Pieni ilmastointilaite yksiöön kesähelteille

heinäkuun hikoilija

Olen nähnyt ulkomailla myytävän semmoisia pieniä liikuteltavia ilmastointilaitteita, mutta missä semmoisia myydään suomessa? Ei tarvitse lämmittää, pelkkä viilennys heinäkuun helteillä riittäisi. Asuntoni ikävä kyllä on rakennuksen päädyssä siten, että ulkoseiniin paistaa aurinko aamusta iltaan, joten lämpötila ei yölläkään juurikaan laske. Ajattelin nyt viimekesästä viisastuneena huomioida tämän hyvissä ajoin. Olen opiskelija joten tuhansia ei ole varaa sijoittaa, olen nähnyt tuommoisten pienten maksavan rapakon takana -satasen.

10

3253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilmastointi
    • nvm1962

      Näitä olen itse juuri tutkinut. Pieni laite, joka viilentää, mutta ei tarvitse virittää mitään poistoilmaletkuja ulos, löytyy Electronic.starilta netistä. Hinta 119 euroa. Tilasin sellaisen, enkä ole vielä ehtinyt sitä saada ja kokeilla. Jännittävää, minkähänlainen se on. Äidilläni (80 vuotta) on samantyyppinen ja hyvin on toiminut ja on osannut sitä käyttää.

      • viilenee

        Mulla kans pieni yksiö, iso ikkuna länteen. Tuttu suositteli aurinkokalvoa ikkunaan. Laitoin n. pari neliöö uloinpaan ikkunaan. Kämppä viileni 4 astetta. Maksoi alle satasen.


      • hermas

        Mistä ostit ja ihanko itse laitoit?


      • ullaanneli

        Laiton viime kesänä kalvot lännenpuoleisiin ikkunoihin. Uloinpaan lasiin, sisäpuolelle. Reilut 3 astetta ilma viileni. Tori.fi:ssä oli ilmoitus.Numeroo en muista.


      • eipöpöjä

        Kävin juuri ilmastointikoulutuksessa, jossa varoitettiin noista ns. "Aircoolereista". Koska jäähdytys toimii vedellä, saattaa kesähelteilla huoneen ilmankosteus nousta liian korkealle, mikä taas tekee olosta tukalan. Ja vahingoittaa rakennusta. Lisäksi, jos vesi seisoo säiliössä, on se haihdutettu vesi sitten täynnä pöpöjä, jota tuo laite levittää ympäristöön.
        Ainoa "halpa" terveellinen ratkaisu on siirrettävä ilmastointilaite poistoletkulla. Letkun voi asettaa esim. tuuletusikkunaan.


      • het
        eipöpöjä kirjoitti:

        Kävin juuri ilmastointikoulutuksessa, jossa varoitettiin noista ns. "Aircoolereista". Koska jäähdytys toimii vedellä, saattaa kesähelteilla huoneen ilmankosteus nousta liian korkealle, mikä taas tekee olosta tukalan. Ja vahingoittaa rakennusta. Lisäksi, jos vesi seisoo säiliössä, on se haihdutettu vesi sitten täynnä pöpöjä, jota tuo laite levittää ympäristöön.
        Ainoa "halpa" terveellinen ratkaisu on siirrettävä ilmastointilaite poistoletkulla. Letkun voi asettaa esim. tuuletusikkunaan.

        Noi siirrettävät ilmastointilaitteet on tosiaan halpa ratkaisu, koska se poistoilma, jonka ne puhaltaa pois, korvautuu lämpimällä ilmalla.

        Haihdutusjäähdytin toimii, jos ilma on kuivaa. Monesti Suomessa helleilma on kuitenkin niin kosteaa, että kostutusvaraa ei enää juuri ole. Eikä se jäähdytyskään ole silloin kovin tehokasta, koska lisävedellä ei ole enää tilaa mennä ilmaan. Toiminee hiukan paremmin koneellisen ilmanvaihdon yhteydessä, jolloin kosteus menee pihalle.

        Paras jäähdytyskonsti on se ettei ole ikkunoita vääriin ilmansuuntiin eli käytännössä muualle kuin luoteeseen, pohjoiseen tai koilliseen tai jos on niin sitten niiden ikkunoiden päällä on markiisit tai muut säteilysuojat. Jostain syystä Suomessa ei kuitenkaan näitä käytetä. Kai se on se änkyräjäärien "kun ei o ennenkään tarvittu" asenne. Kannattaisi huomata että nykyään on myös kaikenmaailman selektiivi-ikkunakeksintöjä, jotka on oikein suunniteltu kuumentamaan asunnot kesällä ihmisvihamielisen kuumiksi.


    • Kodinkonekauppias

      eiköhän noitä nyt Suomessakin myydä....

      menet melkein mihin vaan kunnon kodinkonekauppaan ja kysyt.
      nimenomaan sellainen joka pöhisee lämpönsä letkullaan ulos ikkunanraosta.

    • het

      Ootko varma että ulkoseiniin paistaminen aiheuttaa ylilämmön? Ikkunasta se lämpö täällä ainakin tulee.

    • viileetäää

      kikantti ja verkkis myy

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      415
      4634
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      248
      2314
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      70
      1730
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      162
      1467
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      318
      1435
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1157
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      140
      1141
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      80
      1110
    9. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1085
    10. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      995
    Aihe