Minimi tuntipalkka suomessa ?

mango89

Olisin kiinnostunut kysymään mikä on minimi tuntipalkka suomessa ?
Onko se 8 e ? En oikein löytänyt mistään finlexin sivuilta =(
Kiitos kaikille vastanneille

6

3566

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aivan.

      mitään yleistä vähimmäispalkkaa ei suomessa ole. vähimmäispalkka määritellään työehtosopimuksissa.

      ei siis ihme, ettet sellaista löydä.

    • EIminimipalkkaa

      Suomessa EI ole mitään minimipalkkaa.

      Aloilla joilla ei ole yleissitovaa sopimusta, voidaan ihan laillisesti maksaa kuinka vähän tahansa.

      Tosin niilläkin aloilla joilla on työehtosopimus, voidaan maksaa hyvinkin vähän.

      Itseasiassa monissa liittojen hyväksymissä työehtosopimuksessa on jopa alle 700 euron kuukausipalkka kokopäivä työstä.

      Virossa minimipalkka on 320 euroa. Virossa henkilöiden tulovero on 20 prosenttia. Eli sama kuin Suomessa työttömät maksavat pienimmästä työttömyystuesta.

      Virossa yritykset maksavat myös tuon saman 20% yhteisöveroa. Tosin Virossa yrityksen tulovero on nolla, jos voitto jätetään yritykseen tulevia investointeja varten.

      Suomessa pienyrittäjä ei voi tehdä investointi varausta, vaan kaikki "irto" raha verotetaan pois joten yritykset eivät voi investoida ja kasvaa.

      • 167-176

        "Suomessa EI ole mitään minimipalkkaa."
        Yhä useammin on lehdissä juttua että tuomoita on tullut työsyrjinnästä tai kiskonnatapaisesta työsyrjinnästä. Jos maksaa "kuinka vähän tahansa" niin kyseessä saattaa olla rikos. Jos maksaa esim. tuon Viron minimipalkan verran niin käräjäreissu on tiedossa jos työntekijä niin haluaa. Tosin järkevä työnantaja maksaa varastamansa palkanosan ja juttu jää siihen, tuo on sattunut oamllekin kohdalle kaksi kertaa. Tuo jälkirahastus on paras tapa hoitaa asia, onneksi myös ulkomaalainen halpatyövoima ovan tuon tuon huomannut jotan halvaksi se ei enää välttämättä tule ja syrjitty saa hyvän pesämunan kotimaahansa palattuaan jolla voi aloittaa uuden elämän.

        Rikoslaki 47:3§ Työsyrjintä ja 47:3a (sakkoa - 6 kk vankeutta) Kiskonnantapainen työsyrjintä (sakkoa - 2 vuotta vankeutta)
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L47


      • Veroista

        Kela ottaa 20% maksamastaan työttömyyskorvauksesta verottajalle, JOS sille EI OLE TOIMITTANUT VEROKORTTIA, aivan samaan tapaan kuin työnantaja pidättää 60% palkasta, ellei verokorttia ole antanut. Ellei koko vuonna toimita verokorttia maksajalle, lopullisessa verotuksessa asia oikaistaan, eli sitten saa palautusta tai joutuu maksamaan lisää.
        Jokaisen veroprosentti on yksilöllinen, siihen vaikuttavat monet asiat alkaen asuinkunnasta, huollettavista, asuntolainansa korosta jne.


    • TyömiehenParatiisi

      Suomessa ei ole erikseen mitään laissa määriteltyä minimipalkkaa.
      Mutta ainakin omalta osalta aika moni ala noudattaa suosituksia/jonkin asteista minimipalkka-käytäntöä ja siinä se tuntiliksa on ollut ainakin 6,25€/tunti ja myöhemmin nousi 6,50€/tunti.
      Markka-aikaan olin kiinteistöhuollossa 38,90mk/tunti liksalla, mikä tosiaan kääntyi tuohon 6,25 euroon ja elintarvikealalla oli sama euroliksa ja myöhemmin nousi tuohon 6,50euroon tunti.
      Sitten moni kuukausipalkkalainen on saanut 900€/kk kokoista "minimipalkkaa" alasta riippumatta. Mutta kyllähän niitä riistokapitalistejakin on, jotka eivät maksa edes tuota vähää. Tai sitten jos maksavat, niin edellyttävät ihan älyttömiä työmääriä. Eli vähintään 60 tunnin työviikkoja ilman kiinteätä työaikaa. On niitäkin tullut nähtyä, vaikka itse en onneksi ole joutunut siihen tilanteeseen, että mua olisi edes yritetty saada töihin noin surkeaan tilanteeseen. Ja nykyään muutenkin mulla on onneksi ihan kohtuullinen palkka ainakin tällaiseksi velattomaksi sinkkumieheksi.
      Eli tuntiliksa on reilu 12€ ja saan kyllä kaikki mahdolliset lisät, mitä työajoista johtuen pomon kuuluukin maksaa. Eli tuplapalkka tulee ennen aamukuutta tehdystä työstä, sitten ylityölisät ja viikonloppuisin jos joutuu töihin, niin lauantaista 1,5-kertainen palkka (jos viikkotunnit täysi) ja sunnuntaista automaattisesti tuplapalkka.
      Eli onneksi ei tarvitse enää kitkuttaa nälkäpalkalla, jos vaikka vieläkään ei rikastumaan pääse.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      371
      3282
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      146
      1292
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1188
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      140
      1038
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      833
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      160
      762
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      737
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      709
    Aihe