Mitä tässä voi tehdä?

hämillään

Minulla on 2-vuotias, peruskiltti, älykäs, mutta uhmakaskin lapsi, joka on edellä kehityksessä rikkaan mielikuvituksensa ja puheen kehityksensä takia. Kerran hän läpsi minua, kielsin heti tiukasti, että toisia EI lyödä, siitä tulee paha mieli. No siihen hän sitten "Minjakin lyö" (nimi muutettu). Kertoi siis hänen samanikäisestä ystävästään joka on aggressiivinen (läpsinyt myös lastani) jota näkee ehkä kerran kahdessa kuussa.

Mitä tuossa tilanteessa on soveliasta sanoa, vastasin sitten että vaikka Minja lyö niin ei se tarkoita että sä saat lyödä ja heti perään sanoin että ei Minjakaan saa lyödä. Mä jotenkin hämmennyin kun en sitä ajattelin et jos alkais pidempään selittämään että ymmärtääkö 2v jotain sellaista. Lapseni vaikuttaa siltä että voi ottaa pahoja vaikutteita muista lapsista, käymme kyllä kerhoissa missä näkee muita lapsia ja on vähän varautunut kun pelkää että jos muut läpsii ym. Miten voisin kehittää hänen itsetuntoaan, ettei ajattelisi että muut lapset ovat vain ilkeitä läpsijöitä? Lapseni on vielä aika herkkä (tullut äitiinsä).

En halua kuitenkaan opettaa sellaiseksi, että jos toinen lapsi lyö niin löisi takaisin... Vai pitäisikö? Kuitenkin pitää itsetuntoa kehittää niin että osaisi puolustaa itseään sopivalla tavalla.

5

63

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uqiz

      Hei! No et missään nimessä mene neuvomaan 2vuotialle että saa löydä takaisin. Aivan oikein toimitkin kun sanoit että toisia ei saa lyödä eikä "Minjakaan" saisi. Kerhossa vain ensi kerralla itse tarkempana että jos vastaavaa tapahtuu niin saat sanoa myös Minjalle että toisia ei saa löydä.

    • Reilu peli

      Minä neuvoin aina lapsiani, että ketään ei saa mennä ensin lyömään, mutta jos joku lapsi lyö teitä, lyökää takaisin. Mukavia aikuisia heistä kasvoi.

      Kyllä lapsi saa puolustautua, jos heitä lyödään.

    • ...

      Ilman muuta pitää lyödä takaisin! Ei se Minja muuten opi, että lyöminen sattuu!

    • rianpi

      Kyllä saa lyödä takaisin, muutenhan homma jatkuu vaan.
      80-luvulla näin opettajatkin opetti.

    • ouhojrdig

      No minä olen opettanut, ettei ketään saa lyödä, tai tehdä muutakaan ilkeää toisille. Mutta kunhan lapsesi vähän kasvaa, niin huomaat lyömisen olevan vain yksi pieni sivujuonne... Sekä muut että oma lapsesi kokeilevat rajoja muillakin tavoilla. Niissä tilanteissa kun sitten omat lapset ovat "kaikkitietävänä" juorunneet ikävään sävyyn vaikka tarhakaverista, joka "aina" sanoo rumasti tms, niin olen sanonut että "Niin ei saa kukaan tehdä, se on rumaa toimintaa. Kyllä "juusokin" varmasti oppii sen ajallaan. Olette kaikki vielä lapsia, ja opitte er asioita eri tahtiin." Tällä tavalla olen siis estänyt sen, ettei sitten omat lapset pidä jotain muuta lasta eriarvoisena siksi, että toimii jossain asiassa väärin.

      Kyllä nuo omatkin kultamussukat on joskus väärin tehneet... Aina vanhempi voi ajatella, että "saa huonoja vaikutteita muilta", mutta kannattaa muistaa, että myös antaa vaikutteita muille. Kyllähän se "Minjakin" on läpsimisen jostain oppinut, ja niin edelleen...

      Minun ihana aurinkoinen ja hyväsydäminen tyttöni on puhelias, hänellä on paljon ystäviä ja osoittaa rakkautta hyvin vahvasti halauksin, suukoin ja sanoin. Ikää on kohta 4v. Mutta pahan kiukun iskiessä hän saattaa jopa raapia minua, tai siskoaan, kovasti. Asiaan on puututtu lukuisia kertoja, mutta kiukunpuuskassa se unohtuu... Ja sitten jälkikäteen tyttöä hävettää ja itkettää. Oppii ajallaan. Niin on isommatkin oppineet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1709
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1604
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1468
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1452
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      51
      1349
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1308
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1245
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1168
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe