Osaako kukaan kertoa?

Miten yhteys kummila

Kummilapseni otettiin huostaan ollessaan 4vuotias huumeongelmaiselta äidiltä ja sijoitettiin kiireellisenä. Olen kiertoteitse kuullut, että on sijoitettu Ouluun ja joutunut vaihtamaan sijaisperhettä sijaisperheessä tapahtuneen seksuaalisen hyväksikäytön ja väkivallan takia. Onko minulla mitään oikeutta saada tietoja kummilapsestani? Nyt kummilapseni on 9vuotias, enkä tiedä että muistaako edes minua enää. Ajattelen ja ikävöin tätä pientä lasta ja haluaisin olla tukena hänelle.

21

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jhhhhh

      Tietääkö kukaan?:)

    • Hei.

      Hienoa, että ajattelet kummilastasi ja mietit kuinka saisit yhteyden häneen. Voi tosiaan lla, ettei hän muista sinua, ellet ole tavannut häntä 5 vuoteen, koska hänet sijoitettiin kiireellisesti. Voit silti yrittää ottaa häneen yhteyttä. Yritä ensin saada häneen yhteys hänen perheensä kautta, luultavasti lastensuojelun kautta se on vaikeampaa. Jospa löytäisit hänen äitinsä, isänsä, isoäitinsä tai jonkun läheisen, jonka nimen tiedät... ellet löydä, toki kannattaa yrittää sitten lastensuojelun kautta. Siellä se menee niin päin, että jätät omat tietosi heille ja sitten kummilapsesi sijaisperheestä tai hänen äitinsä ottaa sinuun yhteyttä, jos haluavat.

      Ystävällisesti,
      Pirkko-pappi

      • välinpitämättömyys

        Hoh, hoijaa. Tuntuupa kamalalta, että sijoitetun lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö on keskustelussa kuin mikä tahansa "hyvää päivää". Joku papiksi itseään tituleeravakaan ei näytä kiinnostuvan lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Mistä tälläinen kertoo? Hoh, hoijaa.

        Missäpäin Suomea tuo seksuaalinen hyväkikäyttö tapahtui? Olisi hyvä hieman tilastoida noita rikoksia?


      • Isäpappa
        välinpitämättömyys kirjoitti:

        Hoh, hoijaa. Tuntuupa kamalalta, että sijoitetun lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö on keskustelussa kuin mikä tahansa "hyvää päivää". Joku papiksi itseään tituleeravakaan ei näytä kiinnostuvan lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Mistä tälläinen kertoo? Hoh, hoijaa.

        Missäpäin Suomea tuo seksuaalinen hyväkikäyttö tapahtui? Olisi hyvä hieman tilastoida noita rikoksia?

        Tuskin kukaan seksuaalista hyväksikäyttöä minään "hyvää päivää"-juttuna pitää. Aloittaja kertoi vain ikävät faktat. Kysymys oli sitten aivan toinen ja siihenhän Pirkko vastasi.


      • sossupaholainen

        Hei Pirkko pappi,

        lastensuojelu haluaa säilyttää yhteydet läheisiin mutta samalla vastaa siitä, ketkä lapseen saavat olla yhteydessä. Eli oikea tie on ottaa yhteyttä lastensuojeluun. Jos kummilapsi haluaa tavata kumminsa, lastensuojelun kautta tapaaminen sitten järjestyy.


    • välinpitämättömyyttä

      Luin jokunen päivä sitten uutisen, että katolisen kirkon lastenkodissa oli kuollut satapäin vai tuhatpäin orpolapsia (oliko se vuosien 1900 - 1961 välillä (tuo viimeinen vuosiluku oli 1961)) Irlannissa. Nyt siellä etsitään joukkohautaa, jotta silleen.

      On se niin hienoa tuo kummitoiminta!! Mitä siinä pienet seksuaaliset hyväksikäytöt tai lapsensurmat.

    • STHA

      Ota yhteyttä kyseisen paikkakunnan sosiaalitoimeen ja kysy, voitko olla yhteydessä kummilapseen. Usein suhtautuvat asiaan myönteisesti. Riippuu kyllä vähän perheestäkin, jossa asuu. Itse toimin sijaisvanhempana ja suhtaudun erittäin myönteisesti, jos joku kummi tai sukulainen haluaa tukea lapsen kehitystä. Lupa pitää kitenkin saada lapsen omalta sosiaalityöntekijältä.

    • turhatoivo

      Todennäköisesti vastataan, että koska lapsi traumatisoitui niin pahasti sijaisperheessä tapahtuneessa seksuaalisessa hyväksikäytössä, ei häntä voi tavata.

    • hyväpyhyys

      Sijaishuollossa otetaan kaikki irti - niin rahallisesti kuin muutenkin - jos hoidossa on seksuaalisesti hyväksikäytetty lapsia. Sijaisvanhempi saattaa alkaa vaikka "seksuaalisen hyväksikäytön neuvojaksi" (esim. sijaisvanhempien yhdistyksessä julkisesti) muille sijaisvanhemmille. Siitä saa rahaa ja pisteitä. Sana TRAUMA on tuolloin paljon käytetty ja se sana estää myös sinun yhteydenpidon, jotta lapsi voi EHEYTYÄ. Sijaishuollon termein LAPSI ON VAURIOITUNUT, jonka hyvä ja mahdollisesti uskossa oleva sijaisvanhempi sitten pelastaa.

    • hyhhyhhyhhyh

      Ja tässä tapauksessa sijaishuolto ITSE on traumauttanut pahasti lapsen!

    • 20-8

      Sinulla ei ole OIKEUTTA saada lapsesta mitään tietoja, sellainen oikeus on vain lapsen huoltajilla/oheishuoltajilla/sijaishuoltajilla/edunvalvojalla. Kummin tehtävä on ainoastaan kirkollinen, se ei anna mitään oikeuksia.

      Voit silti yrittää löytää lapsen. Hyvä kummisuhde voisi olla lapselle hyvinkin positiivista.

      Sosiaalihuollolla tai muulla viranomaiselle ei missään tapauksessa ole oikeutta antaa sinulle tietoja lapsesta. Kuten jo mainittiin niin voit silti pyytää sosiaalihuoltoa antamaan omat yhteystietosi sijaisperheelle, mutta sosiaalihuollolla ei ole velvollisuutta välittää tietojasi ja yhteydenpitotoivettasi ja sijaisperheellä ei ole velvollisuutta suostua toiveeseesi.

      Ainoa mahdollisuutesi saada itse tietoa lapsesta on kysyä väestörekisterikeskuksesta, jos lapsen tietoja ei ole laitettu luovutuskieltoon ja hänen osoitteensa on muutettu sijaisperheeseen.

      https://www.osoitepalvelu.net/

      Juu ja näin se lastensuojelu toimii, helvetistä laitetaan toiseen, usein kierre jatkuu aikuisuuteen asti..

      • Ex-Venkula

        "Juu ja näin se lastensuojelu toimii, helvetistä laitetaan toiseen, usein kierre jatkuu aikuisuuteen asti.."

        Eikä tässä vielä kaikki. Vankilassa ollessani (itselläni vain lyhyt tuomio) juttelin monenkin vanhin kanssa. Siellähän on aikaa keskustella.
        Etenkin nuoremmila rikoskierteessä olevilla miehillä oli lähes kaikille yhteistä koulukotitausta. Heidän mielestään vankila ei ole edes mikään pelote, sillä se on paljon leppoisampi paikka kuin koulukodit (enkä tällä nyt tarkoita, että vankilassakaan mitenkään hauskaa olisi).
        Se vain laittaa mietityttämään, että millaisista "rikoksista" nuoret joutuvat huostaanotetuiksi, jonka jälkeen todella usein jatketaan koulukodilla, ja onko lastensuojelu koskaan tullut ajatelleeksi mitä he näillä huostaanotoilla saavat aikaan.
        Tiedän, että monesti huostaanotto on hyvin perusteltu, mutta vielä enemmän tiedän tapauksia, joissa perheen tukeminen olisi parempi (ja paljon edullisempikin) toimenpide.


    • haisooo

      Sijaisvanhemmalla on valitettavasti suuri VALTA sen suhteen, saako kummi tavata lasta vai ei. Olin itse kiinnostunut lapseta (olen kummi), niin sijaisvanhempi teki kaikkensa estääkseen tapaamiseni lapsen kanssa. Sen sijaan sijaisvanhempi kirjoitti kirjeen toiselle kummille (joka ei pitänyt yhteyttä lapseen), että lapsi asuu heillä ja tämä voisi pitää yhteyttä. Tuo toinen kummi ei kuitenkaan halunnut, vaikka sijaisvanhempi olisi hänet (lähes tuntematon) huolinut. Valitettavasti nuo HYVÄKKÄÄT, toisinaan lasten kaltoin kohtelijat ja hyväksikäyttäjät (haiseva ukko = muka sijaisvanhempi nukkuu pienen sijoitetun tytön vieressä, YÖK.)

    • omavalmistu

      Itse näen kummin tehtävän paljon monipuolisempana, kuin kirkollisena. Kummi on lapsen oma aikuinen. ja minulle on samantekevää, onko kummi kirkollinen vaiko ei. Jos vanhemmat ovat pyytäneet jonkun aikuisen lapselleen tärkeäksi ihmiseksi, näen sen valvottavana. Sen sijaan sijaisvanhemmat valitsee viranomainen, ja he tekevät työtään rahasta. ja aika moni vaikuttaa KALTOIN kohtelevan lapsia. Niin myös ketjun aloittaja kertoo kummilapsensa sijaisperheessä tapahtuneen. Sijaisvanhemmille voi olla uhka (heidän kaltoin kohtelunsa tulevat julki), jos joku lapsesta kiinnostunut on kuviossa. sen sijaan tuntematon kummi, joka käy ehkä kerran vuodessa kelpaa paremmin. Hän ei huomaa kaltoin kohtelua ja viranomaisille voi kertoa, että kummi on kuviossa. Näin se pelaa. Sijaisvanhemmat haluavat vain hyötyä ihmisistä - lapsista nämä rahanahneet eivät välitä. Rahaa ja valkosuklaakakkua omien lasten juhliin halutaan!

    • kammo

      Lastensuojelu on täysin sattumanvaraista. itse ajattelen, että sossut ovat enemmän oikeutettuja kertomaan lapsen asioista, kuin joku rahalla ostettu sijaisvanhempi. Hänellä ei ole oikeutta kertoilla tuntemattomille lapsen asioista. Jotkut sijaisvanhemmat ovat kuitenkin niin NARSISTISIA, että saattavat pyörittää kokonaisia sosiaalitoimia ja oikeuslaitoksia, poliiseja yms. Sitten sossut vikisevät, kun eivät halua MAJESTEETIN kanssa alkaa tappeluun. Siinä kärsivät sitten sadat ihmiset satojen vuosien ajan (jos lasketaan kaikkien kärsijöiden vuodet). SIJAISVANHEMMILLE PSYKOLOGISET TESTIT YMS.

    • mahakasvaa

      Vaitiolovelvollisuutta nämä' NARSISTIT tuntuvat rikkovan mennen tullen. Popsio vaan valkosuklaakakkua - toivottavasti omaleipomaasi ja virkkaile pipoja. hah, hah.

    • haisevavenkula

      Ja niin. No eihän se vankilareissu meillä hyvillä ihmisillä mistään niinku sillee oikeesta rikosksesta tullu. Mä' oon vaan niin hiton hyvä ihminen, että siksi jhouduin vankilaan, tajuutteks.

    • hyvävenkula

      Mä onn kova ukko. Mä sanon itse, mityä mä haluiun, mnua ei kukaan määrää. Mä oon hyvä kasvattasja. Kun mä sanon jotain, niin se kyllä pitää.

    • ruutuvenkula

      Mutta en mä oikeesti osaa mitää, ko akka tyulee kotiin vasta yheksöltä. Mä en uskalla sanoo mitään. Mä oon sellane venkula kuule. Mä vaan soittelen kskittaa keinussa.

    • juoksuvenkula

      Niin ja haison. KYl mäkin kuitenki puolustan akkaa, jos sitä joku syyttää. Oikeesti mä en näe enkä kuule mitään. Tapahtupa tällä tontyilla mitä hyvänsä, mä en näe, enkkä kuule mitään. Joskus mä järjestän kyllä yksilöllisii juoksukilpailuit, joita tällä tontilla on harrastettu. Siin kasvaa sisu ja kunto kato. Minun lasuuressa sitä rankaistusta käytettiin kovasti. Arvaa oonko miekin juossu ja kovvoo. Suiitä se opaskon haju, ko tarttuu kenkiii.

    • kummitvalvomaan

      Sijaisperheillä keskenään ON valtavia LAATUEROJA. Kummien tehtävä voisikin olla varmistaa, minkä laatuinen sijaishuoltopaikka on. Onko lapsen hyvä olla ko. paikassa. Sen kyllä huomaa, onko paikka hyvä vai ei. Sanotaanko, että neljä käyntikertaa riittää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4042
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2348
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1327
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe