Tartu/Tartto

tartosta kotoisin

Olen itse kotoisin Tartosta ja vietin lapsuudeni siellä. Minusta se on erittäin hyvä matkailukohde. Kaikki näyttää tykkäävän siitä. Toivon, että tästä postauksesta olisi hyötyä jollekin, joka aikoo ehkä matkustaa sinne, tai ylipäätän yleissivistykseksi.

Tarttoa pidetään Viron sivistys-ja kulttuurikaupunkina. Siellä on yliopisto, teatteri Vanemuine, Viron opetusministeriö, korkein oikeus ja Viron kansallismuseo. Ensimmäinen maininta Tartosta on vuodelta 1030, eli se on myöskin aika vanha kaupunki.

Tarton isoin kaupunginosa on Annelinn. Siellä ei turisteja yleensä näy, sillä se on rakennettu vasta 1970-luvulla. En sanoisi sitä slummiksi, mutta se ei ole myös mitään parasta aluetta. Siinä on isoja rakennuksia ja valtaosa venäjänkielisiä. Mutta jos jotakuta kiinnostaa arkkitektuuri, se on hyvä esimerkki Neuvostoliittolaisesta sellaisesta. Annelinn sjiaitsee kauempana keskustasta, noin 20 min kävellen.

Virossa on paljon venäjänkielisiä ja varsin vähän maahanmuuttajia Afrikasta ja Aasiasta. Alkoholismia esiintyy about yhtä paljon kuin Suomessa, mutta homofobiaa ja rasisimia vielä tällä hetkellä pikkasen enemmän(erityisesti illalla pimeässä humalaisten virolaisten seurassa).
Kouluissa on paljon kovempi kuri kuin täällä Suomessa. Opettajia teititellään ja opetellaan myös enemmän teoriaa. Opettaja on auktoriteetti, jolle ei helposti sanota mitään vastaan.
Viro on toiseksi vähiten uskonnollinen valtio maailmassa. Se johtuu varmaankin siitä, että uskonto oli kielettyä Neuvostoliiton aikana.

Tykkään itse Tartosta, sillä se on paljon "paikallisempi" kaupunki kuin Tallinna. En tiedä, huomaako suomalaiset sen itse, mutta mielestäni Tallinnan satamaa ympäröivä alue on täynnä kauppoja just suomalaisia varten. Kaikkialla puhutaan suomea. Vanhakaupunki on kaunis, mutta sielläkin on ruvettu rakentamaan jotain turismia, jota Tartossa vielä niin paljon ei ole. Tartto on myös paljon halvempi kaupunki, koska se toimii just "virolaisia varten". Siis, en mitenkään halua väittää, ettei Tallinna olisi kivaa, mutta jos joku alkaa olla jo vähän kyllästynyt siihen, niin kannattaa katsella muitakin kaupunkeja.

Mitä kivaa Tartossa sitten voi tehdä?

* Kaikkihan tietää Heurekan, eikö niin? Tartossa on virolainen versio siitä, Tarton keskustassa sjiaitseva AHHAAn keskus. Mahtava paikka mennä esim. lasten kanssa.
* Tartossa on ihana pikkuinen lelumuseo, jossa voi myös käydä lasten kanssa.
* Eesti Rahva Muusem - Viron kansallismuseo.
* Tarton vanhakaupunki ja Toomemägi.
* Tarton kasvitieteellinen puutarha, myös vanhakaupungissa, vuodelta 1803. Kesällä kaunista.
* Vanemuine teatteri. Aivan mielettömän vanha ja ihana teatteri.
* A. Le Coq olutmuseo. En ole itse käynyt, mutta vaikuttaa mielenkiintoiselta.

Hotelleja löytää googlettamalla, mutta itse suosittelisin Couchsurfing'ia. Sieltä löytää paitsi yöpymispaikan myös jonkun paikallisen, joka näyttäisi turisteille vähän kaupunkia. Ja voihan olla yötä hotellissakin, se tulee vaan vähän kalliiksi.

Kesällä olisi mielestäni kiva ajella myös autolla johonkin paikalliseen pikkukaupunkiin, jossa on esim. uimaranta.

Tarttoon pääsee Tallinnasta bussilla, bussimatka kestää noin 2,5 h ja bussilippu on aikuiselle noin 10 euroa. Ratikkapysäkki Tallinnassa on "Autobussijaam", muistaakseni siihen menee ratikat 2 ja 4.

