EI saa UUTTA asumistukea

vaikka katkasisee?!

Mitä vitt*a!!?? Katkaisin Kelan asumistuen joulukuuksi ja hain uutta tämän vuoden alusta lukien, (jotta saisin sitä uutta korotettua) niin vaikka valitsin kohdan HAEN UUTTA ASUMISTUKEA, enkä valinnut kohtaa haen asumistuen tarkistusta, niin Kela on päättänyt maksaa sitä VANHAA asumistukea joulukuultakin vaikken edes silloin ole hakenut sitä?

Päätös tarkoittaa sitä että saan sitä PIENEMPÄÄ asumistukea KOKO VUODEN ajan ennen kuin tulee seuraava vuositarkastus?!!! >:( kivaa kusetusta!!

Häviän tässä satoja euroja vuodessa!

24

2327

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ????????????????????

      Samat V-sanat eli tutulta kuulostaa...

      Hain asumistuen tarkistusta 1.1.2015 alkaen, koska määräaikainen pätkätyöni loppui joulukuun 2014 alkupäivinä. Ja päätös oli "yllättäen" se epäedullisempi vaihtoehto eli vanhojen keskiarvotulojen mukaan laskettu asumistuki = pienempi asumistuki. Lakimuutoksen jälkeen olisin ollut virallisesti oikeutettu lähes 100 euroa isompaan asumistukeen.

      Pikkasen näin pätkätyöläisenä ottaa päähän, kun itse olen aina tunnollisesti ilmoittanut työpätkäni ja tuloni ja lasketuttanut tarkistuksia joka välissä ja PIENENNETTY sitä asumistukea kyllä on aina. Mutta nyt työttömänä kun edes pikkuisen sais etua lakimuutoksesta ja isompaa asumistukea se yllättäen tarkistetaankin vasta vuositarkastuksessa! ---kele!

      By the way - ne, joilla asumistuki pienenisi lakimuutoksen vuoksi, saavat lakimuutoksesta etua, mutta eivät ne, joilla tuki nousisi. Muutenkin pätkätyöläisen pienillä tuloilla kolmea ihmistä elättävänä kyrsii rankasti!

    • Öky pummi

      Näinpä vuokrani nousi 45e/kk joten en saa uutta asumistukea olis pitänyt nousta 50e niin olis tarkistettu.
      Seuraava tarkistus on vasta MARRASkuussa joten siihen asti häviän 45e/kk
      Laskurin mukaan tuki olis noussut niin että itseasiassa olisin voittanut hiukan.

      Nyt sitten marraskuussa asumistukeni nostetaan nykyisen vuokrani tasolle, tosin sato satavarmasti nostaa sitten taas 2016 alusta vuokraa tuon 20-45e joten eipä paljoa auta!

    • Kannattaako hakea?

      Aloittaja: oliko siis näin, ettet saanu joulukuussa ollenkaan asumistukea ja hait sitten uudelleen tammikuusta alkaen? Pistitkö hakemuksen vasta tammikuun (uuden lain) puolella?

      Itse olen harkinnut asumistuen tarkistuttamista, lapsi täytti 18v, vuokra nousi, tulot pieneni (lapsikorotus työtönrahoista & elarit loppui), lisäksi laki muuttui, jolloin asunnon valmistumisvuosi ja neliömäärä ei enää vaikuta, tuen pitäisi olla noin 488€ kun se nyt on 388€

      • KieroKelaKusettaa!

        > ettet saanu joulukuussa ollenkaan asumistukea ja hait sitten uudelleen tammikuusta alkaen? Pistitkö hakemuksen vasta tammikuun (uuden lain) puolella? <

        Kyllä nimen omaan näin toimin.

        Kela ilmoitti että asumistuki on katkennu joululuusta 2014. Eli joulukuulta ei enää saanut asumistukea.

        Odottelin pari päivää tammikuussa 2015 ja sitten pistin hakemuksen.

        Siellä oli kaksi valintaa, joko hakea kokonaan uutta, tai siiten tarkistusta.
        Valitsin kokonaan uuden asumistuen, mutta ne kierot paskat siitä huolimatta päättivät antaa takautuvasti joulukuulta 2014 asumistuen alkamaan VAIKKEN EDES HAKENUT SITÄ SINNE VAAN VASTA 1.1.2015 ALKAEN!!!

        Miten Kela voi antaa tukea sellaiselle ajalle JOLTA SITÄ EI EDES OLE HAETTU!?!
        Vastoin hakijan toiveita?!


      • Oleellinen tieto
        KieroKelaKusettaa! kirjoitti:

        > ettet saanu joulukuussa ollenkaan asumistukea ja hait sitten uudelleen tammikuusta alkaen? Pistitkö hakemuksen vasta tammikuun (uuden lain) puolella? <

        Kyllä nimen omaan näin toimin.

        Kela ilmoitti että asumistuki on katkennu joululuusta 2014. Eli joulukuulta ei enää saanut asumistukea.

        Odottelin pari päivää tammikuussa 2015 ja sitten pistin hakemuksen.

        Siellä oli kaksi valintaa, joko hakea kokonaan uutta, tai siiten tarkistusta.
        Valitsin kokonaan uuden asumistuen, mutta ne kierot paskat siitä huolimatta päättivät antaa takautuvasti joulukuulta 2014 asumistuen alkamaan VAIKKEN EDES HAKENUT SITÄ SINNE VAAN VASTA 1.1.2015 ALKAEN!!!

        Miten Kela voi antaa tukea sellaiselle ajalle JOLTA SITÄ EI EDES OLE HAETTU!?!
        Vastoin hakijan toiveita?!

        Tästä täytyy päätellä niin, että koska asumistuki voidaan myöntää takautuvasti hakemiskuukautta edeltävältä kuulta, sillon sitä kannattaa hakea uudelleen vasta helmikuusta alkaen... hyvä tietää.


      • EI edes haettu 12/14
        Oleellinen tieto kirjoitti:

        Tästä täytyy päätellä niin, että koska asumistuki voidaan myöntää takautuvasti hakemiskuukautta edeltävältä kuulta, sillon sitä kannattaa hakea uudelleen vasta helmikuusta alkaen... hyvä tietää.

        Voidaan myöntää JOS SITÄ HAKEE muttakun tuossa tapauksessa sitä EI edes haettu takautuvasti!

        Eihän Kela voi itse muuttaa hakemuksen päivämääriä?!


      • Tarkistapa vielä
        EI edes haettu 12/14 kirjoitti:

        Voidaan myöntää JOS SITÄ HAKEE muttakun tuossa tapauksessa sitä EI edes haettu takautuvasti!

        Eihän Kela voi itse muuttaa hakemuksen päivämääriä?!

        Oliko se entinen asumistuki varmasti lakkautettu? Ettei olisi vaan ollut niin, että pelkästään asumistuen maksatus olisi keskeytetty?


      • ..............
        Tarkistapa vielä kirjoitti:

        Oliko se entinen asumistuki varmasti lakkautettu? Ettei olisi vaan ollut niin, että pelkästään asumistuen maksatus olisi keskeytetty?

        Eihän ap mitään hävinnyt, hän sai rahat joulukuulta. Luitko ap tarkasti päätöksen?
        Hakemus on toimitettava siihen pvm mennessä kun pyydetään.


    • Petu...

      Itse jätin samassa tarkoituksessa vuositarkistuksen tekemättä. Kun sitten hain uutta tukea 1.1.2015 lukien niin pitivät hakemusta vuositarkistushakemuksena.

      Tein valituksen ja kumosivat päätöksensä ja tekivät uuden päätöksen jolla sain 1.1.2015 lukien n. 70e/kk enemmän asumistukea kuin mitä olisin saanut vanhalla laskukaavalla.

      Eli kannattaa valittaa: http://satakunta.net/asumistuki_2015.php

      • Perustelut

        Millä perustelit valituksesi? Eli mihin perustui että ne kumosivat päätöksensä?

        Saako Kela tai muu viranomainen itse muutella hakemuksen päivämääriä?

        Kun on nimenomaan haettu UUTTA asumistukea vasta 1.1.2015 alkaen, niin onko muka laillista että Kela itse menee muuttamaan hakemuksen edellisvuodelle 1.12.2014 alkaen?
        Vain siksi ettei niiden tarvitse maksaa uuden lain mukaista asumistukea.


      • LäpiMeniJee

        "Olemme hyväksyneet kaikki vaatimuksesi, joten emme lähetä valitustasi muutoksenhakuun."


    • einiin-

      Kela ei hyväksy tuollaista kikkailua. Kuukausi eikä edes kaksi riitä muuta kun siinä tapauksessa, että tulot on oleellisesti muuttuneet tai olet muuttanut toiseen asuntoon. Jos tulosi on samat kuin myös asuntokin kun viime vuoden lopulla ei mene kikkailu läpi ja saat samaa asumistukea kun ennen poikkasua.

    • toisaalta

      Ulkopuolisena asiaa objektiivisesti tarkastellen aloittaja yritti kusettaa Kelaa.

      Olisi muuten kiinnostavaa tietää, kelpasiko joulukuun asumistuki aloittajalle kuitenkin vai palauttiko hän sen Kelalle, ennen kuin teki uuden hakemuksen.

      • OikeusAsumisTukeen

        Mitä ihmeen kusetusta se muka on että Suomen laki määrää minkä kokoista asumistukea kukin saa ja asiakas hakee sitä juuri sen kokoisena?

        Kelahan siinä kusettaa kun EI suostu myöntämään sitä oikeankokoisena vaan haluaa maksaa vuoden huomattavasti pienempää tukea kuin mihin asiakas olisi oikeutettu.

        Herran jumala sitähän varten lakia juuri muutettiin että ihmiset saisivat riittävästi asumistukea jottei tarvitse joka kuukausi hakea sitä sossusta!

        Kelan paskapäätösten takia, asiakas joutuu hakemaan joka kuukausi sossusta muutaman kympin takia toimeentulotukea, mikä omalta osaltaan lisää veronmaksajien kuluja. Sitäkö haluat?


      • TäyttäMIelivaltaa

        Kela itse ilmoitti marraskuussa 2014 että asumistuki on katkaistu, eikä ne maksaneet joulukuulta mitään.

        Siitä huolimatta Kelalaiset olivat sitä mieltä että virkamies voi täysin mielivaltaisesti itse muutella hakemuksen päivämääriä jopa edellisvuoden puolelle!?

        Kummallinen Suomen laki jos tälläinen touhu on laillista?!

        Mitä sitä sitten turhaan mitään päivämääriä mihinkään hakemukseen laitetaan jollei ne kuitenkaan kelpaa virkaloisille ja ne itse pistää sinne mitä ne haluaa?


      • lakise
        OikeusAsumisTukeen kirjoitti:

        Mitä ihmeen kusetusta se muka on että Suomen laki määrää minkä kokoista asumistukea kukin saa ja asiakas hakee sitä juuri sen kokoisena?

        Kelahan siinä kusettaa kun EI suostu myöntämään sitä oikeankokoisena vaan haluaa maksaa vuoden huomattavasti pienempää tukea kuin mihin asiakas olisi oikeutettu.

        Herran jumala sitähän varten lakia juuri muutettiin että ihmiset saisivat riittävästi asumistukea jottei tarvitse joka kuukausi hakea sitä sossusta!

        Kelan paskapäätösten takia, asiakas joutuu hakemaan joka kuukausi sossusta muutaman kympin takia toimeentulotukea, mikä omalta osaltaan lisää veronmaksajien kuluja. Sitäkö haluat?

        Suomen laki määrää, minkä verran asumistukea voidaan myöntää missäkin tapauksessa. Tuen hakija ei määrää asumistuen suuruutta.


    • tuomari2015

      Aloittaja voi onnitella itseään ettei ole raastuvassa syytettynä avustuspetoksesta.
      Tuomarit ei katso hyvällä kun valtiota yritetään ryövätä

      • SuomenLainNoudattaminen

        Höpöpö... Hallitus on lain laatinut, eduskunta on sen hyväksynyt ja presidentti on lain allekirjoittanut, tarkoituksena nimenomaan taata suomalaisille riittävä perustoimeentulo, ilman sossutukeen turvautumista.

        Kelan ämmien pitäisi noudattaa lain tarkoitusta eikä kieroilla suomalaisia vastaan!

        Juuri tälläisen Kelan ja sossun kieroilun vuoksi, Suomi joutui EU:n tarkkailulistalle:

        "Euroopan neuvosto antoi sapiskaa Suomelle liian matalasta sosiaaliturvasta
        Suomi joutuu Euroopan neuvoston sosiaalisen peruskirjan rikkomisesta järjestön tarkkailulistalle. Noloutta lisää se, että pohjoismaisen hyvinvointivaltion pitää raportoida säännöllisesti perusturvan parannuksista siihen asti, kunnes niiden taso täyttää vaatimukset."


    • tueton

      Mamuneekerien hyvinvointi on kelan ämmien ykköstehtävä. Hallitus lupasi ottaa 400 uutta muslimia enemmän kuin viime vuonna. Yrittäkää tinkiä vaikka ruuasta...

    • työssäkäyvä

      Joku oli saanut uuden lain mukaista asumistukea kun oli lakkauttanut ensin asumistukensa kokonaan ja hakenut heti perään uutta.

      Minä lakkautin asumistukeni ja haen uutta asumistukea ensi kuukaudesta alkaen. Vuositarkastus olisi muuten joulukuussa. Raportoin kuinka homma toimii.

      En ainakaan mitään häviä kun testaan saako tällä tavoin uuden lain mukaisen asumistuen.
      Ja minun (yksinhuoltaja, muutama lapsi) perheeni tappio kuukausittain on 164€ (vertaa vanhan laskentakaavan mukainen -> uuden laskentakaavan mukainen).
      164€/kk on todella iso summa perheelleni!

    • ökypummi

      Minultakin kela eväsi tarkistuksen kun vuokra nousi vain 45e mutta nyt sitten sossu korvasi minulle jälkikäteen tuon tammi-ja helmikuun kun (päätös oli voimassa) ja jatkossakin korotus otetaan huomioon toimeentulotuessa. Asumistuen vuositarkistus on vasta 11/2015....lopputulos on nyt se että vuokra nousi mutta sen kompensoi sossu koska kela ei suostunut.
      Raha tulee siis eri luukusta mutta loppupeleissä minulle ihan sama ;)

      • LainTarkoitus

        Ei se ole ihan sama, koska lakia muutettiin juuri siksi ettei tarvi hakee monelta eri luukulta vaan asumistuki työttömyystuki riittää.

        Mutta koska Kelan muijat EIvät suostu noudattamaan hallituksen laatimaa, eduskunnan hyväksymän ja presidentin allekirjoittaman lain tarkoitusta ja henkeä, niin lain tarkoitus ei täyty.


      • ökypummi
        LainTarkoitus kirjoitti:

        Ei se ole ihan sama, koska lakia muutettiin juuri siksi ettei tarvi hakee monelta eri luukulta vaan asumistuki työttömyystuki riittää.

        Mutta koska Kelan muijat EIvät suostu noudattamaan hallituksen laatimaa, eduskunnan hyväksymän ja presidentin allekirjoittaman lain tarkoitusta ja henkeä, niin lain tarkoitus ei täyty.

        Minulle se on ihan sama joudun hakemaan toimeentulotukea JOKA tapauksessa! vuokra 830e tulot työttömyyspäiväraha 524e se että saan asumistukea 380e/kk tarkoitaa että joudun hakemaan sossusta vielä sen 420e/kk jotta päästään lähelle uhden ihmisen perusnormia.
        Toki tilanteet ovat ihmisilä erialaisia mutta minulla menee näin!


      • NoHuhhuhhui
        ökypummi kirjoitti:

        Minulle se on ihan sama joudun hakemaan toimeentulotukea JOKA tapauksessa! vuokra 830e tulot työttömyyspäiväraha 524e se että saan asumistukea 380e/kk tarkoitaa että joudun hakemaan sossusta vielä sen 420e/kk jotta päästään lähelle uhden ihmisen perusnormia.
        Toki tilanteet ovat ihmisilä erialaisia mutta minulla menee näin!

        Missä kunnassa hyväksytään vuokraksi 830€/kk???!!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      68
      6783
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4400
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2813
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1091
    Aihe