Avio-oikeuden poistaminen

Pohdiskelija33

Avio-oikeuden voi poistaa avioehtosopimuksella, joka pitää allekirjoittaa kahden todistajan läsnäollessa ja rekisteröidä maistraatissa.

Mutta avio-oikeus voidaan poistaa muillakin tavoin, kuten lahjakirjassa. Missä muodossa tuollainen poisto pitää tehdä ja pitääkö nämä muutkin määräykset rekisteröidä samalla tavalla maistraatissa?

17

135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AL 35.2
      "Avio-oikeutta ei [kuitenkaan] ole omaisuuteen, josta avioehtosopimuksin taikka lahjakirjassa, testamentissa tai henkilövakuutuksen edunsaajamääräyksessä on niin määrätty, eikä myöskään siihen, mikä on tullut sellaisen omaisuuden sijaan. Jos sitä paitsi on määrätty, että avio-oikeutta ei ole myöskään tällaisen omaisuuden tuottoon, noudatettakoon tätä määräystä."

      AL 66
      "Lahjakirjan, kirjallisen suostumuksen, avioehtosopimuksen ja luettelon, joista säädetään 35 §:n 2 momentissa sekä 38, 42 ja 60 §:ssä, on, jotta ne olisivat päteviä, oltava päivättyjä, asianmukaisesti allekirjoitettuja ja kahden esteettömän henkilön oikeaksi todistamia. Kiinteää omaisuutta koskeva lahjakirja tai suostumus voidaan allekirjoittaa myös kaupanvahvistajan oikeaksi todistamana."

      Rekisteröimistä ei tarvita.

      • Pohdiskelija33

        Voisiko joku vastata ihan rautalangasta vääntäen ja ilman lakipykäliä joissa viitataan toisiin lakipykäliin, joiden sisällöstä ainakaan minulla maallikona ei ole aavistustakaan.

        Tarvitaanko tällaisia papereita varten siis jotain luetteloita ja suostumuksia? Mitä ne ovat ja miten ne tehdään? Ja keneltä siis suostumus tarvitaan?

        Tarkoitin siis ihan sellaista, että jos vaikka äitini haluaa lahjoittaa minulle asunnon tai kiinteistön, niin missä muodossa se pitää tehdä.

        Mistä näitä asioita sitten aikanaan selvitetään jos tietoja ei kerran rekisteröidä?

        Ja mitä nuo vakuutukset oikein ovat?


      • Pohdiskelija33 kirjoitti:

        Voisiko joku vastata ihan rautalangasta vääntäen ja ilman lakipykäliä joissa viitataan toisiin lakipykäliin, joiden sisällöstä ainakaan minulla maallikona ei ole aavistustakaan.

        Tarvitaanko tällaisia papereita varten siis jotain luetteloita ja suostumuksia? Mitä ne ovat ja miten ne tehdään? Ja keneltä siis suostumus tarvitaan?

        Tarkoitin siis ihan sellaista, että jos vaikka äitini haluaa lahjoittaa minulle asunnon tai kiinteistön, niin missä muodossa se pitää tehdä.

        Mistä näitä asioita sitten aikanaan selvitetään jos tietoja ei kerran rekisteröidä?

        Ja mitä nuo vakuutukset oikein ovat?

        Johan nyt on kumma, jos noin selvistä lakipykälistä ei asia selviä! Eivät ne mitään salakieltä ole, vaan aivan tavallista suomea.

        "Avio-oikeutta ei ole omaisuuteen, josta lahjakirjassa on niin määrätty. // Lahjakirjan on oltava päivätty, asianmukaisesti allekirjoitettu ja kahden esteettömän henkilön oikeaksi todistama." Kiinteistön lahjakirjaan riittää kaupanvahvistajan todistus.

        Et mikään "pohdiskelija" ole, jos et tuosta selvää saa.

        >>Tarkoitin siis ihan sellaista, että jos vaikka äitini haluaa lahjoittaa minulle asunnon tai kiinteistön, niin missä muodossa se pitää tehdä.


      • Hymyä taas
        nix_nax kirjoitti:

        Johan nyt on kumma, jos noin selvistä lakipykälistä ei asia selviä! Eivät ne mitään salakieltä ole, vaan aivan tavallista suomea.

        "Avio-oikeutta ei ole omaisuuteen, josta lahjakirjassa on niin määrätty. // Lahjakirjan on oltava päivätty, asianmukaisesti allekirjoitettu ja kahden esteettömän henkilön oikeaksi todistama." Kiinteistön lahjakirjaan riittää kaupanvahvistajan todistus.

        Et mikään "pohdiskelija" ole, jos et tuosta selvää saa.

        >>Tarkoitin siis ihan sellaista, että jos vaikka äitini haluaa lahjoittaa minulle asunnon tai kiinteistön, niin missä muodossa se pitää tehdä.

        Voisiko tuon selvemmin sanoa:)


      • Pohdiskelija33
        nix_nax kirjoitti:

        Johan nyt on kumma, jos noin selvistä lakipykälistä ei asia selviä! Eivät ne mitään salakieltä ole, vaan aivan tavallista suomea.

        "Avio-oikeutta ei ole omaisuuteen, josta lahjakirjassa on niin määrätty. // Lahjakirjan on oltava päivätty, asianmukaisesti allekirjoitettu ja kahden esteettömän henkilön oikeaksi todistama." Kiinteistön lahjakirjaan riittää kaupanvahvistajan todistus.

        Et mikään "pohdiskelija" ole, jos et tuosta selvää saa.

        >>Tarkoitin siis ihan sellaista, että jos vaikka äitini haluaa lahjoittaa minulle asunnon tai kiinteistön, niin missä muodossa se pitää tehdä.

        En pyytänyt mallia lahjakirjasta vaan yritän selvittää itselleni tätä järjestelmää. Ja tietysti teetämme paperit lakimiehellä! Vain hullu voi kuvitella, että lähtisin näillä tiedoilla yrittämään itse!

        Kysyin mielestäni aika selkeästi nuo muutamat lisäkysymykset tuossa edellisessä viestissäni. Tässä ne vielä uudestaan:

        1) Mihin ja keneltä tarvitaan suostumus?
        2) Mikä luettelo pitää tehdä?
        3) Onko näistä avio-oikeuden ulkopuolisista omaisuuksista joku rekisteri? Eli löytyykö tieto jos olen itse kuollut enkä ole täällä kertomassa asiaa.

        Vastaaja kirjoitti nuo lakipykälät joissa asiasta määrätään, mutta minulle ne eivät aukea tuollaisenaan, anteeksi nyt vaan tyhmyyteni.

        Ja jos joku ystävällisesti vastaa, niin toivoisin asiallisia vastauksia enkä mitään nälvimistä toisen osaamattomuudella.


      • Ttppii
        Pohdiskelija33 kirjoitti:

        En pyytänyt mallia lahjakirjasta vaan yritän selvittää itselleni tätä järjestelmää. Ja tietysti teetämme paperit lakimiehellä! Vain hullu voi kuvitella, että lähtisin näillä tiedoilla yrittämään itse!

        Kysyin mielestäni aika selkeästi nuo muutamat lisäkysymykset tuossa edellisessä viestissäni. Tässä ne vielä uudestaan:

        1) Mihin ja keneltä tarvitaan suostumus?
        2) Mikä luettelo pitää tehdä?
        3) Onko näistä avio-oikeuden ulkopuolisista omaisuuksista joku rekisteri? Eli löytyykö tieto jos olen itse kuollut enkä ole täällä kertomassa asiaa.

        Vastaaja kirjoitti nuo lakipykälät joissa asiasta määrätään, mutta minulle ne eivät aukea tuollaisenaan, anteeksi nyt vaan tyhmyyteni.

        Ja jos joku ystävällisesti vastaa, niin toivoisin asiallisia vastauksia enkä mitään nälvimistä toisen osaamattomuudella.

        Mikä suostumus?
        Mikä luettelo?
        Ja, ei. Ei ole tuollaisia listoja. Asiahan käy ilmi siitä lahjakirjasta. Mitä muuta tarvitaan?


      • Täydennystä
        Pohdiskelija33 kirjoitti:

        En pyytänyt mallia lahjakirjasta vaan yritän selvittää itselleni tätä järjestelmää. Ja tietysti teetämme paperit lakimiehellä! Vain hullu voi kuvitella, että lähtisin näillä tiedoilla yrittämään itse!

        Kysyin mielestäni aika selkeästi nuo muutamat lisäkysymykset tuossa edellisessä viestissäni. Tässä ne vielä uudestaan:

        1) Mihin ja keneltä tarvitaan suostumus?
        2) Mikä luettelo pitää tehdä?
        3) Onko näistä avio-oikeuden ulkopuolisista omaisuuksista joku rekisteri? Eli löytyykö tieto jos olen itse kuollut enkä ole täällä kertomassa asiaa.

        Vastaaja kirjoitti nuo lakipykälät joissa asiasta määrätään, mutta minulle ne eivät aukea tuollaisenaan, anteeksi nyt vaan tyhmyyteni.

        Ja jos joku ystävällisesti vastaa, niin toivoisin asiallisia vastauksia enkä mitään nälvimistä toisen osaamattomuudella.

        1) Mihin ja keneltä tarvitaan suostumus?

        Pääsäännön mukaan puoliso ei saa ilman toisen puolison kirjallista suostumusta luovuttaa kiinteää omaisuutta, joka on tarkoitettu käytettäväksi puolisoiden yhteisenä kotina (AL 38 §). Jos siis äitisi aikomus on lahjoittaa sinulle tällaista omaisuutta, siihen siis tarvitaan äitisi puolison suostumus.

        2) Mikä luettelo pitää tehdä?

        Sinun tapauksessasi ei mitään. Tässä viitataan AL 60 §:ssä sdäädettyyn puolisoiden oikeuteen vaatia, että kumpaisenkin irtaimesta omaisuudesta laaditaan luettelo, johon merkitään myös mahdollinen avio-oikeudesta vapaa omaisuus.


      • Pohdiskelija33
        Ttppii kirjoitti:

        Mikä suostumus?
        Mikä luettelo?
        Ja, ei. Ei ole tuollaisia listoja. Asiahan käy ilmi siitä lahjakirjasta. Mitä muuta tarvitaan?

        No sitähän minä juuri yritän kysellä kun tämä nixnax iski eteen lakitekstiä jossa puhutaan suostumuksesta ja luettelosta. Ja vakuutuksista.

        Mutta unohtakaa koko juttu! Taisin olla itse hullu kun kuvittelin, että jostain tällaiselta keskustelupalstalta voisi löytyä lakiasioiden osaamista. Ensi viikolla varaan ajan lakimiehelle, niin eiköhän ne asiat ala selvitä!


      • Pohdiskelija33 kirjoitti:

        En pyytänyt mallia lahjakirjasta vaan yritän selvittää itselleni tätä järjestelmää. Ja tietysti teetämme paperit lakimiehellä! Vain hullu voi kuvitella, että lähtisin näillä tiedoilla yrittämään itse!

        Kysyin mielestäni aika selkeästi nuo muutamat lisäkysymykset tuossa edellisessä viestissäni. Tässä ne vielä uudestaan:

        1) Mihin ja keneltä tarvitaan suostumus?
        2) Mikä luettelo pitää tehdä?
        3) Onko näistä avio-oikeuden ulkopuolisista omaisuuksista joku rekisteri? Eli löytyykö tieto jos olen itse kuollut enkä ole täällä kertomassa asiaa.

        Vastaaja kirjoitti nuo lakipykälät joissa asiasta määrätään, mutta minulle ne eivät aukea tuollaisenaan, anteeksi nyt vaan tyhmyyteni.

        Ja jos joku ystävällisesti vastaa, niin toivoisin asiallisia vastauksia enkä mitään nälvimistä toisen osaamattomuudella.

        Unohda luettelot, suostumukset ja kaikki muu, mitä ei sisälly edellisen kommenttini toisen kappaleen ensimmäiseen virkkeeseen ("Avio-oikeutta ei ole omaisuuteen, josta lahjakirjassa on niin määrätty."), ne eivät koske sinua. Juuri sen tähden kommentissani pelkistin säännöksen sisällön, että sinua koskematon ei sinua sotkisi.

        Suostumus lahjoittamiseen äidin puolisolta kuitenkin tarvitaan, mutta vain, jos äiti lahjoittaa sinulle omistamansa puolisoiden yhteisenä kotina olevan asunnon; jos puoliso on kuollut eikä ositusta ole toimitettu, sama suostumus tarvitaan isän kuolinpesän osakkailta.

        >>Vain hullu voi kuvitella, että lähtisin näillä tiedoilla yrittämään itse!>Onko näistä avio-oikeuden ulkopuolisista omaisuuksista joku rekisteri? Eli löytyykö tieto jos olen itse kuollut enkä ole täällä kertomassa asiaa.


      • Pohdiskelija33
        Täydennystä kirjoitti:

        1) Mihin ja keneltä tarvitaan suostumus?

        Pääsäännön mukaan puoliso ei saa ilman toisen puolison kirjallista suostumusta luovuttaa kiinteää omaisuutta, joka on tarkoitettu käytettäväksi puolisoiden yhteisenä kotina (AL 38 §). Jos siis äitisi aikomus on lahjoittaa sinulle tällaista omaisuutta, siihen siis tarvitaan äitisi puolison suostumus.

        2) Mikä luettelo pitää tehdä?

        Sinun tapauksessasi ei mitään. Tässä viitataan AL 60 §:ssä sdäädettyyn puolisoiden oikeuteen vaatia, että kumpaisenkin irtaimesta omaisuudesta laaditaan luettelo, johon merkitään myös mahdollinen avio-oikeudesta vapaa omaisuus.

        Oi kiitos, olihan täällä sittenkin joku ystävällinen ja tietävä vastaajakin! :)

        Äiti ei lahjoita vanhempieni asuntoa vaan todennäköisesti kesämökin. Eli siihen ei sitten ilmeisesti mitään suostumusta tarvita.

        Ja tuo luettelokin siis selvisi. Eli en ole naimisissa eli sellaista ei voisi nyt tehdäkään tai vaatiakaan.

        Mutta jos/kun menen naimisiin, niin onko jossain rekisterissä siis tieto siitä, missä kaikessa minun ja puolisoni omaisuudessa on tuollainen avio-oikeuden poistava määräys?

        Ja mitä ne vakuutukset oikein ovat tai miten ne liittyvät tähän aihepiiriin? Eikös vakuutuksen tavallisesti maksa vakuutusyhtiö onnettomuuden sattuessa?!


      • Pohdiskelija33
        nix_nax kirjoitti:

        Unohda luettelot, suostumukset ja kaikki muu, mitä ei sisälly edellisen kommenttini toisen kappaleen ensimmäiseen virkkeeseen ("Avio-oikeutta ei ole omaisuuteen, josta lahjakirjassa on niin määrätty."), ne eivät koske sinua. Juuri sen tähden kommentissani pelkistin säännöksen sisällön, että sinua koskematon ei sinua sotkisi.

        Suostumus lahjoittamiseen äidin puolisolta kuitenkin tarvitaan, mutta vain, jos äiti lahjoittaa sinulle omistamansa puolisoiden yhteisenä kotina olevan asunnon; jos puoliso on kuollut eikä ositusta ole toimitettu, sama suostumus tarvitaan isän kuolinpesän osakkailta.

        >>Vain hullu voi kuvitella, että lähtisin näillä tiedoilla yrittämään itse!>Onko näistä avio-oikeuden ulkopuolisista omaisuuksista joku rekisteri? Eli löytyykö tieto jos olen itse kuollut enkä ole täällä kertomassa asiaa.

        Taidat oikein nauttia voidessasi irvailla toisen tietämättömyydelle. Juu, osuin tosiaan naulan kantaan siinä, ettei minun kannata laatia lakiosaamista vaativia asiakirjoja itse.

        Itse taas et osaa neuvoa tällaista maallikkoa, kun sotket vastaukseesi asiaan kuulumattomia lakipätkiä ja ilkeilet. No, jotkut saa tyydytystä nälviessään keskustelupalstoilla. ..


      • Täydennystä
        Pohdiskelija33 kirjoitti:

        Oi kiitos, olihan täällä sittenkin joku ystävällinen ja tietävä vastaajakin! :)

        Äiti ei lahjoita vanhempieni asuntoa vaan todennäköisesti kesämökin. Eli siihen ei sitten ilmeisesti mitään suostumusta tarvita.

        Ja tuo luettelokin siis selvisi. Eli en ole naimisissa eli sellaista ei voisi nyt tehdäkään tai vaatiakaan.

        Mutta jos/kun menen naimisiin, niin onko jossain rekisterissä siis tieto siitä, missä kaikessa minun ja puolisoni omaisuudessa on tuollainen avio-oikeuden poistava määräys?

        Ja mitä ne vakuutukset oikein ovat tai miten ne liittyvät tähän aihepiiriin? Eikös vakuutuksen tavallisesti maksa vakuutusyhtiö onnettomuuden sattuessa?!

        ***Ja mitä ne vakuutukset oikein ovat tai miten ne liittyvät tähän aihepiiriin?***

        Tuo AL 35.2 §:n maininta henkilövakuutuksen edunsaajamääräyksestä tarkoittaa ns. säästöhenkivakuutusta. Se on eräs säästämis - ja sijoitustapa, joka muistuttaa aika tavalla pankkien tarjoamaa pitkäaikaista määräaikastalletusta.

        Tyypillisesti vakuutussäästö maksetaan vakuutuksenottajan määräämälle henkilölle (edunsaajalle) sovittuna vakuutuksen päättymispäivänä tai sitä sitä ennen vakuutuksenottajan (tai muun vakuutetun) kuollessa. Vakuutuksenottaja voi myös tällaisen henkivakuutuksen edunsaajamääräyksessä määrätä, ettei edunsaajan puolisolla ole maksettavaan vakuutussäästöön avio-oikeutta.

        Tämä selvennykseksi, mutta sinun tapauksessasi, tällä asialla ei taida olla merkitystä.

        Ja niin, sellaista rekisteriä ei ole, josta kävisi ilmi puolisoiden avio-oikeuden alainen ja siitä vapaa omaisuus. Maistraatin rekisteristä selviää vain se, onko puolisoilla avioehto ja minkä sisältöinen se on. Siksi on tärkeää säilyttää itse esim. juuri lahjakirja, josta avio-oikeuden poissuljenta lahjan osalta käy ilmi.


      • puttesetä
        Pohdiskelija33 kirjoitti:

        Taidat oikein nauttia voidessasi irvailla toisen tietämättömyydelle. Juu, osuin tosiaan naulan kantaan siinä, ettei minun kannata laatia lakiosaamista vaativia asiakirjoja itse.

        Itse taas et osaa neuvoa tällaista maallikkoa, kun sotket vastaukseesi asiaan kuulumattomia lakipätkiä ja ilkeilet. No, jotkut saa tyydytystä nälviessään keskustelupalstoilla. ..

        Lähdetietoviitteet voi jättää lukematta jos ne häiritsevät. Itse luotan vain tietoihin jossa viitataan tiedon lähteeseen. Kaikki muu on kirjoittajan omaa mielipidettä, ja jos nimimerkki esiintyy palstalla ensimmäistä kertaa, kukapa uskaltaa sellaiseen tietoon luottaa. Nixu viittaa aina ja selkeästi. Enpä osaa parempaa neuvojaa toivoa. Harmi ettei se kelpaa kaikille.


      • Pohdiskelija33 kirjoitti:

        Taidat oikein nauttia voidessasi irvailla toisen tietämättömyydelle. Juu, osuin tosiaan naulan kantaan siinä, ettei minun kannata laatia lakiosaamista vaativia asiakirjoja itse.

        Itse taas et osaa neuvoa tällaista maallikkoa, kun sotket vastaukseesi asiaan kuulumattomia lakipätkiä ja ilkeilet. No, jotkut saa tyydytystä nälviessään keskustelupalstoilla. ..

        >>sotket vastaukseesi asiaan kuulumattomia lakipätkiä


      • hankala änkyrä
        Pohdiskelija33 kirjoitti:

        Taidat oikein nauttia voidessasi irvailla toisen tietämättömyydelle. Juu, osuin tosiaan naulan kantaan siinä, ettei minun kannata laatia lakiosaamista vaativia asiakirjoja itse.

        Itse taas et osaa neuvoa tällaista maallikkoa, kun sotket vastaukseesi asiaan kuulumattomia lakipätkiä ja ilkeilet. No, jotkut saa tyydytystä nälviessään keskustelupalstoilla. ..

        "sotket vastaukseesi asiaan kuulumattomia lakipätkiä"

        Kyllä ne olivat juuri ne asiaan liittyvät lakipätkät. En edes muista, että nix nax olisi kertaakaan, useissa tuhansissa viesteissään tälle palstalle, siteerannut jotain aivan vääriä säännöksiä. Voit saada tämän palstan lakineuvoista maksamasi hinnan takaisin ottamalla yhteyttä Suomi 24:n asiakaspalveluun.


      • Luettelosta
        Ttppii kirjoitti:

        Mikä suostumus?
        Mikä luettelo?
        Ja, ei. Ei ole tuollaisia listoja. Asiahan käy ilmi siitä lahjakirjasta. Mitä muuta tarvitaan?

        Ttppiin ei olisi kannattanut vastata jos ei tiedä ja tunne asioita.

        Tuollainen luettelo voidaan laatia puolisoiden omistussuhteiden selventämiseksi, kuten nimimerkki Täydennystä alempana kertookin.


    • julius keisari

      Tulin,näin,pieraisin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4214
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1789
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1539
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1360
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1331
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1329
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      202
      1318
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1205
    Aihe