikaani olemme täysin laktovegetaristeja. En koe sitä ongelmaksi, että lihan ja kalan maku ällöttää. Turvotusta en ole havainnut.

    • JouluRauhaa!

      Asperger oli aiemmin sairaus, mutta ei ole enää Amerikassa sairaus. Eli kukin syököön mitä parhaaksi kokee. Mutta näin Jouluna pitää malttaa ja jättää pötsi ylikuormittamatta, niin on hyvä olla.

    • ...

      Minulla on laktoosi-intoleranssi sekä CU eli krooninen suolistosairaus, mutta olen onneksi saanut sen kuriin ruokavaliolla nyt kun sen toteamisesta on kulunut kaksi vuotta. Toteamishetkellä vatsa oli niin huonossa kunnossa sekä noin puolitoista vuotta sen jälkeen, etten pystynyt juurikaan lähtemään minnekään kotoani.
      Tänä jouluna olen pystynyt syömään laktoosittomia jouluruokia ihan normaalisti, mutta se pitää tosiaan muistaa, että syö niitä kohtuullisesti, jotta vointi pysyisi hyvänä. Kroonisissa suolistosairauksissa on hyvin tärkeää ajatella vatsan hyvinvointi pidemmällä tähtäimellä, koska pienikin lipsuminen väärään suuntaan, voi kostautua hyvin ikävällä tavalla eli jatkuvasti pitää "kuulostella", mitä mieltä vatsa mistäkin ruuasta kunakin hetkenä on. Stressi on kaikkein pahin, joka saa koko elimistön täysin sekaisin. Ärtyvä paksusuoli minulla todettiin jo yli 20 vuotta sitten, joka aiheutti vaikka minkälaista vatsaongelmaa.
      Yhteen erityismielenkiinnonkohteistani kuuluu ravitsemukseen kuuluvat asiat, niistä olen ollut koko elämäni hyvin kiinnostunut. Tämä on voimavara tällaisissa tapauksissa, jos sairastuu johonkin sellaisiin sairauksiin, joissa erityisesti ruokavaliohoito voi poistaa lähes kaikki oireet. Tosin kaikissa sairauksissa oikeanlaisella ruokavaliolla on suuri merkitys taudinkulkuun.

      • K.E.

        Jatkan hieman vielä; eli olen itselleni laatinut mielestäni täydellisen lisäaineettoman ruokiavalion, johon kuuluvat kaikki ne ainesosat eli vitamiinit ja hivennäis- sekä kivenaineet, jotka vaikuttavat aivoterveyteen positiivisesti. Juurikaan lisäravinteita ei tarvitse syödä, mikäli ei ole lääketieteellisesti havaittu rasva-aineenvaihdunnan vakavia häiriötiloja, esim. vuotavaa suolta, mikä hoitamattomana johtaa kroonisiin suolistosairauksiin, mitkä puolestaan edesauttavat sydän- ja verisuonitautien puhkeamista tavallista nuoremmalla iällä.


    • Monipuolisesti

      Autisteille suositellaan ravinnoksi mahdollisimman luonnonmukaista ja lisäaineetonta kotiruokaa. Niukasti sokeria, valkoista viljaa jnpp.

      Limsat, energiajuomat, karkit, jäätelöt, sokeroidut maitotuotteet (jugurtit, vanukkaat), einekset, puolivalmiit, aamiaismurot, sokeroitu kaakao, McDonalds- ja Heseateriat tiettävästi pahentavat autistista käyttäytymistä.

      Kannattaa suosia runsaasti kasviksia, marjoja, käsittelemättömiä maitotuotteita, tuoretta kalaa, kanamunia, riistaa tai luomulihaa.

      • jööö

        Tätä hain. Ilmeisesti valkoinen vilja ja sokeri ovat autisteille pahaksi. Mitä tekemistä tällä alykkyysosamäärän kanssa. HALO!


      • Siksi.
        jööö kirjoitti:

        Tätä hain. Ilmeisesti valkoinen vilja ja sokeri ovat autisteille pahaksi. Mitä tekemistä tällä alykkyysosamäärän kanssa. HALO!

        Vatsassa on toiset aivot. Siitä tuli hiljattain TV-dokumenttikin.


    • pointtisi ap??

      Mikähän oli aloittajan pointti? Kysellään ensin tyhmiä eikä sen jälkeen edes vaivauduta keskustelemaan asiasta, ÄO?

    • vatsa-aivo
    • CCUU

      Välittäjäaineista serotoniinia löytyy eniten suolistosta. Ehkäpä tällä voitaisiin selittää autististen häiriötilojen yhteydet ruokavalioon.

      as-infolainen

    • Vauvallinen
    • aikajanainfo

      Miksi noista jauhaa täällä jonkun tutkimuksen perusteella jonka tulokset jokainen on jo omakohtaiseen kokemukseensa perustuen voinut todeta vuosikausia?

      Assi-ruokavaliota noudatan itse omiin tarpeisiin räätälöitynä ja äsken kirjoitin pitkän viestin ohjeistaakseni muita, mutta se hävisi jostain syystä.

    • Aika-autisti

      Anna tulla ruokavaliosi, niin tehdään sen perusteella kaksoissokkotutkimus. Sittenhän selviää auttaako massussani menusi.

    • menuinfo

      Ugly But Lovable.

    • Kooklettaja
    • Aspergermenuinfo

      Spirulina-levää voi sekoittaa itsevalmistettuihin keittoihin ja smoothieihin, teehen, mehuun. Itse pidän siitä sellaisenaan veteen sekoitettuna, sain sillä ihottuman kokonaan paranemaan kuukauden kuurilla, ei tarvinnut lääkkeitä.

      Lisäaineet, laktoosi ja vehnägluteiini kokonaan ruokavaliosta pois.

    • Lapsellinen
    • janoine

      Ja infoa voi vetää ruokajuomaksi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1706
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1325
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1220
    4. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      3
      1216
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      143
      1193
    6. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      22
      1086
    7. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1075
    8. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      1035
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      6
      986
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      884
    Aihe