Työvoimaa ei löydy

Rakennusalalle

Osaamattomia ja laiskoja olisi tarjolla, sekä juoppoja. Mistähän löytyisi huippuammattilaisia ja ahkeria, muualta kuin Virosta. Vai potääkö palkata sieltä lisää.

20

244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työtön

      Miksei voi palkata kokematonta opettelemaan hommia, vaikka alkuun pienemmällä palkalla kokeneemman opastuksella? Nykyään joka alalla vaativat aina kokemusta, mutta mistä sitä voi saada kun kukaan ei koskaan palkkaa? Ensimmäiseenkään paikkaan ei pääse opettelemaan oikeita hommia, niin tämä on itse itseään ruokkiva kierre.

      Ennen on tehty niin että on päässyt opettelemaan hommia kokeneemman kanssa, siksi työllisyys on ollut parempi. Mutta nykypäivän malli näyttä olevan semmosta että kaikki mulle heti nyt jne. systeemiä.

      • eikakkahommia

        Totta, kisällikuvio olisi toimiva ja yleensäkin olisi hyvä, kun työpaikoissa olisi eri-ikäistä ja erikokemuspohjaista työväkeä.
        Työvoimapulasta on jauhettu viimeiset 20 vuotta ja työpaikat ovat huvenneet ja työttömiä on yli 300 000 ja lisää tulee. Maahan vaan pitää päättäjien mukaan saada maahanmuuttajia työntekijöiksi. Omat 50-vuotiaat jäädessään työttömiksi, saavat TE-keskuksen feng sui-kursseja ja laitetaan odottamaan eläkkeelle siirtymistä , samalla kun eläkeikää nostetaan! Nuoret eivät pääse edes kokeilemaan työelämää- nuorisotyön takaus HAH HAH HAA- ja joka puolella vaaditaan työkokemusta.Kyllä ollaan valittu hyvät peitonjatkajat päättäjiksi!


    • kilin_kolin
    • ...

      Kukaan ei ole seppä syntyessään, jostainhan ne kokeneet huippuammattilaisetkin ovat oppinsa saaneet. Työ tekijäänsä opettaa, jos ei kiinnosta perehdyttäminen ja kokemuksen jako niin se on sitten voi voi.

      • Osaamattomalle

        Perehdytä itse itsesi tai ole hakematta työtä, jota et osaa.


    • L __ WROrrää

      ei mitään, kuulin kerran että yks oli ollu oikein yliopistossa kuuntelemassa luoentoa, ja se luennoitsia oli kuulemma ollut nuorena aina kesäisin töissä rakennuksilla kun ei muualle päässyt, no se oli sitten myöhemmin hakennut rakennuksille tämä kaveri joka kuunteli sitä luentoa, mutta mitään ei ollu kuulunut sieltä, myöhemmin se mietti että tais olla isän rakenus työmaa miten se ilman suhteita olis päässyt yliopistoonkin paskaa puhumaan

      • L __ WROrrää

        Tää Monta vuotta yritti rakennus ja samankaltaisiin hommiin mitään ei koskaan kuulunut, ei mitään, Sitten, puoli-kuukautta harrasti ohjelmointia vähän linuxsia pikkasen javakriptiä ja Javaa, laitto yhden viesti puolihuvikseen huolimattomasti, Koodi talolle jonka näki kauppamatkalla, heti tuli vastaus, että opettele vielä parivuotta. Mutta kummiskin jotain kontaktia,


      • työtön mies.

        Olen tarjonnut itseä useisiin paikkoihin töithin. 4 vuotta olen ollut työtön ja koko sen aikaa olen käynyt salilla ja harrastanut ja olen kyllä työkunnossa. Minulla on 17 v kokemusta raksatöistä. on entisöintii, on hirsitalojen korjausta ja maalausta ja kaikkea mutta ei kuule kelpaa.


    • hohhoijakkaaa

      Olenkin odotellut koska joku "työnantaja" tulee tänne avautumaan :-)
      Enkä turhaan odotellut vaikka tämä on edelleenkin väärä paikka !

    • työnantaja (kok)

      Olen aivan samaa mieltä. Nykyaikana on helvetin vaikea löytää ahkeria huippuammattilaisia, jotka tyytyvät pieneen palkkaan. Missä on työmoraali nykypäivänä??

      • hekoheko

        Huippuammattilaiset on paremmissa hommissa, niitä ei sun paskapuljus kiinnosta.


      • kok paska

        Miksiköhän sulle pitäs lähes ilman hommia tehdä??


    • Ostaos multa vainen

      Että ei löydy työvoimaa. No mihinhän kalevilta unohtui uusi fantsu työvoimareservi, siis Romanian romanit.
      Hehän aina lumisateiden välillä ja kesäisin koko ajan joutaisivat varmaan sinne kalevin firmaan töihin.
      Siitä vain kysymään Sinuhe Bukarestilaiselta ja Turms Juomattomalta että josko joutaisivat?

    • helanderios
    • kunnollinentyömies

      Palkkaa kuule mun mies. Missäpäin niitä töitä olis? Miehellä n. 40 v työkokemus ja todella rehti, työtä pelkäämätön, ripeä ja ammattitaitoinen ihminen. Ei istuskele tupakilla, eikä tule kännissä töihin. Hänellä on nyt oma firma, mutta nyt ainakin täällä on työrintamalla niin hiljaista, että alkaa olla aikamoinen hätä käsissä.

    • Urpilainen

      Miksi et tee itse, kun olet niin kova ammattimies. Sulla olis 24/7aikaa tehdä, etkä tarvitse edes palkkaa, niin saat edullista työvoimaa?

    • työopettaa

      Toivottavasti näiden "työnantajien" kommentit olivat trolleja tai edes sarkasmia... Kuitenkin, samaa ihmettelen kuin moni muu, että miten voi tulla huippuammattilaiseksi, kun ei kukaan ota kokematonta töihin?! Koulussa ei ihmisestä tule ammattilaista, vaan työhön opitaan työtä tekemällä. Työssäoppimista sisältyy toki monien alojen opintoihin, mutta niitä ei lueta työkokemukseksi ainakaan minun kokemukseni perusteella. Kokemusta ei kartu myöskään TE-toimiston kautta tehtävistä työkokeiluista ynnä muista.

      Niin että voisiko joku työnantaja tulla kertomaan, mistä sitä työkokemusta olisi tarkoitus hankkia ja huippuammattilaiseksi kehittyä, kun töihin ei kokemattomana vastavalmistuneena pääse?

    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      83
      3597
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      569
      3363
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      42
      3179
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2122
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2011
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      316
      1898
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1885
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      147
      1565
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1321
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1312
    Aihe