Kirjoitin tämän tekstin, jos joku sattuu ihan oikeasti olemaan kyllästynyt olutreissuihin Tallinnan. Suosittelen muitakin pikkukaupunkeja, esim. Pärnu, Narva(venäjän rajalla, paljon vironkielisiä ei löydy). Englannilla pärjää Virossa ihan varmasti jos esim. kysyy reittiohjeita nuorilta. Totta kai voi opetella niin paljon viroakin, että pärjäisi.

41

2191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perseestä tarto

      Tartossa riittää 4:n tunnin pysähdys. Maksimissaan.
      Kuka siellä jaksaisi katsella ja kiertää "ei mitään" katsomista , sen pidempään.
      Ja taisit hokata asian itsekin, muutettuasi hikisestä Tartosta Suomeen, jossa olet asunut riittävän kauan, Suomenkielentaidoistasi päätellen.
      Joten sovitaanko, että emme keskustele jostain hikisestä ema-joen persläpi-asumuksista enempää.

      • Anonyymi

        Ylimielinen loukkaava kommentti juntti suomalaiselta..... Onko äiti kasvattanut?


    • Tartossa viihtynyt

      Olen käynyt Tartossa omalla autolla kaksi kertaa ja pidän siitä itse asiassa nykyisin enemmän kuin Tallinnasta. Ehkä osittain siksi, että siellä ei törmää humalaisiin suomalaisiin ja paikalliset puhuvat muustakin kuin bisneksenteosta ja eivätkä juokse vain rahan perässä. Tartto on kaunis kulttuurikaupunki ja vanha kaupunki yliopistoineen on näkemisen arvoinen. Moni suomalainen opiskeli Tartossa jo 1600-luvulla ennenkuin Turun yliopisto perustettiin.

      Viime kesänä yövyin Tartossa hotellissa muutaman vuorokauden, joten ehdin paitsi tutustua vanhaan kaupunkiin ja istuskella Raatihuoneentorin kahviloissa, myös ajella Viron kauniilla maaseudulla, Võrun pikkukaupungissa, katsella kartanoita ja käydä Peipsijärven rannalla setukaisalueella. Vanhankaupungin läpi kulkee kävelykatu, jossa on eurooppalaistyylisiä siistejä katukahviloita. Tarttoa voi suositella niille kulttuurista kiinnostuneille, jotka haluavat nähdä Virosta muutakin kuin Tallinnan ja Pärnun.

      • hhooooh

        Ihanko 1600-luku sotketaan jo kehitysmaan PR-kampanjaan. Virolaiset olivat maaorjia 1600-luvulla.


    • Tarttoon rakastunut

      Rakas kiltti "Tartosta kotoisin", anna anteeksi nuo kaameat muutaman suomalaisen kommentit; moukkia on tietysti joka maassa. Mutta meiltä muilta: suuri, suuri kiitos Sinulle!! Tietysti tunsimmekin jo asiat, mutta oli iki-ihanaa nähdä (Suomessa asuvan) virolaisen kirjoittavan niistä niin nätisti: kiitos vielä, rakas kaukainen ystävä! Kaplinski kertoo aika kiehtovasti Tartosta kirjassaan Sama joki. Ja sitten tietysti Tammsaare Tõde ja oigus -sarjan 2.osassa (suom. Koulutie). Rakastan aivan hulluna Tarttoa - myös muuten Annelinnia!! (Kun osaa oikein silmin katsoa...) Olen ikionnellinen, että toukokuuksi on taas varattuna Tarton-matka. PS. Mielestäni Dorpat ja Pallaskin ovat hyviä hotelleja (eivätkä yhtään kalliita suomalaiselle). Lisäksi minulla on todellinen hotelliaarre tiedossa, mutta en paljasta sitä noille toisenlaisille suomalaisille...!

      • Paitsi että

        Eivät nuo kaksi perussuomalaista koskaan ole Tartossa käyneetkään, kunhan suutaan soittavat.


      • Ensi kesänä uudelleen
        Paitsi että kirjoitti:

        Eivät nuo kaksi perussuomalaista koskaan ole Tartossa käyneetkään, kunhan suutaan soittavat.

        Viime kesänä ensimmäistä kertaa Tartossa. Ihastuttava kaupunki. Keskustan kävelykadulla loistavia ruokapaikkoja. Nuorekas, kaunis, muodikas paikka. Ihan toinen meininki kuin suomalaisten kansoittamassa Tallinnassa.


      • Ensi kesänä uudelleen
        Paitsi että kirjoitti:

        Eivät nuo kaksi perussuomalaista koskaan ole Tartossa käyneetkään, kunhan suutaan soittavat.

        Viime kesänä ensimmäistä kertaa Tartossa. Ihastuttava kaupunki. Keskustan kävelykadulla loistavia ruokapaikkoja. Nuorekas, kaunis, muodikas paikka. Ihan toinen meininki kuin suomalaisten kansoittamassa Tallinnassa.


      • Anonyymi
        Paitsi että kirjoitti:

        Eivät nuo kaksi perussuomalaista koskaan ole Tartossa käyneetkään, kunhan suutaan soittavat.

        Sorry vaan älä sotke perussuomalaisia tähän......


    • Tarttoon rakastunut

      Yllä näkyy, miten eri tavalla voi asioihin suhtautua: kumpikin on ainakin osittain oikeassa, mutta kyllä oma asenne aina ratkaisee.. Itse valitsen ilman muuta edellisen - eli suurkiitos mm. Jyväskylän yliopiston/Pertti Pyhtilän jutusta!! Tuo negatiivisempi tyyppi taas edustaa sitä, mitä kutsun suomalaiseksi pösilökulttuuriksi: kaiken pitäisi olla uutta ja kiiltävää ja kertoa suurellisesta rahankäytöstä. Äläkä höpötä ydinkärjistä: kyllä tiedämme, että Tarton lentokenttä toimi pitkään neuvostolaisena sotilaskenttänä, mutta eivät kai virolaiset mitään koheleita ole, jotka olisivat sinne siivoamatonta ydinjätettä jättäneet. Asemanseutu ja monet paikat ovat kyllä huonossa kunnossa, mutta ei niistäkään laulua kannata tehdä; eivätköhän pikkuhiljaa tule kuntoon. Ihania Tarton-matkoja kaikille!

      • imartelun.kipeä

        Ei saa virolaista arvostella ettei vain kasvot mene.


    • tartoyäks

      Jos edustat keskiverto tartolaista viroloista, sinne se kannata kenenkään Suomalaisen matkustaa.

      • pärekori_poikako

        kannatavuus kiinni kukkarosta ja aö-listasta -pysy peräkylässä


    • eikoskaan

      Pitäisi maksaa neljäsataa euroa lentolipusta johonkin entiseen rapistuvaan suljettuun sovhoosiin, en edes opiskelijana maksaisi mokomasta.

      • ainauudelleen

        Junamatka Tallinnasta maksaa alle 9 euroa ja kestää pari tuntia. Bussi on noin kympin ja kestää 2,5 tuntia, vuoroja on tuhkatiheään. Lennot Helsingistä halvimmillaan 50 euron luokkaa, toki sesonkina enemmän, mutta en edes tiedä mistä saisi noin kalliita lippuja.

        Tartto on tosi kiva kaupunki. Rauhallinen, kaunis, halpa ja paljon nähtävää. Erityisesti lapsiperheille loistava kohde. Kouluikäisille lapsille sopii esim. vanhassa tuomiokirkossa sijaitseva yliopiston museo (vaatii englannista tai virosta tulkkauksen) ja tiedekeskus. Lelumuseossa en ole itse käynyt. Kaiken ikäisille lapsille ja aikuisille kasvitieteellinen puutarha ja tietysti vanha kaupunki. Löytyy paljon puistoja ja ravintoloita, musiikkia ja teatteria.


    • Kaupparatsastaja

      Minä olen viivähtänyt Tartossa kymmenkunta kertaa Latvian matkoillani. Aina olen viihtynyt. Nykyisin yövyn vierasmajassa muutama kilometri Tallinaan päin, autoilevallehan se sopii hyvin.

    • saattaisin.käydä

      Vieläkö siinä läävässä on se suomalaisten verovaroilla ylläpidetty lentokenttä. Lentäminen mokomaan sovhoosiin maksoi viime kerralla neljäsataa euroa.

    • eesti.tutuksi

      Tartossa ei ole kyllä nähtävää ja koettavaa yhtä päivää pidemmäksi ajaksi. Narvakin on mielenkiintoisempi, koska siellä voi sattua matkailijalle mitä tahansa.

      • KsenyaJaKolya

        Kannattaa hommata Venäjän viisumi ja käydä Narvan reissulla vastarannalla eli Ivangorodissa. Sieltä löytyy niitä kunnon elämyksiä.


    • EikokemustaVirosta

      Voiko sinne mennä selvinpäin ettei tule murhatuksi? Mielelläänhän siellä ajelisi moottoripyörälläkin, jos mafia ei ryöstäisi.

      • KerranKokenut

        Mafia ryöstää Tartussa poroja mennen tullen


    • Suomijuopposperusjuntti

      Ei kaipaa vastoinkäymisiä lomalla. Kyllä faksi on näin. Pitäkää viinannne ja naisenne.

    • öhjfah

      Suomijuoppoja siellä vain tapaa. Myös näitä liivijengien edustajia. Kuka haluaa harmeja?

    • Nevanhurri

      Huumehörhöt päivystävät kaduilla ja sutkit kapakoissa.

    • Kävin-tartossa-tykkäsin

      Itse kävin Tartossa ensimmäisen kerran syksyllä 2017. Se oli kiva reissu, ja valmis olen vierailemaan Tartossa uudelleen :). Neljän päivän reissulta jäi hyvä maku paikasta. Tallinna on niin lähellä ja usein jo nähty, että Tartto oli tervetullut matkakohde. Junamatka Tallinnasta Tarttoon meni hyvin, junallakin sen matkan pääsee. Koululuokan kanssa teimme reissun opiskeluihin liittyen, vaikka ihan Suomessa opiskelinkin. Kouluvierailunkin teimme. Tarton taidekoulu oli myös paikka, johon voisin ihan hyvin itsekkin hakea. Hostellissa yövyimme reissun ajan.

      Tartto ei ole kuitenkaan liian kaukana Helsingistä, mikäli haluaa sinne lähteä kouluun, tai muutenvain käymään. Oli oikein mukava ja asiallinen kirjoitus sinulla Tartosta :). Kiitokset siitä :).

    • sipulimummo

      Kiitos Sinulle hienosta kirjoituksestasi Tartosta. Me olemme tehneet toisinpäin kuin sinä, meillä on mökki Peipsijärven rannalla ja Tartto on meidän "lähikaupunkimme". Olemme siis suomalaisia ja vietämme paljon aikaa täällä Viron puolella.
      Kyllä Tartto on todella kiva kaupunki ja kesällä se on kuin olisi jossain Välimeren rannalla, vaikka vesi onkin vain Emajoki ...heh ! Kukkaistutukset ovat kesällä tosi kauniita, virolaisilla on erilainen värisilmä kuin suomalaisilla......rohkeampi ja parempi ! Emme ole vielä ehtineet Kansallismuseoon, kumma kun aina on muita kiireitä, mutta sinne pitää ehdottomasti mennä.
      Olen joskus matkustanut bussilla Tallinnaan ja siellä saa myös eläkeläisalennuksen, joten matka on edullinen. Junavuoroja taitaa olla vain pari päivässä (?) , bussilla on niin helppo mennä, kun bussiasemakin on ihan keskustassa.
      Ja tietysti kehun Peipsijärveä ja sen rantoja.......hienoja seutuja, erilaista kuin Suomessa.
      Ihmiset Virossa ovat ystävällisiä.......kunhan olet sitä itsekin. Ei meissä ihmisinä paljon eroa ole, siis perusvirolaisissa ja meissä. Joten uskaltautukaa vaan rohkeasti omalla autolla Tarttoon , saatte siten matkastanne enemmän irti. Liikenne on aika samanalaista kuin Suomessa, paitsi että liikennevaloissa ei saa jäädä uneksimaan !

    • Anonyymi

      Kiitos hyvästä tekstistä. Tartu on sitä "oikeaa Viroa". Tulee Suomi mieleen 30 vuotta sitten, kun moni asia oli toisin......

    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3421
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      176
      1468
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1228
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1122
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      805
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      782
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      769
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      42
      750
    Aihe