Intel HD Graphix vs erillinen näytönohjain (NVidia tms)

Cubehero

Morjens.

Olisko jollakin tekno-ninjalla kokemuksia tuon "integroidun" näytönohjaimen soveltuvuudesta kuvankäsittelyyn? Sitä näkyy enempi ja enempi kannettavien koneiden kokoonpanossa, mutta yleensä marketin mainoksissa ei sen enempää niistä kerrota, kuin että hyvin riittää musiikin kuunteluun ;).

Uutta konetta olen hankkimassa ja juurikin vain valokuvien käsittely Winkkari-alustalla on päätehtävä (Photoshop, Freehand, jne). Pelejä sillä ei pelata.

Vai olisko kuitenkin parempi ottaa esim semmonen paketti, jossa on 2GB:n näyttömuistilla vaikka NVidian ohjain?

6

1101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Integroitu näytönohjain on kuvankäsittelyyn täysin riittävä. Parempikin kuin lämpenemisen seurauksena mahdollisesti huutamaan alkava erillisen näytönohjaimen tuuletin.

      On muuten huomattava, että näytönohjaimen muistin ollessa asennetussa käyttömuistissa (RAM:issa) on käyttömuistia oltava riittävästi, sen on oltava mahdollisimman nopeaa (pieni latenssi) ja emolevyn mahdollisen Dual Channelin hyväksikäytön takaamiseksi muistia pitää olla kaksi samankokoista kampaa, esim. 2x4 tai 2x8 GB. Suosittelen 16 GB muistia yhteensä, josta näytönohjain ottaa maksimissaan tyypillisesti yli 1,5 GB.

      Dual Channelilla ei juuri ole merkitystä muussa kuin integroidun näytönohjaimen tapauksessa, jopa kymmeniä prosentteja parempi suorituskyky, vastaten täysin lähtötason erillisiä näytönohjaimia.

    • nortti

      Mulla i5 4670k prosessori ja siinä hd4600 toimii ihan ok, kuvankäsittelyohjelmilla ym.
      olen kyllä miettinyt rammin vaihtanista nopeampaan kun nyt on vaan 1333mz 8mb
      mutta onlisikohan siitä mitään hyötyä ?

    • 980_tai_970

      Photoshop käyttää gpu-avusteista OpenCL laskentaa, ja siihen tarkoitukseen tällä hetkellä GTX980 on kaikkein tehokkain ohjain. Opencl:ssä se on jopa nopeampi kuin Titan, tai amd:n firepro tai 290x (jotka tosin olivat nopeampia kuin vanhat nvidian ohjaimet kuten 780, mutta uusi 900-sarja on laskennassa nopea).
      Photoshop kuvankäsittelyssä 980 on paras kortti mitä rahalla saa, ja 970 toiseksi paras - vanhemmat ammattikäyttöönkin tarkoitetut näytönohjaimet ovat hitaampia.

      • AsusDeluxe

        GTX 980 voi olla nopein ja paras Photoshopissa, tai ainakin melkein (en tiedä), mutta onko ero niin huomattava, että siihen kannattaa kuluttaa ≈600€?
        Aloittaja nyt tuskin pitää tuon hintaista korttia vaihtoehtona, vaan ennemminkin kysyy riittääkö integroitu, vai onko mielekästä kuluttaa esim. pari sataa erilliseen korttiin.

        Itse varmaan aloittajan tilanteessa ostaisin ilman erillistä ohjainta. Helppo siihen on lisätä kortti, jos tuntuu ettei ilman pärjää. Satsaa mieluummin muisteihin.
        Mun on tosin vaikea sanoa, kun mun emon piirisarja edes tue integroitua näyttistä (eikä sellaista siis emolla ole).


    • fdsafdsa

      Riippuu ihan siitä, mitä "kuvankäsittely" tarkoittaa sinulle. Jos kyse on kuvien katsomisesta, värien säätämisestä ja kuvien rajaamisesta, integroitu riittää hyvin. Jos taas käyttää raskaampia filttereitä tai luoda grafiikkaa, erillinen näytönohjain voi vaikuttaa suorituskykyyn paljonkin. Tässä Adobe Photoshopissa olevasta Mercury Enginestä juttua, sekä asiaa jonka avulla voit ehkä itse päätellä, tarvitsetko erillistä näytönohjainta.

      https://forums.adobe.com/thread/979969

      "The Mercury Graphics Engine (MGE) represents features that use video card, or GPU, acceleration. In Photoshop CS6, this new engine delivers near-instant results when editing with key tools such as Liquify, Warp, Lighting Effects and the Oil Paint filter. The new MGE delivers unprecedented responsiveness for a fluid feel as you work.

      MGE is new to Photoshop CS6, and uses both the OpenGL and OpenCL frameworks. It does not use the proprietary CUDA framework from nVidia. "

      Em. linkin takana enemmän asiaa.

      Itse näkisin niin, että jos vakavissasi kuville jotain aiot tehdä, tarvitset kunnollisen (erillisen) monitorin, jolloin läppärin idea vähän niinkuin katoaa. Samaan hintaan saa kuitenkin aina tehokkaamman ja suuremmalla tallennuskapasiteetilla varustetun pyötäkoneen (jota voi vieläpä parannella hankkimalla tarvitsemiaan osia: jos huomaat vaikka myöhemmin tarvitsevasi sittenkin erillisen näytönohjaimen, läppäriin sitä et saa, mutta pöytäkoneeseen sellaisen saa helposti)

      Kuvankäsittelyssä miettisin itse näyttöjä, joissa saa 10bit/kanava värit. Tämä vaatii myös näytönohjaimelta tuen. Tällöin käytettävissä oleva värimäärä todella räjähtää verrattuna perusnäytönohjaimiin. Järkevänhintaisista näytöistä ymmärtääkseni esimerkiksi Dellin ultrasharp (1920X1200 res.) tukee tuota 10bit/kanava, eli onko se nyt 30bit värit värimäärää (peruskoneiden 32-bittiset värit tarkoittavat oikeasti 24bittiä ja loput menee sitten harmaasävyille ja muulle datalle tai jotenkin sinne päin - siitä on aikaa kun olen näistä lukenut. Oikea 30bit on kuitenkin luokkaa 1000x enemmän askeleita väreissä)

      • fdsafdsa

        Mainittakoon vielä sellainen seikka, että testeissä AMD:n A10-7000 sarjan prosessoreissa oleva integroitu näytönohjain on ollut melko ylivertaisen nopea Adobe Photoshopissa kun Mantle on käytössä. En tosin ole perehtynyt siihen, onko tuki jo olemassa vai oliko kyse pelkästä teknologiademosta. Tuossa testissä tuo AMD:n prosu integroituine näytönohjaimineen oli esimerkiksi muuten paljon tehokkaampia i7 prosessoreita (joissa myös integroitu) merkittävästi nopeampi. Toki se että tuo käytännössä toimii, edellyttää että Adoben softa ja mantle toimivat yhteen, eli että tuki nykyään on olemassa, eikä kyse ole vain jostain rajoittuneesta "tähän periaatteessa pystyttäisiin" demosta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe