Illanistujaiset joihin kaikilla ei ole asiaa

loukkaa aikuistakin

Voiko luokitella työpaikkakiusaamiseksi kun minua ei ole kutsuttu kertaakaan mukaan vapaa-aikana vietettyihin illanistujaisiin? Olen ollut 2 vuotta töissä firmassa ja ainakin neljä kertaa ovat viettäneet isoja juhlia joissa ymmärtääkseni kaikki muut ovat olleet mukana. Tai ainakin kutsuttuna. Kaikkien yhteinen, isoin pomo, ei ole ollut mukana eikä tietoinen näistä.
Lisäksi, yritykseen tuli muutama kk sitten uusi työntekijä josta tuli ystäväni, puhelemme usein töissä kaikenlaista. Muut työntekijät ovat huomanneet tämän ja uskon sen olevan syynä että tätä uuttakaan ihmistä ei kutsuttu viime viikkoisiin juhliin mukaan. Juhlien piti pysyä salassa, mutta tietysti kuulimme asiasta.
Pahoitin mieleni tosissaan ja menin kysymään asiasta työ"kaveriltani", joka on yleensä ollut (esittänyt olevansa) minulle kaikkein ystävällisin. Kysyin suoraan mikä homman nimi on, miksi kaikki muut ovat olleet juhlissa, paitsi me. Vastauksena sain paniikinsekaista änkytystä ja selitystä siitä että juhlat olivat vapaa-ajalla ja mukana oli vanhoja työntekijöitä. Poistuin sanaakaan sanomatta.
Olen kuullut kerran aiemmin juttua että olisivat juoneet baarissa firman piikkiin. Nyt mietinkin, jos näissä juhlissa on laitettu kuluja firman piikkiin, niin eikö sen pitäisi olla kiellettyä, kun tilaisuuteen ei ole kutsuttu koko henkilökuntaa?
Mietin myös, että juhlia on ollut järjestämässä hlö joka on yrityksmme henkilöstön edustaja. Eikö tällaisella nimellä olevan tulisi huomioida työilmapiiriä, vai eikö muka yhden tietyn henkilön syrjiminen ja eristäminen ole paheksuttavaa tai työilmapiiriin vaikuttavaa, jos syrjiminen tapahtuu vapaa-ajalla..?
Joka tapauksessa, mielestäni erittäin lapsellista toimintaa aikuisilta ihmisiltä. Jopa päiväkodissakin on sääntö, että jos jollain on juhlat, niin joko kaikki kutsutaan tai sitten ei ketään.

23

3358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6+20

      Asiassa on jotain pielessä, kun se yritetään salata joiltakin. Varsinkin, jos juhlitaan firman piikkiin, pitäisi olla kutsu mennä kaikille.

    • tyhmäähommaa

      Mitään uutta..meilläkin yksi toimiala pitää työntekijöiden läksiäisiä joissa firman kustantamaa tarjoilua. Tosi mallikasta toimintaa kun yritetään olla samaa yksikköä. Me muut ei taideta olla niin viinan peräään...

    • Whatdouwantfromlife?

      Heh-heh, vaihda asennetta: I'm not gonna frie your burger!

    • tvvr

      Työpaikolla on sisäpiiri ja sisäpiirin ulkopuoliset. Kumpaan sinä kuulut? Sisäpiiriläiset jakavat kiinnostavat työt, koulutukset ja juhlat keskenään. Ulkopuoliset kuulee näistä myöhemmin, tapahtumien jälkeen.

      • en kuulu piireihin

        Syyt
        -en kerro yksityielämästäni mitään
        -en kuuntele takanapäin puhujia
        -tulen toimeen niiden työkavereiden kanssa joista sisäpiiriläiset eivät pidä ja joista puhuvat nurkan takana (minusta myös)
        -keskityn työhöni en lusmuile
        -pidän taukoni eri aikaan kuin sisäpiiriläiset
        -kyseenalaistan asioita ja kykenen sanomaan asiani suoraan. Kommentoin ja annan palautetta myös johdolle ja tuon epämieluisia asioita julki.
        -otan asioista selvää ja päivitän tietoani hiljaisina hetkinä (ammattikirjallisuus ym.tahot)

        En pokkuroi herrojen enkä narrien edessä eikä ole tarve takanapäin suoltaa suustaan sontaa.


      • 1+2=x
        en kuulu piireihin kirjoitti:

        Syyt
        -en kerro yksityielämästäni mitään
        -en kuuntele takanapäin puhujia
        -tulen toimeen niiden työkavereiden kanssa joista sisäpiiriläiset eivät pidä ja joista puhuvat nurkan takana (minusta myös)
        -keskityn työhöni en lusmuile
        -pidän taukoni eri aikaan kuin sisäpiiriläiset
        -kyseenalaistan asioita ja kykenen sanomaan asiani suoraan. Kommentoin ja annan palautetta myös johdolle ja tuon epämieluisia asioita julki.
        -otan asioista selvää ja päivitän tietoani hiljaisina hetkinä (ammattikirjallisuus ym.tahot)

        En pokkuroi herrojen enkä narrien edessä eikä ole tarve takanapäin suoltaa suustaan sontaa.

        "Kommentoin ja annan palautetta myös johdolle ja tuon epämieluisia asioita julki."
        Miten esimiehet suhtautuvat sinuun? Vi**uillaanko sinulle tämän vuoksi?

        Meillä esimies on hyvää pataa sisäpiirin kanssa ja tekee melko lailla selväksi, että me ulkopiiriläiset olemme todellakin sivuseikka. Kun pomolta kysyy jostain arasta asiasta, hän ei mielellään keskustele, vaan tölväisee menemällä henkilökohtaisuuksiin ja häipyy. Tämän jälkeen sisäpiiri alkaa pommittaa widuilemalla puheeksi otetusta aiheesta. Esimiehen esimies taas käskee selvittää asiat oman esimiehen kanssa.


    • Kukin mitenkin...

      Mä en taas halua firman yhteisiin juhliin.
      Sen verran tullut useimpien kollegoiden taholta kökköä niskaan tässä vuosien aikaan, ja ihan pyytämättä ilman omaa syytä, etten viitsi enää todellakaan haaskata vapaa-aikaani tällaisten seuraan saati heidän silmätikkuna olemiseen.
      Niin hyvää se ilmainen viina ja ruoka ei nyt kuitenkaan ole.

      • tyylilleen usko

        Samma här.


      • helpotuksen huokaus
        tyylilleen usko kirjoitti:

        Samma här.

        Myös minulle riittää työssä vietetty aika työkavereiden kanssa. Tosin eipä minua bileisiin kutsutakaan :D Yhteisestä historiasta löytyy myös muuta loan heittoa ja mustamaalaamista. Oli tapahtumia, joiden valossa suorastaan pelottaisi lähteä sellaisten ihmisten kanssa yhtään mihinkään.


      • justus2

        En menisi mukaan vaikka kutsuttaisiin. Siedän juuri ja juuri sen hetken työpäivästä mikä on pakko.
        Naisvaltainen ala ja hyvin sisäsiitoinen. Johto saisi pistää koko lammaslauman kiertoon.


      • pelottavaa

        Eräässä työpaikassa oli tällainen sisäsiittoinen kerho, joka yritti savustaa itselleen epämieluisat ihmiset ulos koko työpaikasta. Firman bileetkin sisäpiiri oli ominut itselleen. Kerran eräs ei-toivottu henkilö päätti lähteä illanviettoon mukaan kaikesta huolimatta. Hän kuitenkin sairastui ruokamyrkytykseen juuri ennen juhlia. En koskaan sanonut ääneen, mutta epäilin, että hänen eväänsä käsiteltiin tarkoituksella mahataudin aiheuttamiseksi. Tapauksen jälkeen aloin miettiä hyvin tarkasti, mitä työpaikan jääkaapissa säilytin.


    • raukamainen

      Meilläkin toimii työyhteisössä "mukava porukka", johon kuuluu linja-autolastillinen valikoituja henkilöitä. Tällä ryhmällä on myös oma sähköposti- ja puhelinrinki. Tullessani tuohon mätäpesään joitakin vuosia sitten, minut otetttin "koeajalle" em. porukkaan, mutta ajan myötä minut on heitetty siitä ulos ja olen jopa joutunut työpaikkakiusatuksi. Em. ryhmän johtohahmon toiminta on ristiriitaista; hän suitsuttaa hyvän työilmapiirin puolesta työpaikkakokouksissa ja muissa kissanristiäisissa, puhuu "yhdestä suuresta perheestä", ym.ym., mutta kuitenkin ylläpitää em. ryhmän toimintaa ja eristää osan ulkopuolelle. Hän puhuu "paskaa" ryhmän ulkopuolisista jne.

      • repo67

        On hyvä huomata että on paljon samanhenkistä ajattelijaa,niin ei tarte olla yksin.Käyköhän noi limanuljaska kpäät lukemassa täällä viestejä.Mä luulen ,että meidän pepe peennuolija on lukenut kun äijä on ottanut silmätikuksi kaikki jotka sanoo sille asiat päin.naamaa.


    • bussilastillinen

      Olen jo kerran ottanut kantaa tässä viestiketjussa liittyvään asiaan, mutta otanpa uudelleen. Meille tuli taloon uusi työntekijä, jolle annettiin osa minun tehtävistäni. Minulle ei tarjottu tilalle mitään "lisätyötä". Palkkani siis pieneni. Esimies vain totesi työnjakopalaverissa, että tuolle uudelle tt:lle on saatava ns. kokopäviätoimi, ja että minun olisi hyvä luopua jostakin; hän vetosi mm. työilmapiiriin.
      Tänään yllätin tuon uuden työntekijän ja talossamme vähän pidempään olleen "perehdytyspalaverista". Tämä kokeneempi puhu minusta pskaa. Kun yllätin heidät "palaveeraamasta", he kumpikin kärähtivät punaisiksi ja hämmentyivät täysin...

      Olisiko minun aihetta kysyä tuolta uudelta; "Oletko jo valinnut puolesi?" tai "Kenen joukoissa seisot?"

    • mutan

      Vapaa-ajalla ja omilla rahoilla työkaverit voivat hengailla keskenään miten itseään huvittaa. Esimerkiksi pieni viiden hengen porukka voi pitää aina keskenään juhlia, vaikka työpaikalla olisi kymmenen henkeä. Eikä tätä voi mitenkään sanoa työpaikkakiusaamiseksi, koska kyseessä on vapaa-aika, eikä vapaa-ajan tekemiset kuulu työpaikalle pätkän vertaa. Tuollainen sääntö, että kaikki pitää kutsua on idioottimainen muutenkin. Yhtä typerä kuin sääntö, että jos yksi päättää juhlat pitämättä, ei kukaan muukaan saa ikinä järjestää juhlia.

      • nyanssientaju

        Ihmiset ymmärtävät kyllä, mitä eroa on kaveriporukalla ja työporukalla. Myös työpaikan sisällä on tietenkin kaveriporukoita, mutta se ei saa johtaa siihen, että työpaikkan bileisiin on rajattu pääsy.


      • Sikapossula

        Samaa mieltä ja nimen omaan, että YKSI henkilö jää aina ulkopuolelle.


    • Työpaikkakiusattu

      Täällä parasta aikaa iltavuorossa kun muut syömässä ravintolassa esimiehen piikkiin. En tiiä mutta aika syrjintää taitaa olla?

      • jotaintuttua

        Taitaa kuulua kuvioon, että meille ei-toivotuille osuu aina työvuoro, kun muut juhlivat.


      • tervettämenoako

        kakka työvuoro vielä usein. Pitkä ja "kyllä sä pärjäät"vuoro.

        Jos et "pärjää" tuplatyömäärän kanssa (huom, meidän paikassa lain vastaista), tai olet sairaana, on sun päässäs vikaa, voit henkisesti pahoin etkä ole edes tervehtimisen arvoinen.


    • mee_ittees

      Jos jaksat tällaisista asioista urputtaa, en ihmettele.

      • JokuIhanMuu

        Nimim. "mee_ittees" on juuri tyypillinen esimerkki näistä sortajista. Ensin syrjitään jotakuta. Sitten kun syrjitty uskaltaa mainita syrjinnästä, niin haukutaan syrjitty "turhasta valittajaksi". Vähän sama juttu, jos kiusattua syytetään siitä, että häntä kiusataan.

        Itseäni on enemmän tai vähemmän syrjitty jo yläaste-iästä saakka, eli en koskaan ole ollut ns. "teinibileissä" tms., joten syrjäydyin osittain sosiaalisesta elämästä, vaikka uskolliset kaverit ovat vieläkin elämässäni. Tämä ( kiusaaminen yläasteella) johti siihen, että en ole oikein aikuisenakaan voinut luottaa keneenkään. Mutta minkäs teet, en minä itse ole omaa persoonaani/pärstäkerrointa valinnut.

        Jos ihmiset suvaitsevaisivat (siis oikeasti, eikä vain muotitietoisesti pelkästään lähi-idän raiskaajia yms.) enemmän kanssaihmisiään, niin näitä ongelmia ei tarvitsisi olla ollenkaan olemassa. Mikä vittu siinä muka on niin vaikeaa kohdella kanssaihmisiään tasavertaisesti, tai edes perus-kohteliaasti? Vaikuttaa vain huonon itsetunnon/narsistin (itse)kohotukselta, kun luodaan tahallaan puitteet, joiden avulla voidaan eriarvoistaa ihmiset jonkun muun kuin instrumentaalisen arvon perusteella.


    • huumorinlaji

      Ei. Hieman hommia funtsittua asiat on enemmän arvoisia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2418
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      86
      1743
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe