okt-talon asumiskustannukset

oppia ikää lisää

Moni laskee pienessä mielessään kustannukset pahoin alakanttiin. Otetaan huomioon vain sähkö ja vesi, sekä lainanlyhennys. Sitten ollaan ihmeissään kun kuluja onkin paljon enemmän, eikä rahat riitä jos pudjetti on laskettu väärin.

Kuluja on veden ja sähkön lisäksi PALJON muita. Esimerkiksi sähkö/lvi/huolto-miestä tarvitsee MAKSULLISESTI moneen asiaan, esim iv-koneen suodattimien vaihto, valaisimien lamppujen vaihto, keskuspölynimurin suodattimien vaihto, astianpesukoneen vuosihuolto, lumenauraus, rännien puhdistus, talotekniikan vuositarkastus, murtohälyttimen vuositarkastus, palovaroittimien vuositarkastus, kaiteiden kuntotarkistus, palotikkaiden kuntotarkastus, leikkivarusteiden kuntotarkastus, salaojien kuntotarkastus, hajulukkojen puhdistus, lukkojen vuosihuolto, saranoiden vuosihuolto, ikkunoiden vuosihuolto, ovien vuosihuolto.

Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka paljon. Ja näihin kaikkiin pitää tilata ammattilainen, joka maksaa RAHAA. Älkääkä nyt vain sanoko, että suodattimet ja lamput voi vaihtaa itse. Voi toki, mutta se on väärässä paikassa säästämistä, ja tee-se-itse miehen jäljiltä talo on välittömässä homehtumisvaarassa tai tulipalo korjaa pois ennenpitkää. Ammattilainen hoitaa minulla kaiken mahdollisen huollon, lampuista ränneihin, eikä ongelmia ole, eikä tule. Rahaa menee useita tuhansia euroja tähän vuositasolla, mutta voi nukkua yönsä rauhassa kun tietää että hommat on kunnossa.

Viedäänhän autotkin nykyään huoltoon, ja niissä tehdään kaikki toimenpiteet. Ei kenellekään tule nykypäivänä mieleen vaihtaa itse öljyjä tai renkaita, kun ne hoituu ammattilaisten käsissä (omat kädet likaantumatta). En ymmärrä miksi autoa paljon kalliimpien omakotitalojen kanssa räpelletään tee-se-itse meiningillä, ja sitten taloja palaa ja homehtuu. Tosin nykyään yhä useampi tekee talon vuosihuollot yms toimenpiteet ammattilaisten avulla. Ja se ettei nykyihminen oikeastaan osaa mitään, on jopa parempi. Monelle nykyihmiselle ei tule edes mieleen alkaa vaihtamaan jotain pölynimurinsuodatinta, vaan kyllä sitä soitetaan huoltomies paikalle tekemään ns likainen työ. Monilla on jopa ihan huoltosopimuksia, ja huoltomies tulee tekemään määräajoin tietyt asiat, jopa niin että huoltomiehellä on asunnon ovikoodi tiedossa, eikä omistajan tarvitse olla itse paikalla.

Itse lasken omalle tuntipalkalle niin korkean hinnan, että tulee halvemmaksi tilata ammattilainen paikalle. Jää enemmän aikaa harrastuksiin yms, eikä tarvitse opiskella insinööritiedettä talotekniikan ja sähkötieteen perusteita.

Mutta laskekaa nyt hyvät uudet omakotihaaveilijat myös se tosiasia, että jos unohdetaan se tee-se-itse-toiminta, mihin ette kuitenkaan pysty, niin huoltokustannukset on tuhansia euroja vuodessa. Siihen menee äkkiä rahaa yhtäpaljon kuin sähköön ja veteen yhteensä.

23

2920

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raketti insinööri

      Älä ikinä muuta omakotitaloon! Tarvitset kriisihoitoa jo viikon asumisen jälkeen.

    • pienet ukkelit

      Ei kannata asua missään niin ei ole mitään kuluja. Kännykkä on pahin kaikista, sua seurataan.

    • 5+9

      Jos on täysi tumpula käsistään ja mieleltään niin ok asuminen ei sovi.
      Omat asumiskustannukset Helsingissä menee näin.
      Sähko 1200€
      Vesi 300€
      Kiinteistövero 850€
      Jätehuolto 200€
      Vakuutukset 700€
      Tekee äkkiä laskien 3250€, kuukaudessa 270€.
      On tämä kallista.
      Tosin joutuu vielä ostamaan bensaa 5 litraa kesässä ja
      Investoida 15 vuoden välein ruohonleikkuriin, kolaan yms. kuluihin
      noin 100 euroo vuosi.
      Yhtiövastike jossain Vantaalla kaksiossa on samaa luokkaa ellei enemmän.

      • vesimies123123

        'Ja varmaankin kämppäsi on isompi kuin Vantaan vuokra-kaksio, ja naapuritkin oikeaa sosiaaliluokkaa.

        Näinhän se menee - jokainen asuu siten kun kokee itselleen hyväksi, jos siihen kykenee.

        Itselläni 270m2 okt Tampereen keskustan vieressä.
        Sähkö, sis. maalämpö 1500 €
        Vesi, 500 €
        Kiinteistövero, 120 €
        Jätehuolto, 60 €
        Vakuutukset, 500 €
        Tontin vuokra, 1200 €
        => n. 3900 € / 12 kk / 270 m2 eli 1,20 € / m2 / kk - tämä on siis yhtiövastiketta vastaava.

        Talo maksanee n. 350 000 €, ja jos 20v laina-ajalla laskee 3% korolla, kokonaiskustannus 465 000 €, josta n. 1900 € / kk , eli 1900 / 270 = 7 € / m2 / kk - tämä on siis rahoitusvastike, jos koko summa lainana.

        Onko se sitten paljon vai vähän, vaikea sanoa. Jos tulot on kohdallaan, ja 2 x Audin maasturit pihassa - sanoisin, että ihan ok. Naapuritkin on samanhenkisiä.


      • 5+9
        vesimies123123 kirjoitti:

        'Ja varmaankin kämppäsi on isompi kuin Vantaan vuokra-kaksio, ja naapuritkin oikeaa sosiaaliluokkaa.

        Näinhän se menee - jokainen asuu siten kun kokee itselleen hyväksi, jos siihen kykenee.

        Itselläni 270m2 okt Tampereen keskustan vieressä.
        Sähkö, sis. maalämpö 1500 €
        Vesi, 500 €
        Kiinteistövero, 120 €
        Jätehuolto, 60 €
        Vakuutukset, 500 €
        Tontin vuokra, 1200 €
        => n. 3900 € / 12 kk / 270 m2 eli 1,20 € / m2 / kk - tämä on siis yhtiövastiketta vastaava.

        Talo maksanee n. 350 000 €, ja jos 20v laina-ajalla laskee 3% korolla, kokonaiskustannus 465 000 €, josta n. 1900 € / kk , eli 1900 / 270 = 7 € / m2 / kk - tämä on siis rahoitusvastike, jos koko summa lainana.

        Onko se sitten paljon vai vähän, vaikea sanoa. Jos tulot on kohdallaan, ja 2 x Audin maasturit pihassa - sanoisin, että ihan ok. Naapuritkin on samanhenkisiä.

        200 nelötä ja maalampö. Ns. yhtiövastike meillä 1.35 euroo neliöltä.
        Korot on jotain 27 euroo kuussa kun lainaa on vähän.
        Eikö noissa osakkeissa ole vastikkeet 5 euron luokkaa?


    • wr68e568

      Jos ei tuon listan töistä osaa vähintään 95%:ia tehdä aivan itse niin on syytä muuttaa kerrostaloon hyvin nopeasti asumaan. Tai vielä parempi muuttaa suoraan vanhainkotiin. Mutta toki niistä saa maksaa tuhansia euroja toisille jos haluaa.

      Näiden juttujen perusteella Suomi on täynnä ihmisiä joiden ÄO on alle 30...

      • lisäkustannuksia

        Ei asuntojen lamppuja vaihdeta kyllä yhtiössäkään talon piikkiin.


      • wr68e568
        lisäkustannuksia kirjoitti:

        Ei asuntojen lamppuja vaihdeta kyllä yhtiössäkään talon piikkiin.

        Ei, mutta vanhainkodissa vaihdetaan.


    • avuttomuuden huippu

      Et varmaan osaa niistä vielä itse edes nenääsi?

      • SanoppaMuuta

        Eikä pyyhkiä pyllyään.


    • 400€/kk

      Olen jo valmiiksi insinööri. Nuohous on ainoa toimenpide mitä olen ostanut vierailta talon rakentamisen jälkeen.

    • OKTasuja jo40vuotta

      Tilaa sinä lampunvaihtaja mistä tahdot, tilaa samalla joku naimaan akkaas, tuskin sinusta siihenkään on?! Kaltaisesi tumpula EI voi asua kuin kolhoosissa, jossa joku muu tekee kaiken puolestasi.

    • huoh!

      Mielestäni listaan pitäisi lisätä ainakin sisäkön, talkkarin, hovimestarin ja puutarhurin kustannukset. Autokuski, ja allashuoltaja joissakin tapauksissa.

      kesäkukkasiin varmaan tonni, ja monivuotisiin muutama satanen/ vuosi. Monivuotisten istuttaminen käy kätevästi kun tilaa kaivinkoneen tekemään kuopan.

      Koska kodin tietenkin pitää olla trendikäs, niin sisustusneuvojalle menee muutama satanen, ja muutoksiin tonni/vuosi. Kukapa sitä nyt itse tietäisi mistä tykkää :)

      Jos nyt on erehtynyt vielä puulämmitteisen kiukaan hankkimaan, niin saunanlämmittäjällekkin pitää maksaa, sekä selänpesijälle. Muuten voi sauna tulla väärin lämmitettyä.

      Uskon aloituksenkin olleen provo

    • mek

      Nuo kaikkia asiat voi tehdä itse jos ei ihan tumpula ole käsistään niin säästää paljon euroja. Kesämökki on sama homma eli kaikki työs pitää osata tai opetella tekemään koska mutten tulee aika kalliiksi tilata tekijä korpeen pitkien matkojen takia.

    • Kungpao

      Kylläpä tätä lukiessaan huomaa kuin ihanaa on asua kerrostalossa.

      • =21

        Nooo asu missä haluat hyvä ihminen.
        Tässä puhutaan OKT as.kustannuksetsa, eikkä korsusta.


    • Menkkäämuual

      Tämä lista, en ole suurimmasta osasta näitä kohtia edes kuullut. Aivan naurettavia. No mutta kyllähän tekstistä näki että kyseessä on käytännössä puhe, luku, kieli, sosiaalisesti ja varmasti monella muullakin tavalla rajoittunut henkilö.

    • VoiKädettömyys

      Joku varmaan hoitelee aloittajan vaimonkin ja aloittaja maksaa sille siitä.

    • TaaviiTauno

      300m2 talo Vantaalla, omalla tontilla 2000m2. Suurin kulu tulee sähköstä. Kesällä 100-120€ ja sydäntalvella voi mennä 240€/kk, vuodessa n. 2000€. Jos luopuisin hetivalmiista kiukaasta , sähkölasku voisi pudota muutaman kympin.

      Takka on mutta sitä tulee erittäin harvoin lämmitettyä. Viime talvena taisin lämmittää kolme kertaa.

      Lumityöt n. 60m2 alalta hoidan lingolla. Nurmikkoa on n. 200m2, loput on kunttaa, istutuksia ,kiveyksiä tai luonnontilassa eli hyvin helpolla pääsee.

      Autoille on katos tai talli (avautuu kauko-ohjauksella), ihan kumpaan viittii ajaa eli ikkunan skrapaamisia ei ole.

      • velaksi_eläen

        Siis lasket vain juoksevia kuluja, etkä huomioi lainaan ns. korjausvelan kasvua. Jossain vaiheessa tarttis KPH vesieristeet uusia, joskus tarttis ehkä tehdä jotain saloajille, lämmitysjärjestelmille... ja nuo lumilingot yms. on tunnetusti sekä ilmaisia että ikuisia ;-D


      • TaaviTauno

        Kerrostaloasuja maksaa seuraavia kuuluva mitä ei ole ok-asujalla
        - isännöitsijä
        - siivooja
        - huoltomies , kun naapurin lavuaari ei vedä
        - hallituksen palkkiot
        - parkkipaikka
        - saunamaksu
        - osuus lutraaja naapurin vedenkulutuksesta
        - osuus hulttionaapurin rikkomista jutuista
        - lumen rahtaus
        - kaikkien näiden päälle alv

        ok-asuja
        - saa kotitalousvähennyksen
        - voi maksaa pimeästä, jolloin säästyy alv
        - voi tehdä itse, kaikki puhtaana käteen
        - parkkipaikalta alle 10m kotiovelle


    • pivoTalo

      ok-talo 50 km Helsingistä, 240m2 maalämpö, 5 henkeä, oma tontti
      kaikki kustannukset 80 e/kk, missä kolhoosissa päästään samaan,
      olen normaalit tekniset taidot omaava laskentatoimen taloushallitsija,
      on varaa ostaa grilliin kassleria ja nautiskella xo:ta
      sekä pitää kolmea autoa (Audi A6, MB A sekä BMW Z4)

    • riparia-riparia

      Uskotaan uskotaan lopeta jo tyhjätasku tyhjän kehuminen.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4643
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      95
      4522
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      614
      4130
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3077
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2651
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2193
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      346
      2144
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      209
      2121
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1745
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1482
    Aihe