PDG / IVF Hoito ulkomailla. Lapsen sukupuolen valinta

h75jk

Olen 41-vuotias kahden pienen poikalapsen äiti. Perheen perustaminen on siis aloitettu aika myöhäisellä iällä. Onnellinen olen näinkin, mutta minulla on aina ollut haaveissa saada tyttölapsi ja nyt huomaan ajattelevani asiaa päivittäin. Tämä olisi viimeinen yritys jo iänkin vuoksi, mutta todennäköisyys saada kolmaskin poika tuntuu suurelta (miehelläni on ennestään jo kolme poikaa). Olen lueskellut noista ulkomailla tehtävistä PDG -hoidoista ja tunteet vaihtelevat. En tiedä uskaltaisinko lähteä koko prosessiin, mutta olisi kiva kuulla kokemuksia.

Hoito on kielletty useissa maissa eettisistä syistä (perusteluina lähinnä, että jotkin etniset ryhmät voisivat käyttää tätä menetelmää vain toisen sukupuolen saamiseen). Pohjois-Kyproksella on sallittua, koska on Turkin tasavalta ja sinne mm. britit ja muut Eurooppalaiset suuntaavatkin paljon. Yhdysvalloissa PDG on sallittua, mutta liian kaukana mielestäni. Yhdysvalloissa käyttävät mielestäni hyvää termiä "family balancing", eli PDG on suunnattu perheille joilla on jo useampi lapsi toista sukupuolta.

Onko kukaan ollut hoidoissa ulkomailla? Jotkin klinikat tuntuvat asiallisilta ja paljon positiivista palautetta on tullut brittiläisiltä keskustelupalstoilta tästä klinikasta: http://www.genesis-cy.com/treatments.php Hinta vaan on korkeampi kuin monilla muilla vajaa 7000 euroa yksi kerta lääkkeet. Tästä klinikasta kiinnostuin myös: http://www.northcyprusivf.co.uk/treatments/gender-selection ja hinta n. 5400 e kierros. Klinikka on melko uusi, enkä löytänyt kokemuksia klinikalla käyneiltä.

Hoidon voi siis tehdä 5-10 päivässä ulkomailla, jos on ottanut hormonihoitoa Suomessa. Reseptin (ja lääkkeet?) saa etukäteen postissa. Tämä on ehkä arvelluttavinta: kuka seuraa lääkkeiden sopivuutta ja kasvavien rakkuloiden määrää ultralla? Suostuisiko kukaan suomalainen lääkäri edes seuraamaan tätä vaihetta, jotta hormonihoidon voisi suorittaa turvallisesti ennen ulkomaille lähtöä?

20

5100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mielipiteeni

      Ikäsi takia ei ehkä kannata ruveta enää noihin touhuihin. Sinulla on kuitenkin jo kaksi lasta, keskity heihin.

    • En usko että AP tarvitsee neuvojasi mihin keskittyä. Synnyttäjien keski-ikä on noussut ja jos hänellä on pieniä lapsia, on hän selkeästi vielä hedelmällisessä iässä. Itselläni on neljä lasta ja sain viimeisen lapseni IVF-hoidolla 43-vuotiaana. Itse en edes tiennyt mistään sukupuolen valinnasta, mutta kolmen pojan jälkeen halusin välttämättä vielä kokeilla vielä kerran, jos perheemme täydentyisi tytöllä. Ymmärrän siis hyvin tunteesi AP... seuraa sydäntäsi ja ota selvää, että klinikka on luotettava ja turvallinen.

      • Mielipiteeni

        Se, että jollain on pieniä lapsia ei kerro tämänhetkisestä hedelmällisyydestä. Suuri osa naisista kun on hedelmällisiä vielä vähän alle 40-vuotiaana, mutta aika harva yli 40-vuotiaana. Aloittaja vasta harkitsee hoitoon menoa, joten siihen kuluu vielä aikaa.

        Onnistumisen mahdollisuudet ovat pienet yli 40-vuotiaalla, kun taas rahan, ajan ja energian kulutus on suurta. Totuus on myös, että isommat lapset jäävät aina paitsioon, kun talossa on pieni vauva. Lasten isällä on jo viisi lasta ennestään.


      • Kyllä minulla riittää energiaa ja rakkautta kolmannellekin lapselle. Mieheni kaksi isompaa poikaa ovat jo täysi-ikäisiä eivätkä asu enää kotona. Mainitsin asiasta vain siksi, että todennäköisyys saada viidennelläkin kerralla poika on mielestäni aika suuri, kun näitä poikia on ennestään tullut jo monta... vaikea tätä tunnetta on perustella ihmiselle joka ei asiaa ehkä osaa nähdä kannaltani. Minulla kun on sisälläni kaipaus vielä pieneen tyttöön:) En jää arvuuttelemaan mahdollisuuttani tulla raskaaksi IVF hoidolla, mutta tosiaan olen alle puoli vuotta sitten saanut nuorimman lapseni. Rahaa siinä menisi, mutta jos hoito ei onnistuisi, niin ainakin olisin yrittänyt vielä kerran. En oikeastaan kaipaakaan muiden arvioita olisiko hoidon tekeminen minun elämässäni oikea ratkaisu, vaan ennemminkin samanlaista toimenpidettä harkitsevien tai jo käyneiden kokemuksia ja neuvoja. Kiitos kuitenkin ajatuksistasi...


      • Siis "todennäköisyys saada kuudennellakin kerralla poika". Mieheni nuorin poika edellisestä avioliitosta on jo 15-vuotias. Hän asuu äitinsä kanssa ja käy meillä lomilla ja joka toinen viikonloppu. Emme siis asu yhdessä viiden lapsen kanssa, jos mietit että miten jaksan hoitaa kaikki lapset:) Mieheni on ollut aivan ihana ja kannustava alusta asti, kun varovaisesti ehdotin tällaisen hoidon mahdollisuutta. Hänkin on toivonut tyttöä, enkä ilman hänen tukeaan varmaan ajattelisikaan koko asiaa.


      • Mielipiteeni

        No, vaihtoehtoja on monta. Yksi on se, että saatte lapsen ja kaikki menee hyvin. Toivottavasti niin käy! Kolme pientä lasta on raskas hoidettava kahdellekin aikuiselle. Mutta varsinkin jos teille tulee ero miehen kanssa, niin kolme on jo tosi monta, vaikka molemmat osallistuisivat. Mutta sitten kun selviätte alkuvuodet, niin helpottaa. Toinen vaihtoehto, että ette saa lasta ensimmäisellä, toisella, kolmannellakaan kerralla - milloin lopetatte? Mikä on maksimimäärä aikaa ja rahaa tähän projektiin? Kolmas vaihtoehto, saatte lapsen, jolla on jokin vamma - tätä vähentää se, että esim. Down voidaan luultavasti tarkistaa klinikalla lisämaksua vastaan. Silti munasolusi ovat jo aika vanhoja ja miehesi "tytöttömyyden" takana voi olla jotain mitä ei tiedetä. Olisitko valmis ottamaan vastaan vammaisen pienen tytön vai tekisitkö abortin?

        Vaikka ulkomailla ei tarvitsisi olla kerrallaan kauan, niin projekti kaikkine vaiheineen voi olla aika raskas. Monella ottaa jo kotimaan hoitokin koville, vaikka se on aika ohjattua eikä vaadi ollenkaan sitä omaa panosta mitä ulkomaille lähteminen. Toisaalta jollekin maailmanympäripurjehduskin on vain pikku projekti. Jaksamista kuitenkin, mitä ikinä teetkin.


      • Hyviä kysymyksiä ja kaikkia olen kyllä miettinytkin:) Tuolla Kyproslaisella Genesis-klinikalla on "pakettitarjous" kahdesta hoidosta, jolloin mahdollisesti tarvittava toinen hoito on murto-osan ensimmäisen hinnasta. Olemme puhuneet mieheni kanssa, että se kaksi kertaa olisi meillä rajana ja sitten olisi yritykset yritetty.

        Jaksaminen on kyllä lapsiperheessä tärkeä asia ja meillä on onneksi hyvät tukijoukot:)

        Tosiaan downin syndrooma ja muita kromosomiasioita tarkistetaan automaattisesti klinikalla samaan tapaan kuin normaaleissa IVF-hoidoissa, eli he yrittävät löytää mahdollisimman "terveen" yksilön. Hoito ei kuulemma poikkea muutenkaan tavallisista IVF-hoidoista, sillä siinä vain valitaan lisäksi sukupuoli. Mietin itse asiassa jo aikaisempien raskauksien kanssa, että jos jotain olisi ns. "löytynyt", niin en varmaankaan olisi pystynyt aborttiin. Sama koskisi varmastikin myös PGD-hoidon kautta syntyvää lasta ja häntä kohdeltaisiin raskauden alettua aivan samalla tavalla kuin muitakin lapsia. Mutta hyvä kysymys; onko tytöttömyys vaan sattumaa vai mistä se johtuu? Lohduttaudun itse sillä, että ilmeisesti luomistyöhön puuttuminen ja toisen sukupuolen valitsemisen kautta ei ole tilastollisesti juuri sairaita lapsia syntynyt, koska asiasta ei ole keskusteltu ulkomaisilla PGD-palstoilla.

        Joka tapauksessa minulla tosiaan on jo kaksi ihanaa lasta, eli sinällään en usko, että hoidon epäonnistuminen olisi yhtä rankkaa henkisesti kuin esimerkiksi sellaisille pareille, jotka yrittävät saada hedelmöityhoidoilla ensimmäisen lapsensa.


      • Mielipiteeni kirjoitti:

        Se, että jollain on pieniä lapsia ei kerro tämänhetkisestä hedelmällisyydestä. Suuri osa naisista kun on hedelmällisiä vielä vähän alle 40-vuotiaana, mutta aika harva yli 40-vuotiaana. Aloittaja vasta harkitsee hoitoon menoa, joten siihen kuluu vielä aikaa.

        Onnistumisen mahdollisuudet ovat pienet yli 40-vuotiaalla, kun taas rahan, ajan ja energian kulutus on suurta. Totuus on myös, että isommat lapset jäävät aina paitsioon, kun talossa on pieni vauva. Lasten isällä on jo viisi lasta ennestään.

        Jos osaisisit lukea niin olisit huomannut, että olen saanut hedelmöityshoidolla 43-vuotiaana nuorimman lapseni. Olemme kuule kaikki yksilöitä ja turhaan sinä täällä tilastojasi esittelet. Juuri sinun kaltaisiisi ihmisiin törmäsin omien hedelmöityshoitojeni aikana! Mene jollekin sellaiselle palstalle jakamaan mielipiteitäsi, jossa sinulla on ihan henkilökohtaista kokemusta asioista.


    • Hiilijalanjälki-

      Sulla on kaks lasta ja ukollas kolme, niin eikö tuossa jo ole perkele tarpeeksi? Oletko eronnut? Etkö jo opi yhdestö epäonnistumisesta. Vedä piuhat poikki!

      • Hei-nimetön-pelkuri

        Toivottavasti sulla ei oo lapsia, huh huh!


      • Heh, taitaa joku tätäkin keskustelua lukee kun on jo kerinnyt kommentoimaan. Kiitos siitä:)

        Ja sinulle "hiilijanjälki": Aika agressiivista...mutta helppohan se näillä palstoilla on nimettömänä purkautua. Tiesin, että on riski avautua tällaisilla palstoilla hyvinkin herkästä ja henkilökohtaisesta asiasta, koska sinunlaisiasi ihmisiä on valitettavasti maailma täynnä. Olisi hienoa jos jossain vaiheessa pahimmat idi***tit lopettaisivat riehumisensa ja ehkä tätä kautta voisi saada kuitenkin joitain asiallisiakin kommentteja ja neuvoja VASTAAVASSA tilanteessa olevilta ihmisiltä.

        Vielä kuitenkin vaivaudun kertomaan sinulle ihan asiallisesti, että Ei, en ole eronnut, minulla vain kesti löytää mies, jonka kanssa halusin naimisiin ja kumpikin halusimme perustaa vielä perheen. Kyllä: miehenikin jolla on jo ennestään melkein aikuisia lapsia ja rakkautta meillä riittää tosiaan kaikille lapsille ja vielä olisi yksi tervetullut. Taitaa olla että "hiilijalanjäljen" kannattaisi tuolla asenteella miettiä omaa tarpeellisuuttaan tällä planeetalla. Epäonnistunut en ole kertaakaan, mutta voisin vielä kerran onnistua:) Hyvää loppupäivää sinulle ja toivottavasti alat voida jossain vaiheessa peremmin.


      • O.tempora.o.mores

        Onko hiilarin munat menny mädiksi vai mistä kateus?!!


    • Itse asiassa taidan lopettaa tämän keskustelun seuraamisen, koska alan itsekin epäillä että saakohan täältä nyt oikeasti mitään neuvoja, pahaa mieltä kylläkin. Mutta olisi ihanaa jos jollain vastaavassa tilanteessa olevalla tai hoitoja läpi käyneellä olisi antaa vinkkejä tms., niin meiliä voi laittaa osoitteeseen [email protected].

    • Kiinnostunutivf

      Miten onnistui?

    • vertaistukea

      Olisi mukavaa kuulla miten hoito eteni ja onnistuiko teillä..? Paljonko maksoi jne. Itsekin pohdinnassa sukupuolenvalinta muutaman vuoden päästä.

      • ljhep

        Meillä sama tilanne kuin keskustelun aloittajalla. Olisi tosiaan mielenkiintoista tietää miten asian kanssa kävi. Jos vain seuraat ketjua, olisin kiitollinen vastauksesta.


    • KaikenKokenut

      Tuollainen postitoiminto ei onnistu.
      Kehittyneiden klinikoiden toimintatapa kun poikkeaa niistä joiden lopputulos ei ole ihan niin korkealla tasolla.
      1. Kaikki hoitoon kuuluva tehdään kontrolloidusti asiantuntijoiden välityksellä
      2. Hoitoon liittyy noin 6 - 8 tapaamiskertaa jolla varmistetaan kaiken olevan ok
      3. Hinta on kansainvälisesti luokassa 5000 -7000 euroa, tämä on siis vauvan hinta
      4. Kohtuun istutetaan joskus kaksi sikiötä joista se onnellinen voi olla siellä loppusyntymään saakka

      Ideallinen lähestymistapa ei välttämättä ole kaunein mutta se varmistaa lopputuloksen. Jos on varaa niin kannattaa koittaa, 50 % ja 5000 euroa.

      • Anonyymi

        Ivf-hoitoihin liittyy aloituskäynti (etänä), max. kaksi ultraääntä lääkityksen tarkistamiseksi, punktio ja siirto. Miehen pitää myös luovuttaa spermansa punktiopäivänä.

        Suomessa ollaan jotenkin tosi jäljessä näissä hedelmöityshoidoissa tämän lapsen sukupuolen valitsemisasioissa. Ylipäätään hedelmöityshoidot ovat Suomessa hitaita ja tehottomia, vaikka löytyy paljon tutkimustietoa, millä lääkkeillä ja hoidoilla hoitoja nopeutetaan ja saadaan toivottuja tuloksia. Tämä on asia joka vaikuttaa myös Suomen syntyvyyslukuihin, joten siksikin hoitojen tulisi olla tehokkaampaa.


    • Anonyymi

      Hei,
      Älä käy pohjois kypryksiin. Ne huijassi minut . olen vasta marrasskuussa 2023 maksanut yli 11 tuhattaa euro plus kallis lento lippua ja hotelia ja oli kaikki valehtelua. Iän takia en voinut tehdä suomessa ja sain siskoltäni muna soluja 15 kpl ..................
      Ne hujjasi minua. Älä mene mahaan missä on Turkkilaisia ja ei ole lakia. Ne hujjaaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      310
      3473
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1659
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1389
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1280
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1183
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      175
      1110
    Aihe