Lämmin halli

Kannatavuus laskelma

Lämpimien hallien suosio kasvaa, vaikka veneiden määrä vähenee.

Hinnat on kerätty netistä, mutta natavat suuntaa:
10x3,5 m veneen talvisäilytys maksaa lämpimässä hallissa 2500 €
Saman kokoisen veneen säilytys kylmässä ulkona 900 €
Lämmin maksaa siis n.1600 € enemmän.
Sisällä ei tarvitse pressuja ja telineitä, joten eron voi pyöristää 1500 €

Jos ostaa ulkopuolista huoltoa, niin hallissa on yleensä huoltofirman piste eikä matkoja veloiteta. Siinä voi säästyä vaikka 100 €, mutta summa voi olla isompi tai pienempi. Ero on siis 1400 €

Lämpimässä hallissa voi tehdä hommia veneen kanssa koko talven ilman kiirettä tai teettää muilla ilman syksyn ja kevään ruuhkia. Lisäaikaa tulee n. 5kk. Lämmin halli maksaa siis 280 € jokaiselle ylimääräiselle kuukaudelle, kun venettä voi laitella.

Jos vene on valmis vesille pari viikkoa aikaisemmin ja sen voi nostaa pari viikkoa myöhemmin, niin kausi pitenee kuukaudella. Kauden pituudesta riippuen se voi olla jopa 30% pitempi. Jos veneen arvo on vaikka 100 000€ ja se kestää 20 vuotta, niin vuosikulu on 5000 € arvonlaskua ja pari tonnia korkokuluja.

Korko pitää laskea koska rahan voi aina sijoittaa vaihtoehtoisella tavalla, joka menetetään. Arvonlasku on arvio eikä veneen arvo laske nollaan, mutta tässä ei ole laskettu ylläpitokuluja.

Siis vene maksaa 7000 €/kausi korkona ja arvonalenemisena. Lämmin halli maksaa 1400 € enemmän kuin kylmä laani. Jos veneen käyttöaste paranee 20% vähempien vikojen (halli ei ole yhtä rankka kuin ulkoilma) ja pidentyneen käyttöajan takia, niin se kannattaa. Lisäöetuna on peinemmän korjaus ja kunnostuskulut.

Minulle halli kannattaa.

22

2804

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Matkapurjehtija

      Onko lämpimän hallin kuluissa nostot, laskut ja rikaus mukana? Lisäksi riittävät työtilat ja työluvat.
      Ulkosäilytyshinta ainakin sisältää yo. kulut ja tuntuu senkin jälkeen vielä kalliilta.
      Missä päin maailmaa esitetyt hinnat pätevät. Käyttöasteen lisäys myös aika yläkantissa.

      • Tuossa ei taida olla kuin se hallipaikka ilman mitään töitä?

        Muutoin kyllä olen samankaltaisilla hyödyillä tuota hallisäilytystä miettinyt. Monenlaista hommaa voisi hallissa veneelle talven aikana tehdä.

        Ja kyllä se kausi syksyn puoleltakin pitenee, koska ainakin itse olen pyrkinyt nostamaan veneen melko ajoissa. Että olisi vielä niitä lämpimiä viikonloppuja syyshuoltoihin ja pressujen laittoon.


      • Sunken Costs?
        jsk1234 kirjoitti:

        Tuossa ei taida olla kuin se hallipaikka ilman mitään töitä?

        Muutoin kyllä olen samankaltaisilla hyödyillä tuota hallisäilytystä miettinyt. Monenlaista hommaa voisi hallissa veneelle talven aikana tehdä.

        Ja kyllä se kausi syksyn puoleltakin pitenee, koska ainakin itse olen pyrkinyt nostamaan veneen melko ajoissa. Että olisi vielä niitä lämpimiä viikonloppuja syyshuoltoihin ja pressujen laittoon.

        Hallipaikkaan ei ole laskettu nostoja ja laskuja eikä töitä.

        Veneen nosto ja kuljetus maksaa jotain sekä ulkona säilytettynä että sisätiloissa. Halleissa kuljetusmatka on lyhyt ja töitä saa tehdä itse sen minkä haluaa. Pakko ei ole palveluita ostaa, paitsi se nosto/lasku.

        Tarkoitus oli herättää keskustelua ja tehdä vain suuntaa-antava laskelma. Hinnat ja palvelut vaihtelevat aika paljon ja useimmissa paikoissa hinnan saa vain pyytämällä tarjouksen.

        Laskelman voi kyseenalaistaa monellakin tavalla. Esimerkiksi veneen hinta, arvonlasku ja korot eivät ole yksiselitteisiä. Jos se raha on kokonaan käytetty, sitä ei enää saa takaisin vaikka kaduttaisi. Silloin ei kannata heittää hyvää rahaa huonon perään.

        Ehkä keskeisin asia on kuitenkin se, että lämmin halli ei ole vain mukavuustekijä ja kustannus vaan sille voi löytyä ihan talouteen perustuvia syitä. Yrityksen pitäisi laskea hyödyt ja haitat tuolla tavalla, miksei muiden...


      • kauden pituudesta

        Enpä ole omassa käytössä huomannut säilytyslämpötilan rajoittavan kauden pituutta. Pari kertaa vene on talvehtinut lämpimässä ja saatu silloin kyllä vesille ajoissa. Silti säät ovat houkutelleet vesille vasta samaan aikaan kuin pressun alta kentältäkin laskettuna. Syyspuolella taas lyhenevät päivät ja veneilyn ulkopuolinen elämä ovat muodostaneet reunaehdot telakoinnin ajoitukselle. Ja tosiaan, telakointimaksu hieman esimerkkiä isommalle veneelle on ollut kertaluokkaa 250 € kentällä, nosto ja lasku nykyään kallistuneet jopa 80 €:on per suunta. Minun tuntemissa tapauksissa lämmin halli tietäisi käytännössä myös saman palveluntarjoajan nostovälineitä ja selvästi kalliimpia palveluita.


      • töitä, töitä
        Sunken Costs? kirjoitti:

        Hallipaikkaan ei ole laskettu nostoja ja laskuja eikä töitä.

        Veneen nosto ja kuljetus maksaa jotain sekä ulkona säilytettynä että sisätiloissa. Halleissa kuljetusmatka on lyhyt ja töitä saa tehdä itse sen minkä haluaa. Pakko ei ole palveluita ostaa, paitsi se nosto/lasku.

        Tarkoitus oli herättää keskustelua ja tehdä vain suuntaa-antava laskelma. Hinnat ja palvelut vaihtelevat aika paljon ja useimmissa paikoissa hinnan saa vain pyytämällä tarjouksen.

        Laskelman voi kyseenalaistaa monellakin tavalla. Esimerkiksi veneen hinta, arvonlasku ja korot eivät ole yksiselitteisiä. Jos se raha on kokonaan käytetty, sitä ei enää saa takaisin vaikka kaduttaisi. Silloin ei kannata heittää hyvää rahaa huonon perään.

        Ehkä keskeisin asia on kuitenkin se, että lämmin halli ei ole vain mukavuustekijä ja kustannus vaan sille voi löytyä ihan talouteen perustuvia syitä. Yrityksen pitäisi laskea hyödyt ja haitat tuolla tavalla, miksei muiden...

        >>töitä saa tehdä itse sen minkä haluaa.

        Tämä vaihtelee firmoittain, myös se mitä töitä saa tehdä. Kannattaa tarkastaa etukäteeen.


    • Kuhmola4

      Sitten olisi ainakin Päijänne-veneilijöille tarjolla tällainen, ei-kaupallinen vaihtoehto.
      http://www.teps.fi/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=145&cntnt01origid=119&cntnt01returnid=94

    • välillä

      Ja sitten pitää muistaa että näihin ei tarvitse sitoutua mitenkään pysyvästi (paitsi jos on osakas). Voi säilyttää ulkona muuten, mutta jos pitää laittaa uudet sähköt, niin talvi hallissa. En sitten tiedä paljonko tuolla saa hommia tehdä, runkotyöt jää varmasti tekemättä :)

      • Ei yhteistä sääntöä

        Töiden tekeminen riippuu hallista. Ainakin pohjien hionnat ja maalaukset ja kuitutyöt on sallittuja - ainakin niissä, jotka tiedän. Hitsauksiin suhtaudutaan hiukan nihkeästi, mutta syykin on selvä. Ei ole kuitenkaan ihan mahdotonta sekään.

        Pitää muistaa käyttää sellaisia aineita, että ne toimii muutamassa asteessa tai sopia lisälämmityksestä, kun niitä käyttää. T-paidassa ei lämpimässä hallisakaan tarkene.

        Jos tietää veneen vaativan jotain erityistä, niin se voidaan ottaa huomioon veneen paikkaa suunniteltaessa.


    • Bossu

      Veneseurassa veneen talvisäilytys kaikkineen maksaa minulle 250 euroa. Maksaisin siis 10 vuodessa veneen talvisäilytyksestä 25000 euroa ekstraa. Tuntuu kovalta. Kylmä halli olisi helpompi ja halvempi tehdä ja ylläpitokulut olisivat mitättömät. Sitä voisin harkita.

      • 2+4

        Niin, noita voi laskea vähän miten haluaa. Minullakin vene seuran alueella, nosto ja lasku ilmaiset, telakointimaksu n. 400 euroa. Pressutelineet tuli jo veneen mukana, ei säästöä saavutettavissa siinä. Ulkopuolista huoltoa en juuri käytä vaan teen hommat itse. Tänä talvena en ole käynyt vielä kertaakaan katsomassa, luotan siihen, että seurakaverit kertoisivat, jos siellä olisi pahasti pressut vinksallaan. Patjat yms. saa meillä seuran lämpimään varastoon.
        Veneilykausi ei lämpimän hallin vuoksi pitenisi, nytkin lasken veteen ennen vappua ja nostan marraskuussa.

        Sen verran olen hallihintoja kysellyt, että 2500 eurolla ei aloittajan mainitsemaa ja aika lähelle omankin veneeni mittoja osuvaa saa lämpimään halliin, ainakin siihen tulee pari sataa lisää nostosta ja laskusta.

        Hintaero on vähintään 2200-2500 euron suuruusluokkaa. Sitä paitsi jos moiseen palveluun siirtyisi, olisi aika kova kiusaus teettää ne perushuollotkin (ainakin pohjan pesu syksyllä sekä maalaus ja kylkien vahaus keväällä) telakalla ja hintaa tulisi ainakin viitisen saturaista lisää.

        Olen kyllä miettinyt, että kun jossain vaiheessa suunnittelen työelämästä vetäytymistä ja talvien viettämistä lämpimässä, niin ajatus veneen talvehdittamisesta rahaa vastaan avaimet käteen -pohjalta kiehtoisi.


    • 250 000€/100v

      Jos hallin lämmityskulut on 1€/m2, niin sen osuus vuokrasta ei ole kovin suuri. Kannattaakohan siitä säästää?

      Mitä sitten siihen 10v kustannukseen tulee, niin se on 50000/20 vuotta. Silti se ei ole kuin 2500 €/vuosi. Asian voi päättää joka vuosi erikseen...

    • HansNiskatuki

      Veneen tyhjentäminen patjoista, tyynyistä yms. hometta keräävästä vaatii säilytystilaa. Oman asuinalueensa vuokraneliöhinnalla on siis mahdollista tehdä suuntaa antava arvio siitä, mitä ko. varusteiden säilöminen kotona, vuokravarastossa tai naapurin autotallissa "maksaa".

      Kesällä on myös säilytettävä pressut ja pressurungot jossain.

      Tuulisten päivien, lumisateiden yms. jälkeen käytävä korjaamassa/tarkastamassa pressut. Lasketaanko näille matkoilelle ja ajalle hintaa? Entä mahdollisten varkaustapausten sattuessa ylimääräinen vaiva ja mahdolliset vakuutusten omavastuuosuudet?

      Olen aloittajan kanssa samoilla linjoilla. Vaikka lämmin hallipaikka on hemmetin kallis, niin minulle se on kokonaisedullisempi vaihtoehto. Em. kustannustekijöiden summautuessa se saattaa olla jopa halvempi vaihtoehto.

      Paatti on laskettu aina mahd. pian jäiden lähdön jälkeen. Viime keväänä vietimme huhtikuussa helatorstain yhteydessä pitkän viikonlopun saarissa. Onnistui, koska puunaukset oli tehty hallissa. Saattoi olla kesän paras reissu.

      • Halli jopa halvempi

        Laskelmaa voi kukin viilata mieleisekseen. Jos roippeet vie kerrostaloasunnosta. Vuokravarasto maksaa 100-200 €/kk. Talvella siellä on sisäroippeet ja kesällä pressut, pukit ym... Hintaa tulee 1200-2400 €/vuosi

        Jos tavaraa joutuu kujettamaan, on halvinta vuokrata pakettiauto. Omalla henkilöautolla se on kalliimpaa. Vuokra on satkun/päivä ja päiviä on vähintään kaksi.

        Lopputulema on siis 1400-2600 €/vuosi. Menee aika yksiin tuon 10m veneen säilytyksen lisähinnan kanssa. Lämmin halli voi olla jopa halvempi eikä siinä ole laskettu omalle ajankäytölle eikä veneen paremmalle kunnolle mitään arvoa.


      • pressuton
        Halli jopa halvempi kirjoitti:

        Laskelmaa voi kukin viilata mieleisekseen. Jos roippeet vie kerrostaloasunnosta. Vuokravarasto maksaa 100-200 €/kk. Talvella siellä on sisäroippeet ja kesällä pressut, pukit ym... Hintaa tulee 1200-2400 €/vuosi

        Jos tavaraa joutuu kujettamaan, on halvinta vuokrata pakettiauto. Omalla henkilöautolla se on kalliimpaa. Vuokra on satkun/päivä ja päiviä on vähintään kaksi.

        Lopputulema on siis 1400-2600 €/vuosi. Menee aika yksiin tuon 10m veneen säilytyksen lisähinnan kanssa. Lämmin halli voi olla jopa halvempi eikä siinä ole laskettu omalle ajankäytölle eikä veneen paremmalle kunnolle mitään arvoa.

        Tosiaan vene todennäköisesti säilyy paremmin sisällä kuin ulkona, sitä on vaikea laskea rahaksi, mikäli ulkona haluaa pitää veneen hyvässä kunnossa tarkoittaa se paljon ylimääräistä hommaa, käydä tarkistelemassa myrskyn/lumisateen jälkeen jne.

        Vaikeampi muuttaa rahaksi, mutta parempi kunto ja vähemmän kuluu omaa aikaa/vaivaa.


      • pressuton kirjoitti:

        Tosiaan vene todennäköisesti säilyy paremmin sisällä kuin ulkona, sitä on vaikea laskea rahaksi, mikäli ulkona haluaa pitää veneen hyvässä kunnossa tarkoittaa se paljon ylimääräistä hommaa, käydä tarkistelemassa myrskyn/lumisateen jälkeen jne.

        Vaikeampi muuttaa rahaksi, mutta parempi kunto ja vähemmän kuluu omaa aikaa/vaivaa.

        Tiedä sitten, onko sillä merkitystä, mutta ainakin sä saat veneesi kuivaksi talvella. Pari viikkoa sitten kun kävin veneellä, niin jostain oli pilssiin päässyt vettä. Olisikohan tuiskuttanut pikkuisen pressun sisään ja sitten sulanut.


      • hyvä liksa
        jsk1234 kirjoitti:

        Tiedä sitten, onko sillä merkitystä, mutta ainakin sä saat veneesi kuivaksi talvella. Pari viikkoa sitten kun kävin veneellä, niin jostain oli pilssiin päässyt vettä. Olisikohan tuiskuttanut pikkuisen pressun sisään ja sitten sulanut.

        Purjeet, peitot ja veneellä käytettävät vaatteet vievät pari hyllyä kellarissa. Patjat säilyvät hyvin veneessä. Peitetelineet ja pressu säilyvät kesän yhdellä kuormalavalla pihan nurkassa.Kaikki siirrot yhteensä tietävät muutaman kymmenen kilometrin kilometrikustannuksia. Lähin lämmin halli ei ole hirmuisen kaukana, mutta muutamakin käynti syksyllä ja keväällä tuo jo suuremmat kustannukset kulkemisissa. Tietysti voisi pyytää telakanpitäjää hakemaan avaimet kotoa syksyllä ja palauttamaan keväällä, kun vene on laiturissa. Mutta silloinhan puhutaan aivan eri kustannuksista.

        Vaikka miten laskisin, ja olen sen laskuharjoituksen useammin kuin kerran suorittanut, en pääse kustannuksilla hallipaikkaa vaimolle perustelemaan. Kun sille itse tehtävälle työlle saa noin satasen tuntipalkan, olen sen tyytynyt tekemään.


    • Tytyväinen tyttö

      Kuulotaa rahan haaskaukselta. On se vaan mahtavaa, ettei ole moisia ongelmia. Kuta enemmän tuhnuttelen, sen enemmän tienaan.

    • Lihava leipäjono

      Ei ole olemassa yhtä ja oikeaa tapaa, mutta vaihtoehdot on perusteltavissa.

      Olen varma, että niin kauan, kun jotain saa ilmaiseksi, ihmiset ovat valmiit tekemään paljon työtä sen eteen, jopa enemmän kuin työtä, josta ansaitsisivat suuremman summan. Se tuottaa niille tyydytystä.

    • Vaalikaa tulevaa

      Lämpimälle veneensäilytyshallille pitää säätää ympäristövero. Tuollaisen turhakkeen lämmittäminen on epäegoloogista. Jos venettä pitää remondoida ulkopuolelta, voi veneen viedä siksi ajaksi lämpimään. Sisäpuolisen remontin takia ei tarvitse lämmittää kokonaisia halleja, pelkän veneen lämmitys siksi aikaa riittää.

      • Tulevaisuus käsissä

        Asiaa! Nämä Suomenlahdella risteilevät juottolat vois kanssa kytkeä irti lämmityksestä. Villapaitaa päälle ja tiukempaa viinaa naamariin, kyllä tarkenee!


      • Saman tien kaikki

        Koko veneilyn voi samalla kieltää.
        Vene kuluttaa koko elinkaarensa aikana enemmän kuin hallin lämmitys.


    • Provinssi rokkenrol

      Veneily on hienoa, mutta joku tolkku kuitenkin.
      -nosto40€€
      -talvisäilytyspaikka 108€
      -suodattimet,öljyt,glygolit,siipipyörä 60€
      -keväällä lasku 40€
      -huoltsikalla kaffi ja munkki 3,60€.
      Laskeeko joku oikeasti näitä pääoma ja korkokuluja ja haluaa jättää kersoilleen isomman perinnön. Onneksi en tunne ketään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1535
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1107
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1006
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      927
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      674
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe