Moniongelmainen vauhdissa

henzqh

Moi kaikille jälleen! Olen palstaillut täällä viime vuoden puolella, mutta tuli kaikkea...

Oon jo epäillyt pidempään, että mulla on epävakaa persoonallisuus. Mielialani vaihtelevat rajusti, tunne-elämä ylivoimakasta ja itsetunto aika nollassa. Päädyin sairaalajaksoon taannoin kun olin sekoillut alkoholin ja lääkkeiden kanssa. Sairaalassa mulle ei suostuttu antamaan epävakaan diagnoosia koska se on kuulemma liian iso mörkö ja pysyn tuolissa puhuteltaessa. Sen sijaan...

Lääkäri sanoi epäilevänsä, että mulla on ADHD! Ensimmäinen reaktio oli wtf...Mutta aikani mietittyäni totesin, että oon välillä aika levoton noin motorisesti ja henkisesti. Sekä muutenkin hermostunut. Myöhemmin hoitajan kanssa juteltaessa täsmennettiin, että kyse ois nimenomaan ADD:stä eli keskittymishäiriöstä ilman hyperaktiivisuutta. Sen allekirjoitan koska välillä oon melko flegmaattinen ja omissa maailmoissani (tällaista palautetta olen saanut). Koulunkäynti ja opiskelu tuntuu ajatuksena kaukaisilta vaikka suuri haaveeni olisi päästä Pohjanmaalle Luoviin opiskeleen. Veikkaan, että tuon diagnoosin asettaminen auttaisi paljon ja oppimisvaikeuksille ja malttamattomuudelleni löytyisi selitys. Diagnoosia selvitetään, tein karsintatestit ja vein ne takaisin mielenterveyskeskukseen, jonne mulla on kontakti. Kaikki asiantuntijat on sanoneet, että mulla on selkeitä piirteitä tuosta ja niin ovat läheisetkin, joista äiti tosin allekirjoitti epävakaan persoonallisuudenkin luettuaan esitteen.

Ja sitten vielä tämä erityisherkkä AS-puoleni. Mulla on siis diagnosoitu Asperger ja olen HSP-henkilö (highly sensitive person, "yliherkkä"). Leimallisiin piirteisiini kuuluu poikkeuksellinen psyykkinen herkkyys, alttius ulkomaailman vaikutteille ja impulsseille sekä fyysinen herkkyys (hälinä sekoittaa joskus pään). Lääkäri oli sitä mieltä, ettei Aspergeria voi enää kohdallani allekirjoittaa, itse en osaa sanoa tähän mitään, mutta jostain tuo terapeuttini luonnehtima "äärimmäinen sensitiivisyys" juontaa. Ja mielestäni tällainen herkkyys on poikkeuksellista maskuliinisen sukupuolen edustajalle. Asseista poiketen mun sosiaalisissa kyvyissä ei ole mitään "vikaa". Mutta olen kärsinyt sosiaalisten tilanteiden pelosta ja paniikkihäiriöstä. Viimeksi meinasin saada kohtauksen keskiviikkona ison porukan edessä salimaisessa tilassa, jossa oli sentään himmeä valaistus. Kaupan kassalla olin edellisenä päivänä vaan tärissyt pakatessa ostoksia.

Nyt alkaa tuntua, että nuppi rutisee tästä kaikesta niin paljon, että oli pakko kirjoittaa. Mun suurena ongelmana on se, ettei mikään tunnu olevan hallinnassani vaan joku kirous leijuu yllä. En oo itsetuhoinen tai sellaista, mutta välillä vedän lääkeövereitä oloa helpottaakseni. Tänään olen ottanut kai 600 mg Venlafaxinia, 75 mg Ketipinoria ja 45 mg Abilifyä. Sentään ilman viinaa tällä kertaa...Ei toi ehkä pahalta kuulosta, mutta pelkään, että alan narkkariksikin vielä tän kaiken lisäksi. Alkoholi kun ei riitä ja maistuukin kököltä nykyään. Mitä mun pitää tehdä? Olin osastolla jonkun aikaa ja tervehdyin, mutta täällä ulkomaailmassa on alkanut taas ahdistaa ja on voimakkaita sopeutumisvaikeuksia. Nautin ihmisten seurasta, mutta pelkään jotain...Sitä, että menen rikki ja alan sekoilla tai jotain. Sitä etten enää hallitse tätä sotkua. Runoja olen koittanut kirjoitella ja piirsinkin jotain osastolla. Mutta sekin maistuu puulta jo pikkuhiljaa...Netissä roikun melkein kaiken "vapaa-aikani" kun olen kotona.

Sori tää kauhea vuodatus, mutta mitähän hittoa mun pitäisi oikein tehdä? Oon sekaisin kuin juopunut ampiainen.

19

128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13+9

      600mg venlafaxinia???!!
      No ei ihme, jos olo on kuin lentoon lähtevällä.
      Toihan on aivan liian iso annos. Sen maximimiannoshan menee jossain 225-300mg välillä.
      Jos jatkat sen popsimista tohon tahtiin, niin ihan varmaan saat kaksisuuntainen diagnoosin joltakin epäpätevältä. Diagnoosiahan ei saisi antaa, kun olet lääkkeiden vaikutuksen alaisena.

      Nooh, kysy kuitenkin lääkkeiden määrääjältä.. onko annokset oikein.

      Oot erityisherkkä, joten sun pitäis tajuta ettei sulle todennäköisesti sovi piristeet. Jätä alkoholi ja kahvi pois. Ne saa aikaan ahdistusta ja huonoja oloja. Ne on myös addiktoivia, joista saattaa olla vaikea päästä eroon. Koita kumminkin.

      Toivottavasti saat asiasi kuntoon!
      Hyviä parannuskeinoja ovat: säännöllinen elämä, terveellinen ruoka, riittävä uni, stressivapaus.

      • Kiitos vastauksestasi :) Joku tolkku tähän hommaan on kyllä saatava...muuten ei kestä pää eikä kroppa.

        Tiedän, että dg:ssä pitäisi olla mahdollisimman "puhdas" ja aito. Mutta joo...nyt on pikemminkin flegmaattinen olo kuin "lentoon lähtevä". Annokset on oikein, päivittäinen ois sen 150 mg. Mutta kun oon riuhtaissut tänään varmaan kaksi kertaa 300:n edestä...Joo, ei kovin fiksua. Tiedetään!

        Säännöllistä elämää tässä on koitettu harjoittaa, mutta vaikeaahan se on kun tunteidenhallinnassa kyvyt aika nolla. Itse en osaa juuri kokkailla, saan muutaman kerran viikossa kunnon ruokaa. Riittävästi tulee nukuttua. Stressivapaus...hahhah...mitä se on? :D Monet sanoisi varmaan, että osaan ottaa asiat lunkisti päälle päin mutta sisälläni kuohuu valtaisasti...

        Ja äsken tuli hirvittävä häpeän tunne...mitä mä oon täällä sekoillut? Onko mulla ollut jotain maanista kautta, oon suunnitellut innoissani kaikkea tulevaisuutta ja sitten kaikki on romahtanut. Mun kyllä täytyy saada tietyt perusasiat ensin kuntoon ennen kun voin suunnitella mitään vakavampaa. Tai, ehkä suunnittelin liikaa ja ajauduin tähän tilaan. En vain osaa ottaa iisimmin ja rauhoittua, oon kuin rammarin neulalla rokotettu.

        Tää kuulostaa varmaan tosi rasittavalta. Onko muita vastaavassa elämäntilanteessa olevia? Pitäisi ryhdistäytyä, mutta elämä on kuin korttitalo, joka pienestä tuulenvireestä romahtaa...


      • 13+9
        henzqh kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi :) Joku tolkku tähän hommaan on kyllä saatava...muuten ei kestä pää eikä kroppa.

        Tiedän, että dg:ssä pitäisi olla mahdollisimman "puhdas" ja aito. Mutta joo...nyt on pikemminkin flegmaattinen olo kuin "lentoon lähtevä". Annokset on oikein, päivittäinen ois sen 150 mg. Mutta kun oon riuhtaissut tänään varmaan kaksi kertaa 300:n edestä...Joo, ei kovin fiksua. Tiedetään!

        Säännöllistä elämää tässä on koitettu harjoittaa, mutta vaikeaahan se on kun tunteidenhallinnassa kyvyt aika nolla. Itse en osaa juuri kokkailla, saan muutaman kerran viikossa kunnon ruokaa. Riittävästi tulee nukuttua. Stressivapaus...hahhah...mitä se on? :D Monet sanoisi varmaan, että osaan ottaa asiat lunkisti päälle päin mutta sisälläni kuohuu valtaisasti...

        Ja äsken tuli hirvittävä häpeän tunne...mitä mä oon täällä sekoillut? Onko mulla ollut jotain maanista kautta, oon suunnitellut innoissani kaikkea tulevaisuutta ja sitten kaikki on romahtanut. Mun kyllä täytyy saada tietyt perusasiat ensin kuntoon ennen kun voin suunnitella mitään vakavampaa. Tai, ehkä suunnittelin liikaa ja ajauduin tähän tilaan. En vain osaa ottaa iisimmin ja rauhoittua, oon kuin rammarin neulalla rokotettu.

        Tää kuulostaa varmaan tosi rasittavalta. Onko muita vastaavassa elämäntilanteessa olevia? Pitäisi ryhdistäytyä, mutta elämä on kuin korttitalo, joka pienestä tuulenvireestä romahtaa...

        13 9
        Mielen hallintaa.
        Päätä ettet tee mitään hölmöä. Juo alkoholia tai popsi liikaa lääkkeitä.
        Paivä kerrallaan.
        Hanki joku harrastus. jossa saat energiaasi kulutettua?
        Miten olisi salilla käynti ja ohjatuilla tunneilla käynti? Jos jätät viinan kokonaan pois, jää rahaa siihen?
        Tai esim jokin joukkuelaji, jossa saat toteuttaa sosiaalisuuttasi?

        Ruokaa opit laittamaan, kun opettelet.
        Kysy kaverilta apua, vaikkapa.

        Tee päivä kerrallaan päätöksiä joilla parannat elämääsi.
        Kaikkea ei tarvitse suunnitella heti. Hoida ne tietyt peruasiat ensin, joista puhuit.

        Onnea sulle!
        Saat asiasi varmasti kuntoon, kun niin päätät!
        Sinusta huomaa, että olet fiksu ja ajatteleva ihminen. Osaat kirjoittaakin hyvin selkästi.


      • 13+9 kirjoitti:

        13 9
        Mielen hallintaa.
        Päätä ettet tee mitään hölmöä. Juo alkoholia tai popsi liikaa lääkkeitä.
        Paivä kerrallaan.
        Hanki joku harrastus. jossa saat energiaasi kulutettua?
        Miten olisi salilla käynti ja ohjatuilla tunneilla käynti? Jos jätät viinan kokonaan pois, jää rahaa siihen?
        Tai esim jokin joukkuelaji, jossa saat toteuttaa sosiaalisuuttasi?

        Ruokaa opit laittamaan, kun opettelet.
        Kysy kaverilta apua, vaikkapa.

        Tee päivä kerrallaan päätöksiä joilla parannat elämääsi.
        Kaikkea ei tarvitse suunnitella heti. Hoida ne tietyt peruasiat ensin, joista puhuit.

        Onnea sulle!
        Saat asiasi varmasti kuntoon, kun niin päätät!
        Sinusta huomaa, että olet fiksu ja ajatteleva ihminen. Osaat kirjoittaakin hyvin selkästi.

        Sydämelliset kiitokset vastauksestasi ja vinkeistäsi! :)

        Täytyy juu oppia hallitsemaan impulsiivista puoltani ja lopettaa päähänpistot. Elää vähemmän tunteiden tuomien viestien mukaan. Hankalaa se varmasti alkuun on, mutta kai siihen sitten tottuu. Mulla on terapiakontakti, siellä aion nostaa nääkin ongelmat esiin. Tiedän, ettei tuossa lääkkeiden popsimisessa olekaan järkeä. Se on ikään kuin pakokeino jonnekin muualle hetkeksi kun on hieman pöllyssä. Jännittäminen ainakin vähenee, mutta kuten tuolla jo eräs mainitsi, aikamoista skeidaahan esimerkiksi neuroleptit ovat liika-annostuksena.

        Osastolla oli jo puhetta, että mun täytyy ottaa taiteelliset kykyni käyttöön ja löytää joku harrastus. Runojen kirjoittaminen vaan alkaa jo tylsistyttää ja haluaisin kehittää itseäni siinäkin. Täytyy luopua vanhoista kaavoista, kaikella lailla. Ohjatut tunnit? Tarkoitatko jotain liikunnallista? Meillä on työpajalla pieni teatteriprojekti käynnistymässä, jossa olen mukana, mutta pelottaa esiintyminen ajatuksenakin. Täytyisi löytää jostain sitä rohkeutta vaan, yksi asia lisää mistä puhua terapiassa :D Haluaisin olla sosiaalisempi, mutta olen niin herkkä ja arka. Mua on kiusattu ja arvosteltu elämänhistoriani aikana melko paljon. Pelkään, että menen rikki jos teen pienenkin mokan vaikka järki sanoo, ettei siihen maailma kaadu.

        Ruokaa ollaan koitettu oppia laittamaan ja osaan tehdä sitä työpajallakin kun vaan viitsin, kuulemma...Siinäkin mulla on kai joku fobia, että pelkään, etten hallitse ruoanlaittoa, poltan kaikki pohjaan tai mokaan muuten. Rohkeutta perkele!

        Suunnitteleminen on lempipuuhaani, mutta olen malttamaton sielu, jolle useasti kaiken pitää olla heti, tässä ja nyt. Multa puuttuu pitkäjänteisyys ja sinnikkyys sitkeään työntekoon. Haaveena ois joskus mahdollisesti tulla yrittäjäksikin, mutta joo, ei näillä eväillä kovin heppoisesti :D

        Vai, että fiksu ja ajatteleva...No...Se on sekä vahvuuteni että heikkouteni. Ajattelen, mietin ja pohdiskelen...Toiseen viestiin viitaten, joku taisi kerran joskus sanoa, että mun suurin vihollinen on minä itse koska olen niin armoton ja ehdoton.


      • 13+9
        henzqh kirjoitti:

        Sydämelliset kiitokset vastauksestasi ja vinkeistäsi! :)

        Täytyy juu oppia hallitsemaan impulsiivista puoltani ja lopettaa päähänpistot. Elää vähemmän tunteiden tuomien viestien mukaan. Hankalaa se varmasti alkuun on, mutta kai siihen sitten tottuu. Mulla on terapiakontakti, siellä aion nostaa nääkin ongelmat esiin. Tiedän, ettei tuossa lääkkeiden popsimisessa olekaan järkeä. Se on ikään kuin pakokeino jonnekin muualle hetkeksi kun on hieman pöllyssä. Jännittäminen ainakin vähenee, mutta kuten tuolla jo eräs mainitsi, aikamoista skeidaahan esimerkiksi neuroleptit ovat liika-annostuksena.

        Osastolla oli jo puhetta, että mun täytyy ottaa taiteelliset kykyni käyttöön ja löytää joku harrastus. Runojen kirjoittaminen vaan alkaa jo tylsistyttää ja haluaisin kehittää itseäni siinäkin. Täytyy luopua vanhoista kaavoista, kaikella lailla. Ohjatut tunnit? Tarkoitatko jotain liikunnallista? Meillä on työpajalla pieni teatteriprojekti käynnistymässä, jossa olen mukana, mutta pelottaa esiintyminen ajatuksenakin. Täytyisi löytää jostain sitä rohkeutta vaan, yksi asia lisää mistä puhua terapiassa :D Haluaisin olla sosiaalisempi, mutta olen niin herkkä ja arka. Mua on kiusattu ja arvosteltu elämänhistoriani aikana melko paljon. Pelkään, että menen rikki jos teen pienenkin mokan vaikka järki sanoo, ettei siihen maailma kaadu.

        Ruokaa ollaan koitettu oppia laittamaan ja osaan tehdä sitä työpajallakin kun vaan viitsin, kuulemma...Siinäkin mulla on kai joku fobia, että pelkään, etten hallitse ruoanlaittoa, poltan kaikki pohjaan tai mokaan muuten. Rohkeutta perkele!

        Suunnitteleminen on lempipuuhaani, mutta olen malttamaton sielu, jolle useasti kaiken pitää olla heti, tässä ja nyt. Multa puuttuu pitkäjänteisyys ja sinnikkyys sitkeään työntekoon. Haaveena ois joskus mahdollisesti tulla yrittäjäksikin, mutta joo, ei näillä eväillä kovin heppoisesti :D

        Vai, että fiksu ja ajatteleva...No...Se on sekä vahvuuteni että heikkouteni. Ajattelen, mietin ja pohdiskelen...Toiseen viestiin viitaten, joku taisi kerran joskus sanoa, että mun suurin vihollinen on minä itse koska olen niin armoton ja ehdoton.

        Mitäs jos tekisit ravitsevia salaatteja alkuun, niitä ei voi polttaa pohjaan ja niistä saa oikein hyviä, kun vaan laittaa kaikkea hyvää sekaan?
        Koita jättää ruokavaliosta sokeri ja kahvi pois, niin ja se viina

        Mitä jos aloittaisit opettelemalla yhden asian kerrallaan ruuanlaittoa?

        Käy vaikka Lidlissä ostoksilla.
        Tässä yks ostoslista:
        -porkkanoita
        -kurkkua
        -tomaattia
        -salaattia
        -pakasteherneitä
        -pakastemaissia
        -tonnikalapurkki
        -ruisnäkkäriä paketillinen
        -juustoa
        -kananmunia
        -raejuustoa

        Tee salaatti pilkkomalla kaikki kasvikset ja sekoita ne keskenään.
        Sulata maissi ja herneet lävikössä vedessä. Laita ne salaattiin vasta kun ovat sulaneet.

        Älä lisää mitään muuta kuin vihanneksia salaatin sekaan. Se säilyy paremmin, kun siihen ei ole laitettu tonnikaloja, kastikkeita tai muita sekaan.

        Salaattia syödessäsi voit lisätä sekaan erillisistä purkeista tonnikalaa ja esim raejuustoa ja keittettyjä kananmunia.

        Lisukkeena näkkäriä juustolla.
        Näkkäri on siitä hyvä leipä ettei se pilaannu nopeasti ja siitä saa kuitua.

        Toi on hyvää ja terveellistä ruokaa. Ja ennen kaikkea helppoa valmistaa. Salaatti säilyy hyvin pari päivää jääkaapissa, joten sitä voi tehdä isomman satsin kerrallaan.
        Jos haluat jonkinlaista lihaa salaatin kanssa. Osta kaupasta kalaa, kanaa, possua tai nautaa ja paista lisukkeeksi. Ja voi salaattiin laittaa muitakin juttuja sekaan ihan oman maun mukaan.

        Kyllä sä onnistut, kunhan vaan päätät. Oot aika nuori vielä. Ihminen on aika usein vähän hukassa nuorena vielä. Moni muukin on samassa tilanteessa. Kyllä se siitä, kun vaan jaksaa uskoa ja tehdä asioita paremman huomisen puolesta.

        Hyvä kun sulla on harrastuksia ja kontakteja. Koita olla itsellesi armollinen.
        Joskus ahdistus johtuu siitä, kun kuormittaa itseään alkoholilla ja roskaruualla. Kun aloittaa kunnolisen elämän, keho alkaa parantua. Se ei käy heti, mutta pikkuhiljaa. Pitää antaa aikaa itselleen parantua.


      • 13+9
        13+9 kirjoitti:

        Mitäs jos tekisit ravitsevia salaatteja alkuun, niitä ei voi polttaa pohjaan ja niistä saa oikein hyviä, kun vaan laittaa kaikkea hyvää sekaan?
        Koita jättää ruokavaliosta sokeri ja kahvi pois, niin ja se viina

        Mitä jos aloittaisit opettelemalla yhden asian kerrallaan ruuanlaittoa?

        Käy vaikka Lidlissä ostoksilla.
        Tässä yks ostoslista:
        -porkkanoita
        -kurkkua
        -tomaattia
        -salaattia
        -pakasteherneitä
        -pakastemaissia
        -tonnikalapurkki
        -ruisnäkkäriä paketillinen
        -juustoa
        -kananmunia
        -raejuustoa

        Tee salaatti pilkkomalla kaikki kasvikset ja sekoita ne keskenään.
        Sulata maissi ja herneet lävikössä vedessä. Laita ne salaattiin vasta kun ovat sulaneet.

        Älä lisää mitään muuta kuin vihanneksia salaatin sekaan. Se säilyy paremmin, kun siihen ei ole laitettu tonnikaloja, kastikkeita tai muita sekaan.

        Salaattia syödessäsi voit lisätä sekaan erillisistä purkeista tonnikalaa ja esim raejuustoa ja keittettyjä kananmunia.

        Lisukkeena näkkäriä juustolla.
        Näkkäri on siitä hyvä leipä ettei se pilaannu nopeasti ja siitä saa kuitua.

        Toi on hyvää ja terveellistä ruokaa. Ja ennen kaikkea helppoa valmistaa. Salaatti säilyy hyvin pari päivää jääkaapissa, joten sitä voi tehdä isomman satsin kerrallaan.
        Jos haluat jonkinlaista lihaa salaatin kanssa. Osta kaupasta kalaa, kanaa, possua tai nautaa ja paista lisukkeeksi. Ja voi salaattiin laittaa muitakin juttuja sekaan ihan oman maun mukaan.

        Kyllä sä onnistut, kunhan vaan päätät. Oot aika nuori vielä. Ihminen on aika usein vähän hukassa nuorena vielä. Moni muukin on samassa tilanteessa. Kyllä se siitä, kun vaan jaksaa uskoa ja tehdä asioita paremman huomisen puolesta.

        Hyvä kun sulla on harrastuksia ja kontakteja. Koita olla itsellesi armollinen.
        Joskus ahdistus johtuu siitä, kun kuormittaa itseään alkoholilla ja roskaruualla. Kun aloittaa kunnolisen elämän, keho alkaa parantua. Se ei käy heti, mutta pikkuhiljaa. Pitää antaa aikaa itselleen parantua.

        Voi sitä käydä muuallakin kuin lidlissä. Käy lähikaupassasi :)

        Seuraa hieman kilohintoja. Niitä vertailemalla löydät edullisimmat vaihtoehdot.


      • 13+9
        13+9 kirjoitti:

        Voi sitä käydä muuallakin kuin lidlissä. Käy lähikaupassasi :)

        Seuraa hieman kilohintoja. Niitä vertailemalla löydät edullisimmat vaihtoehdot.

        Niin ja muutama sana vielä.
        Todella harmillista kuula, että sua on kiusattu. Se ei ole millään tavalla sun vika tiedäthän? Kiusaajilla on iso vika päässä, kun ne kiusaa. Todella harmillista heidän uhreilleen. Toivottavasti näin aikuisella iällä sun ei tarvi kokea enää kiusaamista.

        Hienoa, kun olet siinä teatteriprojekstissa. Se ei haittaa, jos jännittää. Voi sanoa, että nyt minä kyllä jännitän pahasti, mutta haluan yrittää. Kun ihmisille sanoo sen ääneen, he ehkä ymmärtävät paremmin. Jos eivät ymmärrä, jälleen ovat jollain tavalla päästään vajaita. On todella hienoa, että olet jännityksesi kanssa mennyt kyseiseen harrasteryhmään. Siitä on hyvä aloittaa. Voit vaikka pyytää jotain rooleja, joissa on lyhyet vuorosanal alkuun.

        Kyllä mä uskon, että sä vielä pärjäät todella hyvin. Ei saa antaa kiusaajien lannistaa.
        Moni näyttelijä ja puhuja on kärsinyt pahasta esiintymispelosta.

        Niin ja herkkä ja arka saa olla. Hyvä kun kuitenkin menet mukaan ryhmiin. Siitä se sosiaalistuminen pikkuhiljaa alkaa. Älä vaadi itseltäsi mitään siinä asiassa. Tee yksi pieni asia kerrallaan. Kyllä se siitä.
        Älä lannistu.

        Kaikkea hyvää sinulle :) Muista pitää lippu korkealla! Kohtele itseäsi hyvin fyysisesti ja psyykkisesti.
        Olet varmasti todella kiva tyyppi ja kaltaisiasi ihmisiä tarvitaan tässä maailmassa paljon monessa paikassa. Joskus on rankkaa, mutta ei saa lannistua. Asiat järjestyy :) Kevätkin on tulossa.

        Muista pitää kehostasikin huoli liikkumallakin. Pistä kuulokkeet korville, kuuntele vaikka radiota tai jotakin musiikkilaitetta ja mene kävelylenkille viikottain. Voit juostakin jossakin vaiheessa, jos siltä tuntuu.
        Ennen kaikkea tee kaikenlaisia juttuja mitkä tuntuvat sinusta hyviltä.


      • 13+9 kirjoitti:

        Niin ja muutama sana vielä.
        Todella harmillista kuula, että sua on kiusattu. Se ei ole millään tavalla sun vika tiedäthän? Kiusaajilla on iso vika päässä, kun ne kiusaa. Todella harmillista heidän uhreilleen. Toivottavasti näin aikuisella iällä sun ei tarvi kokea enää kiusaamista.

        Hienoa, kun olet siinä teatteriprojekstissa. Se ei haittaa, jos jännittää. Voi sanoa, että nyt minä kyllä jännitän pahasti, mutta haluan yrittää. Kun ihmisille sanoo sen ääneen, he ehkä ymmärtävät paremmin. Jos eivät ymmärrä, jälleen ovat jollain tavalla päästään vajaita. On todella hienoa, että olet jännityksesi kanssa mennyt kyseiseen harrasteryhmään. Siitä on hyvä aloittaa. Voit vaikka pyytää jotain rooleja, joissa on lyhyet vuorosanal alkuun.

        Kyllä mä uskon, että sä vielä pärjäät todella hyvin. Ei saa antaa kiusaajien lannistaa.
        Moni näyttelijä ja puhuja on kärsinyt pahasta esiintymispelosta.

        Niin ja herkkä ja arka saa olla. Hyvä kun kuitenkin menet mukaan ryhmiin. Siitä se sosiaalistuminen pikkuhiljaa alkaa. Älä vaadi itseltäsi mitään siinä asiassa. Tee yksi pieni asia kerrallaan. Kyllä se siitä.
        Älä lannistu.

        Kaikkea hyvää sinulle :) Muista pitää lippu korkealla! Kohtele itseäsi hyvin fyysisesti ja psyykkisesti.
        Olet varmasti todella kiva tyyppi ja kaltaisiasi ihmisiä tarvitaan tässä maailmassa paljon monessa paikassa. Joskus on rankkaa, mutta ei saa lannistua. Asiat järjestyy :) Kevätkin on tulossa.

        Muista pitää kehostasikin huoli liikkumallakin. Pistä kuulokkeet korville, kuuntele vaikka radiota tai jotakin musiikkilaitetta ja mene kävelylenkille viikottain. Voit juostakin jossakin vaiheessa, jos siltä tuntuu.
        Ennen kaikkea tee kaikenlaisia juttuja mitkä tuntuvat sinusta hyviltä.

        Ihanaa! Kiitoksia kaikista vinkeistä ja avuista...oikeasti! Tuntuu, ettei tää maailma ookaan niin kylmä ja kolkko paikka vaan täällä on ihmisiä jotka jeesaa, vaikka sitten foorumin välityksellä :'D

        Kiusaamisen aiheina on olleet mun ylipaino, koulumenestys ja "homomainen käytös". Myöhemmin oon tullut kaapista ja saanut kyllä aika paljon rispektiä, mutta ajoittain vieläkin pelottaa ihmisten suhtautuminen. Sanotaan, ettei asiasta tarvii tehdä numeroa, mutta kyllä tää tuntuu olevan niin keskeinen ja iso asia tässä yhteiskunnassa ja henk.koht. elämässä ettei sitä voi paljoa piilotella. Tänään juttelin mutsin kaa ja kerroin pelkääväni jatkuvasti, että mut tuomitaan ongelmieni ja suuntautumiseni takia. Se liittyy traumataustaan eikä se ole järkeen perustuvaa, tiedetään...Mutta tosi ikävää ja kuluttavaa jatkuvasti miettiä miten sanat ja teot asetan.

        http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/kahvihuoneen_kammo_45485.html#media=45488

        Olen joskus katsonut tuon videon uudestaan ja uudestaan koska aihe liippaa niin läheltä mua. Oon koittanut apinoida jotain vinkkejä ja hakea jotain apuja siitä. Mutta oikea paikka asian puimiseen on varmasti terapia. Terapeutti kysyi multa viimeksi, että mitä mä siltä odotan. Mä vastasin, että haluaisin saada rakennettua itselleni terveen itsetunnon, jota mulla ei kerta kaikkiaan ole. Mutta itsensä piiskaamistakin se jonkin verran vaatii, tiedän vanhasta kokemuksesta. On vain haettava itsensä mukaan kiperiin tilanteisiin, joissa pelottaa. Myönteiset kokemukset sitten nostattaa mielialaa ja palkitsemisjärjestelmä vaikuttaa itsetuntoon. En vain tiedä miksi olen näin romuna taas...Tiedän, ettei mua enää vanhat kiusaajat vaani ja mulle on annettu tilaa hengittää, mutta silti vanhat muistot kolkuttaa ja vaadin itseltäni liikaa, yritän käyttäytyä mahdollisimman korrektisti. Katson jatkuvasti miten mun vaatteet on, miten puhun ja elehdin jne...Arvaatte varmaan kuinka työlästä se toisinaan on. Kai mulla on jatkuva tarve itsellenikin todistaa, että olen pärjäävä ja hienostunut yksilö.

        Ja kiitos vielä kerran! :) Mulla on nyt niin hyvä mieli...hihi. Ai niin, kevät tosiaan! Kesästä puhumattakaan :D Mutta täytyy pitää pullon korkkia enempi kiinni. Musiikista on tullut mulle myös yksi henkireikä, rakastan basson jytkettä ja rytmin pauhetta. Silloin tunnen olevani elossa :)


    • 8+11

      Ei pahalla, mutta tekstisi vaikuttaa siltä kuin itse aiheuttaisit itsellesi suurimmat ongelmat.
      Kaikenlisäksi tuo lääkkeiden popsimisesi on järjetöntä kerta vedät vain jotain neuroleptejä ja masennuslääkkeitä. Mitkä ihmeen kiksit niistäkin saat? Pyydä ensi kerralla rauhoittavia.

    • Lonely Soul

      Ei mikään ihme jos olet "sekaisin kuin juopunut", jos vedät niitä lääkeövereitä... Luovu niistä, ja pyri terveisiin elämäntapoihin. Paneudu enemmän harrastuksiisi, kuten runojen kirjoittamiseen ja piirtämiseen. Tuollaiset harrastukset ovat tärkeä tukipilari, jos on ongelmia. Aspergeria sinulla ei ehkä ole, jos sinulla on sosiaaliset taidot hallinnassa. Tai jos on, voi olla, että olet keskivertoa älykkäämpi yksilö, ja kykenet korvaamaan vaistonvaraiset "oikeat" sosiaaliset reaktiot tietoisesti opituilla oikeilla reaktioilla. Kiusaajista ei kannata välittää. Kiusaajat ovat yleensä mitättömiä, keskinkertaisia yksilöitä, jotka pyrkivät ylentämään itseään muita alentamalla. Paras keino heidän mitätöimisekseen on itsensä kehittäminen ja sitä kautta tuleva menestys.

    • Kiitos Lonely Soul viestistäsi :)

      Tuntuu, että on ehkä kirjoitettava taas tänne...nyt se sitten meinaan tuli. Epikriisi sairaalasta. Diagnoosit;

      * F41.2 Sekamuotoinen ahdistuneisuus ja masennustila
      * F60.9 Määrittämätön persoonallisuushäiriö (kypsymättömiä, riippuvaisia ja epävakaita piirteitä)

      Jotenkin se kuitenkin säikäyttää, että sulla on yhtäkkiä persoonallisuushäiriö vaikka sitä on osattukin moneen kertaan epäillä. Sanoin osastollakin, että tunnistan itsessäni vahvoja epävakaan persoonallisuuden merkkejä. Ilmeisesti tuo on jopu epävakaan ja riippuvan sekamuoto sitten. Sairaalassa ensin sanottiin, ettei epävakaata edes haluta diagnosoida mulle koska se on niin suuri mörkö, mutta ylilääkärin rohkeus on näemmä riittänyt. Mutta joo...hivenen ahdistaa ja pelottaa tulevaisuus. Tää nyt on ainakin pakko ottaa ylihuomenna terapiassa esille, ADD-epäilyjen lisäksi. Tuntuu, että mä olen kokonaisuutena muutenkin loputon savotta :D Todellinen moniongelmainen...

      Jonkinlaista vertaistukea kyllä varmaan sisimpäni kaipaa. Tuntuu vaan, että oon jo niin erikoinen kokonaisuus, että kaadun omaan mahdottomuuteeni.

      • 10+9

        Tässä diagnoosisi:

        F60.4 Huomionhakuinen persoonallisuus


      • 10+9 kirjoitti:

        Tässä diagnoosisi:

        F60.4 Huomionhakuinen persoonallisuus

        Jaahas...ja millähän perusteella? Keittiöpsykologiaa...

        Joo, myönnetään ehkä joskus kaipaan huomiota ja se on varmaan ihan normaalia, mutta pikemminkin tunnen olevani riippuvainen ja ailahteleva.


      • Lonely Soul
        henzqh kirjoitti:

        Jaahas...ja millähän perusteella? Keittiöpsykologiaa...

        Joo, myönnetään ehkä joskus kaipaan huomiota ja se on varmaan ihan normaalia, mutta pikemminkin tunnen olevani riippuvainen ja ailahteleva.

        Älä välitä noista syyllistäjistä. Niiden ainoa tavoite on ylentää itse sosiaalisessa hierarkiassa alentamalla toista, esim. syyllistämisen kautta. Jouduin kokemaan itse tämän saman, kun aloin ruotia ongelmiani ja tuntemuksiani Iltalehden keskustelupalstalla "Mitä sinulle kuuluu tänään?" -ketjussa. Sain heti "hyeenat" kimppuuni syyttelemään minua itsekeskeiseksi ihmiseksi, vaikka olin jo moneen kertaan selittänyt, että haluan kirjoittaa tuntemuksistani julkisesti, koska tällainen tuntuu vahvistavan omien havaintojen ja oivallusten merkityksellisyyttä.

        Olet tosiaan erikoinen ja monimuotoinen tapaus. Ole siitä ylpeä, se on vahvuutesi.


      • äly_hoi_älä_jätä
        Lonely Soul kirjoitti:

        Älä välitä noista syyllistäjistä. Niiden ainoa tavoite on ylentää itse sosiaalisessa hierarkiassa alentamalla toista, esim. syyllistämisen kautta. Jouduin kokemaan itse tämän saman, kun aloin ruotia ongelmiani ja tuntemuksiani Iltalehden keskustelupalstalla "Mitä sinulle kuuluu tänään?" -ketjussa. Sain heti "hyeenat" kimppuuni syyttelemään minua itsekeskeiseksi ihmiseksi, vaikka olin jo moneen kertaan selittänyt, että haluan kirjoittaa tuntemuksistani julkisesti, koska tällainen tuntuu vahvistavan omien havaintojen ja oivallusten merkityksellisyyttä.

        Olet tosiaan erikoinen ja monimuotoinen tapaus. Ole siitä ylpeä, se on vahvuutesi.

        Ei varmaan kannattaisi julkisesti ruotia ongelmiaan. Johan sen sanoo järkikin.

        Minulla ei ole mitään tavoitteita, kerroin vain faktan ja heti ollaan torjumassa totuutta.


      • Kiitos jälleen kommenteista :) Kyllä mua jälkeen päin kyllä on vähän mietityttänyt kannattaako näin julkisesti täällä jutella. Mutta avoimuus on se mun juttu vaan...Ja toivon, että tästä ketjusta on ollut jollekin apua ja hyötyä, mahdollisesti. En jaksa enää hävetä mun toilailuja...

        Kävin juuri terapiassa ja kerroin pahoista tavoistani ja oloistani. Terapeutti oli sitä mieltä, että nyt on akuutti tapaus kyseessä ja määräsi rauhoittavaa, Temestaa koska se on mennyt mulla joskus ja oon ollut siihen tyytyväinen. Tässä pienimuotoisessa kriisissä koen nyt tarvitsevani jotain. Terapeutti oli myös sitä mieltä, että koska oon syönyt noin paljon venlafaksiinia, on se osasyy mun levottomuuteen ja hermostuneisuuteen. Lääkkeen haitat on kumonneet lääkkeen hyödyt. En tiedä sitten oliko toi joku silmänkääntötemppu, jotta lopettaisin mokomat touhut, mutta tahdon ainakin uskoa häntä.

        Läheisilleni ja muutamalle muulle olen kertonut persoonallisuusdiagnoosistani. He neuvoivat ottamaan asian rauhallisesti, ja totesivat, että sehän on hoidon kannalta vaan hyvä juttu ja, että kukapa meistä nyt niin täydellinen persoonallisuudeltaan ois.

        Nyt on ihan hyvä ja tasapainoinen fiilis kun on saanut purettua ajatuksiaan taas vaihteeksi ^_^


    • Hyvää vointia!

      Ystäväni sai vasta aikuisena ADHD-diagnoosin. Hän on myös bipolaarinen, vaikka ei vaikuta kovin ailahtelevalta, mutta hänellä on nuoruudessaan ollut itsemurhayrityksiä. Myöhemmin sekoitti päänsä alkoholilla. Nyt hän on raitis ja onnellinen, sillä diagnoosi toi myös vertaisryhmän ja terapiaa sekä harrastuksen syventymisen. Se tuottaa iloa enemmän kuin alkoholi.

      Jotenkin yhdistin, että ole tkovin samanoloinen, vaikka ystäväni on nainen.

      Hae vertaistukea nettiryhmistä, siellä tutustuu oman alueen muihin ongelmaisiin ja paras tuki tulee ehkä sieltä.

      Mutta pyri saamaan myös tuo ADHD-diagnoosi varmistettua ja sitä kautta sinua voidaan auttaa.

      ADHD -oireita vähentää oikea ruokavalio. Vähän sokeria ja nopeita hiilihydraatteja, mutta runsaasti kalaöljyä sekä muita luonnollisia rasvoja. Ei yhtään lisäaineita, jotka saattavat aiheuttaa hyperaktiivisuutta (mm. väriaineet).

      Onnea ja menestystä! Luota itseesi!

      Opettele rauhoittuminen, joogaa tai opettele itsesuggestiota!

    • Moi vielä kaikille...ajattelin kirjoittaa

      Tää mun elämä on aikamoista vuoristorataa. Viime viikko oli täyttä paskaa ja tää ollut melkoista onnen ja syövereiden sekamelskaa. Toissapäivänä lähetin maistraattiin vihdoin päätökseni, että haluan vaihtaa sukunimeäni. En halua olla osana kylmäkiskoisten ja epäempaattisten ihmisten "sukua". Eilen olin pajalla ja olin todella iloinen ja pirteä, sitten lähdimme katsomaan teatteria ja musta tuli levoton. En meinannut pysyä paikallani siellä kunnolla, jalat vaihtelivat asentoa ja katse harhaili. Kävelin kotiin kaverin seurassa ja puhuimme kaikesta, avauduin muunmuassa että mulla on persoonallisuushäiriö. Sitten se alkoi...järjetön ahdistus ja paniikki. Mun piti mennä ruokakauppaan, mutta sekosin. Olin koneella, peiton alla, jalat tärisi...Pelkäsin, että kuolen jos lähden kadulle. Yritin soitella ihmisiä läpi ahdistuksissani, jotain apua sain. Sitten kuitenkin päädyin viiltelemään itseäni. Poikakaverin soitto pelasti mut, mulle tuli turvallisuuden tunne ja se, että joku välittää. Sitten rauhoituin ja sain lopetettua hysteeriset itkukohtaukset.

      Tänään olin melko pirteä kun kävimme messuilla parin pajalaisen kaa ohjaajan luotsaamina. Siellä oli ihan mukavaa, en saanut paniikkikohtausta vaikka yhtäkkiä yläkertaan tultuani vastassa oli melu, ihmiset ja iso tila. Kaikki meni ihan hyvin ja siellä oli todella hauskaa, bändikin esiintyi. Kotiin tultuani alkoi taas tää levottomuus, en pystynyt istumaan tuolissa vaan mun oli tultava sängylle masiinan kanssa. Otin pari Ketipinoria rauhoitukseen. Taas samaa oiretta, jalat tärisee ja järki ei pysy päässä. Ei sentään paniikkia, että joku nirhaa mut, mutta pelko, ettei tilanne pysy kasassa. Ja tätä tunnetta tulee nimenomaan jos mulla ei ole vaativaa, haastavaa tekemistä tai sosiaalista kontaktia jonkun kaa. Olenko läheis- tai kokemusriippuvainen? En osaa rauhoittua?

      Välillä tuntuu, että elämä on yhtä vuoristorataa. Terveisin tabu, joka ei ollut pilleri...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      310
      3473
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1659
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1389
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1280
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1183
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      175
      1110
    Aihe