seurakunta

kpfbrtsltåcuskdå

"Jos ei ole seurakuntaa maan päällä, ei ole Isää taivaassa " Näin kuuluu opetus, ja seurakunnalla tarkoitetaan tietenkin esikoislestadiolaisia. Kysyisinkin mikä oli niiden yksittäisten ihmisten seurakunta silloin Lutherin ja Lestadiuksen välissä kun usko ei ollut seurakunnallisessa muodossa, kuten sanotaan? Vai eikö niillä ihmisillä ollut Isää taivaassa vaikka usko "meni sydämestä sydämeen "? Todella ristiriitaista!

35

141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bnai-Brit Rabbi

      Laitappas linkki,missä raamatunkohdassa kristittyjä pitäisi kutsua lestadiolaisiksi,taikka luterilaisiksi,taikka mormooneiksi,no ymmärräthän yskäni. Yada,yada yada,Happy Hanukkah anyway.

      • Ymmärrät yskäsi

        Hyvin vastasit SK. Mutta yskäsi ei vain parannu.


      • Vinkkiä ving ving

        Ei ole linkkiä mutta vinkkiä voin antaa Laita hanskat ristiin ja rukkoile etthä saisit elävän uskon syämmeleles ja jumala johattais siut elävään kristillisyyten


      • teuta
        Vinkkiä ving ving kirjoitti:

        Ei ole linkkiä mutta vinkkiä voin antaa Laita hanskat ristiin ja rukkoile etthä saisit elävän uskon syämmeleles ja jumala johattais siut elävään kristillisyyten

        Niin ,,Miksei ole Se on selviö , koska monet laittavat ,vanhojen sanontojen päälle
        Aivan liikaa Ja ei sanan päälle ,meillä kaikilla on omat asiat myös tärkeitä , miksiköhän ..
        .
        Ehkä siksi että ,Omavanhurskaus tekee sellaista . Ja ei ketään tehvä vaatimuksesta
        eläväksi Uskon suhteen , Miksiköhän ? Siksi että jo vanhat sanoivat että Rakkaudella
        olemme kaiken tehneet mitä tehty on //Tietenkin Jumalan sanalla , Ja sitä kautta ,on
        meille annettu USKO. ,.
        Ei se ole tullut ,LV;t sitä kautta , ei heillä ole yhtään enenpää kuin ihmisellä., Jumalan
        on kaikki , Vapahtajan on kaikki, Ei ole LV:n mitään ,uskokin on Vain HERRAN Jumalan
        ja Jeesuksen , SE PITÄÄ AINA MUISTAA . ja Rakkaudella., .


      • Heinistä_ja_oljista

        Näin vastaa ne jotka ovat irtautuneet helpommalle itserakennetulle tielle, jossa ihmisoppi on vallitsevana pääkallossa, raamatukielessä hiuksissa. Näitä peruukin päällensä asettaneita tällä ajalla riittää. Jäljet johtavat sylttytehtaalle.


      • teuta
        Heinistä_ja_oljista kirjoitti:

        Näin vastaa ne jotka ovat irtautuneet helpommalle itserakennetulle tielle, jossa ihmisoppi on vallitsevana pääkallossa, raamatukielessä hiuksissa. Näitä peruukin päällensä asettaneita tällä ajalla riittää. Jäljet johtavat sylttytehtaalle.

        Jos minulle vastasit en ymm'rtänyt valitan --
        ja jos itelle vastasit jotenki saat minun aqjatuksen
        koska sinä haluat puhua heinistä ja oljista ja puista
        kun pitäisi olla puheet palamatinta ainetta ,Niiden tulee olla
        Kalliita kiviä kultaa ja Helmiä. , eihän vaan jälkesi joudu takavintturiin..


      • Heinistä_ja_oljista
        teuta kirjoitti:

        Jos minulle vastasit en ymm'rtänyt valitan --
        ja jos itelle vastasit jotenki saat minun aqjatuksen
        koska sinä haluat puhua heinistä ja oljista ja puista
        kun pitäisi olla puheet palamatinta ainetta ,Niiden tulee olla
        Kalliita kiviä kultaa ja Helmiä. , eihän vaan jälkesi joudu takavintturiin..

        Ole vain vapaa ei tällä kerralla ollut arvoisalle Teutanukselle vastausta, vaan Brutal Brita-Rabbille jota alempi vastaaja oli tunnistanut SK:si.


    • näin se vaan on

      Ristiriita on sisälläsi. Pyhä siemen on kulkenut kansojen keskuudessa. Välillä se on ollut yksittäisten ihmisten mukana ja välillä seurakunnallisessa muodossa. Luther sai sen kerjäläismunkilta ja Laestadius yksinkestaiselta lapin naiselta.

      Jesaia 6

      1. Sinä vuonna, jona kuningas Ussia kuoli, näin minä Herran istuvan korkialla ja korotetulla istuimella, ja hänen vaatteensa liepeet täyttivät templin.
      2. Seraphit seisoivat häntä ylempänä, ja kullakin oli kuusi siipeä: kahdella he peittivät kasvonsa, kahdella jalkansa, ja kahdella he lensivät.
      3. Ne huusivat toinen toisellensa ja sanoivat: Pyhä, pyhä, pyhä, Herra Zebaot: kaikki maa on täynnä hänen kunniaansa;
      4. Niin että pihtipielet vapisivat heidän huutonsa äänestä, ja huone täytettiin savulla.
      5. Niin minä sanoin: voi minuani! minä hukun, sillä minulla on saastaiset huulet, ja asun sen kansan seassa, jolla on saastaiset huulet; sillä minun silmäni ovat nähneet kuninkaan, Herran Zebaotin.
      6. Niin lensi yksi Seraphimeista minun tyköni, jolla oli kädessä tulinen hiili, jonka hän otti hohtimilla alttarilta,
      7. Ja rupesi minun suuhuni, ja sanoi: katso, tällä olen minä ruvennut huuliis, että sinun pahat tekos otettaisiin sinulta pois, ja sinun rikokses olis sovitettu.
      8. Ja minä kuulin Herran äänen, että hän sanoi: kenenkä minä lähetän? kuka tahtoo olla meidän sanansaattajamme? Mutta minä sanoin: tässä minä olen, lähetä minua.
      9. Ja hän sanoi: mene ja sano tälle kansalle, kuulten kuulkaat, ja älkäät ymmärtäkö, nähden nähkäät, ja älkäät tähtäkö.
      10. Paaduta tämän kansan sydän, ja anna heidän korvansa paksuksi tulla, ja sokaise heidän silmänsä, ettei he näkisi silmillänsä, eikä kuulisi korvillansa, eli myös ymmärtäisi sydämellänsä, eli kääntäisi itsiänsä ja parannetuksi tulisi.
      11. Mutta minä sanoin: Herra, kuinka kauvan? Hän sanoi: siihenasti kuin kaupungit tulevat kylmille ja ilman asujia, ja huoneet ilman väetä, ja maa on peräti autiona.
      12. Sillä Herra ajaa väen kauvas, niin että maa tulee peräti hyljätyksi.
      13. Ja ehkä kymmenes osa siihen vielä jää, niin sekin taas hävitetään; kuitenkin niinkuin tammelle ja tuomelle jää kanto, vaikka heidän lehtensä varistetaan, niin pitää myös pyhällä siemenellä kanto oleman.

      • Jesaja 10

        19 On helppo lukea ne puut, jotka jäävät hänen metsästänsä jäljelle; poikanen voi ne kirjoittaa muistiin.
        20 Sinä päivänä ei Israelin jäännös eivätkä Jaakobin heimon pelastuneet enää turvaudu lyöjäänsä, vaan totuudessa he turvautuvat Herraan, Israelin Pyhään.
        21 Jäännös palajaa, Jaakobin jäännös, väkevän Jumalan tykö.

        Tässä on Raamattu-selittää-Raamattua -selitys edelliseen. Israelin jäännös on pyhä siemen, joka on se, joka turvaa TOTUUDESSA HERRAAN.

        Kas siinä mietittävää. Onko kyse seurakunnasta, ja jos on, niin millaisesta ?

        Rape muuten opetti tänään saarnassaan: "turvautukaamme toisiimme".


      • tyhmelin kirjoitti:

        Jesaja 10

        19 On helppo lukea ne puut, jotka jäävät hänen metsästänsä jäljelle; poikanen voi ne kirjoittaa muistiin.
        20 Sinä päivänä ei Israelin jäännös eivätkä Jaakobin heimon pelastuneet enää turvaudu lyöjäänsä, vaan totuudessa he turvautuvat Herraan, Israelin Pyhään.
        21 Jäännös palajaa, Jaakobin jäännös, väkevän Jumalan tykö.

        Tässä on Raamattu-selittää-Raamattua -selitys edelliseen. Israelin jäännös on pyhä siemen, joka on se, joka turvaa TOTUUDESSA HERRAAN.

        Kas siinä mietittävää. Onko kyse seurakunnasta, ja jos on, niin millaisesta ?

        Rape muuten opetti tänään saarnassaan: "turvautukaamme toisiimme".

        Miettikääpä vielä, mitä tarkoittaa "turvautua lyöjäänsä" !

        Miettikää, mikä/ketkä ovat lyöjiä esikoisuudessa tänä päivänä.

        Kuka/ketkä asettavat vaatimuksia ?


      • teu.
        tyhmelin kirjoitti:

        Miettikääpä vielä, mitä tarkoittaa "turvautua lyöjäänsä" !

        Miettikää, mikä/ketkä ovat lyöjiä esikoisuudessa tänä päivänä.

        Kuka/ketkä asettavat vaatimuksia ?

        Pelkään että Immologian kannattajat , kuten ne jotka ei anna syntiä anteeksi
        muuten kuin vaatikuksesta , eikä silloinkaan ellei ole LV:t luottamus päällä .

        Jos olen koiran kasvattaja ja minulla Sakasanpaimenkoiria koulutettavana
        jossakin vaiheessa tälläinen tulee vaikka kouluttajansa päälle , silloin kun
        koiran luonto otetaan pois , niiettä se vain vikisee menee nurkkaansa , se
        ei koskaan enää tule ihmisen kimpuun , vaan turvautuu häneen .lyöjäänsä.


      • teuta
        teu. kirjoitti:

        Pelkään että Immologian kannattajat , kuten ne jotka ei anna syntiä anteeksi
        muuten kuin vaatikuksesta , eikä silloinkaan ellei ole LV:t luottamus päällä .

        Jos olen koiran kasvattaja ja minulla Sakasanpaimenkoiria koulutettavana
        jossakin vaiheessa tälläinen tulee vaikka kouluttajansa päälle , silloin kun
        koiran luonto otetaan pois , niiettä se vain vikisee menee nurkkaansa , se
        ei koskaan enää tule ihmisen kimpuun , vaan turvautuu häneen .lyöjäänsä.

        Anteeksi nyt ,minulta jäi puuttumaan Henkellinen pohja , mutta voitte varmaan.
        Miettiä sen puolen itsekin , ja jos ette ,kysykää annan vastauksen ,sitten..


      • teuta
        teuta kirjoitti:

        Anteeksi nyt ,minulta jäi puuttumaan Henkellinen pohja , mutta voitte varmaan.
        Miettiä sen puolen itsekin , ja jos ette ,kysykää annan vastauksen ,sitten..

        Tä'ällä Suomessa ja Ruotsissa -Lapissa on sanottu ,ellei teillä Vaimo seurakuntana .
        ei teillä ole Isääkään tauivaassa. ..


      • teuta
        teuta kirjoitti:

        Tä'ällä Suomessa ja Ruotsissa -Lapissa on sanottu ,ellei teillä Vaimo seurakuntana .
        ei teillä ole Isääkään tauivaassa. ..

        Sanon vain sen ettå tälläisiä sanontoja on kai enenpi tehty tietämättömyyden piikkiin .

        Koska Raamattu sanoo ,että teidän tulee. USKOA KRISTUKEEN, SILLÄ HÄN on
        se joka pelastaa Jeesuksuken kautta HERRASSA . Ei ole kysymys lainkan että ihmiseen
        pitää luottaa , vaan Kristuksen ,, Eikä pipä ihmistä kiittää ,vaan Kristusta .

        On maittava että kaikki kiitos on JUMALAN ja sitä kautta KRISTUKSEN .


      • 201232
        tyhmelin kirjoitti:

        Miettikääpä vielä, mitä tarkoittaa "turvautua lyöjäänsä" !

        Miettikää, mikä/ketkä ovat lyöjiä esikoisuudessa tänä päivänä.

        Kuka/ketkä asettavat vaatimuksia ?

        Ensin tuosta Rapen sanonnasta "turvautukaa toisiinne". Minulle tulee mielikuva lammaslaumasta, joka vaaran uhatessa tai kylmän ilman tullessa menee kokoon niin, että heidän (sisällään oleva) lämpö lämmittää heitä. Heidän sisälläänhän asuu itse Elämän Lähde Pyhän Hengen kautta. Kyllä opetus on aivan oikea.

        Sitten tuohon vaatimuksen asettamiseen. Jeesus sanoo, että Hänen ikeensä on suloinen ja kuormansa on keveä. Se siis on vihollinen, joka asettaa vaatimuksia.

        No, jos se sitten on jokin muu, niin lampaan korvat pitävät vaatimuksen ääntä ja ehtojen kanssa saarnaamista muukalaisena äänenä. Eivät lampaat tunne sitä ääntä.

        Jos puheessa alkaa esiintyä paljon sellaista, että täytyy olla ja täytyy tehdä ollakseen kristitty, niin se on jo muukalaisen ääntä. Vaikka sitten tulisi pyhityksen nimellä.

        Esim. sekin, että on oltava seurakunnan todistus, saattaa olla jollekin lankeemuksiin taipuvaiselle uskovaiselle vaatimus. Seurakunnan todistushan on ainoastaan seurakuntalaisten uskon vahvistukseksi. Ei se ole yksityisen kristityn autuuteen mitenkään vaikuttava. Toki yksityinenkin tarvitsee toisen kristityn rohkaisua, mutta silläkään ei saisi kuormittaa lähimmäisiä.

        Toinen taakka on se, että otetaan Jesajan kirjasta kohta: "tässä olen minä ja ne lapset, jotka..." Tälläkin kohdalla saatetaan laittaa poikkipuuta jonkun uskovan eteen, jonka lapsia on epäuskossa ja jopa kuollut ilman todistusta...


      • teuta
        201232 kirjoitti:

        Ensin tuosta Rapen sanonnasta "turvautukaa toisiinne". Minulle tulee mielikuva lammaslaumasta, joka vaaran uhatessa tai kylmän ilman tullessa menee kokoon niin, että heidän (sisällään oleva) lämpö lämmittää heitä. Heidän sisälläänhän asuu itse Elämän Lähde Pyhän Hengen kautta. Kyllä opetus on aivan oikea.

        Sitten tuohon vaatimuksen asettamiseen. Jeesus sanoo, että Hänen ikeensä on suloinen ja kuormansa on keveä. Se siis on vihollinen, joka asettaa vaatimuksia.

        No, jos se sitten on jokin muu, niin lampaan korvat pitävät vaatimuksen ääntä ja ehtojen kanssa saarnaamista muukalaisena äänenä. Eivät lampaat tunne sitä ääntä.

        Jos puheessa alkaa esiintyä paljon sellaista, että täytyy olla ja täytyy tehdä ollakseen kristitty, niin se on jo muukalaisen ääntä. Vaikka sitten tulisi pyhityksen nimellä.

        Esim. sekin, että on oltava seurakunnan todistus, saattaa olla jollekin lankeemuksiin taipuvaiselle uskovaiselle vaatimus. Seurakunnan todistushan on ainoastaan seurakuntalaisten uskon vahvistukseksi. Ei se ole yksityisen kristityn autuuteen mitenkään vaikuttava. Toki yksityinenkin tarvitsee toisen kristityn rohkaisua, mutta silläkään ei saisi kuormittaa lähimmäisiä.

        Toinen taakka on se, että otetaan Jesajan kirjasta kohta: "tässä olen minä ja ne lapset, jotka..." Tälläkin kohdalla saatetaan laittaa poikkipuuta jonkun uskovan eteen, jonka lapsia on epäuskossa ja jopa kuollut ilman todistusta...

        Niin, Minusta jokaisella tulee olla omakohtainen USKO., jos lapsi on 18 tättänyt .
        eikä halua jostakin syystä käydä seuroissa , Sen jälkeen hänen tekemiset on
        sillä tavalla aikuisen päätös ,jos siihen vaikuttaa muut asiat ,tulee se saada,
        uskon kanssa yhteiseksi ..eli ei tarvitse pitää lapsia epäuskossa siinä he
        pysyvät muutenkin ,,ja kuitenkin poikki puita yleensä laittaa tiukkis. joka
        luulee että asia paranee sillä .ei parane ,vaan huononee mahdolliseti
        aina vaan pahemmaksi. .

        Alle 18 vuotias on vanhemman vastuulla ,18 rajaan asti , tiedän että muillakin on
        hankaluuksia kuin minulla oli . mutta tälläiset asiat helpottavat ,kun saa jotain tietoja
        Joskus sellaisen lapsen kohtalo saattaa olla Jeesukselta ,että Hän on tehnyt pois
        oton niin että sen hetki saattaa olla hyvä ,ja sopiva ja ei tullut sirppi hallaa, voiko
        tälläisen asian paremmin ymmärtää . ei voi..


      • teuta
        teuta kirjoitti:

        Niin, Minusta jokaisella tulee olla omakohtainen USKO., jos lapsi on 18 tättänyt .
        eikä halua jostakin syystä käydä seuroissa , Sen jälkeen hänen tekemiset on
        sillä tavalla aikuisen päätös ,jos siihen vaikuttaa muut asiat ,tulee se saada,
        uskon kanssa yhteiseksi ..eli ei tarvitse pitää lapsia epäuskossa siinä he
        pysyvät muutenkin ,,ja kuitenkin poikki puita yleensä laittaa tiukkis. joka
        luulee että asia paranee sillä .ei parane ,vaan huononee mahdolliseti
        aina vaan pahemmaksi. .

        Alle 18 vuotias on vanhemman vastuulla ,18 rajaan asti , tiedän että muillakin on
        hankaluuksia kuin minulla oli . mutta tälläiset asiat helpottavat ,kun saa jotain tietoja
        Joskus sellaisen lapsen kohtalo saattaa olla Jeesukselta ,että Hän on tehnyt pois
        oton niin että sen hetki saattaa olla hyvä ,ja sopiva ja ei tullut sirppi hallaa, voiko
        tälläisen asian paremmin ymmärtää . ei voi..

        Minä olisin tietenkin voinut kirjoittaa kauniimmin, ja muutenkin selvemmin , mutta se ei aina onnistu mutta jokainen han saa selvää siitä , mitä hänelle valaistaan HERRAN tahotlta.Siksi
        meidän jokaisen tulee miettiä asioita Uudelleen ja uudelleen , Olisi tärkeää lukea mitä on, sanottu Seurakunta opista , se sana on tärkeä , koska monilla se on hakusessa. .

        Luin illalla siitä uudesta ,Isosta Katekismuksesta , tuntui siltä ,että loppupäästä PARANI.
        teksti oli ymmärtääkeni Lutherin 1529. vuodelta. joka on vuosi jolloin se julkaistiin , En
        väitä että mulla on niin vanha isokatekismus , mutta uskon että sitä' tekstiä ei paljon
        muutettu , koska WA,39 ,I,414. tekstissä sanottiin että se on alkuperäista 1500 alun saksaa , Weimarin kaupunkista.. lukekaa .


      • teuta kirjoitti:

        Tä'ällä Suomessa ja Ruotsissa -Lapissa on sanottu ,ellei teillä Vaimo seurakuntana .
        ei teillä ole Isääkään tauivaassa. ..

        Eiköhän se ollut niinpäin, että "jolla ei ole seurakunta äitinä maan päällä, silla ei ole Jumala isänä taivaassa".


    • 31720

      Kyllä Jumalan seurakunta on aina ollut olemassa. Toisinaan se on ollut van pieni joukko kristittyjä. Kun kysyt Lutherin ja Lestadiuksen välisestä ajasta niin pappi Brandell opetti Nora-nimisellä paikkakunnalla. Hänen saarnojaan tultiin kuulemaan kaukaakin ja hänen luonaan kävi jatkuvasti synnintuntoon tulleita ihmisiä tekemässä parannusta. Yksi heistä oli Lapin Maria.

      Katolisen kirkon opin maallistuttua heräsi Saksassa ja Ranskassa elävä usko seurakunnalliseen muotoon valdolaisten keskuudessa. Se liike oli voimakas ja laajakin. Käänsivät Raamatunkin ranskaksi. Siitä ranskan virallinen kieli on peräisin. Sitten Böömin veljesten ympärille syntynyt liike ja herrnhutilaisuus, joka levisi tänne Pohjolaankin. Pehr Brandellin tausta oli herrnhutilaisuudessa.

      • Pehr_Brandell

        Mistä tiedät että sinulla on elävä usko?


      • 31821
        Pehr_Brandell kirjoitti:

        Mistä tiedät että sinulla on elävä usko?

        Kiitos kysymyksestä! Raamattu kehottaa olemaan valmis kertomaan, kun joku kysyy uskon perusteita.

        Tiedän sen siitä, ett Jumalan Pyhä Henki muistuttaa minua synnistä oman tunnon kautta. Minun luonnollisessa osassa on monia ikäviä taipumuksia, kuten itsekkyys, kateus, jne. Minussa asuva ussi ihminen kärsii niistä ja muistuttaa niistä. Vielä ikävämpiä ovat pahat ja ilkeät ajatukset, vihastuminen ja kiukustuminen.


      • Pehr_Brandell
        31821 kirjoitti:

        Kiitos kysymyksestä! Raamattu kehottaa olemaan valmis kertomaan, kun joku kysyy uskon perusteita.

        Tiedän sen siitä, ett Jumalan Pyhä Henki muistuttaa minua synnistä oman tunnon kautta. Minun luonnollisessa osassa on monia ikäviä taipumuksia, kuten itsekkyys, kateus, jne. Minussa asuva ussi ihminen kärsii niistä ja muistuttaa niistä. Vielä ikävämpiä ovat pahat ja ilkeät ajatukset, vihastuminen ja kiukustuminen.

        Kiitos. Luettelit joitakin seurakuntia, kuten herrnhutilaisuus ja valdolaisuus. Mistä tiedät, että niillä on ollut elävä usko? (Ymmärsin, että siellä missä on elävä usko, on Jumalan seurakunta ja muualla ei ole kuin pimeyttä)
        Mistä tiedän, mikä seurakunta on oikea? Näkeekö sen jostain asioista (näkeekö esim. elävän uskon jotenkin)?


      • Pehr_Brandell
        31821 kirjoitti:

        Kiitos kysymyksestä! Raamattu kehottaa olemaan valmis kertomaan, kun joku kysyy uskon perusteita.

        Tiedän sen siitä, ett Jumalan Pyhä Henki muistuttaa minua synnistä oman tunnon kautta. Minun luonnollisessa osassa on monia ikäviä taipumuksia, kuten itsekkyys, kateus, jne. Minussa asuva ussi ihminen kärsii niistä ja muistuttaa niistä. Vielä ikävämpiä ovat pahat ja ilkeät ajatukset, vihastuminen ja kiukustuminen.

        Vielä kysyisin yhden asian vastaukseesi liittyen. Kerroit että Pyhä Henki muistuttaa sinua synnistä. Minuakin kaduttaa, jos olen ollut jollekin ilkeä. Tiedän, että en ole mitenkään täydellinen ihminen. Pyrin kuitenkin tekemään parhaani, jotta en tekisi syntiä. Olenko minäkin siis jo uskossa ja onko minussa "uusi ihminen"?


      • teuta
        Pehr_Brandell kirjoitti:

        Mistä tiedät että sinulla on elävä usko?

        Siitä että olen saanut USKONI Jumalalta ,ja Hä'n on antanut sen Lahjaksi , eli sitä
        ei voi ottaa mistään , vaan se annetaan kuten usko katuvalle ryövärille .SILLOIN
        Kun he oli kaikki naulittuna ristiin , hänen itse tekemättä mitään , hän sai uskon
        joka tuli jostakin kuin tuoksaus vaan ..

        Ja kun hän taas avasi suunsa ,Jeesus Kristus havahtui . Ja kuuli seuraavaa minä
        uskon sinuun valtakuntaasi ,muista minua kuntuletsinne. Kristus sanoo : Totisesti,
        totisesti tänä päivänä sinä oletr minun kanssa Paratiisissa. ,,huomaa hänellä ei ,

        Ollut mitään mahdollisuutta ,tehdä Parannusta , silti Jumala havaitsi hänen sydämen
        Tilan ja antoi Uskon ,tuntuu pieneltä että toden näköisesti hän eli enään.4 tuntia ja
        kuitenkin hän pääsi Paratiisiin,jonne Jeesus vei hänen sielunsa tämä oli jo sitäsielullista
        vaellusta ..joka johtaa viimeiseen tuomioon ,ja sieltä määrättyyn tuomion ,josta ei voinut
        valittaa ..Hänkin saa silloin tuomion , Uskon sen olevan "TULE" . .


      • teuta
        Pehr_Brandell kirjoitti:

        Vielä kysyisin yhden asian vastaukseesi liittyen. Kerroit että Pyhä Henki muistuttaa sinua synnistä. Minuakin kaduttaa, jos olen ollut jollekin ilkeä. Tiedän, että en ole mitenkään täydellinen ihminen. Pyrin kuitenkin tekemään parhaani, jotta en tekisi syntiä. Olenko minäkin siis jo uskossa ja onko minussa "uusi ihminen"?

        Se asia ,että pyrkii tekemään parhaansa , on kuitenkin tekoa , Raamattu sanoo ,että
        sinun tulee uskoa ,USKOA. Ja se tarkoittaa että huononakin pitää Uskoa ..Ei teolla
        ole sillai merkitystä . koska tehdä voi väärinkin ,.Mutta jos sinä USKOT JEESUKSEEN
        Kristuskseen SINÄ PELASTUT Muuten ei pelastu. .

        Jos sinua ei ole kastanut "vesi ja henki " ei sinulla ole uutta ihmistä vaikka kuinka tekisit .
        Vesi jua Henki /Henki ja Vesi kuinka päin vaan kunhan se tulee tehtyä. TÄSSÄ
        on myös teko ,,Ja Sen voi Vakuuttaa HENKI ,VERI ,VESI . Nämä kolme vain .
        HENKI = Pyhä henki
        VERI ...=VERI on Kristuksen veri.
        VESI ,,,= Elävä vesi joka lähtee Krisuksesta ,

        tarkennan, vielä jahka ehdin ..


      • teuta
        Pehr_Brandell kirjoitti:

        Kiitos. Luettelit joitakin seurakuntia, kuten herrnhutilaisuus ja valdolaisuus. Mistä tiedät, että niillä on ollut elävä usko? (Ymmärsin, että siellä missä on elävä usko, on Jumalan seurakunta ja muualla ei ole kuin pimeyttä)
        Mistä tiedän, mikä seurakunta on oikea? Näkeekö sen jostain asioista (näkeekö esim. elävän uskon jotenkin)?

        Valdolaiset. , ransk. vaudios , keskiaikainen katolilainen Lahko. Joka on kehittynyt evankeeliseksi . kirkoksi , Sen perustaja oli varakas Lyäönilainen kauppias. Pierre Valdes
        (Lat. Petrus Valdus ,Valdesisus eli, Valdensis Joka 1176 tuli kä'äntymykseen ja rupesi elämää Apostolisessa köyhyydessä . Häneen liittyi miehiä ja naisia , jotka luopuen
        omaisuudesta ja maallisesta kutsumuksestaan ryhtyivät maallikkosaarnaajiksi . Paavi
        Alenksanteri III. vahvisti heidän käyhyyden 1179 , naimattomuuden ja kuuliaisuuden , lupauksensa , mutta salli saarnaamisen vain piispan luvälla .

        Lyonin piispa karkotti Valdenisin järjestön ns. Lyäönin Käyhät , Hippakunnasta ,ja paavi Lusius III ju7listi sen jäsennet ,1184 pannaan , . Liike levisi Etelä -Ranskaan , , Piemonteen ja Lömbardiaan . ,jossa se aikaisempien , kirkonvastaisten liikjkeiden
        vaikutuksesta radikalisoitui . ( Lombardian Köäyhät ) ,Se hyväksyi vain kolme Sakramenttia , kasteen Ehrtoollisen ja Ripin , hylkäsi aneet, ja kiirastulen , sekä sekä
        vuorisaaraa kirjaimellisesti tulkiten torjui valanteon , sotapalvelun ja kuolemanrankai -
        stuksen . 1200 luvun alussa liike asetti omia pappeja ja muodostui salaiseksi kirkoksi (1217. kuoli Pierre Valdes. ) .

        Siis salaiseksi kirkoksi , joka lupaukset tehneiden jäsente ohella käsitti laajemman kannatuspiiriin., VValdolaisuus Levisi Etelä -saksaan , Unkariin ,Puolaan ja Böömiin,
        Jossa he sulautuivat Hussilaisiin ,,Inkvisition vainosi heitä ankarasti , mutta liike säilyi Etelelöä -Rnskasssa . Inkvisiittio sai heidät jotenkin tyystiin häviyetyksi ,muualta paitsi Piemonten Alppilaaksoista , jossa he Asein puolustivat vapauttaan . .

        1532 Chanforanin synodissa samaan aikaan he pä'ättivä yhtyä Sveitsin uskonpuhdistukseen . Evangeeliseksi Kirkoksi , Swingli oli kaatunut 1531 ja he
        Tiesivät tietenkin.. Kirkoksi muodostuttuaankin he saivat kärsiä vainoja varsinkin ,
        Ludvig XIV aikana. V:desta 1848, he nauttivat uskonnonvapautta Valdolaisia on ,
        nykyisin Italiassa ( 30'000 ja etelä ameriikassa n.15'000 tilasto on 1962 vuodelta..)

        .
        Muutama sana vielä Hussilaisista Heistä oli suurin osa Böömistä ja pienenpi osa ,
        Tzekeistä Kun Jann Huss. pidätettiin 1414 Ihmiset oli sitä ennen tutustuneet hänen
        linjaansa ,joka noudatti apostolinen aikaista ALKUKRISTILLISYYTTÄ , ja kun invisiittorit
        1415 v. polttivat hänet roviolla heinäkuussa , alkoivat he saada uskonnollisen liikkeen
        nimen , mitään ei hyväksytty joka viittasi Hussiin Vasta 1430 he sai läpi Böömin Veljet
        Se oli juhla aikaa Böömin Veljet Tapasivat aikanaan Lutherin ja heillä oli palon yhteistä
        .
        Tietenkin oli seikkoja joita ei Veljet olleet läytäneet ja Ja Luther ja Melanchton auttoi
        minkä katsoivat tarpeelliseksi . (Böömin Veljien alkuun panijat Tahtoivat elää Hussilai-
        sen Peter Chelikkyn Joka kuoli 1460 ) Opetusten ja alkukristillisyyden seurakunta ja
        sen ihanteiden mukaan 1467 he valitsivat oman piispan ja papit irtaantilaillistetutist kirkkokunnista n.1500 luvun alussa alkoi vaino Määrissä Veljiä siedettiin ja Böömissä
        seurakunta kukoisti . Luukas Prahalainen piispana 1517-28. järejesti seurakuntaolot vapaampien periaatteiden mukaan ..
        ..
        Kun Böömin Veljet . Schmalklandenin sodassa ,,Kieltäytyivät taistelemasta protestantteja vast5aan heidät karkotettiin Böömistä . mutta saivat tyyssijan pereussissa ja Puolassa .
        Jossa he liittyivät 1570 Reformoituihin ja Luterilaisiin , Samoin omaksuivat Böömiin ja Määriin jääneet 1575 . muiden Evankeelisten kanssa Yhteisen tunnustuksen ( Confe-sio Bohemica ) ..
        .
        Veljeskunta hajaanrtui ,viimeisen piispan aikana , ja näin oli Jäännöksistä muodostunut
        Herrnhutisten kanta ja perus n.1722. (1720 jo osa ). kun Keivi "Z" vihitytti itsensä
        papiksi , hänellä oli jo n.2000 alaista , ja kun hän vihitytti itsensä Piispaksi 1732v, oli
        kaikkiaan jo n.20'000,as. uskossa ..


      • Pehr_Brandell
        teuta kirjoitti:

        Valdolaiset. , ransk. vaudios , keskiaikainen katolilainen Lahko. Joka on kehittynyt evankeeliseksi . kirkoksi , Sen perustaja oli varakas Lyäönilainen kauppias. Pierre Valdes
        (Lat. Petrus Valdus ,Valdesisus eli, Valdensis Joka 1176 tuli kä'äntymykseen ja rupesi elämää Apostolisessa köyhyydessä . Häneen liittyi miehiä ja naisia , jotka luopuen
        omaisuudesta ja maallisesta kutsumuksestaan ryhtyivät maallikkosaarnaajiksi . Paavi
        Alenksanteri III. vahvisti heidän käyhyyden 1179 , naimattomuuden ja kuuliaisuuden , lupauksensa , mutta salli saarnaamisen vain piispan luvälla .

        Lyonin piispa karkotti Valdenisin järjestön ns. Lyäönin Käyhät , Hippakunnasta ,ja paavi Lusius III ju7listi sen jäsennet ,1184 pannaan , . Liike levisi Etelä -Ranskaan , , Piemonteen ja Lömbardiaan . ,jossa se aikaisempien , kirkonvastaisten liikjkeiden
        vaikutuksesta radikalisoitui . ( Lombardian Köäyhät ) ,Se hyväksyi vain kolme Sakramenttia , kasteen Ehrtoollisen ja Ripin , hylkäsi aneet, ja kiirastulen , sekä sekä
        vuorisaaraa kirjaimellisesti tulkiten torjui valanteon , sotapalvelun ja kuolemanrankai -
        stuksen . 1200 luvun alussa liike asetti omia pappeja ja muodostui salaiseksi kirkoksi (1217. kuoli Pierre Valdes. ) .

        Siis salaiseksi kirkoksi , joka lupaukset tehneiden jäsente ohella käsitti laajemman kannatuspiiriin., VValdolaisuus Levisi Etelä -saksaan , Unkariin ,Puolaan ja Böömiin,
        Jossa he sulautuivat Hussilaisiin ,,Inkvisition vainosi heitä ankarasti , mutta liike säilyi Etelelöä -Rnskasssa . Inkvisiittio sai heidät jotenkin tyystiin häviyetyksi ,muualta paitsi Piemonten Alppilaaksoista , jossa he Asein puolustivat vapauttaan . .

        1532 Chanforanin synodissa samaan aikaan he pä'ättivä yhtyä Sveitsin uskonpuhdistukseen . Evangeeliseksi Kirkoksi , Swingli oli kaatunut 1531 ja he
        Tiesivät tietenkin.. Kirkoksi muodostuttuaankin he saivat kärsiä vainoja varsinkin ,
        Ludvig XIV aikana. V:desta 1848, he nauttivat uskonnonvapautta Valdolaisia on ,
        nykyisin Italiassa ( 30'000 ja etelä ameriikassa n.15'000 tilasto on 1962 vuodelta..)

        .
        Muutama sana vielä Hussilaisista Heistä oli suurin osa Böömistä ja pienenpi osa ,
        Tzekeistä Kun Jann Huss. pidätettiin 1414 Ihmiset oli sitä ennen tutustuneet hänen
        linjaansa ,joka noudatti apostolinen aikaista ALKUKRISTILLISYYTTÄ , ja kun invisiittorit
        1415 v. polttivat hänet roviolla heinäkuussa , alkoivat he saada uskonnollisen liikkeen
        nimen , mitään ei hyväksytty joka viittasi Hussiin Vasta 1430 he sai läpi Böömin Veljet
        Se oli juhla aikaa Böömin Veljet Tapasivat aikanaan Lutherin ja heillä oli palon yhteistä
        .
        Tietenkin oli seikkoja joita ei Veljet olleet läytäneet ja Ja Luther ja Melanchton auttoi
        minkä katsoivat tarpeelliseksi . (Böömin Veljien alkuun panijat Tahtoivat elää Hussilai-
        sen Peter Chelikkyn Joka kuoli 1460 ) Opetusten ja alkukristillisyyden seurakunta ja
        sen ihanteiden mukaan 1467 he valitsivat oman piispan ja papit irtaantilaillistetutist kirkkokunnista n.1500 luvun alussa alkoi vaino Määrissä Veljiä siedettiin ja Böömissä
        seurakunta kukoisti . Luukas Prahalainen piispana 1517-28. järejesti seurakuntaolot vapaampien periaatteiden mukaan ..
        ..
        Kun Böömin Veljet . Schmalklandenin sodassa ,,Kieltäytyivät taistelemasta protestantteja vast5aan heidät karkotettiin Böömistä . mutta saivat tyyssijan pereussissa ja Puolassa .
        Jossa he liittyivät 1570 Reformoituihin ja Luterilaisiin , Samoin omaksuivat Böömiin ja Määriin jääneet 1575 . muiden Evankeelisten kanssa Yhteisen tunnustuksen ( Confe-sio Bohemica ) ..
        .
        Veljeskunta hajaanrtui ,viimeisen piispan aikana , ja näin oli Jäännöksistä muodostunut
        Herrnhutisten kanta ja perus n.1722. (1720 jo osa ). kun Keivi "Z" vihitytti itsensä
        papiksi , hänellä oli jo n.2000 alaista , ja kun hän vihitytti itsensä Piispaksi 1732v, oli
        kaikkiaan jo n.20'000,as. uskossa ..

        Teuta kommentoi pitkän vastauksen helposti saatavilla olevaa historiatietoa valdolaisista ja hussilaisista, mutta ei vastannut kysymykseeni. Millä esikoislestadiolaiset perustelevat, että etsikkoaikaketjun jäsenet ovat olleet "elävän uskon" seurakuntia ?

        Vai onko Teutan esittelemä etsikkoaikojen ketju pelkkä legenda, jolla pönkitetään jotain harhaoppia, kuten esim. suljettua seurakuntaoppia? Mihin ketju perustuu? Vai kysyttekö koskaan perusteluja ?

        Voisiko joku muu kuin Teuta vastata välillä? Toivon asiallisia vastauksia.


      • teuta
        Pehr_Brandell kirjoitti:

        Teuta kommentoi pitkän vastauksen helposti saatavilla olevaa historiatietoa valdolaisista ja hussilaisista, mutta ei vastannut kysymykseeni. Millä esikoislestadiolaiset perustelevat, että etsikkoaikaketjun jäsenet ovat olleet "elävän uskon" seurakuntia ?

        Vai onko Teutan esittelemä etsikkoaikojen ketju pelkkä legenda, jolla pönkitetään jotain harhaoppia, kuten esim. suljettua seurakuntaoppia? Mihin ketju perustuu? Vai kysyttekö koskaan perusteluja ?

        Voisiko joku muu kuin Teuta vastata välillä? Toivon asiallisia vastauksia.

        VOIHAN OLLA ETTÄ , kOSKAAN AUKAISEMMIN EU OLE LUKENUT ESIM .VALDOLAISUUDESTA JA SIKSI OLETAN ETTÄ TÄÄLLÄ EI OLE MUILLAKAAN PARENPAA TIETOA,
        . Nyt selitän mitä kuulin /luin ..Valdolaiset oli oli perustaneet 1176 Lahkonsa luitko
        oikein , ja dse sanotiin LAHKOKSI joka on kehittynyt Evankeeliseen , Miten ?.
        Koska heidän ikänsä oli oli aikapaljoon ennen ensimmäistä Uskonpuhdistajaa joka oli
        s.n. 1290 Occamilainen ,Wiljam. k. 1350 .
        .
        Seuraava, oli Wyklift ,Vielif ,John s, 1320 k, 1384. enklannnin Urkonpuhdistaja ,
        sai meni Okxfordiin 1344, sai Herätteitä =>Occamin kriittisestä Filosofiasta syventui Raamattun ja toimi Teologian Professuurina ja ohessa 1361, Pappina Puolusti useissa terävissä Kirjoituksissa kantaansa , "( De civili dominio ") 1376 -77. Kansallisia oikeuksia paavin valtavaatimuksuia vastaan ja arvosteli ankarasti katolista papiston vaatien kirkon omasuuden peruuttamista , ,Voimakkailla saarnoilla sai paljon kannattajia , mutta 1377 paavi tuomitsi hänen mielipiteensä vääräksi ..
        .
        Kansallisesta kikkopolitikosta tuli kirkollinen "vastustusmies" , joka Lat. teoksissa ("Pyhän Raamatun totuudesta ","kirkosta" ,"Paavin vallasta ") "Kuningaan vallasta ". ,1378-79. . Hyökkäsi ROOMAN kirkon periaatteita vastaa vedoten Raamatun ilmoitukseen ja Augustinuksen Armo-oppiimn Kerjäläu munkit asettuivat häntä vastaan ja aloittivat kiivaan kiihotus työn kautta koko ENGLANNIN JOLLOIN wYCLIFSTÄ TULI USKONNO-
        LINEN UUDISTAJA , wYCLIFTIN Johdolla toimitettiin V:a 1380 alkaen englannin kilisen Vulkatan perustava Raamatunkäännös ,josta tuli enklantilaisen kielen perusta .
        .
        Lisäksi Wyclift ,lähetti maahan Kiertävät saarnaajat (=>Lollardit). jotka toimivat Wycliftin edustamassa hengessöä. Asettaen sijalle opin Kristuksen henkisestä läsnäolosta hän vastausti katollista muuttumisoppia , pyhimystenpalvontaa , selipaatttia ,ja keskiaikaiseen hurskauselämän muotoja sekä hierarkiaa ja paaviutta ja esitti oman ,
        uskon käeityksensä. ..
        .
        jatkan kun vaali on selvä.


      • teuta
        teuta kirjoitti:

        VOIHAN OLLA ETTÄ , kOSKAAN AUKAISEMMIN EU OLE LUKENUT ESIM .VALDOLAISUUDESTA JA SIKSI OLETAN ETTÄ TÄÄLLÄ EI OLE MUILLAKAAN PARENPAA TIETOA,
        . Nyt selitän mitä kuulin /luin ..Valdolaiset oli oli perustaneet 1176 Lahkonsa luitko
        oikein , ja dse sanotiin LAHKOKSI joka on kehittynyt Evankeeliseen , Miten ?.
        Koska heidän ikänsä oli oli aikapaljoon ennen ensimmäistä Uskonpuhdistajaa joka oli
        s.n. 1290 Occamilainen ,Wiljam. k. 1350 .
        .
        Seuraava, oli Wyklift ,Vielif ,John s, 1320 k, 1384. enklannnin Urkonpuhdistaja ,
        sai meni Okxfordiin 1344, sai Herätteitä =>Occamin kriittisestä Filosofiasta syventui Raamattun ja toimi Teologian Professuurina ja ohessa 1361, Pappina Puolusti useissa terävissä Kirjoituksissa kantaansa , "( De civili dominio ") 1376 -77. Kansallisia oikeuksia paavin valtavaatimuksuia vastaan ja arvosteli ankarasti katolista papiston vaatien kirkon omasuuden peruuttamista , ,Voimakkailla saarnoilla sai paljon kannattajia , mutta 1377 paavi tuomitsi hänen mielipiteensä vääräksi ..
        .
        Kansallisesta kikkopolitikosta tuli kirkollinen "vastustusmies" , joka Lat. teoksissa ("Pyhän Raamatun totuudesta ","kirkosta" ,"Paavin vallasta ") "Kuningaan vallasta ". ,1378-79. . Hyökkäsi ROOMAN kirkon periaatteita vastaa vedoten Raamatun ilmoitukseen ja Augustinuksen Armo-oppiimn Kerjäläu munkit asettuivat häntä vastaan ja aloittivat kiivaan kiihotus työn kautta koko ENGLANNIN JOLLOIN wYCLIFSTÄ TULI USKONNO-
        LINEN UUDISTAJA , wYCLIFTIN Johdolla toimitettiin V:a 1380 alkaen englannin kilisen Vulkatan perustava Raamatunkäännös ,josta tuli enklantilaisen kielen perusta .
        .
        Lisäksi Wyclift ,lähetti maahan Kiertävät saarnaajat (=>Lollardit). jotka toimivat Wycliftin edustamassa hengessöä. Asettaen sijalle opin Kristuksen henkisestä läsnäolosta hän vastausti katollista muuttumisoppia , pyhimystenpalvontaa , selipaatttia ,ja keskiaikaiseen hurskauselämän muotoja sekä hierarkiaa ja paaviutta ja esitti oman ,
        uskon käeityksensä. ..
        .
        jatkan kun vaali on selvä.

        Tälläisen asioitten veto. Jotka kerroin Wycliftin vastuktuksesta katolisia muuttumis oppeista
        ja joka keskuksena olivat opit Ramatun opin arvovallasta ,pelastuksesta yksinomaan Armosta Uskon kautta sekä valittujen muodostamasssa Kirkosta . kuin 1381 maassa syntyi suuri talonpoikais kapina ,josta syytettiin Wycliftiä siitä ,ja monet varesinkin ylimykset luopuivat hänestä. . Wy6clift kutsuttiin vastaamaan Opistaan , mutta pysyi Lujasti kannassaan eikä häneen uskallettu kiajoja , Hän vetäytyi yliopistosta ja asettui palkkapitäjäänsä , Lutterwoorthiin .Lähettäen sieltäkäsin maailmalle uusia teksiaan ("Trialogus") ym.") ja Lollardeja , Vasta Wyclift in kuoleman jäölkeen hänen kannattajiaan alettiin vainoja ,Konstanssin kirkolliskokous tuomitsi hänet 1415 hänet ja hänen tsekkiläisen oppilaansa Huss. Harhaoppisiksi Wyclift oli jo kuollut 1384 ,joten se oli jälkikäten tehtävää ja 1415 poltetettiin Huss, roviolla sitten kaivettiin Wyclift ruumis
        1428 ylös ja poltettiin . .
        Wyclift ,teokset on julkaisrtu W. DSociety. (vuodesta 1883.) siinä on 36 teosta ja
        useita pienempiä 2-3 kirjan sarjoja ja ainakin 2.3 yhden kirjan teoksia..


      • teuta
        Pehr_Brandell kirjoitti:

        Teuta kommentoi pitkän vastauksen helposti saatavilla olevaa historiatietoa valdolaisista ja hussilaisista, mutta ei vastannut kysymykseeni. Millä esikoislestadiolaiset perustelevat, että etsikkoaikaketjun jäsenet ovat olleet "elävän uskon" seurakuntia ?

        Vai onko Teutan esittelemä etsikkoaikojen ketju pelkkä legenda, jolla pönkitetään jotain harhaoppia, kuten esim. suljettua seurakuntaoppia? Mihin ketju perustuu? Vai kysyttekö koskaan perusteluja ?

        Voisiko joku muu kuin Teuta vastata välillä? Toivon asiallisia vastauksia.

        Tässä' vataus toiveessa ei voi tilata että jokumuu vastaisi välillä ,minäkään
        en voi ,,koska joskus minultu ei synny mitään , eikä ainakaan silloin kun oli
        sellainen teko ,käsillä kun kansain välinen luuta kinppu on tuotettu esiin.
        .
        Miten ne asitten on asiallisia tai ei ole , siis toiveen voi esittää se on sitten
        erijuttu miten ottavat vastaan , ,Jos minä vastaan huonosti ,siihen voi
        helposti asettaa jatko kysymyksen ,ja sitä kautta voisi saada mieleisensä
        vasstauksen jos ei mahda mitään ,mutta olet koettanut kuitenkin..


      • näio
        Pehr_Brandell kirjoitti:

        Vielä kysyisin yhden asian vastaukseesi liittyen. Kerroit että Pyhä Henki muistuttaa sinua synnistä. Minuakin kaduttaa, jos olen ollut jollekin ilkeä. Tiedän, että en ole mitenkään täydellinen ihminen. Pyrin kuitenkin tekemään parhaani, jotta en tekisi syntiä. Olenko minäkin siis jo uskossa ja onko minussa "uusi ihminen"?

        "Pyrin kuitenkin tekemään parhaani, jotta en tekisi syntiä. Olenko minäkin siis jo uskossa ja onko minussa "uusi ihminen"?

        Omat työt eivät kelpaa Jumalalle, vaikka ne olisivat kuinka hyviä. Oma parannuskin on väärin Jumalan edessä. Vain uskossa tehdyt hyvät työt ja parannus kelpaavat. Vaikka ihminen uudestisyntyy, niin häneen jää kuitenkin vanha ihminen joka täytyy kuitenkin alistaa uuden ihmisen alle. Uskovainenkin joutuu syntiin, jota täytyy katua ja tehdä niistä parannusta, jolloin ne voi saada anteeksi.


      • 12ruutu
        näio kirjoitti:

        "Pyrin kuitenkin tekemään parhaani, jotta en tekisi syntiä. Olenko minäkin siis jo uskossa ja onko minussa "uusi ihminen"?

        Omat työt eivät kelpaa Jumalalle, vaikka ne olisivat kuinka hyviä. Oma parannuskin on väärin Jumalan edessä. Vain uskossa tehdyt hyvät työt ja parannus kelpaavat. Vaikka ihminen uudestisyntyy, niin häneen jää kuitenkin vanha ihminen joka täytyy kuitenkin alistaa uuden ihmisen alle. Uskovainenkin joutuu syntiin, jota täytyy katua ja tehdä niistä parannusta, jolloin ne voi saada anteeksi.

        näio
        21.4.2015 12:50

        "Omat työt eivät kelpaa Jumalalle, vaikka ne olisivat kuinka hyviä. Oma parannuskin on väärin Jumalan edessä. Vain uskossa tehdyt hyvät työt ja parannus kelpaavat."

        Eikö tunnu yhtään omalta tekemiseltä? Mihin armo jäi?


    • näino

      "Jos ei ole seurakuntaa maan päällä, ei ole Isää taivaassa " Näin kuuluu opetus, ja seurakunnalla tarkoitetaan tietenkin esikoislestadiolaisia.
      Tämä on Lutherin opetus ja kuuluu tarkemmin näin: "Jolla ei ole seurakunta äitinä maanpäällä, sillä ei ole Jumala Isänä taivaassa."

    • Jeesus.elää

      Huh, huh
      Kyllä aloituksen teksti kertoo hirmuisesta hengellisestä ylpeydestä. Kuka ihminen luulee voivansa tuolla tavoin asettua Kaikkivaltiaan Jumalan yläpuolelle?
      Yritykset rajata Jumala omaan lahkoon voivat olla lähtöisin hyvästä tarkoituksesta, mutta todellisuudessa takana on hirmuisen suuri hengellinen ylpeys, puettuna nöyryyden kaapuun.
      Kyllä tosi on niin, että Pyhä Henki toimii missä tahtoo, ei Jumalan Pyhää Henkeä voi omia yksikään seurakunta tai lahko yksinoikeudella omakseen. Jumalan seurakuntaan maanpäällä kuuluu jokainen, joka uskoo Kristukseen Jeesukseen syntiensä sovittajana, ikään, rotuun, sukupuoleen, kansaan, lahkoon, kirkkokuntaan tai kirkkokunnattomuuteen katsomatta.

      • teuta

        "Aloituksen on tehnyt "ystävämme " Örvelö ,helpottaako se teittii ,hän on taas vapaalla.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3010
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2089
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      1863
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe