Ikäihmisten ennaltaehkäisevä kuntoutus

Ennaltaehkäisy

Onko 70-85-vuotiailla mahdollisuus päästä johonkin kuntutukseen esim Kelan kautta vai onko kaikki mahdollinen kuntoutus tämänikäisellä jo pois suljettu muutoin kuin itse maksavana?

27

918

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Virhe ajattelussa

      Miksi hemmetin ihmeessä jonkun muun kuin itsesi pitäisi maksaa kuntoutuksesi? Sinusta ja sinun terveydestäsihän siinä on kyse. Miksi jonkun muun pitäisi maksaa se?

      Vai sitä vartenko ihmiset niin yleisesti antavat kuntonsa ja terveytensä repsahtaa, kun sairauden hoito on ns. ilmaista. Ts. siitä maksetaan vain hyvin pieni osa itse, yhteiskunta pulittaa sen suurimman mutta näkymättömän osan.

      • Ennaltaehkäisy

        Ehkä siksi koska ennaltaehkäisevä toimintakyvyn tukeminen vanhuksille tulee halvemmaksi kuin laitoshoito. En sanonut että pitäisi vaan kysyin toisten palstalaiten neuvoja. Ja jos tällaista on, tottakai otamme vastaan Kunnosta en tässä puhunut mitään vaan kuten nikki osittaa, kyse on ennaltaehkäisystä..


    • hipshups

      Terveyskeskuksen kautta voi päästä ohjattuun jumppaan kuntosalille . Olettanen että tällainen on paikkakunnalla. Kuntosaleja varmaan on , mutta terveyskeskuksen yhteydessä tai sinnepäin. Asiantuntija tekee ohjelman kunnon mukaan ja vahtii suoritusta.
      Rollaattorikaan ei ole este. Toimintaa pitää itse pyytää, mitäänhän ei omaehtoisesti Tk:sta ehdotella.

      • Ennaltaehkäisy

        Kiitos asiallisesta vastauksesta. Ajattelin itse tällaista kotona asuvalle ilman kotihoitoa pärjäävälle esimerkiksi viikon kestävää jaksoa kuntoutuskeskuksessa, jossa otettaisiin huomioon vanhus kokonaisvaltaisesti, niin fyysinen, psyykkinen kuin sosiaalinenkin puoli. Mutta kelan sivuilta en tällaista kyllä löytänyt.


      • Anonyymi
        Ennaltaehkäisy kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta vastauksesta. Ajattelin itse tällaista kotona asuvalle ilman kotihoitoa pärjäävälle esimerkiksi viikon kestävää jaksoa kuntoutuskeskuksessa, jossa otettaisiin huomioon vanhus kokonaisvaltaisesti, niin fyysinen, psyykkinen kuin sosiaalinenkin puoli. Mutta kelan sivuilta en tällaista kyllä löytänyt.

        Ehkä siihen voi kysyä palveluseteliä.
        Muutoin tuo kuulostaa aika ylelliseltä ollakseen kuntapalveluun kuuluva.


    • Anteeksi virhe

      Ennaltaehkäisy on hieno ja hyvä juttu ja parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Se kannattaa kuitenkin alkaa aikanaan ja ihan omin voimin ja toimin, myös rahallisin.

    • Ennaltaehkäisy

      No eiköhän nämä kasikymppiset kotona omin avuin asuneet ole jossain onnistuneetkin ja koskaan eivät ole olleet mitään vailla. Tottakai köyhät eläkeläiset ottavat kaiken tuen vastaan mikä on mahdollistetu ja siksi kysellään täällä kun Kelan sivuilla ei ollut. Jos vaikka jollan olisi kokemusta.

      • hankalaa etsimistä..

        Nykyään on nuorilla perheillä kaiken maailman tuet, ja lisät, hyvä tietysti niin. Meillä vanhuksilla ei aikoinaan ollut mitään muuta, hyvä jos lapsilisät saimme. Totta kait meidän täytyy kysellä jos meillekkin löytyisi jotain apua., ja tukea. Kela ym instanssit eivät omaaloitteisesti neuvo, pitää osata itse kysyä, ja mistä sitä tavallinen mökin mummo tietoa saisi, kuin kyselemällä tutuiltaan ja puskaradiosta ja netistä.


      • Ennaltaehkäisy
        hankalaa etsimistä.. kirjoitti:

        Nykyään on nuorilla perheillä kaiken maailman tuet, ja lisät, hyvä tietysti niin. Meillä vanhuksilla ei aikoinaan ollut mitään muuta, hyvä jos lapsilisät saimme. Totta kait meidän täytyy kysellä jos meillekkin löytyisi jotain apua., ja tukea. Kela ym instanssit eivät omaaloitteisesti neuvo, pitää osata itse kysyä, ja mistä sitä tavallinen mökin mummo tietoa saisi, kuin kyselemällä tutuiltaan ja puskaradiosta ja netistä.

        Nimenomaan. Ei sieltä Kelalta tule kukaan mitään tyrkyttämään vaan itse pitää tietoa etsiä. Ja usein vanhukset on orjallisia itse mitään pyytämään vaan kyllä se täytyy toisten alkaa ottaa selvää.


      • aktiivisuus on paras
        Ennaltaehkäisy kirjoitti:

        Nimenomaan. Ei sieltä Kelalta tule kukaan mitään tyrkyttämään vaan itse pitää tietoa etsiä. Ja usein vanhukset on orjallisia itse mitään pyytämään vaan kyllä se täytyy toisten alkaa ottaa selvää.

        Totta. Mitään ei tulla tarjoamaan vaan itse pitää olla aktiivinen, oli kyse mistä etuudesta tahansa.


    • kyllä saa
      • Ennaltaehkäisy

        Kiitos paneutumisestsa asiaa. Minpä katselen antamasi linkit. Usein nuo kuntoutuskurssit tuppaavat olemaan sairauskohtaisia. En yhtäkkiä löytänyt seniori-ikäisille sellaista ennaltaehkäisevää ja voimaannuttavaa okonaisvaltaista kurssia. Ilmeisesti iäkkään pitää olla jo teodella heikkokuntoinen ennen kuin pääsee kuntoutukseen.


    • roletaari

      Kunhan saisi edes jonkin eläkeläisalennuksen kuntosalimaksuista.
      Aloitin kuntoutumisen 11-vuotta sitten ja ensimmäisen puolen vuoden jälkeen yhteiskunta on säästänyt rahat minun käyttämättä jääneiden verenpaine- je kolestrolilääkkieden KELA osuuden verran.

      Ilman säännöllisiä 5 - 6:a viikkotreenejä olisin taatusti oireillut jotenkin vakavammin.
      Jopa verikokeet minulta kiellettiin 3:n vuoden ajalle. Tohtoorin eri maininnalla, päiväyksellä ja allekirjoituksella. Olin silloin 67v.

      • eläkeukko

        miksi se pitää olla juuri kuntosali. Eikö muunlaista liikuntaa voisi myös harrastaa. Itse käyn 2-3 kertaa viikossa läpsyttelemässä lentopalloa. Vanhin rouva on tällä hetkellä 84v.Porukan keski-ikä yli 70.
        Lisäksi noin 4km päivässä joka päivä kusetan koiria . Harrastus ei maksa paljon ,siinä on mukana myös eläkeläisalennus. Eli liikunta antaa iloa ja metsäpoluilla myös tasapainoilu tulee hoidettua


    • vanhaomainen

      Pääset kun vaadit. Menet lähimpään isoon sairaalaan päivystykseen ja sanot että lähete kuntoutukseen nyt heti. Minulle harvemmin sanotaan ei, jos joku lääkäri, hoitajasta puhumattakaan, on kehdannut sanoa minulle ei niin eipä ole toista kertaa sanonut. Olen sen verran paha suustani kun oikein sille päälle tulen!

      • Lääkäri2

        Jos menet jonkun sairaalan ensiapuun terveenä pyytämään lähetettä terveille tarkoitettuun kuntoutukseen, niin et pääse edes lääkärille, ensiavun hoitaja joka seuloo ketkä tarvitsevat lääkäriä siinä heti saman tien nauraa sinut ulos. Päivystykset kun on tarkoitettu vain sellaisille tapauksille, jotka eivät voi odottaa ajanvarausvastaanotolle pääsyä. Haetko ajokorttitodistuksesikin yms. ensiavusta??

        Ei niistä ennaltaehkäisevistä kuntoutuksista ole edes osoitettu olevan mitään hyötyä, väitöskirjakin esim. ASLAK-kuntoutuksesta olevasta hyödystä sairauksien ehkäisyssä oli tulokseltaan että ei apua työkyvyn säilyttämisessä ollut siitä.

        Kivaahan se on mennä KELA:n tai kunnan rahoilla jonnekin kylpylään viikoksi hierottavaksi toki.

        Sitten jos ja kun jokin sairaus tulee niin potilasyhdistysten kautta pääsee yleensä halvalla erilaisille lomamatkoille tai kylpyläreissuille.


    • kuntoiluapäivittäin

      On mahdollista osallistua eläkeläisille järjestettyihin kuntopiireihin. Useilla paikkakunnilla on eläkeläisjärjestöillä tarjota monenlaista toimintaa. Alkaen näytelmäpiireistä sauvakävelyyn

      .Mukaan vaan. Niissä tulee sosiaalinen puolikin samalla kuntoutettua, ja tämä jos mikä edistää terveyttä, mm. vähentämällä dementian riskiä.

      Miksi sen kuntoutuksen pitäisi olla jotain erikoista, hotelli majoituksessa ja täyshoidossa tapahtuvaa? Aivan hyvin päivittäinen kävelylenkki ja kotijumppa ylläpitää ja kohentaa kuntoa!

      • Ennaltaehkäisy

        Kuntopiirit ja eläkeläisjärjestöt ovat jo käytössä sun muut kirkkokuorot. Eli mukana ollaan.
        Hotellimajoitiksessa pääsee valmiille ruoalle, tapaa erilaisissa merkeissä uita ikäihmisiä kokonaisvaltaisemmin ja saa vertaistukeakin. Mistä päättelit etteivät päivittäinen kävelylenkki ja kotijumppa ole jo käytössä?


      • silläviisiin

        Mitenkä se valmiille ruualle pääseminen tai hotelliasuminen edesauttaa kuntoutumista?


      • Ennaltaehkäisy
        silläviisiin kirjoitti:

        Mitenkä se valmiille ruualle pääseminen tai hotelliasuminen edesauttaa kuntoutumista?

        Sinä annoit noille seikoille painoarvon, en minä. Miksi monet eläkeläisryhmät käyvät esim virossa kylpylämatkoilla hakemassa kuntoutusta. oisko sama syy?


    • tehokastajariittävää

      Kuntoutusta tarvitaan kokonaisvaltaisesti, psyykkinen ja sosiaalinen puoli fyysisen lisäksi.Lisäksi itsetehden se tuottaa tulosta. Tässä yksinkertaisia ohjeita ikäihmisten kuntoutukseen: Nouse viisi kertaa tuolilta ylös aina ennen kuin istut ruokapöytään. Seiso hetki yhdellä jalalla pukiessasi. Vuorotellen molemmat jalat. Hyppää narua päivittäin. Kävele joka päivä puoli tuntia. yms. Näitä kyllä löytyy.
      Näihin perustuu kuntouttava työote vanhustyössä: vanhuksen omatoimisuuden tukemiseen ja kannustamiseen.
      Miten kuvittelet yhteiskunnalta löytyvän varoja vanhusten passiiviseen kuntouttamiseen kylpylöissä, kun resurrsit eivät riitä edes laitoshoitoon?!
      Omin varoin vaan kylpylöihin, ken niihin mielii. Ei sitä nuoremmatkaan pääse lepolomille noin vaan, vaikka on työssäkäynnin lisäksi vielä perhe huollettavana!

      • Ennaltaehkäisy

        passiiviseen kuntouttamiseen ?
        Siis ennaltaehkäisyä ei pidetä arvossa. Sitten vasta kanattaii yhteiskunnankin satsata kun ollan jo toinen jalka haudassa. Se se vasta kalliiksi tulee.


      • silläviisiin

        Ennaltaehkäisy juuri on se juttu, mutta en myöskään näe että yhteiskunnan tarvitsisi sitä enempää rahoittaa. Eläkeläisille on monenlaista viriketoimintaa ja usein ilmaista.
        Eihän työikäisten kuntoutuskaan ole osallistujalle halpaa. Työterveyshuolto olisi passittanut kuntoutukseen aikanaan, mutta enhän voinut osallistua, koska en olisi voinut lapsia jättää omin nokkineen ja päiväraha siltä ajalta olisi pudottanut tulot liian pieneksi.
        Tervemenoa vaan kaikkiin ryhmiin mukaan ja rahoitat kylpylälomasi ihan itse.


      • Anonyymi

        Mitähän varten nuoria ja työssäkäyviä hyväkuntoisia "kuntoutetaan" työnantajan tuella viikoiksi kylpylälomilla? Yhteiskunta kustantaa näissäkin tapauksissa osan.
        Miten luulet vanhusten voivan hyppiä hyppynarulla tai kulkea kipeillä jaloilla kilometrejä. Uinti on hyvää kuntoutusta, mutta uimahalleille on useinkin pitkät matkat eikä kaikilla ole varaa.
        Vanhusten tukeminen yhteiskunnan varoilla e iole sen kalliimpaa kuin keski-ikäistenkään. Nykyään nuoret aikuiset saavat vaikka minkälaista tukea toisin kuin vanhemmat sukupolvet.
        Miks iesim. alkoholin ja huumeiden käyttäjiä autetaan? Eiköhän niidenkin paapominen jo riittäisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän varten nuoria ja työssäkäyviä hyväkuntoisia "kuntoutetaan" työnantajan tuella viikoiksi kylpylälomilla? Yhteiskunta kustantaa näissäkin tapauksissa osan.
        Miten luulet vanhusten voivan hyppiä hyppynarulla tai kulkea kipeillä jaloilla kilometrejä. Uinti on hyvää kuntoutusta, mutta uimahalleille on useinkin pitkät matkat eikä kaikilla ole varaa.
        Vanhusten tukeminen yhteiskunnan varoilla e iole sen kalliimpaa kuin keski-ikäistenkään. Nykyään nuoret aikuiset saavat vaikka minkälaista tukea toisin kuin vanhemmat sukupolvet.
        Miks iesim. alkoholin ja huumeiden käyttäjiä autetaan? Eiköhän niidenkin paapominen jo riittäisi.

        Siksi, että työikäisistä -sairaista tai alkoholisteista- saattaa kuntoutuksen avulla tulla vielä yhteiskunnan tuottavia jäseniä.

        Ikääntyneiden kuntoutus tähtää lähinnä toimintakyvyn ylläpitämiseen, mutta harvoin siinä määrin että sen avulla ehkäistään laitoshoitoon joutumista.

        Ja ennen kuin ehdit narista siitä, kuinka "raha ratkaisee" niin tottakai se ratkaisee. On halvempaa kuntouttaa nuri narkkari työelämään, sillä hänen tuottamillaan varoilla kustannetaan myös ne vanhusten Kelataksit ja alehintaiset uimahalliliput.


    • Anonyymi

      Kuten kaikista kommenteista voi todeta ei ihmistä auteta jos syy auttaa ei ole tarpeeksi "tuottava ja hyödyllinen".
      Koska päätöksiä määrää eliitti niin he auttaa vain jos keksitään perusteluja joilla eliitti hyötyy auttamisesta.

      😄😄😄

      Eräänä päivänä eliitti niittää mitä on kylvänyt ja päätyy itse omien lastensa kompostoitaviksi.

      • Anonyymi

        Mitä höpiset? Kyllähän ihmisiä autetaankin, kun tilanne vaatii. Mutku pointti on siinä, että kaikkien aikuisten ihmisten pitäisi auttaa itse itseään. Eliitillä ei ole mitään tekemistä tässä aiheessa, jossa jokainen tekee omat terveyspäätöksensä ja -valintansa itse ja toimii niitten mukaan. - Nm. Itsenäisesti, omatoimisesti


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1429
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe