Oilon öljypolttimen huolto

Omistan Oilon Junior type N mallisen öljypolttimen.
Aijon tehdä siihen "teeitse" huollon.
Mitä osia pitäsi huoltaa tai vaihtaa?
Entä minkalaisen suuttimen ostan vanhan tilalle?Onko suuttimilla eroa?N tyypin poltin kuluttaa öljyä 1,7-3,2L/h
Poltin on vuosimallia 1981 ja on toiminut hyvin.Mangeettiventtiilin olen joutunut vaihtamaan.
Käyntiin lähtiessä joskus poltin meinaa sammua tai melkein niikuin tukehtua jotenkin ja kuuluu sellainen sirisevä ääni,mutta sitten se kuitenkin jää käyntiin.
Onko muilla käyttäjillä kokemusta ko. laitteesta?
Ilmianna
Jaa

44 Vastausta


1. Puhdista puhallin, valokenno, palopää jne.
2. Suuttimen vaihto. Jos kattila on pysynyt puhtaana niin samanlainen suutin kannattaa vaihtaa jos ei ole vaihdettu 3 vuoteen. Itse vaihdan n.joka 3 vuosi.
3. Puhdista tai vaihda öljynsuodatin, riippuen tietenkin kumpi ja milloin on tehty aikaisemmin?

Hyvin on sinulla oilon pelannut, ihme jos et ole joutunut öljypumpun akselin tiivisteitä vielä vaihtamaan? Riippuu tietenkin öljysäiliösi sijainnista.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
7 VASTAUSTA:
Eipä ole vaihdettu öljypumpun akselin tiivisteitä vielä.Miten niiden vaihdon tarve ilmenee?
Missä on valokenno ja mikä on palopää,siis polttimessa?

Kiitos hyvistä ohjeista!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Jr.E kirjoitti:
Eipä ole vaihdettu öljypumpun akselin tiivisteitä vielä.Miten niiden vaihdon tarve ilmenee?
Missä on valokenno ja mikä on palopää,siis polttimessa?

Kiitos hyvistä ohjeista!
http://www.educrane.com/asiakas/LVI/LVI_osio_01_screen_03.htm
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Jr.E kirjoitti:
Eipä ole vaihdettu öljypumpun akselin tiivisteitä vielä.Miten niiden vaihdon tarve ilmenee?
Missä on valokenno ja mikä on palopää,siis polttimessa?

Kiitos hyvistä ohjeista!
vuotaa mottorin puolelle koteloon, sieltä tiputtaa lattialle, stefa vaihdetaan vain jos se vuotaa. Yksi stefa siis...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
sirinä on sytytysääni. Valovastus on polttimon rungon sisälle laippaan työnnety pieni putki jossa on liekintarkkailupinta liekkiin päin. Se lähtee vetämällä ulos ja voidaan puhdistaa. palopää on polttimon kattilan sisäinen pää joka on laipassa ja voidaan irroittaa tai kääntää irroittamalla toinen tappi tai molemmat. Tapit on syytä sivellä vaikka saippualiuoksella liikkuvuuden takia. Palopää joka jää kiinni kattilaan voidaan irroittaa ja puhdistaa vaikka pikku harjalla. Suuttimen vaihdossa käytetään kahta kiintoavainta. Suutin voi olla tosi tiukassa. Huom ! Virta katkaistava ehdottomasti ennen huototöitä. Hyvä tulos saadaan vain jos savukaasualyysi tehdään sitä varten suunnitellulla laitteella (T-k analysaattori) Vaatii jo ammattihuoltajaa. Jos olet epävarma, älä tee itse mitään, ainakaan pakkasella. Jos öljysäiliö on polttimon yläpuolella, sulje öljyventtiilit.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
amatööri vain kirjoitti:
sirinä on sytytysääni. Valovastus on polttimon rungon sisälle laippaan työnnety pieni putki jossa on liekintarkkailupinta liekkiin päin. Se lähtee vetämällä ulos ja voidaan puhdistaa. palopää on polttimon kattilan sisäinen pää joka on laipassa ja voidaan irroittaa tai kääntää irroittamalla toinen tappi tai molemmat. Tapit on syytä sivellä vaikka saippualiuoksella liikkuvuuden takia. Palopää joka jää kiinni kattilaan voidaan irroittaa ja puhdistaa vaikka pikku harjalla. Suuttimen vaihdossa käytetään kahta kiintoavainta. Suutin voi olla tosi tiukassa. Huom ! Virta katkaistava ehdottomasti ennen huototöitä. Hyvä tulos saadaan vain jos savukaasualyysi tehdään sitä varten suunnitellulla laitteella (T-k analysaattori) Vaatii jo ammattihuoltajaa. Jos olet epävarma, älä tee itse mitään, ainakaan pakkasella. Jos öljysäiliö on polttimon yläpuolella, sulje öljyventtiilit.
unohti suodattimen puhdistuksen, sekin on syytä tehdä kun kerran hommiin alkaa. Muista sulkea venttiilit ennen sitä. Ja muista avata venttiilit työn jälkeen. On syytä varata laakea avoin astia suodattimen vaihtoon, piää astiaa siten, että mahdollinen öljy valuu astiaan, ei lattialle. Ja kuten amatööri huomautti, Virta on katkaistava ennen huoltotöitä. Suutin vaihdossa tosiaan kaksi avainta. Suutinputkeen ja suuttimeen sopivat.
Varo sytyskärkien asennon muuttumista. Puhdista myös ne vaikka keittiöpaperipyyhkeellä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
amatööri 2 kirjoitti:
unohti suodattimen puhdistuksen, sekin on syytä tehdä kun kerran hommiin alkaa. Muista sulkea venttiilit ennen sitä. Ja muista avata venttiilit työn jälkeen. On syytä varata laakea avoin astia suodattimen vaihtoon, piää astiaa siten, että mahdollinen öljy valuu astiaan, ei lattialle. Ja kuten amatööri huomautti, Virta on katkaistava ennen huoltotöitä. Suutin vaihdossa tosiaan kaksi avainta. Suutinputkeen ja suuttimeen sopivat.
Varo sytyskärkien asennon muuttumista. Puhdista myös ne vaikka keittiöpaperipyyhkeellä.
En ole 10 vuoteen mistään mitään suodattimia putsannut tai vaihtanut, hyvin toimii edelleen. Oilon Junior ilmanpoistohärveli isolla suodattimella.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
amatööri vain kirjoitti:
sirinä on sytytysääni. Valovastus on polttimon rungon sisälle laippaan työnnety pieni putki jossa on liekintarkkailupinta liekkiin päin. Se lähtee vetämällä ulos ja voidaan puhdistaa. palopää on polttimon kattilan sisäinen pää joka on laipassa ja voidaan irroittaa tai kääntää irroittamalla toinen tappi tai molemmat. Tapit on syytä sivellä vaikka saippualiuoksella liikkuvuuden takia. Palopää joka jää kiinni kattilaan voidaan irroittaa ja puhdistaa vaikka pikku harjalla. Suuttimen vaihdossa käytetään kahta kiintoavainta. Suutin voi olla tosi tiukassa. Huom ! Virta katkaistava ehdottomasti ennen huototöitä. Hyvä tulos saadaan vain jos savukaasualyysi tehdään sitä varten suunnitellulla laitteella (T-k analysaattori) Vaatii jo ammattihuoltajaa. Jos olet epävarma, älä tee itse mitään, ainakaan pakkasella. Jos öljysäiliö on polttimon yläpuolella, sulje öljyventtiilit.
Ensimmäistä kertaa tänään ryhdyin polttimen huoltoon itse. Muuten löytyi netistä varsin selkeä ohje http://huoltosivut.fi/oljypolttimen-huolto/. Mutta jossakin vaiheessa törmäsin käsitteeseen "palopää". En Oilonin kaaviokuvankaan avulla sitä polttimestani löytänyt. Nyt tiedän, mikä se on. Alemman huoltoluukun reikä (= liekkilevyssä oleva reikä), johon suutin asettuu, kun polttimen laittaa paikalleen. Ns. palopään puhdistaminen on niin yksinkertaista, että alemman huoltoluukun reikää pohjasta harjailee hammas- tai tiskiharjalla kummaltakin puolelta. Höyhenen kevyttä nokea siinä minulla oli. Ei hammasharjaakaan voimakkaasti tarvinnut käyttää. Suutinta ei tarvitse joka vuosi vaihtaa, saa olla pikinenkin. Tuo ns. palopää minulla kiikasti - hivenen nokea siinä on liikaa. Nyt toimii kuin uusi. Toki puhdistelin samalla savusolat. Itse polttimeen en koskenut lainkaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Itselläni oli myös kuvaamasia käyntihäiriöitä ja vaihdettuani öjjyletkut vika katosi kerralla. Letkuissa oli pieni vuoto ja öljy pääsi valumaan takaisin säiliöön säiliö maan alla (pohjaventtiili ei pidä yksistään jos letkut vajattaa) Polttimeni on otettu käyttöön vuonna 1978 ja on toiminut moitteetta. Suuttimia on vaihettu noin viiden vuoden välein , yhdet letkut olen vaihtanut ja joitakin suodattimen mikä on puhdistettavaa mallia
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Pientalopolttimen suutin tulee vaihtaa viimeistään silloin kun 5000 litraaa öljyä on kulunut. Öljypumpun sisäinen suodatin pitää myös muistaa puhdistaa vuosittain. Vanhoihinkin laitteistoihin kannattaa asennuttaa ilmanerotin-/suodatusyksikkö ölyn imuputkeen, huollon tarve vähenee ja toimintavarmuus lisääntyy.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
oilonni kirjoitti:
Pientalopolttimen suutin tulee vaihtaa viimeistään silloin kun 5000 litraaa öljyä on kulunut. Öljypumpun sisäinen suodatin pitää myös muistaa puhdistaa vuosittain. Vanhoihinkin laitteistoihin kannattaa asennuttaa ilmanerotin-/suodatusyksikkö ölyn imuputkeen, huollon tarve vähenee ja toimintavarmuus lisääntyy.
Kyllä sanoisin,että kun on löytänyt hyvän suuttinen,niin ei kannata ruveta vaihtelemaan suuttimia.Voit huoletta ajaa läpi 20000l öljyä.Suuttimet ovat hyvin erilaisia vaikka ovat uusia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
volvo123 kirjoitti:
Kyllä sanoisin,että kun on löytänyt hyvän suuttinen,niin ei kannata ruveta vaihtelemaan suuttimia.Voit huoletta ajaa läpi 20000l öljyä.Suuttimet ovat hyvin erilaisia vaikka ovat uusia.
Suutin kuluu käytössä ja väärä "puhdistaminen" vaurioittaa vain suutinta. Katso että uusi suutin on samantyyppinen kuin entinen. Varmista ohjekirjasta, että se on oikea. Esim. Danfoss 0.50 -60 astetta S.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Suodattimelta polttimoon menee imuletku. Ravistele sitä kädellä, jos syntyy välittömästi palamiskatkoksia, niin öljyletku vuotaa ilmaa. Vaihda se uuteen. Hätätapauksessa voi vaihtaa paluu ja imuletkun keskenään. Harvoin molemmat vuotaa. Jos letku vuotaa öljyä se on vaihdettava uuteen, liittimineen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Mulla nuita samoja ongelmia. Eli ei aina syty itekseen. Mutta hätätapauksessa olen imenyt suoraan AIV-törpöstä kylmäasemalta ostettua pö:ä niin Jo toimii.

Vaihdoin polttoaineletkut, polttimen, polttoaineletkuissa olevan sulkuventtiilin mutta silti tuntuu että ei saa polttoainetta maanalaisesta säiliöstä.

Juuri tilattu 1000L polttoainetta, joten ei pitäsi olla loppu. Polttoainesuodattimen pois ottamisen jälkeen jopa yrittää syttyä mut tuntuu tukehtuvan välillä ja sirittävän ja savun kanssa sammuu. Mikä vialla?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
20 VASTAUSTA:
Vaihda molemmat letkut. Ilmeisesti vuotavat läpi ilmaa ,siitä tulee sirisevä ääni polttimossa.
Asenna imuputkeen suotimen jälkeen takaiskuventtiili,sen saat öljypoltin liikeestä.
Virtaussuunnan nuoli polttimen pumppuun päin.
Puhdista imusuodin,pese esim.lamppuöljyllä.
Siirry käyttämään talvilaatuista polttoöljyä.
Tankkisi on liian kaukana polttimosta,kesälaatu on liian "jäykkää" talvella sinun käyttöpaikassa.
Nämä "temput" tehtyäsi poltin toimii moitteettomasti. Tee letkujen vaihdot ja takaiskun lisäys heti huomenna kun olet tämän lukenut.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Öljylämmittäjä. kirjoitti:
Vaihda molemmat letkut. Ilmeisesti vuotavat läpi ilmaa ,siitä tulee sirisevä ääni polttimossa.
Asenna imuputkeen suotimen jälkeen takaiskuventtiili,sen saat öljypoltin liikeestä.
Virtaussuunnan nuoli polttimen pumppuun päin.
Puhdista imusuodin,pese esim.lamppuöljyllä.
Siirry käyttämään talvilaatuista polttoöljyä.
Tankkisi on liian kaukana polttimosta,kesälaatu on liian "jäykkää" talvella sinun käyttöpaikassa.
Nämä "temput" tehtyäsi poltin toimii moitteettomasti. Tee letkujen vaihdot ja takaiskun lisäys heti huomenna kun olet tämän lukenut.
Mulla on oilon juniori vm-89 pelas tähän asti hienosti mutta nyt tuli semmonen sivuääni aivan kuin olis laakeri vika,suodatin ja suutin on vaihdettu mutta en tiedä mistä se ääni tulee.Soitin huoltomiehelle mutta ei ole heillä kuulema aikaa tulla tänä vuonna,ehdotti että ostan uuden.Öljysäiliö on sisällä ja kesälaatua käytetty aina,pumpusta se jokatapauksessa tulee.Voisittako vähän valaista?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Vähän vanhempi kuin juniori kirjoitti:
Mulla on oilon juniori vm-89 pelas tähän asti hienosti mutta nyt tuli semmonen sivuääni aivan kuin olis laakeri vika,suodatin ja suutin on vaihdettu mutta en tiedä mistä se ääni tulee.Soitin huoltomiehelle mutta ei ole heillä kuulema aikaa tulla tänä vuonna,ehdotti että ostan uuden.Öljysäiliö on sisällä ja kesälaatua käytetty aina,pumpusta se jokatapauksessa tulee.Voisittako vähän valaista?
Vaihtakaa koko polttimot toisen merkkisiin niin häviää ongelmat ja jättäkää ne sitten ammattimiesten huolettavaksi. Riittää kun ostatte säännöllisesti öljyä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Vähän vanhempi kuin juniori kirjoitti:
Mulla on oilon juniori vm-89 pelas tähän asti hienosti mutta nyt tuli semmonen sivuääni aivan kuin olis laakeri vika,suodatin ja suutin on vaihdettu mutta en tiedä mistä se ääni tulee.Soitin huoltomiehelle mutta ei ole heillä kuulema aikaa tulla tänä vuonna,ehdotti että ostan uuden.Öljysäiliö on sisällä ja kesälaatua käytetty aina,pumpusta se jokatapauksessa tulee.Voisittako vähän valaista?
Itselläni on myös Oilonin juniori poltin, jotain vuosimallia -99 tai sitä luokkaa. Muutoin poltin pelittää, mutta laitteessa tulee ylimääräinen ääni, miellän sen itse laakeriperäiseksi. Onko jollakulla tähän lääke, kokemusta siitä, voiko sielt jostain vaihtaa jonku laakerin ilman, että pitää koko "kone" vaihtaa?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
tee se itse kirjoitti:
Itselläni on myös Oilonin juniori poltin, jotain vuosimallia -99 tai sitä luokkaa. Muutoin poltin pelittää, mutta laitteessa tulee ylimääräinen ääni, miellän sen itse laakeriperäiseksi. Onko jollakulla tähän lääke, kokemusta siitä, voiko sielt jostain vaihtaa jonku laakerin ilman, että pitää koko "kone" vaihtaa?
vain yksi moottori joka pyörittää sekä paloilmapuhallinta että öljypumppua, ja sen moottorin akselilla on tietysti laakerit. Luulisin että ne laakerit voi mennä, mutta en tiedä onko miten vaihdettavissa, voi ollakin.

Itse olen vaihtanut laakerit ilmanvaihtolaitteen puhaltimen moottoreille, olivat ihan vakiokokoa ja kohtuuvaivalla vaihdettavissa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
turaaseitse kirjoitti:
vain yksi moottori joka pyörittää sekä paloilmapuhallinta että öljypumppua, ja sen moottorin akselilla on tietysti laakerit. Luulisin että ne laakerit voi mennä, mutta en tiedä onko miten vaihdettavissa, voi ollakin.

Itse olen vaihtanut laakerit ilmanvaihtolaitteen puhaltimen moottoreille, olivat ihan vakiokokoa ja kohtuuvaivalla vaihdettavissa.
vanhuuttaan, tai oikeastaan alkavat kuivuuttaan viheltämään. Ääni on helppo paikallistaa vaikkapa ruuvimeisselillä: Paina meisselin toinen pää moottoria, öljypumppua tms. vasten ja kahva korvaa vasten niin kuulet äänen lähteen selvästi. Jos öljyn imupuoli on tukossa, kuuluu pumpusta kavitointiääni joka on matalampitaajuinen hieman tärisevä ääni. Sirinä kuuluu ehjässäkin polttimessa asiaan käynnistyksen aikana. Se on sytytyskipinän aiheuttama ääni joka lakkaa jonkin ajan kuluttua polttimen käynnistymisestä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
rallattaa kirjoitti:
vanhuuttaan, tai oikeastaan alkavat kuivuuttaan viheltämään. Ääni on helppo paikallistaa vaikkapa ruuvimeisselillä: Paina meisselin toinen pää moottoria, öljypumppua tms. vasten ja kahva korvaa vasten niin kuulet äänen lähteen selvästi. Jos öljyn imupuoli on tukossa, kuuluu pumpusta kavitointiääni joka on matalampitaajuinen hieman tärisevä ääni. Sirinä kuuluu ehjässäkin polttimessa asiaan käynnistyksen aikana. Se on sytytyskipinän aiheuttama ääni joka lakkaa jonkin ajan kuluttua polttimen käynnistymisestä.
Oilon Junior rupes polttamaan sulaketta.. Heti menee sulake kun pistää päälle. Johonkin huoltoon tarvis viedä, mutta osaatteko sanoo missä vois olla vika
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
oilon junior 1987 kirjoitti:
Oilon Junior rupes polttamaan sulaketta.. Heti menee sulake kun pistää päälle. Johonkin huoltoon tarvis viedä, mutta osaatteko sanoo missä vois olla vika
Luultavasti esilämmitysvastus on palanut. Mulla kävi juuri näin sulakkeille.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kemppari kirjoitti:
Luultavasti esilämmitysvastus on palanut. Mulla kävi juuri näin sulakkeille.
Ota jännite suoraan pistorasiasta kaapelilla niin pitäis toimia ja Laita nauhaa väliin tätä valkoita silikoninauhaako se oli?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Öljylämmittäjä. kirjoitti:
Vaihda molemmat letkut. Ilmeisesti vuotavat läpi ilmaa ,siitä tulee sirisevä ääni polttimossa.
Asenna imuputkeen suotimen jälkeen takaiskuventtiili,sen saat öljypoltin liikeestä.
Virtaussuunnan nuoli polttimen pumppuun päin.
Puhdista imusuodin,pese esim.lamppuöljyllä.
Siirry käyttämään talvilaatuista polttoöljyä.
Tankkisi on liian kaukana polttimosta,kesälaatu on liian "jäykkää" talvella sinun käyttöpaikassa.
Nämä "temput" tehtyäsi poltin toimii moitteettomasti. Tee letkujen vaihdot ja takaiskun lisäys heti huomenna kun olet tämän lukenut.
ja varmista pumpun paine. Sen voi mitata oikealla mittarilla myös suuttimen kirteeseen sopivalla mittarilla.
Tulisi olla 9-10 bar. Katso ohjekirjasta. Jos paine on liian alhainen niin jäykkä öljy ei liiku, vaan tussahtelee ja poltin menee häiriöön.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
erkki72 kirjoitti:
Ota jännite suoraan pistorasiasta kaapelilla niin pitäis toimia ja Laita nauhaa väliin tätä valkoita silikoninauhaako se oli?
vaan esilämmityvastuksen voi väliaikaisesti ohittaa releessä lenkillä. Pitää varmistaa, että poltin menee sen jälkeen häiriöön käynnin aikana ja käynnistäessä. Peittämällä valovastus vaikka kädellä kun sen ottaa esiin. Tai sulkemalla imupuolen venttiili. Ei saa sulkea paluupuolen venttiiliä, sillä silloin menee akselintiiviste pumpusta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Joskus mitannut kirjoitti:
ja varmista pumpun paine. Sen voi mitata oikealla mittarilla myös suuttimen kirteeseen sopivalla mittarilla.
Tulisi olla 9-10 bar. Katso ohjekirjasta. Jos paine on liian alhainen niin jäykkä öljy ei liiku, vaan tussahtelee ja poltin menee häiriöön.
kanattais antaa asiantuntijan hoidettaviksi?
Ite en kyllä osais /tietäis..
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kauristytteli kirjoitti:
kanattais antaa asiantuntijan hoidettaviksi?
Ite en kyllä osais /tietäis..
särkee aina muutakin löytämättä vikaa ja kutsuu poltinasentajan vasta viime tipassa. Ja valittaa kun poltinmiehen käynti maksaa. Äkkinäisen ei pitäisi koskea koko laitteeseen eikä varsinkaan sellaisen joka vain luulee osaavansa vaikkei ymmärrä koko vehkeestä lopultakaan hevon paskaa. Nämä ne tekevät aina kalleimmat vahingot.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
sillä suomipoika kirjoitti:
särkee aina muutakin löytämättä vikaa ja kutsuu poltinasentajan vasta viime tipassa. Ja valittaa kun poltinmiehen käynti maksaa. Äkkinäisen ei pitäisi koskea koko laitteeseen eikä varsinkaan sellaisen joka vain luulee osaavansa vaikkei ymmärrä koko vehkeestä lopultakaan hevon paskaa. Nämä ne tekevät aina kalleimmat vahingot.
se poltin on, kyllä sen huoltaa jokainen joka yleensäkään jotain koneita osaa huoltaa. Tumpulat on sitten erikseen. Tietysti jos pakista ei löydy kun vasara ja puukko niin sitten soittaa sen huoltomiehen ;)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
..pro kirjoitti:
Vaihtakaa koko polttimot toisen merkkisiin niin häviää ongelmat ja jättäkää ne sitten ammattimiesten huolettavaksi. Riittää kun ostatte säännöllisesti öljyä.
sitten vaihtaa? Hei, älä kommentoi jos et yhtään ymmärrä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
se Oiloni pitäis kirjoitti:
sitten vaihtaa? Hei, älä kommentoi jos et yhtään ymmärrä.
Oilon on laatuvehje. uuteen kyllä, se on taas jo kehittyneempi versio.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
tyjtyjtyjty kirjoitti:
se poltin on, kyllä sen huoltaa jokainen joka yleensäkään jotain koneita osaa huoltaa. Tumpulat on sitten erikseen. Tietysti jos pakista ei löydy kun vasara ja puukko niin sitten soittaa sen huoltomiehen ;)
yksinkertainen mutta monimutkainen jos ei ymmärrä sen toimintaa. Harjoittelin itse aikoinaan kun taloyhtiössä oli kaksi pannua ja poltinta. Teetin ensin asiantuntijoilla tulipesämuuraukset pannuihin niin että saatiin vastapainoveto kuntoon ettei lämmöt hurahtanut harakoille. Sitten uusin toiseen pannuun polttimon säätölaitteineen. Asennuksesta tuli muutoin hyvä mutta se ei vain toiminut jatkuvasti vaan meni miten sattuu vikatiloihin. Kysyin neuvoa Oilonilta ja sieltä sain hyviä vinkkejä joita sitten toteutin ja johan lähti jatkuvuuskin käyntiin niin että toista pannua ei tarvittu avuksi ja oli vain varalla joten öljyn kulutuskin melkein puolittui.
Sanoisin neljänvuosikymmenen kokemuksen saattelemana että ne osat eivät maksa paljon ja kannattaa vaihtaa pumput ja muut jos jokin reistaa eikä ihmetellä sen enempää. Suuttimen suihkukulma on tärkeä että se sattuu juuri oikeassa kulmassa sytytinkärkiin tai ohittaa ne sopivasti siis sytytinkärkien etäisyys suuttimesta ja niiden kärkiväli sekä ajoitun sytytyksen alkuun.

Eniten vikoja oli sytytys muuntajassa jossa läpilyönnit hiilipölystä johtuen varsin yleinen syy käynnin pätkimiseen. Sytytysjohtoja kannattaa vaihtaa usein niin välttyy monelta turhalta pannuhuoneillalta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
oilon junior 1987 kirjoitti:
Oilon Junior rupes polttamaan sulaketta.. Heti menee sulake kun pistää päälle. Johonkin huoltoon tarvis viedä, mutta osaatteko sanoo missä vois olla vika
viedä, vaan huoltaja kutsutaan paikalle. Ei huollosta muuten mitään tule. Puhdistaa voi ja vaihtaa osia, mutta säätö on tehtävä "paikan päällä"
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Pannuhuoneessa asunu kirjoitti:
yksinkertainen mutta monimutkainen jos ei ymmärrä sen toimintaa. Harjoittelin itse aikoinaan kun taloyhtiössä oli kaksi pannua ja poltinta. Teetin ensin asiantuntijoilla tulipesämuuraukset pannuihin niin että saatiin vastapainoveto kuntoon ettei lämmöt hurahtanut harakoille. Sitten uusin toiseen pannuun polttimon säätölaitteineen. Asennuksesta tuli muutoin hyvä mutta se ei vain toiminut jatkuvasti vaan meni miten sattuu vikatiloihin. Kysyin neuvoa Oilonilta ja sieltä sain hyviä vinkkejä joita sitten toteutin ja johan lähti jatkuvuuskin käyntiin niin että toista pannua ei tarvittu avuksi ja oli vain varalla joten öljyn kulutuskin melkein puolittui.
Sanoisin neljänvuosikymmenen kokemuksen saattelemana että ne osat eivät maksa paljon ja kannattaa vaihtaa pumput ja muut jos jokin reistaa eikä ihmetellä sen enempää. Suuttimen suihkukulma on tärkeä että se sattuu juuri oikeassa kulmassa sytytinkärkiin tai ohittaa ne sopivasti siis sytytinkärkien etäisyys suuttimesta ja niiden kärkiväli sekä ajoitun sytytyksen alkuun.

Eniten vikoja oli sytytys muuntajassa jossa läpilyönnit hiilipölystä johtuen varsin yleinen syy käynnin pätkimiseen. Sytytysjohtoja kannattaa vaihtaa usein niin välttyy monelta turhalta pannuhuoneillalta.
lämmityksen käyttövarmuutta muutamalla yksinkertaisella keinolla:

- Puhdistuta säiliö vähintään 10 vuoden välein vaikka laki ei sitä vaatisikaan
- Käytä moottoripolttoöljyä näiden nykyajan paskalaatuisten lämmitysöljyjen tilalla.
- Hanki 1-putkijärjestelmä polttimelle
- Puhdista palopää pari kertaa vuodessa. Jos pyrkii karstoittumaan, säädä suutin kohdalleen.
- Puhdista/vaihda myös polttimen suodattimet silloin tällöin
- Puhdista kattila ainakin kerran vuodessa. Jos kaikki kunnossa, karstaa tulee todella vähän
- Opettele tuntemaan polttimen toimintaa ja "sielunelämää" edes vähän.
- Jos kaikki toimii hienosti, älä turhaan puutu polttimen toimintaan. "Säätäjät" tekevät usein vain vahinkoa systeemille.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
voi parantaa kirjoitti:
lämmityksen käyttövarmuutta muutamalla yksinkertaisella keinolla:

- Puhdistuta säiliö vähintään 10 vuoden välein vaikka laki ei sitä vaatisikaan
- Käytä moottoripolttoöljyä näiden nykyajan paskalaatuisten lämmitysöljyjen tilalla.
- Hanki 1-putkijärjestelmä polttimelle
- Puhdista palopää pari kertaa vuodessa. Jos pyrkii karstoittumaan, säädä suutin kohdalleen.
- Puhdista/vaihda myös polttimen suodattimet silloin tällöin
- Puhdista kattila ainakin kerran vuodessa. Jos kaikki kunnossa, karstaa tulee todella vähän
- Opettele tuntemaan polttimen toimintaa ja "sielunelämää" edes vähän.
- Jos kaikki toimii hienosti, älä turhaan puutu polttimen toimintaan. "Säätäjät" tekevät usein vain vahinkoa systeemille.
ulkosäiliöt, ilman suojaputkia olevat öljyputket ja kesälaatuöljy. Kun maa jäätyi häiriöt alkoivat.
Nykyisin säiliöt on sisällä ja ongelmia ei juuri tule, oli öljy sitten mitä tahansa laillista polttoöljyä. Ulkosäiliössä kannattaa käyttää talvilaatua ja imu ja paluuputki eristää kosteuden kestävällä eristeellä. Putket ovat yleensä vielä melko pinnassa. On helppo kaivaa ne näkyviin ja eristää. Öljyn jäukistyminen talvella aiheuttaa enemistön häiriöistä. Joskus joudutaankin viemään "kanikka" poltimon viereenja käyttää sitä. Venttiilit suljetaan ja molemmat letkut työnnetää 30 L muovikanisteriin. Öljysäiliöön voi lisätä 5 l notkistusainetta, se auttaa jonkin verran.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kenelle kannattaa Mikkelissä pirauttaa jos ammattimaista huoltoa haluaa?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
9 VASTAUSTA:
huoltoliikkeelle. Ei siinä muuta parane tehdä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Apua tulee kirjoitti:
huoltoliikkeelle. Ei siinä muuta parane tehdä.
minulla on oilon vasta vaihdettu käytettynä mutta huollettuna. luulin että öljy loppu ja ostin 1000 litraa. poltin lähtee käyntiin mutta ei syty ja punainen valo syttyy.. ihan kun ei sais öljyä ollenkaan
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kädetön 10 kirjoitti:
minulla on oilon vasta vaihdettu käytettynä mutta huollettuna. luulin että öljy loppu ja ostin 1000 litraa. poltin lähtee käyntiin mutta ei syty ja punainen valo syttyy.. ihan kun ei sais öljyä ollenkaan
monta kertaa ennnekun lähtee "kuiviltaan". Siis onko se käynyt sen vaihdon jälkeen? Onko joku hana unohtunut kiinni?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kädetön 10 kirjoitti:
minulla on oilon vasta vaihdettu käytettynä mutta huollettuna. luulin että öljy loppu ja ostin 1000 litraa. poltin lähtee käyntiin mutta ei syty ja punainen valo syttyy.. ihan kun ei sais öljyä ollenkaan
Irrota paluuletku kupariputkesta ja laita sen pää astiaan jossa on vähän öljyä. Käynnistä poltin ja katso, mitä paluuletkusta oikein tulee. Jos tulee öljyä eikä liekki kuitenkaan syty, polttimessa on vikaa. Mikäli paluuletkusta tulee ilmakuplia kun letkun pään pitää öljyn pinnan alapuolella, yrittää öljypumppu imeä öljyä mutta vetääkin ilmaa jostain syystä: säiliö tyhjä, imuputki tyhjä, imuputken jossain osassa vuoto, imuletkussa vuoto.
Polttimen menemisen häiriötilaan voi välttää narraamalla paikaltaan irtivedettyä liekinvartijaa vaikka taskulampun avulla. Tätä konstia en voi aivan tumpelolle suositella sillä siinä täytyy vähän ymmärtää polttimen toimintaa. Äkkinäisen lämmittäjän lienee varmempi kokeilla öljyn saanti kuittaamalla häiriövalosta moneen kertaan niin ei ainakaan synny "nopean palamisen" aiheuttamia vahinkoja kattilalle eikä muillekaan laitteille.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
seuraavasti. kirjoitti:
Irrota paluuletku kupariputkesta ja laita sen pää astiaan jossa on vähän öljyä. Käynnistä poltin ja katso, mitä paluuletkusta oikein tulee. Jos tulee öljyä eikä liekki kuitenkaan syty, polttimessa on vikaa. Mikäli paluuletkusta tulee ilmakuplia kun letkun pään pitää öljyn pinnan alapuolella, yrittää öljypumppu imeä öljyä mutta vetääkin ilmaa jostain syystä: säiliö tyhjä, imuputki tyhjä, imuputken jossain osassa vuoto, imuletkussa vuoto.
Polttimen menemisen häiriötilaan voi välttää narraamalla paikaltaan irtivedettyä liekinvartijaa vaikka taskulampun avulla. Tätä konstia en voi aivan tumpelolle suositella sillä siinä täytyy vähän ymmärtää polttimen toimintaa. Äkkinäisen lämmittäjän lienee varmempi kokeilla öljyn saanti kuittaamalla häiriövalosta moneen kertaan niin ei ainakaan synny "nopean palamisen" aiheuttamia vahinkoja kattilalle eikä muillekaan laitteille.
jossa on oilon junior
asennettu 96
ei kertaakaan huollettu, hyvin pelaa
oisko huollosta hyötyä?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
toope- kirjoitti:
jossa on oilon junior
asennettu 96
ei kertaakaan huollettu, hyvin pelaa
oisko huollosta hyötyä?
höpö
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
toope- kirjoitti:
jossa on oilon junior
asennettu 96
ei kertaakaan huollettu, hyvin pelaa
oisko huollosta hyötyä?
mutta joku muu kyllä ja useita kertoja. Pitää olla poikkeustapaus jos poltin toimii ilman perushuoltoa useamman vuoden. Kerran vuodessa riittää hyvin jos säiliö on lämpimässä tilassa ja puhdas sekä polttimen säädöt kohdallaan. Harmiton vehje se on ja ihmisten tekemä mutta ei tolloille.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
koskaan huoltanut kirjoitti:
mutta joku muu kyllä ja useita kertoja. Pitää olla poikkeustapaus jos poltin toimii ilman perushuoltoa useamman vuoden. Kerran vuodessa riittää hyvin jos säiliö on lämpimässä tilassa ja puhdas sekä polttimen säädöt kohdallaan. Harmiton vehje se on ja ihmisten tekemä mutta ei tolloille.
isäs ku sit sai.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
toppeli. kirjoitti:
isäs ku sit sai.
ulosantia kaikki nuo mielipiteesi. Syvä kumarrus mielipiteillesi. Mikähän muuten oma isäs oli kun pojasta tuli tuollainen pösilö. Nämä ominaisuudet usein periytyvät huonoissa olosuhteissa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Oilon öljypolttimen huolto

Omistan Oilon Junior type N mallisen öljypolttimen.
Aijon tehdä siihen "teeitse" huollon.
Mitä osia pitäsi huoltaa tai vaihtaa?
Entä minkalaisen suuttimen ostan vanhan tilalle?Onko suuttimilla eroa?N tyypin poltin kuluttaa öljyä 1,7-3,2L/h
Poltin on vuosimallia 1981 ja on toiminut hyvin.Mangeettiventtiilin olen joutunut vaihtamaan.
Käyntiin lähtiessä joskus poltin meinaa sammua tai melkein niikuin tukehtua jotenkin ja kuuluu sellainen sirisevä ääni,mutta sitten se kuitenkin jää käyntiin.
Onko muilla käyttäjillä kokemusta ko. laitteesta?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta