Käyttövirheet ja huoltamattomuus ovat kaikkien TSI-moottoreiden ja DSG-vaihteistojen vikojen takana. Uutta huipputekniikkaa pitäisi kohdella normaalisti käyttäen ja huolto-ohjelman mukaan huoltaen, mutta monet eivät tätä tee. Ennen kaikkea muista merkeistä tulevat ja modernin VAG-tekniikan ensikäyttäjät revittävät moottoreita ja vaihteistoja niin, että vaurioita varmasti syntyy. Lisäksi huoltoja laiminlyödään, jolloin voi olla varma edessä olevista ongelmista. Sen sijaan mitään valmistusvikoja tai heikkoa kestävyyttä normaalikäytössä ei näissä esiinny, se on kateellisten ja kilpailijoiden panettelua. Skodassa TSI ja DSG ovat muiden loistavien ja tasapainoisten ominaisuuksien vuoksi erityisen järkevä ja nykyaikainen valinta.
Käyttövirheet ja huoltamatttomuus aiheuttavat vikoja
35
546
Vastaukset
- susi syntyessään
voi voi skeida jullia
ei öljy syöppöä skodaa aina hajalla
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288651484063.html
tässä uusin 2015
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1420168455849.html
kaikki penäävät nyt noihin ongelma autoihin takuun pidennyksiä
Saksalaisen Auto Bildin tuore laaturaportti penää takuupidennyksiä.
Auto Bild Saksan tuoreessa laaturaportissa moititaan uusien autojen uutta ja hienoa tekniikkaa. Pahimmillaan uutuustekniikka pelaa koeajoissa erinomaisesti, mutta voi olla vikaherkkää vuosien mittaan.
Esimerkeiksi lehti nostaa muun muassa huonot nykyakut, Volkswagenin TSI-moottorien jakoketju- ja seitsenvaihteisen DSG-vaihteiston ongelmat sekä Mazdan kehnon ruosteeneston.
Ikävimmät viat ilmenevät kun autojen takuu on jo rauennut, eli noin kolmen-neljän vuoden ikäisenä. Lääkkeeksi tähän Auto Bild suosittelee erityisesti saksalaismerkeille takuuajan pidentämistä.
Auto Bildin tämänvuotisen laaturaportin kolmen parhaan automerkin kärki on:
1. Toyota (arvosana 2, asteíkko 1-5)
2. Mazda (arvosana 2,29)
3. Volvo (arvosana 3,33)
Jokaisessa VAGn koneessa on jonkun sortin tyyppivikoja, mutta 1.2 & 1.4 TSI / TFSI koneet on kyllä omaa luokkaansa. Hieno kone, mutta pelkästään valmistajan tunnustamien tyyppivikojen määrä on aika uskomaton kun vertaa mihin tahansa muuhun koneeseen konsernin sisällä.
Satuin eilen katsomaan uudet kampanjat ja TPI:t läpi ja 1.2 & 1.4 TFSI, sekä 1.4 TSI koneille löytyy mm. seuraavat TPI:t:
1.4 Turbo - Ylemmän ahtoputken (välijäähdytin - kaasuläppä) sisältä irtoaa pursketta joka tukkii ahtoputken. Seurauksena moottorin tukehtuminen ja käyntihäiriöt.
1.2 & 1.4 Turbo / Twincharged - Polttoainesuuttimet jäävät vuotamaan suihkutussyklin jälkeen. Saattaa aiheuttaa autodetonointia moottorin sammuttamisen jälkeen tai estää käynnistymisen (tulpat kastuneet).
1.4 Turbo - DSG (0AM) vaihteiston öljytiiviste asennettu tehtaalla väärin, johtuen tiivisteen muotoilusta. Aiheuttaa öljyvuotoa moottorin ja vaihdelaatikon välistä.
1.4 Turbo - Turboahtimen imuletkun valmistusmateriaali liian pehmeä. Aiheuttaa resonanssiääntä erityisesti korotetulla tyhjäkäynnillä.
1.4 Turbo - Lisälämmittimellä varustetun moottorin jäähdytysnesteletkut ovat asennettu väärin päin. Lisälämmittimeltä tuleva jäähdytysneste virtaa suoraan moottorin lämpötilasensorille.
1.4 Turbo - Öljynpainesensorissa "klappia", resonanssi saattaa aiheuttaa virheellisiä hälytyksiä matalasta öljynpaineesta.
1.4 Turbo - Turboahtimen hukkaportti jumiutuu, jolloin moottoriohjaimen pyytämää ahtopainetta ei saavuteta tai se ylitetään. Seurauksena moottorin vikatila. Turboahdin korvattava uudella.
1.4 Turbo / Twincharged - Nokka-akselinsäätöyksikkö ei säädä nokka-akselia oikein kylmäkäynnistyksen aikana. Seurauksena mekaanista kolinaa. Nokka-akselinsäätöyksikkö vaihdettava parannettuun versioon.
1.4 Turbo - Nokka-akselin keskimmäinen laakeri irtoaa paikaltaan itsestään. Laakerointi korvattava parannetulla versiolla ja nokka-akseli uusittava.
1.2 & 1.4 Turbo / Twincharged - Polttoaineen korkeapainepumppu jumiutuu, estäen pumpun toiminnan. Polttoainepumppu korvattava parannetulla versiolla.
1.2 & 1.4 Turbo / Twincharged - Öljynsuodatin tukeuttuu aiheuttaen öljynpaineen laskun. Suodatin ja moottoriöljy vaihdettava välittömästi.
1.4 Twincharged - DSG vaihteiston kytkimen ohjausventtiili (Mechatronics) kuluu ennenaikaisesti. Seurauksena vaihto-ongelmia ja nykivää käytöstä. Ohjausventtiili korvattava parannetulla yksiköllä.
1.4 Turbo / Twincharged - Käyntihäiriöitä johtuen likaisista sytytystulpista. Syynä "liiallinen käsittely". Korvattava uusilla.
1.4 Turbo / Twincharged - Polttoainesuuttimet vialliset. Viallisten suuttimien valmistuspäivämäärä 17.9.2009 - 27.11.2009. Suuttimet korvattava uusilla.
1.4 Turbo / Twincharged - Turboahtimen kierrätysventtiili (by-pass) viallinen. Korvataan tarvittaessa parannetulla osalla.
1.4 Turbo / Twincharged - Jakoketjun kiristinyksikkö jumiutuu, eikä saavuta enää säätöarvojaan. Aiheuttaa ajoituksen vääristymisen, mekaanista ääntä sekä mahdollisen moottorivaurion. Kiristinyksikkö korvattava uudella.
1.2 Turbo - Jakoketju venyy itsestään valmistusmateriaalin poikkeaman takia. Aiheuttaa ajoituksen vääristymisen, mekaanista ääntä sekä mahdollisen moottorivaurion. Jakoketju ja kiristinyksikkö korvattava uudella.
Luonnollisesti viat eivät koske kaikkia kyseisillä moottoreilla varustettuja autoja tai yksilöitä. Kuitenkin mm. näitä vikoja esiintyy yleisesti kyseisissä moottorityypeissä.
Kyseessä on siis valmistajan tiedostamia yleisiä vikoja, mutta 1.2 TSI koneen venyvää jakoketjua lukuunottamatta millekkään niistä ei löydy varsinaista takaisinkutsu tai vaihtokampanjaa.
Toisinsanoen takuuajan jälkeen menee virhevastuusta vääntämiseksi. Esimerkiksi "kolahtaneen" yläkerran (jakoketju / kiristin -> jako tarpeeksi pieleen) vaihtaminen normaaleilla tuntiveloituksilla ja osahinnoilla kustantaa suurinpiirtein 30-50% koko auton markkinahinnasta, iästä ja kilometreistä riippuen.- ruskeaa mönjää
Liian pitkä öljynvaihtoväli>>öljyn kyky sitoa likaa itseensä täyttyy>>lika kiinnittyy öljypohjaan>>uusi moottoriöljy liuottaa klimpit irti>>imusiivilä tukkeutuu>>öljynpaineet romahtaa>>jakopään ketju ei kiristy (pakokaasuahdin ei saa voitelua)>>ketju venyy rallattaessaan>>säätyvä nokka-akseli yrittää korjata virhettä>>säätövara loppuu>>varotusvalo syttyy>>auto asentajalle korjattavaksi.
Uskon että ylenpalttinen öljynkulutus vielä lisää tuota ongelmaa sillä jatkuva lisäily aiheuttaa väärän turvallisuudentunteen öljyn kunnosta. Ei pysy kauaa kunnossa jos noin helposti kulkeutuu suuntaan jos toiseenkin. Litra / 1000tkm on varmasti liikaa jos ajatellaan että koneella pitäisi päästä useampi satatuhatta kilometria (tai vastaava määrä tunteja kaupunkikäytössä)
- julli89.
Jullit ovat vilpittömän kiitollisia palstan tiedottajille siitä pyyteettömästä ja omaa etua tavoittelemattomasta informaatiosta, jota täällä toistetaan vuodesta toiseen. Miten noin empaattisia ihmisiä voi vielä löytyä tästä kovasta maailmasta?
- kyöstit
Luettele näitä "käyttövirheitä" Käytössäni oli Mazda ,Mercedes, Näitä lukiessani dsg- laatikko on ylivoimaisesti surkein. Anna tulla perusteluita:
- Pertti.k
Perustelu:
1. Mazda vaihtoi automaattina ilman vikaa (130tk)
2. Skoda -dsg- vikaa murheita. rohinaa.......
3.MERSU s320. vm2007. nyt ajettu 103.000km. ei vianvikaa. Vaihtaa kuin ajatus. - S-Mersu
Mercedeksen automaattivaihteisto kestää tyypillisesti 700 - 800 tkm ilman suurempia remontteja jos öljyt ja suodatin on vaihdettu n. 60.000km välein, tosin Mercedeksellä on myös huoltovapaina pidettyjä automaatteja ollut valmistuksessa, jotka ilman mitään huoltoa eli edes ilman öljynvaihtoja ovat kestäneet 400 - 500 tkm (722.6 aski jossa on elinikäiset öljyt tehtaalta lähtiessä olleet). Nykyisin Mercedeksen automaattien huolto-ohjelma menee niin että kerran tehdään öljynvaihto 60tkm kohdalla ja sen jälkeen ei tarvitse enää huoltaa tai öljyjä vaihtaa ja kestää n. 600 - 700 tkm näin, öljyt vaihtamalla sen 800tkm - 1000 tkm eli jopa miljoona kilometriä ajettuja E-mersuja 7-vaihteisella automaatilla on näkynyt myynnissä ja liikenteessä, joihin ei suurempaa vaihteistoremonttia ole tarvinnut tehdä. Jo vuonna 2006 esitelty 7-vaihteinen automaatti on öljyt joskus vaihdettuna lähes ikuinen vaihtaen todella siististi ja huomaamattomasti.
- julli oikeassa
vuosi 2015
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1420168455849.html
Saksalaisen Auto Bildin tuore laaturaportti penää takuupidennyksiä.
Auto Bild Saksan tuoreessa laaturaportissa moititaan uusien autojen uutta ja hienoa tekniikkaa. Pahimmillaan uutuustekniikka pelaa koeajoissa erinomaisesti, mutta voi olla vikaherkkää vuosien mittaan.
Esimerkeiksi lehti nostaa muun muassa huonot nykyakut, Volkswagenin TSI-moottorien jakoketju- ja seitsenvaihteisen DSG-vaihteiston ongelmat sekä Mazdan kehnon ruosteeneston.
Ikävimmät viat ilmenevät kun autojen takuu on jo rauennut, eli noin kolmen-neljän vuoden ikäisenä. Lääkkeeksi tähän Auto Bild suosittelee erityisesti saksalaismerkeille takuuajan pidentämistä.
Auto Bildin tämänvuotisen laaturaportin kolmen parhaan automerkin kärki on:
1. Toyota (arvosana 2, asteíkko 1-5)
2. Mazda (arvosana 2,29)
3. Volvo (arvosana 3,33)
oikein julli sanoi,samaa skeidaa vuodesta toiseen,mitään ei korjata - tylsä kippa
silkkaa siloa sisältä.skoda
- viallinen tuote
Käytettynä kaikkien hyljeksimiä autoja.eikä ihme kun noita vikoja lukee.
- Vaginatutkija
Käyttö lisää Skodan vikaantumistodennäköisyyttä.
- ruostuvatkin pahoin
Mut sateessa noita skeidoja ei pidä seisottaa.vuotaa vedet sisään ja homehtuvat.ja muutenkin himmeä maalipinta himmenee entisestää.
- truth
ruostuvatkin pahoin kirjoitti:
Mut sateessa noita skeidoja ei pidä seisottaa.vuotaa vedet sisään ja homehtuvat.ja muutenkin himmeä maalipinta himmenee entisestää.
Taidat puhua skeidaa. Pisaraakaan ei ole vuotanut Ocuun sisälle 4 vuoden aikana, vaikka seisoo aina ulkona. Maalipinta kaukana himmeästä ainakin metallivärissä. Aikoinaan Jetta 84-malli vuosi reippaasti vettä sisään sateella.
- kaikille harmiksi
ruostuvatkin pahoin kirjoitti:
Mut sateessa noita skeidoja ei pidä seisottaa.vuotaa vedet sisään ja homehtuvat.ja muutenkin himmeä maalipinta himmenee entisestää.
Eikä kukaan noilla rytykasoilla osaa ajaa niin että ne kestäisi.
- vain eläkeläisille
kaikille harmiksi kirjoitti:
Eikä kukaan noilla rytykasoilla osaa ajaa niin että ne kestäisi.
Asialinja.eikä muuten edes ilkeäisi.
- ei paineta kaasua
Pitää ajella erityisen varovasti , mieluummin seisottaa lämpimässä
tallissa ettei uudet mineraaliöljyt laatikossa pääse jähmettymään.
Silloin kestää sen maailman lyhyimmän takuuajan (2v) - kylmiä meluisia
eihän noilla pommeilla enää voi ajaa.yrityskäyttöön täysin sopimattomia jatkuvien vokojen vuoksi,on meinaan firma konkassa kun skeida aina pajalla,
- kyöstit
"uutta huipputekniikkaa" Miksi se hieno "huipputekniikka" pitää laittaa ennen kunnon testaamista asiakkaiden huoleksi? Nyt ymmärrän miksi automyyjät hierovat käsiään kun teikäläisen kaltainen mainospuheiden uhri saapuu hattu kourassa autokaupoille.
- vääristelemätöntä tietoa
Tässä linkissähän on paljon faktaa.Kannattaa lukea huolella niin ei tarvitse ihmetellä miksi vag autoja rusikoidaan kaivurilla tai nostetaan nosturin nokkaan killumaan.
- Simply stupid
Auto on turbo kuski on URPO, Skodan vakiolause.
- jäätävää kyytiä
Kantsii lukee tämä sivu.
- Äitiiiii Äitiiiiiii
Äitiiiii tuuuuu pyhkiiiiiiiiiii
- mese mieskin tulee
Lue aikas kuluksi asiaa tästä linkist.äitiii lähti mersun kyytiin.tulee jos tulee.
- kansantietoon
Paljon asiaa skodaa harkitsevalle.jää kyllä ostamatta jos tämän sivun asiat lukee.
- sekundaaedelleen
Asialinja taas
- DAS_AUTO
DSGstä ei ole kokemuksia, jumalan armosta ei ollut aikoinaan rahaa hankkia kyseisellä vaihteistolla varustettua DASAUTOA.
Sen sijaan DASAUTOssani oli "vauhtimurikkana" 1.2TSI. Hieno kone, kiva ajella silloin kun sattui toimimaan. Valitettavasti noita päiviä ei usein sattunut. Luotettavuus ehkä tuollaista Formula 1-koneen luokkaa? (tuo oli vitsi..heh!). No mutta asiaan: Jakopää ei aiheuttanut itselläni suuria murheita. Kerran vaihdettiin jakorensselit takaisinkutsuna. Noin 100 tuhannessa kettinki soitti taas saksanpolkkaa kotelonseinää vasten (tai jotain vasten), mutta silloin onnistuin trokaamaan DASAUTOn pois käsistäni, hihihihihiiiiii......
Omalle kohdalleni tehtaan tuotekehitysosasto oli järjestänyt tilaisuuden osallistua turboahtimen kehitystyöhön. Siinä he tarvitsivat käyttöönsä minun aikani ja rahani. Homma toimi niin, että joka toisella moottoriöljyn vaihtokerralla vaihdettiin myös turboahdin uuteen. Yhteensä 3 ahdinta meni 100 tuhannen matkalla. No mitäs, mukavaahan se oli taas uudella turbolla ajella. Hinta vaan rupesi käymään kukkarolle.
Aina annoin moottorin lämmitä kunnolla, ikinä en vedättänyt ylärekisteriin (teinivuodet takana jo), kaikki huollot tehtynä liikkeessä, myös ajon lopussa aina hieman tyhjäkäyntiä, jotta lämpötilat tasaantuvat.... En tiedä, jokin vaan ei pelittänyt.- Shitroen
Ihan normaali volsutekniikkaa, ei niitä ole olekaan suuniteltu kestämään käyttöä, ja miksi olisi kun idiootit ostaa niitä joka tapauksessa.
- sattunnaisellekävijälle
Lukekaas alun epätoivoinen selittely taas larvannolta.sen jälkeen lukekaa faktat.KUKAAN EI OSAA KÄYTTÄÄ TSI TAI DSG AUTOA NIIN ETTÄ KESTÄISI.
- faktat.NETISTä
Octavia taas rekisteröintitilastojen ykkönen, se aiheuttaa jullinjuntille paineita ja kiihko sen kuin lisääntyy. Hähähähähähä.
- tortilla_grande
MIljoona kärpästäkään ei voi olla väärässä =) ulosteen täytyy olla hyvää !
- skodahajos
faktat.NETISTä kirjoitti:
Octavia taas rekisteröintitilastojen ykkönen, se aiheuttaa jullinjuntille paineita ja kiihko sen kuin lisääntyy. Hähähähähähä.
Liisariautot kaunistaa tilastoja.Lienee tappiollista toimintaa helkamalle?
Muutenkin VW konsernin kannattavuus on huono.Kertoo että vikaa on monessa asiassa?
- kuinomistajatkin
onnettomia skeida kasoja
- Tukehdukoiratukehdu
Lisätäänpä sinun tuskaa. Tilasin uuden Ocun
- jätti_skeidaa
Otan osaa !
- Huono.Laatu.Halvat.Osat
Kyllähän skeidan ikää pystyy vähän pidentämään huoltamalla säännöllisesti, mutta esim. huoltokirjan mukainen öljynvaihtoväli 30000 km ei todellakaan riitä. Moottorit porsii joka tapauksessa ennen 100 000 km:a, ne kun on valmistettu konsernin jäte- ja ylijäämäosista halpamaissa Venäjällä ja Intiassa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta2864604Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2741440Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin661386Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes1011184eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1131178- 841136
En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1321108Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä591036- 172908
Palsta sekosi lopullisesti?
Taidan mennä päikkäreille. Oliko hän nyt muka oikeasti äsken täällä ja kirjoitti, että täytyy unohtaa? Todistakaa se. Ki15861