vyöruusu

omena22

Onko kenelläkään vyöruusua? Milloin se häipyy? Onko lääkettä?

121

102358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitoa pian

      Lääkekuuri pitäisi saada vyöruusun heti alkuvaiheessa muuten se ei auta. Lääkkeenä viruslääkkeitä, sillä estetään myös jälkisärkyä.
      Miehelläni oli vyöruusu jokin vuosi sitten päässä ja siellä se on vaarallinen sikäli jos siirtyy silmään. Sen vuoksi kannattaisi heti kun oireita on mennä lääkäriin. Muistaakseni lääkkeenä oli Azikloviiri. Myöhemminkin hän on sanonut että hänellä on vyöruusun tapaista päänsärkyä ja se on myös kerran uusinut sen jälkeen. Esim. kova stressi saattaa puhkaista vyöruusun. Aiheuttaja on sama kuin vesirokossa oleva virus.

      • omena22

        Kiitos neuvosta. Kiireesti siis lääkäriin.


      • ruusujen poimija
        omena22 kirjoitti:

        Kiitos neuvosta. Kiireesti siis lääkäriin.

        Työkaverini sairasti vyöruusun ja meni lääkäriin vasta muutama pvä näppylöitä raavittuaan...tuli kovin kivuliaaksi,näpyt tulehtui ym.ym.Itse menin heti seur.aamuna,kun olin illalla huomannut näpyt.Muistaakseni 6 tabl./vrk. 7 pvän ajan.Oli melkeimpä huomaamaton vaiva.Ainoastaan kipuja aiheutti lääkkeen kalleus,n.90 euroa!!


      • omena22
        ruusujen poimija kirjoitti:

        Työkaverini sairasti vyöruusun ja meni lääkäriin vasta muutama pvä näppylöitä raavittuaan...tuli kovin kivuliaaksi,näpyt tulehtui ym.ym.Itse menin heti seur.aamuna,kun olin illalla huomannut näpyt.Muistaakseni 6 tabl./vrk. 7 pvän ajan.Oli melkeimpä huomaamaton vaiva.Ainoastaan kipuja aiheutti lääkkeen kalleus,n.90 euroa!!

        Kiitos Sinulle neuvoistasi. Valitettavasti en heti osannut mennä lääkäriin, koska näppylöitä oli vain muutama. Mutta sitten yhtenä yönä ne puhkesi ja oli niinkuin nokkosvihdalla olis ruoskittu. Kumma kyllä vain toispuolisesti. Voiko tämä helposti uusiutua ja mitkä ovat ihan ensimmäiset oireet? Eihän sitä aluksi huomaa jos selästä vähän kutittaa ja on pari näppylää.


      • pian hoitoa
        omena22 kirjoitti:

        Kiitos Sinulle neuvoistasi. Valitettavasti en heti osannut mennä lääkäriin, koska näppylöitä oli vain muutama. Mutta sitten yhtenä yönä ne puhkesi ja oli niinkuin nokkosvihdalla olis ruoskittu. Kumma kyllä vain toispuolisesti. Voiko tämä helposti uusiutua ja mitkä ovat ihan ensimmäiset oireet? Eihän sitä aluksi huomaa jos selästä vähän kutittaa ja on pari näppylää.

        Kyllä vyöruusu voi uusia mutta ei välttämättä.
        Ainakin mieheni joka on tosiaankin 2 x sairastanut vyöruusun tunnisti kyllä heti oireen.
        Sanoi että se on sellainen poltteleva kipu (hänellä päässä) ja iho oli arka ja sittenhän siihen rupesikin nousemaan punaisia näpyn näköisiä. Meni sitten heti (koska oli myöhä ilta) sairaalan päivystykseen. Siellä lääkäri oli sanonut että vyöruusussa luotetaan potilaan tuntemukseen että yleensä potilas itse kyllä tietää milloin vyöruusu on kysymyksessä ja määräsi heti lääkkeet.


      • omena22
        pian hoitoa kirjoitti:

        Kyllä vyöruusu voi uusia mutta ei välttämättä.
        Ainakin mieheni joka on tosiaankin 2 x sairastanut vyöruusun tunnisti kyllä heti oireen.
        Sanoi että se on sellainen poltteleva kipu (hänellä päässä) ja iho oli arka ja sittenhän siihen rupesikin nousemaan punaisia näpyn näköisiä. Meni sitten heti (koska oli myöhä ilta) sairaalan päivystykseen. Siellä lääkäri oli sanonut että vyöruusussa luotetaan potilaan tuntemukseen että yleensä potilas itse kyllä tietää milloin vyöruusu on kysymyksessä ja määräsi heti lääkkeet.

        Kiitos vastauksestasi. Olen senverran saanut nyt lisätietoa, että vanhemmilla ihmisillä tauti on vaikeampi ja voi jäädä kipuja loppuiäksi. Lääkäristä sain valavir- nimistä lääkettä, mutta hän arveli, että tulin liian myöhään hoitoon, koska lääke auttaa vain 3 vrk. sisällä hoitoon hakeutuneita. Lisäksi sain kipulääkettä, sillä kivut ovat kovat. Kunpa tämä menisi ohi eikä koskaan enää tulisi! Minkä ikäisenä miehesi sai vyöruusun ja miten pian se uusi? Olisin kiitollinen tiedosta.


      • Anonyymi
        omena22 kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. Olen senverran saanut nyt lisätietoa, että vanhemmilla ihmisillä tauti on vaikeampi ja voi jäädä kipuja loppuiäksi. Lääkäristä sain valavir- nimistä lääkettä, mutta hän arveli, että tulin liian myöhään hoitoon, koska lääke auttaa vain 3 vrk. sisällä hoitoon hakeutuneita. Lisäksi sain kipulääkettä, sillä kivut ovat kovat. Kunpa tämä menisi ohi eikä koskaan enää tulisi! Minkä ikäisenä miehesi sai vyöruusun ja miten pian se uusi? Olisin kiitollinen tiedosta.

        Minulla ollut jo 5viikkoa ja kivut on vielä kova t vaikka söin viruslääkkeen viikon..ei pärjää ilman kipulääkettä koko vasen puoli on kuin tulessa ja lonkka kipu on kanssa...helvetinmoinen sairaus..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla ollut jo 5viikkoa ja kivut on vielä kova t vaikka söin viruslääkkeen viikon..ei pärjää ilman kipulääkettä koko vasen puoli on kuin tulessa ja lonkka kipu on kanssa...helvetinmoinen sairaus..

        Todellakin helvetinmoinen sairaus. Mulla oli v. 2018 ja se kesti 8 vkoa. Ei onneksi jäänyt mitään mainittavaa hermosärkyä, kuten joskus voi käydä. Mulla oli lapaluun kohta ensin sikakipeä ja siitä säteili kipu muualle. Katsoin "peruutuspeilistä" mikä siellä selässä oikein on ja huomasin pienen punoittavan alueen lapaluun kohdalla. Heti tuli mieleen, että oisko vyöruusu. Mulla ei ollut rakkuloita vaan punaista läiskää ja kohoumia ja se kipu laajeni kainalon kautta etupuolelle kehoa. Pari pvää siinä meni ennen kuin hokasin, että ei ole tavan lihasjumia/selkäkipua ja menin päivystykseen. Sain viikon Zovirax-kuurin ja Tramalia, mutta sitten kävi ilmi ettei Tramal käykään yhden toisen käytössäni olevan lääkkeen kanssa. Sitten vaan Panadol Fortea särkyyn (ei tosin paljon auttanut).


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Aciclovir - https://tonzes.com/aciclovirfi.htm Söin lääkekuurin ja varsinainen ihottuma hävisi, mutta jäljelle jäi normaali-ihoa tummemmat rusehtavat läikät. Ikäänkuin syntymämerkin näköiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla ollut jo 5viikkoa ja kivut on vielä kova t vaikka söin viruslääkkeen viikon..ei pärjää ilman kipulääkettä koko vasen puoli on kuin tulessa ja lonkka kipu on kanssa...helvetinmoinen sairaus..

        Voi hevon häntä.Tämäkin vielä puolivälissä 80-ikävuotta.Kävin lääkärissä tietysti määräsi kipu lääkettä.Myöskin virus lääkettä.Menin apteekkiin ostamaan lääkkeet o.k.Mutta tärkein virus lääke unohtui kokonaan.Soittelin TK:hon ja kyselin lääkkeistä no puhelimessa ystävällinen nainen kyseli mtä lääkkeitä minulle annettiin.Luettelin hänelle ja sanoi yksi lääke määrätty vielä.Virus peräiseen torjuntaan viikko oli vierähtänyt siitä kun olin lääkärissä.Suustani pääsi muutama ruma sana.Syystäkin oikea kylki tavattoman kivulias vatsasta selkä rankaan.Ottakaa hyvät ihmiset vyöruusu rokote jos mahdollista.Tuskaa tämä tauti/sairaus on ja vielä vanhoilla päivillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellakin helvetinmoinen sairaus. Mulla oli v. 2018 ja se kesti 8 vkoa. Ei onneksi jäänyt mitään mainittavaa hermosärkyä, kuten joskus voi käydä. Mulla oli lapaluun kohta ensin sikakipeä ja siitä säteili kipu muualle. Katsoin "peruutuspeilistä" mikä siellä selässä oikein on ja huomasin pienen punoittavan alueen lapaluun kohdalla. Heti tuli mieleen, että oisko vyöruusu. Mulla ei ollut rakkuloita vaan punaista läiskää ja kohoumia ja se kipu laajeni kainalon kautta etupuolelle kehoa. Pari pvää siinä meni ennen kuin hokasin, että ei ole tavan lihasjumia/selkäkipua ja menin päivystykseen. Sain viikon Zovirax-kuurin ja Tramalia, mutta sitten kävi ilmi ettei Tramal käykään yhden toisen käytössäni olevan lääkkeen kanssa. Sitten vaan Panadol Fortea särkyyn (ei tosin paljon auttanut).

        SAmaa Panadol forttea määrättiin ei auta niin ei auta.Sama koskee Panacol tuotetta.Yhtä tyhjän kanssa molemmat.Ehkä toimii ihmisille joitka paranevat myös sokeripalasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellakin helvetinmoinen sairaus. Mulla oli v. 2018 ja se kesti 8 vkoa. Ei onneksi jäänyt mitään mainittavaa hermosärkyä, kuten joskus voi käydä. Mulla oli lapaluun kohta ensin sikakipeä ja siitä säteili kipu muualle. Katsoin "peruutuspeilistä" mikä siellä selässä oikein on ja huomasin pienen punoittavan alueen lapaluun kohdalla. Heti tuli mieleen, että oisko vyöruusu. Mulla ei ollut rakkuloita vaan punaista läiskää ja kohoumia ja se kipu laajeni kainalon kautta etupuolelle kehoa. Pari pvää siinä meni ennen kuin hokasin, että ei ole tavan lihasjumia/selkäkipua ja menin päivystykseen. Sain viikon Zovirax-kuurin ja Tramalia, mutta sitten kävi ilmi ettei Tramal käykään yhden toisen käytössäni olevan lääkkeen kanssa. Sitten vaan Panadol Fortea särkyyn (ei tosin paljon auttanut).

        Tää sun tarina on niin tuttu, mulla ihan samas paikas ja oireet ihan samat.
        Mul mieletön hermosärky oikeen lapaluun alapuolel. Nyt 3 viikkoo noin sairastanu ja Tramal ja Lyrica lääkkeenä, onneks Lyrica auttaa pahimpaan kipuun mut Tramalii en oo viel uskaltanut ottaa.
        Kyl on vihulainen tauti 🙈


      • Anonyymi
        ruusujen poimija kirjoitti:

        Työkaverini sairasti vyöruusun ja meni lääkäriin vasta muutama pvä näppylöitä raavittuaan...tuli kovin kivuliaaksi,näpyt tulehtui ym.ym.Itse menin heti seur.aamuna,kun olin illalla huomannut näpyt.Muistaakseni 6 tabl./vrk. 7 pvän ajan.Oli melkeimpä huomaamaton vaiva.Ainoastaan kipuja aiheutti lääkkeen kalleus,n.90 euroa!!

        Mä sain kans 6 tabl./7 pv. Mutta mulla maksoi vain 30 euroa !!


      • Anonyymi
        omena22 kirjoitti:

        Kiitos Sinulle neuvoistasi. Valitettavasti en heti osannut mennä lääkäriin, koska näppylöitä oli vain muutama. Mutta sitten yhtenä yönä ne puhkesi ja oli niinkuin nokkosvihdalla olis ruoskittu. Kumma kyllä vain toispuolisesti. Voiko tämä helposti uusiutua ja mitkä ovat ihan ensimmäiset oireet? Eihän sitä aluksi huomaa jos selästä vähän kutittaa ja on pari näppylää.

        Vyöruusu on nimenomaan täsmälleen selkärangan jommallakummalla puolella. Se noudattaa hermoratoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vyöruusu on nimenomaan täsmälleen selkärangan jommallakummalla puolella. Se noudattaa hermoratoja.

        Minulla vyöruusu 4 kerran ja tismalleen samassa kohtaa aina, oikean jalan sisäreidessä.
        Alkaa ihon kutinalla ja parin pv päästä rakkulat tulee ja nyt jätti arvet jalkaan.


    • 123

      Minä olen 22-vuotias ja ilmeisemmin sairastunut vyöruusuun. Stressiä on kieltämättä ollut monta kuukautta ja virtsatieinfektio mahdollisesti alentanut vastustuskykyä. 4 päivää sitten alkoi silmää särkeä ja saman silmän puoleisella ohimolla tuntua kihelmöintiä, mutta en ajatellut siitä sen enempää. Särky jatkui pari päivää, jonka jälkeen ensimmäinen, jokseenkin pieni ihottuma-alue syntyi.
      Nyt neljän päivän jälkeen pääsin lääkäriin, jossa määrättiin herpesviiruskuuri vyöruusua varten ja samalla antibioottikuuri, jos onkin bakteeritauti. Särky on paha ja koko oikea puoli nenän varresta kulmakarvojen alueelle ja aina ohimoille ja yli hiusrajan todella kipeä ja täynnä pieniä rakkuloita, joihin kertyy solunestettä. Silmäluomi aivan turvonnut. Toivottavasi nyt lääkkeet auttaisivat ja menisi mahdollisimman nopeasti pois.

      • vanha roosa

        Olen yli 60-vuotias, lapsena vesirokon sairastanut. En tiennyt, että juuri yli 60-vuotiaat voivat saada rokotteen vyöruusua vastaan - oletettavasti sitä suositellaan vanhemmille henkilöille, koska juuri heille jää hermokipu helpommin kuin nuoremmille. Minulla alkoivat oireet juuri samlla tavalla; ensin silmän oireilua, hassua hermonykimistä kulmakarvassa, sitten siihen kohtaan punainen patti ja sitten otsan toiselle puolelle. Silmäluomen treunaan tuli rakkula, jota luulin näärännäpyksi, mutta sitten rupesin epäilemään vyöruusua. Menin ensiapuun vuorokauden sisään siitä, kun ensimmäiset iho-oireet ilmenivät ja sain hoidoksi Aciclovir800mg-tabletteja 5xvrk, samoin Zovirax3%-voidetta silmään ja särkylääkettä tarvittaessa. Oirevyöhyke leviää hiusrajan yli ja on nyt melkein pään keskellä - ei siis ole pysähtynyt 1 vrk lääkityksen aloittamisen jälkeen. Rakkuloita ei ainakaan vielä ole, vain rosoista, punaista ihottumaa. Kuumetta ei ole, mutta olo ihan vetämätön. En muistanut kysyä, saako mennä aurinkoon - pahentaako se ihottumaa vai kuivaako mahdollisesti myöhemmin tulevia rakkuloita. Olisinpa tiennyt tuosta rokotteesta - olisikohan se varma suoja mahdoillisesti uusivaa tautia vastaan? Toivottavasti tästä selvitään. Miten sinä tai muut, joiden sairaus on jo ohi? Jäikö kasvoihin pysyviä arpia?


      • riesake

        Vyöruusu ei aiheudu herpesviruksesta, vaan on rankasta vesirokosta jäänyt kehoon- kellä minne onkin, yleensä toispuolinen vyötärön seudulla esiintyvä, ulkonäöltään herpestäkin muistuttava- kivulias.
        Nuorempi poikani sairasti 2- kuisena pahan vesirokon. alle kouluiän oli eka kerran vyöruusu, huusi suoraa huutoa kun ei kärsinyt minkään koskettavan aluetta, ei voinut pitää esim. housuja, paitaa... en tiedä onko hänellä uusinut enään, mutta kerran koteloitunut vyöruusua tekevä virus ei katoa minnekään, se aktivoituu "tuntemattomista syistä", toisilla kerran, toisilla useammin elämässä.


      • Anonyymi
        riesake kirjoitti:

        Vyöruusu ei aiheudu herpesviruksesta, vaan on rankasta vesirokosta jäänyt kehoon- kellä minne onkin, yleensä toispuolinen vyötärön seudulla esiintyvä, ulkonäöltään herpestäkin muistuttava- kivulias.
        Nuorempi poikani sairasti 2- kuisena pahan vesirokon. alle kouluiän oli eka kerran vyöruusu, huusi suoraa huutoa kun ei kärsinyt minkään koskettavan aluetta, ei voinut pitää esim. housuja, paitaa... en tiedä onko hänellä uusinut enään, mutta kerran koteloitunut vyöruusua tekevä virus ei katoa minnekään, se aktivoituu "tuntemattomista syistä", toisilla kerran, toisilla useammin elämässä.

        Vyöruusu on herpex simplex viruksen aiheuttava, sama mikä voi laukaista myöhemmin vyöruusun


    • Mummo myös

      Kyllä vyöruusun voi saada nimenomaa, jos on hoitanut vesirokkkoista lasta,
      Itse sairastan paraikaa vyöruusua, olin 2 vkoa sitten hoitamassa kahta vesirokossa ollutta lastenlastamme.
      Tartunta-aikahan on n. 2 viikkoa.

      • potilasx

        taitaa olla vyöruusu mutten ole hakeutunut lääkäriin. kun ei ole oikeastaan kivulias eikä mitään. tosin sairastan MS-tUTI joten olisi kai syytä mennä lekuriin. Vai olenko vainoharhainen tms?


      • anopinminiä

        Samoin sain minäkin vyöruusun, kun hoidin lastani jolla oli vesirokko.
        Oli kyljessä ja kivuliashan se. Tuosta on 30 vuotta, ei ole uusinut vaikka hiljattain hoidin anoppia, jolla oli vyöruusu, myös kyljessä. Mistä lie hän sen saanut, en osaa sanoa.


      • Anonyymi

        Epäilen, että myös rokotettu lapsi voi tartuttaa vyöruusun läheisiinsä. Olin hoitamassa Tampereella 1,5 -vuotiasta lasta, joka oli äskettäin saanut vesirokkorokotuksen.
        Myöhemmin kotona huomasin outoa kuumotusta ja ihottumaa olkapäällä. Lääkäri totesi sen yöruusuksi. Sain viruslääkityksen heti ja paranin hyvin.


    • moi 12v

      itse olen vasta 12!! ja minulla on vyöruusu. aluksi sitä oli vähän ja vain punainen läikkä joten ajattelin että se on vain ihottumaa,koska minulla on ennenkin ollut.
      Odotin paripäivää, no sitten tuli ne näppylät jotka eivät aluksi ollut kipeät tai mitään sellaista. Yön aikana niistä tuli kipeät aamulla näytin äidilleni mitä minulla on. sitten hän varasi ajan lääkärille joka sanoi sen olevan vyöruusu. Sain viruslääkettä ja rasvaa.

      • 18 19

        Tunnen 12-vuotiaan, jolla oli (siis 12-vuotiaana) vyöruusu käsivarressa. Vaikutti olevan hänellä helppo tauti.


    • tuntematonpotilas

      Hei!

      Juuri vyöruusua sairastaneena suosittelen, että hakeutukaa lääkäriin. Olen 26-vuotias ja minulla kaikki alkoi ensin selkä- ja pääsärkynä, joka oli sietämätöntä. Menin lääkäriin ja siellä epäilivät niska-hartiajumia. Antoivat relaxant-piikin ja kasan reseptejä. Kipu vain paheni ja aloin oksenteleen, joten menin uudestaan lääkäriin. Edelleen olivat samaa mieltä kipujen aheuttajasta, eli niskajumista. Vastaanotolla olin kuitenkin niin huonossa jamassa, että sain lähetteen neurologiseen päivystykseen. Menin sinne ja minulta otettiin kaiken maailman kokeita, mutta vyöruusua ei epäilty missään vaiheessa. Sitten magneettikuvauksen jälkeen huomasin ihottumaa kyljessäni. Luulin, että se on tullut sairaalavaatteista. Jouduin jäämään yöksi sairaalaan ja aamulla näytin hoitajille ihottumaa, jolloin selvisi, että se on vyöruusu. Ilmeisesti kovan päänsäryn takia he päättivät ottaa näytteen selkäydinnesteestä (mikä oli elämäni kauhein kokemus), mutta onneksi ottivat, koska aivokalvontulehdushan sieltä löytyi ja sama vyöruusun herpes-virus oli myös päässyt pään sisään. Pääsin kuitenkin kotiin reseptejen kanssa. Minulle määrättiin Valaviria kipulääkkeitä. Jouduin kuitenkin seuraavana päivänä takaisin poliklinikalle, koska kivut senkun pahenivat enkä voinut syödä pahoinvoinnin vuoksi mitään, kun kaikki tuli ulos. Vietin seuraavat 5 päivää vuodeosastolla saaden antibioottia suoraan suoneen. Kotiuduin pari päivää sitten ja olen kotona syönyt Valaviria, joka taas aiheuttaa päänsärkyä,pahoinvointia ja oksentelua. Soitin tänään lääkärille kysyäkseni Valavirin sopivuudesta.. Nyt kyse lääkärin mukaan on selkäydinnesteenottamisesta johtuvaa jälkikipua ja pitäisi taas mennä päivystykseen. Syön nyt kuitenkin Valavirin kuurin loppuun, kun enää kolme päivää jäljellä. Katsotaan, jos sitten vieläkään ei helpota niin kai sitä on pakko. En anna kyllä kenenkään sorkkia mun selkäydintä! Nyt siis pääkipua on kestänyt pari viikkoa. Selkäkipu on parantunut, lähinnä alaselkää ja pakaroita koskee, johtuiskohan siitä näytteenotosta?

      Asia, joka minua askarruttaa on se, että rakkulat eivät koskaan märkineet tai olleet nesteisiä ja ovat olleet nyt viikon ajan ja alkavat vaalenemaan. Olenko edelleen altis tartuttamaan pieniä lapsia, joilla ei ole ollut vesirokkoa, vaikka "rakkulat" eivät ole rupeutuneet, koska eivät ole märkineetkään?

      Noh, parempia vointeja itselleni ja kaikille muille kärsiville toivottaen poistun unten maille. Mutta pointtini siis, menkää ihmeessä lääkäriin!

    • vinkkivitonen

      kokeile lysiiniä luontaistuotekaupasta, auttaa myös huuliherpekseen

    • xxx

      Mulla on myös parasta aikaa vyöruusu otsan-silmän seudulla. Sunnuntaina alkoivat oireet; kihelmöintiä ja kosketusarkuutta kulmakarvoissa. Maanantaina alkoi korvakipu. Myös imusolmukkeet leukaluun takana turposivat ja ovat vieläkin järjettömän kipeät. Tiistaina alkoi ihon punoitus muiden oireiden pysyessä samana. Keskiviikkona menin lääkäriin valittamaan sietämättömästä korvakivusta. Tulehdus löytyi molemmista korvista ja ajattelin että homma selvä. Kysyin kuitenkin ohimennen otsan ja silmän seudun ihottumasta ja diagnoosi oli välittömästi vyöruusu.

      Antibiottiikuuri tuli sekä viruslääkekuuri. Toivotaan että auttaa. Ihossa alkaa nyt olemaan niitä rakkuloita ja jomotus on sietämätön. Silmäluomi turpoaa koko ajan enemmän ja enemmän. Toivotaan ettei mene silmään. Mutta on tää vaan niin syvältä kuin vain olla ja voi...

    • tuntematon_potilas

      Minulla uusiutui vyöruusu, mutta onneksi ilman aivokalvontulehdusta tällä kertaa. Alkoi kovalla päänsäryllä ja muutaman päivän päästä nousi lämpö ja sitten alkoi hermo-nivelkivut kyljessä ja alaselässä. Säteili olkapäähänkin. Ihottumaa ilmeni vasta viikon päästä alkuoireilusta ja sain heti seuraavana päivänä jälleen viruslääkkeet, vaikka diagnoosi oli aika helppo vyöruusu. Kai varmistivat, ettei viruksesta tule taas komplikaatioita. Kovin pelotti alkaa syömään peläten niitä samaisia oireita, mutta hyvin on mennyt. Ei ole päänsärkyä tai pahoinvointia ilmennyt. Mutta josko nyt riittäis tälle vuodelle nämä sairastelut.

      Tuo silmään iskenyt vyöruusu kuulostaa todella inhottavalta. Tsemppiä sinne!

    • EVP Tarkastaja

      Aloin ihmetellä kun kylki kipeytyi kipu meni selän läpi toiselle kyljelle,ja oli niin kipeä etten voinnut kunnolla istua enkä olla pitkällään poltti selkää ja kylkiä. Selässä oli joitakin punaisia näppylöitä. Soitin tutulle lääkärille joka sanoi sen olevan vyöruusu ja kirjoitti siihen viruslääkettä 800mg Acyrax Orionin valmiste otetaan 5 kertaa vuorokaudessa. Muutaman päivän päästä kivut hävisi. Se tehosi
      yllättävän nopeasti. Kannattaa kokeilla. Lääkitys on aloitteva mahdollisimman pian.

    • First Time

      Minulla alkoi selkäkivulla tuo oireilu, eikä siinä vaiheessa tietenkään osannut mitään vyöruusua epäillä, kun ei ole koskaan aikaisemmin sellaista sairastanut! Parin päivän päästä alkoi tulla ihottumaa/näppyä rinnan alueelle, joka kutisi ja poltteli. Vieläkään ei sytyttänyt. Vasta, kun ihottuma levisi pantamaisesti selän puolelle ja oireet (kutina, kirvely, polttelu, jomotus, turvotus) pahenivat, aloin epäillä vyöruusua ja menin lääkäriin. Sehän se. Olen siis 26-vuotias. Mitään lääkettä ei annettu, koska ei kuulemma auta kuin vain alkuvaiheessa. Eli tässä sitä nyt vaan sitten odotellaan, milloin helpottaa.. Buranaa neuvottiin ottamaan kipuun. Itse mietin lähinnä, että mikä mahtoi aktivoida viruksen.. Stressiä ei ole ollut, mutta olen sairastellut talven aikana enemmän kuin koskaan ennen! Ehkä vain vastustuskyky oli mennyt niin heikoksi..? Lääkärini puhui, että kannattaisi ottaa verikokeet ja katsoa näytteistä syitä viruksen puhkeamiselle.. Onko muilla tietoa/kokemusta, voiko verikokeesta jotain tuommoista löytyä, eli voiko jokin muu tauti esim. aktivoida sen viruksen? Noh, täytyy vain toivoa, ettei jää jälkikipuja eikä uusi.. Tsemppiä ja jaksamista kovasti teille, jotka vaivasta kärsitte! Varsinkin kasvojen alueen vyöruusu kuulostaa todella ikävältä... Pikaista paranemista!

      • Anonyymi

        Minä sain vyöruusun 2020-21 Vaxigrip Tetra rokotteesta kaksi päivän rokotteen jälkeen silmän setuun. Olun ennen rokottamista täysin terve.
        Nyt vielä paljon ikäviä oireita vaikka 4 viikkoa jo mennyt.
        Söin normi viruskuurin viikon ja käytän vielä kipulääkettä.
        Epäilen, että Asikloviiri ei tehonnut tarpeeksi hyvin po.


    • apu löytyi

      lysiinia luontaiskaupasta, auttaa!!!

      • 59v

        mitä maksaa lysiinia ,ja kauanko sitä pitää ottaa ,että helpottaa särkyä .Pitkä aikainen kipu lääkkeet ei auta.


    • Tuurillako mennään

      Minulle nousi punaisia kipeitä paukamia kasvoihin, jonka takia kävin työterveyshuollossa ja sain penisiliinikuurin ihon tulehdukseen. Itikan pistoja epäiltiin. Kutina oli kova ja alkoi ajoittainen pistävä ja polttava kipu kasvoissa paukamien puolella. Lisäksi särki saman puolen korva ja myöhemmin toinenkin aamuisin.

      Menin toiselle lääkärille joka heti totesi kyseessä oevan vyöruusun ja antoi Valavir kuurin, vaikkakin taudin alkamisesta oli jo kulunut viikko, mutta paukamia ilmestyi vielä lisää.

      Tauti alkaa hellittämään, kipua tai kutinaa ei ole enää, mutta paukamat on hurjan näköisiä kasvoissa. Korvakäytävä, jossa myös näkyi ihomuutoksia sekä oli kipua ja kutinaa, tuntuu nyt parantuneen, ilman että sinne tuli rupia. Tästä lähtien tiedän mitä oireita aiheuttaa vyöruusu ja osaan vaatia oikean lääkityksen. Mitään kipua tai kihelmöintiä kasvoissa en huomannut ennen paukamien ilmestymistä, eikä kuumetta ollut missään vaiheessa. Tiedä sitten auttoiko lääke vai aika!

    • dd94

      Olen 17-vuotias, ja minulle tuli muutama päivä sitten kylkeen melko iso rykelmä punaisia näppyjä jotka kutisivat. Luulin aluksi itikan pistokseksi, mutta ihmettelin kun kutina ei lopu eikä näppylät häviä. Sattumalta sitten satuin katsomaan netistä aiheesta vyöruusu ja löysin muutamia kuviakin, jotka vastaavat täysin omia näppyjäni. Itselläni on veressä ollut syntymästä asti herpes virus, joka puhkeaa huuleen, mutta perinnöllisistä syistä, ei tartu muihin ihmisiin.. Huuleen tulee herpes aina stressin tai kovan yskän yhteydessä. Parhaimmillaan ollut ylähuulessa jopa 3 rakkula rykelmää :o

      Mutta vyöruusua minulla ei ole koskaan aiemmin ollut. Vanhempani sanoivat, että se ei voi olla vyöruusu, koska sen pitäisi kuulemma särkeä todella paljon, mutta luin näitä viestejä täällä, ja sain käsityksen, että nuorilla/ekakertalaisilla ei esiinny kipuja, tai ainakaan niin kovia kipuja. Itselläni on enimmäkseen vain kutinaa ja punoitusta. Tällä hetkellä näppylät ovat olleet minulla 4 päivää, ja raapimisen takia, rakkuloiden päihin on ruvennut muodostumaan ruvet. Näistä keskusteluista oli minulle suuri apu, ym kokemuksistanne :)

      • HERKÄSTI VIELÄPÄ

        ei tartu muihin ihmisiin..

        ja varmana tarttuu sekä herpes simples 1 tai 2 (huuliherpes/ genitaaliherpes virus) joka voi vaihdela alapäästä yläpäähän jommalla kummalla viruksella sekä 1 tai 2 voivat olla molemmissa tai jommassakummassa. että varizella zoster (vesirokko/vyöruusu virus) joka voi olla missä tahansa osassa kehoanne.


    • "Ruusuinen"

      Minulla 2 kertaa ruusu.Toissa talvena oli kasvoissa vasemmalla puolella ja nyt oikealla puolella kehossa. Ei onneksi kun mahassa ja selässä. Nyt alkoi kivulla kyljessä sen jälkeen alkoi kamala kutina ja sitten rupesi ilmestymään rakkoja. Lääkäri määräsi jotain rasvaa 3-4 kertaa päivässä.Olen 42-v. Aluksi ajattelin että suoliso kipua kun kävin edellisellä viikolla tähystyksessä mutta se ei ollutkaan ku hermo kipua jonka aiheutti alkava ruusu.Tämä on tosi ikävä tauti.

      • Anonyymi

        Ruusu ei ole sama kuin vyöruusu. Ne on 2 eri sairautta.


    • dd94

      Siitä piti vielä kysyä, että onko kenellekkään jäänyt pahoja arpia vyöruususta? Olishan se melko ikävää jos naamaan tulisi arpia moisesta :o Muutenkin olen itse melko nuori vielä ja kyllä itseäni potuttaa jos jää kauheat arvet..

      • "Ruusuinen"

        Ei pitäisi jäädä arpia jollei "raavi" rakkuloita rikki. Kutina on ihan kamala ja kiusaus "raapia" todella suuri. Ja tämä kipu kaikkein pahin sekä se että ei voi pitää puseroa päällä ku koskee niihin rakkuloihin. tekis mieli itelläki kyllä raapia jollain vaikka juuriharjalla vähän krasputtaa. Mutta pitää yrittää olla raapimatta niin ei ainakaan jää arpia.


    • dd94

      Aijaa, no olen tyhmänä raapinut kun se kutiaa niin kovin. Itsellä ei ärsyynny vaikka on paita päällä, hyvä raapia paidan päältä sitä kyllä :D Mutta toisaalta, ei se kovin paljoa haittaa vaikka jäisikin arpi, sillä olen suunnitellut ottavani juuri tuolle kyljen seudulle tatuoinnin, niin peittyy siinä sitten jos jää arpi :)

      • ....................

        HULLU!!!

        Ja levität sen muualle kehosi tai sisuksiisi vielä kun tatskaat sen alueen.Kukaan tatuoija ei ala ensinnäkän tekemään mitään kyseiselle alueelle sellaiselle jolla on tuollaisia tauteja.

        Jospa kysyisit ensin lääkäriltä ennenkuin suunnittelet tuollaisia.


    • "Ruusuinen"

      Minun pitäisi ottaa tosi iso tatuointi,jos meinaa että arvet peittyy. :D . Hyvä idea se tatuointi.Tänään saan jonkun piikin ja lääkekuurin,koska rakkulat vain lisääntyneet ja kipu alkaa käydä sietämättömäksi. Toivottavasti niistä on jotain hyötyä. Lääkäri puhui kun soitti jostain jälkikivuista jonka vuoksi aloitetaan lääkitys. Ei ennemmin ollut,mutta ennemmin en ollutkaan näin kipee. Panadol on hyvää 4xpäivässä niin saa vähän kipua pois. Pelottaa jo nyt ne mahdolliset jälkikivut.

    • laventeliini

      Tuleeko vyöruusun takia sairaspäiviä? Vai voiko olla töissä, jos muuten olon puolesta kykenee?
      Menen huomenna näyttämään lääkäriin vatsaani. Kutina on järkyttävä. Muutama rakkula on noussut. Viime perjantaina kutka alkoi ja luulin ensin, että on jotain itikanpuremia. Sitten laitoin siihen kutiavaan kohtaan kortisonivoidetta ja vasta tänään luin jostain, ettei sitä saa vyöruusuun käyttää.

      • Kaikkea kans

        Hei, minulla tuli pe 28.9.2012 näppylät vasempaan kylkeen, yö oli vaikea nukkua. Ed. päivänä oli selkä kumman kipeä. Pientä lämpöäkin tuli 37,5. Menin ma 1.10.12 lääkäriin ja sain Valavir lääkkeen ja 2 päivää sairaslomaa. Huomenna menen töihin. Muutoin ok, mutta varmaan noiden lääkkeiden vuoksi päänsärkyä ja väsynyt olo.


      • laventeliini
        Kaikkea kans kirjoitti:

        Hei, minulla tuli pe 28.9.2012 näppylät vasempaan kylkeen, yö oli vaikea nukkua. Ed. päivänä oli selkä kumman kipeä. Pientä lämpöäkin tuli 37,5. Menin ma 1.10.12 lääkäriin ja sain Valavir lääkkeen ja 2 päivää sairaslomaa. Huomenna menen töihin. Muutoin ok, mutta varmaan noiden lääkkeiden vuoksi päänsärkyä ja väsynyt olo.

        Miten tuon viimeisimmän kirjoittajan vyöruusu parani? Itselläni kaikki meni ohi lääkekuurilla. En saanut kipulääkkeitä, enkä saikkua.


      • kiitos vain
        Kaikkea kans kirjoitti:

        Hei, minulla tuli pe 28.9.2012 näppylät vasempaan kylkeen, yö oli vaikea nukkua. Ed. päivänä oli selkä kumman kipeä. Pientä lämpöäkin tuli 37,5. Menin ma 1.10.12 lääkäriin ja sain Valavir lääkkeen ja 2 päivää sairaslomaa. Huomenna menen töihin. Muutoin ok, mutta varmaan noiden lääkkeiden vuoksi päänsärkyä ja väsynyt olo.

        itse virus aiheuttaa päänsärkyä ainakin minulle ja on niskan kaulan ja ohimoiden alueella ja vain kaulan sivuille tulee minulla punaista syheröä.Ei siis rakkuloita missään.

        Kipu on helvetillistä välillä.Korvien ja nielun välistä aluetta kutittaa ja koskee myös.
        Tunnottomuutta on kuin kaula turpoaisi umpeen mitään ei ylänielussa kuitenkan näy kipua ja puutumista tunnottomuutta turvottelua vain.Myös kielessä ja niskassa.Niskasärkykin on välillä toispuoleista.

        Oireilee puolelta toiselle ja menkat räjäyttävät taudin aina aktiiviseksi.

        Olotila on aina alkutulehduksessa aika vetämätön ja puolikuollut.Kuumetta en ole koskaan pitänyt hieman vatsa vain ollut sekaisin alussa.


      • Anonyymi
        kiitos vain kirjoitti:

        itse virus aiheuttaa päänsärkyä ainakin minulle ja on niskan kaulan ja ohimoiden alueella ja vain kaulan sivuille tulee minulla punaista syheröä.Ei siis rakkuloita missään.

        Kipu on helvetillistä välillä.Korvien ja nielun välistä aluetta kutittaa ja koskee myös.
        Tunnottomuutta on kuin kaula turpoaisi umpeen mitään ei ylänielussa kuitenkan näy kipua ja puutumista tunnottomuutta turvottelua vain.Myös kielessä ja niskassa.Niskasärkykin on välillä toispuoleista.

        Oireilee puolelta toiselle ja menkat räjäyttävät taudin aina aktiiviseksi.

        Olotila on aina alkutulehduksessa aika vetämätön ja puolikuollut.Kuumetta en ole koskaan pitänyt hieman vatsa vain ollut sekaisin alussa.

        Tuo ei kuulosta lainkaan vyöruusulta. Vyöruusussa nimenomaan tulee ne rakkulat vyömäisesti jommallekummalle puolelle kehoa. Siitä se nimikin tulee, eikä vyöruusu tule montaa kertaa.


    • jouko

      Sain kaksi vuotta sitten silmänseudun vyöruusun en saanu lääkärille aikaa
      ajat loppu ja minut ohjattiin päivystävälle sairaanhoitajalle joka epäili pos-
      kiontelotulehdusta ja järjesti mulle antipiottikuurin ei auttanu sain toisen
      erlaisen ei auttanu Sain sitten ajan päivystävälle lääkäriille joka sanooi
      teillä silmänseudun vyöruusu Sain viruslääkkeen silmään salvaa ja lydiga
      hermosärkylääkkeen sekä lähetteen keskussairaalan silmäpolille jossa
      todettiin silmä ei vahingoittunu ole Vieläkin on särkyä silmäkulman päällä
      ajoittain Olin kirurgin vastaanotolla hän sanoi että virus särkeny hermora-
      toja sille ei voi mitään olisi pitäny päästä 48 tunnin kuluessa lääkehoitoo
      taudin alkamisesta ja tässä on hoitovirhe Hän teki tästä selvityksen ja
      sanoi vie potilasasiamiehelle hän tekee ilmoituksen potilasvakuutukseen
      Sieltä tuli vastaus ei kuulu korvattaviin tapauksiin. Kyllä alussa säryt oli
      kovia ja iho arka

    • Savon mummeli

      Vappuna tuli tasan vuosi taistelussa vyöruusun kanssa. Tauti alkoi silmittömällä selkä-, hartia-, kaula- ja oikean käsivarren kivulla. Kolme kertaa akuuttipäivystys, kerran fysiatri ja kaksi kertaa yöpäivystys. Jokaisella kerralla pistettiin jotain puudusta olkapäähän ja annettin särkylääkkeitä. Päivystyslääkäri sanoi vihdoin, että en mahda mitään. Sitten fysiatri, joka pani magneettikuviin. Löytyi kaulan hermoratojen tukoksia, joka on sitten asia erikseen. Seuraavana yönä ambulanssilla yöpäivystykseen, jossa selvisi, että koko selkä ja edellä mainitut ruumiinosat ovat vyöruusun peitossa. Koska ruusu puhkesi niin myöhään, ei sitä voitu diagnotisoida. Ei auttanut enää virustorjunta. Alkoi helvetillinen kipu, joka oireelee vielä. Lääkitys edelleen kipulaastari, Lyrika, Noritren ja ParaTabs. Hoitoa vielä fysiatrian polilla ja kuntoutusta, että oikea käsi toimii. Pitäisi vaatia vyöruusurokote rokotusohjelmaan kaikenikäisille, jotka ovat sairastaneet vesirokon.

    • Kallista kipua

      Täällä 21 vuotias neiti ja nyt neljäs vyöruusu vuoden sisään. Stressi aiheuttajana. Kertaakaan ei ole lääkekuuria voinut syödä kun lompakko ei anna periksi.
      Hermosärky jatkuvaa ilman aktiivista vyöruusuakin, vieläpä molemmilla puolilla, koska vyäruusutapauksia on ollut jokapuolella kehoa.

      Ensimmäinen tapaus kesällä alaselkään vasemmalle puolelle ja epäiltiin ensin isorantahämähäkin puremaksi kun oli yksi iso rakkula vaan ja ja siinä kun näkyy ainakin itselläni rakkulassa aina sellainen musta piste, niin lultiin aluksi puremareiäksi. Löytyi kämpästä kolme aikuista lihavaa yksilöä.
      Lääkäri kuitenkin loppujen lopuksi totesi, että vyöruusuhan se siinä.

      Toinen kerta oli puoli vuotta myöhemmin huulessa.
      Huuliherpestä ei löydetty vaan sama vanha kaveri.
      Oli pitkä vaiva, rakkulat tulehtuivat niin pahasti, että jöi iso arpi ylähuuleen.
      Paraneminen kesti kuukauden, vaikka kaikki konstit kokeiltiin.

      Hunaja ja valkosipuli auttoivat vähäsen, samoin mustikka. Lähinnä siis kaikki, joissa on ainesosia, jotka imeytyvät hermoratoihin asti, eivätkä jää ihon pintaan.

      Kolmas kerta tuli jälleen selkään, mutta keskiselkään ja oikealle puolelle. Kuten huuleenkin aiemmin. Molemminpuoleisesti sairastettuna voitte kuvitella ne ajoittaiset hermosäryt. Lähinnä tuntuvat sijoittuvan lantion ja alaselän alueelle, mutta joskus iho kipeytyy pinnalta niin pahasti laajoilta alueilta, että ei voi edes vaatteita pukea päälle irvistämättä.

      Ja tosiaan, vyöruusu ei tartu imisestä ihmiseen vyöruusuna, vaan se voi tarttua vesirokkona sellaiselle, joka sitä ei ole sairastanut. Joten itselle ainakin määrättiin työn vuoksi joka kerta 2 viikkoa sairaslomaa, aluksi vain viikko, mutta aina jatkoviikko kun rakkulat kestävät itsellä niin pitkään.

      Se on sitten ihmisestä kiinni tuleeko vesirokosta vyöruusu vai ei, ei se tartu kuten huuli- tai sukupuoliherpes. Mutta etenkin sairaita lapsia ja tuntemattomia aikuisia pitää vältellä, koska sairastamattomiin voi tartuttaa vesirokon. Ja varsinkin pitkällä raskaanaolevia, jotka eivät ole vesirokkoa sairastaneet, pitää vältellä.

      Nyt on neljäs tartunta päällä, keskisormessa vasemmalla puolella.
      Kutina ei ole tästä maailmasta, mutta kipua ei juuri ole. Ainoastaan rakkulat ovat kipeänä. Eilen oli hermosärkyä oikealla puolella olkapäässä, mutta ei taida akuuttiin vaivaan juuri liittyä.

      Mustikkahaude tuntuu vähän auttavan. Mutta kuume on nousemassa niin katsellaan nyt miten tässä käypi. Tulahdus varmaan taas asiaankuuluvasti.


      Ottakaa se lääkäkuuri jos mahdollista, hermosäryt saattavat jäädä jo nuorena pysyviksi ja ovat todella TODELLA tukalia.

      • AVIOVAIMO

        HEI! EI SE LÄÄKE MAKSA KUIN 17 EUR HAIN JUURI MIEHELLENI EKA KERTAA SE IKÄVÄ "TAUTI"


    • Camilla9

      Täälä 1 joka on vyöruusun sairastnut 70-luvun alussa 4-vuotiaana. Vietin tovin sairaalassa kovassa kuumeessa. Onneksi ei ole jäänyt mitään särkyjä. Tosin siitä kohtaa (toinen reisi ja pakara) tunto ei toimi kunnolla.

      Tänään selvisi että 12-vuotiaalla tyttärellä on vyöruusua. Käytiin terkailla ke mut sanoi et on ihottumaa/kuivaa ihoa...Tänään sit lääkäri sanoi että vyöruuru. Sai lääkkeet mut tuskin pahemmin auttaa kun eka näppylä tuli jo su. toivottavasti säästyy säryiltä.

    • teukka_teukanperä

      Kiva kun tätä keskustelua ei löydä muutoin kuin vyöruusu nimellä, itse en ole aiemmin sairastanut vyöruusua joten en tajunnut etsiä sillä nimellä tietoa, kuin nyt sitten 4-5 päivää myöhemmin yht'äkkiä välähti että olen kuullut jostain vyöruususta ja googletin ja katsoin kuvia ja BINGO, siinä syy myn kylki kipuihin ja ihovaivoihin, prkl ku vituttaa suorastaa että mistää diaknooseista ei tullut suoraan vyöruusun aiheuttamaa, vaan lihasvenähdyksiä ja jotain aknee vaan tarjotaan.

      Vyöruusu = kylkikipu ja iho-ongelmat / ihotulhdus!

    • Potilas2

      Hyvät kanssakärsijät! En ollut tiennyt vyöruususta oikein mitään ennenkuin sairastuin siihen kaksi viikkoa sitten. Aloin heti odotella pikaista paranemista, mutta teidän kokemuksenne luettuani, menetin uskon tulevaisuuteen enää ilman kipua. Miksi en ajoissa ole osannut nauttia ja olla kiitollinen terveistä vuosistani! Pitänee kai ottaa koko tulevaisuuden suunnittelu uusiksi ja yrittää nauttia mahdollisita terveistäkin aikaväleistä. Olipa huono onni matkassa! Sain tämän tartuntana huolimattomalta naapurilta.

    • tyttö

      Olen 15-vuotias tyttö. Aluksi tuntin kauheaa kipua selässä, se vain lisääntyi sitä mukaa kun näppylöitäkin tuli enemmän, kaikki vain ajatteli että se on vain jotain ihottumaa tai märkärupea, koska sitä on kuulemma liikkeellä ja olen allerginen. Pian kuitenkin sietämättömän kivun ja nukkumattomien öiden jälkeen hakeuduin lääkäriin ja kyllä ärsyttääkin kun en aiemmin tajunnut mennä, mutta en minä tiennyt aiemminkaan hakeutua, kun en ole mistään vyöruusuista ikinä ennen kuullut eikä kukaan tuttavistanikaan tajunnut sitä epäillä, sitähän on näin nuorilla harvemmin.
      Menin lääkäriin tosiaan ehkä vasta viikko oireet huomattuani ja pelkään niin paljon näitä luettuani, toivottavasti tämä paranee, olen urheilullinen ja käyn paljon lenkillä, mutta tämä rajoittaa todella paljon jopa normaalielämääni. En saa nukutuksi kivuiltani ja koulussa on vaikea keskittyä.. miksi minä?

      En voi sanoin kuvailla tätä ketutuksen määrää, tämä rajoittaa aika paljon minulle elämääkin tärkeämpää harrastustani.. Kauhea määrä lääkkeitä ja verikokeita, tämä on tosi outoa, sillä en ole moneen vuoteen joutunut ottamaan pillerin pilleriä, allergiseen ihottumaan välillä rasvaa, siinä se olikin.

    • Murrrrrrrrrrrrrrrr

      Jos epäilet vyöruusua niin suosittelen Neo lääkäriasemia. Siellä osataan nähdä ihminen ja oireet kokonaisuutena. Itse olen puoli vuotta ollut nivelkipu ja ihottumakierteessä ja muualla nämä oireet on nähty vain toisistaan irrallisina. Säästää omia hermoja, rahaa ja terveyttään kun hakee suoraan huippuammattilaisten vastaanotolle. Kunnallisen terveydenhuollon voi unohtaa. Siitä ei ole juuri mihinkään.

    • Kaarina K.

      Nyt oon viikon verran kärvistellyt kasvojen alueen vyöruusun kanssa ja tuntuu, että kutina vaan pahenee päivä päivältä. Kipuja ei juuri ole ollut, mutta naama on ihan kauhean näköinen ja kutisee niin, että ei meinaa öisin saada nukuttua. Viidettä päivää viruslääkityksellä, eilen työterveyslääkäri vielä pidensi kuuria ja otti näytteitä naamasta kun ei näpyt meinaa millään kuivua ja uusiakin tuli viikonloppuna. Ensimmäistä kertaa sairastan, todennäköisesti stressin aiheuttamaa tämäkin.. Nyt osaan edes vähän kuvitella miltä tuntuu kun on akne ja ihmiset tuijottaa.. :/

      • Tuulikki K

        Minulla on vyöruusu ollut monta vuotta,alaselässä ja oikeassa kyynärpäässä,nyt toisen kerran päässä,alkoi kovalla kurkkukivulla ja korvasäryllä,kipu on tasan vasemmalla puolella päätä,on kosketusarpa ja tuikkii kuin sähköiskuja saisi,kävin lääkärissä,määräsi korvatippoja,onneksi jäin istumaan vastaanotto tiloihin ja lääkäri tuli huoneestaan,sanoin hänelle,että todennäköisesti tämä onkin vyöruusu,kutsui uudestaan ja määräsi Zoviraxia 800 mil x5/vrk viikon kuurin,kotona laitoin hänen antamia korvatippoja,jotka,jotka kirvelivät aivan hirveästi,huomasin korvan sisuksen olevan täynnä rakkuloita.Särkylääkettä olen ottanut yhtäaikaan Zoviraxen kanssa Burana 600 ja Panadol 1 g,ne auttavat vähän aikaa,enpä soisi kenellekään näitä kipuja.


    • okko

      vyöruusu on ollut kerran aikaisemmin, nyt kolme päivää sitten kävin lääkärissä sain Acyrax 800mg x5pv helpotusta on tullut lisäksi jotain särkylääkettä ja perusrasvaa näppylöille.

    • Tauno55

      Omituiselta tuntuu, että jengi syö tulehduskipulääkkeitä vyöruusun kipuun! Vyöruusu on aina virusperäinen. Tulehduskipulääkkeet auttavat vain bakteeriperäisissä tulehduksissa.

      Vyöruusun kipu on tuhoutuneista hermonpäistä johtuvaa. Vyöruusukipuun auttaa vain hermokipulääkkeet. Esimerkiksi Lyrika, ja kait niitä muitakin on.

      Itselläni kohta kolme kuukautta vanha vyöruusu keskivartalossa. Kipu on helvetillinen. Kouristuksia, kirvelyä, tuikkauksia ja pistoja. Lyrika on ainut mitä suostun kipuun ottamaan, tiedä sitten auttaako.

      Kiusallisin on tuo, että Lyrika vaikuttaa erektioon, erektion laatuun ja orgasmin saamiseen todella negatiivisesti. Varmaan lopetan mömmön syönnin ja kärsin kivut kipuna.

      • Anonyymi

        Ei tulehduskipulääkkeet hoida bakteeritulehduksia. Antibiootit niitä hoitaa. Lihasten ns "tulehdus" on täysin eri asia.


    • mummu

      Tietääkö kukaan voiko vyöruusun saada toistamiseen, jos on vesirokkopotilaan kanssa tekemisissä?

    • irmuska3

      Sairastin flunssaa kolme viikkoa. Sitten iski särky, kylkeen.Minähän uskoin,jostain syystä?,maksakirroosin tulleen. Kolme päivää ja yötä jomotti,ja tuli jo mieleen parvekkeelta hyppy? Neljäntenä yönä ambulanssilla sairaalaan. Se viittaa jonnekin sisäelimiin,sanoi doctor. Olin lanssi miehille sanonut että iho on arka,ja avasin farkut kun niin poltti.Kerroin sen myös lääkärille. Ei kai kuunnellut. Eikä apua. Seuraavana päivänä jostakin keksin; vyöruusu! Siitä nettiin.Ja sitten soittamaan lääkärille.Sain lääkettä,en muista nimeä.Mikään ei auttanut. Eikä vieläkään ole auttanut.
      Kuukauden olen ollut h.......tissä.Kipu on loppunut mutta polte on HIRVEÄ.Syön buranaa,panadolia,ibuprofaa? Mikään ei auta. Nukun alasti,pienikin vaatteen hipaisu sattuu kuin kylmällä puukolla kutittais.
      Lääkäreitten pitäis huomata ihon arkuudesta. Mukavaa joulua,minulle.

    • Mummo-äiti

      Minulle tuli viikko sitten himmeää ihottumaa noin koliko kokoiselle alueelle rintaan (siis tissiin). Ei kuitinaa tai muutakaan oiretta. Eilen huomasin, että siinähän on kuusi vaaleaa läikkää punaisten renkaiden ympröiminä. Kävin tänään lääkärissä ja diagnoosi on vyöruusu. Sain viruslääkekuurin vaikka se pitäisi aloittaa aiemmin, mutta lääkäri sanoi, että se auttaa vieläkin mahdollisiin särkyihin. Minulla ei siis ole ollut vielä mitään särkyä missään.
      Olen 64 vuotias.

    • aiwar1

      Hola, Mulle iski vyöruusu otsan ja silmän alueelle perinteisine vaivoineen, mun tapauksesta tekee vähän erilaisen se että olen olen juuri aloittanut vesipaaston, sairastan nyt viidettä päivää, vyöruusu pahentunut vaan "kolmas päivä rakkuloiden kanssa" ja toinen päivä vesikuurilla, lääkkeet sain tänään.. mitenköhän toi paasto ja virusantibioottikuuri samaanaikaan voi tehdä, taidan olla eka koekaniini tälläseen hoitoon, voin raportoida miten kulkee eteenpäin tää homma jos jotain kiinnostaa? On muuten perseestä, tsemppii kaikille vesikellopäille !

    • wgffdsv

      no mite meni? :D

    • Herkkä pistoksille

      ach so.. todella mielenkiintoinen viestiketju. Olen reilu 30:nen mies ja täysin perusterve. Urheilua ja kuntosalia. Sitten tuli tämä vyöruusu, ja se tuli korvakäytävään; siellä on ihmisen tasapainoelimet, joten alkoi huimaus kohtaukset ja pahoiunvointi, joka meni päivässä. Mutta ei siinä kaikki. Lääkäri antoi minulle diagnoosiksi positiivisen tasapainohäiriön. Korvassa ei tuolloin näkynyt mitään ihmeellistä. Vähän turvonnut vain. Outo olo kuitenkin jatkui ja jatkui; Korvassa paineen tunnetta sekä ajoittaista , tuskin havaittavaa päänsärkyä. Menin uudelleen vastaanotolle, Koska minua vaivasi kasvojen osittainen halvaantuminen. Mm. toinen silmä ei mene kiinni eikä syöminen ole kovin helppoa. Tarvitsisi nimittäin ruokalapun paidan päälle. Alkoi hiukan pelottamaan.
      ja tälläkertaa lääkäri oli perusteellinen ja tutki korvat uudelleen ja KONSULTOI meilahden korvaklinikkaa!!! Ja he sanoivat että kirjoittakaa lähete heille ja potilas samantien heille.

      Korvat tutkittiin mikroskoopilla ja löydös oli selvä.; Vyöruusu. tässä sitä ollaan. Kirjoittivat kortisonia (suunkautta) ja 2:ta muuta lääkettä.

      On huomionarvoista että sietämättömiä kipuja minä en ole tähän mennessä kokenut koko vyöruusun aikana, mutta pahin oli tuo kun kasvojen hermosto halvaantui!!!!! Onneksi sain lähetteen korvapuolelle. Nyt odotellaan josko tässä toipuminen voisi käynnistyä-. Kiitos Meilahti ja ammattitaitoinen korvaklinikka!

    • Hyvä oli lääkäri

      Mi9ksiköhän niin monia ihmisiä kiusaavasta vaivasta kuin vyöruusu, ei juuri kerrota missään, vaan se tulee täytetnä yllätyksenä ja aivan erilaisena kuin nimi kertoo.

      Itselläni oli kummallisia oireita hermostossa pitkään. "Haamukäsivarsi" mm. Puutuneísuutta, muurahaisten kävelyä ja matojen möyrimistä ihon alla.

      Äskettäin kasvoihin, joissa ihon alaista inhottavaa möyrimistä oli jo tuntunut, ilmaantui ihottumaa silmän ympärille. Menin jopa vaivaamaan terveyskeskuslääkäriä asialla.
      Minulla on kakkosdiabetes ja sekin voi olla joskus kutinaa aiheuttavaa?
      Lääkäri totesi vyöruusuksi ja antoi viruslääkekuurin ja lähetteen silmäklinikalle, koska mahdollisesti silmä oli vaarassa. Kyllä se vesikellona parina päivänä oli, mutta ei siinä mitään tartuntajuttua ainakaan vielä ollut.

      On vaikea olla rapsimatta ihoa ja sitten se taas verestää. Kipuun sain ohjeeksi
      Panadolia ja yöksi jotain rauhoittavan tapaista. Nukun kohtalaisen hyvin, joten en ole juurikaan tarvinnut iltalääkettä.



      Olin kuullut joskus sanan vyöruusu ja eräällä sukulaisella sellainen kuului olleen. Ei kuitenkaan mitään sen tapaistakaan tietoa, mitä tässä erinomaisessa vertaiskokemusketjussa saa lukea asiasta!

      • Sama kuin edellä

        Vielä yksi havainto, lieneekö muilla ollut sellaista. Kerran ennen vyöruusun toteamista "virallisesti", join kahvia ja suussani tuntui olevan hius. Inhoan tunnetta hiuksesta suussa yli kaiken. Oksensin kaiken.
        Olen havainnut saman hius suussa-tunnun sen jälkeen monta kertaa. Taatusti siellä ei hiuksia ole, mutta jotain tämä vyöruusu on aiheuttanut kitalaelle ja se aiheuttaa tuon inhan tunteen. Nimenomaan aina, kun kahvia juon. Ei muuten.


      • Vyöruusu yllättää..

        Vyöruusu yllätti minutkin, kaulan alueella tuntui ensin kosketusherkkyyttä ja ajattelin, että se johtui käyttämästäni
        kaulahuivista. Seuraavana aamuna oli kaulaan ilmestynyt useita kymmeniä punaisia näppyjä, joihin kokeilin
        erilaisia salvoja. Kipu kaulalla tuli kuitenkin pahemmaksi, jäytävää, polttelevaa ja pistelevää kipua. Kolmantena päivänä
        niskan seutu oli kosketusarka puolen pään osalta ja kivut kaulalla yltyi ja myös korva oli kipeä. Imusolmukkeet tuntui kovilta
        herneiltä ihon alla.
        Siispä lääkärille, joka teki diagnoosin ja antoi Zovirax kuurin, vaikka se tulikin ilmeisen myöhään. Kaulan alueen
        rakkuloihin se ei enää auttanut millään muotoa, mutta niskan alueen rakkulat parani nopeasti ja myös hartioille
        myöhemmin ilmestyneet kuivuivat kokoon ilman puhkeamista. Kaulan aluetta jäyti toista viikkoa, mutta sitten
        iho alkoi parantua ja kivut vaimeni, nyt odottelen jääkö suurempia arpia..
        Tästä lähtien tiedän oireet, enkä jää odottelemaan, mutta en osannut pienessä mielessä edes kuvitella tälläistä.


    • ei kipuja

      Mulla todettiin vyöruusu keväällä. Ei ollut mitään kipuja missään eikä edes rakkuloita. Ainoastaan vasemmalla puolella vyötärön kohdalla nauhamainen ihottuma navasta kylkeen. En edes heti tajunnut mennä lääkäriin. Ajattelin sen olevan jotain nikkeliallergiaa tms.
      Söin lääkekuurin ja varsinainen ihottuma hävisi, mutta jäljelle jäi normaali-ihoa tummemmat rusehtavat läikät. Ikäänkuin syntymämerkin näköiset.

      Kysyin lääkäriltä ja googletin itsekin aiheesta. Se on tosiaan sama herpesvirus mikä aiheuttaa vesirokon. Se jää jonkun hermon juuriin muhimaan ja esim. stressin takia puhkeaa "kukkaan". Vyöruusu ei koskaan leviä muille ihoalueille, vaan puhkeaa aina vaan siinä alueella, jossa se kyseinen hermo vaikuttaa.

      Nyt on tosin sitten vasemmassa jalassa ollut riesana toisenlaista ihottumaa. Puhkesi pian tuon vyöruusuhoidon jälkeen.
      Apteekkari puhui postherpeettisestä ihottumasta ja lääkäri autoimmuunisairaudesta. Sain siis keväällä myös sairaalabakteeri esbl:n... eli voitte vaan kuvitella millä kiireellä mä painelin heti sukupuolitautitesteihin kun kuulin noita sanoja! :D
      Kukaan ei tiedä mikä liittyy ja mihin. Nyt tarkkaillaan tilannetta.

    • Tuossa kirjoitin

      Vyöruusu ja sen JÄLKEINEN väsymys. Eli totean että vyöruusun toteamisesta on jo 3 viikkoa. se todettiin korvassa /korvakäytävässä. Silti minua kalvaa yhä mieletön päivä väsymys. Toki korva on vielä arka, mutta eikös sen vyöruusun ja tulehduksellisen tilan tulisi jo olla ohi? Pelkään hitusen verran jopa ms-tautia sillä jostain löysin tilaston jossa mainittiin että minulla olisi 4 kertainen riski ms-tautiin (johtuen siitä että vyöruusu aiheutti kasvohermohalvauksen, joka kylläkin parani) väsymyshän on yksi ms-taudin ensi oireista. Lukuisten muiden oireiden ohella.

      Eli kysymys; Onko vyöruusua sairastavilla tavanomaista että 3 viikkoa toteamisestakin väsyttää kovasti?

    • yksiruusuinen

      Tämähän on pitkäkestoinen keskustelu ajallisesti... no nyt se on minulla. Vyöruusuhan on sairaus, jonka aiheuttaa tavallisesti nuorena sairastetun vesirokon jäljiltä hermosolukkoon uinumaan jäänyt virus. Se sitten aktivoituu immuunivasteen heikentyessä stressin tai sairastelun yhteydessä. Koko oikea kylki on navan ja selkärangan yläpuolelta tulehtunut ja rakkuloilla semmoisen 10-15 cm leveänä nauhana. Viitisen päivää jo odottelin flunssaa, oli ihoarkuutta ja varsinkin alaselässä lihaskipua, joka minulla usein edeltää flunssan puhkeamista. Päivää ennen tuli myös lievä päänsärky. Kävelylenkin ja suihkun jälkeen kun kuivailin pyyhkeellä...auts! Oli jo iholla. Seuraavana päivänä hain työterveyshoidosta aclovir kuurin. 5 päivää ja 800 mg 5x päivässä. Estää virusten jakautumista ja pienentää riskiä joillain sairastaneilla ilmenevään kiputuntemukseen kuukausia paranemisen jälkeen. Eiköhän tämä tästä...pahemmin ei kutia ja yhdellä kyljellä on nukuttava. Ostin sideharsoja ja aattelin mennä maanantaina ihan normaalisti töihin, tämä kun paranee vain sairastamalla, mutta ei tämä nyt kummoinen ole sairastaa :)

      • yksiruusinen

        Vielä lisäys... noita aiempia kommennteja lukiessa ymmärtää olevansa helposti itsekin diagnosoitavan "perustaudinkuvan" kohde ja oikeastaan "onnenpekka".


      • vesirokkoinen
        yksiruusinen kirjoitti:

        Vielä lisäys... noita aiempia kommennteja lukiessa ymmärtää olevansa helposti itsekin diagnosoitavan "perustaudinkuvan" kohde ja oikeastaan "onnenpekka".

        Olet todella onnellinen,
        itselläni sama vaiva uusinut kymmeniä kertoja viimeisen 30:n vuoden aikana. Onneksi nykyisin vain lievänä ; oik. puolen alaselkä alkaa kihelmöidä, särkyä, sitten rakkuloita, joita tekisi mieli kaivaa jollain teräaseella......
        Viruslääkekuureja ja erilaisia paikallishoitoja olen kokeillut, vähän lievittää, jos ajoissa aloittaa.
        Oireilu, ainakin minulla, liittyy tressiin ja huonoon yleiskuntoon, uskon vahvasti terveelliseen ruokavalioon ( monipuolisesti kasviksia ja aminohappo lysiini jo mainittiinkin).


    • KIPUKKO

      Minulla on ollut vyöruusu yli neljä kuukautt ja kipuja on ja näppylöitä. Aluksi oli virus lääkekuuri ja sitten kaksi kuukautta hermokipulääkettä.
      Ruusu on kuihtumassa, mutta loppua ei näy. Kyllä tämän kestää positiivisellä asenteella. Alussa kipu oli kyllä aivan hirveä, kun en tiennyt mikä minuun koskee. Nyt tietää jos uusii. Toivottavasti ei.

      • Lääkäriinjaheti

        Ilmeisen helpolla olen selvinnyt omalla kohdalla. Tosin jostain ihmeen syystä älysin mennä ajoissa lääkäriin ja sain "virustorjunta" lääkkeet. Rakkuloita ehti tulla vain muutamalle pienelle alueelle, ja kipukin on siedettävä. Kolmas päivä kuurin aloituksesta ja rakkulat alkaa kuivua.
        Pahimpaan kutinaan laitoin hyönteisten pistoihin tarkoitettua Etono geeliä, pelkkä sinkkivoide ei auttanut. Geeli tekee rakkuloiden pinnalle ohuen kalvon suojaksi. Ja tuoteselosteen mukaan myös lievästi puuduttaa.
        Toki ensin kokeilin yhteen rakkularyppääseen, ettei vain pahenna tilannetta.

        Eli suun kautta viruslääkitys, rakkuloihin vuorotellen etono geeliä ja sinkkivoidetta. Ja ilmakylpyjä, aina kun mahdollista, ilman paitaa tai ainakin väljä paita päällä.

        Kivut vaikka onkin lieviä ovat kyllä tosi outoja, ihan kaikkia lajeja vuorotellen ja välillä yhtäaikaakin. Ja sitten sekä paleltaa että kuumottaa samaan aikaan. Huh, ihme tauti.


    • miten_olis

      Vyöruusu on autoimmuunisairaus (sisäinen tulehdus) siinä missä mikä hyvänsä ihosairaus, jotka saatta johtua viljavalmisteista.

      • Anonyymi

        Ja höpö höpö. Älä kirjoita epätotuuksia. Vyöruusu on viruksen aiheuttama !!


    • lintukirppuja

      Keväällä 2015 ilmestyi jalkaani näppyjä jonoon. Terveyskeskuslääkäri diagnoosi oli vyöruus. Söin lääkekuurin. Myöhemmin ilmestyi näppyjä jonoon muuallekin. Lintukirpun puremiahan ne sitten olikin.

    • Nokko

      Mulla ilmestyi n. kolme viikkoa sitten oikean reiden taakse kummallinen poltteleva ja arka alue. Yön aikana se siirtyi myös pohkeeseen ja jalkaterään. Kesti pari päivää ja hävisi. No, kului viikko pari. Yhtenä iltana aivan äkkiä tuli taas semmoinen arka alue jalkaterään ja illan aikana siirtyi säärtä ylöspäin. Taas meni ohi parin päivän sisällä.

      Viime lauantaina illalla jalat tuli kummalliseksi, vuoroin ne aristeli ja vuoroin puutuili. Seuraavana iltana eli su, oli lattialla vesiläikkä, johon astuin. Tuntui aivan kuin viileä vesi olis polttanut jalkapohjaa ja se jäi siihen kihelmöimään pitkäksi aikaa. No maanantai-iltana petillä maatessa aloin ihmetellä mikä kutiaa olkapäässä. Menin kattomaan peilistä ja vasen olkapää ja osa rintakehää oli punaisella ihottumalla. Ajattelin heti, että ei kai vaan vyöruusu! Mutta. Ihottumaa oli hiukan myös oikeassa olkapäässä ja käsittääkseni vyöruusu on aina vaan toisella puolen kehoa. Toisekseen ihottuma hävisi parin tunnin aikana, joten kyseessä oli kai nokkosihottuma, mistä lie aiheutunut. Yskää on ollut viikon verran.

      Tänä iltana oltiin muksujen kanssa saunassa. Siitä seurasi huono olotila, vihlovaa särkyä jaloissa, selässä ja hartioissa. En tiedä mikä on, mutta vyöruusu lienee poissuljettu. Kai jotain pienen flunssan aiheuttamaa lihassärkyä.

      • jokapuolella

        Vyöruusua voi olla myös kumallakin puolella yhtä aikaa. Lääkärit liikaa toistaa samaa mantraa. Pitäisi osata myös ajatella ja tutkia.
        Lue ulkomaisia nettisivuja.


    • AL83

      Hei, minulla myos vyoruusu selassa. Syon Acicloviria nyt neljatta paivaa ja parin paivan ajan on ollut ajoittain vihlovaa kipua ruusun puoleisessa korvassa. Onko kellaan kokemusta? Onko laakkeen sivuvaikutus vai pitaako tassa lahtea taas laakariin..? Kiitos jo etukateen!

      • KurjaTauti

        Kuullostaa vyöruusun aiheuttamalta hermosäryltä. Jos kipu pahenee tai muuten tuntuu että haittaa, käy lääkärissä tarkistuttamassa ettei vyöruusurakkuloita ole myös korvassa. Niitä voi olla, ei ole mahdotonta. Itsellä vihlova kipu ilmaantui mihin milloinkin, loppui n. kolmannen viikon jälkeen.


    • Vlanka

      Minä sain vyöruusun kasvoihin. Imusolmukkeet turposivat kaulalla perjantaina, kipeytyivät parasta lauantai- iltana ja emailing heinänuhan tukkimia ärtyneitä korvakäytäviä tai viisaudenhammasta. Oikealle poskipäälle ilmestyi pyöreä punainen sormenpään kokoinen alue, joka myöhemmin kohosi, kuoriutui ja aikoinaan märkimään niin että poskea pitkin valui ja poski tarttui tyynyyn ja varmasti jää arpi. Ennen kohoumaa kuitenkin epäilin sieni-infektiota koska alue oli pyöreä, myös päälaella on 'patti' ja rakkuloita jotka leviää koko ajan myös toiselle puolelle mikä on omituista vyöruusulle. No, menin maanantaina lääkärin vastaanotolle ja harjottelija ihmetteli ihottumaa, lääkäri totesi sen olevan virusperäinen flunssa ja määräsi ibuprofeiinia ja parasetamolia. Tila siitä sitten paheni ja menin eilen uudestaan lääkäriin, oli saman harjottelija mutta toinen lääkäri joka totes että herpeshän se ja soitti silmäpolille koska näkö on vaarassa. Sain Aciclovir 800mg 7 päivän kuurin 5 tablettia päivässä, juurikin estää viruksen jakautumisen mutta silti se tuntuu leviävän. Päänsärky on armoton ja on edennyt poskionteloon ja nenän varteen. Silmä on kuin iso vesikello. Iltapäivällä sitten meno silmäpolille. Epäilen että alkuperäinen pyöreä tulehdusalue, joka kuoriutui, on saanut jostain bakteerin kun oon joutunut repimään sitä tyynystä. On aika pahan näköinen. Kiitos hyvästä ketjusta ja tosiaan jos on flunssan oireita ja ihottumaa, mullahan ei ollut siis hengitysteissä mitään vaan yököttävä olo ja järkyttävä päänsärky, juurikin kuin sähköiskuimpulsseja, niin kannattaa kysästä lääkäriltä ettei olis ruusu että saa pysäyttävät lääkkeet ajoissa. Mulle selvis myös vähän liian myöhään se, että mun pikkulikka altistuu nyt vesirokolle. 74 tuntia muistaakseni olis ollu aikaa rokotuttaa altistumisen jälkeen mutta tässä meni melkein viikko että sain oikean diagnoosin. Saa nyt sitten immuniteetin, vesirokko itää parisenkymmentä päivää. Kiirettä on pitänyt, vähän stressiä ja huolia ja olen 37v. että tuli ihan puun takaa tämä.

      • Vlanka

        Parasta ja epäilin, tuo honest alkuun. Autocorrect puhelimessa!


    • kirppumummo

      Lintukirpun puremat ilmestyivät iholle vappuna. Kutisevia paukamia jonossa. Samanlaisia näppyjä oli viime keväänä ja kesänä. Läkärin diagnoosi oli vyöruusu. Nyt tiedän että paukamat ovat lintukirpun puremia enkä mene lääkärille näyttämään.

    • vuonna2015

      Koska hermosärky oikein lakkaa olen sairastanut vyöruusun jo vuosi sitten ja vieläkin on hermosärky vasemmalla puolella kasvoja otsan ja pään alueella. Onko hermoratahieronnasta apua ja Lyricaa en voinut syödä meinas vielä liikuntakyvyn. Särky ei lopu ja on välillä tosi tuskallinen...kutinana ja pistelynä...koska kivuista oikein pääsee eroon vai pitääkö kärsiä loppuelämä

    • 27vnainen

      Olen raskaana 4.kuulla ja luulin toiselle puolelle vatsaa ilmestyneiden näppyjen/ihottuman syyksi hormonaaliset muutokset. Kävin tänään ultrassa ja kysyin ohimennen kuhisevasta ihottumasta, joka minulla oli ollut jo kohta kaksi viikkoa. Lääkäri totesi heti että vyöruusu ja sanoi että hoidon suhteen ollaan auttamattomasti myöhässä mutta määräsi kuitenkin asiclovir kuurin 5kertaa viikon ajan. Kipuja en ole ainakaan vielä juuri tuntenut.. Outoja lieviä vihlaisuja ja tuntemuksia kylläkin. Luulin 11päivää kestäneen matalan kuumeen johtuneen flunssasta, joka alkoi ihottuman kanssa samoihin aikoihin. Lääkäri ei sanonut mitään ennustetta, kuinka kauan tauti kestää eikä määrännyt sairaslomaa. Kielsi olemasta ihokontaktissa mieheni kanssa, vaikka rakkulat ovat jo kuivuneet ja ruvella. Huuliherpeksestä olen kärsinyt tasaisin väliajoin.

    • Saara7

      Minulla auttanut Aspirin ja Ibusal tuohon kipuun, mutta alkaa heti uudestaan kun lääkevaikutus lakkaa. Lääkäriltä sain Zovirax ja Kefexin. Kuuluneeko lääkkeiden loputtua pahoinvointi jälkitauteihin?

    • helvetintuli

      Miehelläni ollut vyöruusu vuosi sitten. näppylät parani, mutta hirveä jälkisärky jäi. lääkkeenä lyrika 3x150mg noritren 25mgx2 päivässä. gutenza kipulaastarit laitettu.
      Tuosta lääkityksestä ei oikeastaan mitään apua, kivut todella hirveät. Elämänhalu on aivan nollilla, joskus jo mielessä "luovutus"Kertokaa, jos joku olis saanut apua jotenkin tähän helvetintuli jälkisärkyyn.

    • Mielenkiintostaluettavaa
      • Mielenkiintostaluettavaa

    • silitys

      Hei helvetintuli, minulla tuli ensimmäistä kertaa vyöruusu v.2008 menin Malmin sairaalan päivystykseen oli ulkomaalainen lääkäri ei tienyt oliko vyöruusu vai tavallinen ruusu antoi antibiotteja lääkkeeksi ei auttanut, menin viikon kuluttua uudelleen sain Asiclovir kuurin 5tbl/vrk se oli vyöruusu. Seuraavan kerran tuli v.2012 oli iso muutto Helsingistä maaseudulle oli tarkoitus olla luonnonrauhassa, mutta kuukauden kuluttua tuli kova flunssa jota minulla ei yleensä ole ja hirveä polte koko selässä en voinut tehdä mitään, minulla todettiin vuonna 2014 kaularangan välilevytyrä joka leikattiin mutta leikkauksen jälkeen alkoi hirvittävät kivut ja polttotuntemukset kroppa oli saanut stressin leikkauksesta oli kipulaastarit ja hermokipulääkkeet ei oikein tuntunut kunnolla auttavan, mutta leikkaus oli epäonnistunut joka todettiin v.2016 implantti oli lähtenyt irti ja painoi päätelevyyn, tehtiin korjausleikkaus joka luutuyi hyvin, kipuja on edelleenkin kaularangasta johtuen, mutta nyt noin viikko sitten huomasin niskassa oli kahden euron kokoinen pläntti joka kutisi ja koko hiusrajan tuntuma tuntui kutisevan kun olin suihkussa muutama päivä sitten (käyn kyllä joka päivä suihkussa) huomasin oikean rinnan alla muutaman punaisen näppylän oli muutenkin tulehtuneen näköinen samoin kainalossa oika puoli pieniä punaisia näppylöitä ja genitaalialueella oik.puoliyksi ruvettunut näppylä, tällä hetkellä molempia käsivarsia kutisee ei näppylöitä ja oik. jalassa on noin viisi punaista näppylää ja otsalla punainen pläntti ja oik. puoli poskessa nenän vieressä euron kokoinen punainen alue joka on siirtynyt nyt vasemmalle puolelle, korvien takana kutisee ei mitään ihomuutoksia vaikea itse katsella peilistä kun on vielä huono näkö on silmälasit, menin vajaa viikko sitten lääkärille hän sanoi että on ihosientä? Mutta CRP oli 42 ja molemmat jalat kova turvotus päällä ja oik. jalka on punainen ihojuova lateraalisesti siis vaakatasoon nyt en pysty kävelemään kuin kymmenen askelta niin on huilattava on mieheni kävelykeppi apuna väsymys kova maanantaina menen ihotautilääkärille, jota superhyvä neurologi suositteli, nyt menen HELVETINTULI siihen lääkitykseen joka tod.näköisesti vie kivut melkein nollille syön myös Lyrica annosta pienenettiin epäiltiin että se aiheuttaa kovan turvotuksen jaloissa eli nyt on 300mg/vrk ja Klotriptyl mite 3 tbl/vrk ja ns. kova kipulääke Depolan 30mgx3/vrk, minusta Depolan 30 mg on aiheellista käyttää silloin kun kovat esim. hermokivut päällä, koska kipu ei saa jäädä päälle aivot muistavat sen, olen kuin toinen ihminen tämä lääke ei väsytä esim. kun sai Oxynormia niin en pystynyt muuta kuin nukkumaan, olen kärsinyt paljon yritin jopa luopua elämästäni, mutta onneksi heräsin pätevästä elvytyksestä, älä yritä luopua elämästäsi, en tiedä saako tällä sivustolla kertoa missä tämä pätevä neurologi miespuolinen toimii sanon sen kuitenkin Helsingin ja Vantaan Mehiläisessä kysy sieltä kyllä he varmasti tietää 65vuotiaan miespuolisen pätevän ja mukavan neurologin, toivon että löydät hänet saat varmasti avun häneltä, muista kyllä sinäkin saat vielä nauraa ja olla iloinen, elämästäsi, tuska on kovaa sen tiedän, kaikkea hyvää. Tulessa poltettu.

    • PVR

      Sain kylkeen vyöruusun 3 päivää sitten ja menin seuraavana päivänä lääkärille. Sain lääkereseptin: 2 tablettia 3 x vuorokaudessa. Särkyä tai kipuja ei juurikaan ole, kutinaa kyllä. Nyt mietin pitäisikö kipupaikkojen päälle laittaa joku suojus? Ostin ja asensin pakkoihin Duoderm siteen, mutta otin sen seuraavana päivänä pois. Ajattelin, että side on liian ilmatiivis.

    • Toistuuainavaan

      Oon 40 v. Nainen ja vyöruusu nyt ollut 10 vuoden aikana noin joka toinen kuukausi. Tulee aina vasemmalla päälle kutisevina rakkuloina. Kovia kipuja ei ole muuta kuin silloin tällöin vasemmassa korvassa ehkä tiedä liittyvällä toisiinsa, mutta väsymys on välillä vyöruusun kanssa todella voimakas. Lääkkeitä en ole käyttänyt, enkä ekan kerran jälkeen lääkärissäkään käynyt ja yleensä samaan aikaan töissä, ellei voimat ihan täysin poissa. Lepo kai paras lääkkeistä lievissä tapauksissa.

      • teerimuori

        Olen 61v nainen ja kuukausi kulunut vyöruusun kahleissa:(,tämä on tuskallisinta mitä olen kokenut . Vyömäinen ihottuma ilmestyi vasemman rinnan alta selän puolelle,nyt ihottuma parantunut mutta erilaiset kivut jäljellä,iho kosketusarka,tuikkauksia ja kramppia lapaluun korkeudelle,kipua ja särkyä......vielä lisäksi kova väsymys.Lääkityksenä Lyrica 75mg aamuin -illoin (otin käyttöön vasten tahtoani kun muu lääke ei lääkärin mukaan paljon auta),kivut kovat Lyricasta huolimatta ja pää vähän "pilvissä".
        Masentaa todella ajatella milloin helpottaa vai helpottaako,olen mummu kolmelle ihanalle pienelle tytölle joista haluaisi nauttia mutta ..........:(.?Kertokaa kokemuksia onko toivoa vaikka tiedän kyllä että on yksilöllinen ja erilainen monilla mutta jotain positiivista joulun alle;);)


    • 541236

      koska en tuota tautia halua niin otin rokotuksen n. puolitoista vuotta sitten.Olin lääkekuurilla aiemmin , imurel, ja tuolloin ei sitä voinut ottaa, piti varttua muutama kk. että imurelin vaikutus poistui.Ei se hinta paha ole verrattuna vyöruusun tuskaan.Muistaakseni jotain 80e pintaan se oli. Molemmat otimme sen.

      • Anonyymi

        2022 uusi vyöruusurokotus apteekista maksaa 210 e.


    • teerimuori

      Tietääkö kukaan missä vaiheessa rokotteen voi ottaa,minulla parhaillaan jo 5 viikkoa kestänyt vyöruusu vasemmalla puolen kehoa,onko vyöruusurokete ja vesirokkorokote sama asia?
      minulla ihon hermokivut pahimmat,myös muita kipuja selän puolella edelleen.
      Toista kertaa en tätä tautia haluaisi joten auttaisiko rokote siis missä vaiheessa parhaiten,lääkäri ei ihan ollut vakuuttavan tietoinen asiasta kun rokotereseptin antoi:(

    • Pistäväruusu

      Vyöruusu kainalossa influenssarokotuksen jälkeen. Sain marraskuun alussa influenssarokotuksen , jonka seurauksena pistosalueen kipu, turvotus ja kutina joka kesti toista viikkoa. Tämän jälkeen kutina levisi selänpuolelle ja kainaloon. Kirvelyä, pakotusta, kutinaa, pistelyä. Lääkäriin menin joulukuun alussa. Lääkäri pyöritti päätä ja ei osannut sanoa mitään diagnoosia. Uudelleen lääkäriin joulukuun puolivälissä kipujen ja kovan kirvelyä takia., lääkäri antoi Valavir kuurin pyynnöstäni ja kirjoitti sairauskertomukseen : annetaan potilaalle pyynnöstä Valavir kuuri. Kuurin jälkeen tilasin lääkärin heti joulun jälkeen koska kivut vain jatkuivat, yhtään rakkulaa tai ihottumaa ei ollut. Kerroin lääkärille, että selvät vyöruusu oireet mutta ei yhtään ihottumaa. Lääkäri otatti virusvasta-aineet, josta selvisi, että vasta-aineet olivat positiiviset, joten vyöruusu juuri aktiivisena. Haluan vain sanoa, että vyöruusu voi olla vaikka tyypillistä ihottumaa ei ole. Kivut ja polttelu, pistelyä sekä kutina ihon alla on vyöruusun oireet. Nyt kärvistelen kotona kivuissa. Päivällä otan Buranaa ja Panadol vuoronperään ja yöksi hermokipulääkettä. Todella pirullinen tauti.

    • Saako vyöruusun aikana urheilla? Minulla pitäisi olla 7 treenit viikossa, jätänkö välistä?

    • Anonyymi

      Kiva tauti, itselläni kyseiset polttelut ja näpyt löytyi kiveksistä. Kyllä siinä vaimon kans huudettiin missäs sitä on käyty... Onneksi oli pätevä lääkäri ja osas arvata mikä on. näyte rakkuloista lääkitys heti ja tuloksia odottamaan :D

    • Anonyymi

      Vyöruusu on vesirokkoviruksen juttuja, ankaran vesirokon sairastanut voi saada myöhemmin vyöruusun. Tyypillisesti vyötäröntienoolla, toispuolinen, oikein kivulias rakkuloiva ihottuma.
      Viruslääke heti kun mahdollista, ja kipulääke. En ole eräältä lähiomaiselta kysynyt, kuinka monesti on uusinut. Kyseinen henkilö sairasti pahan vesirokon vauvaikäisenä. Muutaman vuoden ikäisenä vyöruusun.

    • Anonyymi

      Minä sairastuin vyöruusuun muutama vuosi sitten. Nousi korkea kuume, 39,8, alkuun ei muita oireita. sitten ilmaantui laaja ihottuma vasempaan kylkeen ja osittain rintaan.
      Kivulias. En mennyt lääkäriin ja kuume laski muutamassa päivässä, ihottuma sitten vei pitemmän aikaa.
      Sama toistui muutama viikko paranemisen jälkeen. Menin lopulta lääkäriin ja vyöruusu todettiin. En saanut mitään lääkettä, sairastin sen ja taas meni ohi kunnes tuli kolmannen kerran!
      Silloin alettiin tutkia ja lopulta löytyi syy: rintasyöpä! Syöpä alensi immuunipuolustusta ja virus pääsi hyökkäämään. Onneksi syöpäni on huonosti leviävää tyyppiä ja täysin paikallinen. Hoidetaaan hormoneilla joista ollut suuri apu. Kasvain on kutistunut ja nyt seurataan katoaako kokonaan. Verikokeet ja tutkimukset aina puhtaat, käyn puolen vuoden välein.
      Joten jos vyöruusu alkaa toistua kannattaa pyytää tarkemmat tutkimukset. Ei välttämättä syöpä mutta jokin immuunipuolustusta heikentävä syy voi löytyä!

    • Anonyymi

      Pitkän ajan on tämä ketju hengissä pysynyt :) Täällä myös yksi vyöruusun kasvoihin saanut :( Alkoi reilu viikko sitten imusolmukkeet turpoamisella ja vasen puoli päänahasta muuttui kosketusaraksi, lääkäri ei osannut arvata mikä homma ja tulehdusarvotkin pientä Leukkarien nousua lukuunottamatta kondiksessa. Torstaina uudestaan kun olo jatkuu ja tuntojutut levinnyt myös ohimolle ja olo on kuin jyran alle jäänyt.. pienen pieni näppylän alku oli tässä kohtaa tuossa silmän sisäkulmassa. Perjantaina alkoi sit luulotella naamaa (kulmakarvat, ohimo, otsa ja hiusraja), päänahka kipeä. Lauantaina alkoi sitten kasvojen ed. Mainitut asiat punoittaa illasta ja sunnuntaina näytti että näppyjä nousee. Outoja tuntemuksia sekä kasvoilla että päänahassa, vihlaisuja ja sähköiskumaisia sykäyksiä myös. Maanantaina jälkeen lääkäriin (sama kuin edellinen kerta) ja homma selvä —> Vyöruusu. Sain viruslääkkeet sekä silmävoiteen varalle kotiin koska on silmän lähellä eli ”vaaravyöhykkeellä”, luomella oli muutama näpyt alku tuolloin. Toivottavasti lääkkeet alkaa tehota ja olo parantua. Ehkä pientä valoa tunnelin päässä, sillä nyt pari pv aloituksen jälkeen ei ole uusia näppyjä tainnut enää hirveämmin tulla eilisen jälkeen ja silmän kulmassa olevat näpyt näyttäisi jopa hieman alkaneet ruvettumaan.. peukut pystyyn! On viheliäs, kipeä, uuvuttava ja ärsyttävä vaiva ja stressi todennäköisesti tämän puhkaissut. Toivotan kaikille teille vyöruususta kärsiville pitkää pinnaa ja kivuttomia päivä!

      • Anonyymi

        Hyvä selostus, lähes yhtäpitävä omien oireitteni kanssa . Jo 5 viikkoa kestänyt oikealla ohimolla kumpuilevaa kutisevaa hivenen kipeää tuntemusta. Pipoa ei voi pitää kun keskipään alueellakin tuntuu polttelua.
        Onko tietoa uusiutuvatko kärsineet hermosolut tai tuleeko uusia?
        Olikohan itse saamassani influenssarokotteessa Vaxigrip Tetra - jotakin tarttuvaa muuta ihosairautta kun näppyjä vielä on ohimolla eikä immuunipuolustukseni korjaa tautia ollenkaan.
        Tosi erikoista on ollut tämä eka kerta.


      • Anonyymi

        Minulla on kaksi viikkoa sitten todettu vyöruusu kasvojen ja silmän alueella. Samanlaiset oireet, kuin edellisellä.
        Minulla edelleen silmä punainen, luomessa jälkiä näppylöistä. Humisee korvissa, päänsärkyä, väsynyt ja outo olo. Toivon todella, että alkaa helpottamaan.
        Olen syönyt antibioottia, 7 vrk viruslääkekuurin, laittanut voidetta silmään.
        Yksi pahimmista sairastumisista, mitä olen kokenut.
        Miksiköhän tästä ei puhuta enemmän.


    • Anonyymi

      Itse sairastin vesirokon n. 5-vuotiaana. Vyöruusun taas n. 20-22 -vuotiaana. Se oli muistaakseni vasemmalla puolella, kylkiluiden kohdalla nauhamaisena muodostelmana. Ja oli erittäin, erittäin kipeä. Tuo oli 2000-luvun alkupuolella joten en enää muista tarkemmin miten sitä hoidettiin, mutta sen muistan, että oli epämiellyttävä ihosairaus! Ihan eri luokkaa kuin finnit.

    • Anonyymi

      Hei, olipa mukava löytää tämä vyöruusun kokeneiden palsta. Sairastuin itse 2 viikkoa sitten, ruusu ei onneksi puhjennut pään alueelle, se tuli leveänä tulipunaisena juotikkaana ja muutamana rakkulana toiseen kylkeen, navasta aina selkärankaan asti, Tunnistin taudin netti-kuvista ja sain seuraavaksi päiväksi ajan ihotautilääkärille (yksityiselle), joka vahvisti diagnoosini ja määräsi 7 vrk kestävän Valavir-lääkekuurin, jonka pitäisi hillitä tautia ja vähentää kipuakin. Viruslääke on aloitettava 48 tai viimeistään 72 tunnin kuluttua taudin alkamisesta, muutoin se juurikaan vaikuta. Omistuista oli, että alkuvaiheessa ei ollut kipua, kirvely, ihotuntemukset ja särky tulivat vasta myöhemmin. Kuurin loputtua alkoi särkeä ja kirvellä selvästi pahemmin. Lekuri kirjoitti mulle kipuun varuiksi Panacodia, joka kodeiinia sisältävän auttaakin jonkin verran (kodeiini muuntuu elimistössä morfiiniksi). Jotkut tällä palstalla kirjoittivat viruslääkkeen auttaneen heti ja tauti jäi lyhyeksi, mulla se tuntuu jatkuva, punoitus haalenee pikkuhiljaa, rakkulat kesivät ja kutiavat... Mutta yhtä asiaa kysyisin: vyöruusuni puhkesi oltuani pitkään uimahallissa ja saunassa (miedoissa löylyissä). Illalla kun tulin uinahallista kotiin, oli hyvä rentoutunut olo eikä ihossa/olossa tuntunut mitään negatiivista. Mutta aamulla heti herättyäni olivat punaiset paukarat loisteet - ukkoni sanoi, että onko sulla huulipunaa selässä!!! Ei kai nyt saunominen ja uinti voi laukaista vyöruusua?!!! Olikohan vain sattumaa, että ruusu puhkesi uimahallireissusta seuravana päivänä!! Ja toinen kysymys: tämä on saatanallisin vaiva, mikä mulla on koskaan ollut. Aion ottaa rokotteen siihen heti, kun tämä tauti on ohi (maksoi mitä maksoi - uudentyyppinen rokote maksaa lähes 500 euroa (kaksi rokotuskertaa yli 200 euroa), koska sehän voi tulla uudestaankin. Mutta onko ketään, joka tietäisi miten pian sairastetun vyöruusn jälkeen siihen voi ottaa rokotuksen? En haluaisi mennä taas ihotautilääkärille tätä yhtä asiaa kyselemään ja taas maksamaan rutkisti yksityiselle...terveyskeskus toimii asuinalueellani erittäin vaivaisesti (keskellä Hesaa, Punavuoressa!) , siksi on ollut pakko käyttää yksityisiä kun on kiire ja hätä ollut...

    • Anonyymi

      Sain vyöruusu 24.7 2022 suuhun tuli rakkuloita ja oikea silmä ei sulkeudu ja suu on vinossa.se tavallinen 7 päivän viruslääkitys ja10p kortisoni kuu ri gabrion lääkitys,on tämä kamala tauti huimaa ja särkee ja masentaa,ei mitään näkyvää muutosta ole kasvoissa tapahtunut,ei muistanùt mainita sen puolen korva on tällä hetkellä kuuro

    • Anonyymi

      Ei ikinä. Se on jonnekkin hermojuttuihin asettunut vesirokkovirusjuttu,jäänne sairastetusta pahemmasta vesirokosta. Se lepäilee välillä jossain siellä määrätyn alueen hermojutuissa.
      Joskus se äityy,ja kas vaan,sepä pamahtaa kuin karmein kivun ja pahan paikan esikartanon tulen yhdistelmä paikkaan jossa vieläpä housunkaulus ja paita osuvat tähän ikävään kivuliaaseen vaivaan. Viruslääkettä. Puuduttavaa voidetta, eipä siihen muita hoitoja ole. Ajastaan se talttuu ja jatkaa taas jossain hermojutuissa lepotilassa.

    • Anonyymi

      Hei! Kiitos ketjusta, siitä oli apua kun diagnosoin itseäni. Vasen kylkeni meni kosketusaraksi yhtäkkisesti. Tuntui, kuin vasemman kylkiluiden alla vatsan puolella ja selässä olisi ollut isot mustelmat ja iho oli kosketusarka. Painamalla ei kuitenkaan tuntunut mitään esim. kipeää lihasta. Muutama päivä tästä tuli näppylä selkään (ei vesikelloa) ja vatsaan kipualueelle. Minulla ei ole koskaan finnejä tuolla alueella, joten tiesin näppylöiden liittyvän kylkikipuun. Olin yhteydessä työterveyteen ja sieltä sain videopuheluajan lääkärille samalle päivälle. Lääkäri kuunteli oireet ja yritin kännykän kameralla kuvata selässä olevaa näppylää, mutta eihän se oikein onnistunut. Näppylässä ei ollut vesikelloa ja lääkäri sanoi sen olevan finni. Kysyi harrastanko liikuntaa ja kun vastasin että kyllä, niin sanoi kylkikivun johtuvan revähdyksestä. Sanoi, että minulla ei voi olla vyöruusua, koska olen nuoria 34v nainen ja vyöruusu on yli 60-vuotiaiden tauti.

      No, oireet jatkuivat kylkikipuna ja muutama näppylä tuli lisää. Oli myös alkanut tulla selkäkipua ja painetta selässä. Näppylät olivat yksittäisiä tai pienissä ryhmissä, aivan pieniä vesikelloja pystyi näkemään, jos tarkasti katsoi. Menin viikon päästä uudelleen lääkäriin, tällä kertaa vaadin ajan paikan päältä. Lääkäri kuunteli oireet ja vilkaisi ihottumaa, totesi heti kyseessä olevan vyöruusu. Sain lääkkeet, vaikkakin kuurin aloitus oli auttamattomasti myöhässä (maksoi 13 e) ja määräsi syömään lisäksi kipulääkettä, ettei kipu kroonistuisi.

      Että tällaista, jälkioireita odotellessa..

      • Anonyymi

        Joko oireesi ovat loppuneet, toivon, että ovat. Sairastuin matkan jälkeen ja vyöruusu todettiin noin kolme päivää iho-oireilun jälkee. Valavir-kuurista ei tainnut olla apua. Nyt sairastumisesta on neljä viikkoa ja oireet ovat järkyttäviä; sähköiskuja pitkin selkää ja vatsaa ja siitä käsivarteen, polttava kipu vatsassa ja selässä. Lääkkeinä olen syönyt oxycodonia ja Tramalia. Nyt lääkäri määräsi hermokipuihin Lyrica 75mg. En uskalla aloittaa sitä. Kun googlaa lääkkeen nimen, niin löytyy satoja huonoja kokemuksia. Tämä kipu on pahinta, mitä olen koskaan kokenut.


    • Anonyymi

      Minulla puhkesi vyöruusu viikko sitten. Ensin iho alkoi aristamaan, vähän kuin olisi auringossa palanut. Muutaman päivän päästä ihoon tuli punaisia kohonneita ihottumaa muistuttavi läikkiä ja vuorokaudessa ne muuttuivat näppylöiksi ja rakkuloiksi. Menin heti päivystykseen ja sain vyöruusuun antibioottilääkityksen 7 pv. Nyt olen 5 päivää syönyt lääkettä ja heti pysähtyi ihottuman tulo ja pikkuhiljaa iho alkaa olla kivuton, paitsi rakkulaiselta alueelta. Toivon että pääsin näin vähällä. Kipulääkettä syön muutenkin päivittäin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6579
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4243
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2647
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2040
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1558
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1407
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1111
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1066
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe