Miksi automaatti on niin kallis

haluan automaatin

Ihmettelen että miksi monessa automallissa automaattivaihteinen on paljon kalliimpi kuin manuaalivaihteinen.
Esimerkiksi uusi Kia Sportage manuaalilla hinnat alkaen 24990 mutta automaattina alkaen 36489. Myös Mazda CX-5 manuaalina 34045 ja automaattina 40445.
Näissä molemmissa halvin manuaali on 2-vetoinen ja halvin automaatti on 4-vetoinen, miksei etuvetoista voi tehdä tai myydä suomessa automaattina?
Käytetyissä taas esimerkiksi Mersu B-malli 2012/2013 automaattina noin 3000e kalliimpi kuin manuaali, tuskin oli uutena noin suuri ero näiden välillä.

58

860

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kdekke

      osta voyager

    • jurpå

      Koska olemme autoilun kehitysmaa ja verotuksen ihannemaa.

    • yhdentekevää

      Ehkä sinulla on muita prioriteettejä kuin siirtyminen paikasta A paikkaan B kohtuullisessa ajassa kohtuullisen mukavasti ja ilman suuria kuluja? Tällaiseen automaattiasiaan ei suuri osa ihmisistä kauheasti kiinnitä huomiota. Minulla on ollut tasan yksi automaattivaihteinen auto, koska se oli edullinen ostaa. Autoilun käytännön tavoitteiden takia on lähes yhdentekevää, onko automaatti vai ei.

      Suosittelen olematta kiinnittämään suuresti huomiota tällaisiin yhdentekeviin asioihin.

      • Automaattifani

        Automaatti tekee autoilun niin paljon mukavammaksi, ettei kukaan joka sen on kokenut voi väittää sitä yhdentekeväksi asiaksi.

        Mitä tuohon hintaan tulee, aloittaja vertaili "alkaen-hintaisia" malleja aivan eri malleihin! Samojen mallien automaatin ja manuaalin hintaero on ehkä tonnin luokkaa, joskus jollakin merkeillä tarjoushinta saattaa olla sama. Käytetyissä voi vieläkin saada automaatin jopa halvemmalla kuin vastaavan manuaalin, eläköön ennakkoluulot.


      • yhdentekevää
        Automaattifani kirjoitti:

        Automaatti tekee autoilun niin paljon mukavammaksi, ettei kukaan joka sen on kokenut voi väittää sitä yhdentekeväksi asiaksi.

        Mitä tuohon hintaan tulee, aloittaja vertaili "alkaen-hintaisia" malleja aivan eri malleihin! Samojen mallien automaatin ja manuaalin hintaero on ehkä tonnin luokkaa, joskus jollakin merkeillä tarjoushinta saattaa olla sama. Käytetyissä voi vieläkin saada automaatin jopa halvemmalla kuin vastaavan manuaalin, eläköön ennakkoluulot.

        > Automaatti tekee autoilun niin paljon mukavammaksi, ettei kukaan joka sen on kokenut voi väittää sitä yhdentekeväksi asiaksi.

        ??? Luetko edes kirjoituksia, johon vastaat? Minulla oli automaattivaihteinen auto (pari vuotta), kuten kirjoitin. Ja minä sanoin, että se automaattivaihteisuus on yhdentekevä asia.


      • happamat marjat
        yhdentekevää kirjoitti:

        > Automaatti tekee autoilun niin paljon mukavammaksi, ettei kukaan joka sen on kokenut voi väittää sitä yhdentekeväksi asiaksi.

        ??? Luetko edes kirjoituksia, johon vastaat? Minulla oli automaattivaihteinen auto (pari vuotta), kuten kirjoitin. Ja minä sanoin, että se automaattivaihteisuus on yhdentekevä asia.

        > Ja minä sanoin, että se automaattivaihteisuus on yhdentekevä asia.

        Kun on köyhä, kannattaa tosiaan selittää pihlajanmarjat happamiksi.

        Käsin tiskaten tulee puhtaamaa = APK on turha.

        Nyrkkipyykkäys on fiksumpaa kuin konepesu.

        Rattaiden hämmentäminen käsin on fiksumpaa.. ;-D


      • Automaattifani
        yhdentekevää kirjoitti:

        > Automaatti tekee autoilun niin paljon mukavammaksi, ettei kukaan joka sen on kokenut voi väittää sitä yhdentekeväksi asiaksi.

        ??? Luetko edes kirjoituksia, johon vastaat? Minulla oli automaattivaihteinen auto (pari vuotta), kuten kirjoitin. Ja minä sanoin, että se automaattivaihteisuus on yhdentekevä asia.

        Luin juttusi ja huomioin Sinun kokeilleen automaattia, mikset siitä pitänyt on vain Sinun asiasi, minä taas olen monesta suusta kuullut ettei automaatin jälkeen enää käsin hämmennettävät kiinnosta. Sinun henkilökohtainen mielipiteesi ei ole yleispätevä totuus.


      • arvostuskysymyksiä
        happamat marjat kirjoitti:

        > Ja minä sanoin, että se automaattivaihteisuus on yhdentekevä asia.

        Kun on köyhä, kannattaa tosiaan selittää pihlajanmarjat happamiksi.

        Käsin tiskaten tulee puhtaamaa = APK on turha.

        Nyrkkipyykkäys on fiksumpaa kuin konepesu.

        Rattaiden hämmentäminen käsin on fiksumpaa.. ;-D

        Niin onko se sitten köyhyyttä mutta useimmilla on joku budjetti jonka puitteissa autovalinta täytyy tehdä. Valinnat on sitten pitkälti henkilökohtaisia arvostuskysymyksiä. Itselläni ei ole mitään automaattia vastaankaan (jonkun verran niillä tullut ajeltua), mutta aika moni muu asia menee autossa automaatti/manuaali -valinnan edelle. Itse sen parin-kolmen tonnin lisähinnan sijoitan automaatin sijaan mieluummin esim. isompaan koneeseen tai muuhun varusteluun, joku muu voi taas tehdä täysin toisinpäin.


      • yhdentekevää
        Automaattifani kirjoitti:

        Luin juttusi ja huomioin Sinun kokeilleen automaattia, mikset siitä pitänyt on vain Sinun asiasi, minä taas olen monesta suusta kuullut ettei automaatin jälkeen enää käsin hämmennettävät kiinnosta. Sinun henkilökohtainen mielipiteesi ei ole yleispätevä totuus.

        Teit yleistyksen, jonka mukaan kukaan automaattivaihteisen auton kokenut ei voi väittää automaattivaihteisuutta yhdentekeväksi asiaksi. Sanoin, että minä olen kokenut ja väitän, että näin on. Tässä ei ole kysymys siitä, ettei henkilökohtainen mielipiteeni ole yleispätevä totuus, vaan siitä että väitteesi on kokonaisuudessaan kumottu yhdelläkin vastaväitteellä, jonka kerroin. Onkin hämmentävää, että jatkat asiasta puhumista väitteesi kumoamisen jälkeen.

        En myöskään vain "kokeillut", vaan ajoin sillä autolla kaikki ajoni 2 vuoden ajan. Ihan hyvä auto, muttei automaattivaihteisto minua säväyttänyt.


      • Automaattifani
        yhdentekevää kirjoitti:

        Teit yleistyksen, jonka mukaan kukaan automaattivaihteisen auton kokenut ei voi väittää automaattivaihteisuutta yhdentekeväksi asiaksi. Sanoin, että minä olen kokenut ja väitän, että näin on. Tässä ei ole kysymys siitä, ettei henkilökohtainen mielipiteeni ole yleispätevä totuus, vaan siitä että väitteesi on kokonaisuudessaan kumottu yhdelläkin vastaväitteellä, jonka kerroin. Onkin hämmentävää, että jatkat asiasta puhumista väitteesi kumoamisen jälkeen.

        En myöskään vain "kokeillut", vaan ajoin sillä autolla kaikki ajoni 2 vuoden ajan. Ihan hyvä auto, muttei automaattivaihteisto minua säväyttänyt.

        Teit yleistyksen jonka mukaan SINÄ pidät automaattia yhdentekevänä, siis kaikkien toistenkin on pidettävä! Tarkennan omaa väitettäni: useat automaattia kokeilleet eivät enää kiinnostu "hämmennettävistä". Väitettäni siis ei ole kumottu KOKONAISUUDESSAAN.
        Ei enää aihetta enempään.


      • Kysyn_vaan
        arvostuskysymyksiä kirjoitti:

        Niin onko se sitten köyhyyttä mutta useimmilla on joku budjetti jonka puitteissa autovalinta täytyy tehdä. Valinnat on sitten pitkälti henkilökohtaisia arvostuskysymyksiä. Itselläni ei ole mitään automaattia vastaankaan (jonkun verran niillä tullut ajeltua), mutta aika moni muu asia menee autossa automaatti/manuaali -valinnan edelle. Itse sen parin-kolmen tonnin lisähinnan sijoitan automaatin sijaan mieluummin esim. isompaan koneeseen tai muuhun varusteluun, joku muu voi taas tehdä täysin toisinpäin.

        "Itse sen parin-kolmen tonnin lisähinnan sijoitan automaatin sijaan mieluummin esim. isompaan koneeseen tai muuhun varusteluun, joku muu voi taas tehdä täysin toisinpäin."

        Miksi pitäisi olla isompi kone? Suomessa ei saa ajaa kuin max. 120 kilsaa tunnissa. Siihen jokainen auto pystyy. Mitä se hyödyttää vaikka pääisi kolmeasataa, kortti lähtee vähemmästäkin. Isompi kone on täysin turha ja tarpeeton.


      • E220_CDI
        Kysyn_vaan kirjoitti:

        "Itse sen parin-kolmen tonnin lisähinnan sijoitan automaatin sijaan mieluummin esim. isompaan koneeseen tai muuhun varusteluun, joku muu voi taas tehdä täysin toisinpäin."

        Miksi pitäisi olla isompi kone? Suomessa ei saa ajaa kuin max. 120 kilsaa tunnissa. Siihen jokainen auto pystyy. Mitä se hyödyttää vaikka pääisi kolmeasataa, kortti lähtee vähemmästäkin. Isompi kone on täysin turha ja tarpeeton.

        Onneksi Automaattifani peruutti sen verran alkuperäisestä kannastaan, ettei automaatti ole enää "kaikille" vaan "useille" mieluinen. Juuri näinhän se menee.

        Minulle automaatti on vain yksi varuste muiden joukossa ja joka kerta auton vaihtuessa automaatti tuntuu manuaalin jälkeen vähän aikaa polkuautolta ja päinvastoin. Perheessä on siis ollut yli 20 vuoden ajan molempia sekaisin, joten ehkäpä meilläkin asuu useita kuljettajia, jotka voivat ajaa kummalla vaan, mutta kokonaisuus ratkaisee.

        Isompi moottori on aivan samanlainen juttu. Vähemmälläkin pärjää, mutta ei siitä mitään haittaakaan ole. Mukavuuskysymyksiä molemmat, ja ajotilanne ratkaisee minkä eduksi se mukavuus kääntyy.


      • yhdentekevää
        Automaattifani kirjoitti:

        Teit yleistyksen jonka mukaan SINÄ pidät automaattia yhdentekevänä, siis kaikkien toistenkin on pidettävä! Tarkennan omaa väitettäni: useat automaattia kokeilleet eivät enää kiinnostu "hämmennettävistä". Väitettäni siis ei ole kumottu KOKONAISUUDESSAAN.
        Ei enää aihetta enempään.

        > Teit yleistyksen jonka mukaan SINÄ pidät automaattia yhdentekevänä,

        ??? Jonkun pitäisi hiukan miettiä, mitä yleistys tarkoittaa... Ja vääristelet kirjoittamistani keksimällä yhteyksiä, joita kirjoituksessani ei ollut.

        > siis kaikkien toistenkin on pidettävä!

        En väittänyt tällaista. Ainoastaan, että suurelle osalle se on yhdentekevä asia, ja sitä paitsi annoin asialle rajoitteita. Voi hyvinkin esimerkiksi olla, että suuresta osasta ihmisistä on mukavaa, ettei kaupunkiliikenteessä tarvitse vaihdella vaihteita. Ihan sama, en tehnyt yleistystä KAIKISTA TOISISTA. Kehotan lukemaan ajatuksella, mitä muut kirjoittavat.

        > Tarkennan omaa väitettäni: useat automaattia kokeilleet eivät enää kiinnostu "hämmennettävistä". Väitettäni siis ei ole kumottu KOKONAISUUDESSAAN.

        Tätä UUTTA väitettäsi ei ole kumottu. VANHA väitteesi sen sijaan on. Siihen riitti ihan yksinkertaisesti se, että minusta, joka olen kokenut automaatin, automaattivaihteisuus on yhdentekevä asia. Kehotan lukemaan ajatuksella, mitä muut kirjoittavat.

        Älä myöskään vääristele muiden, tai itsesi, sanomisia! Se ei ole kivaa.


      • agddsggsd
        Automaattifani kirjoitti:

        Teit yleistyksen jonka mukaan SINÄ pidät automaattia yhdentekevänä, siis kaikkien toistenkin on pidettävä! Tarkennan omaa väitettäni: useat automaattia kokeilleet eivät enää kiinnostu "hämmennettävistä". Väitettäni siis ei ole kumottu KOKONAISUUDESSAAN.
        Ei enää aihetta enempään.

        Automaatti on apuväline jos ei itse osaa vaihtaa vaihteita.
        Sopii invalideille.

        Käytettynä näistä ei sitten pääse eroon millään.


      • arvostuskysymyksiä
        Kysyn_vaan kirjoitti:

        "Itse sen parin-kolmen tonnin lisähinnan sijoitan automaatin sijaan mieluummin esim. isompaan koneeseen tai muuhun varusteluun, joku muu voi taas tehdä täysin toisinpäin."

        Miksi pitäisi olla isompi kone? Suomessa ei saa ajaa kuin max. 120 kilsaa tunnissa. Siihen jokainen auto pystyy. Mitä se hyödyttää vaikka pääisi kolmeasataa, kortti lähtee vähemmästäkin. Isompi kone on täysin turha ja tarpeeton.

        Makuasioita jälleen, mutta mielestäni isompi/tehokkaampi kone tekee ajamisesta ja esim. ohituksista kaikin puolin miellyttävämpää ja jouhevampaa, vaikka pienemmälläkin moottorilla sen 120 km/h helposti pääsee.


      • Automaattifani
        agddsggsd kirjoitti:

        Automaatti on apuväline jos ei itse osaa vaihtaa vaihteita.
        Sopii invalideille.

        Käytettynä näistä ei sitten pääse eroon millään.

        Nythän typeryyden murjaisit! Esim U.S.A:n kymmenistä miljoonista autoista on ehkä reilut 90% automaatteja! On siellä tosi paljon invalideja. Se ettei kepinhämmennys kiinnosta ei tietystikään tarkoita sitä ettei sitä osaisi, Se nyt vain on ihan turhaa, koska muitakin keinoja on keksitty. Myöskin toinen väitteesi on täyttä huuhaata, omakohtainen kokemukseni oli, että automaatteja piti metsästää naapurikaupunkeja myöten, ja jos löysi lupaavan yksilön, se vietiin heti, jos jäi miettimään kauppaa.


      • Automaattifani
        yhdentekevää kirjoitti:

        > Teit yleistyksen jonka mukaan SINÄ pidät automaattia yhdentekevänä,

        ??? Jonkun pitäisi hiukan miettiä, mitä yleistys tarkoittaa... Ja vääristelet kirjoittamistani keksimällä yhteyksiä, joita kirjoituksessani ei ollut.

        > siis kaikkien toistenkin on pidettävä!

        En väittänyt tällaista. Ainoastaan, että suurelle osalle se on yhdentekevä asia, ja sitä paitsi annoin asialle rajoitteita. Voi hyvinkin esimerkiksi olla, että suuresta osasta ihmisistä on mukavaa, ettei kaupunkiliikenteessä tarvitse vaihdella vaihteita. Ihan sama, en tehnyt yleistystä KAIKISTA TOISISTA. Kehotan lukemaan ajatuksella, mitä muut kirjoittavat.

        > Tarkennan omaa väitettäni: useat automaattia kokeilleet eivät enää kiinnostu "hämmennettävistä". Väitettäni siis ei ole kumottu KOKONAISUUDESSAAN.

        Tätä UUTTA väitettäsi ei ole kumottu. VANHA väitteesi sen sijaan on. Siihen riitti ihan yksinkertaisesti se, että minusta, joka olen kokenut automaatin, automaattivaihteisuus on yhdentekevä asia. Kehotan lukemaan ajatuksella, mitä muut kirjoittavat.

        Älä myöskään vääristele muiden, tai itsesi, sanomisia! Se ei ole kivaa.

        Ei se tyhjänpäiväinen pilkunnussiminenkaan ole kivaa...


      • Ohitetaanmaailmapelastuu
        arvostuskysymyksiä kirjoitti:

        Makuasioita jälleen, mutta mielestäni isompi/tehokkaampi kone tekee ajamisesta ja esim. ohituksista kaikin puolin miellyttävämpää ja jouhevampaa, vaikka pienemmälläkin moottorilla sen 120 km/h helposti pääsee.

        Esim juuri tänään, täällä kotiseudullani, eräs ohittaja mälläsi itsensä rekan keulaan, koska hänen ohituksensa oli kaikin puolin miellyttävä ja jouheva!


      • yhdentekevää
        Automaattifani kirjoitti:

        Ei se tyhjänpäiväinen pilkunnussiminenkaan ole kivaa...

        Ei ole tyhjänpäiväistä, eikä pilkunnussimista. Ilmeisesti se, että kirjoittaa, mitä sylki suuhun tuo aivot tyhjinä, on joillekin kivuuden huippu. Ja vielä yritetään räpiköidä ja vääristellä, mitä on tullut sanottua. Mut joo, tervejärkiset näkee kyllä, miten kauhiasti pelkäät myöntää olleesi väärässä ja kirjoittaneesi roskaa.

        Aika kauhiaa olla sie... Varmaan mietit jo, miten voit kumota sanomisiasi heittämällä väheksyviä kommentteja minusta. Anna mennä vaan! Mikä sankari! Jääköön sitten tästäkin "dialogista" siun viimeiset hömelöt sanasi, kun et asiatasolla halunnut/osannut pysyä.


      • Automaattifani
        yhdentekevää kirjoitti:

        Ei ole tyhjänpäiväistä, eikä pilkunnussimista. Ilmeisesti se, että kirjoittaa, mitä sylki suuhun tuo aivot tyhjinä, on joillekin kivuuden huippu. Ja vielä yritetään räpiköidä ja vääristellä, mitä on tullut sanottua. Mut joo, tervejärkiset näkee kyllä, miten kauhiasti pelkäät myöntää olleesi väärässä ja kirjoittaneesi roskaa.

        Aika kauhiaa olla sie... Varmaan mietit jo, miten voit kumota sanomisiasi heittämällä väheksyviä kommentteja minusta. Anna mennä vaan! Mikä sankari! Jääköön sitten tästäkin "dialogista" siun viimeiset hömelöt sanasi, kun et asiatasolla halunnut/osannut pysyä.

        Aika kauhiata olla sie!
        En yritä kumota sanomisiani, väitän edelleeen ettei automaatti ole mikään yhdentekevä asia, ja siinä SINÄ olet aivan korvaamaton , kuka noin suuresti haluaa väittää automaattia yhdentekeväksi.
        SINÄ SANKARI, olkoon niin mutta: noilla kommenteillasi kerroit, ettei automaatti ole Sinulle yhdentekevä, vaan Elämää Suurempi Kysymys.
        Alkuperäinen aloittaja kyseli hintojen perään, niistähän et osannut sanoa mitään vaan halusit vahvasti tuoda oman pikkuisen mielipiteesi kokonaiseksi totuudeksi kaikkeen?
        En missään täpauksessa halua väheksyä SINUA, mutta minkä ihmeen takia SINÄ olisit kaiken asiantuntja?
        Tyhjänpäiväinen pilkunnussinta ei todellakaan ole kivaa


      • saatananrunkut
        happamat marjat kirjoitti:

        > Ja minä sanoin, että se automaattivaihteisuus on yhdentekevä asia.

        Kun on köyhä, kannattaa tosiaan selittää pihlajanmarjat happamiksi.

        Käsin tiskaten tulee puhtaamaa = APK on turha.

        Nyrkkipyykkäys on fiksumpaa kuin konepesu.

        Rattaiden hämmentäminen käsin on fiksumpaa.. ;-D

        Ja naiminen on turhaa, mälli lentää runkatenkin, on helpompaa ja pysyy vehje puhtaana..... Ja niinhän "yhdentekevää" varmasti tekeekin...


    • guarantie

      Automaateissa pitää ottaa tulevat korjauskustanukset jo myytäessä, koska näitä pamahtelee takuuaikanakin.

      • Automatic boy

        Kirjoittelet jaskaa, lueppa uusin Autobild lehti, siinä artikkeli BMW:n kestotestistä. Miljoona kilometriä BMW 525 dieselillä, ZF automaattivaihteisto kesti moitteettomasti jopa ilman öljynvaihtoja.
        Automaatti on pääsääntöisesti mekaanista vahvempi ja pitkäikäisempi.


      • 2+20
        Automatic boy kirjoitti:

        Kirjoittelet jaskaa, lueppa uusin Autobild lehti, siinä artikkeli BMW:n kestotestistä. Miljoona kilometriä BMW 525 dieselillä, ZF automaattivaihteisto kesti moitteettomasti jopa ilman öljynvaihtoja.
        Automaatti on pääsääntöisesti mekaanista vahvempi ja pitkäikäisempi.

        "Automaatti on pääsääntöisesti mekaanista vahvempi ja pitkäikäisempi."

        Miksiköhän sitten on paljon korjaamoja jotka ovat erikoistuneet nimenomaan automaattivaihteistojen korjauksiin, kun vastaavia ei manuaaliaskien osalta ole? Määrällisesti kun koko autokannassa manuaaleja on vielä selvästi enemmän.


      • 100 tkm = ikuisuus?
        2+20 kirjoitti:

        "Automaatti on pääsääntöisesti mekaanista vahvempi ja pitkäikäisempi."

        Miksiköhän sitten on paljon korjaamoja jotka ovat erikoistuneet nimenomaan automaattivaihteistojen korjauksiin, kun vastaavia ei manuaaliaskien osalta ole? Määrällisesti kun koko autokannassa manuaaleja on vielä selvästi enemmän.

        Automaatit ovat tässä karvalakkilandiassa harvinaisia, joten kaikkien korjaamoiden ei kannata tarvittavaan välineistöön ja osaamiseen investoida - keikkaa ei riitä kaikille niin, että investoinnit tulisi katettua.

        Se on kanssa hauskaa kuunnella rattaiden hämmentäjien sepustuksia siitä huoltovapaudesta. Koskaan ikinä ei manuaalivaihteisto mene rikki. Tosin kytkin pitää välillä uusia, mutta sehän on huoltoa, ei korjaus. Samoin jumiutunut/irronnut vaihteensiirtomekanisti = pikkuvika.

        Aina silloin & tällöin markkinoile putkahtelee myös sellaisia vähän epäonnisempia malleja, jotka vaativat laakeriremontin jopa alta 100 tkm lukemin. Mutta sehän on vaan laakerien vaihto, ei korjaus. Tai tojoterojen sanoin "huolenpitoa".

        Aika hyvin kuuluu käytetyt manuaalilootatkin tekevän kauppaansa... ja tosiaan näiden tiettyjen mallien kohdalla on jopa pulaa ehjistä lootista.


      • kjkjkjkj
        2+20 kirjoitti:

        "Automaatti on pääsääntöisesti mekaanista vahvempi ja pitkäikäisempi."

        Miksiköhän sitten on paljon korjaamoja jotka ovat erikoistuneet nimenomaan automaattivaihteistojen korjauksiin, kun vastaavia ei manuaaliaskien osalta ole? Määrällisesti kun koko autokannassa manuaaleja on vielä selvästi enemmän.

        automaatin kyl saa hajalle, ku vaihtaa auton liikkuessa, D/R päinvastoin..


      • kalenteri vaihtoon
        kjkjkjkj kirjoitti:

        automaatin kyl saa hajalle, ku vaihtaa auton liikkuessa, D/R päinvastoin..

        Puhutaanko nyt museoautoista vai 2000-luvun kalustosta?


      • E220_CDI
        100 tkm = ikuisuus? kirjoitti:

        Automaatit ovat tässä karvalakkilandiassa harvinaisia, joten kaikkien korjaamoiden ei kannata tarvittavaan välineistöön ja osaamiseen investoida - keikkaa ei riitä kaikille niin, että investoinnit tulisi katettua.

        Se on kanssa hauskaa kuunnella rattaiden hämmentäjien sepustuksia siitä huoltovapaudesta. Koskaan ikinä ei manuaalivaihteisto mene rikki. Tosin kytkin pitää välillä uusia, mutta sehän on huoltoa, ei korjaus. Samoin jumiutunut/irronnut vaihteensiirtomekanisti = pikkuvika.

        Aina silloin & tällöin markkinoile putkahtelee myös sellaisia vähän epäonnisempia malleja, jotka vaativat laakeriremontin jopa alta 100 tkm lukemin. Mutta sehän on vaan laakerien vaihto, ei korjaus. Tai tojoterojen sanoin "huolenpitoa".

        Aika hyvin kuuluu käytetyt manuaalilootatkin tekevän kauppaansa... ja tosiaan näiden tiettyjen mallien kohdalla on jopa pulaa ehjistä lootista.

        Automaattien harvinaisuus vaihtelee malleittain. Omat suosikkini ovat sellaisia, joista on niin hankala löytää väkisinvaihdettavaa, että käytännössä on pakko hakea Saksasta, jossa on sen verran köyhemmät autonostajat ja pienemmät ruuhkat, että siellä manuaalikin löytää ostajia. LIsäksi Saksasta voi ostaa valintansa mukaan myös hyvin varustetun manuaalivaihtesien, jonka moottori on hinnat-alkaen mallia tehokkaampi.

        Arviosi tomaattikorjaamoiden perustelusta lienee silti hyvinkin kohdillaan, koska kyse on erikoisosaamista ja -työkaluja vaativasta oikein suunnitellussa automaatissa harvinaisesta toimenpiteestä. valitettavasti muunkinlaisia vaihteistoja on, niin automaattina kuin manuaalina :-(

        Tämän, kuten muutkin varustevalinnat voi laskea niin monella tavalla, että paras kun ostaa vain sen minkä haluaa ja antaa muiden tehdä omat valintansa. Molemmissa voimansiirroissa on hyvät ja huonot puolensa. Sekä oman että Rouvan auton automaatin öljynvaihtoihin menee kytkinremontin hinta ennen kuin kytkin on lopussa, joten ei se toimivakaan tomaatti ilmaiseksi kulje.


    • gaa1

      Uskoo ken tahtoo :D

      • uskokaa vain

        S.E Mäkisen Volvossakin 245 aski kesti yli 800 000km ja vedettiin postikärryä perässä.

        Kestää ne vaan.


    • Näin se vain on

      Ostin juuri uuden auton, ensimmäinen automaatti vaihteinen. Hinta ero manuaaliin oli 900€, ei ollenkaan paha. Automaattivaihteet kestävät varmasti saman verran, ja enemmänkin, mitä manuaali, lukuun ottamatta VW konsernin DSG:tä.

    • 2.4 STW

      Maahantuoja yhdessä jälleenmyyjien ynnä tehtaan kanssa miettii mitä malleja kannattaa tuontiohjelmaan ottaa. Ei ole järkeä mallissa mitä myydään yksi ja sekin vain esittelyautoksi koko vuonna.
      Niinpä meille tuodaan vain joitakin kombinaatioita. Huomaa että ihan pelkkä hinnoittelu ja varautuminen kombinaatioon maksaa kymmeniä tuhansia euroja. Siihen menee aika monelta ihmiseltä paljon työtä.

      Monasti etuvetoisen ostaa hän joka haluaa halvemmalla. Silloin ei automaattiakaan osteta eikä parempia varustetasoja.
      Hän joka on ostamassa nelivetoa usein satsaa autoon muutenkin enemmän joten paremmat varusteet ja automaatti puolustaa paikkaansa.

      Käytettyjen hinnat taas asettuu kysynnän ja tarjonnan mukaan. Jos käytettyä mersua on ostamassa niin kyllä sitä suurin osa taitaa tomaatin haluta mikä näkyy just tuossa hinnassa. Käytetyn kauppias pistää hintaa sellaiselle mikä menee helposti kaupaksi ja myös hyvittää sellaisesta paremmin.

    • kehitysmaa-autot

      Avainsana on hinnat alkaen.

      Manuaali- eli kehitysmaavaihteiston saa kehitysmaavarustelulla:
      - aurinkolipat
      - 70 hv vapaasti hengittävä moottori (110 Nm), ajaminen on tuskaa eikä edes taloudellista, kun vajaatehoista konetta joutuu rääkkäämään
      - turvavyöt edessä ja takana
      - ilmastointi toimii vain kylmällä säällä (kun veivaa ikkunan auki)

      Automaatti sinällään voisi lisätä hintaa vain tonnin tai pari, mutta kukaan ei halua kehytysmaamallin automaattivaihteista autoa, vaan "automaattisesti" pakettiin kuuluu
      - malliston tehokkaammasta päästä oleva moottori (hintaero käsin hämmennettävälläkin vaihteistolla karvalakkiin verrattuna voi olla 5 tonnia)
      - korkeampi varustelutaso eli on "itsestäänselvyytenä" automaatti-ilmastointi, vakionopeussäädin, istuimissa enemmän säätöjä (korkeus, ristiselän tuki) yms yms.

      • E220_CDI

        Nyt ollaan aika lailla sen perustelun äärellä, miksi edellinen Mersuni oli suorastaan pakko tuottaa Saksasta. Valinta on itse asiassa hyvin helppo, kun miettii ajaako mieluummin 200 CDI perusmallilla, vai 220 Avantgardella, jossa on xenonit, navi, ortopediset mukavuusistuimet, Harman-Kardon dolby surround. Ava on Saksasta lähteissä hieman kalliimpi, mutta perusmallin automaatin kulutuslisä tasaa autoveron kautta hinnan manuaalivaihteisen Avan kanssa tasoihin.

        Niin hieno ajettava kuin Mercedes C menee automaatilla vähän hukkaan, ja sitä hyvin varusteltua manuaalivaihteista ei Suomesta löydy. Jos suomalaiselle Mersun ostajalla yhtään rahaa jää, niin ensimmäinen lisävarustevalinta näyttää olevan automaatti.


    • sportahe

      automaatti syö urheilullisuutta.
      aivan samoin kuin auton hiljaisuus =i vääränlainen äänimaailma,
      jousituksen pehmeys,
      taloudellinen rengaskoko
      turvaistuin

      • E220_CDI

        Urheilullisuus autossa on minulle mahdollisuus urheiluvälineiden kuljettamiseen.

        Mutta useimmat automaatit rikkovat voimansiirron tarkan kontrollin epämääräisellä kytkimen toiminnalla ja kuljettajasta poikkeavilla ajatuksilla moottorijarrutuksesta tai sen puutteesta.


      • Automaattifani
        E220_CDI kirjoitti:

        Urheilullisuus autossa on minulle mahdollisuus urheiluvälineiden kuljettamiseen.

        Mutta useimmat automaatit rikkovat voimansiirron tarkan kontrollin epämääräisellä kytkimen toiminnalla ja kuljettajasta poikkeavilla ajatuksilla moottorijarrutuksesta tai sen puutteesta.

        Voimansiirron tarkan kontrollin?????
        Onkohan sulla ihan varmasti kaikki muumit laaksossa, kaikki inkkarit kanootissa jne.
        Voimansiiron tarkka kontrolli toteutuu jokaisessa autossa, jos vain kuljettaja ei ole täydellinen tumpelo! Jokaista autoa ajetaan niinkuin se toimii ja jollei se ole käsissä, kannattaa katsoa peiliin.


    • nottomatos

      Joo saa ihmetellä. Tomaatin pitäis olla puolta halvempi kun sillä ei tee mitään.. Jäisellä tiellä ylämäkeen lähtö mahdotonta koska ei voi kytkimellä pelata,samaten ikääntyessä niitä ei kukaan huoli ja kulutus kovempi.

      • Automaattifani

        Et sitten ikinä ole lähtenyt automaatilla jäisestä mäestä? Jos kokeilisit, huomaisit että se on paljon helpompaa kuin manuaalilla. Nyt ovat isot pojat Sinua narranneet ja syöttäneet väärää tietoa. Monetkin ostavat automaatteja käytettyina jos vain löytävät, automaatilla tietysti tarkoitan niitä "perinteisiä" varmoja ja kestäviä laatikoita, en näitä nykyisiä robottivaihteistoja.
        Ainoa totuuden siemen jutussasi on että automaattien kulutus saattaa olla muutaman dl/100km suurempi, kuljettaja se kuitenkin eniten kulutukseen vaikuttaa.


      • Fronside

        Olin automaatin kyydissä ja pysähdyksen jälkeen ylämäkeen kaikki matkustajat joutuivat avittamaan auton liikkelle koska pyörät vaan suti koska ei saanut kytkimellä haettua pitoa, ja kuski mannas Automaatin aikas syvälle :D


      • 5huhuhuhihijijijijijii
        Fronside kirjoitti:

        Olin automaatin kyydissä ja pysähdyksen jälkeen ylämäkeen kaikki matkustajat joutuivat avittamaan auton liikkelle koska pyörät vaan suti koska ei saanut kytkimellä haettua pitoa, ja kuski mannas Automaatin aikas syvälle :D

        No jo oli kirjoitus . Kaikkia niitä onkin syntyny .


      • joskusaikoinaan
        5huhuhuhihijijijijijii kirjoitti:

        No jo oli kirjoitus . Kaikkia niitä onkin syntyny .

        Ei varmaan nykyautoissa enää tuota tapahdu, mutta kyllä esim. vanha jenkki oli tuossa suhteessa aika "haastava". Kevyt perä, etupainoiset jarrut ja tyhjäkäynnilläkin voimakkaasti ryömivä automaatti teki sen että liukkaassa mäessä kun löysäsit jarrua niin takarenkaat alkoivat sutia ennen kuin etujarrut vapautuivat... piti aina myös muistaa mäessä runtata jarru kunnolla pohjaan, muuten kävi niin että takarenkaat jauhoivat paikallaan tyhjää kun auto pysyi etupään jarrujen avulla paikallaan.


    • 2wdrive

      Vanhan jenkin sutimisvaiheessa ruvetaan painamaan jarrua lisäten painetta vähitellen koko ajan, jossakin vaiheessa molemmat takapyörät alkaa vetää ja auto lähtee liikkeelle, jos on lähteäkseen. Jos on lukkoperrä, tätä ei tarvita.

      • Ei_vaan

        Käsijarrulla.


    • Automaattifani

      Tämä ketju on karannut omaan elämäänsä kuten monasti käy, MUTTA haluatko ostaa uuden automaatin? Nykyisin niitä on pilvin pimein saatavilla, kaikkien merkkien kaikkia malleja ei Suomessa ole automaattina saatavissa, kuten hyvin ymmärrät (pieni markkina-alue).
      Silti vielä jää useita merkkejä ja malleja jotka ovat maahantuojan ohjelmassa.
      Suomen rajallisilla markkinoilla on käytettyjäkin automaatteja saatavilla, kannattaa katsoa kauempaa kuin sieltä kotikaupungista.
      Pääsääntöisesti se automaatti ei muutama vuosi sitten ollut sen kaliiimpi käytettynä kuin vastaavan ikäinen/km:ajettu manuaali, yksittäistapauksia ei tietenkään voi pitää totuutena.

    • manuaalivaihdekeppi

      Anteeksi jos tyhmänä naisena kysyn tällaista. Mulla on aina ollut manuaalivaihteinen auto. Kuukauden ajoin automaatilla ja en tykännyt siitä. Ajan paljon. Tunnen moottorin äänestä, milloin auto vetää turvallisesti ja oikeilla äänillä pahoillakin keleillä. Osaan tulloin ennakoida ja vaihtaa pienemmälle tai isommalle. Miten tuollainen hoidetaan automaatilla? En usko, että automaatti vielä päihittää autolla paljon ajavan tietämyksen moottorin äänistä ja vetokyvystä. Jos automaatti on mukavuutta, niin onko se turvallisuutta?

      • manuaalivaihdekeppi

        Niin ja piti kysyä, että pystyykö automaatilla heijaamaan, jos jää kiinni lumikinokseen? Tarkoitan sitä, että voiko itse säädella korvakuulolla moottorin vetohaluja? Tai pääseekö sillä lähtemaan polanteisella tiellä missä vesisohjo lilluu pinnassa mäkipaikoista?

        Olen tuollasissa paikoissa huomannut, että jos tuntee moottorin äänestä vedon ja muutamankin sentin liikahduksen, niin tuolla tuntemuksella pääsee hyvin huonoillakin keleillä. Miten se automaatilla pelaa, jos ei voi itse päättää moottorin vetoa, vaan automatiikka säätelee kaiken voimansiirron?


      • Automaatifani

        Kyllä, se on myös turvallisuutta ja kyllä, automaatilla voi heijata lumikinoksessa,
        Yli 300 000km.n kokemuksella sanoisin että automaatilla pärjää Suomen oloissa joka kelillä, ja eihän sitä talveakaan täällä ole ympäri vuoden.


      • Vani

        Mahtaa Automaatti tykätä nopeasta edes takas vaihtamisesta jos edes niin nopeasti vaihtaa ?,ittellä ei ole kokemusta kuin Chevy vanista ja lieväänki ylämäkeen piti otttaa vauhtia, paikaltaan aika toivoton vaikka lukkoperä, koska sivusuunnassa vaan tahtoi mennä,,


      • Automaattifani
        Vani kirjoitti:

        Mahtaa Automaatti tykätä nopeasta edes takas vaihtamisesta jos edes niin nopeasti vaihtaa ?,ittellä ei ole kokemusta kuin Chevy vanista ja lieväänki ylämäkeen piti otttaa vauhtia, paikaltaan aika toivoton vaikka lukkoperä, koska sivusuunnassa vaan tahtoi mennä,,

        Montako kertaa talvessa joudut tuohon tilanteeseen?
        Itse en muista lähimpään kymmeneen vuoteen yhtäkään kertaa, ja todellakaan ei edes täällä Suomessa talvi kestä ympäri vuoden. Tienpitokin on päinvastaisista kommenteista huolimatta meillä hyvällä tasolla, ja kuten aiemmin sanoin, kyllä automaatilla pärjää joka kelillä, mutta on se Chevy van meidän talvessamme tosi toivoton tapaus, ei siinä automaatti sitä sen huonommaksi tee


      • uu_vatti
        manuaalivaihdekeppi kirjoitti:

        Niin ja piti kysyä, että pystyykö automaatilla heijaamaan, jos jää kiinni lumikinokseen? Tarkoitan sitä, että voiko itse säädella korvakuulolla moottorin vetohaluja? Tai pääseekö sillä lähtemaan polanteisella tiellä missä vesisohjo lilluu pinnassa mäkipaikoista?

        Olen tuollasissa paikoissa huomannut, että jos tuntee moottorin äänestä vedon ja muutamankin sentin liikahduksen, niin tuolla tuntemuksella pääsee hyvin huonoillakin keleillä. Miten se automaatilla pelaa, jos ei voi itse päättää moottorin vetoa, vaan automatiikka säätelee kaiken voimansiirron?

        kyllä automaatilla pystyy heijata, näissä DSG: vaihteissa se on vakiona


      • uu_vatti

        anteeksi, kirjoitin väärin, en tarkoittanut heijata vaan huijata


    • Palataanpas

      Alkuperäinem kysymys oli, miksi automaatti on niin kallis.
      Sittem keskustelu muuttui eri vaihteistotyyppien paremmuudesta kinaamiseksi.

      Vastaan alkuperäiseen kysymykseen:
      Automaattivaihteisto on kalliimpi, koska ihmiset ovat siitä valmiita maksamaan enemmän.
      Nykyaikainen tuotteiden hinnoittelu ei perustu tuotantokustannuksiin tms tousarvoisiin tekijöihin.

      • automaattifani

        Eihän se ole kallis, uusissa autoissa sen saa usein samaan hintaan saman varustetason autossa, käytettynä joskus halvemmallakin kuin vastaavan manuaalin.


    • hais_taite

      no en minä usko että 2000€ ole paljoa automaattivaihteellisesta autosta jolla ajettu 170000 oikeasti, ei vikoja ollenkaan ja kaikilla mahdollisilla varusteilla. miksi pitää ostaa uusi kun paalikuntoisia ikiliikkujia on suomi täynnä

    • boxxx

      Jopa on kehitys sitten edes jossain kohtaa harpannut!! kaikki kokemukset vanhoista automaateista pelkästään negatiivisia, erittäin vikaherkkiä ja todella kalliita korjata jos edes löytyy korjaajia, yleensä halvempi ostaa uusi laatikko , ja ostajat karttoi kuin ruttoa .

      • automaattifani

        Oma kokemukseni on ainoastaan näistä vanhoista automaateista ja se on ainoastaan myönteinen, yhdessäkään vanhassa autossa ei vaihteistossa ollut mitään vikaa, noissa manuaaleissa aikoinaan oli kytkinremontti säännöllinen tapaus, mutta sehän ei ole vika vaan ominaisuus?


    • automaattifani

      Miksi vertaat"alkaen" hintoja ihan eri malleihin ja varustetasoihin, ymmärräyhän ettei edes autotehtaalla valmisteta kaikkia mahdollisia moottori-vaihteistoyhdistelmiä.
      Miksei, ymmärrät ihan ite kun mietit edes hetken!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe